Search
Close this search box.
بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی چیست ؟ راهنمای جامع بازاریابی محتوایی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بازاریابی محتوایی(content marketing) برای موفقیت تمام کسب و کارها امری ضروریست. اما متاسفانه بسیاری بازاریابی محتوا را کاری ساده و حتی غیرمهم می‌پندارند . برخی مدیران کسب و کارها حتی نمی‌دانند بازاریابی محتوا چیست.  اهمیت ندادن یا اطلاع نداشتن از تاثیر محتوا در بازاریابی باعث شده است بسیاری از کسب و کارها کمبود شدید محتوای مفید و جذاب بخصوص در سایت‌های خود داشته باشند.

شما که در این صفحه هستید ممکن است از بازایابی محتوا اطلاعات کلی داشته باشید و به دنبال اطلاعات بیشتری هستید. یا ممکن است قصد به راه انداختن کسب و کار خود را دارید و می‌خواهید قدم‌های خود را درست و محکم بردارید. در هر صورت پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید زیرا تمامی سعی‌مان را کرده‌ایم اطلاعات کامل را به زبان ساده در اختیارتان قرار دهیم.

فهرست مطالب

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی کسب و کارهاست. در این بخش از بازاریابی سعی می‌شود با تولید محتوای ارزشمند و مفید و در عین حال جذاب و یکپارچه مخاطبان را جذب کرد. جذب مخاطب نیز شامل جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان قبلی و در نهایت کسب درآمد از تولید محتوا می‌شود.


بیشتر بخوانید:

آموزش فروش اینترنتی

امروزه بازاریابی محتوا را زیرمجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا می‌دانند، ولی تولید محتوا برای بازاریابی کاری جدید و فقط مختص به محیط‌های دیجیتال نیست. اما با ظهور اینترنت و توسعه بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا یه یکی از قدرتمندترین ابزارهای این شیوه بازاریابی بدل شده است.

تعریف بازاریابی محتوا از زبان متخصصین

بازاریابی محتوا به فرایندی در کسب و کار گفته می‌شود که با تولید محتوای جذاب، مفید و مجاب کننده باعث جذب و درگیر شدن مخاطبان کسب و کار می‌شود.

جو پولیتزی، بنیان‌گذار انستینو بازاریابی محتوا (CMI)

بازاریابی محتوا به فرایندی در کسب و کار گفته می‌شود که با تولید محتوای جذاب، مفید و مجاب کننده باعث جذب و درگیر شدن مخاطبان کسب و کار می‌شود.

دمین رایان، نویسنده کتاب Understanding Digital Marketing

مروری بر تاریخچه بازاریابی محتوایی

می‌توان گفت حدودا از سال ۱۷۳۰با انتشار سالنامه‌ای توسط بنجامین فرانکلین بازاریابی محتوا و شروع تولید محتوا باب شد. بنجامین به کمک این سالنامه می‌خواست مردم را از محتوایی که مد نظر داشت آگاه کند.

در سال ۱۸۹۵ “جان دیر” که در یک شرکت تراکتورسازی کار می‌کرد، با کمک همکارانش مجله‌ای برای کشاورزان منتشر کردند. این مجله به صورت رایگان بین مخاطبان پخش می‌شد. اما چرا جان دیر اینکار را آن هم به صورت رایگان می‌کرد؟ زیرا به اهمیت بازاریابی محتوا پی برده بود. او فهمیده بود اگر محتوای مفید و کاربردی برای مخاطبانش تولید کند، مخاطبان نیز بیشتر با آن کسب و کار ارتباط برقرار کرده و تبدیل به مشتری می‌شوند. در ادامه تصویر دو صفحه از روزنامه جان دیر را می‌بینید:

بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی

شاید بازاریابی محتوا اصطلاحی جدید باشد ولی با توجه به توضیحاتی که دادیم این علم قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد. در طول این سال‌ها روش‌های بازاریابی و منابع تولید محتوا دستخوش تغییر شده است ولی فرمول آن تغییر نکرده است. این فرمول شامل مراحل زیر است:

  1. نقطه درد (حساس) مشتری را شناسایی کن
  2. این نقطه را با پرسیدن سوالات تحریک کن
  3. اطلاعات مفید را در پاسخ این پرسش‌ها ارائه بده و به یک قهرمان تبدیل شو

اما تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست؟ چگونه تولید کننده محتوا شویم؟

بیشتر بخوانید:

آموزش بازاریابی دیجیتال

تفاوت تبلیغات و بازاریابی محتوا چیست؟

طبق توضیحاتی که تا اینجا دادیم شاید برایتان سوال پیش بیاید که مگر بازاریابی محتوا همان تبلیغات نیست؟ خب حالا بگذارید این سوال را بپرسم فرض کنید یک فروشگاه یا یک یک شرکت در شبکه‌های اجتماعی یک عکس و متن را برای مخاطبان خود در صفحات مختلف به اشتراک بگذارد. این کار بازاریابی محتوا است یا تبلیغات؟ جواب این است که در بازاریابی محتوا ارزشمندی مهم است. پس هر محتوایی که تولید می‌شود اگر برای کاربر ارزشمند و مفید باشد و بتواند کاربر را به علت ارزشی که تولید کرده به مشتری تبدیل کند بازاریابی محتوا محسوب می‌شود.

اما تبلیغات و روش‌های بازاریابی سنتی تعامل محور نیستند. در واقع در تبلیغات به خصوص در شیوه سنتی هیچ اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد و کاربر با تبلیغات مختلف بمباران می‌شود. شما در تبلیغات افراد را از وجود برندتان با خبر می‌کنید ولی در بازاریابی محتوا می‌توانید از مشتریانی که دارید محافظت کنید.

تبلیغات اصولا پر هزینه است. ولی در بازاریابی محتوا در اکثر مواقع هر کسب و کاری محتوای خود را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کند. به همین دلیل اینکار هزینه بالایی ندارد.

چند مثال از بازاریابی محتوا

در این بخش می‌خواهیم، چند مثال از بازاریابی محتوا و انواع محتوا که می‌توانید آنها را تولید کنید بزنیم.

  • می‌توانید کتاب کوچکی شامل اطلاعات مفید در اختیار کاربر قرار دهید. می‌توانید نسخه دیجیتال این کتاب را در سایتتان قرار دهید تا افراد بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند. این کار برای خودتان نیز ارزانتر تمام می‌شود.
  • تولید مقالات با محتوای ارزشمند و انتشار آنها در سایت خودتان
  • نقد یا معرفی کتاب در حوزه کاری خود
  • تولید پادکست
  • تولید ویدئو‌های جذاب
  • اینفوگرافیک‌های جذاب با اطلاعات مفید
  • فعالیت و بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی
  • و …
بازاریابی محتوایی

چرا بازاریابی مهم است؟

گفتیم بازاریابی محتوا سال‌ها قدمت داشته است اما این اصطلاح مدتی است که باب شده و این سبک از بازاریابی جدیدا اهمیت پیدا کرده است اما چرا؟ چه دلایلی باعث شده است که متخصصان به اهمیت بازاریابی محتوایی پی ببرند؟ در ادامه چند دلیل مهم را برای شما بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

آموزش بازاریابی صفر تا صد

ایجاد اعتماد در مخاطبان و بازدیدکنندگان

هرچقدر اطلاعاتی که در اختیار مخاطبانتان قرار می‌دهید مفید و کاربردی باشد، آنها بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. در این صورت راحتتر می‌توانند از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند. نکته مهم این است محتوای خوب نه تنها اعتماد در مخاطبان ایجاد می‌کند بلکه به مرور زمان علاقه به آن برند نیز در مخاطبان شکل می‌گیرد. سعی کنید با داستان سرایی در محتوا مخاطبان را بیشتر علاقه مند کنید.

آگاهی از برند

برندینگ کار سختی است و نیاز به خلاقیت و حتی هزینه بالایی دارد. اما بازاریابی محتوایی یکی از بهترین‌ روش‌ها برای آگاهی از برند است. شما محتوای ارزشمند تولید می‌کنید؛ مخاطب جذب می‌کنید و عکس العمل مخاطبان را نسبت به محتوا می‌سنجید.

این سنجش نهایی برای اندازه گیری آگاهی از برند کمی سخت است.آگاهی از برند جزئیات بسیاری دارد و سعی می‌کنیم در مقاله‌ای به صورت جداگانه به آن بپردازیم.

سئو سایت

اگر به طور مستمر محتوای کاربردی و ارزشمند تولید کرده و در سایت خود قرار دهید، پس از مدتی متوجه می‌شوید مخاطبانتان رو به رشد هستند. در واقع مقالات باکیفیت باعث می‌شوند سایت شما در موتور جستجوی گوگل رتبه‌ بهتری کسب کند و با تغییر الگوریتم‌های گوگل نیز تغییر چندانی در رتبه سایت شما به وجود نیاید، زیرا شما علاوه بر رعایت نکات مهم برای گوگل، در وهله اول رضایت مخاطبانتان را در نظر داشته‌اید. پس تولید و آپدیت محتوا در کسب رتبه بهتر برای سایت بسیار مفید است.

تولید سرنخ بازاریابی

از طریق تولید محتوای بلاگ می‌توانید مخاطبانی جذب کنید و در آنها حس اعتماد ایجاد کنید. اما بسیار مهم است که این مخاطبان که بیشتر از طریق وبلاگ با شما آشنا می‌شوند تبدیل به مشتری شوند. در واقع مهمترین هدف یک کسب و کار تولید lead  است.

جذب مخاطب

درست است که lead  در بازاریابی نقش مهمی دارد. اما lead های بی‌کیفیت به هیچ عنوان مفید نیستند. شما باید مشتریان واقعی را جذب کسب و کارتان کنید. کسانی که به تخصص یا محصولات شما علاقه دارند و محتواهای شما را دنبال می‌کنند. پس باید پرسونای مخاطبان خود را تدوین کنید.

تبدیل مخاطبان به مشتری

مخاطبان را باید طی یک سفر به مشتری تبدیل کنید. این سفر مشتری (Buyer’s journey)  سه مرحله دارد. آگاهی، ملاحظات و تصمیم گیری. توجه به این سه مرحله در طول تولید محتوا بسیار مهم است. هر مرحله را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

مرحله آگاهی: 

کاربر یک مشکل یا سوال دارد. برای یافتن پاسخ سوالش شروع می‌کند به جستجو در اینترنت.  در جستجو به سایت شما می‌رسد. شروع می‌کند به مطالعه مقالات، دانلود پی دی اف ها و اگر محتوای شما ارزشمند باشد به شما اعتماد می‌کند.

مرحله ملاحظات:

حالا مخاطب شروع به ارزیابی می‌کند. ویدئوهایی که در سایت دارید را نگاه می‌کند یا سایر مقالات را می‌خواند تا مطمئن شود جواب پرسش خود را می‌یابد.

مرحله تصمیم‌گیری: 

پس از ارزیابی کامل، کاربر به این نتیجه می‌رسد که آیا محصولات یا خدمات شما می‌تواند مشکلش را حل کنید یا خیر! و تصمیم می‌گیرد از شما خرید کند یا نکند.

بازاریابی محتوایی

اشتراک گذاری یا تولید محتوا توسط مشتریان

اشتراک گذاری محتوای شما توسط مخاطبان یا تولید محتوای آنها برای شما بسیار مفید و با ارزش است. این کار باعث میشود بیشتر دیده شوید و افراد بیشتری به شما اعتماد کنند. پس سعی کنید راهی جذاب برای مخاطبانتان پیدا کنید تا محتوای شما را به اشتراک بگذارند یا در سایت و در زیر مقالات، محصولات و … نظر خود را بنویسند. بهتر است برای اشتراک گذاری به موقع و درست یک تقویم محتوایی داشته باشید.

محتوای تولید شده توسط کاربر چیست؟

به محتوایی که مخاطبان یک برند بدون گرفتن پول و به صورت کاملا خودخواسته برای برند تولید می‌کنند محتوای تولید شده توسط کاربر می‌گویند. این محتوا می‌تواند بیش از هر تبلیغ و کمپین بازاریابی برای برند موفقیت به ارمغان آورد. اما برای اینکه بتوان مشتری را به سوی تولید این نوع محتوا هدایت کرد نیاز به تدوین نقشه سفر مشتری خواهید داشت.

بازگشت مخاطبان

برگشت مخاطبان و مشتریان برای هر کسب و کاری یک سود بزرگ است. مردم نیز اصولا دوباره به سایت‌هایی سر می‌زنند که می‌شناسند، به آنها اعتماد دارند و می‌دانند همیشه یک محتوای جذاب انتظارشان را می‌کشد. پس تولید محتوا باید به صورت منظم و مستمر ادامه پیدا کند. در این صورت کاربران دوباره به سایت شما سر می‌زنند.

 موفقیت در سایر استراتژی‌های بازاریابی

بازاریابی محتوا به راحتی می‌تواند همراستا با سایر استراتژی‌های بازاریابی پیش برود. کمپین‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری در سطح شهر، سئو سایت و … همگی با تولید محتوای خوب و باکیفیت موفق خواهند شد.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

بازاریابی محتوا هزینه بالایی ندارد. مهمترین هزینه شما در این راه صرف وقت است. در واقع برای رسیدن به نتیجه ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد ولی هزینه‌ها بسیار کم خواهند بود چیزی حدود ۶۰% کمتر از بازاریابی سنتی ولی حدود ۳ برابر بازاریابی سنتی مشتری جذب خواهید کرد. فقط در ماه‌های اول کار خود نتیجه‌ی خارق‌العاده‌ای نمی‌بینید. پس ناامید نشوید و ادامه دهید.

بازاریابی محتوایی چگونه باعث موفقیت کسب و کارها می‌شود؟

تمامی دلایلی که باعث می‌شوند بازاریابی محتوا مهم باشد باعث موفقیت کسب و کار نیز می‌شود. با تولید محتوا ترافیک سایت افزایش یافته و به مرور رتبه سایت بهتر می‌شود. مخاطبان به سایت شما جذب شده و اگر محتوا باکیفیت باشد به شما اعتماد می‌کنند. اعتماد باعث می‌شود درصد احتمال تبدیل کاربران به مشتری افزایش یاید. مشتریان اگر پس از خرید یا دریافت خدمات از شما راضی باشند ممکن است محتوایتان را به اشتراک بگذارند و افراد بیشتری با شما آشنا شوند. در این صورت برند شما معروف شده و مشتریانتان افزایش پیدا می‌کنند و در نهایت تولید محتوا باعث می‌شوند مخاطبان دوباره به سایت شما سر بزنند.

مدل‌های مختلف بازاریابی محتوا کدامند؟

بازاریابی محتوا فقط شامل متن نیست. تصاویر و فیلم نیز نوعی محتوا هستند در ادامه انواع محتوایی که می‌توانید تولید کنید را نام می‌بریم. فقط باید ایده‌های خاص و جالب برای تولید محتوا داشته اشید. در ابتدا انتخاب موضوع برای تولید محتوا آسان است. اما پس از مدتی باید به دنبال ایده تولید محتوا باشید.

محتوای متنی

مقالاتی که در وبلاگ سایتتان منتشر می‌کنید، کتاب‌های و فایل‌های متنی که برای دانلود قرای می‌دهید، کپشنی که برای شبکه‌های اجتماعی می‌نویسید همگی محتوای متنی به حساب می‌آیند.

پادکست

پادکست، محتوایی صوتی است که در آن گوینده یا گویندگان موضوعی را بازگو می‌کنند. پادکست‌ها امروزه طرفداران بسیار دارند. سبک زندگی امروزی باعث شده است انسان‌ها زمان کمی برای یادگیری داشته باشند. ولی فرد می‌تواند کارهای روزمره خود را انجام دهید و در عین حال پادکست نیز گوش کند.

ساخت پادکست سخت نیست ولی میزان جذابیت آن باعث شده اثرگذاری بالایی داشته باشد.

بخشی از وبینار تولید و انتشار پادکست – محمد شکاری

تصاویر و اینفوگرافیک:

اصولا عکس و تصویر همراه با محتوای متنی به کار می‌رود. زیرا به جذاب شدن متن کمک کرده و از خستگی ذهن انسان جلوگیری می‌کند.

اینفوگرافیک تلفیقی از محتوای متنی و گرافیکی و از موثرترین انواع محتواست. زیرا از لحاظ بصری بسیار جذاب است و خواننده می‌داند محتوای متنی در اینفوگرافیک کوتاه و مختصر ولی کاملا کاربردی است.

اما تولید اینفوگرافیک آسان نیست و باید آن را به متخصصان و گرافیست‌ها بسپارید. 

فیلم و ویدیو

فیلم و ویدئو نیز برای کاربران بسیار جذاب است. ساخت ویدیوهای ساده نیز به لطف گوشی‌های هوشمند چندان سخت نیست. افراد نیز به بسترهایی مثل یوتیوب و اینستاگرام به شدت به ویدئو علاقه‌مند هستند.

پس ویدئو تولید کنید تا از طریق آپارات، یوتیوب و استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام مخاطبان بیشتری جذب کنید. به علاوه با انتشار ویدیوها در سایت خود باعث بهبود سئو سایت نیز می‌شوید.

بهترین ابزارهای تنظیم استراتژی محتوا کدامند؟

ابزارهای زیادی برای تنظیم استراتژی محتوا وجود دارند. در این مقاله ما چند مورد از بهترین‌ها را معرفی میکنیم.

HubSpot’s Website Grader

این وب سایت با آنالیز سایت شما می‌تواند موقعیت شما در مارکتینگ را به صورت گزارش در اختیارتان بگذارد. به کمک این وب سایت بخش‌های مختلف وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی شما آنالیز می‌شود و گزارشی در اختیارتان قرار خواهد گرفت که بر اساس آن به بهینه سازی محتوای خود بپردازید.

Website Grader

Blog idea generator

برای ایده پردازی این ابزار بسیار عالی است. کافی است یک کلمه یا یک اصطلاح چند کلمه‌ای وارد کنید تا موضوعات بسیاری به شما پیشنهاد دهد.

Blog Ideas Generator

Feedly

این ابزار موضوعات جدید و به روز متناسب با کسب و کار شما را به همراه ایده‌هایی جالب برای تولید محتوا ارائه میدهد.

feedly

BuzzSumo

این ابزار محبوبیت موضوعات و محتواها را از میزان اشتراک گذاری آنها در شبکه‌های اجتماعی می‌سنجد. پس ایده‌هایی که از این ابزار می‌گیرید در واقع علاقه‌ای است که مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی به موضوعات مختلف نشان داده‌اند.

buzzsumo

Blog Post Headline Analyzer

به کمک این ابزار می‌توانید عناوین محتوا را آنالیز کنید. متن را از نظر کیفیت کلمات، چگالی کلمات کلیدی و حتی میزان جستجوی کلمه کلیدی و … بسنجید.

headline analyzer

چگونه استراتژی محتوا بچینیم؟

حالا که با اهمیت بازاریابی محتوا و ابزار آن آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که شروع به کار کنید. اما چگونه؟ چیدن استراتژی محتوا سخت است. اما از آنجایی که ” چگونه استراتژی محتوا بچینیم” سوال بسیاری از کاربران است در ادامه ۷ گام مهم برای چیدن استراتژی محتوا را توضیح می‌دهیم.

۱- هدف از برنامه ریزی را مشخص کنید.

در ابتدا به این سوال پاسخ دهید که هدفتان از بازاریابی محتوا چیست؟ می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ پاسخ به این سوالات نقشه راه شما را واضح‌تر می‌کند و می‌توانید استراتژی بهتری بچینید.

۲- مخاطبین خود را مشخص کنید

باید مخاطبان خود را بشناسید. مشتریان شما از چه دسته‌ای هستند؟ چه رده سنی دارند؟ چه تحصیلاتی دارند؟ علایقشان چیست و … در این صورت می‌توانید محتوای بهتر و مناسبتر برای مخاطبان خود تهیه کنید.

۳- یک سیستم مدیریت محتوا برای خود داشته باشید.

شما باید یک سیستم برای تولید، انتشار، مدیریت و آنالیز محتوا داشته باشید. سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد. وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتواست.

۴- نیروی تولید محتوا استخدام کنید.

اگر می‌خواهید حرفه‌ای کار خود را پیش ببرید به حرفه‌ای‌ها احتیاج خواهید داشت. برای بازاریابی محتوا به یک متخصص سئو، یک متخصص تولید محتوا، یک سوشال مارکتر (مدیر شبکه‌های اجتماعی) و یک گرافیست نیاز خواهید داشت.

۵- با توجه به نیازهای مخاطب ایده پردازی کنید.

با توجه به ابزارهایی که در قسمت قبل توضیح دادیم می‌توانید ایده پردازی را شروع کنید. البته همیشه باید نیازهای مخاطبان به خصوص نیازهای روز آنها را مورد توجه قرار دهید وبهترین ایده تولید محتوا در اینستاگرام، سایت و … را داشته باشید.

۶- نوع محتوای خود را تعیین کنید.

تعیین کنید چه نوع محتوایی (متنی، صوتی، بصری) می‌خواهید تولید کنید. بهترین حالت این است که استفاده از تمامی این قالب‌ها را در برنامه خود قرار دهید. برای مثال محتوای متنی خود را با عکس، اینفوگرافیک یا ویدیو کاملتر کنید.

۷- شروع به تولید و انتشار محتوا کنید.

حالا شروع به تولید محتوا کنید. محتوای تولیدی شما می‌تواند در سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و … منتشر شود و به دست مخاطبانتان برسد. تنها نکته مهم در انتشار محتوا، توجه به زمان مناسب برای انتشار است تا بهترین بازدهی را داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

چگونه تولیدکننده محتوا شویم؟

در این مقاله از آکادمی اینفوگرام ابتدا توضیح دادیم بازاریابی محتوا چیست؟ سپس کمی از تاریخچه و دلایل اهمیت استفاده از بازاریابی محتوایی صحبت کردیم. در ادامه نیز با معرفی چند ابزار و گام‌های استراتژی محتوا سعی کردیم کمک کنیم تا با مراحل چیدن استراتژی محتوا آشنا شوید و بهترین محتوا را برای مخاطبانتان تولید کنید. این مطلب شاید کلی به نظر بیاید ولی شامل نکات مهم و مقدمه‌ای برای مقالات تخصصی‌تر بعدی اینفوگرام آکادمی است. فقط توجه داشته باشید یک برنامه ثابت برای بازاریابی محتوا وجود ندارد. شما باید بعد از اجرای یک کمپین به کمک kpi بازاریابی محتوایی تاثیرگذاری کمپین خود را بسنجیید و با شناخت کاملتر از مخاطبانتان روز به روز محتوای جذابتری تولید کنید. به امید موفقیت کسب و کارتان

سوالات متداول درباره بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی و توسعه کسب و کار است که در آن سعی می‌شود با تولید محتوای ارزشمند و جذاب در شبکه‌های اجتماعی و سایت مخاطبان را جذب و تبدیل به مشتری کرد یا اینکه مخاطبان و مشتریان قبلی را حفظ کرد.  

تبلیغات و بازاریابی محتوایی چه تفاوتی دارند؟

تبلیغات اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد. فقط کاربر را برای آشنایی با محصول یا خدمتی بمباران می‌کند. در حالی که مهمترین هدف در بازاریابی محتوا ارزشمندی محتوا و رضایت مخاطب است. بازاریابی محتوایی هزینه کمتری دارد ولی تاثیر آن در دراز مدت دیده می‌شود. در حالی که هزینه‌های تبلیغات بالاست.

تولید محتوا شامل چه چیزهایی است؟

تولید محتوا تمام انواع محتوا مانند محتوای متنی، تصویری، ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست یا ترکیبی از موارد گفته شده را شامل می‌شود. در تمامی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و … می‌توان از مزایای بازاریابی محتوایی استفاده کرد.

ارتباط بازاریابی محتوایی با سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که روی سایت انجام شده و باعث می‌شود سایت در برخی کلمات کلیدی در موتور جستجو رتبه خوبی کسب کند. بازاریابی محتوا بخشی نسبتا گسترده از سئو را تشکیل می‌دهد.

‫۹ دیدگاه ها

  1. ممنون از مطلبتون
    میشه درباره ارتباط بازاریابی محتوا و قیف فروش هم توضیح بدید؟

    1. سلام ممنونم
      ببینید بازاریابی محتوایی چندتا کار در تمام مراحل قیف فروش انجام میده و میشه برای هر قسمتی از قیف فروش یک محتوای متفاوت تعیین کرد. به این ترتیب، بازدید کنندگان ما در هر مرحله که از مراحل خرید قرار بگیرن می‌تونیم اونا را به سطح بعدی ارتقا بدیم. مثلا برای کسانی که به اندازه کافی به خرید کردن نزدیک شدن، ما مکانیزم هایی برای جذب و شروع فرآیند تبدیل مستقیمشون به مشتری وفادار رو شروع کنیم.
      مثلا محتوای لندینگ پیج و کال تو اکشن برای ایجاد انواع لید فروش مناسبه، محتوای وبلاگ برای جذب اولیه و قسمت اولیه قیف، محتواهای کاربردی و خبرنامه برای مشتری‌های وفادار و …

  2. سلام و عرض ادب
    دوره ای رو می شناسید که برای ایجاد محتوا مناسب برای شبکه های اجتماعی و سایت مناسب باشه ؟
    (و اینکه بنده قصد دارم تولید محتوا در رابطه با موضوع فیلم و سینما انجام بدم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن