Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

اصطلاحات مهم گوگل آنالتیکس را بشناسید

به این مقاله امتیاز دهید post

گوگل آنالتیکس، ابزاری که با استفاده از اطلاعات کاربردی که ارائه می‌کند می‌توانیم تصمیمات دقیق‌تری را برای بازاریابی بهتر در وب‌سایت خود بگیریم. هرچند که اطلاعاتی که در این ابزار جمع‌آوری شده بسیار مفید و به زبان ساده به کاربران ارائه شده، استفاده و تفسیر اطلاعات برای کسانی که تازه با این ابزار آشنا شده‌اند، ممکن است کمی سخت باشد.

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین اصطلاحات گوگل آنالتیکیس را مورد بررسی قرار دهیم تا به راحتی بتوانید از اطلاعات جمع‌آوری شده در این بستر استفاده کنید. با ما همراه باشید.

اصطلاحات پایه‌ای گوگل آنالتیکس

می‌توانیم اطلاعاتی که در گوگل آنالتیکس به شما ارائه می‌شود را به چند دسته تقسیم کنیم. دسته اول اطلاعات پایه‌ای هستند که در این بستر مشاهده می‌کنید. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

بازدید از صفحات (Pageviews)

این عدد نشان دهنده تعداد دفعاتی است که کاربران از صفحات مختلف وب‎‌سایت شما بازدید کرده‌اند. در این قسمت آمار بازدید تمام صفحات به صورت یک جا کنار هم جمع شده و بازدیدهای تکراری که توسط یک کاربر انجام شده هم محاسبه شده است. به طور مثال اگر یک کاربر صفحه را رفرش کند یا از صفحه خارج شده و دوباره وارد همان صفحه شود، یک بازدید جدید محاسبه می‌شود. این آمار به شما کمک می‌کند تا محبوب‌ترین صفحات وب‌سایت خود را شناسایی کنید.

بازدید یا سشن (visits/sessions)

وقتی که یک کاربر از سایت شما بازدید می‌کند، session جدیدی شروع می‌شود. این session در صورتی که کاربر سی دقیقه فعالیتی نداشته باشد، یا سایت شما را در این فاصله ترک کند، تمام می‌شود. عددی که در این بخش از ابزار گوگل آنالتیکس می‌بینید، تعداد دوره یا همان session هایی است که اتفاق افتاده است.

بازدیدهای منحصر به فرد از صفحات ( Unique Pageviews)

بازدیدهای منحصر به فرد از صفحات، شامل مجموع تعداد بازدیدهایی است که یک کاربر در یک سشن انجام می‌دهد. فرض کنید یک کاربر در «یک سشن» ده بار صفحه اصلی سایت شما را ببیند. تعداد بازدیدها (pageviews) ده و unique pageview یکبار حساب می‌شود.

بازدیدکنندگان منحصر به فرد (Unique Visitor)

زمانی که یک کاربر جدید از سایت شما بازدید می‌کند، یک بازدید جدید (new visit) و یک بازدید منحصر به فرد (unique visitor) ثبت می‌شود. اما در دفعات بعدی که همین کاربر وارد سایت شما می‌شود، بازدید جدید او ثبت می‎‌شود اما دیگر بازدید منحصر به فرد به حساب نمی‌آید.

گوگل آنالتیکس از طریق کوکی سایت شما تشخیص می‌دهد که کاربری که وارد سایت شما شده جدید است یا قبلا بازدید داشته. بنابراین اگر کاربری از یک مرورگر جدید استفاده کند، یا کوکی‌های خودش را پاک کند یا کلا با یک دستگاه دیگر به سایت شما بیاید، به اشتباه به عنوان یک کاربر جدید محاسبه خواهد شد.

Hits در گوگل آنالتیکس

Hits ها تعاملاتی هستند که کاربران به روش‌های مختلف با سایت شما برقرار می‌کنند. مثلا کلیک کردن روی لینک دانلود یک تعامل به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با گوگل تگ منیجر

بخش رفتار کاربران در گوگل آنالتیکس

با استفاده از بخش‌های مختلف گوگل آنالتیکس می‌توانیم تحلیل بهتری از رفتار کاربران داشته باشیم. در ادامه به بررسی اطلاعات مربوط به این بخش می‌پردازیم:

 New Vs Returning Visitors در گوگل آنالتیکس

 بازدید کنندگان جدید یا همان new visitorsها کاربرانی هستند که قبل از بازه زمانی که روی گوگل آنالتیکس مشخص کرده‌اید، از سایتتان بازدید نکرده‌اند. درحالی که returning visitorsها بازدیدکنندگانی هستند که در بازه زمانی مشخص شده حداقل یکبار یکی از صفحات سایت شما را مشاهده کرده‌اند.

البته همانطور که گفته شد، گوگل آنالتیکس برای جمع‌آوری این داده‌ها از کوکی افراد استفاده می‌کند و اگر یک کاربر از مرورگرهای مختلفی برای بازدید صفحات شما استفاده کند، در آمار کمی خطا وجود خواهد داشت.

سگمنت‌ها (Segments)

طبیعی است که هر فردی با تاسیس یک سایت اهداف خاص خودش را دنبال می‌کند و با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد به اطلاعات خاصی نیاز داشته باشد. با توجه به نیاز خاصی که دارید هم گوگل آنالتیکس به شما اجازه می‌دهد تا زیرمجموعه اطلاعات مورد نظر خود را بسازید.

در واقع بخش سگمنت امکان بررسی داده‌ها را با جزئیات بیشتری فراهم کرده است و شما می‌توانید با استفاده از فیلتر کردن اطلاعات، نتایج مربوط به نوع خاصی از ترافیک ورودی به سایت خود را چک کنید.

سگمنت‌ها می‌توانند برای مقایسه انواع مختلف بازدیدکنندگان (مثلا ورودی‌های ارگانیک و Paid) مورد استفاده قرار بگیرند.

ورودی‌ها (Entrences)

این عدد تعداد بازدیدهایی که از یک صفحه مشخص یا گروهی از صفحات شروع شده را نشان می‌دهد.

بانس ریت (Bounce rate)

نرخ پرش یا همان بانس ریت، بازدیدی که تنها در یک صفحه اتفاق افتاده را نشان می‌دهد. یعنی بازدیدکننده پس پس از آنکه یک صفحه از سایت شما را دیده، دیگر به بقیه صفحات سر نزده و از سایت شما خارج شده است. این آمار که در قالب یک درصد نمایش داده می‌شود از تقسیم پرش‌ها بر کل بازدیدها محاسبه می‌شود.

Time on page در گوگل آنالتیکس

Time on page میانگین ثانیه‌هایی است که یک کاربر در یک صفحه مشخص صرف کرده. واضح است که هر چه قدر محتوای یک صفحه کامل‌تر باشد، این عدد بیشتر خواهد بود.

قسمت traffic در گوگل آنالتیکس

در بخش ترافیک گوگل آنالتیکس هم اصطلاحات مختلفی وجود دارد. در ادامه به بررسی این عبارت‌ها می‌پردازیم:

محتوا (content)

با استفاده از این بخش می‌توانید متوجه شوید که بازدیدکنندگان از طریق کدام لینک یا محتوای مشخصی وارد سایت شما شده‌اند.

ترافیک مستقیم و ریفرال (Direct Traffic and Referral Traffic)

گوگل آنالتیکس در آماری که به شما ارائه می‌کند، درصد ورودی کاربران از طریق موتورهای جستجو را مشخص کرده است. ورودی‌های موتورهای جستجو به دو دسته تقسیم می‌شوند. ورودی‌های اورگانیک و paid . ورودی‌های اورگانیک کاربرانی هستند که پس از جستجو در یکی از موتورهای جستجو، با صفحه شما مواجه شده‌اند، روی لینک سایت کلیک کرده و به صفحه شما آمده‌اند.

قسمت paid مربوط به ورودی‌هایی است که از طریق تبلیغات موتورهای جستجو به سایت شما وارد شدند. این نتایج معمولا با استفاده از اکانت‌های گوگل ادز مدیریت می‌شوند.

دو اصطلاح مهم دیگر در گوگل آنالتیکس

علاوه بر عبارت‌های مهمی که بررسی کردیم، دو اصطلاح دیگر در گوگل آنالتیکس وجود دارند که دانستن آن‌ها بسیار مهم است:

رویدادها (events)

در این بخش تعاملات خاصی که شما قصد اندازه‌گیری و ردیابی آن‌ها را دارید قابل مشاهده است. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که کلیک روی یک هایپرلینک، عکس یا پخش ویدیو در این قسمت به شما نمایش داده شود. در واقع هر نوع تعاملی که جدا از آمار صفحه نیاز داشته باشید، با استفاده از قسمت رویداد قابل دسترسی است.

اهداف (goals)

با استفاده از این بخش می‌توانید هر هدفی که دارید را مشخص کرده و نرخ تبدیل آن را اندازه‌گیری کنید. برای مثال این هدف می‌تواند خرید از سایت، تمام کردن یک بازی، دانلود اییوک یا وارد کردن ایمیل باشد.

در پست «آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس» با محیط آنالیتیکس آشنا شوید.

سوالات متدوال

گوگل آنالیز چیست؟

گوگل آنالیز نامی است که برخی کاربران در زبان فارسی به جای کلمه انگلیسی گوگل آنالتیکس استفاده می‌کنند. گوگل آنالتیکس ابزاری رایگان برای تجزیه و تحلیل داد‌ه‌ها و آمارهای سایت شما است.

کاربرد گوگل آنالتیکس چیست؟

از گوگل آنالتیکس برای تحلیل آمار مربوط به سایت استفاده می‌شود. مثلا اینکه چه تعداد کاربر به سایت شما وارد می‌شود، کاربران بیشتر کدام صفحات شما را بازدید می‌کنند و…

آیا گوگل آنالتیکس اپلیکیشن دارد؟

بله، گوگل آنالتیکس روی گوشی‌های ios و اندروید نیز قابل استفاده است و اپلیکیشن آن از طریق مراجع معتبر دانلود برنامه‌ها، قابل دریافت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن