Search
Close this search box.
بازاریابی محتواییبازاریابی دیجیتال

فرمول درست محاسبه نرخ تعامل ( Engagement Rate) در اینستاگرام چیست؟ معرفی ۶ راه محاسبه نرخ تعامل

۴/۵ - (۱ امتیاز)

برای این که بدانید در برنامه اینستاگرام مارکتینگ خود چقدر موفق هستید، تنها داشتن تعداد زیادی فالوور کافی نیست؛ بلکه نیاز به اندازه‌گیری کمیت دیگری دارید. تعامل در اینستاگرام یا اینگیجمنت (Engagement) کمیتی است که معیاری از میزان موفقیت در اینستاگرام ، محبوبیت و کاربردی بودن محتوای شما در اینستاگرام را به شما نشان می‌دهد.

شما چگونه میزان تعامل در اینستاگرام را حساب می‌کنید؟ اینستاگرام در سیستم آمارگیر خود این امکان را به شما می‌دهد که میزان اینگیجمنت هر پست را مشاهده کنید. اما آیا هرگز به این توجه کرده‌اید که اینستاگرام میزان تعامل را برچه اساس حساب می‌کند؟ آیا روش اینستاگرام برای محاسبه میزان اینگیجمنت روش درستی است؟

برای فهمیدن پاسخ این پرسش‌ها و آشنایی با الگوریتم اینستاگرام با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل‌دهنده تعامل در اینستاگرام

فرمول حساب کردن اینگیجمنت در اینستاگرام در ابتدا بسیار ساده بود: کافی تعداد لایک‌ها و کامنت‌های هر پست را با هم جمع کنید تا به میزان تعامل آن پست پی ببرید. اما به تدریج اینستاگرام گزینه‌های دیگری را هم برای ایجاد تعامل به سرویس خود اضافه کرد: سِیو (ذخیره) و شِیر (به‌اشتراک‌گذاری).

تعامل در اینستاگرام

اگر به بخش insight اینستاگرام مراجعه کنید، گزارش دقیقی از تعداد لایک، کامنت، سیو و شیر هر پست خواهید داشت. همچنین می‌توانید میزان تعامل هر پست را ببینید. با یک جمع ساده متوجه خواهید شد که اینستاگرام تعامل را به صورت زیر محاسبه می‌کند:

تعامل در اینستاگرام

می‌بینید که در این فرمول، تعداد شِیر برای محاسبه میزان تعامل در اینستاگرام به کار نمی‌آید.

با این حساب آیا فرمول اینگیجمنتی که اینستاگرام در نظر می‌گیرد را می‌توان فرمول دقیقی برای سنجش میزان جذابیت یک پست دانست؟

برای تحلیل بهتر این موضوع بهتر است معنی دقیق هریک از اجزای تعامل و ارزش آن‌ها را بررسی کنیم:

لایک

لایک از جمله قدیمی‌ترین قالب‌های نشان‌دهنده تعامل در شبکه‌های اجتماعی است. مفهوم آن نیز از روی اسمش مشخص است: شما یک محتوا را لایک می‌کنید زیرا به آن علاقه دارید.

اما ارزش لایک در اینستاگرام چقدر است؟

شما می‌توانید با double tap های ساده در اینستاگرام، یک پست را لایک کنید. اما همین ساده بودن لایک کردن، باعث می‌شود که دم‌دستی‌ترین و کم‌ارزش‌ترین حالت ایجاد تعامل در اینستاگرام باشد. اگر با این موضوع مخالفید، به تمام دفعه‌هایی فکر کنید که پست‌های دوستان و کسب‌وکارهای آشنا را بدون مطالعه و تنها به دلیل آشنا بودن آن شخص لایک کرده‌اید. برعکس، به دفعه‌هایی فکر کنید که پستی در اکسپلور توجه شما را جلب می‌کند. احتمال این که این پست را سیو یا شیر کنید از لایک کردن آن بیشتر است. چرا که به جای منتشرکننده آن، به خود محتوا توجه می‌کنید.

دنبال بهترین ایده ها برای پست‌های جذاب اینستاگرامی با نرخ تعامل بالا هستید؟ مقاله ایده های تولید محتوا در اینستاگرام را از دست ندهید!

کامنت

کامنت هم به اندازه لایک قدیمی و البته از لایک بسیار باارزش‌تر است. چرا که یک تعامل دوطرفه را بین مخاطب و کسب‌وکار به وجود می‌‌آورد. مخاطب در کامنت از شما سوال می‌پرسد، جواب سوال شما را می‌دهد، از شما تعریف یا نقد می‌کند؛ شما هم پاسخ او را می‌دهید و به این ترتیب یک مکالمه باارزش به وجود می‌‌آید.

به همین دلیل که کامنت می‌تواند بستری برای ایجاد محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) شود، بسیار پرارزش است. پس بهتر است در پست‌های خود شرایطی را ایجاد کنید که افراد را به کامنت گذاشتن ترغیب کند.

سیو

سیو یکی از گزینه‌های جدید و کاربردی اینستاگرام است و زمانی به کار شما می‌‌آید که بخواهید یک محتوا را برای گم نکردن و مطالعه دوباره، ذخیره کنید. به عبارتی سیو نشان می‌دهد که یک محتوا چقدر برای شما کاربردی است و همین موضوع، این جزو تعامل در اینستاگرام را بسیار باارزش می‌کند.

شِیر

اینستاگرام شیر کردن را به عنوان یکی از اجزای تعامل محسوب نمی‌کند؛ اما به هرحال شیر کردن محتوا یکی از عوامل مهمی است که نشان می‌دهد محتوای شما چقدر ارزشمند است. اگر سیو معیاری از کاربردی بودن محتوا برای یک کاربر است، شیر معیاری از کاربردی بودن محتوا برای چندین کاربر است.

زمانی که محتوای شما در اینستاگرام شیر می‌شود، نشان می‌دهد که از نظر کاربر این محتوا برای سایرین نیز جذاب است و به همین دلیل آن را برای دیگران نیز ارسال کرده است.

اشتباه در محاسبه تعامل در اینستاگرام

همانطور که دیدید، اینستاگرام در حال حاضر شیر را یکی از اجزای تعامل در نظر نمی‌گیرد. چرایی این موضوع مشخص نیست اما باید این نکته را در نظر داشت که سیو نیز زمانی جزو تعامل در اینستاگرام نبود و سپس به این فرمول اضافه شد. پس شاید در آینده شیر نیز به فرمول اینگیجمنت اضافه شود.

به علاوه، واضح است که شیر ارزش خیلی بیشتری نسبت به لایک دارد. خود اینستاگرام نیز مدتی است تعداد لایک‌های هر پست را در زیر آن پست نشان نمی‌دهد تا توجه مخاطب را بیش از پیش به محتوای یک پست جلب کند و از قضاوت درباره محتوا تنها با تعداد لایک جلوگیری کند. این موضوع، بیش از پیش این سوال را پیش می‌‌آورد که چرا اینستاگرام در محاسبه تعامل، تغییری ایجاد نمی‌کند؟

چگونه تعامل در اینستاگرام را محاسبه کنیم؟

یک راه ساده این است که از فرمول زیر استفاده کنید:

تعامل در اینستاگرام

اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود. ما درباره ارزش هر جزو تعامل در اینستاگرام صحبت کردیم. اما موضوع مهم‌تر این است که ارزش هریک از این موارد با توجه به نوع کسب‌وکار و مدل بیزنسی شما متفاوت است. همچنین مهم است که عمده مخاطبان شما در کدام قسمت قیف فروش و نقشه سفر مشتری قرار دارند. به عنوان مثال، اگر شما یک برند تازه هستید و نیاز دارید در اولین قدم ایجاد آگاهی کنید، احتمالا گزینه شیر برای شما از سایر گزینه‌ها مهم‌تر خواهد بود.

نرخ تعامل چیست؟

علاوه بر محاسبه تعامل، محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام هم مهم است. نرخ تعامل در واقع عددی است که نسبت یا درصد تعامل را نسبت به فاکتورهای دیگری می‌سنجد. استفاه از نرخ تعامل باعث می‌شود شما متوجه بشوید که کدام پست‌هایتان جذاب‌تر هستند و باید روی تولید چه نوع محتواهایی انرژی بیشتری بگذارید.

روش‌های مختلفی برای محاسبه نرخ تعامل وجود دارد که هر روش مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه ۶ روش مختلف را به شما معرفی می‌کنیم.

محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام

۱- تعامل براساس تعداد reach (ERR)

این فرمول که به نام Engagement Rate by Reach (ERR) ، معمول‌ترین روش برای محاسبه نرخ اینگیجمنت است و محاسبه می‌کند که چه درصدی از افراد بعد از دیدن پست‌ شما با آن تعامل می‌کنند. فرمول آن به شرح زیر است:

فرمول نرخ تعامل

همچنین می‌توانید میانگین تعامل به ازای reach را با فرمول زیر محاسبه کنید.

فرمول محاسبه نرخ تعامل

فرمول تعامل به ازای هر پست به شما درباره جذابیت تک به تک پست‌ها اطلاعات می‌دهد در حالی که فرمول تعامل میانگین به شما می‌گوید که به ازای افرادی که محتوای شما را می‌بینند، به صورت میانگین چه مقدار تعامل با پست‌های شما انجام می‌شود.

مزایا
 از آنجایی که تمام فالوورهای شما الزاما پست‌های شما را نمی‌بینند، استفاده از reach معیار دقیق‌تری برای سنجیدن میزان اینگیجمنت در اینستاگرام است. همچنین این فرمول باعث می‌شود شما بتوانید افرادی که فالوور شما نیستند اما پست‌های شما را به صورت اتفاقی (مثلا در اکسپلور) می‌بینند را در تعامل حساب کنید.
معایب
 به خاطر تغییرات مداوم الگوریتم اینستاگرام، reach معیاری است که می‌تواند به شدت تغییر کند و به همین دلیل محاسبه شما را دچار ایراد کند. مثلا ممکن است تعداد خیلی کمی از افراد یک پست شما را ببینند و درصد بالایی از آن‌ها با آن تعامل کنند. به این ترتیب شما نرخ تعاملی برای آن پست به دست می‌آورید که عدد دقیقی نیست.

۲- نرخ تعامل براساس تعداد فالوور (ERF)

حساب کردن این نرخ تعامل (Engagement Rate by Follower) شبیه به نرخ تعامل براساس reach است، با این تفاوت که برای هر پست به جای عدد reach از تعداد فالوورهای کل پیج استفاده می‌کنیم. به عبارتی این فرمول به شما می‌گوید که چه درصدی از فالوورهایتان با پست‌های شما تعامل می‌کنند:

فرمول محاسبه نرخ تعامل

و به صورت مشابه برای میانگین نرخ تعامل براساس فالوور خواهیم داشت:

فرمول محاسبه نرخ تعامل
مزایا
همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، reach معیاری است که می‌تواند به شدت نوسان داشته باشد. در مقایسه با این مقیاس، تعداد فالوور عموما نوسان کمتری دارد و افزایش و کاهش ناگهانی نخواهد داشت. به همین دلیل استفاده از فالوور به جای reach باعث می‌شود
معایب
از آنجایی که این فرمول فقط شامل حال فالوورهای شما می‌شود، نمی‌توانید با استفاده از آن نرخ تعامل را برای پست‌های وایرال‌شده حساب کنید. همچنین در صورتی که رشد ناگهانی فالوور داشته باشید، ناگهان نرخ تعامل شما افت خواهد کرد.

۳- نرخ تعامل براساس Impression (ERI)

Impression یک معیار مخاطب‌محور دیگر است که می‌توانید از آن استفاده کنید. برخلاف reach که تعداد کسانی را نشان می‌دهد که پست‌های شما را دیده‌اند، Impression نشان می‌دهد که محتوای شما چندبار روی صفحه‌ اینستاگرام افراد نمایش داده شده است.

به همین ترتیب، نرخ تعامل براساس Impression  یا Engagement Rate by Impression نشان می‌دهد که چه درصدی از نمایش داده شدن پست‌های شما منجر به ایجاد تعامل مخاطب در اینستاگرام شده است.

فرمول محاسبه نرخ تعامل چیست
فرمول محاسبه نرخ تعامل
مزایا
در صورتی که از تبلیغات اینستاگرام استفاده کرده‌اید یا محتوای خود را برای معرفی به اینفلوئنسرها سپرده‌اید، می‌توانید با استفاده از این فرمول متوجه شوید هزینه‌ای که داده‌اید چقدر به‌صرفه بوده است.
معایب
مقدار تعامل براساس Impression معمولا از تعامل براساس Reach و فالوور پایین‌تر است. همچنین این عدد هم مانند reach می‌تواند نوسان کند. توصیه می‌کنیم که از این فرمول در کنار فرمولِ reach استفاده کنید تا دقیق‌ترین نتیجه را بگیرید.

۴- نرخ تعامل روزانه (Daily ER)

این فرمول به شما نشان می‌دهد که فالوورها در هر روز چقدر با شما تعامل می‌کنند. حواستان باشد که در این فرمول به دلیل افت و خیزهای reach نمی‌توانید از آن استفاده کنید و معیار مناسب برای سنجش، تعداد فالوورهاست.

محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام
محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام
مزایا
نرخ تعامل روزانه در اینستاگرام به جای این که میزان تعامل کل یک پست را نشان بدهد، نشان می‌دهد که رفتار روزانه فالوورهای شما در رابطه با محتوایی که منتشر می‌کنید چگونه است. با استفاده از این فرمول می‌توانید ببینید فالوورهای شما در چه روزهایی از هفته یا چه مناسبت‌هایی بیشتر به تعامل با شما علاقه دارند.
معایب
خطای این فرمول بالاست. چرا که یک کاربر ممکن است در یک روز ۱۰ مرتبه با پست‌های شما تعامل داشته باشد، یک کاربر ۵ بار و یک کاربر ۱ بار. همچنین، عدد آن به ازای تعداد پست‌هایی که روزانه منتشر می‌کنید متفاوت خواهد بود پس بهتر است زمانی از نرخ تعامل روزانه استفاده کنید که تعداد پست‌های روزانه‌تان ثابت است.

۵- نرخ تعامل براساس View

اگر ویدیوها برای برند شما خیلی مهم هستند می‌توانید از این فرمول استفاده کنید.

محاسبه نرخ تعامل
محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام
مزایا
اگر محتواهای ویدیویی و وایرال شدن آن‌ها یکی از اهداف شما در بازاریابی محتوایی و اینستاگرام مارکتینگ هستند، این فرمول به دردتان خواهد خورد.
معایب
بزرگ‌ترین عیب استفاده از view این است که این معیار منحصر به فرد نیست. یعنی تعداد بازدیدهای تکراری از ویدیو را هم جزو آمار حساب می‌کند و به این ترتیب از دقت فرمول می‌کاهد. یک کاربر ممکن است ۳ بار یک ویدیو را ببیند و تنها یک بار با آن تعامل کند.

۶- نرخ تعامل وزن‌دار

در مواردی ممکن است شما بخواهید تعامل را به صورت وزن‌دار حساب کنید. یعنی به هریک از موارد تشکیل‌دهنده تعامل، وزن و ارزش خاصی بدهید و با کمک آن نرخ تعامل در اینستاگرام را حساب کنید. به این حالت، نرخ تعامل وزن‌دار یا Factored Engagement Rate (FER) می‌گویند.

به عنوان مثال اگر به کامنت‌ها ارزشی ۳ برابر سایر فاکتورها بدهید، فرمول نرخ تعامل وزن‌دار شما به شکل زیر درمی‌آید:

فرمول محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام

استفاده از این فرمول چندان معمول نیست و ما پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از آن، تعداد کل یک فاکتور مثلا کامنت‌ها را برای پست‌های مختلف حساب کنید.

نرخ تعامل ایده‌آل چقدر است؟

نکته مهم درباره محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام این است که انتظار فضایی از آن نداشته باشید! حتی بهترین پیج‌های اینستاگرام هم نمی‌توانند به نرخ تعاملی بالای ۲۰ درصد برسند. همینطور باید دقت داشته باشید که از کدام فرمول محاسبه نرخ تعامل استفاده می‌کنید.

مثلا نرخ تعامل براساس فالوورها اکثر اوقات از نرخ تعامل براساس reach بیشتر است اما از آن طرف دقت کمتری دارد. یا پست‌های دارای مسابقه قاعدتا تعامل بسیار بیشتری نسبت به پست‌های معمولی خواهند داشت.

به یاد داشته باشید که حتی بهترین اینفلوئنسرها هم به سختی می‌توانند به نرخ تعاملی بالای ۱۰ درصد دست پیدا کنند. بهتر بگویم، این کار تقریبا غیرممکن است!

معمولا طبقه‌بندی زیر برای سنجیدن بهترین نرخ تعامل در اینستاگرام استفاده می‌شود:

کمتر از ۱٪ = تعامل پایین

بین ۱٪ تا ۵/۳٪ = تعامل نرمال و خوب

بین ۵/۳٪ تا ۶٪ = تعامل بالا

بالای ۶٪ = تعامل خیلی بالا

پیشنهاد ما به شما این است که تلاش کنید تعامل پست‌هایتان را حدود ۲٪ نگه دارید. این عدد نسبتا معقول است و می‌توانید با مقداری تلاش و اختصاص دادن زمان مناسب، به آن برسید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که نرخ تعامل در اینستاگرام به تعداد فالوورهای شما هم بستگی دارد. به گفته سایت phlanx میانگین نرخ تعامل براساس تعداد فالوور به شرح زیر است:

بهترین نرخ تعامل در اینستاگرام

به این ترتیب هرچه تعداد فالوورها بیشتر باشد نرخ تعامل هم طبیعتا پایین‌تر است.

سایت‌ های محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام

بهترین راه این است که نرخ تعامل را با استفاده از فرمول‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، محاسبه کنید. تحلیل داده‌های اینستاگرام با استفاده از ابزارهایی مثل اکسل معمولا بسیار دقیق‌تر از استفاده از سایت‌هایی است که این کار را انجام می‌دهند.

با این حال، اگر خواستید نگاه سریعی به اکانت اینستاگرامتان در حال حاضر داشته باشید، در ادامه سایت‌های زیر را به شما معرفی می‌کنیم. به یاد داشته باشید که هرکدام از این سایت‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند و هرکدام از معیار خاصی برای محاسبه نرخ تعامل استفاده می‌کنند.

Inbeat.co

سایت inbeat به صورت رایگان در دسترس است و چه شما ادمین پیجی باشید و چه نباشید می‌توانید از آن برای محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام استفاده کنید. تنها کافیست آیدی پیج مورد نظر را به این سایت بدهید تا نرخ تعامل را برای شما محاسبه کند.

سایت محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام

بزرگ‌ترین ایراد این سایت آن است که تنها لایک‌ها و کامنت‌ها را در فرمول محاسبه تعامل استفاده می‌کند. همچنین فرمولی که برای حساب کردن اینگیجمنت از آن استفاده می‌کند، فرمول تعامل براساس reach است.

این سایت همچنین میانگین تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها به ازای هر پست، نسبت تعداد کامنت‌ها به هر ۱۰۰۰ لایک و نمودار روند لایک و کامنت گرفتن پست‌ها را به شما نمایش می‌دهد.

Phlanx.com

این سایت محاسبه نرخ تعامل هم تقریبا مانند inbeat عمل می‌کند و همان معیارها را دارد، با این تفاوت که اطلاعات خلاصه‌تری را به شما نمایش می‌دهد. مزیت سایت Phlanx این است که می‌توانید از آن علاوه بر اینستاگرام برای محاسبه نرخ تعامل در سایر شبکه‌های اجتماعی هم استفاده کنید.

سایت محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام

Grin.co

این سایت یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین محاسبه‌ها و آمار را درباره اینستاگرام به شما نشان می‌دهد. با استفاده از سایت Grin شما می‌توانید آماری از جمله روند تغییرات تعداد فالوور و فالووینگ، میانگین تعداد view ویدیوها، نرخ تعامل و متوسط تعداد کامنت برای هر پست را ببینید. همچنین این سایت گزینه share را هم در محاسبه لحاظ می‌کند و به این ترتیب محاسبه آن دقیق‌تر است.

سایت محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام

سوالات متداول

تعامل در اینستاگرام چیست؟

هر عملی که مخاطبان اینستاگرام روی محتوای شما انجام می‌دهند تعامل محسوب می‌شود. لایک کردن، کامنت گذاشتن، ذخیره کردن (save) و به اشتراک‌گذاری (share) همگی تعامل محسوب می‌شوند.

نرخ تعامل در اینستاگرام چگونه محاسبه می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام وجود دارد. یکی از معمول‌ترین و دقیق‌ترین فرمول‌ها استفاده از فرمول نرخ تعامل براساس reach است. در این فرمول میزان تعامل برای هر پست بر میزان reachهمان پست تقسیم شده و سپس در ۱۰۰ ضرب می‌شود تا نرخ تعامل برحسب درصد به دست بیاید.

چه سایت‌هایی برای محاسبه نرخ تعامل وجود دارد؟

سایت‌های مختلفی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند به صورت رایگان و تنها با وارد کردی id اینستاگرام نرخ تعامل را محاسبه کنید. اما باید دقت داشته باشید که معیارهای این سایت‌ها باهم متفاوت است و اکثر آن‌ها فقط لایک و کامنت را در محاسبه لحاظ می‌کنند.

بهترین نرخ تعامل در اینستاگرام چقدر است؟

نرخ تعامل خوب به نسبت تعداد فالوورهای شما تعیین می‌شود. معمولا نرخی بین۱ تا ۳ درصد، نرخ معمول و خوبی برای نرخ تعامل است. هرچه فالوورهای بیشتری داشته باشید نرخ تعامل هم پایین‌تر خواهد آمد.

نظر شما چیست؟

این مطلب را در آکادمی اینفوگرام با توجه به برآوردها و تجربه‌های خودمان تنظیم‌ کرده‌ایم. نظر شما درباره تعامل در اینستاگرام چیست؟ مهم‌ترین گزینه در ایجاد اینگیجمنت برای شما کدام است؟ برای ما بنویسید.

‫۴ دیدگاه ها

  1. چه مطلب خوبی
    برای منم همیشه سوال بود که چرا share حساب نمیشه در صورتی که وقتی یه پستی share میشه یعنی برای مخاطب اینقدر جذاب بوده که خواسته به بقیه هم نشون بده.

    1. به نظرم سوالیه که خوبه از خودشون بپرسیم. هر از گاهی هم تغییراتی توی حساب کردن میزان اینگیجمنت میده و باید منتظر باشیم شاید تغییری اعمال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن