Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال چیست؟ معرفی شاخه های دیجیتال مارکتینگ

۵/۵ - (۱ امتیاز)

غیرممکن است وارد دنیای بازاریابی شده باشید اما نامی از دیجیتال مارکتینگ نشنیده باشید. بازاریابی دیجیتال این روزها به یکی از مهم‌ترین شاخه‌های بازاریابی تبدیل شده است و بازاریاب‌ها تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر از آن کمک بگیرند.

دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده‌ است و یادگیری تمام مفاهیم و تکنیک‌های آن یک شبه ممکن نیست. با این حال در این پست تلاش خواهیم کرد تا با آموزش رایگان دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم آن، دروازه‌های ورود شما به دنیای بازاریابی دیجیتال را فراهم کنیم.

در ادامه خواهیم دید که بازاریابی دیجیتال چیست؟ چه استراتژی‌ها و بسترهایی دارد؟ تفاوت آن با انواع دیگر بازاریابی‌های مدرن در چیست؟ شروع دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف بازاریابی دیجیتال را از خود این واژه می‌توان دریافت کرد:

هر نوعی از بازاریابی که برای رساندن پیام خود، از لوازم و دستگاه‌های دیجیتال از جمله کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت،‌ … استفاده کند.

دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم بسیار گسترده‌ است که مانند یک چتر، تعداد بسیار زیادی از روش‌های بازاریابی دیگر را دربرمی‌گیرد. از جمله بازاریابی اینترنتی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی اینستاگرام، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی موتورهای جست‌وجو.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال از زمانی آغاز شد که وسایل دیجیتال از جمله کامپیوتر و تلویزیون راه خود را به خانه‌های مردم باز کردند. با ورود تلفن‌های همراه و خیلی زود گوشی‌های هوشمند، یک بستر کاملا جدید برای دنیای بازاریابی به وجود آمد. حالا بازاریاب‌ها می‌توانستند با زحمت خیلی کمتری، برنامه‌های بازاریابی خود را با کمک وسایل دیجیتال شخصی مردم اجرا کنند.

تولد اینترنت سرعت این جریان را صدها برابر کرد و باعث شد زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به سرعت متولد شوند. ایمیل مارکتینگ به عنوان مثال یکی از اولین زیرشاخه‌ها بود و امروز شاهد زیرشاخه‌های جدیدتری از جمله بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هستیم.

پایه‌های دیجیتال مارکتینگ

برای چیدن یک استراتزی دیجیتال مارکتینگ باید با قسمت‌ّهای مختلف یا به عبارتی پایه‌های آن آشنا شوید:

دستگاه‌های دیجیتال

مخاطبان برای آشنایی با شما و وبسایتتان، از یک دستگاه دیجیتال استفاده می‌کنند. تبلت، موبایل، کامپیوتر و لپ‌تاپ همگی جزو دستگاه‌های دیجیتال هستند. برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید بدانید مخاطبان شما دقیقا چه دستگاه‌هایی در اختیار دارند.

بسترهای دیجیتال

مخاطبان شما از چه بسترهایی برای رسیدن به شما استفاده می‌کنند؟ سرچ گوگل برای آن‌ها مهم‌تر است یا اپلیکیشن شما؟ یا این که فقط شبکه‌ّهای اجتماعی شما را دنبال می‌کنند؟ شناسایی بسترهای دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بهتر و بهینه‌تر برنامه‌ریزی کنید.

برای مثال اگر مخاطبان شما در اینستاگرام فعالیت دارند، شما نیز باید در اینستاگرام فعال باشید و سعی کنید به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید.

داده‌های دیجیتال

تمام اطلاعاتی که درباره مخاطبان جمع‌آوری می‌کند جزو داد‌ه‌های دیجیتال است. این اطلاعات می‌تواند شامل مشخصات فردی (سن، شغل، جنسیت، …) باشد و همچنین شامل اطلاعات تماس (ایمیل، شماره تماس) و حتی آی پی افراد. این داده‌ها در طراحی پرسونا یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کنند تا بعد از آن نقشه سفر مشتری را به بهترین شکل تدوین کنید. با استفاده از داده‌های مخاطبان می‌توانید باعث افزایش نصب اپلیکیشن خود شوید.

تکنولوژی دیجیتال

قرار است از چه تکنولوژی‌ها و ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید؟ آیا با نسخه‌های جدیدتر و آپدیت‌شده این تکنولوژی‌ها آشنا هستید؟ آشنایی با جدیدترین تکنولوژی‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید بیاموزید.

بازاریابی دیجیتال چه چیزی نیست؟

معمولا بازاریابی دیجیتال با چند مدل دیگر از بازاریابی اشتباه گرفته می‌شود. در ادامه خواهیم دید که تفاوت دیجیتال مارکتینگ با سایر روش‌های معروف بازاریابی چیست؟

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی محتوایی

آموزش دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوایی یکی از استراتژی‌های اساسی در بازاریابی دیجیتال است. از سوی دیگر دیجیتال مارکتینگ هم می‌تواند به عنوان یکی از استراتژی‌ها در بازاریابی محتوایی به کار برود. به عبارتی، این دو مکمل یکدیگر هستند. بازاریابی موتورهای جست‌وجو (سئو مارکتینگ) را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقاط تلاقی این دو روش بازاریابی دانست.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با اینباند مارکتینگ

حالتی شبیه به حالت قبل میان این دو برقرار است. بسیاری فکر می‌کنند که بازاریابی درونگرا یک حالت جدید از بازاریابی دیجیتال است؛ اما در واقعیت این دو کاملا مستقل از هم عمل می‌کنند. در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید یک رویکرد کاملا سنتی مانند استفاده از پیامک را به کار بگیرید. در نقطه مقابل، در بازاریابی درونگرا می‌توانید از منابع غیر دیجیتال مانند چاپ بروشور و کتابچه استفاده کنید.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با اینترنت مارکتینگ

شاید در نگاه اول این دو مفهوم یکسان به نظر بیایند اما واقعیت این است که متفاوت از هم هستند. بازاریابی دیجیتال از بازاریابی اینترنتی (یا آنلاین) گسترده‌تر است. چرا که بازاریابی اینترنتی تنها با استفاده از اینترنت ممکن است؛ اما بازاریابی دیجیتال بدون وجود اینترنت نیز وجود دارد. به عنوان مثال، ارسال پیامک یکی از استراتژی‌هایی است که می‌توانید در دیجیتال مارکتینگ به کار ببرید اما زیرمجموعه اینترنت مارکتینگ نیست. تبلیغات درون برنامه‌های آفلاین نیز مثال دیگری است که تفاوت این دو روش را نشان می‌دهد.

مزایای بازاریابی دیجیتال

۱- جهانی شدن

امروزه تقریبا کسی را پیدا نمی‌کنید که به حداقل یکی از دستگاه‌های دیجیتال مانند کامپیوتر و تلفن هوشمند دسترسی نداشته باشد. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا در تمام ساعت‌های شبانه‌روز به تمام مردم دنیا دسترسی داشته باشید. این در حالی است که در مدل‌های بازاریابی سنتی، تبلیغات و بازاریابی تنها در ساعت‌هایی خاص (مانند بازاریابی تلفنی) و مکان‌هایی خاص (مانند نصب بیلبورد در بزرگراه) امکان‌پذیر است.

۲- مقرون به صرفه بودن

هزینه‌های تبلیغات سنتی مانند چاپ و انتشار بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی بسیار بالاست. همین امر باعث می‌شود که کسب‌وکارهای کوچک نتوانند در این سطح با کسب‌وکارهای بزرگ رقابت کنند. دیجیتال مارکتینگ در نقطه مقابل، بسیار مقرون به صرفه‌تر است. همچنین در بسیاری از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید کمپین‌هایی متناسب با بودجه بازاریابی و تبلیغاتتان تعریف کنید. تبلیغات کلیکی یا CPC یک مثال خوب از این روش‌هاست.

۳- قابل اندازه‌گیری بودن

هنگام برنامه‌ریزی برای بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی، یک فاکتور مهم قابل اندازه‌گیری بودن آن برنامه است. اندازه گیری و تحلیل در پایان هر دوره از بازاریابی به شما اجازه می‌دهد که ببینید چقدر موفق یا ناموفق بوده‌اید. شما نمی‌توانید بفهمید چند نفر یک بیلبورد را در یک بزرگراه دیده‌اند؛ اما به لطف دنیای دیجیتالی امروز، وجود ردپاهای دیجیتال و قابلیت ردیابی هر فعالیت دیجیتالی، شما قادر خواهید بود تمام فعالیت‌های کاربران را اندازه‌گیری کنید. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل اندازه‌گیری نرخ تبدیل، نرخ فروش، کلیک روی لینک و … باشد.

۴- هدف قرار دادن مخاطبان اصلی

قطعا مخاطبان شما تمام افراد جامعه نیستند و تنها شامل گروه خاصی می‌شوند. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا این مخاطبان خاص را به درستی مورد هدف قرار بدهید. این در حالی است که هدف قرار دادن مخاطبان با کمک روش‌های بازاریابی سنتی، کاری بسیار سخت است. اما در دیجیتال مارکتینگ روش‌هایی مانند سئو مارکتینگ وجود دارند که دسترسی به مخاطب هدف را برای شما آسان می‌سازند. یا در اینستاگرام به کمک هشتگ فارسی و انگلیسی و استفاده درست از آنها می‌توانید مخاطبان هدف را به صفحه خود هدایت کنید.

۵- افزایش نرخ تبدیل

از آنجا که در دیجیتال مارکتینگ شما روی مخاطبان خاصی تمرکز می‌کنید، احتمال تبدیل این مخاطبان به لید و لید به مشتری، افزایش می‌یابد. استراتژی‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم، در این راه به شما کمک خواهند کرد.

۶- انعطاف‌پذیر بودن

بازاریابی دیجیتال بسیار انعطاف‌پذیر است. آیا استراتژی‌های فعلی شما به جایی نمی‌رسد؟ آیا طراحی سایتتان برای کاربران جالب نیست؟ می‌توانید به سرعت آن‌ را تغییر بدهید و به نتیجه مناسب برسید. برخلاف بازاریابی سنتی، تغییرات موارد نامطلوب در دیجیتال مارکتینگ بسیار سریع و راحت است.

۷- امکان مکالمه دوطرفه

هرچه بیشتر با مخاطبانتان مکالمه داشته باشید، چهره‌ای انسانی تر و محبوب‌تر از کسب‌وکارتان را به نمایش خواهید گذاشت. بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا چهره انسانی برندتان را به مخاطبان نشان دهید. بخش کامنت در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین جاها برای ایجاد مکالمه و دیجیتال برندینگ است.

 چالش‌های دیجیتال مارکتینگ

۱- زمان‌بر بودن

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ با تمام مزایایی که دارند زمان‌بر هستند و معمولا نتیجه آن‌ها یک شبه مشخص نمی‌شود. بنابراین بهتر است برنامه‌های بلند مدت را در نظر داشته باشید.

۲- نیاز به یادگیری

متخصص شدن در بازاریابی دیجیتال نیاز به یادگیری مهارت‌های مختلف دارد. آموزش دیدن نیز زمان می‌برد و تمام منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ معمولا به صورت رایگان در دسترس نیستند.

۳- تحریم‌ها

این چالش ویژه ایران است! تحریم شدن از سوی بسیاری از وبسایت‌ها و راحت نبودن پرداخت‌های ارزی، باعث شده است که دیجیتال مارکترها در ایران نتوانند از تمام سرویس‌های دیجیتال مارکتینگ به راحتی استفاده کنند.

زمانی که به بازاریابی دیجیتال روی می‌آورید، انبوهی از اطلاعات کاربران را در اختیار خواهید داشت. شما در برابر این اطلاعات مسئول هستید و باید از آن‌ها محافظت کنید. امنیت شبکه و وبسایت‌ها به همین دلیل یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازاریابی دیجیتال است که باید در نظر داشته باشید.

استراتژی‌ها و شاخه های دیجیتال مارکتینگ

شاخه دیجیتال مارکتینگ

سئو مارکتینگ یا بازاریابی موتور جست‌وجو

سئو یا Search engineoptimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو از اصلیترین و مهمترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

سئو در واقع فعالیت‌ها و اقداماتی است که با انجام آنها روی سایت می‌توان رتبه سایت را در کلمات خاصی در موتورهای جستجو ارتقا داد. این ارتقا رتبه به صفحه اول و بخصوص لینک‌های اول باعث می‌شود تا کاربران بیشتری سایت را دیده و با کسب و کار آشنا شوند.

در واقع بعد از طراحی سایت اگر سئو انجام نشود و در صفحه اول قرار نگیرید ورودی زیادی نخواهید داشت. به همین دلیل سئو بسیار مهم است.

به طور کلی سئوی یک صفحه سایت به سه قسمت تقسیم می‌شود:

سئوی On-Page

سئوی آن پیج مربوط به تمام محتواهایی می‌شود که روی آن صفحه منتشر کرده‌اید. در این مورد هرچه کیفیت محتوای متنی و تصویری صفحه بالاتر باشد، کیفیت سئوی On-page آن صفحه بالاتر است و مخاطبان سریع‌تر آن را پیدا می‌کنند.

سئوی Off-page

سئوی آف پیج به تمام عواملی مربوط می‌شود که خارج از آن صفحه سایت روی سئو تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال بک لینک‌ها یک عامل بسیار تاثیرگذار در سئوی Off-page هستند. وبسایت‌هایی که به شما ارجاع می‌دهند براساس میزان اعتبارشان و همچنین میزان مرتبط بودنشان به محتوای شما، می‌توانند در رتبه گرفتن صفحه شما در گوگل تاثیرگذار باشند.

سئوی تکنیکال

 عواملی مانند سرعت بالا آمدن یک صفحه، لود شدن تمام تصاوی، خراب نبودن لینک‌ها و … از جمله عوامل فنی هستند که رو سئو تاثیرگذارند و زیرمجموعه سئوی تکنیکال قرار می‌گیرند. سئوی تکنیکال تاثیر بسیاری در رتبه گرفتن سایت شما دارد پس نباید از آن غافل بشوید.

آموزش بازاریابی دیجیتال

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تبلیغات در افزایش فروش محصول و برندینگ تاثیر زیادی دارد.

مهمترین مزیت تبلیغات اینترنتی نسبت به سنتی این است که هزینه کمتری دربرخواهد داشت. اصولا نتایج بهتری نیز دارد. زیرا تبلیغات شما نه در یک شهر و یک محل خاص بلکه در کل کشور به نمایش درخواهد آمد و افراد بیشتری تبلیغ را خواهند دید.

تبلیغات اینترنتی در انواع رپرتاژ آگهی، تبلیغات بنری در سایر سایت‌ها، تبلیغات همسان، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات در ابتدای ویدئوهای آپارات و … وجود دارد.

طراحی سایت

بدون داشتن سایت، سئو و برخی تبلیغات اینترنتی بی‌معنی است. امروزه اکثر کسب و کارها باید سایتی برای خود داشته باشند. ولی برای تعداد اندکی از آنها ضرورتی به داشتن سایت وجود ندارد.

حتی اگر با حضور در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام بتوانید به فروش برسید، داشتن سایت باعث می‌شود مردم به شما اعتماد بیشتری داشته باشند زیرا کسب و کارتان شکل رسمی‌تری به خود می‌گیرد.

 به علاوه برای سایت اینماد صادر می‌شود و افراد به راحتی می‌توانند برای خرید محصول یا خدمات به شما اعتماد کنند زیرا می‌دانند در صورت بروز مشکل مرجعی برای پیری و شکایت وجود دارد. به علاوه به صورت جداگانه از طریق سایت نیز مشتریانی داشته و فروش خود را افزایش می‌دهید.

در هرحال طراحی یک سایت برای ورود به دنیای کسب و کارهای اینترنتی ضروری است. اما فقط داشتن یک سایت کافی نیست. بهتر است طراحی سایت خود را به یک متخصص بسپارید. دیجیتال مارکتر به کمک طراح سایت، سایتی متناسب با نیازها و پسند کاربر طراحی خواهند کرد که کلیه فاکتورهای سایت یک کسب و کار معتبر و حرفه‌ای را داشته باشد.

آیا علاقه‌مند به آموزش طراحی سایت با ورپرس هستید؟

یادگیری طراحی سایت در ۸ ساعت

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که باید در برنامه بازاریابی دیجیتال خود لحاظ کنید. این استراتژی به معنی تولید، انتشار و توزیع محتوای باکیفیت و مرتبط با مخاطبان است. طبعا زمانی که می‌خواهید از بازاریابی محتوایی در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید، بسترهای انتشار دیجیتال و دیتای دیجیتال را به کار خواهید گرفت.

از مهم‌ترین محتواهایی که می‌توانید در این استراتژی استفاده کنید، می‌توان به تولید بلاگ پست، ویدیو و اینفوگرافیک اشاره کرد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

با تولد و رشد شبکه‌های اجتماعی، یک زیرشاخه بزرگ و وسیع به دنیای بازاریابی دیجیتال اضافه شد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که آگاهی نسبت به برند شما بالا برود و برای شما لیدهای جدیدی می‌سازد. محتوای بصری در این نوع بازاریابی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی که در ایران می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • اینستاگرام
  • توییتر
  • لینکدین
  • تلگرام

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی رعایت اصول درست، و علم به فرمول درست محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام می‌تواند بسیار کمک کننده باشد بخصوص زمانی که کسب و کاری قصد دارد از اینفلوئنسر مارکتینگ برای جذب مشتری بیشتر استفاده کند.

تبلیغات کلیکی (PPC)

در تبلیغات کلیکی، شما تبلیغی را به یک منتشرکننده می‌سپارید و به ازای هر کلیکی که روی آن تبلیغ می‌شود، مبلغی را به او می پردازید. در نتیجه کلیک روی این تبلیغ‌ها، مخاطبان به سایت شما منتقل می‌شوند و ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت.

همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

در این استراتژی که می‌توان آن را بازاریابی پورسانتی هم نامید، از واسطه‌هایی برای تبلیغات استفاده می‌شود و در ازای عملکرد آن واسطه هزینه یا پورسانت پرداخت خواهد شد.

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان به معنی انتشار محتوایی است که در تناسب کامل با بستر انتشارش باشد. به عنوان مثال زمانی که مطلبی درباره اینفوگرافیک را در یک سایت مرتبط با طراحی گرافیکی منتشر می‌کنید و در لابه‌لای آن آکادمی اینفوگرام را معرفی می‌کنید، تبلیغات همسان انجام داده‌اید. ویژگی بارز تبلیغات همسان این است که مخاطب حس یک تبلیغ مزاحم را به آن ندارد.

ایمیل مارکتینگ

شاید فکر کنید تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق ایمیل چندان موثر نیست و مردم به ایمیل‌های خود توجهی نمی‌کنند. اما این تصور اشتباه است. اگر ایمیل مارکتینگ به درستی انجام شود با توجه به اینکه هزینه بالایی ندارد می‌تواند بسیار موثر باشد. البته گروه هدف نیز بسیار مهم است. شما باید با توجه به مخاطبان خود یک کمپین ایمیل مارکتینگ مناسب داشته باشید. ایمیل مارکتینگ به معنی استفاده از ایمیل برای ارتباط با مشتریان و آگاه کردن آن‌ها از اتفاق‌های مختلف است. انواع ایمیل‌هایی که می‌توانید در دیجیتال مارکتینگ از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • خبرنامه مطالب وبلاگ
  • اطلاعیه تخفیف‌ها
  • اعلام خبر عرضه شدن محصول/خدمت جدید

اینباند مارکتینگ

اینباند مارکتینگ یکی از استراتژی‌هایی است که از ابتدا در دل بازاریابی دیجیتال متولد شده و سپس به دنیای غیردیجیتال هم راه پیدا کرده است. این استراتژی بر جذب، تعامل و لذت مخاطبان تمرکز می‌کند و تلاشش این است که تبلیغات و بازاریابی حس مزاحمتی برای مخاطبان ایجاد نکند.

ویدیو مارکتینگ

جذابیت محتوای تصویری و به‌خصوص ویدیویی بر کسی پوشیده نیست. در حال حاضر بخش بزرگی از حجم محتوای درون شبکه وب را ویدیوها تشکیل می‌دهند. بنابراین یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که می‌توانید در بازاریابی دیجیتال از آن استفاده کنید، ویدیو مارکتینگ است. می‌توانید از ولاگ، یوتیوب، آپارات و انتشار ویدیو در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه استفاده کنید.

سیستم‌های اتوماسیون مارکتینگ

زمانی که برنامه بازاریابی شما رشد می‌کند، انجام دادن تمام کارهای بارگذاری و انتشار محتوا از عهده فرد برنخواهد آمد و بهتر است از سیستم‌های اتوماسیون مارکتینگ برای این مورد استفاده کنید. این سیستم‌ها، نرم‌افزارهایی هستند که به شما کمک می‌کند برنامه‌های دیجیتال مارکتینگ را راحت‌تر انجام بدهید. سه نوع پرطرفدار سیستم‌های اتوماسیون مارکتینگ عبارتند از:

  • سیستم اتوماسیون ایمیل مارکتینگ: با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانید ایمیل‌ها را به انبوهی از مخاطبان بفرستید و در فهرست مخاطبان تغییر ایجاد کنید. سرویس mailchimp یکی از محبوب‌ترین سیستم‌ها در این زمینه است.
  • سیستم اتوماسیون شبکه‌ّهای اجتماعی: انتشار محتوا در تک تک شبکه‌های اجتماعی کاری دشوار است. سیستم‌های اتوماسیون به شما کمک می‌کنند تا بتوانید محتواها را به راحتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. نوین هاب یک نمونه اتوماسیون مارکتینگ در ایران است.
  • سیستم اتوماسیون ردیابی کمپین‌ها: هر کمپین بازاریابی نیاز به بررسی و ردیابی دارد تا میزان شکست یا موفقیت آن مشخص شود. سیستم‌های اتوماسیون به شما کمک می‌کنند تا این کمپین‌ها را ردیابی کنید. گوگل ادز یکی از برنامه‌هایی است که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

روابط عمومی آنلاین

همانطور که در بازاریابی سنتی به روابط عمومی نیاز دارید، در فضای دیجیتال و آنلاین هم نیاز به روابط عمومی خواهید داشت! در این استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به روش‌های زیر به بهبود روابط عمومی آنلاین بپردازید:

  • صحبت با خبرنگارهای آنلاین و انتشار اخبار در سایت‌های خبرگزاری
  • واکنش نشان دادن به نقدهای آنلاینی که درباره محصولات شما نوشته شده است
  • پاسخ دادن به کامنت‌های مخاطبان در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی

آنالیز داده‌ها

در علم دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مختلفی برای آنالیز دیتا وجود دارد. دیجیتال مارکتر نیز باید به این ابزار مسلط باشد و بتواند از طریق تحلیل داده‌های به دست آمده از ابزارهای مختلف نقاط ضعف و قوت کمپین‌ها را پیدا کرده و آنها را بهینه سازی کند.

سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز از مهمترین ابزارها هستند که یک دیجیتال مارکتر باید بتواند با آنها کار کند. البته شبکه‌های اجتماعی نیز در خود ابزارهایی جهت آنالیز دارند که مارکتر باید با آنها آشنا باشد.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

اگر بخواهید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید، قطعا نیاز به ابزارهایی خاص این روش بازاریابی خواهید داشت. در ادامه چند ابزار کارآمد و مهم بازاریابی دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس سرویسی است که به شما اجازه می‌دهد وضعیت وبسایت خود را با تمام جزئیات تحلیل و بررسی کنید. یادگیری گوگل آنالیتیکس از مهم‌ترین کارهایی است که یک دیجیتال مارکتر باید به آن آشنایی داشته باشد. مهم‌ترین گزارش‌های آنالیتیکس عبارتند از:

  • گزارش نرخ پرش صفحه‌های سایت
  • گزارش تعداد کلی بازدیدها و بازدیدکنندگان
  • گزارش انواع دستگا‌ه‌هایی که سایت شما با آن‌ها بازدید شده است
  • گزارش پراکندگی جغرافیایی مخاطبان

آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس

گوگل اد وردز

گوگل اد وردز بی‌شک محبوب‌ترین سرویس برای اجرای کمپین تبلیغاتی دیجیتال است. این سرویس به شما کمک می‌کند تا وبسایتتان هنگام سرچ شدن یک سری کلمات کلیدی خاص (به انتخاب شما)، در صفحه اول گوگل و بالاتر از سایر سایت‌ها نمایش داده شود. در مقابل شما به ازای هر کلیکی که مخاطبان را از گوگل به سایتتان منتقل می‌کند، مبلغی را به گوگل می‌پردازید.

Trello

ترلو یک سرویس مدیریت پروژه است که براساس سیستم کانبان کار می‌کند. این برنامه به شما کمک می‌کند تا برای کارهای خود برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و تقسیم وظایف را به خوبی انجام بدهید. از ترلو به‌خصوص می‌توانید برای طراحی تقویم محتوا در استراتژی محتوایی استفاده کنید.

Mailchimp

میل چیمپ یک سرویس تبلیغات و ایمیل مارکتینگ است که به شما اجازه می‌دهد جنبه‌های مختلف یک کمپین ایمیل مارکتینگ از جمله میزان باز شدن ایمیل‌ها و میزان ترافیک را پیگیری کنید.

برنامه‌ریزی برای کمپین دیجیتال مارکتینگ

اجرای یک کمپین موفق بازاریابی دیجیتال شامل مراحل زیر است:

تعیین هدف:

  • بازار هدف شما چیست؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • قصد دارید در پایان کمپین به چه نقطه‌ای برسید؟

تعیین پرسونا:

  • چه کسانی مخاطبان شما هستند؟
  • چه ویژگی‌های فردی دارند؟
  • بیشتر از چه کانال‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند؟

تعیین بودجه:

  • چه مقدار از بودجه بازاریابی را می‌توانید به دیجیتال مارکتینگ اختصاص بدهید؟
  • چه تعداد افراد با چه سطح مهارتی را می‌توانید به کار بگیرید؟
  • این برنامه از افراد تیم شما چقدر انرژی می‌گیرد؟
  • در صورت شکست، آیا بودجه‌بندی شما مانع ضرر کلان می‌شود یا نه؟

تعیین برنامه:

  • روی چه نوع محتواهایی باید تمرکز کنید؟
  • چه بسترهای انتشاری برای کار شما مناسب‌تر است؟
  • چه لحنی را باید در پیش بگیرید؟

آیا علاقه به آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید؟

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

سوالات متداول دیجیتال مارکتینگ

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب‌وکارها مناسب است؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب‌وکاری استفاده شود. اما بهتر است نوع بیزنس خود را در تعیین استراتژی مورد نظر قرار بدهید.

اگر کسب‌وکار شما B2B است، هدف نهایی از بازاریابی دیجیتال احتمالا ایجاد لید و برقراری ارتباط با مسئولان فروش بیزنس‌های دیگر است. در این مورد باید تمرکز خود را روی صفحه فرود و سایت و شبکه‌هایی از جمله لینکدین بگذارید.

اگر یک کسب‌وکار B2C دارید، مستقیم با افراد در ارتباط هستید و جنبه انسانی کسب‌وکار شما مهم می‌شود. پس باید روی شبکه‌ّهای اجتماعی مانند اینستاگرام برای جذب مشتری آنلاین و روابط عمومی بسیار تمرکز کنید.

چه نوع محتواهایی برای بازاریابی دیجیتال مناسب هستند؟

پاسخ این پرسش بستگی به پرسونای مخاطبان شما و همچنین جایگاه آن‌ها در قیف فروش و نقشه سفر مشتری دارد. عموما شما باید ترکیبی از محتواهای مختلف را برای انواع مراحل به کار ببرید. به عنوان مثال پست‌های وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی برای مرحله آگاهی‌بخشی به مخاطبان مناسب هستند؛ در حالی که برای مرحله تصمیم‌گیری می‌توانید از محتواهای ویدیویی مانند وبینار استفاده کنید.

برای راه‌اندازی یک برنامه دیجیتال مارکتینگ به چه بودجه‌ای نیاز دارم؟

میزان بودجه دیجیتال مارکتینگ بستگی به گستردگی کسب‌وکار شما، گستردگی فعالیت و سطح کار رقبای شما دارد. با توجه به این موارد، نسبتی از بودجه کل مارکتینگ را به این کار اختصاص بدهید. این عدد بین ماهانه ۲ تا ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است.

چه درصدی از بودجه کل بازاریابی را به بازاریابی دیجیتال اختصاص بدهم؟

در ایران با توجه به جدید بودن دیجیتال مارکتینگ، شرکت‌ها به طور متوسط زیر ۱۰ درصد از بودجه بازاریابی را به بازاریابی دیجیتال اختصاص می‌دهند؛ ولی پیشنهاد ما به شما این است: ۵-۱۰ درصد از بودجه مارکتینگ خود را در ابتدا به دیجیتال مارکتینگ اختصاص بدهید. در ادامه، با توجه به بازخوردهایی که می‌گیرید می‌توانید این درصد را کم‌کم افزایش بدهید. نکته مهم این است که تمام تبلیغات غیردیجیتال را ناگهان حذف نکنید؛ بلکه به تدریج بخشی از آن را به بازاریابی دیجیتال اختصاص بدهید.

چقدر طول می‌کشد تا نتیجه یک برنامه بازاریابی دیجیتال را ببینم؟

عموما یک برنامه دیجیتال مارکتینگ جامع و خوب، زمان‌بر است. اما با استفاده از بعضی استراتژی‌ها مانند تبلیغات کلیکی و استفاده از اد وردز می‌توانید نتایج سریع‌تری هم ببینید.

چگونه می‌توانم یک دیجیتال مارکتر بشوم؟

برای این که یک دیجیتال مارکتر موفق بشوید، باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را فرابگیرید و در یکی از آن‌ها متخصص شوید. برای اطلاعات بیشتر پست «چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟» را ببینید.

اگر سوالی درباره دیجیتال مارکتینگ دارید زیر این پست از ما بپرسید.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن