Search
Close this search box.
بازاریابی محتواییاینفوگرافیکبازاریابی دیجیتال

محتوای بصری چیست؟ ۱۱ استراتژی قدرتمند برای استفاده از محتوای بصری

به این مقاله امتیاز دهید post

محتوای بصری ماندگارترین راه برای حفظ جزئیات است. اگر این جمله به گوش شما برسد، چه تصوری از معنای آن خواهید داشت؟ وقتی از محتوای بصری صحبت می‌کنیم، ذهن‌تان شما را به سمت چه محتواهایی هدایت می‌کند؟ بله درست است! هر محتوایی که قابل دیدن باشد می‌تواند به عنوان یک محتوای بصری در دسته‌بندی‌های مختلف قرار بگیرد.

آمار نشان می‌دهد که افراد وقتی یک تصویر را تماشا می‌کنند، مدت زمان بیشتری در ذهن خود آن را نگه ‌داشته و مرور خواهند کرد. این جادوی تاثیرگذاری محتوای دیداری است. به همین دلیل است که افراد در بازاریابی محتوایی همیشه توجه ویژه‌ای به محتواهای دیداری دارند و اهمیت استفاده از آن را در استراتژی محتوا‌ ، به خوبی درک کرده‌اند.

 شما چقدر درباره‌ی اهمیت این محتوا می‌دانید؟ چه ابزار و عواملی را می‌توان در این دسته‌بندی‌ها جایگذاری کرد؟ این‌ها سوالاتی هستند که ما در این آموزش به دنبال پاسخ‌ آن‌ها بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم مناسب‌ترین و کامل‌ترین جواب را برای آن پیدا کنیم. برای دریافت پاسخ سوالات می‌توانید تا پایان همراه آکادمی اینفوگرام بمانید.

آموزش بصری سازی داده ها

محتوای بصری چیست؟

با شنیدن نام محتوای بصری، می‌توان درک آسانی از مفهوم و چیستی آن پیدا کرد:

هر محتوایی که بر پایه دیدار و تصویر باشد، زیرمجموعه‌ محتوای بصری قرار می‌گیرد.

با همه‌ی آن‌ چه که گفته شد، شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که آیا تنها محتوای دیداری می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز بازاریابی باشد؟ ما در بخش بعد به سراغ این سوال رفته‌ایم که چرا نباید از محتوای بصری غافل شد و آمارها در واقعیت به ما چه می‌گویند!

چرا نباید از محتوای بصری غافل بشوید؟

وقتی که مردم اطلاعات را می‌شنود؛ احتمالا سه روز بعد، فقط ۱۰% از این اطلاعات را به یاد آورند. با این حال اگر یک تصویر مربوطه، با همان اظلاعات جفت شود، افراد ۶۵% از اطلاعات را سه روز بعد، همچنان به خاطر خواهند داشت.
آمارهای مربوط به استفاده‌ی وب‌سایت‌ها و بازاریابی محتوایی که از محتواهای دیداری و بصری استفاده‌ می‌کنند، به طرز شگفت‎آوری هرسال رشد بیشتری را نسبت‌ به سال‌های گذشته‎‌ی خود نشان می‌دهند. شاید به همین دلیل است که می‌توان گفت: «درچیدمان استراتژی محتوا ، نباید از محتوای بصری غافل شد.» برای مثال ۷۰% شرکت‌ها در بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که می‌تواند شامل محتوای بازاریابی بصری هم باشد. بیشترین شکل اصلی رسانه‌های مورد استفاده در بازاریابی محتوا، ویدیو و موشن گرافیک‌ ها است.
۸۰ درصد بازاریابان، از دارایی‌های بصری مختلفی در بازاریابی خود استفاده می‌کنند. در این میان، ابزار ویدیویی به تنهایی ۶۳% آمار را به خود اختصاص داده است.
۱۱% بازاریابان B2C، بیشتر از بازاریابان B2B می‌گویند که محتوای بصری مهم‌ترین نوع محتوای امروز است. این در حالی است که در دوسال گذشته، میزان استفاده از فیلم‌های موبایلی، تقریبا ۱۰ میلیون دقیقه در روز گزارش شده است. پروژه‌ سیسکو که ترافیک اینترنت جهانی را زیرنظر دارد، طبق آمارهای خود گفته‌ است که تا سال ۲۰۲۱، ۸۲% از کل ترافیک اینترنت مصرف‌کنندگان را محتوای ویدیویی تشکیل می‌دهد.
همه‌ی این آمار به راحتی می‌توانند گویای اهمیت محتوای بصری در استراتژی محتوا برای بازاریابان باشند.

۱۱ استراتژی قدرتمند محتوای بصری

از اهمیت محتوای بصری در بازاریابی محتوا آگاه شدید. اکنون به سراغ ابزار مهم و تاثیرگذار این محتوا برویم. انتخاب ابزار بازاریابی بصری، به نوع کسب‌وکار، وب‌سایت و بازار هدف شما بستگی دارد. همه‌ی این‌ها می‌توانند شما را برای انتخاب استراتژی‌های بازاریابی محتوایی کمک کند.

بیشتر بخوانید: استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام و اهمیت آن در موفقیت

۱۱ استراتژی قدرتمند محتوای بصری که نقشی مهمی در رشد و افزایش بازاریابی دارند، به شرح زیر است:

۱- تصویر شاخص

بهترین جا برای استفاده: وبلاگ

نوشتن یک پست عالی در وبلاگ یک چیز است، واداشتن کسی برای خواندن آن پست هم داستان دیگر است. یک تصویر شاخص به شما کمک می‌کند تا در مورد پست وبلاگ خود بگویید و در عین حال، خواننده خود را برای کلیک کردن و دنبال کردن بیشتر مطلب، تشویق کنید.
هنگام انتخاب یا طراحی یک تصویر شاخص برای پست وبلاگ خود، به موضوع اصلی محتوای منتشر شده‌ی خود فکر کنید. آیا تصویری وجود دارد که به شما کمک کند این موضوع را به خوانندگان خود منتقل کنید؟ این درست به معنای آن است که احساسات آن‌ها را با خود همراه می‌کنید و آن‌ها را وادار به کلیک کردن و خواندن متن خواهید کرد.

محتوای بصری

۲- اسکرین شات

بهترین جا برای استفاده: وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی

هر زمان که شما در حال تصویرکردن چیزی هستید یا شواهدی را برای تایید ایده ارائه می‌دهید، اسکرین‌شات‌ها بهترین ابزار این کار هستند.
به عنوان مثال ثبت‌نام یا ساخت حساب جیمیل در گوگل، بدون داشتن جزئیات تصویری در هر مرحله، ممکن است کمی گیج‌کننده و سخت باشد. انتشار اسکرین‌شات‌ها از تمامی مراحل، به راحتی انجام مراحل را آسوده و قابل درک خواهد کرد.

محتوای بصری

۳- داده‌های بصری

بهترین جا برای استفاده: وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی

وقتی نتایج یک مطالعه موردی را ارائه می‌دهید، از تجسم داده‌ها برای کمک به خوانندگان، خود در شناسایی سریع الگوها و روند‌ها استفاده کنید. با به اشتراک گذاشتن اطلاعات به روشی که درک و هضم آن آسان باشد، اطمینان حاصل کنید که می‌توانید توجه مخاطب خود را به آن جلب کنید.

محتوای بصری

۴- تصویرسازی

بهترین جا برای استفاده: وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی

گاهی اوقات ممکن است تصاویر مورد نظر خود را پیدا نکنید یا آن‌هایی که در اختیار شما وجود دارد برای وبلاگ شما مناسب نباشد. راه حل چیست؟ تصویرسازی کنید. تصویرهایی را که قبلا استفاده کرده‌اید، سفارشی کنید و آن‌ها را مناسب مطالب وپست‌های خود کنید. تهیه یک عکس از صفحه یا یک تصویر که به توضیح سریع ایده کمک می‌کند، ممکن است چالش برانگیز باشد. این‌جاست که تصویرسازی به کار شما می‌آیند. آن‌ها به توضیح مفاهیم به روشی آسان کمک خواهند کرد.

محتوای بصری
تصویرگر: احلام خالدی‌نژاد

۵- اینفوگرافیک

بهترین جا برای استفاده: وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی

اینفوگرافیک یا گرافیک اطلاع‌رسان نوعی قدرتمند از محتوای تصویری هستند. تکنیکی ترکیبی از اطلاعات (information) و گرافیک (graphics) است که با استفاده از آن، اطلاعات را به صورت دیداری در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. نمودارها، تصاویر، موشن گرافیک، متن و داستان‌گویی از جمله ابزارهای اینفوگرافیک است.
یشترین اطلاعاتی که مغز ما توانایی دریافت و ثبت آن را دارد در حوزه‌ی اطلاعات بصری هستند. به همین دلیل است که اینفوگرافیک با هدف انتقال پیام با موثرترین روش و کوتاه‌ترین زمان، روی کار آمد. با استفاده از آن‌ها می‌توان یک موضوع را به آسانی قابل درک کرد.

محتوای بصری

بیشتر بخوانید:

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام

۶- نقل قول

بهترین جا برای استفاده: شبکه‌های اجتماعی و صفحه فرود

هر زمان که در حال نوشتن یک پست وبلاگ هستید، مطمئن شوید که از یک متخصص حرفی را نقل قول می‌کنید یا نظر او را به اشتراک می‌گذارید. با این کار ارزش بیشتری به خواننده اضافه می‌شود و اعتبار محتوای شما افزایش پیدا می‌کند. روش دیگر که می‌توانید از نقل قول‌ها استفاده کنید این است که نقل‌ قول‌های مشتریان خود را به کار بگیرید. آن‌ها می‌توانند راهی عالی برای تبلیغ مختوای شما در شبکه‌های اجتماعی باشند.
به جای این که فقط چند کلمه و نام آن‌ها را در پست خود اضافه کنید، یک تصویر نقل قول ایجاد کنید. سپس پس از انتشار، پست خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. کارشناسان صنعت یا مشتریانی که آن‌ها را معرفی کرده‌اید، به احتمال زیاد محتوای شما را در شبکه خود به اشتراک می‌گذارند و در نهایت، این به شما کمک می‌کند بیشتر در معرض دید قرار بگیرید.

۷- پیکان/فلش

بهترین جا برای استفاده: شبکه‌های اجتماعی و صفحه فرود

پیکان/ فلش می‌تواند راهی عالی برای هدایت بازدیدکنندگان به سمت عناصر اصلی صفحه باشند. اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان خود را تبدیل کنید، افزودن یک نشان‌گر در کنار یا مستقیم روی دکمه دعوت به عمل ( Call to action) به شما در دستیابی به آن کمک می‌کند.

 

۸- ویدیو

بهترین جا برای استفاده: وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و صفحه فرود

علاوه بر استفاده از تصاویر در صفحات فرود خود، مخاطبان می‌توانند با دیدن ویدیوها در مورد شما و برند شما بیشتر بدانند. یک ویدیو به شما کمک می‌کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و اعتماد آن‌ها را به این روند جلب کنید. در کنار انتشار ویدیو در صفحه فرود، جای‌گذاری ویدیو را در بازاریابی محتوا و پست‌های وبلاگ خود شروع کنید. با این کار ارتباط محتوای شما به شدت افزایش پیدا می‌کند و سیگنال‌های ارزشمند اعتماد از طرف وب‌سایت شما به گوگل ارسال می‌شود و می‌تواند باعث کسب رتبه‌ی بهتر در گوگل باشد.

در اینستاگرام نیز با ویدئو راحتتر می‌توانید به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید.

۹- آیکون

بهترین جا برای استفاده: صفحه فرود

وب‌سایت‌ها از نظر نوشتاری بسیار سنگین هستند. با توجه با به این که اکثر مردم متن آنلاین را کم می‌خوانند و مدت زمان کمتری درگیر آن می‌شوند، سخت است که با انتشار متن‌ها و پست‌های آنلاین آن‌ها را درگیر مزایا، ویژگی‌ها و ارزش‌های پیشنهادی خود کنید. سوالی که پیش خواهد آمد این است که چگونه می‌توان تاثیرگذاری متن‌ها را بالا برد؟ از طریق استفاده از نمادها و آیکون‌ها.
آیکون‌ها گرافیک‌های کوچکی هستند که می‌توانید با استفاده از آن در سایت، تاثیر بسزایی در افزایش ارتباط خود با مخاطب داشته باشد.

۱۰- عکس‌ اعضای تیم

بهترین جا برای استفاده: شبکه‌های اجتماعی و سایت

امروزه اکثر وب‌سایت‌ها از الگوی یکسان و کسل‌کننده پیروی می‌کنند. یک قهرمان، تصویری گرافیکی، تصاویر ثابت، یک عنوان و یک دعوت به عمل. این‌ها همه الگوهای ثابت محتوای بصری وب‌سایت‌ها هستند. در کنار این گزینه‌ها موارد دیگری وجود دارند که می‌توانند موفقیت‌های بیشتری به همراه داشته باشد. سعی کنید چهره‌ای پشت مارک قرار بدهید، این یک روش فوق‌العاده آسان است و می‌تواند پلی برای استفاده‌ی بیشتر از محتوای بصری و برای هدایت تبدیل‌های بیشتر باشد. عکس‌های اعضای تیم، یکی از بهترین تصاویری است که برای جلب اعتماد بیشتر و حس نزدیکی بین مشتری و برند، نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند.

محتوای بصری

۱۱- تصویر و تستیمونیال مشتری‌ها

بهترین جا برای استفاده: شبکه‌های اجتماعی و صفحه فرود

 پیش از این از استفاده توصیفات در پست وبلاگ حرف زده شد اما در صورت استفاده از آن‌ها در صفحه فرود، می‌توانند از قدرت بیشتری برخوردار شوند و توانایی بیشتری برا جلب توجه و دقت مخاطبان داشته باشند. توصیفات مشتری که در صفحه فرود شما استفاده می‌شود، به شما کمک می‌کند اعتبار بیشتری کسب کنید. افزودن تصویری از مشتری در کنار توضیحات؛ اثرگذاری آن را بیشتر می‌کند. این اقدام شما را به عنوان یک برند محبوب و قابل قبول از طرف مشتریان، به دیگر مشتریان معرفی می‌کند. کاری بیشتری اعتماد و تبلیغ را برای شمه به همراه خواهد داشت.

محتوای بصری

جمع بندی

از اهمیت محتوای بصری حرف زدیم و دانستید که یک محتوای بصری می‌تواند تا چه اندازه ما را در آمارها جلو ببرد. عاملی برای بیشتر دیده شدن و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب باشد. هر چقدر که برند شما بتواند ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب داشته باشد، استراتژی محتوا ی شما قوی‌تر و بازاریابی بهتری را به دنبال خواهد داشت. اکنون زمان آن رسیده شما برای ما بنویسید.
کدام یک از ابزار محتوای بصری در بازاریایی محتوایی انتخاب شما است؟ به نظر شما تاثیرگذاری عکس‌ها بیشتر است یا ویدیو‌های منتشر شده در وب‌سایت؟ سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن