Search
Close this search box.
بازاریابی محتواییبازاریابی دیجیتال

چگونه منابع مناسب برای تولید محتوا را پیدا کنیم؟

به این مقاله امتیاز دهید post

این روزها تقریبا همه افراد و کسب و کارهای مختلف با اهمیت و جایگاه محتوا آشنا هستند و به دنبال تولید محتوا برای معرفی برند خود هستند. قدم اول برای پا گذاشتن به دنیای محتوا، ایجاد یک نقشه راه یا همان استراتژی محتوای مناسب است. بعد از این مرحله باید دست به کار شوید! ویدیوهای جذاب تولید کنید، پست‌های چشم نوازی را برای شبکه‌های اجتماعی مختلف آماده کنید و محتوای ارزشمندی که تولید کردید را از راه‌های مختلف به دست مخاطبین خود برسانید.

اما همیشه یکی از چالش‌هایی که تولید کنندگان محتوا با آن رو به رو هستند، منابع کامل برای الهام گرفتن و ایجاد محتوای با کیفیت است. البته با رشد لحظه‌ای دنیای دیجیتال این چالش هم به سادگی قابل حل شده.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا درباره منابع مختلف تولید محتوا و راه‌های پیدا کردن آن‌ها بیشتر صحبت کنیم.

فهرست مطالب

تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

تولید محتوا یعنی هر پیامی که انسان بتواند آن را درک کند و برای انتقال اطلاعات، آموزش، تجربه و … در بسترهای مختلفی قابل انتشار باشد. تولید محتوا به هر نحوی که باشد باعث ارتباط بین شما و مخاطبان‌تان می شود و معمولا برای دستیابی به اهدافی مثل کسب درآمد (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم)، افزایش فروش و … است.

به زبان ساده‌تر محتوا همان چیزی است که هر روز با آن سر و کار داریم. محتوا پست‌های اینستاگرامی است که ما را می‌خنداند یا به فکر فرو می‌برد، همین مقاله‌ای است که در حال خواندن آن هستید!، پادکستی است که موقع برگشت از دانشگاه در ماشین گوش می‌دهیم یا هر چیز مشابه دیگری که می‌بینیم، می‌شنویم یا می‌خوانیم.

انواع مختلف محتوا را بشناسید

همانطور که نوشته یا نامه قالب‌های مختلفی دارند، محتوا نیز فرمت و قالب‌های گوناگونی دارد. در ادامه با انواع محتوا بیشتر آشنا می‌شویم:

منابع برای تولید محتوا

محتوای متنی

به گزارش webbiquity پنجاه و هشت درصد از بازاریاب‌های دیجیتال معتقدند که مهم‌ترین نوع محتوا، محتوای متنی است. به همین دلیل اکثر مقالات پژوهشی در قالب متن نوشته و منتشر می‌شوند. تولید محتوای بلاگ بیشتر از این نوع است. برای مثال در بین مجموعه‌هایی که هم کتاب و هم فیلم آن‌ها موجود است، نسخه کتاب‌شان بیشتر جنبه یادگیری و نسخه فیلم بیشتر جنبه سرگرمی را دارد. شاید بتوان این طور گفت که  نوشته حس اعتماد و اطمینان را در ما به وجود می‌آورد.

محتوای صوتی

محتوای صوتی شامل پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی و… می‌شود که این روزها با افزایش استقبال از طرف مخاطب‌ها رو به رو هستند. این نوع محتوا به دلیل دسترسی آسان مورد توجه زیادی قرار گرفته، برای مثال اگر وقت کمی برای کتاب خواندن داشته باشید یا حتی وقتی نداشته باشید، می‌توانید هنگام رفتن به دانشگاه یا سرکار خود به پادکست گوش کنید.

محتوای ویدیویی

امروزه با توجه به این مسئله که مردم کمتر تمایل به خواندن کلمات دارند، مدیران بازاریابی محتوا به‌خوبی می‌دانند که با توجه به چارچوب‌های مشخص‌شده ، بهترین موضوع برای تولید محتواهای ویدئویی، تهیه فیلم‌های آموزشی، مصاحبه‌ها و ویدیوهای تبلیغاتی است. بنابراین این نوع محتوا بسیار محبوب‌تر از گذشته شده و هر روز پرطرفدارتر می‌شود.

محتوای تصویری

محتوا تصویری امروزه یکی از پرطرفدارترین محتواهای بازاریابی دیجیتال است. وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترنست، و … باعث شده تا صاحبان کسب و کار و بازاریابان دیجیتال استفاده زیادی از این نوع محتوا برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند.

یکی از انواع بسیارمحبوب محتوای تصویری، اینفوگرافیک‌ها هستند.

اینفوگرافیک چیست و چه انواعی دارد؟

چگونه محتوای با ارزش تولید کنیم؟

محتوا زمانی ارزشمند است که اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطب قرار دهد و نیاز او را به خوبی برطرف کند. همانطور که یک شعر زمانی ارزشمند است که علاوه انتقال درست پیام خود، از قافیه های هماهنگ و وزن خوبی برخوردار باشد، محتوای خوب هم علاوه بر رساندن اطلاعات، باید فرم و شکل مطلوبی داشته باشد.

 تولید محتوا هم مثل خیلی از فعالیت‌های دیگر برای پیشرفت نیاز به تمرین دارد تا هم از نظر اطلاعات و هم از نظر زیبایی مخاطب را جذب کند.

در ادامه همراه ما بمانید تا نکاتی که به تولید محتوای باارزش کمک می‌کند را بیشتر بررسی کنیم.

هدفتان از تولید محتوا را مشخص کنید

هدف شما از تولید محتوا چیست؟  محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید و از تمام منابع برای رسیدن به هدف خود که همان رضایت مخاطب است، استفاده کنید.

مخاطب هدف خود را پیدا کنید

مخاطب شما چه کسانی هستند؟ و به چه محتوایی بیشتر علاقه دارند؟  بسیاری از مواقع، کسب‌وکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب‌شان، محتوایی را تولید می‌کنند. در صورتی که شما باید نیازها، دغدغه‌ها و سوالات مخاطبان خود را بشناسید سپس برای رفع یا پاسخ به آن‌ها شروع به تولید محتوا کنید.

بستر مناسب برای انتشار محتوا را پیدا کنید

مخاطب شما کجا به دنبال رفع نیاز خود می‌گردد؟ در گوگل درباره نیاز خود جستجو می‌کند یا بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد؟ اگر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد، در کدام بستر فعال‌تر است؟ لحن و جنس محتوا برای هر بستری متفاوت است. شناخت مخاطب هدف به شما کمک می‌کند تا فرم ایده‌آل محتوا را پیدا کنید.

به دنبال تولید محتوای کامل و غنی باشید

همیشه از خودتان سوال کنید که محتوایی که تولید شده شامل چه اطلاعاتی است؟ محتوا  باید از نظر اطلاعات  آنقدر کامل و جامع باشد تا تمام نیازهای مخاطب را برطرف کرده و جواب سوال‌های او را بدهد. زمانی محتوای تولید شده‌تان از کیفیت خوبی برخوردار است که مخاطب با مراجعه به آن دیگر نیازی به اطلاعات محتواهای دیگر نداشته باشد و پاسخ سوالات خود را پیدا کرده باشد.

بهترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطب خود پیدا کنید

پس از بستر مناسب برای ارتباط با مخاطب، نوبت به انتخاب نوع محتوا می‌‌رسد. ویدئو، متن یا پادکست؟ چگونه می‌توانید به بهترین نحو با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید؟

۳ نکته کلیدی برای تولید محتوای جذاب برای مخاطبان

علاوه بر نکات کلی که درباره تولید محتوای باارزش گفته شد، اضافه کردن چند ویژگی کلیدی به محتوا باعث جذاب شدن بیش از پیش آن برای مخاطبان می‌شود. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

تاثیر گذاری جمله اول را دست کم نگیرید

هر چه مخاطب بیشتر می‌خواند، تمایل او برای خواندن ادامه مطلب کم‌تر می‌شود و دوست دارد که به انتهای مطلب برسد و مطالعه را تمام کند.

اما مخاطبی که جذب مطلب شده باشد، به راحتی آن را رها نمی‌کند و تا انتها پیش می‌رود. جمله اول همان نیرویی است که خواننده را تا آخر محتوا پیش می‌برد، پس هرچه قوی‌تر باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. جمله اول در هر نوع محتوایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چه محتوا متنی باشد، چه ویدیو یا پادکست.

ویژگی‌های انتخاب ماهرانه برای جمله ابتدایی

لزومی ندارد که جمله اولیه شما دقیقاً با عنوان و یا موضوع مطلبی که می‌خواهید در ادامه به آن بپردازید در ارتباط باشد. بیشتر از هر چیز باید هدفتان جلب توجه و انگیزه مخاطب به خواندن محتوا باشد. سه ویژگی زیر، ویژگی‌هایی است که استفاده از آن‌ها در جملات ابتدایی مؤثر است.

مختصر نویسی

اگر به نویسنده‌های حرفه‌ای نگاهی بیندازید، خواهید دید که جملات ابتدایی را معمولاً کوتاه انتخاب می‌کنند. حتی گاهی از عبارت‌های کوتاه به‌ جای جمله استفاده می‌کنند و یا با استفاده از یک جمله تکمیل‌نشده، خواننده را به خواندن جملات بعدی دعوت می‌کنند.

به کار بردن جملات اسرارآمیز یا سؤال‌برانگیز

اگر جملات ابتدایی شما دربرگیرنده سؤال باشد و یا به نحوی مخاطب را کنجکاو کند، طبیعی است که درصد بیشتری از افراد را برای دنبال کردن محتوای خود ترغیب می‌کنید.

استفاده از ابزار گفت‌وگو

شروع متن به ‌صورت گفت‌وگوی مستقیم با خواننده می‌تواند به گیرایی محتوای شما اضافه کند. حس ارتباط و صمیمیت را منتقل کند و یا خواننده را در فضای احساسی جدیدی وارد کند.

با برانگیختن حس کنجاوی، مخاطب را به مطالعه تا انتها دعوت کنید

همانطور که گفته شد با ایجاد سؤال برای مخاطب و برانگیختن حس کنجکاوی او می‌توانید او را تا انتهای متن مشتاق نگه دارید. اگر چاشنی کنجکاوی را به محتوای خود اضافه نکنید، خواننده کمی بعد از شروع متن، هیجان خود را از دست می‌دهد و خواندن محتوا را رها می‌کند.

کاربرد این تئوری به این صورت است که در انتهای هر تعداد از پاراگراف‌های متن، یک جمله کوتاه قرار دهید. آن جمله باید حاوی دلیلی برای خواندن پاراگراف بعد باشد. این جملات کوتاه می‌توانند مشابه جملات زیر باشد:

  •  جالب این‌جاست
  • بالاخره به قسمت هیجان‌انگیز ماجرا رسیدیم
  •  اما نکته این است که

این یک تکنیک خوب برای همراه نگه داشتن خواننده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

در تولید محتوا یک سیر منطقی را پیش بگیرید

خود را جای خواننده بگذارید و ببینید با مطالعه این محتوا چه سؤال‌هایی ممکن است برایتان پیش بیاید؟ سعی کنید جواب این سؤال‌ها را هم به متن خود اضافه کنید. مخصوصاً برای معرفی محصولات و خدمات، این نکته بسیار تعیین‌کننده است.

در نهایت باید بتوانید سؤالات احتمالی را پیش‌بینی کرده یا اطلاعاتی از مشتری در این رابطه تهیه کنید و جواب‌های حساب‌شده و دقیق و کامل را در محتوای خود بگنجانید. به یاد داشته باشید که محتوایی جذاب است که همیشه یک قدم از ذهن خواننده جلوتر باشد و تمام سوالات و نیازهای او را جوابگو باشد.

چگونه تشخیص دهیم منبع محتوا معتبر است؟

منابع تولید محتوا

محتوا برای آنکه بتواند تاثیر مناسبی روی مخاطب خود داشته باشد، باید اعتماد او را به خوبی جلب کند. برای جلب اعتماد مخاطب، باید در تولید محتوای خود از منابع معتبر و قابل اطمینان استفاده کنید. اما چطور می‌توان منبع معتبر را از منابع متفرقه تشخیص داد؟ برای تشخیص منبع معتبر موارد زیر را در نظر داشته باشید:

کیفیت اطلاعات محتوا

  در مرحله اول باید اطلاعات خودتان یا مواردی را که با پرس و جو پیدا می‌کنید را با اطلاعات موجود در منبع تطبیق دهید. در صورتی که اطلاعات درون منبع صحیح نبود، منبع دیگری برای متن خود انتخاب نمایید.

بررسی اعتبار محتوا 

در این مرحله باید مطمئن شوید که منبع مورد نظر توسط یک فرد متخصص و یا با الهام از کتاب‌های قابل اعتماد نوشته شده باشد.

تاریخ انتشار محتوا

  تاریخ انتشار محتوا در بعضی از حوزه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. مثلا اگر حوزه کاری شما در زمینه فناوری و پزشکی باشد، باید به دنبال مطالب به روز بگردید، اما اگر در حال جستجو در مورد یک موضوع تاریخی هستید، منابع قدیمی هم می‌تواند برای کار شما مفید باشد. در بسیاری از سایت‌ها نیز شما می‌توانید تاریخ انتشار محتوا را مشاهده کنید.

پوشش‌دهی مناسب محتوا

زمانی که می‌خواهید یک منبع را برای الهام گرفتن و تولید محتوای خود پیدا کنید، مطمئن شوید که آن محتوا خودش از نظر اطلاعات کامل و جامع باشد. به طور مثال از منابع مختلفی برای گردآوری اطلاعات استفاده کرده یا به سوالات مختلف پاسخ داده باشد.

پس از بررسی موارد گفته شده و مطمئن بودن از صحت و اعتبار منابع محتوایی، می‌توانید از اطلاعات آن استفاده کنید.

چگونه منبع برای تولید محتوا پیدا کنیم؟

منبع‌های گوناگونی  وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به عنوان ایده برای تولید محتوا استفاده کرد. در حال حاضر سایت‌های بسیاری به زبان‌های مختلف وجود دارد که می‌توانند منبع مناسبی برای تولید محتوا باشند. در صورتی‌که به زبانی غیر از زبان فارسی تسلط داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها  به عنوان منبعی قابل اطمینان استفاده کنید و از مهارت خود در کنار ایده‌های آن‌ها بهره ببرید.

حال به بررسی چند روش دیگر برای تولید محتوای با کیفیت می‌پردازیم:

مجلات و نشریات

یکی از اصلی‌ترین منابع تولید محتوا، مجلات و نشریات هستند که در رابطه با هر موضوعی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نوشته هایی که در کتاب ها و مجلات چاپی پیدا می‌شوند، معمولا کیفیت مطلوبی دارند. برای مثال با جستجو در گوگل می‌توانید مجلات مختلفی را دانلود کنید و با ذکر منبع از محتوای‌شان استفاده کنید.

کتاب‌ها و کتابخانه‌ها

با بررسی و مطالعه کتاب‌های نوشته شده توسط دیگر نویسندگان می‌توانید محتوای خوب و با کیفیتی را تولید کنید. کتابخانه‌ها منابع مهم و غنی برای الهام گرفتن در جهت تولید محتوای باکیفیت است.

شبکه‌های اجتماعی

روزانه میلیون ها محتوای ویدیویی ، تصویری و متنی در شبکه ها‌ی اجتماعی توسط کاربران در سراسر جهان تولید می‌شود. در این بسترها کاربران مختلف از هشتگ‌های متفاوتی برای تولید و پیدا کردن محتوای مورد نیاز خود استفاده می‌کنند، درباره دغدغه‌های خود با یکدیگر حرف می‌زنند و سوال‌ها و نیازهای زیادی را مطرح می‌کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایده‌پردازی، استفاده از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و … است. احتمالا با بررسی محتوای افراد دیگر ایده‌های جدید و ذهن بازتری خواهید داشت و نیاز مخاطبان را بهتر شناسایی می‌کنید.

تالارهای گفتگو

فروم‌ها، انجمن‌ها و تالارهای گفتگو قدمت نسبتا زیادی در دنیای اینترنت دارند. با این حال بعضی از آن‌ها همچنان محبوب‌اند. در تالارهای گفتگو سوال‌های زیادی پیدا می‌کنید که خوراک بسیار مناسبی برای تولید محتوا هستند. چرا که مستقیما نیاز مخاطب را از زبان خودش کشف می‌کنید و کافی است پاسخ مناسبی را برایش آماده کنید.

منابع دیگر تولید محتوا

در نهایت مصاحبه‌های مختلفی که در حوزه فعالیت شما با افراد سرشناس انجام می‌شود، میلیون‌ها ویدیویی که روزانه در یوتیوب منتشر می‌شود، مقاله‌ها، پشت صحنه اتفاقاتی که برای تیم شما پیش می‌آید، ترندها، داستان‌ها و شایعه‌های مختلف، همه و همه با چاشنی خلاقیت شما می‌توانند به محتوای مناسب برای مخاطبتان تبدیل شوند.  

معرفی کتاب مناسب برای یادگیری تولید محتوا

علاوه بر اطلاعاتی که در اختیارتان قرار دادیم، کتاب‌هایی در زمینه تولید محتوا هستند که به شما در درک بهتر محتوا و تولید آن کمک می‌کنند. این‌جا به معرفی برخی از این کتاب‌ها می‌پردازیم:

بازاریابی اجازه‎ای اثر ست گودین

غریبه ها را به دوست و سپس به مشتری تبدیل کنید. به جای ارسال تبلیغات مزاحم و اتلاف وقت مشتریان، از طریق بازاریابی اجازه‌ای برای مشتریان انگیزه ایجاد کنید تا داوطلبانه پیام شما را دریافت کنند. این کتاب را در گوگل بوک به صورت آنلاین می‌توانید مطالعه کنید.

منابع برای تولید محتوا

بازاریابی محتوایی حماسی به قلم جو پولیتزی

این کتاب قدم به قدم به شما آموزش می دهد که چگونه یک داستان متفاوت روایت کنید. در میان شلوغی تبلیغات، با موفقیت پیشرفت کنید و با هزینه بازاریابی کمتر، مشتریان بیشتری جذب کنید.

منابع برای تولید محتوا

کتاب اصول بازاریابی داده‌محور نوشته مارک جفری

همانطور که از نام این کتاب پیداست، با مطالعه آن می‌توانید مفاهیم پایه‌ای بازاریابی داده محور که به تولید محتوای موثر کمک می‌کند را یاد بگیرید. این کتاب به شما کمک می‌کند تا استراتژی محتوای خود را دقیق‌تر تدوین کنید و در نهایت نتایج بهتری بگیرید.

سخن پایانی

هدف از تولید محتوا جلب اعتماد و رضایت مخاطب و پاسخ دادن به نیاز او است. بنابراین تولید محتوا زمانی موفق خواهد بود که به تمامی نیازهای مخاطب و سوال‌های او پاسخ دهد.

برای آنکه محتوای قابل اطمینانی خلق کنیم باید از منابع درست و قابل اتکا برای تولید محتوا استفاده کنیم. در واقع منابعی که از آن‌ها برای الهام گرفتن و تولید محتوا استفاده می‌کنید باید از نظر علمی، اطلاعات کامل و درستی داشته باشند تا مورد توجه مخاطبان‌تان قرار گیرد.

در این میان بهترین منبع برای تولید محتوا، اطلاعات و داده‌هایی است که توسط متخصصین هر حوزه نوشته یا تایید شده باشند. استفاده از چنین منابعی در کنار خلاقیت منحصر به فرد شما که باعث خاص شدن محتوای تولید شده می‌شود، در نهایت اعتماد و توجه مخاطب را به سوی خود جذب خواهد کرد.

دنیای محتوا هر روز در حال تغییر و تحول است و تنها تولید کننده محتوایی که خود را به روز نگه داشته و تغییرات حوزه محتوا را از منابع به روز و متخصص دنبال کند می‌تواند در بلند مدت به موفقیت برسد.

سوالات متداول

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا یعنی هر پیامی که آن را درک می‌کنیم و از آن برای انتقال اطلاعات، آموزش، تجربه و … در بسترهای مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و.. منتشر می‌کنیم. همین مطلبی که الان در حال خواندن آن هستید، یک نوع محتوا است! در واقع هر پستی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید، هر پادکستی که گوش می‌کنید، برنامه‌های تلوزیونی که تماشا می‌کنید، همه همه محتوا هستند. تولید محتوا یعنی تولید همین پیام‌های هدفمند و رساندن آن به مخاطبی که به دنبال این پیام‌ها است.

چه محتوایی باید تولید کنیم؟

به طور کلی برای آنکه بتوانید محتوای مناسبی تولید کنید، باید مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و با نیازها و دغدغه‌های او آشنا شوید. محتوایی کامل است که بتواند به سوالات مختلف مخاطب خود جواب کامل دهد.

چگونه محتوای معتبر را شناسایی کنیم؟

محتوایی معتبر است که توسط یک متخصص تولید یا توسط او تایید شده باشد. از منابعی برای تولید محتوا استفاده کنید که سابقه بیشتری در حوزه مورد نظر شما دارند و تخصص آن‌ها ثابت شده است.

منابع برای تولید محتوا را چگونه پیدا کنیم؟

مهم‌ترین منبع شما برای تولید محتوا سوالات مخاطبان شما است. برای پیدا کردن این سوالات می‌توانید انجمن‌های ایتنرنتی (فروم‌ها) را بررسی کنید، در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید و از آمارهای موتور جستجو کمک بگیرید. علاوه بر آن برای تولید محتوای بهینه‎‌تر می‌توانید از مجله‌ها، کتاب‌ها و مقاله‌های مختلف الهام بگیرید.

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    اگر بیشتر با کسانی که تولید محتوا می‌کنند مثال می‌آوردین خیلی قابل درک تر میشد و همچنین سوالم از شما اینکه اگر دایره مخاطبینمون محدود باشه و قشر خاصی از جامعه رو در بر بگیره موفق می‌شویم و با دادن اطلاعات به دیگران چگونه برای پیجمون درآمد زایی کنیم؟

    1. سلام
      قطعا باید پرسونای مخاطب شما مشخص باشه چون کل ۸۵ میلیون جمعیت ایران قرار نیست مشتری شما باشند. من پیشنهاد می‌کنم پست «پرسونای مشتری» رو بخونید تا با مفهوم پرسونا بیشتر آشنا بشید. پست «اینباند مارکتینگ» هم بهتون کمک می‌کنه که بفهمید دادن اطلاعات به دیگران و به عبارتی تلاش برای رفع نیازشون چطور می‌تونه برای شما درآمدزا باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن