Search
Close this search box.
بازاریابی محتواییبازاریابی دیجیتال

چگونه تولید کننده محتوا شویم؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

امروزه مهم‌ترین دارایی بشر توجه او است. در واقع در دنیای امروز تنها کسب و کارهایی موفق هستند که توجه بیشتری را جذب می‌کنند و افرادی برند شخصی قدرتمندتری دارند که بیشتر ذهن ما با فعالیت آن‌ها درگیر شده است. همین موضوع باعث شده تا تولید محتوا که راهی برای جذب توجه افراد در فضای دیجیتال است به شغلی پرطرفدار تبدیل شود.

شغل تولید محتوا در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده. شاید دلیل این موضوع کمتر بودن محدودیت‌های زمانی و مکانی نسبت به کارهای دیگر باشد. کسب و کارهای مختلف هم برای رشد بخش بازاریابی محتوایی خود به تولیدکننده‌های محتوا بیشتر از هر زمانی دیگری نیاز دارند. اما چگونه می‌توانیم پا به دنیای جذاب محتوا بگذاریم؟ چگونه می‌توانیم تولید کننده محتوا شویم؟ چه ابزارهایی را نیاز داریم؟

در این مقاله همراه ما باشید تا به سوالات بالا پاسخ دهیم و درباره شغل تولید محتوا بیشتر صحبت کنیم.

تولید محتوا چیست؟

به طور کلی هر پیامی که درک می‌کنیم محتوا است. به زبان ساده‌ محتوا، همین مقاله‌ای است که دارد یک پیام یا اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را به شما منتقل می‌کند، پادکستی است که هنگام رفتن به محل کار گوش می‌کنید یا ویدیویی است که در یوتیوب تماشا می‌کنید. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که تولید محتوا یعنی خلق هر پیامی که برای مخاطب قابل درک و انتشار باشد.

تولید محتوا قدمت بسیار طولانی در تمدن بشر دارد! چرا که با این تعریف، حتی شکل‌هایی که روی دیوار غارها کشیده می‌شده هم محتوا به حساب می‌آیند.

کارشناس تولید محتوا چه کسی است؟

کارشناس تولید محتوا در زمینه‌ها و موضوعات مختلف برای کسب و کارها و برندهای مختلف محتوا تولید می‌کند و آن را از طزیق رسانه‌های مختلفی مثل وب‌سایت یک مجموعه، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و … منتشر می‌کند.

این روزها تقاضای بازار کار برای جذب نیروی کارشناس محتوا در حال افزایش است. چرا که بیشتر برندها اهمیت حضور در شبکه‌های اجتماعی، داشتن وب‌سایت و به طور کلی فعالیت در دنیای دیجیتال را به خوبی درک کرده‌اند. اما برای آنکه در این بازار کار بتوانید به عنوان یک نیروی حرفه‌ای مشغول به کار شوید، نیاز به تقویت چند مهارت مهم دارید. در ادامه به بررسی این مهارت‌ها می‌پردازیم. با ما همراه بمانید.

از کجا برای ورود به بازار تولید محتوا شروع کنم؟

معمولا برداشتن اولین قدم‌ها برای شروع کار و ورود به هر حوزه‌ای همراه با چالش‌های فراوان و سردرگمی‌های بسیاری است. اما ورود به بازار تولید محتوا خیلی پیچیده نیست. در ادامه با استفاده از تجربیات خودم تلاش کردم کارهایی که برای ورود به بازار مناسب است را معرفی کنم:

زمان زیادی را صرف آموزش خود کنید

واضح است که اولین قدم برای ورود به بازار کار محتوا آشنایی حداقلی با اصطلاحات و موضوعات مختلف این حوزه است. کلاس‌های زیادی با حضور اساتید با تجربه این حوزه برگزار می‌شود که با کمی جستجو و پرسش از افراد فعال در این حوزه می‌توانید در آن‌ها شرکت کرده و این مفاهیم مهم را یاد بگیرید. علاوه بر آن حتما منابع باکیفیت خارجی را در همان اول راه ببلعید تا لازم نباشد بعدا همه چیز را با آزمون و خطا و صرف زمان بسیار یاد بگیرید. برای مثال یکی از این وبسایت‌ها hubspot است که آموزش‌های مفصلی درباره محتوا دارد و پس از اتمام دوره رایگان به شما مدرک فارغ التحصیلی هم می‌دهد!

برای خودتان تولید محتوا کنید!

بهترین روش تمرین و ساختن نمونه کار و رزومه خوب این است که برای خودتان تولید محتوا کنید. اگر به نوشتن علاقه دارید وبلاگ نویسی کنید، اگر به تولید محتوای ویدیویی علاقه دارید، نترسید و همین الان برای خودتان یک کانال در بسترهایی مثل یوتیوب بسازید و آزمون و خطا کنید! بخش زیادی از مهارت تولید محتوا با تجربه کردن به دست می‌آید. درست مثل اینکه تا خودکار برندارید و شروع به حل یک مسئله ریاضی نکنید، اتفاقی نمی‌افتد، یا اگر نویسنده‌ای شروع به نوشتن نکند، هیچ داستانی خلق نمی‌شود. تولید محتوا یعنی اینکه ترستان را کنار بگذارید و خوب یا بد، زشت یا زیبا، حالا شروع کنید، نه شنبه صبح!

دوره کارآموزی را جدی بگیرید

اول هرکاری خاک صحنه خوردن را می‌طلبد! برای اینکه کاری را اصولی یاد بگیرید، باید در دنیای واقعی با آن درگیر شوید. حتما اگر شرایطش را دارید، یک دوره کارآموزی را سپری کنید. دوره کارآموزی فرصتی است که در آن بدون داشتن دغدغه‌های فراوان یا مسئولیت‌های سنگین می‌توانید آزمون و خطا کنید و از همکاران باتجربه‌تر خود بیشتر یاد بگیرید. این روزها با توجه به نیاز نسبتا زیاد بازار کار حوزه محتوا پیدا کردن کسب و کاری که به شما فرصت یادگیری بدهد چندان سخت نیست.

مهارت‌های لازم برای تولید محتوا چیست؟

برای آنکه بتوانید در دنیای محتوا یک تولیدکننده متفاوت باشید و فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید، باید ویژگی‌های مهمی را در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

رعایت اصول نگارشی، امری ضروری

وقتی صحبت از مهارت‌های لازم برای تولید محتوا می‌شود، رعایت اصول نگارشی نه جز ویژگی‌های مثبت، که در دسته مهارت‌‎های ضروری یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای قرار دارد!

از کسی که تولید محتوا را به عنوان شغل انتخاب کرده، انتظار می‌رود تا اصول نگارشی مثل نقطه‌ها، ویرگول‌ها، نیم‌فاصله میان کلمات و … را بلد باشد و بتواند آن‌ها را در جای درست خود بنویسد.

یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای علاوه بر درست نویسی باید قلم روان و جذابی هم داشته باشد. منظور از قلم روان این نیست که مانند نویسندگان متن‌های ادبی بنویسید، نوشته باید راحت و قابل فهم باشد و برای مخاطب جذاب باشد.

 برای این کار باید روش‌های جذاب سازی متن را یاد گرفته باشید و دایره واژگان وسیعی داشته باشید، بهترین راه تقویت این مهارت خواندن کتاب‌ها و مقالات نویسندگان خوب و برجسته است.

روایتگری، مهم‌ترین ابزار شما

قصه و روایت مهم‌ترین ابزار یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای است. با این حال یکی از چالش‌های اساسی که تولیدکنندگان محتوا با آن رو به رو هستند، نحوه روایت یک موضوع است. انجام درست این کار به مخاطب این احساس را می‌دهد که شما برای وقت او ارزش قائلید و محتوای با کیفیتی در اختیارش گذاشته‌اید، پس با علاقه بیشتری شما را دنبال می‌کنید. سعی کنید با تمرین زیاد و بررسی آثار تولیدکنندگان محتوای با تجربه، روایت‌گر خوبی برای مخاطبان خود باشید.

استفاده از ذهن خلاق، چوب جادوی مسیر محتوا

گاهی ایده‌پردازی برای تولیدکنندگان محتوا کمی سخت می‌شود. هنگامی که در مورد موضوعی به چند روش مختلف تولید محتوا کرده‌اید ممکن است احساس کنید که هر چه بوده را نوشته‌اید و دیگر ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد.

 در این مواقع باید توانایی رهایی از این بن بست فکری را داشته باشید، فعالیت‌های انجام دهید که فکرتان را باز کند یا به اطراف خود دقت کنید تا از آن‌ها الهام بگیرید. برای خلاق بودن باید خودتان را بشناسید و راه خروج از بن‌بست به شیوه خودتان را کشف کنید. خلاقیت وجه تمایز شما با همکارانتان خواهد بود.

گردآوری اطلاعات به شیوه درست، راز ساختن یک محتوای باکیفیت

به دست آوردن اطلاعات کامل و درست درباره محتوایی که قصد تولید آن را دارید، از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از نوشتن باید انجام دهید. ارائه اطلاعات اشتباه می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد و اعتبار شما شود، به همین دلیل پیدا کردن منبعی معتبر برای تولید محتوای بلاگ با کیفیت بسیار مهم است.

شاید به جرات بتوان گفت که مهم‌ترین توانایی یک تولیدکننده محتوای حرفه‎ای، تشخیص محتوای باکیفیت و کم‌کیفیت از هم، و تشخیص حرف درست و غلط است!

بیشتر بخوانید:

چگونه منابع مناسب برای تولید محتوا را پیدا کنیم؟

شناسایی بستر مناسب، راه درست برقراری ارتباط با مخاطب

هر شبکه اجتماعی یا بستر متفاوت، اهداف، شخصیت و حال و هوای خاص خودش را دارد. برای مثال محتوایی که برای لینکدین مناسب است برای اینستاگرام مناسب نیست و مطلبی که در اینستاگرام خوب جواب می‌دهد ممکن است در تلگرام جواب ندهد. شما باید تفاوت بسترهای مختلف را به خوبی بشناسید و به جمله معروف «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد» حسابی پایبند باشید.

چگونه یک تولیدکننده محتوای موفق باشیم؟

علاوه بر نکاتی که در قسمت قبلی گفته شد، موارد دیگری هم وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید در مسیر محتوا نتایج بهتری را خلق کنید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

چگونه تولیدکننده محتوا بشویم

 به روز باشید

اگر تصمیم گرفتید که در زمینه محتوا فعالیت کنید، چاره‌ای ندارید جز اینکه همیشه خود را به روز نگه دارید. دنیای اطراف ما هر روز دچار تغییرات زیادی می‌شود و حوزه محتوا هم از این جریان مستثنا نیست. برای اینکه بتوانید به روز باشید و اطلاعات جدید را کسب کنید، به گروه‌ها و انجمن‌های تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های مختلف بپیوندید و اخبار این حوزه را از منابع معتبر دنبال کنید.

در این میان سعی کنید با افراد باتجربه‌تر در این حوزه ارتباط برقرار کنید و از تجربه آن‌ها برای کم کردن آزمون و خطا استفاده کنید.

صبور باشید

شاید شما به عنوان تولید کننده محتوا در اوایل کار اشتباهات زیادی داشته باشید. یک تولید کننده ماهر کسی است که بتواند با صبر، نظم و انضباط به خوبی محتوای خود را ویرایش کرده و آنچه از نظر نگارشی و دستوری ناصحیح است را مورد بررسی قرار دهد.

به یاد داشته باشید که شاید ویرایش یک محتوا از نوشتن آن نیازمند زمان بیشتری باشد ولی این موضوع از مهم‌ترین مهارت های تولید کننده محتوا است که شما را از بقیه متمایز می‌کند.

با مهارت SEO آشنا شوید

یکی از ابزارهایی کاربردی و بسیار مهم در حوزه محتوا SEO است. سئو یا همان SEO مهارت بهینه‎‌سازی برای موتورهای جستجو است. اطلاع از SEO به تولید کننده محتوا کمک می‌کند تا علاوه بر در نظر گرفتن سلیقه و نیاز مخاطب خود، معیارها و استانداردهای موتورهای جستجو از جمله مهم‌ترین آن‌ها یعنی گوگل را هم در نظر بگیرد تا محتوای تولید شده راحت‌تر به دست مخاطب برسد.

بنابراین یک تولید کننده باتجربه، برای مخاطب می‌نویسد ولی قوانین نوشتاری و معیارهای گوگل را هم در محتوای تولید شده خود لحاظ می‌کند.

مزیت‌ها و چالش‌های شغل تولید محتوا چیست؟

این سوال را از هرکسی بپرسید ممکن است جواب متفاوتی بگیرید. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم، همراه ما باشید:

سرمایه اولیه

برای تولید محتوا فقط به یک لپ‌تاپ و یک اینترنت خوب نیاز دارید. سرمایه اولیه شما در واقع مهارت و تخصصی است که باید رفته رفته آن را یاد بگیرید. برای همین هم در بخش ورود به بازار کار، روی تجربه کردن دوران کارآموزی تاکید داشتیم. این دوران به شما کمک می‌کند تا با صرف زمان مناسب، پایه‌های تخصص خود را به خوبی بنا کنید. بسیاری از افراد حاضر نیستند چندماهی را بدون درآمد یا با درآمد بسیار برای کسب تجربه هزینه کنند و در نهایت ممکن است ادامه مسیرشان با آزمون و خطاهای بسیاری همراه باشد.

 تقاضای بازار کار

امروزه با افزایش روز افزون مخاطبان وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا با توجه زیادی رو به رو شده است و اکثر کسب و کارها به دنبال تولید کنندگان محتوای با استعداد هستند تا محتوایی با کیفیت و کم‌تر دیده شده منتشر کنند. البته از طرفی مدیریت زمان و منابع هم از سوی تولیدکننده محتوا چالش این تقاضای بسیار زیاد است.

دورکاری

تولید محتوا برای کسانی که به هر علت، محدودیت‌هایی دارند و ترجیح می‌دهند به شکل دورکار یا پاره وقت فعالیت کنند، انتخاب خوبی است. در این شغل توجه اکثر کارفرمایان حرفه‌ای روی خروجی است و خیلی محدودیت زمانی و مکانی نسبت به کارهای دیگر وجود ندارد. البته عدم حضور در فضای کار و مدیریت زمان توسط خود تولیدکننده محتوا هم می‌تواند چالش‌هایی را برای برنامه‌ریزی و ایجاد تعادل در زندگی به همراه داشته باشد.

درآمد یک تولید کننده محتوا چقدر است؟

جواب دادن به این سوال که درآمد تولیدکنندگان محتوا چقدر است چندان راحت نیست! چراکه شما در هر حوزه‌ای که فعالیت کنید، درآمدتان بستگی به عوامل زیادی دارد. مثلا این سوال که درآمد پزشکان چه قدر است، جواب مشخص دارد؟ طبیعتا خیر. هر پزشک با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد، میزان درآمد متفاوتی خواهد داشت و این موضوع در بیشتر حوزه‌های تخصصی دیگر هم صدق می‌کند.

برای مثال یک تولید کننده محتوا در هر یک از موقعیت‌های زیر شرایط مالی متفاوتی دارد:

  • کارمند یا مدیر تولید محتوا با حقوق و پاداش متعارفی که کسب و کارها در نظر می‌گیرند.
  • کار فریلنسری  تولید محتوا به صورت پروژه‌ای و دریافت دستمزد براساس نوع کار (مثلا به ازای هر کلمه برای مقاله‌ها)
  • طراحی پروژه های افزایش فروش با تکیه بر تولید محتوا و به‌کارگیری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
  • و…

جمع بندی

تولید محتوا را نمی‌توان یک شغل معمولی دانست. محتوا حوزه‌ای است که از تلفیق هنر، بازاریابی و رسانه حاصل شده و برخلاف آنکه از دور شاید کار بسیار ساده‌ای به نظر برسد، پیچیدگی‌های زیادی دارد.

شاید مهم‌ترین مهارتی که اکثر افراد برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده‌ محتوای حرفه‌ای نیاز دارند، استمرار است. با تلاش و کوشش مستمر خلاقیت و مهارت حاصل می‌شود و تجربه به دست می‌آید. نمی‌شود امروز به دنبال یادگیری باشید و فردا و پس فردا را رها کنید. در این مسیر، با تمام بالا و پایین‌هایش باید استوار بمانید.

برای آنکه تولیدکننده محتوا شوید، باید همین حالا شروع کنید. در ابتدای مسیر فقط به فکر آزمون و خطا و کسب تجربه باشید. دوربین یا قلم یا میکروفون را به کار بگیرید و شروع به تولید محتوا کنید. در صورت امکان کسب و کار یا فردی را پیدا کنید که به شما فرصت کسب تجربه در فضای واقعی را می‌دهد و از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. 

در نهایت اینکه سعی کردیم تا حد ممکن به سوال «چگونه تولیدکننده محتوا شویم» پاسخ دهیم، اما ممکن است همچنان سوال‌هایی داشته باشید. در قسمت کامنت سوال‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

سوالات متداول

تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی هر پیامی که درک می‌کنیم محتوا است. همین متنی که در حال خواندن آن هستید یک محتوا به حساب می‌آید! شما با نوشتن یک مقاله، ساختن یک ویدئو یا گرفتن یک عکس و … تولید محتوا می‌کنید. در دنیای امروز که همه ما وابسته به اطلاعات هستیم، تولید محتوا برای پاسخ دادن به نیازها و سوالات مختلفمان و یا برقراری ارتباط با یکدیگر انجام می‌شود.

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

برای ورود به بازار محتوا می‌توانید از دوره‌های کارآموزی شروع کنید یا با کسب اطلاعات درباره این حوزه از منابع معتبر، برای خودتان در بسترهای مختلف شروع به تولیدمحتوا و ساخت نمونه کار کنید.

آینده بازار کار محتوا چگونه است؟

ثانیه به ثانیه وابستگی و نیاز ما به دنیای دیجیتال در حال افزایش است. همه ما زمان زیادی را در اینترنت صرف جستجوی سوالات مختلف یا ارتباط با دیگران از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم. طبیعتا هرچه فضای اینترنت رشد بیشتری داشته باشد، نیاز به محتوا هم بیشتر خواهد بود.

حقوق کارشناس تولید محتوا چه قدر است؟

پیدا کردن جواب درست این سوال چندان راحت نیست. همانطور که هر پزشک با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد، میزان درآمد متفاوتی خواهد داشت، درآمد یک تولیدکننده محتوا هم بر اساس تجربه و تخصص او متفاوت با دیگری خواهد بود.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن