Search
Close this search box.
بازاریابی محتوایی

انواع محتوا در بازاریابی محتوایی

به این مقاله امتیاز دهید post

زمانی که صحبت از بازاریابی محتوایی به میان می‌آید، مهم است که بدانید کدام یک از انواع محتوا می‌تواند به شما کمک کند. عادت کرده‌ایم که محتوا را در قالب‌ یک پست وبلاگ یا سوشال ببینیم، در حالی که انواع محتوایی که در بازاریابی محتوایی استفاده می‌شود بسیار گسترده است. شناخت انواع محتواهایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، به شما امکان می‌دهد تا بهترین استراتژی محتوا را انتخاب نمایید. در این پست با انواع محتوا در بازاریابی محتوایی بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع محتوا: محتواهای متنی

محتواهای متنی نقش مهمی در بازاریابی محتوایی و به‌خصوص سئو ایفا می‌کنند. زمانی که صحبت از این نوع محتوا به میان می‌آید، ذهن به سمت انواع محتوا در قالب پست وبلاگ می‌رود. در صورتی که محتواهای متنی بسیار گسترده‌‌تر هستند و خوب است که حتما از تعدادی از آن‌ها در وبسایت خود استفاده کنید.

۱- پست وبلاگ

اگر قصد بهبود رتبه وبسایت در گوگل را دارید، حتما برنامه مشخصی برای پست‌های وبلاگ داشته باشید. پست‌های وبلاگ را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. در میان این دسته‌ها، پست‌هایی که یکی از قالب‌های زیر را داشته باشند پست‌های مناسب‌تری هستند:

فهرست‌ها: داشتن پست‌های وبلاگ فهرستی یکی از بهترین کارها برای جلب توجه مخاطب به مقاله شماست. به یاد داشته باشید که مخاطب‌ها همیشه به دنبال محتواهای حاضر و آماده هستند. با نوشتن فهرست‌های شماره‌دار می‌توانید انتخاب را برای آن‌ها راحت کنید. به عنوان مثال، داشتن پستی با عنوان «۱۰ نکته درباره انواع محتوا» جذاب‌تر از پستی با عنوان «نکاتی درباره انواع محتوا» است.

انواع محتوا در بازاریابی محتوایی

تکنیک‌ها: یاد دادن تکنیک‌های مختلف یکی از انواع محتوا است که می‌توانید از آن برای تولید پست وبلاگ استفاده کنید. بسیاری از مخاطب‌ها به دنبال یادگیری سریع و ساده نکات مختلف هستند و جذب محتوای شما خواهند شد. مثال: ۳ تکنیک برای دانلود ویدیو از یوتیوب

آموزش: خوب است که بعضی پست‌های وبلاگ را به آموزش کامل یک موضوع اختصاص بدهید. تیترهایی مانند «آموزش کاملِ …» برای این نوع پست‌ها مناسب هستند.

چرا چگونه: پست‌هایی که با یک سوال آغاز می‌شوند برای مخاطب جذاب هستند. به یاد داشته باشید که بسیاری از مردم مشکل خود را به صورت سوالی گوگل می‌کنند. پس خوب است که شما هم پست خود را با یک سوال شروع کنید. مثال: چرا باتری موبایل سریع خالی می‌شود؟

یافتن موضوع‌های مناسب برای پست وبلاگ با استفاه از یک استراتژی محتوایی مناسب امکان‌پذیر است.

درباره استراتژی محتوایی در این پست بیشتر بخوانید.

۲- کتاب‌های الکترونیک (E-book)

به یاد داشته باشید که استفاده از انواع محتوا تنها قرار نیست مخاطب را مدت زیادی در سایت شما نگه دارد؛ بلکه باید به سایر kpi بازاریابی محتوایی شما نیز کمک کند. ایجاد کتاب‌های الکترونیک رایگان یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در این زمینه انجام بدهید. وجود ای-بوک‌ها باعث افزایش نرخ دانلود از سایت شما می‌شود. موردی که در بهبود رتبه سئوی شما نیز تاثیرگذار است. یک پیشنهاد خوب برای نوشتن کتاب الکترونیک، قرار دادن چکیده‌ای از پست‌های وبلاگ در قالب یک کتابچه رایگان است.

۳- سوال‌های متداول

فرقی نمی‌کند در چه زمینه‌ای به تولید محصول و ارائه خدمات می‌پردازید. همواره سوال‌هایی وجود دارد که مخاطبان مایل هستند به آن‌ها پاسخ بدهید. به عنوان مثال:

با کنسل کردن بلیت هواپیما چقدر از وجه به حساب من برمی‌گردد؟

چگونه می‌توانم آدرسم را برای دریافت مرسوله تغییر بدهم؟

چگونه می‌توانم اطلاعات حساب کاربری‌ام را ویرایش کنم؟

در اینجا بخش سوال‌های متداول یا FAQ به کمک شما می‌‌آید. FAQ سوالاتی هستند که احتمالا برای تمام مخاطبان شما پیش می‌آیند و شما برای آن که کار کاربران خود را راحت‌تر کنید، آن‌ها را در قالب یک مجموعه ارائه می‌دهید. سوالات متداول یکی از انواع محتوا است که سایت شما همیشه به آن نیاز خواهد داشت. خوب است که آن را در قسمتی از منوی سایت در دید کاربر قرار بدهید.

۴- دیکشنری/ دانشنامه

سایت شما همیشه میزبان تعدادی کاربر خواهد بود که با خدمات شما آشنایی ندارند و با جست‌وجوی کلمات کلیدی مشابه به شما می‌رسند. یا کاربرانی که تنها با قسمتی از خدمات شما آشنا هستند و اطلاعی درباره سایر قسمت‌ها ندارند. می‌توانید برای این کاربران از فهرست انواع محتوا ، محتواهای واژه‌نامه یا دانشنامه را انتخاب کنید. در این نوع محتوا، چند کلیدواژه خواهید داشت و درباره هریک اندازه یک پاراگراف توضیح می‌دهید. می‌توانید این فهرست را به صورت دانشنامه دربیاورید:

انواع محتوا در بازاریابی محتوایی

اینفوگرافیک چیست؟

موشن گرافیک چیست؟

یا این که آن‌ها را براساس حروف الفبا مرتب کنید تا حالت واژه‌نامه داشته باشند:

الف: اینفوگرافیک، اینباند مارکتینگ، …

۵- معرفی محصول/ خدمت

در صورتی که یک وبسایت فروشگاهی دارید، معرفی محصول یکی از مهم‌ترین انواع محتوا است که باید به آن بپردازید. کاربران نیاز دارند تا اطلاعات کامل و جامعی درباره محصولات داشته باشند تا بتوانند آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت تصمیم بگیرند. به عنوان مثال به این پست درباره معرفی چند تلفن همراه و مقایسه آن‌ها با یکدیگر دقت کنید.

۶- تستیمونیال

خدمات شما واقعا چقدر باکیفیت است؟ این را از هیچکس جز سایر مشتریان یک برند نمی‌توان پرسید. در اینجا تستیمونیال‌ها به کار شما می‌‌آیند. در واقع با استفاده از تستیمونیال، مخاطبان جدید مزایای برند شما را از مشتریان پیشین خواهند شنید. کاری که به جلب اعتماد آن‌ها به برند شما کمک خواهد کرد.

انواع محتوا در بازاریابی محتوایی

انواع محتوا: محتواهای بصری

۹۰ درصد محتوایی که مغز انسان دریافت می‌کند، محتوای بصری (دیداری) است. با استناد به همین فکت، از انواع محتوای بصری چه برای وبسایت و چه شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. با وجود تاثیرگذار بودن محتوای متنی، محتواهای بصری می‌توانند ترافیک زیادی را به سایت شما سرازیر کنند. انواع محتوا های بصری عبارتند از:

۷- اینفوگرافیک

اینفوگرافیک یا گرافیک اطلاع رسان، یکی از مهم‌ترین ابزارهای شما برای انتقال اطلاعات و جلب توجه مخاطب است. یک پست وبلاگ ۱۰۰۰ کلمه‌ای می‌تواند بسیار خوب نوشته شود، اما تاثیرش زمانی افزایش پیدا می‌کند که آن را با یک اینفوگرافیک شامل اطلاعات مهم پست تلفیق کنید.

کاربرد اینفوگرافیک - انواع محتوا

۸- موشن گرافیک

موشن گرافیک یکی از انواع محتوا های چندرسانه‌ای است که مزیت‌های اینفوگرافیک را به علاوه حافظه شنیداری به همراه دارد. وجود صدا و موسیقی باعث می‌شود که موشن گرافیک‌ها بسیار پرطرفدار باشند و بازدید زیادی را در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص بدهند.

موشن گرافیک یکی از انواع محتوا های ویدیویی است که به دلیل اهمیت بسیارش، آن را به صورت جداگانه در این فهرست قرار داده‌ایم.

۹- ویدیو

در حال حاضر بیش محتواهای ویدیویی هر روز بیشتر از روز قبل به اشتراک گذاشته می‌شوند. در مطالعه‌ای که هاب اسپات در سال ۲۰۱۸ انجام داد، مشخص شد که ۵۴٪ از مصرف‌کنندگان به محتواهای ویدیویی برندها بیش از هر محتوای دیگری تمایل دارند. محتواهای ویدیویی خود انواع مختلفی دارند که در پست‌های آینده به صورت جداگانه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱۰- تصویر

یک تصویر می‌تواند به اندازه هزاران کلمه داستان در دل داشته باشد.

علاوه بر فرمت اینفوگرافیک، استفاده از تصاویر و گرافیک‌های خاص را از یاد نبرید. یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا در میان مخاطبان، تصاویر ثابت و متحرک (GIF) هستند. بسیاری از مخاطبان می‌توانند با استفاده از بخش تصاویر موتورهای جست‌وجو شما را بیابند. داشتن طرح‌های گرافیکی و تصویرسازی‌های جذاب و مرتبط با برند در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید : ۱۰ برنامه‌ تولید محتوا در اینستاگرام برای اندروید و IOS

انواع محتوا: محتواهای صوتی

برخلاف محتواهای بصری که نیاز به بخش زیادی از توجه مخاطب دارند، انواع محتوا های صوتی می‌توانند هنگام انجام سایر فعالیت‌ها نیز پخش شوند. یک مزیت دیگر محتواهای صوتی، در گسترده‌تر کردن تعداد مخاطبان شماست. با داشتن محتواهای صوتی به افرادی که دچار معلولیت‌های بینایی هستند اجازه می‌دهید تا به راحتی از محتوا استفاده کنند.

۱۱- پادکست

پادکست‌ها اگر به درستی و مطابق با هدف شما ساخته شوند، می‌توانند مخاطبان شما را مشغول نگه دارند و تعاملی بیشتر از محتواهای ویدیویی تولید کنند. به گزارش پادکست چنل بی به عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های پادکست فارسی، بیش از ۷۵٪ از مخاطبان، ۷۵٪ از یکی از قسمت‌های این پادکست را (که معمولا طولانی و بالای ۱ ساعت است) شنیده‌اند. آماری که در مقایسه با محتواهای ویدیویی بسیار جالب است.

۱۲- کتاب/پست صوتی

تهیه نسخه صوتی محتواهای سایت علاوه بر این که به بخشی از جامعه کم‌توانان اجازه استفاده از محتوای شما را می‌دهد، برای جلب توجه آن دسته از مخاطبان که حافظه شنیداری دارند نیز مناسب است. در صورت امکان این محتوا را در فهرست انواع محتوا برای برندتان قرار بدهید.

محتواهای تعاملی

هدف از تولید و به اشتراک گذاری انواع محتوا این است که مخاطب زمان بیشتری را در سایت شما صرف کند و در نهایت به مشتری شما تبدیل بشود. زمانی که مخاطب تنها شنونده یا بیننده محض باشد، نگه داشتن توجه او دشوار خواهد بود. اما اگر برای جلب توجه از او بخواهید عملیاتی مانند کلیک کردن را انجام بدهد چطور؟ انواع محتوا های تعاملی در اینجا به کار می‌آیند تا از خسته شدن مخاطب جلوگیری کنند.

۱۳- وبینار

وبینار یا سمینار پایه وب، سخنرانی است که به صورت آنلاین و تعاملی برگزار می‌شود. بستر وبینار به گونه‌ای طراحی شده که مخاطبان و سخنران بتوانند با یکدیگر در تعامل باشند و شنوندگان سوال‌های خود را از مدرس بپرسند. استفاده از وبینار به‌خصوص برای ایجاد محتواهای آموزشی بسیار مناسب است.

۱۴- آزمون

یکی از راه‌های جلب توجه مخاطب، برگزاری انواع آزمون‌ها است. نیازی نیست این آزمون‌ها را به صورت خیلی پیچیده‌ای طراحی کنید تا مخاطب از انجام دادن آن پشیمان بشود. انواع آزمون‌های سطح بندی معلومات، شخصیت‌شناسی (از جنبه تفریحی!) و نظرسنجی می‌تواند باعث شود مخاطب زمان بیشتری را در وبسایت شما صرف کند.

۱۵- محاسبه

خیلی وقت‌ها کاربران نیاز به انجام محاسبه‌های ساده دارند. این محاسبه از انجام انواع تبدیل واحدهای پول شروع می‌شود و تا تبدیل تاریخ‌های شمسی و قمری به یکدیگر ادامه دارد. طراحی سیستم‌های برآورد هزینه، ماشین حسابی که سبد خرید را نشان بدهد و … یکی از گزینه‌های مناسب برای انواع محتوا های تعاملی است.

انواع محتوا در بازاریابی محتوایی

آیا باید از تمام محتواها استفاده کنم؟

پاسخ قطعا منفی است. برخی از انواع محتوا مانند پست‌های وبلاگ، سوال‌های متداول و اینفوگرافیک هستند که به درد هر کسب و کاری خواهند خورد. اما نمی‌توان این حرف را برای محتواهایی مانند آزمون و محتواهای محاسبه‌گر بیان کرد. بهترین کار این است که چند نوع محتوای تاثیرگذار را در برنامه بازاریابی محتوایی لحاظ کنید و چند مورد دیگر را به اقتضای نوع کسب و کار و پرسونای مخاطبان، اضافه کنید.

پس شما باید به هدف کسب و کارتان توجه کنید، سپس با توجه به اینکه نوع کسب و کارتان چگونه است چندین مدل از انواع محتوا یا حتی همه آنها را انتخاب کنید. سپس با داشتن یک استراتژی محتوا، تدوین نقویم محتوا بهترین نتیجه را بگیرید. چاشنی داستان سرایی در محتوا را فراموش نکنید. امیدواریم این مقاله از آکادمی اینفوگرام برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن