Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

۱۵ روش برای جذب مشتری آنلاین

به این مقاله امتیاز دهید post

آیا شما صاحب یک کسب‌وکار یا شرکت هستید؟ آیا مدیریت فروش و بازاریابی یک سازمان را برعهده دارید؟ به جرات می‌توان گفت که حیات کسب‌وکار شما وابسته به مشتریانتان است. هر فعالیتی، اعم از خرید و فروش یا ارائه خدمات به مشتریانی نیاز دارد که آن‌ها را خریداری و یا از آن استفاده کنند. این موضوع بویژه در کسب‌وکارهای اینترنتی اهمیت دارد. بنابراین جذب مشتری آنلاین از جمله مهم‌ترین کارهایی است که در فعالیت‌های مختلف اینترنتی باید انجام دهید. اگر می‌خواهید با روش های جذب مشتری آنلاین و چگونگی آن آشنا شوید، ما را در آکادمی اینفوگرام همراهی کنید:

چرا جذب مشتری اینترنتی مهم است؟

زمانی که شما به عنوان یک کارآفرین و یا صاحب یک کسب‌وکار فعالیت خودتان را آغاز می‌کنید، نیاز به مخاطبانی دارید که شما را بشناسند. به زبان ساده یعنی، شما کار و فعالیت تجاری خودتان را برای دیگران انجام می‌دهید. این “دیگران” مخاطب و مشتری شما هستند و می‌توان گفت حیات و فعالیت شما به آن‌ها وابسته است. بنابراین اگر شما مشتریانی نداشته باشید که محصولاتتان را خریداری و یا از خدماتتان استفاده کنند، همه آنچه انجام می‌دهید بیهوده خواهد بود.

این مشتریان هستند که به افزایش سود و بازگشت سرمایه‌تان کمک می‌کنند. با داشتن مشتری است که می‌توانید نقاط قوت و ضعف کارتان را بشناسید و برای انجام بهتر آن اقدام کنید. با وجود مشتریان می‌توانید به بازار رقابتی وارد شوید و برای ارتقای فعالیتتان تلاش کنید.

می‌بینید؟ همه این فعالیت‌ها وابسته به وجود مشتریان است. به همین دلیل است که روش های مختلفی مثل دیجیتال مارکتینگ، اینباند مارکتینگ و …. وجود دارد. به این ترتیب می‌توان به اهمیت وجود آن‌ها پی برد.

راه‌های جذب مشتری آنلاین را بشناسیم

۱. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

جذب مشتری آنلاین

شبکه‌های اجتماعی نه تنها یک پلتفرم و برنامه جهانی، بلکه ابزاری قدرتمند برای تعامل و ارتباط هستند. از آنجایی که این شبکه‌ها به گروه بزرگی از مخاطبان متصل‌اند، به وسیله آن می‌توان به به تعداد بیشتری از افراد دست پیدا کرد. با فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به شکل موثرتری با مخاطبان تعامل کنید. همچنین اشتراک‌گذاری محتوا برای شما راحت‌تر خواهد شد و از طریق آنالیز هر شبکه و مخاطبان آن، به علاقه‌مندی مخاطبانتان دست می‌یابید. بازخوردهای پی‌در‌پی مشتری در شبکه‌های اجتماعی، شما را برای فعالیت موثرتر آماده کرده و کسب‌وکارتان را جزو فعالیت‌های محبوب مشتریان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

آموزش کامل بازاریابی دیجیتال

۲. استفاده از پیام درون شبکه

پیام‌های درون شبکه به مجموعه پیام‌هایی گفته می شود که از طریق آن‌ها، محصول و خدماتتان را به بهترین شکل به مشتریان خود معرفی می‌کنید. در این روش شما می‌توانید محتوایی را که در نظر دارید، از طریق یک دستگاه یا برنامه نرم‌افزاری که به اینترنت کاربر متصل‌ است، به مخاطب برسانید. این کار باعث می‌شود که از طریق برنامه یا اپلیکیشن‌های خاص خودتان، پیام دردن شبکه ایجاد کنید. به این ترتیب به طور مستقیم و پی‌در‌پی با مخاطب خود در ارتباط و تعامل هستید. همچنین ممکن است همه مشتریان شما، از آخرین محصول، کالا یا خدماتتان باخبر نشوند. پیام درون شبکه کمک می‌کند که آخرین به‌روزرسانی‌ها و اقداماتی را که در فعالیت‌های تجاری‌تان انجام داده‌اید، به مخاطبان برسانید.

۳. ایجاد نسخه آزمایشی رایگان

جذب مشتری اینترنتی

یکی دیگر از مهم‌ترین روش های جذب مشتری ایجاد نسخه آزمایشی رایگان است. به طور معمول در فعالیت‌های بازاریابی، مشتری به فردی گفته می‌شود که معامله‌ای را انجام می‌دهد که به سود تجارت است. این بدان معناست که مشتریان برای استفاده از محصول یا خدمات شما باید تمرکز، وقت و پول صرف کنند.

اما یکی از ترفندهای جذب مشتری اینترنتی ایجاد نسخه‌های آزمایشی و رایگانی است که نیاز به پرداخت پول ندارند‌. به این صورت مشتری برای استفاده از نسخه آزمایشی ترغیب و با فعالیت شما آشنا می‌شود. بنابراین در صورتیکه کار شما برای آن‌ها جذاب باشد، به سوی آن جذب می‌شوند.

۴. سطح‌بندی کاربران

جذب مشتری اینترنتی

در فعالیت‌های آنلاین اصطلاحی وجود دارد که از آن با نام مشتری VIP یاد می‌کنند. مشتری VIP به کسی می‌گویند که به شما وفادارند، همیشه برای خرید کردن شما را انتخاب می‌کنند و کسب‌وکارتان را به دیگران پیشنهاد می‌دهند. سطح‌بندی کاربران این امکان را به شما می‌دهد که مشتریان VIP خودتان را از مشتریان یکبار مصرفتان جدا کنید. به این ترتیب، با شناسایی مشتریان یکبار مصرف و جذب آن‌ها، می‌توانید این گروه را به کاربران وفادار تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید:

پرسونا چیست ؟

۵. تولید پست وبلاگ

جذب مشتری آنلاین

یکی دیگر از موثرترین روش‌های جذب مشتری آنلاین می‌توان به تولید پست وبلاگ اشاره کرد. زجانی که شما به عنوان یک کارآفرین یا مدیر یک کسب‌وکار، وبلاگ خودتان را راه‌اندازی می‌کنید، باید پیوسته آن را فعال نگه دارید. وبلاگ شما باید زنده، پویا و برای مخاطب جذاب باشد. از طریق تولید پست و محتواهای اینترنتی، می‌توانید به مخاطب ارتباط برقرار کنید، درباره فعالیت خود و چگونگی آن توضیح دهید و به خوبی سوالات مخاطب را پاسخ بگویید. راه‌اندازی وبلاگ و انتشار محتوای مرتبط با فعالیتتان و به طور کلی بازاریابی محتوایی، یک ترفند جذب مشتری آنلاین است.

۶. استفاده از UGC

محتوای تولید شده به وسیله کاربر یا UGC می‌تواند تعداد زیادی مشتری اینترنتی را به سوی شما جذب کند. شاید برایتان سوال باشد که UGC دقیقا چیست؟ با چند مثال ساده، معنای آن را برایتان می‌گوییم: زمانی که شما پستی را در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ خود منتشر می‌کنید، ممکن است تعداد قابل توجهی کامنت و نظر از سوی مخاطبان دریافت کنید. در شرایطی که میزان بازخوردها انقدر زیاد است که ارزشی مجزا از محتوای اصلی پیدا می‌کنند، یک UGC ایجاد می‌شود. به این ترتیب مخاطبان دیگر، خصوصا کاربرانی که به تازگی با شما آشنا شده‌اند، از طریق بازخوردها، اطلاعات زیادی را کسب می‌کنند. مثال دیگر در معنای یو جی سی، فعالیت شهروند_خبرنگاری است. این اصطلاح را آژانس‌های خبری ایجاد کرده‌اند. به این صورت که هر شهروند با تولید محتوای خبری از محل زندگی، نوع کار و اتفاقات پیرامونش، به عنوان خبرنگار مطرح می‌شود‌. به این ترتیب محتوایی ایجاد می‌شود که صفر تا صد آن را مخاطب تولید کرده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید پست «محتوای تولیدشده توسط کاربر» را بخوانید.

استفاده از یو جی سی در فعالیت‌های آنلاین، به شما کمک می‌کند که مخاطبانتان را برای آمدن به سمت خود، ترغیب کنید. زیرا احساس نزدیکی کاربر، با افرادی که هم‌رتبه خودشان هستند بسیار زیاد است.

۷. برگزاری وبینار

جذب مشتری آنلاین

وبینار در واقع همان سمینار و گردهمایی درباره موضوعی خاص است که البته به شکل آنلاین برگزار می‌شود‌. از طریق برگزاری وبینار می‌توانید جلسات آنلاینی را در حوزه کسب‌وکارتان برگزار کنید که مخاطبانتان به طور همزمان شما را ببینند‌. این فعالیت علاوه‌بر ایجاد حس نزدیکی و اعتماد در مشتری، امکان پرسش و پاسخ را برای او فراهم می‌کند. به این ترتیب بسیاری از سوالات و سردرگمی‌های او درباره فعالیت شما پاسخ داده می‌شود. این کار رفته رفته، باعث جذب مشتری و علاقه‌مند شدن کاربران به فعالیت شما می‌شود.

۸. روابط عمومی قوی

داشتن روابط عمومی قوی و ارتباطات زیاد، می‌تواند راهی موثر برای جذب مشتری آنلاین به شمار رود. زمانی که شما در تیم خود، یک گروه روابط عمومی قوی دارید، نگرانی‌تان بابت جذب مشتری از بین خواهد رفت. از طریق ایجاد روابط قوی و مستحکم، فرایند جذب مشتری به خوبی صورت می‌گیرد. مخاطبان شما باید به شکل دائم و مستمر با کسب‌وکارتان در ارتباط باشند تا با ایجاد پیوندهای قوی با شما، محصول یا خدماتتان را انتخاب کنند.

۹. پشتیبانی قوی

حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که خریدی را انجام دهید و در یکی از مراحل آن دچار مشکل شوید. در این صورت آنچه که بیش از همه به کمکتان می‌آید، یک پشتیبانی قوی است. داشتن گروه پشتیبانی یا خدمات پس از فروش کارآمد، مشتری را با اطمینان بیشتری به سمت استفاده از کالا یا خدمات شما می‌برد. بنابراین اگر می‌خواهید مشتری اینترنتی زیادی را به سمت خود جذب کنید، این مورد را جدی بگیرید.

۱۰. طراحی اپلیکیشن موبایل

امروزه موبایل هر فرد بیشتر از هر وسیله دیگری کنار اوست و کاربرد دارد. می‌توان گفت که تقریبا همه فعالیت‌ها به وسیله گوشی‌های هوشمند ممکن شده‌اند. به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارها، به طراحی اپلیکیشن‌ موبایل روی آورده‌اند. این کار اگرچه در ابتدا کمی هزینه‌بر است، اما درصد جذب مشتری و بازگشت سرمایه از طریق آن بسیار بالاست.

۱۱. نظرسنجی از مخاطبان

اگر می‌خواهید کار جذب مشتری را به بهترین شکل انجام دهید، از مخاطبانتان نظرسنجی کنید. نطرسنجی از افرادی که با فعالیت شما برخورد داشته‌اند چند مزیت اساسی دارد:

_ حس اعتماد و ارزشمند بودن را نزد مشتری بالا می‌برد.

_ می‌توانید هر چه بیشتر با نیازها، انتظارات و سلیقه مخاطبانتان آشنا شوید.

_ نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی پیدا کرده و برای رفع یا تقویت آن‌ها تلاش می‌کنید.

_ این کار به جهت ایجاد یک رابطه دوسویه، مخاطبان جدیدی را به سمت شما جذب می‌کند.

۱۲. استفاده از Push notification

یک راه بسیار مطمئن و اثرگذار برای جذب مشتری اینترنتی استفاده از Push notification است. اگر به لیست برنامه‌هایی که روی گوشی موبایل، تبلت و دیگر وسایل هوشمندتان نگاه کنید، قطعا برنامه‌هایی را می‌بینید که حتی یادتان نمی‌آید چه زمانی آن‌ها را نصب کرده‌اید! این برنامه‌ها نباید انتظار زیادی برای جذب مخاطب و حفظ مشتریان خود داشته باشند. در عوض پوش نوتیفیکیشن، امکانی را در اختیارتان می‌گذارد که به وسیله آن، اعلان‌هایی توسط مدیر اپلیکیشن، دیوایس یا اپی که روی ان نصب شده فرستاده شود. به زبان ساده، شما پس از طراحی اپلیکیشن خوو و نصب آن توسط کابر، هر چند وقت یکبار، پیام‌هایی را به سرور مخاطب ارسال می‌کنید. این پیام‌ها می‌تواند حاوی مطالبی از جمله به‌روزرسانی برنامه، ایجاد یک امکانات جدید، رونمایی از یک طرح و … باشد. به این ترتیب، کاربران به شکل مستمر با فعالیت شما در ارتباط خواهند بود و به سمت شما جذب می‌شوند.

۱۳. همکاری گرفتن از مخاطبان

هر اقدامی که باعث ایجاد نزدیکی میان شما و مخاطب شود برای جذب مشتری بسیار مفید است. یک کاربر باید احساس کند که جزیی از مجموعه شماست. این حس نزدیکی و رابطه متقابل، می‌تواند در فرایند جذب همکاری مخاطبان صورت بگیرد. برای مثال می‌توانید بخش‌هایی مانند عکاسی از محصولات را راه‌اندازی کنید که به صورت تمام و کمال توسط مخاطیان انجام می‌گیرد. این کار به ایجاد یک درگیری مثبت و ارتباط سالم منجر می‌شود که در نهایت به نفع شماست.

بیشتر بخوانید:

آموزش فروش آنلاین

۱۴. پذیرفتن و انتشار نظرهای منفی

جذب مشتری آنلاین

هیچ فعالیتی را نمی‌توان به شکل تمام عیار کامل دانست. قطعا هر کسب‌وکاری از دید عده‌ای عالی، از دید برخی متوسط و از دید بعضی دیگر ضعیف است. ممکن است شما در جریان فعالیتتان با نظرها و بازخوردهای منفی روبه‌رو شوید. در این شرایط، بهترین کار پذیرفتن انتقادها و نظرات منفی عادلانه و منتشر کردن آن‌هاست. این عمل نشان می‌دهد که شما به عنوان یک کسب‌وکار حرفه‌ای، ضعف‌های خود را می‌پذیرید و آن‌ها را اصلاح می‌کنید. چنین اقداماتی، اعتماد مخاطب را بیش از پیش به شما جلب و تعداد زیادی از مشتریان را به سوی شما روانه می‌کند.

۱۵. استفاده از Call to action

بهترین روش جذب مشتری آنلاین بالابردن میزان ارتباط و درگیری او با کسب‌وکار است. زمانی که شما میدان را برای اقدامات فعالانه مخاطب خالی می‌کنید، در واقع او را جزیی از مجموعه خود می‌دانید. به این ترتیب مخاطب بسیار بیشتر از زمانی که یک کاربر منفعل است به سوی شما جذب می‌شود. کال تو اکشن همان پرسش‌هایی است که در انتهای متن‌ها و تولیدات محتوا مطرح می‌شود. این کار مخاطب را درباره موضوع مورد بحث به فکر وا می‌دارد. همچنین تمایل برای پاسخ به سوالات یا بیان تجربه‌ها را بالا می‌برد و در نهایت به یک رابطه مثبت و کارآمد می‌انجامد.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، حیات و ادامه فعالیت یک کسب‌وکار به مشتریان وابسته است. اما فرایند جذب مشتری، حفظ و نگهداری او و احیای مشتریان یکبار مصرف، کار دشواری است که نیاز به صرف وقت و برنامه‌ریزی است. پس برای آنکه بتوانید مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید، با یک برنامه‌ریزی دقیق، روش‌های گفته شده را به کار ببندید. با استفاده از این راه‌ها، تاثیر آن‌ها را در جذب مشتریان آنلاین می‌بینید.

چه راه های دیگری را برای جذب مشتری پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر شما نقش شبکه‌های اجتماعی در این فرایند تا چه اندازه است؟

ما در آکادمی اینفوگرام، بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرهای شما هستیم. نکات ارزشمندتان را درباره روش های جذب مشتری آنلاین با ما و دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چه راه‌هایی برای جذب مشتری اینترنتی وجود دارد؟

استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، روابط عمومی، همکاری در فروش و راه‌اندازی لندینگ پیج از جمله راه‌هایی هستند که کمک می‌کنند مشتری‌های اینترنتی جذب کنید.

بهترین راه برای جذب مشتری آنلاین چیست؟

انتخاب بهترین راه جذب مشتری اینترنتی بستگی به کسب و کار شما دارد و معمولا یک نسخه یکسان برای دو بیزنس متفاوت جواب نمی‌دهد. بسته به نوع خدماتی که ارائه می‌دهید باید راه‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین میزان اعتماد مخاطب را به شما جلب کند. مثلا اگر کسب و کار شما به فروش لوازم خانه مربوط است، داشتن خدمات پس از فروش، انتشار محتواهای بررسی و نقد کالا، انتشار فیلم و عکس از تمام زاویه‌های محصول و داشتن روابط عمومی قوی می‌تواند به جذب مشتری کمک کند.

مشتری آنلاین چه کسی است؟

مشتری آنلاین یا مشتری اینترنتی کسی است کع از طریق اینترنت به دنبال حل مشکلات خود می‌گردد و در پایان این راه با انجام دادن عمل خرید، مشکل خود را حل می‌کند.

‫۴ دیدگاه ها

  1. مقالتون برای جذب مشتری و افزایش فروش واقعا عالی هستش ولی من خودم به شخصه دنبال یک ایده و ترفندهایی هستم که بتونم فروش بیشتر ی داشته باشم. آیا مقاله ایی هم دارد برای این مورد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن