Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟ آموزش طراحی صفحه فرود

به این مقاله امتیاز دهید post

مقدمه  

صفحه فرود یک یا چند صفحه از سایت است که برای اهداف خاصی طراحی شده است. مهترین هدف در طراحی هر صفحه فرود یا لندینگ پیج جذب مخاطب است. برای مثال تصور کنید به شما آدرس مغازه پارچه فروشی بزرگی داده‌اند که پارچه‌ها و لوازم خیاطی مختلفی برای فروش دارد. قطعا انتظار دارید وقتی به آدرس مورد نظر می‌روید، مغازه‌ای با ویترین بزرگ و پر از پارچه‌های متنوع و یک تابلوی جذاب و بزرگ در سر در ببینید. اما اگر مغازه، تابلو و ویترین نداشته باشد مغازه را به راحتی پیدا می‌کنید؟ اگر پیدا کردید آیا مایل به خرید خواهید بود؟

در دنیای اینترنت نیز دقیقا همین وضعیت وجود دارد. شما باید صفحه‌ای که اولین بار مخاطب از طریق آن با شما آشنا می‌شود را به خوبی طراحی کنید و از این طریق با توجه به اهداف خود مخاطبان را جذب کنید. به این صفحه لندینگ پیج گفته می‌شود.

شاید واژه صفحه فرود به خصوص در سئو به گوشتان خورده باشد، ولی باید بگوییم صفحات فرود نقشی بسیار پر رنگ و گسترده تر در بازاریابی دیجیتال و جذب مشتری دارند.

صفحه فرود چیست؟

صفحه فرود، صفحه‌ یا صفحاتی از سایت شما هستند. این صفحات با هدف خاصی طراحی و ساخته می‌شودند.  به طور کلی طراحی سایت یک هدف مشخص دارد و هر کدام از صفحات سایت نیز با هدفی در جهت هدف کلی سایت طراحی می‌شوند. اما بحث هدف و جهت برای صفحه فرود بسیار مهم است به طوریکه باعث شده این صفحات ویژگی‌های خاصی داشته باشند.

برای مثال صفحات وبلاگ شما لندینگ پیج نیستند زیرا برای یک هدف واحد طراحی نشده‌اند بلکه هر صفحه می‌تواند چند هدف یا به عبارتی چند کلمه کلیدی را پوشش دهد. بهترین مثال برای صفحه فرود صفحاتی هستند که برای گوگل ادز طراحی شده‌اند. برای مثال شما زمانی که در گوگل جستجو می‌کنید خرید سینک و با یک تبلیغ گوگل مواجه می‌شوید، اگر روی لینک کلیک کنید مطمئنا با صفحه‌ای درباره خرید سینک مواجه می‌شوید.

برخی از متخصصان سئو عقیده دارند صفحه فرود باید کاملا مجزا از سایت باشد در حدی که سایدبار و هرچیزی که حواس مخاطب را از هدف اصلی پرت کند وجود نداشته باشد. درست است که باید روی هدف خود تمرکز کنید اما باید یک ارتباط خوب بین صفحه فرود و سایر صفحات مهم سایت خود برقرار کنید تا کاربر اگر علاقه داشت بتواند با کسب و کار شما بیشتر آشنا شده و از سایر خدمات و محصولات شما نیز استفاده کند.

ویژگی‌های صفحه فرود چیست؟

خب حالا که با مفهوم و چیستی صفحه فرود آشنا شدید باید با ویژگی‌های لندینگ پیج نیز آشنا شوید تا بتوانید تفاوت صفحه فرود با صفحه اصلی یا سایر صفحات را متوجه شوید و برای سایت خود صفحات فرود عالی طراحی کنید. در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی‌های لندینگ پیج اشاره می‌کنیم.

عنوان مناسب

عنوان اولین چیزی است که مخاطب با آن مواجه می‌شود. عنوان باید ساده، کوتاه در عین حال جذاب باشد و مفهوم را به خواننده منتقل کند. بهتر است برای نوشتن عنوان بین ۱۰ تا نهایتا ۲۰ کلمه استفاده کنید.

زیرعنوان‌ها نیز مهم هستند. در واقع این زیر عناوین هستند که محتوای عنوان را تکمیل می‌کنند و مخاطب را از سردرگمی درمی‌آورند. زیر عنوان‌ها می‌توانند به نگه داشتن مخاطب در صفحه فرود کمک کنند.

تصاویر جذاب

انسان به رنگ‌ها و تصاویر علاقه دارد. به همین دلیل مغز انسان می‌تواند تصاویر را حدود ۶۰۰۰ برابر سریعتر از متن پردازش کند. حالا متوجه اهمیت تصاویر شدید؟ پس باید در صفحه فرود خود از تصاویر مفید، جذاب با سایز و رنگ مناسب استفاده کنید و مفهوم یا اطلاعات تکمیلی را با این تصاویر به مخاطب انتقال دهید.

در صفحه فرود سعی کنی از تصاویر بزرگ نیز استفاده کنید. به علاوه حتما از محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید حتما تصاویری داشته باشید.

توضیحات و محتوای متنی کامل

درست است که عنوان و زیرعنوان‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند و مخاطب را جذب می‌کنند. اما جذب شدن کافی نیست. ممکن است به یک عبارت مخاطب جذب صفحه شما شود ولی زمانی که متوجه هدف شما نشد صفحه را ترک کند. سعی کنید همه مخاطبان خود را مد نظر قرار دهید و برای کسانی که همیشه سوال دارند توضیحات تکمیلی به زبان ساده تهیه کنید تا دچار سردرگمی نشوند.

توضیحات تکمیلی حتما نباید در قالب یک متن با پاراگراف جداگانه شوند. یک تصویر یا متن زیر تصویر، اینفوگرافیک و … نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود. حتی مفیدتر از یک متن بلند و کامل! از فهرست‌ها نیز غافل نشوید.

عناصر صفحه فرود

جریان منطقی محتوای لندینگ پیج

اینکه از تصاویر، عنوان و متن جذابی استفاده کنید بسیار مهم است. اما همه این محتواها باید با یک دیگر در ارتباط باشند و البته به ترتیب در اختیار کاربر قرار بگیرند. در این صورت یک مسیر خوب برای دادن اطلاعات و در عین حال جذب مشتری خواهید داشت. برای اینکه بهتر متوجه منظورمان در این عنوان شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله نقشه سفر مشتری را مطالعه کنید.

سعی کنید بعد از عنوان جذابی که نوشتید منافع مشتری را بیان کنید و به خوبی محصولات و خدمات خود را معرفی کنید. در برخی از قیمت‌های صفحه بخصوص در انتهای صفحه از یک Call to action  خوب و جذاب کمک بگیرید.  اینکه در کدام قسمت از صفحه از دکمه‌های کال تو اکشن استفاده کنید بسیار مهم است. سعی می‌کنیم در آینده مقاله کاملی در این باره منتشر کنیم.

اگر بتوانید جذابیت را در جای جای صفحه حفظ کنید طراحی صفحه فرود طولانی بسیار اثربخش خواهد بود. اما اگر مطمئن نیستید بتوانید این کار را انجام دهید، سعی کنید صفحه طول مناسب و معقولی داشته باشد.

یک موضوع وحشتناک تعریف کنید

همه‌ی ما از غم، درد و موضوعات وحشتناک و دلهره آور فراری هستیم. پس هر کاری می‌کنیم تا در زندگی به هر نحوی با این احساسات رو به رو نشویم. در واقع این ذات همه انسان‌ها و عامل بقا بوده است. به همین دلیل انسان‌های امروزی به محصولات یا خدماتی که احساسات و اتفاقات بد را از آنها دور کند علاقه‌مند هستند.  

پس سعی کنید یک مشکل را مطرح کنید. در این صورت ذهن مخاطب درگیر مشکل شده و به دنبال راه حل خواهد بود. سپس راه حل را جلوی رویش قرار دهید. در واقع محصولات یا خدمات شما باید حل کننده این مشکل باشند.

از احساسات خوب حرف بزنید

ما انسان‌ها همانقدر که از احساسات بد بیزار هستیم به احساسات خوبی نظیر خوشحالی، هیجان، آرامش و … علاقه نشان می‌دهیم. پس از بیان یک مشکل و ارائه راه حل از حس خوب حل شدن مشکل صحبت کنید. در واقع با اینکار حس لذت استفاده از محصولات خود را که راه حل مشکل هستند به مخاطب القا خواهید کرد.

از نقل قول استفاده کنید

فرض کنیم یک کاربر با کسب و کار شما آشنا نیست و برای اولین بار وارد سایت شما شده است. آیا باید به راحتی و با چند متن و عکس جذاب به شما اعتماد کند؟ آیا اعتماد کردن به همین راحتی است؟ قطعا جواب خیر است. به همین دلیل سعی کنید در صفحه فرود خود نقل قول‌ها و حرف‌های سایر افراد بخصوص افراد معتبر را ببینند. برای مثال نظرات و تجربیات سایر مشتریان و … می‌تواند بسیار مفید باشد.

درج راه‌های ارتباطی و ارائه گارانتی

سعی کنید در بخش مناسبی از صفحه فرود راه‌های ارتباطی با کسب و کارتان را در اختیار مخاطب قرار دهید. این اطلاعات می‌تواند شامل آدرس، شماره تماس، ایمیل یا صفحه تماس با ما شرکتتان باشد. در اینصورت علاوه بر ارتباط بهتر با مخاطب در او حس اعتماد ایجاد می‌کنید.

استفاده از نمادهای الکترونیکی مثل اینماد و … و صحبت از ارائه ضمات نسبت به خدمات و محصولات نیز بسیار موثر است و باید انجام شود.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای صفحه فرود

باید یک کلمه کلیدی مناسب برای صفحه فرود خود انتخاب کنید. این انتخاب اهمیت بسیاری در موفقیت شما دارد. به علاوه اگر قصد استفاده از گوگل ادز را دارید باید در انتخاب کلمه کلیدی حساس باشید. پیشنهاد ما کمک گرفتن از متخصص سئو و تحلیل و AB test صفحه است.

تبلیغات کنید

هنگامی یک یک صفحه فرود عالی طراحی کردید سعی کنید از تبلیغات بخصوص تبلیغات بنری در سایت‌های مرتبط و پربازدید دیگر استفاده کنید. در این صورت بازدید صفحه خود را افزایش داده و قطعا مشتریانی پیدا می‌کنید.

چرا طراحی صفحه فرود از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اصولا در طراحی سایت یک قالب مشخص با توجه به لوگو رنگ‌های موجود در بردند که به کمک روانشناسی رنگ ‌ها انتخاب شده و … صورت می‌گیرد. اما صفحه فرود ممکن است هدفی کوتاه مدن و متفاوت داشته باشد، به همین دلیل به احتمال زیاد ممکن است طراحی بسیار متفاوتی از سایر صفحات سایت داشته باشد. در واقع دست طراح و مدیر دیجیتال مارکتینگ باز است تا با توجه به هدف کمپین صفحه‌ای منحصربفرد از سایر صفحات سایت تولید کند.

طراحی صفحه فرود

مسئله مهم این است که در کمپین‌های تبلیغاتی مخاطب شما را نمی‌شناسد و شما را دنبال نمی‌کند بلکه به طور جدی به دنبال رفع نیاز یا حل مشکلش است. پس چیزی که مخاطب دنبال می‌کند پاسخ است و در این میان نیز با شما آشنا خواهد شد. به همین دلیل اگر کاربر روی یک بنر تبلیغاتی یا تبلیغات ادز کلیک کند باید با یک صفحه جذاب رو به رو شود، سپس به هدف خود برسد. در این میان شما نیز باید با اهداف خود برسید.

به همین دلیل صفحه فرود می‌تواند یک نقطه قوت برای سایت شما در جهت رسیدن به هدف باشد یا در صورت طراحی بد می‌تواند یک نقطه ضعف بزرگ بوده و تمام زحمات و هزینه‌های شما را به باد دهد.

معرفی انواع صفحه فرود

لندینگ پیج انواع مختلفی دارد. در ادامه سه مدل مهم و پرکاربرد را معرفی می‌کنیم. این نوع صفحات در بخش هدف طراحی صفحه فرود به صورت کامل توضیح داده شده‌اند.

Opt in landing page

 در تعریف صفحه فرود گفته شد که این صفحه هیچ سایدبار، منو، فوتر و … ندارد.  اما این نوع صفحه فرود بخش‌هایی از سایت اصلی مثل سایدبار، فوتر و … را دارد و در واقع کمی سبک و قالب سایت را درون خود جای داده است.

 

Click Through

 

هدف این صفحه متقاعد کردن مخاطب برای کلیک روی یک لینک و ارجاع آن به یک صفحه خاص دیگر است.  این نوع صفحات برای افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری بهترین نوع هستند.

Lead generation

این صفحات طوری طراحی می‌شوند که کاربر اطلاعات خاصی را به شما ارائه دهد. این اطلاعات بعدها در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال بسیار مفید خواهند بود.

هدف از طراحی صفحه فرود چیست؟

در رابطه با هدف در طراحی صفحه فرود بسیار صحبت کردیم. قطعا هدف هر کسب و کاری در هر کمپینی متفاوت است. اما یک هدف یا چند هدف کلی و مشترک برای همه کسب و کارها وجود دارد. در این قسمت قصد داریم به معرفی و بررسی این اهداف بپردازیم.

فروش بیشتر

اکثر کسب و کارها محصولی برای فروش یا خدماتی برای ارائه دارند. پس مهمترین هدف هر کسب و کاری فروش بیشتر است. به همین دلیل قطعا در فروشگاه‌های اینترنتی صفحه فرود مخصوص به فروش یک محصول خاص یا دسته‌ای از محصولات زیاد دیده می‌شود. پس از طراحی نیز می‌توان با تبلیغ در صفحات سایت‌های مختلف یا شبکه‌های اجتماعی برای صفحه فرود بازدید گرفت.

جذب مخاطب

برخی صفحات فرود هدف جذب مخاطب دارند. برای جذب مخاطب باید اطلاعات مفیدی از مخاطب به دست آورد. این صفحات نیز سعی بر جمع آوری اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی، ایمیل و گاهی اوقات شماره تلفن افراد را دارند.

در چنین صفحه‌ای شما می‌توانید در ازای دریافت اطلاعات، یک تست جالب و رایگان، یک کتاب، ویدئو و هدیه برای کاربر در نظر بگیرید. در آینده از این اطلاعات در بازاریابی استفاده خواهید کرد پس باید گفت ارزش این نوع صفحه فرود بسیار بالا است.

برقراری ارتباط با مشتری

این صفحات نوع پیشرفته صفحه فرود هستند. در واقع می‌توان گفت این صفحات ترکیبی از صفحه با هدف فروش مستقیم و جذب مخاطب است. این لندینگ پیج طوی طراحی می‌شود که فرد را درون سایت نگه داشته و او را در مسیر کلیک روی لینک‌های مختلف قرار می‌دهد. این لینک‌ها با اطلاعات مفید، ظاهر جذاب مشتری را با خود همراه ساخته و شما می‌توانید به اهداف خود برسید.

تعریف لندینگ پیج در گوگل آنالیتیکس چیست؟

تعریفی که ما از صفحه فرود ارائه کردیم، تعریفی است که در دیجیتال مارکتینگ رایج است. اما لندینگ پیج برای گوگل آنالیتکس متفاوت است. در این ابزار به هر صفحه از سایت که کاربران از طریق آن وارد سایت ما می‌شوند،لندینگ پیج گفته می‌شود. در حالی که شاید آن صفحه برای ما ارزش و اهمیتی نداشته باشد.

تاثیر لندینگ پیج در سئو سایت

لندینگ پیج‌ها در صورتی که درست و جذاب طراحی شوند در سئوی سایت تاثیر مثبت بسیاری خواهند داشت. این صفحات محتوای خوبی ارند. جذا هستند، کاربر را درگیر می‌کنند. به همین دلیل می‌توانند بازدید خوبی داشته باشند و در چند کلمه کلیدی در گوگل رتبه کسب کنند. به همین دلیل اگر یک لندینگ پیج حرفه‌ای طراحی شود قطعا در سئو سایت تاثیر مثبت بسیاری خواهد داشت.

نکات مهم در طراحی صفحه فرود

در این بخش علاوه بر اطلاعات مفصل که در مقاله به شما داده شد، تمام نکات مهم در طراحی صفحه فرود را به طور خلاصه بیان خواهیم کرد.

  • تمامی نکات سئو در طراحی لندینگ پیج باید رعایت شود.
  • سعی کنید در لندینگ پیج از لینک خارجی استفاده نکرده و کاربر را به صفحات دیگر هدایت نکنید. البته در جای درست می‌توانید لینک سایر صفحات سایت خود را قرار دهید.
  • صفحات فرود باید رسپانسیو بوده و با تمامی دستگاه‌ها همخوانی داشته باشند.
  • از دکمه‌های Call to action  جذاب در جای درست حتما باید استفاده شود.
  • پیشنهادات ویژه و هدایا را فراموش نکنید و حتما چنین پیشنهاداتی در لندینگ خود داشته باشید.
  • از عکس، ویدئو، اینفوگرافی، پادکست و متن‌های جذاب استفاده کنید. به وطر کلی جذابیت صفحه در کنار مفید بودن محتوا فراموش نشود.
  • در گرفتن اطلاعات از کاربران زیاده روی نکنید و به انها اطمینان دهید امنیت اطلاعات آنها حفظ خواهد شد.
  • برای افزایش نرخ تبدیل مراحل ثبت نام و خرید را تا حد امکان ساده و کوتاه کنید.
  • به هیچ عنوان از محتوای کپی شده در صفحه فرود استفاده نکنید.
  • از اعداد، ارقام، آمار و نمودارها استفاده کنید. کاربران به این نوع محتوا علاقه و اعتماد بیشتری نشان می‌دهند.
  • صفحه فرود را بیش از حد شلوغ نکنید. اینکه بعضی قسمت‌ها خالی باشد هیچ اشکالی ندارد.

سخن نهایی

در این مقاله از آکادمی اینفوگرام سعی کردیم شما را با مفهوم صفحه فرود به طور کامل آشنا کنیم. سپس مهمترین اهداف و اصول را در طراحی این صفحات توضیح دادیم. حالا که با مفهوم صفحه فرود بهتر آشنا شدید و می‌دانید این صفحات چقدر در افزایش فروش، جذف مخاطب، موفقیت کمپین‌ها و بهبود سئو سایت تاثیر دارند، شروع کنید. می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید و به تمامی اهدافتان برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن