Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟ ۶ مهارت مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر

به این مقاله امتیاز دهید post

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟ اگر سابقه‌ی تحصیلی شما، رشته‌هایی مانند بازاریابی، فروش و یا مدیریت باشد؛ احتمالاً اطلاعاتی درباره‌ی کارشناس دیجیتال مارکتینگ دارید. با این وجود بعید نیست که بدون هیچ اطلاعاتی و از سر کنجکاوی، به دنبال پاسخ  این باشیم که چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟ و اینکه اصلا کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟ آمده‌اید. یا حتی ممکن است به عنوان صاحب یک کسب‌وکار نوپا، به دنبال یک دیجیتال مارکتر برای تجارت خود باشید. درهر صورت نگران نباشید؛ چه اطلاعاتی داشته باشید، چه هیچ‌چیزی ندانید و یا صرفا برای آشنایی کلی با این مهارت به جست‌وجو پرداخته‌اید، ما در این مطلب تمام سوال‌های شما را پاسخ خواهیم داد.
اگر دوست دارید درباره متخصص بازاریابی دیجیتال بدانید و پاسخ سوال‌های خود را پیدا کنید، با آکادمی اینفوگرام همراه باشید.

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بگذارید در اولین قدم به توضیح و روشن کردن دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ ( Digital Marketing)، مجموعه‌ی تمام فعالیت‌های بازاریابی است که یک شرکت، از طریق رسانه‌های دیجیتال برای ارتباط با مشتریان خود در بستر اینترنت انجام می‌دهد. متخصصان بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را به چتری تشبیه کرده‌اند که همه‌ی فعالیت‌های حوزه دیجیتال را تحت پوشش خود قرارداده است. کسب‌وکارها از ابزارهای دیجیتالی مختلف مانند سایت، شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتور جست‌وجوی گوگل، ایمیل و… برای جذب و نگه‌داری مشتریان فعلی و بالقوه خود استفاده می‌کنند.
دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی متفاوت است. به‌طور مثال در بازاریابی سنتی بیشترین تمرکز بر روی فروش محصول به مشتری بود اما در دیجیتال مارکتینگ تمام این هدف و تمرکز، در فروش خلاصه ‌نمی‌شود.

دیجیتال مارکتینگ سعی می‌کند در زمان و مکانی که مشتری به آن نیاز دارد در دسترس باشد و به کمک آشنایی با پرسونا مخاطب به همین روش در ذهن مخاطب احساس ارزش‌مندی پیدا می‌کند. واقعیت این است که نسبت به سال‌های گذشته مردم بسیار بیشتر از قبل، زمان خود را در اینترنت و فضای مجازی سپری می‌کنند و در نتیجه سبک زندگی آن‌ها دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است. نکته‌ای که گفته شد می‌تواند اهمیت دیجیتال مارکتینگ در فضای امروزی زندگی را برای ما بیان کند.
 به کمک همه‌ی آن‌چه که تا به اینجا گفتیم، برای جمع‌بندی در پاسخ به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست؛ به این اصل خواهیم رسید که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی باید جایی حضور داشته باشد که مخاطبان حضور دارند؛ یعنی اینترنت و فضای مجازی. خب، حالا که با دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم به این موضوع بپردازیم که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست و چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم.

بخش بعدی به صحبت در این مورد پرداخته است.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می دهد؟

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ با وجود داشتن مهارت‌های مختلف، معمولا در یک زمینه تخصص کسب می‌کند و در همان مشغول به کار می‌شود. در ادامه چند موقعیت شغلی را که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به عهده بگیرد معرفی می‌کنیم:

کارشناس سئو

وظیفه کارشناس سئو این است که رتبه سایت را در بین موتورهای جست‌وجو ارتقا دهد. او باید هم روی مسائل فنی (مثل سرعت سایت) نظارت کند و هم برای تعیین استراتژی محتوا و تعیین کلمات کلیدی با تیم تولید محتوا در ارتباط باشد تا محتواها به‌گونه‌ای روی سایت قرار بگیرند که ترافیک ارگانیک بیشتری را به خود جذب کنند.

کارشناس بازاریابی محتوایی

 ممکن است کارشناس بازاریابی محتوایی را با تولیدکننده محتوا اشتباه بگیرید. اما مسئولیت‌های این دو موقعیت شغلی باهم متفاوت است. یک تولیدکننده محتوا، معمولا در یکی از زمینه‌های تولید محتوای متنی و تصویری فعالیت می‌کند؛ در حالی که کارشناس بازاریابی محتوایی، یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ است که به کار هماهنگی تولیدکنندگان محتوا، چیدن استراتژی محتوا و هماهنگی با کارشناس سئو می‌پردازد. هدف او این است که با تولید و توزیع محتوای جذاب و کاربردی، در هریک از قسمت‌های سفر مشتری، افراد را به کسب و کار مورد نظر جلب کند.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی

کار کارشناس شبکه‌های اجتماعی را می‌توان تلفیقی از کارشناس سئو و کارشناس بازاریابی محتوایی دانست. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ که در این حوزه مشغول به کار می‌شود، باید روی تولید و توزیع مناسب محتوا در شبکه‌های اجتماعی، زمان‌بندی پست‌ها، ارتباط با مخاطبان و تعیین هشتگ‌ها نظارت داشته باشد. همچنین این موقعیت شغلی در ارتباط نزدیک با دو موقعیت قبلی است و گاهی زیرمجموعه بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش جامع بازاریابی دیجیتال

کارشناس کمپین دیجیتال مارکتینگ

این موقعیت شغلی نسبت به دو موقعیت قلبی، فنی‌تر است و شخصی که آن را به عهده می‌گیرد، وظیفه مدیریت و تحلیل کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ را به عهده دارد. به عنوان مثال، به دنبال نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی می‌گردد که به کمک آن‌ها بتواند به بهترین شیوه رفتار کاربران در کمپین را تحلیل کند.

مدیر دیجیتال مارکتینگ

اگر به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ به این بخش ارتقا پیدا کنید، وظایفتان بیش از پیش می‌شود. در این موقعیت شما باید بین تمام تیم‌هایی که زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ یک شرکت هستند، هماهنگی برقرار کنید؛ یک استراتژی برای تمام جنبه‌های بازاریابی دیجیتال بگیرید و دائم در حال تحلیل و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف باشید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

۶ مهارت یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ مهارت‌های مختلفی دارد. او باید بر تمام حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ تسلط نسبی داشته باشد و در یکی از این حوزه‌ها، خبره باشد. در ادامه چند مهارت مورد نیاز دیجیتال مارکترها را معرفی می‌کنیم.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

۱- ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی‌ترین مهارت‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ است. شما به کمک ایمیل می‌توانید با افراد ارتباط برقرار کنید و با ارسال خبرنامه، اطلاعیه و … با آن‌ها در ارتباط باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

۲- بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM) و سئو

سئو برای موفقیت در یک کمپین بازاریابی دیجیتال نقش مهمی دارد، به همین دلیل است که یادگیری چگونگی بهینه‌سازی وب‌سایت، برای موتورهای جست‌وجو مهم است. کسب مهارت‌های سئو کار با سایر روش‌های بازاریابی آنلاین را آسان‌تر می‌کند. اگرچه به احتمال زیاد شما در تیم خود یک متخصص سئوی اختصاصی را خواهید داشت اما به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ اگر از سئو، سررشته و بر کار آن‌ها نظارت داشته باشید؛ برای شما اهمیت دارد و امتیازی مثبت خواهد بود. بهترین و مفید‌ترین راه‌کار آموزش سئو، تجربه‌ی کار با سئو است.همچنین درباره بازاریابی موتورهای جست‌وجو مطالعه‌ کنید تا به جز جنبه‌های فنی کار، با روش فکر کردن گوگل  آشنا شوید!

۳- ابزارهای تحلیل

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، تحلیل مواردی مانند روند رشد سئوی سایت است. به همین دلیل، یک دیجیتال مارکتر باید به ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول تسلط داشته باشد. همچنین، توانایی تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از ابزارهای مختلف نیز یک مهارت مهم در همین زمینه است.

 

۴- تفکر طراحی

شما قرار نیست کار طراحی را انجام بدهید اما باید بر کار طراحان سایت و شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته و با آن‌ها در ارتباط باشید. پس خوب است که اندکی درباره تفکر طراحی و تجربه کاربری (User experience) مطالعه کنید.

۵- بازاریابی محتوایی

بی‌شک بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه بخواهید سئوی سایت را بهبود ببخشید و چه بخواهید بر شبکه‌های اجتماعی نظارت کنید، نیاز به محتواهای جذاب دارید.

به بازاریابی محتوایی علاقمند هستید؟

راهنمای جامع بازاریابی محتوایی را بخوانید.

۶- دانش فنی

اگر می‌خواهید کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوید، بی‌شک به دانش فنی هم نیاز خواهید داشت. مقداری توانایی برنامه‌نویسی سایت و همچنین آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، قطعا مورد نیاز شما خواهد بود.

۵ نکته برای تبدیل شدن به کارشناس دیجیتال مارکتینگ

تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال به تلاش و زحمت زیادی نیاز دارد اما انجام این تلاش و پیگیری‌ها به شما کمک می‌کند بهترین کار بازاریابی دیجیتال را از آن خود کنید. با این وجود اگر مایل به تلاش یادگیری‌های مورد نظر این شغل هستید، هیچ‌کاری نیست که مانع راه شما برای تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باشد. ما در این‌جا ده قدم مهم و اساسی را که می‌تواند راهنمای شما باشد، آورده‌ایم.

۱- با سایر افراد فعال در ارتباط باشید

یکی از بهترین راه‌های یادگیری دیحیتال مارکتینگ، ارتباط با افراد باتجربه و سرشناس این حوزه است. این افراد را پیدا کنید و تلاش کنید از آن‌ها بیاموزید. استراتژی‌هایشان را ببینید تا متوجه شوید که برای هر مشکل، چه راهی را در پیش گرفته‌اند.

همچنین می‌توانید در انواع گردهمایی‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید تا بیشتر با این فضا آشنا شوید.

۲-  مهارت‌های بازاریابی و کار با رسانه‌های اجتماعی را کسب کنید

علاوه بر استفاده از تبلیغات پولی مثل تبلیغات فیس‌بوک و… ، همچنین شما باید یادبگیرید که چگونه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دیگر انجام می‌شود و  از آن استفاده می‌کنند. بسته به نوع وب‌سایت و کسب‌وکار خود ممکن است نیاز داشته باشید شبکه‌های رسانه‌ای دیگری مثل توییتر، پینترست و لینکدین را کاوش کنید. به همین علت، مهم است که مهارت‌ لازم در برخورد با این رسانه‌ها را داشته باشید.

۳- اجرای کمپین‌های بازاریابی محتوایی

برای تامین و پیش‌برد کمپین‌های تبلیغاتی بازاریابی دیجیتال خود، به محتوایی نیاز دارید که بتواند تمام مشخصات زیر را در خود گنجانده باشد:

  • کاربر را راضی کند و همه‌ی آنچه که به دنبال آن است به او بدهد.
  • برای کاربران جالب باشد و به خواندن آن رغبت داشته باشند.
  • برای هر پلتفرمی مثل سئو و … بهینه‌ شده باشد.
  • رتبه‌بندی دریافت کند.

محتوا می‌تواند به صورت متن، فیلم یا صوت باشد و در قالب‌های مختلفی مانند مقالات، فیلم‌های یوتیوب و پادکست‌ها منتشر شوند.

در یک تیم بازاریابی پیشرفته‌ی دیجیتال، شما به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ این وظیفه را به عهده ‌ندارید که مطالب را بنویسید و تهیه کنید. چرا که نویسندگان اختصاصی برای این کار خواهید داشت. اما این وظیفه‌ی شماست که از تولید نوع مناسب محتوا برای کمپین‌های مختلف، اطمینان حاصل کنید.

۴- دریافت گواهینامه بازاریابی دیجیتال

یکی از سریع‌ترین و کارآمدترین راه‌ها برای تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال، آموزش دیدن از یک دوره‌ی جامع بازاریابی دیجیتال است. این دوره به شما چیزهایی که درباره‌ی یک بازاریاب دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ باید بدانید؛ بدون نیاز به خواندن منابع و راهنماهای متفرقه، جداگانه و همچنین بدون نیاز به جست‌وجو اضافی، می‌آموزد. دریافت گواهینامه بازاریابی دیجیتال از یک شرکت معتبر، یک راه عالی برای نشان دادن به افرادی است که دنبال چنین نیرویی هستند. این گواهینامه به آن‌ها می‌گوید شما بازاریابی دیجیتال را می‌شناسید و اطمینان درباره‌ی شناخت شما از این حوزه‌ را تضمین می‌کند.
اما فراموش نکنید که داشتن گواهینامه ثابت نمی‌کند که شما یک فرد حرفه‌ای، کاربلد و متخصص در این زمینه هستید. تنها نشان می‌دهد که دانش لازم برای انجام این‌کار را دارید و می‌توان در مراحل اولیه برای واگذاری این کار، به شما اعتماد کرد.
البته برای به دست آوردن جایگاه در یک آژانس یا شرکت بزرگ، باید چندین سال سابقه کار و روش‌هایی برای نشان دادن و اثبات تخصص خود داشته باشید.

۵- به آخرین‌ بروزرسانی‌ها و امکانات دیجیتال آگاه باشید

گوگل سالانه هزاران بروزرسانی در نتایج جست‌وجو و الگوریتم‌های خود انجام می‎دهد، فیس بوک تمام مدت به امکانات خود اضافه می‌کند و گوگل ادز به سمت به هوش مصنوعی شدن، حرکت می‌کند. تغییراتی که در صنعت بازاریابی دیجیتال اتفاق می‌افتد مداوم و بسیار زیاد است. این به معنی این است که یادگیری هرگز برای کارشناسان بازاریابی دیجیتال متوقف نمی‌شود و درست همین ویژگی است که شغل کارشناس دیجیتال مارکتنیگ بودن را جالب و چالش برانگیز می‌کند. شما هیچ‌وقت از این کار خسته نخواهید شد چرا که همواره چیزهای جدید برای کشف و یادگیری دارید.

سوالات متداول درباره کارشناس دیجیتال مارکتینگ

آیا می‌توانم بدون هیچ تجربه‌ای کارشناس دیجیتال مارکتینگ بشوم؟

دیجیتال مارکتینگ نیز مانند هر شغل و حرفه دیگری نیاز به مقداری یادگیری و کارآموزی پیش از شروع به کار دارد. مهم‌ترین نکته این است که بدانید با شروع به کار در دنیای دیجیتال مارکتینگ، نیاز دارید که دانسته‌هایتان را همواره به روز نگه دارید و دائم در حال مطالعه و جست‌وجو باشید.

کارآموزی کردن برای شرکت‌هایی که کارآموز دیجیتال مارکتینگ می‌پذیرند یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود در این کار مقداری تجربه کسب کنید و بتوانید کم‌کم وارد بازار کار بازاریابی دیجیتال بشوید.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ را از کجا آغاز کنم؟

اگر به دنبال یادگیری هستید تا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ بشوید، باید دقت کنید و همیشه به روزترین منابع را برای یادگیری انتخاب کنید. ما در آکادمی اینفوگرام تلاش داریم که با انتشار مطالب آموزشی رایگان و برگزاری رویدادهای آموزشی، به تربیت کارشناسان دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

همچنین برای استفاده از منابع خارجی می‌توانید سایت‌هایی مانند هاب‌اسپات و انستیتو دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران چقدر است؟

مانند بسیاری از شغل‌ها و حرفه‌ها، حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ به میزان سابقه، نوع شغل ( کار در یک شرکت یا کار آزاد) و کشوری که در آن کار انجام می‌شود بستگی دارد. درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. نمی‌توان یک میزان درآمد ثابت و قطعی در نظر گرفت. به طور مثال یک تولید کننده محتوا بسته به مهارت کیفی کاری که ارائه خواهد داد، می‌تواند از ماهی ۵۰۰ هزارتومان تا ۳۰ میلیون تومان برای تولید محتوا درآمد داشته باشد.

آیا علاقه به آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید؟

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

جمع‌بندی

ما در این بحث سعی در صحبت و آشنایی شما با کارشناس دیجیتال مارکتینگ داشتیم و به دنبال این بودیم بتوانیم جواب شما را در رابطه با این سوال که چگونه کارشناس دیجیتال مارکتنیگ شویم، بدهیم. برای شروع، از آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و تعاریف آن حرف زدیم و در شش قدم اساسی و مهم به پاسخ سوال مطرح شده، قدم‌به‌قدم نزدیک‌تر شدیم. انتظار می‌رود در پایان این مطلب توانسته باشید دیدگاهی کلی و از بخش‌های مختلف و اهمیت‌های شغل دیجیتال مارکتر دریافته باشید. در این بین اگر نکته یا مطلبی از قلم افتاده است که در ذهن شما وجود دارد و تکمیل‌کننده‌ی مطلب پیش روی شماست، با ما درمیان بگذارید. آکادمی اینفوگرام مشتاقانه منتظر شنیدن نظرها، نکته‌ها و تجربه‌های ارزشمند شما درباره کارشناس دیجیتال مارتینگ است. از تجربیات، میزان آشنایی خود با متخصص بازاریابی اینترنتی و همچنین تمام آن چه که در این باره می‌دانید و یا شنیده‌اید برای ما صحبت کنید.

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    بنظرم اگر فرد به شکل T متخصص بشه خیلی بهتر جواب میده و قطعا هیچکس همه کاره نخواهد بود !

    1. سلام. بله حق کاملا با شماست و به زودی در یک پست جداگانه این موضوع رو مطرح می‌کنیم
      هدف این پست بیشتر این بود که انواع مهارت‌ها رو توضیح بدیم. تاکید هم داریم که قطعا یک دیجیتال مارکتر نمی‌تونه در تمام زمینه‌ها متخصص بشه

  2. میخام کسب درآمد از تلگرام واینستاگرام یاکتاب کسب وکار اینترنتی درایستاگرام یادبیگریم فرداساعت ۱۱ زنگ بزنید ۰۹۱۶۹۳۱۸۳۱۴ یا ۰۹۳۳۸۶۲۰۲۸۳ پیام بدهید کسی

    1. در ساعات اداری از شنبه تا ۴شنبه می‌تونید با شمار تلفن‌هایی که در قسمت بالای وبسایت ذکر شده تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن