Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتالبازاریابی محتوایی

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام و اهمیت آن در موفقیت کسب و کارها

به این مقاله امتیاز دهید post

اینستاگرام یک شبکه بزرگ اجتماعی و محتوا محور است که کاربران زیادی نیز دارد. این شبکه اجتماعی در ایران طرفداران بسیاری دارد. روزانه افراد بسیاری ساعت‌های زیادی را در اینستاگرام می‌گذرانند و محتواهای مختلف را می‌بینند. در این بین محتواهای جذاب و مفید بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند مخاطب به دنبال کردن آن صفحه ترغیب شود.

اینستاگرام یک فضای عالی برای کسب و کارهاست؛ زیرا افراد بسیاری در این شبکه فعالیت می‌کنند و هر کدام می‌توانند یک مشتری باشند. به علاوه تعامل در اینستاگرام با مشتریان و مخاطبان بسیار راحتتر است. به همین دلیل بیشتر کسب و کارها به حضور در اینستاگرام علاقه نشان می‌دهند.

ولی بدون یک استراتژی تولید محتوای خوب حضور در اینستاگرام بی‌فایده خواهد بود. اما چگونه استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام تدوین کنیم تا کسب و کارمان را توسعه دهیم؟ جواب این سوال را در ادامه مقاله پیدا می‌کنید. پس با ما همراه باشید.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام به چه معناست؟

استراتژی برای کسب و کارها در واقع همان نقشه راه و برنامه ریزی متناسب با هدف است. تعیین استراتژی کمک می‌کند تا یک کسب و کار بتواند به هدف مورد نظر خود برسد و حتی در راه رسیدن به هدف زمان و منابع کمتری خرج کند.

استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام نیز به معنای برنامه ریزی دقیق برای جذب مخاطب با توجه به هدف مورد نظر است.

مراحل تدوین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

حالا که با معنی استراتژی و تدوین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام آشنا شدید، بهتر است مراحل تنظیم یک استراتژی عالی برای تولید محتوای اینستاگرام را توضیح دهیم.

هدف خود را مشخص کنید

ابتدا باید هدف خود از حضور در اینستاگرام را مشخص کنید. آیا فقط قصد برندینگ را دارید؟ یا می‌خواهید از طریق اینستاگرام محصولات خود را بفروشید؟ این اهداف طولانی مدت برای صفحه شما خواهد بود و بر اساس آن نیاز به یک استراتژی کلی دارید.

اما ممکن است در مواقع خاصی کمپین‌های برای جلب نظر مخاطبان و افزایش فروش خود در نظر بگیرید. این نوع اهداف مدت دار هستند ولی باید برای این اهداف نیز استراتژی تولید محتوا تدوین کنید.

پس اولین و مهمترین قدم مشخص کردن هدف خود از حضور در اینستاگرام و اجرای کمپین‌های مختلف است.

تعیین هدف در استراتژی اینستاگرام

مخاطب خود را بشناسید

شناخت مخاطب بسیار مهم است و البته سخت! شما باید مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید. بدانید از چه قشری هستند، چه نیازها و مشکلاتی دارند، به چه محتوایی علاقه دارند و … سپس با توجه به شناختی که به دست آوردید محتوای مناسب تولید کرده و حتی لحن محتوای خود را مشخص کنید.

 اگر به خوبی مخاطبان خود را بشناسید شاید حتی به این نتیجه برسید که اینستاگرام جای مناسبی برای فعالیت برند شما نیست.

 قبلا مقاله‌ای کامل درباره پرسونای مخاطب منتشر کرده‌ایم که اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

دوره آموزش اینستاگرام مارکتینگ

چه نوع محتوایی مناسب کسب و کار شما است؟

در اینستاگرام شما می‌توانید انواع محتوای تصویری، ویدئویی و اینفوگرافیک منتشر کنید. ولی انتشار محتوای متنی یا صوتی به تنهایی ممکن نیست. یعنی برای انتشار یک محتوای متنی باید از یک محتوای بصری نیز استفاده کنید. مگر اینکه بخواهید متن خود را در استوری قرار دهید.

با این حال دست شما در انتخاب نوع محتوا باز است. محتواهای تصویری نیز بازخورد بیشتری نسبت به محتوای متنی دارند. ولی با توجه به کسب  کار خود باید ببینید از چه نوع محتوا باید بیشتر استفاده کنید.

برای مثال مخاطبان پست‌های تصویری را دوست دارند یا ویدئو، ویدئوهای اسلایدی بهتر است یا IGTV ، اگر قصد دارید در طول روز محتوای زیادی منتشر کنید باید سراغ استوری بروید. پس دقت کنید بهترین نوع محتوا در اینستاگرام برای شما چیست و یک توازن مناسب بین انواع محتوا برقرار کنید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید پست «آموزش تولید محتوا در اینستاگرام » را بخوانید.

انواع محتوا در اینستاگرام

موضوعات مناسب انتخاب کنید

موضوعاتی که برای انتشار انتخاب می‌کنید باید مرتبط با کسب و کار شما باشد. این موضوعات می‌تواند طیف گسترده‌ای داشته باشد ولی به نوعی باید به کسب و کار شما مرتبط بوده و برای کاربر نیز مفید باشد.

تاریخچه، مصاحبه، روند کار، بررسی محصول، مقایسه، پرسش و پاسخ، محتوای آموزشی و حتی محتوای طنز … مرتبط با کسب و کارتان از بهترین موضوعات است.

در استوری می‌توانید از پشت صحنه کسب و کار، کارکنان و … نیز محتوا منتشر کنید. در واقع حساسیت موضوع محتوا در استوری کمتر است.

تقویم محتوا تدوین کنید

حالا که هدف شما مشخص است، مخاطب خود را می‌شناسید، می‌دانید از انواع محتوا چه میزان استفاده کنید و چه موضوعاتی را باید برای انتشار انتخاب کنید، نوبت به تدوین تقویم محتوا می‌رسد.

تقویم محتوا کمک می‌کند شما از قبل بدانید در هر تاریخ چه محتوایی باید منتشر شود. در اینصورت قبل از آن تاریخ سعی می‌کنید محتوایی باکیفیت بالا تولید کنید. قطعا برنامه‌ریزی در تولید محتوا مانند هر کاری دیگری باعث می‌شود خروجی عالی باشد.

تقویم محتوا در استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام

در زمان مناسب پست منتشر کنید

شاید بپرسید زمان مناسب چه زمانی است؟ جواب این سوال را وقتی در حال تحقیق درباره پرسونای مخاطبانتان هستید باید پیدا کنید. زیرا زمان مناسب برای هر کسب و کاری می‌تواند متفاوت باشد. با این حال آزمون و خطا و بررسی داده‌های اینستاگرام کمک می‌کند بعد از مدتی بهترین ساعات انتشار محتوا را پیدا کنید تا مخاطبان بیشتری پست شما را ببینند.

می‌توانید هر زمان پست جدیدی منتشر کردید آن را استوری کنید، زیرا احتمال دیدن استوری بیش از پست است. با اینکار افرادی که به محتوای شما علاقه دارند پست‌هایتان را از دست نمی‌دهند.

از تمام امکاناتی که اینستاگرام در اختیارتان قرار داده استفاده کنید

اینستاگرام امکانات بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار داده است. سعی کنید از تمامی این امکانات استفاده کنید.

  • برای مثال بیو جذابی برای صفحه خود بنویسید.
  • برای پست‌های خود از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید.
  • از امکان لایو یا IGTV برای تعامل بیشتر با مخاطبان بهره ببرید.
  • از بخش اینسایت اینستاگرام فعالیت خود را بررسی کنید تا ضعف‌های خود را بهبود بخشید
  • و …

از نرم افزارهای ادیت برای داشتن محتوای زیبا استفاده کنید

اگر بودجه کافی دارید بهترین کار برای داشتن محتوای بصری زیبا، باکیفیت و در یک تم خاص، استخدام یک گرافیست متخصص است. ولی اگر یک کسب و کار کوچک هستید و بودجه کافی ندارید می‌توانید از نرم افزارهای ادیت تصویر و ویدئو برای اینستاگرام استفاده کنید. بسیاری از این نرم افزارها رایگان بوده و برخی از آنها بخش‌های رایگان دارند.

به کمک اپلیکیشن‌هایی مثل کانوا، فتوشاپ و … می‌توانید ظاهر پست‌های خود را بهتر کنید تا نظر مخاطبان را جلب کنید. البته نیاز است وقت کافی برای پیدا کردن بهترین طرح مناسب کسب و کار خود بگذارید یا حداقل از یک متخصص مشاوره بگیرید.

نرم افزارهای ادیت عکس

تعامل خود با مخاطبان را افزایش دهید

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. اگر برای شما کامنت می‌گذارند جواب آنها را بدهید. حتی سعی کنید کمپین‌هایی راه اندازی کنید تا مخاطبان محتوای شما را به اشتراک گذاشته یا محتوایی درباره شما منتشر کنند. قطعا اگر محتوای با ارزش و باکیفیت تولید کنید به خودی خود این اتفاق می‌افتد ولی اجرای کمپین‌ها برای تعامل بیشتر با مخاطبان هر از چندگاهی لازم است.

بیشتر بخوانید:

آموزش حرفه‌ای اینستاگرام

نتیجه گیری

داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام برای هر کسب و کار یا هر فردی که قصد کسب درآمد از اینستاگرام را دارد ضروری است. شاید این کار در ابتدا سخت به نظر برسد. ولی همین حالا قلم و کاغذ را بردارید. ایده‌های خود را یادداشت کنید و استراتژی خود را تدوین کنید.

با آزمون و خطا به مرور زمان به یک استراتژی خوب خواهید رسید. هیچکس از اول موفق نبوده و بارها شکست خورده است. ولی اگر دوست دارید مسیر موفقیت را زودتر طی کنید می‌توانید از یک متخصص شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید یا خودتان تبدیل به یک متخصص شوید.

سوالات متداول

پرطرفدارترین محتواها در اینستاگرام چه هستند؟

محتواهای آموزشی، محتواهای انگیزشی، محتوای روانشناسی و محتوای فان و طنز از جذابترین نوع محتوا در اینستاگرام هستند.

آیا برای تولید محتوا در اینستاگرام داشتن استراتژی ضروری است؟

خیر! ولی برای موفقیت در اینستاگرام، برای برندینگ، برای افزایش فالوور وافزایش فروش در اینستاگرام، تدوین استراتژی تولید محتوا ضروری است.

انواع محتوا در اینستاگرام چیست؟

محتوا در اینستاگرام بر پایه محتوای بصری است. محتوای متنی باید به همراه عکس یا ویدئو منتشر شود. اینفوگرافیک،IGTV ، استوری، لایو، گیف و پادکست همراه با یک محتوای بصری نیز می‌تواند در اینستاگرام منتشر شود.

ویژگی محتوای خوب برای اینستاگرام چیست؟

محتوای خوب باید ارزش خلق کند. برای مخاطب مفید و در عین حال جذاب باشد. لحن محتوا با توجه به مخاطب انتخاب شود. از لحاظ بصری نیز سایز عکس و ویدئو باید متناسب با سایزهای اینستاگرام بوده، کیفیت صدا و تصویر بالا باشد و از رنگ‌ها و طرح‌های جذاب و خلاقانه برای ساخت محتوای بصری استفاده شود.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    مطلب خیلی خوب و جامعی بود ، فقط سوالی که اینجا هست اینه که افراد برای شروع یعنی اولین پست اینستاگرامی خودشون باید چکار کنن و چی تولید کنن ؟

    1. سلام. می‌تونید از یک پست معرفی استفاده کنید و شرح بدید که قراره در این پیج چه کارهایی انجام بشه یا چه محصولاتی فروخته بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن