Search
Close this search box.
بازاریابی محتوایی

تعریف داستان سرایی در محتوا و بررسی اهمیت آن در بازاریابی محتوا

به این مقاله امتیاز دهید post

انسان‌ها علاقه زیادی به داستان دارند. این علاقه در کودکی ایجاد می‌شود و تا پایان عمر همراه ماست. شاید دلیلش این است که از داستان‌ها می‌آموزیم، پند می‌گیریم، خودمان را جای کاراکترها می‌گذاریم و از سیر داستان لذت می‌بریم چون همه ما انسان‌ها رویا پرداز هستیم. در بزرگسالی افراد بیشتر به داستان‌های هیجانی و انگیزشی علاقه دارند و به سمت نوشته‌هایی داستان‌گونه جذب می‌شوند. به همین دلیل داستان سرایی در محتوا می‌تواند باعث جذابیت دو چندان آن محتوا شود. اما داستان سرایی چیست؟ چه کاربردی برای کسب و کارها دارد؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به جواب این سوالات برسید.

داستان سرایی چیست؟

مفهوم این اصطلاح بسیار ساده است. داستان بگویید به همین سادگی! داستان شروع کسب و کارتان تا جایی که اکنون در آن قرار دارید را بگویید. یکی بود یکی نبود. روزی یک جوان که دوست دارد کسب و کار خودش را داشته باشد ایده‌ای به ذهنش می‌رسد. او این ایده را با دوستانش به اشتراک می‌گذارد و ….

با این روش نوشتن به راحتی می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط صمیمی و احساسی برقرار کنید. البته داستان سرایی فقط مربوط به داستان کسب و کار نیست و در هر محتوایی به تناسب موضوع می‌توان از داستان سرایی استفاده کرد.

اگر بخواهیم ساده تعریف کنیم داستان سرایی در واقع علاوه بر اینکه به کمک تولید محتوا مشکلات مخاطبان را رفع کنید و اطلاعات مفید در اختیار آنها قرار دهید، یک ارتباط عاطفی نیز با آنها ایجاد کنید.

ارتباط داستان سرایی و بازاریابی محتوا 

در بازاریابی محتوا استفاده از داستان سرایی یک تکنیک جدید نیست. برندهای معروف و بزرگی حتی قبل از پیدایش اینترنت از داستان سرایی استفاده می‌کردند. اما امروزه اهمیت داستان سرایی بیشتر حس می‌شود، چون بزرگترین برندها از آن استفاده کرده و در زمانی که اینترنت رواج نداشت از داستان گفتن نتایج خوبی گرفته‌اند.

امروزه با وجود اینترنت مخاطبان به راحتی می‌توانند شما را پیدا کنند، داستان شما را بشنوند و به مشتری شما تبدیل شوند. شبکه‌های اجتماعی مثل آپارات، اینستاگرام و … نیز کار را بسیار راحتتر کرده‌اند زیرا داستان سرایی در محتواهایی نظیر ویدئو یا اینفوگرافیک بسیار جذابتر خواهد بود.

یکی از روش‌های که باعث می‌شود یک کمپین بازاریابی محتوایی موفق باشد داشتن یک روایت و سیر داستانی خوب است. این داستان‌ها باعث می‌شوند مخاطبان به خواندن، شنیدن یا دیدن محتوای شما اشتیاق بیشتری نشان داده و آن را به اشتراک بگذارند. هرچه افرادی بیشتری محتوای شما را ببینند قطعا شما نیز به هدف خود نزدیکتر خواهید شد.

داستان سرایی

اهمیت استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوا

اهمیت استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوا رسیدن به هدف است. بزرگترین هدف هر کسب و کاری نیز افزایش فروش محصولات یا خدماتش است. نکته مهم اینجاست که نباید از داستان سرایی فقط برای رسیدن به افزایش فروش استفاده کرد. در این صورت نتیجه عکس خواهید گرفت. شما باید هدف‌هایی کوچکتر برای رسیدن به هدف بزرگتر مشخص کنید. برای مثال ابتدا سعی کنید به سوالات مخاطبان کسب و کار خود پاسخ دهید و اعتماد آنها را به دست آورید. یا سعی کنید با داستان سرایی در آنها احساس صمیمیت ایجاد کنید.

به طور خلاصه هر محتوایی که تولید می‌کنید و آن را با چاشنی داستان جذابتر می‌کنید باید یک هدف داشته باشد که در راستای هدف اصلی شما باشد.

کاربردهای داستان سرایی در محتوا

داستان سرایی در هر یک از انواع محتوا که برای کمپینتان در نظر دارید می‌تواند استفاده شود. زیرا منظور از داستان سرایی این نیست که یک قصه خلق کنید فقط باید یک سری عناصر و یک سیر جذاب و تقریبا داستانی به محتوای خود بدهید. این سیر داستانی می‌تواند در قالب عکس‌های دنباله دار، یک ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست و محتوای متنی باشد. پس داستان سرایی در همه نوع محتوایی استفاده می‌شود و کاربرد دارد.

معرفی دایره طلایی داستان سرایی

دایره طلایی یک دایره شامل سه بخش است که با توجه به آنها می‌توانید یک محتوای عالی با یک خط داستانی طلایی بنویسید. در این دایره سه سوال وجود دارد.

  • چرا؟
  • چه چیز؟
  • چگونه؟

چرا این محتوا را تولید می‌کنید؟ این محتوا چگونه به مخاطبتان کمک می‌کند؟ و در انتهای چه چیزی به مخاطب پیشنهاد می‌دهید که با کسب و کار شما بیشتر ارتباط برقرار کند؟ در واقع زمانی که شما از خود می‌پرسید چه چیزی و چگونه در جستجوی بهترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود هستید.

بخش‌های اصلی داستان سرایی محتوا

همه ما میدانیم یک داستان باید یک مقدمه داشته باشد تا مخاطب با فضای داستان آشنا شود. میانه محتوا باید به بررسی مسائل و مشکلات بپردازید و در انتها نیز یک نتیجه‌گیری وجود داشته باشد تا برای مسائلی که در میانه محتوا مطرح کردید راه حل ارائه دهید. اما داستان سرایی در محتوا شامل عناصر مهمی است که باید با آنها آشنا باشید. با هم این عناصر را بررسی می‌کنیم.

کاراکتر

هر داستانی کاراکتر دارد. در واقع این کاراکترها هستند که باعث می‌شوند یک داستان در ذهن بماند و تاثیرگذار شود. در کل انتخاب کاراکتر آسان نیست ولی در بازاریابی محتوا چون محتوای ما مانند یک رمان طولانی نیست کار سختتر می‌شود و شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا کاراکترهایی خلق کنید که تاثیرگذار باشند.

پس از انتخاب درست کاراکتر باید سعی کنید به خوبی آن کاراکترها را تعریف کنید و مسائل و مشکلات مخاطب را نیز به کمک کاراکترها مطرح کنید.

مسئله

توجه داشته باشید که در بازاریابی محتوا شما تبلیغ نمی‌کنید، بلکه سعی می‌کنید مسائل و مشکلات مخاطبان کسب و کار خود را حل کرده و اعتمادشان را جلب کنید. پس باید در هر محتوایی گروهی از مخاطبانتان را هدف قرار داده و به یک یا چند سوالشان جواب دهید. در این میان داستان سرایی کمک می‌کند تا با ایجاد صمیمیت روند اعتمادسازی بسیار کوتاه‌تر شود.

راه حل

داستان شما باید یک پایان داشته باشد و در این پایان شخصیت‌های داستان شما که با مسائل و مشکلات روبه رو شده‌اند، توانسته‌اند به راه حلی برسند و مشکلات را حل کنند. در این میان شما می‌توانید محصول یا خدمات خود را به عنوان راه حل معرفی کنید.

از داستان سرایی برای چه کسب و کارهای استفاده می‌شود؟

به نظر من از داستان سرایی در محتوا برای بسیاری از کسب و کارها می‌توان استفاده کرد. فقط کافیست کمی ابتکار و خلاقیت به خرج داد. با این حال برخی متخصصین معتقدند داستان سرایی برای حدود ۲۰% کسب و کارها مفید و قابل استفاده است. اما شما شروع به داستان سرایی کنید و بازخوردها و نتایج را بسنجید. سپس خواهید فهمید آیا داستان گویی مناسب کسب و کار شما هست یا نه؟

چگونه در داستان سرایی محتوا موفق عمل کنیم؟

اگر تصمیم به داستان سرایی گرفتید باید بدانید بعد از جواب دادن به سوال‌های دایره طلایی و تعیین عناصر اصلی داستان مثل کاراکتر، مسئله و راه حل، نکات دیگری نیز وجود دارد که  باعث می‌شود داستان شما جذاب و تاثیرگذار باشد. در ادامه این نکات را معرفی کرده‌ایم.

شخصی سازی

بهتر است از یک متن یا داستان آماده استفاده نکنید. کاراکترها را خودتان خلق کنید. قبل از اینکار پرسونای مخاطب را تدوین کرده، سپس سعی کنید کاراکتر داستان‌هایتان شخصیتی شبیه به پرسونا تعیین شده داشته باشد با همان دغدغه‌ها و مشکلات تا کاربران درک بهتری از محتوای شما داشته باشند.

شخصی سازی در داستان سرایی

به کار بردن احساسات و عواطف

به داستان احساس دهید تا احساسات مخاطب را درگیر کنید. می‌توانید مخاطب را بخندانید، بترسانید، بگریانید، هیجان زده کنید و … همه چیز بستگی به شما، هدفتان و استراتژی محتوایی که تنظیم کردید دارد. به کار بردن احساسات باعث افزایش جذب مخاطب می‌شود البته سعی کنید بیشتر از احساسات زیبا و مثبت استفاده کنید تا مخاطب حس خوبی که از داستان می‌گیرد را همیشه در ذهن داشته باشد.

تنظیم سناریو در جهت حل مشکل

حالا نوبت به این می‌رسد مثل یک نویسنده حرفه‌ای سناریو تنظیم کنید. باید هدف و پرسونا مشخص باشد. بر اساس هدف و پرسونای مشتری سناریویی تنظیم کنید که بیانگر مشکلات، مسائل و نیازهای مخاطب باشد. سپس سعی به ارائه راه حل داشته باشید.

مانند روزنامه نگار عمل کنید

سعی کنید مثل یک خبرنگار باشید. خبرنگاران همیشه در تکاپو هستند تا با جمع‌آوری اطلاعات، خبرهایی جنجال برانگیز منتشر کنند و همیشه نیز این خبرها مخاطبان بسیاری داشته است. به همین دلیل شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ همیشه از گروهی خبرنگار برای کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند. ببینید مردم در حوزه کسب و کار شما  چه چیزی دوست دارند. به چه چیزی فکر می‌کنند و چه چیزی را می‌خوانند و سعی کنید از همان اطلاعات استفاده کنید.

از داده‌های دقیق استفاده کنید.

سعی کنید در محتوای خود از آمار، نمودار و ارقام نیز استفاده کنید. زیرا مردمی که به دنبال اطلاعات برای حل مشکلاتشان هستند به اعداد و ارقام توجه زیادی دارند، این توجه ناشی از این است که دوست دارند اطلاعات دقیقتری درباره مشکل یا نیازشان به دست آورند و ارقام نیز دقیقا همین حس را در مخاطب القا کرده و باعث می‌شود راحتتر به شما اعتماد کنند. داستان سرایی نباید باعث شود صحت و کیفیت اطلاعات زیر سوال برود.

داستان یک سیر ماجراجویانه و هیجان انگیز داشته باشد.

داستان شما باید هیجان انگیز باشد. سعی کنید از کلیشه‌ها دوری کنید زیرا مخاطب اگر متوجه ادامه داستان شود میل به خواندن آن نخواهد داشت. در عوض سعی کنید آنها را غافلگیر کنید. این کار را با پستی بلندی در داستان و اتفاقات غیرمنتظره می‌توانید انجام دهید.

از تصاویر استفاده کرده و داستان خود را بصری کنید.

ذهن انسان به تصاویر علاقه زیادی دارد. پس سعی کنید در محتوای خود از هر نوعی که باشد، از تصاویر زیبا، مرتبط و جالب استفاده کنید. به خصوص در محتوای متنی که ذهن خواننده به راحتی خسته می‌شود، شما با کمک تصاویر باعث تحریک مخاطب به ادامه مطالعه می‌شوید.

استفاده از تصاویر در داستان سرایی

سخن آخر

در این مقاله از آکادمی اینفوگرام شما با داستان سرایی در محتوا و اهمیت استفاده از آن در کمپین‌های بازاریابی محتوا آشنا شدید. به علاوه سعی کردیم تمام نکات مهم را بیان کنیم تا بتوانید دست به کار شوید و با داستان‌های جالب به رشد کسب و کارتان کمک کنید. پس همین حالا شروع کنید.

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام من میخوام برای پیج دی اکتیو شده به اینستاگرام ایمیل بزنم ایمیل اینستاگرام این هست یا ایمیل دیگه هستش support@instagram.com و این اینکه با هر ایمیلی به اینستاگرام ایمیل بزنی مشکلی نداره یا باید یک ایمیل به نام پیجم درست کنم با اون ایمیل بزنم و داخل پیامی که دارم به اینستاگرام میفرستم اسم پیجم رو هم توش بنویسم یا خیر مرسی از سایت خوبتون

  2. سلام . من اکانتم دیسیبل شده و گفته تا ۳۰ روز میتونم اخراز هویت کنم . ایمیل احراز هویت هم زدکچم اما هیچ جوابی نداده بهم الان ذوزه سومه

    1. سلام
      آیا می‌دونستید اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر در جهان داره؟ و آیا می دونستید شما تنها کسی نیستید که با مشکل مواجه میشید؟ پس صبور باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن