Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتالبازاریابی

دیجیتال برندینگ چیست؟ از سیر تا پیاز دیجیتال برندینگ

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیجیتال برندینگ فرآیندی خلاق و استراتژیک است که به ایجاد ارتباط بین مشتری و محصولات یا خدمات شما کمک می‌کند.

بنابراین پس از راه اندازی کسب و کار یا تولید اولین محصولات خود، ساخت هویت برند یکی از مواردی است که باید در اولویت باشد. هویت برند است که به سوالاتی مثل این که شما چه کسی هستید؟ چه محصولاتی تولید می‌کنید؟ خرید از شما برای مشتری چه مزیتی دارد؟ برند‌تان تا چه حد می‌تواند انتظارات مشتریان را برآورده کند؟ پاسخ می‌دهد.

به معنای ساده‌تر دیجیتال برندینگ، نحوه طراحی و ایجاد برند شما از طریق وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ویدئو و… است و در کنار آن‌ها از دیجیتال مارکتینگ و برندسازی اینترنی نیز برای رشد برند استفاده می‌شود.

بنابراین با استفاده از ابزارهای دیجیتال برندینگ و آموزش مارکتینگ ، برند شما در دنیای واقعی شناخته می‌شود و به افزایش آگاهی، تصویر و سبک برند‌تان کمک می‌کند.

تفاوت دیجیتال برندینگ با دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال برندینگ

تفاوت اصلی دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ در نوع خدمات آن‌هاست. دیجیتال برندینگ بر روی ارزش‌های برند و شناخت آن تمرکز دارد، در صورتی که دیجیتال مارکتینگ به دنبال یافتن مشتری جدید و افزایش فروش است.

دیجیتال برندینگ به دنبال درگیر کردن ذهن شما است و وفاداری و ارتباط بلند مدت را تبلیغ می‌کند و شامل عناصر بصری برند شامل نام برند، لوگو، تم رنگی و… است که به شناخته شدن و ثبت برند شما در ذهن مشتریان کمک می‌کند. در نقطه مقابل دیجیتال مارکتینگ شامل استراتژی‌هایی برای ایجاد آگاهی از محصولات و خدمات برند است که شامل تبلیغ و معرفی برند نیز می‌شود.

اهمیت و مزایای برندسازی دیجیتال

در بازاریابی سنتی همواره، بازاریابی دهان به دهان (word of mouth) به عنوان یکی از موثرترین و  کم هزینه‌ترین ابزارهای بازاریابی بوده اما امروزه با پیدایش دیجیتال برندینگ، تاثیر و جایگاه این نوع بازاریابی روز به روز افزایش یافته است. بنابراین وقت آن رسیده که کمی از نگاه سنتی فاصله گرفته و سعی کنید با استفاده از فضای دیجیتال و بازاریابی دیجیتال مشتری‌های بیشتری را جذب کسب و کار خود کنید.

در این میان یکی از ویژگی‌های فضای دیجیتال قدرت و امکان تعامل است. در این بستر مردم می‌توانند با یکدیگر و با برندها ارتباط برقرار کنند و نظرات خود را بیان کنند. این فرصت خوبی برای صاحبان کسب و کار است تا بتوانند ارتباط خود را با مشتری هر روز بهتر از قبل کنند.

امروزه مشتریان این قدرت را دارند که به کسب و کارها در گسترش برندشان کمک کنند. فضای مجازی و اینترنت این ارتباط را بین مشتریان و برندها برقرار کرده تا صاحبان کسب و کار بتوانند با استفاده از محصولات یا خدمات خود به بخشی از زندگی روزمره مخاطبان خود تبدیل شوند.

در واقع مهم‌ترین قدم برای موفقیت در زمینه دیجیتال برندینگ قرار دادن مشتری در مرکز فعالیت‌ها و برنامه‌های بازاریابی است، چرا که هرچه شناخت شما از مخاطب هدف‌تان بیشتر باشد، شانس بیشتری برای ارائه محصولات یا خدمات خود به آن‌ها خواهید داشت.

ابزارهای مورد نیاز برای برندینگ یک کسب و کار کدامند؟

دیجیتال برندینگ

کیفیت خدمات

برای تبدیل کالا یا خدمات خود به برند، ابزارها و تلاش‌های زیادی لازم است. اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، کیفیت و ویژگی‌های منحصر به فرد محصول یا خدمات شما است که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارد تبدیل شدن آن به یک برند است.

بازاریابی خدمات

نقش بازاریابان و تفکراتی که در استراتژی بازاریابی محصول یا خدمات شما قرار دارد، بسیار مهم است. این موضوع تاثیر زیادی در تبدیل یک محصول یا خدمات و ویژگی به برند دارد.

بیشتر بخوانید:

آموزش بازاریابی دیجیتال

تبلیغات رسانه‌ای

با ورود اولین رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون و فراگیر شدن و راه پیدا کردن آن‌ها به منازل مردم، صاحبان سرمایه، تجار و تولیدکنندگان کالاها و خدمات متوجه تاثیرگذاری فوق العاده این ابزار در کسب و کارشان شدند.

با پیشرفت علم و پیدایش شبکه‌های اجتماعی شاهد تبلیغات نامحسوس‌تر، آگاهانه‌تر و با تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان هدف هستیم.

چگونه در دیجیتال برندینگ موفق باشیم؟

در دنیای امروز حضور در دنیای دیجیتال امری ضروری است. چراکه می‌توان گفت که در آینده دو دسته کسب و کار وجود خواهند داشت. کسب و کارهایی که در فضای دیجیتال فعالیت می‌کنند و آن‌هایی که دیگر وجود خارجی ندارد!

در دنیای پر سر و صدای فضای مجازی ، دیجیتال برندینگ ابزاری برای ایجاد تمایز است. برای کسب موفقیت در این فضای پر رقابت باید محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید دارای استراتژی مناسبی باشد تا مخاطبان بیشتری را در نهایت جذب کنید.

لازم به ذکر است که برندینگ فقط مربوط به محصول یا خدمات شما نیست، بلکه شامل مشارکت اجتماعی، خدمات مشتریان، فرآیند فروش و… می‌شود و به ایجاد ارتباط بیشتر با مشتری می‌پردازد. علاوه بر این نکات، برای موفق شدن در این عرصه نکاتی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید از مزایای دیجیتال برندینگ بهره‌مند شوید. با ما همراه باشید تا به بررسی نکات بیشتری در این زمینه بپردازیم:

آیا علاقه به آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید؟

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

۵ نکته برای دیجیتال برندینگ موثرتر

با دیجیتال برندینگ احساسات مشتری را درگیر ‌کنید

همیشه افرادی وجود دارند که محصولی شبیه به کسب و کار شما تولید می‌کنند، در این حالت چه چیزی باعث می‌شود آن‌ها محصول شما را انتخاب کنند؟

اهمیت برندسازی هنگامی مشخص می‌شود که خریدار برای تهیه محصول مورد نظر به فروشگاه می‌رود و با محصولی که نام آن برایش آشناست مواجه می‌شود و با اطمینان خاطر کالای مورد نیاز خود را خریداری می‌کند. در این شرایط احساسات مشتری به تصمیم گیری او هنگام خرید کمک زیادی می‌کند، در نتیجه به این نکته می‌رسیم که برندینگ درست سبب افزایش فروش محصولات شما می‌شود.

رسانه درستی را برای فعالیت انتخاب کنید

یک کسب و کار خوب برای ورود به دنیای مجازی و بهره‌گیری از دیجیتال برندینگ باید دقت کافی و برنامه ریزی اصولی داشته باشد، زیرا اگر به درستی با مشتریان ارتباط برقرار نکند، نمی‌تواند اعتبار و جایگاه مناسبی در فضای دیجیتال به دست آورد.

شما باید  با توجه به کسب و کار خود مخاطب هدف خود را مشخص کرده و انتخاب کنید که در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید. چرا که انتخاب درست یا نادرست شما در این زمینه ممکن است به سود یا ضرر شما تمام شود.

محتوای باکیفیت تولید کنید

از مهم‌ترین عوامل موفقیت در دیجیتال برندینگ، تولید محتوا است، که باعث ایجاد ترافیک سایت و دیده شدن برند شما می‌شود. تولید محتوای باکیفیت باعث ارتباط بهتر و بیشتر با مشتریان و مخاطبان می‌شود.

این مسئله باعث افزایش رتبه سایت شما می‌شود که برای موتورهای جستجو، سایت و محتویات آن را به راحتی قابل شناسایی می‌کند.

با مشتریان ارتباط برقرار کنید

به این نکته دقت کنید که اگر مشتری نباشد، شما هم درآمدی ندارید پس سعی کنید از نظر مشتریان خود استفاده کنید. از آن‌ها بخواهید تا نظرشان را در رابطه با محصول یا خدمات شما بگویند، با انجام این کار شما انتظارات مشتریان خود را می‌فهمید و در ارائه خدمات یا تولید محصول خود دقیق‌تر عمل می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش فروش آنلاین

به دیده شدن برند خود کمک کنید

در دنیای امروز دیگر تبلیغات محدود به تلویزیون نیست و فضای مجازی فرصت‌های زیادی را برای شنیده شدن نام برند شما در اختیارتان قرار داده. از جمله راهکارهای دیجیتال برندینگ یک کسب و کار، تبلیغات دیجیتالی آن است که شامل تبلیغات آنلاین، ادوردز، ویدئو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، وبلاگ‌ها، تالارهای گفت و گو، شبکه‌های اجتماعی مختلف و… است. تنها کافیست با انتخاب روش مناسب، تبلیغات خود را در آن شروع کنید و برند خود را به کاربران بشناسانید.

مولفه‌های دیجیتال برندینگ موفق چیست؟

برای موفقیت در عرصه دیجیتال برندینگ، روش‌ها و استراتژی‌های خاصی وجود دارد که در این بخش از مقاله به بررسی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم:

لوگو

‌لوگو اولین و مهم‌ترین ارتباط مشتری با برند شما است. لوگو باید با ارزش‌های کسب و کار، هویت شما و مخاطبان هدف‌تان مطابقت داشته باشد. به این نکته دقت کنید که در مرحله اول طراحی لوگو شما نباید به اندازه‌ای پیچیده باشد تا به خاطر سپردن آن برای مخاطب سخت باشد، در قدم بعدی رنگی را انتخاب کنید که در میان عناصر برندسازی شما استاندارد باشد.

وب‌سایت

وب‌سایت شما مکانی است که اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی فروشگاه، ساعات کاری‌، فهرست کالاها یا اطلاعات تماس‌تان را در اختیار مشتری قرار می‌دهید تا هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتند با جست و جو در وب‌سایت‌تان به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

پیام برند

پیام برند شما انعکاس هویت برند شماست و لحن پیام شما باید با خدماتی که ارائه می‌دهید هماهنگ باشد. به این نکته دقت کنید که پیام برند شما باید بر اساس پلتفرم مورد استفاده‌تان متفاوت باشد، برای مثال لحن گفت و گو در وب‌سایت رسمی بوده و مشتریان در رابطه با خدمات و محصولات نظر خود را به اشتراک می‌گذارند، در حالی که در توییتر لحن گفت و گو شوخ طبعانه است و کاربران به رویدادهای جاری واکنش نشان می‌دهند.

SEO (بهینه سازی موتور جست و جو)

SEO به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت شما به راحتی در موتورهای جست و جو پیدا شود. برای SEO کردن وب‌سایت خود از نکات زیر استفاده کنید:

  • در مقاله‌های وب‌سایت خود از لینک‌های داخلی و خارجی استفاده کنید.
  • هر چه تعداد لینک‌های داده شده بیشتر باشد، مقاله از ارزش بیشتری برخوردار است.
  • سایت خود را با ارائه مطالب مفید و با ارزش از دیگر سایت‌ها متمایز کنید.

موتورهای جست و جوی گوگل، تمام این موارد را در نظر گرفته و باتوجه به کیفیت محتوا، وب‌سایت شما را SEO می‌کند.

سخن پایانی

دیجیتال برندینگ و ورود به فضای دیجیتال در کسب و کارها یک شبه ممکن نیست و رسیدن به هدف خود مستلزم برنامه ریزی، استراتژی و سرمایه گذاری زمانی و مالی است.

در دیجیتال برندینگ زمانی موفق می‌شوید که تمام فعالیت‌های آنلاین و آفلاین برند شما با هم در تعادل باشند. همانطور که برند شما در فضای آفلاین نیاز به نگه‌داری مداوم دارد در فضای آنلاین نیز به همین صورت خواهد بود.

در نتیجه همانطور که بارها در این مقاله گفته شد، دیجیتال برندینگ فعالیتی بلند مدت است و شما باید در این زمینه همواره به روز باشید، انتظارات مشتریان خود را بشناسید، آن‌ها را به بهترین نحو برآورده کنید و رضایت و اعتمادشان را جلب کنید به موفقیت بزرگی در کسب و کار خود دست پیدا می‌کنید.

سوالات متداول

چه کتاب‌هایی در زمینه دیجیتال برندینگ ما را راهنمایی می‌کند؟

  • کتاب تبلیغات تجاری اصول و شیوه‌های عمل-ویلیام ولز
  • کتاب مدیریت تبلیغات-دکتر محمدیان
  • کتاب آسیب شناسی تبلیغات-دکتر محمدیان
  • کتاب روانشناسی تبلیغات تجاری-ماکس ساترلند
  • کتاب مبانی خلاقیت در تبلیغات-ماریو پریکن

فروش دیجیتال چیست؟

فروش دیجیتال به صورت آنلاین انجام می‌شود، در دنیای امروز بازار خرید و فروش متحول شده است و به سمت فضای دیجیتالی و آنلاین پیش می‌رود.

نمونه برند موفق در زمینه دیجیتال مارکتینگ کدام است؟

WeTransfer به برندی بزرگ برای ارسال پرونده‌ها از طریق ایمیل تبدیل شده. از دلایل موفقیت این برند طراحی خوب و مناسبی است که کاربر به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. این برند توانسته با ارائه خدمات کاربردی به مخاطبان خود رضایت آن‌ها را جلب کند و جزو بهترین برنامه‌ها از طرف مخاطب انتخاب شود.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن