Search
Close this search box.
بازاریابیبازاریابی دیجیتالبازاریابی محتوایی

آموزش بازاریابی (آموزش مارکتینگ) از صفر تا صد

۳/۵ - (۴ امتیاز)

اگر امروز بخواهید وارد دنیای کسب و کارهای نو و استارتاپ‌ها بشوید، باید بدانید که یکی از ابتدایی‌ترین دانش‌های مورد نیاز شما، دانش بازاریابی است. فرقی نمی‌کند که شما خیلی ساده بخواهید به عنوان یک مارکتر وارد یک بیزنس بشوید، یا یک طراح گرافیک باشید و حتی یک توسعه‌دهنده وب. در هر صورت، نیاز خواهید داشت تا ارتباط عمیقی با بخش مارکتینگ برقرار کنید و خودتان نیز بعضی از اصول بازاریابی را یاد بگیرید.

در این مقاله از آکادمی اینفوگرام، به آموزش بازاریابی، اصول بازاریابی و انواع آن خواهیم پرداخت. همچنین انواع مطالب و دوره‌هایی را معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید آموزش بازاریابی را تکمیل کنید.

آموزش بازاریابی: تعریف بازاریابی چیست؟

بازاریابی تعاریف مختلفی دارد و می‌توانیم بگوییم به ازای هر متخصص بازاریابی معروف، یک تعریف بازاریابی در دنیا داریم! اما تمام این تعریف‌ها، حول یک مفهوم می‌چرخد:

بازاریابی فرایندی است که هدف آن پیدا کردن مخاطبان و مشتری‌های بالقوه و احتمالی یک برند و جذب آن‌ها به محصولات و خدمات برند است.

به این ترتیب، متوجه می‌شویم که بازاریابی شبیه به فروش محصول یا انجام کمپین تبلیغاتی نیست که یک نقطه شروع و پایان داشته باشد و بعد از مدتی تمام شود. بازاریابی چرخه‌ای پویا است که بارها و بارها در طول عمر یک برند تکرار می‌شود.

آموزش بازاریابی: اصول بازاریابی – بازاریابی از نگاه کاتلر

فیلیپ کاتلر، یک نویسنده بازاریابی بسیار مشهور است که او را به نام «پدر مارکتینگ» می‌شناسند. کاتلر، اصولی را برای بازاریابی تعیین کرده است که آن‌ها را به نام اصول ۴P می‌شناسند. در ادامه یک مدل تکمیل‌شده‌تر از اصول مارکتینگ را که به اصول ۷P مشهور هستند بیان می‌کنیم:

Product

محصول، به معنی خدمت یا جنس ملموسی است که به مشتری ارائه می‌شود و اولین و بدیهی‌ترین اصل در بازاریابی است. بسیاری از بازاریاب‌ها برنامه بازاریابی خود را بدون توجه به نوع و میزان محبوبیت محصول طراحی می‌کنند و همین موضوع باعث شکست برنامه‌های آن‌ها می‌شود.

Price

قیمت، هزینه‌ای است که مشتری باید برای دریافت محصول یا خدمت بپردازد. تعیین قیمت روش‌های مختلفی دارد و با توجه به مواردی از جمله قدرت خرید مشتری‌ها، قیمت بازار و اهداف درآمدی کسب‌وکار بستگی دارد.

Place

جایگاه به معنی انواع روش‌ها و کانال‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توانید محصول و خدمات را به دست مشتری‌ها برسانید. جایگاه، یک اصل کلیدی در مارکتینگ است که در صورتی که به درستی به آن نپردازید، پل میان مشتریان و بیزنس شما شکسته خواهد شد.

Promotion

ترویج یا پروموشن، اصلی در بازاریابی است که بیشترین آشنایی را میان عموم دارد. به این معنی که مردم با فکر کردن به مارکتینگ، به جنبه ترویجی آن فکر می‌کنند. این اصل، به معنی بالا بردن آگاهی مردم درباره محصولات، خدمات و مزیت‌های یک برند است.

People

مردم یا افراد، در واقع «رابط انسانی» هستند که جنبه انسانی به برند و کسب‌وکار شما می‌دهند. چرا که مشتری‌ها نمی‌خواهند و قرار نیست با یک موجود رباتی و غیرانسانی ارتباط داشته باشند بلکه باید با انسان‌های دیگر در ارتباط باشند. این اصل در واقع اهمیت نیروی انسانی تیم مارکتینگ را مشخص می‌کند.

Process

فرایند مارکتینگ شما از اول تا آخر چگونه طی می‌شود؟ آیا به گونه‌ای طراحی شده است که بتوانید مشتریان قدیمی خود را برگردانید و علاوه بر آن مشتری‌های جدیدی را هم وارد چرخه بازاریابی کنید؟ پروسه یا فرایند، به طراحی روند بازاریابی می‌پردازد.

Physical evidence

وبسایت، بروشور، کتاب، شبکه‌های اجتماعی و به طور خلاصه هر شاهد فیزیکی که باعث تعامل مشتری با شما شود در این دسته قرار می‌گیرد.


شاید این مطالب را دوست داشته باشید:


مدل‌های بازاریابی

مدل‌های بازاریابی بسیار متنوعی در دنیا وجود دارند. حتی بعضی از برندها، دو یا چند مدل را با یکدیگر تلفیق کرده و به این ترتیب از مدل ابتکاری خودشان استفاده می‌کنند. در اینجا چند مدل معروف‌تر بازاریابی را به شما معرفی می‌کنیم:

مدل SOSTAC

مدل سوستاک که پی.آر.اسمیت آن را معرفی کرده است، چرخه‌ای است که براساس ۵ مفهوم می‌چرخد و استراتژی بازاریابی شما را کنترل می‌کند: Situation, Objectives, Strategy, Tactics, Actions, Control که به ترتیب به معنی استراتژی، اهداف، موقعیت، تاکتیک‌ها، فعالیت‌ها و کنترل هستند.

مدل AIDA

آیدا یکی از مدل‌های کلاسیک مارکتینگ است که در سال ۱۹۲۵ معرفی شد. این مدل که براساس فرایند تصمیم‌گیری مشتری طراحی‌ شده، سرواژه‌ای برای توجه (Attention)، علاقه (Interest)، درخواست یا نیاز (Desire) و عمل (Action) است.

بیشتر بخوانید:

نرخ بازگشت سرمایه

مدل USP

USP سرواژه‌ای برای «پیشنهاد منحصر به فرد فروش» است. در این مدل بازاریابی، کل استراتژی بر این پایه بنا می‌شود که شما به مشتریان خود نشان بدهید چرا و چگونه از سایر رقبای خود بهتر هستند و محصولات بهتر و با قیمت به‌صرفه‌تری را عرضه می‌کنید.

آموزش بازاریابی: مراحل بازاریابی

مراحلی که در فرایند مارکتینگ طی می‌کنید تا حدودی به مدل انتخابی شما بستگی دارد. اما تمام مدل‌های بازاریابی شامل مراحل زیر می‌شوند:

۱- انتخاب هدف

هدف شما از فرایند بازاریابی چیست؟ این هدف تنها شامل درآمد نمی‌شود بلکه باید شامل تعداد لید‌ها، مشتریان وفادار، تعداد محصولات تولیدشده، جایگاه در بازار، جذب یا عدم جذب سرمایه‌گذار و … باشد.

۲- تحقیقات بازار

بعد از این که هدفتان انتخاب کردید، نوبت به بررسی بازار می‌رسد. بازار هدف شما چقدر بزرگ است؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟

درآمد آن‌ها چقدر است؟ چه مشتریانی دارند؟

۳- شناسایی مخاطب هدف: تعیین پرسونا

پرسونا، شخصیتی خیالی است که مشتری ایده‌آل شما را به تصویر می‌کشد و تمام ویژگی‌های او از جمله سن، جنسیت، شغل، درآمد و … را به نمایش می‌گذارد. تعیین پرسونا یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی است چرا که شما بخش مهمی از محصولات و استراتژی بازاریابی و فروشتان را براساس پرسونا طراحی می‌کنید.

۴- تعیین بودجه

چه مقدار بودجه را می‌توانید به بازاریابی اختصاص بدهید؟ میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید در تعیین استراتژی و نوع بازاریابی شما نقش اساسی دارد.

۵- تعیین استراتژی

استراتژی‌های مارکتینگ متنوعی وجود دارند که با توجه به تمام مراحل قبلی باید آن‌ها را انتخاب کنید.

۶- مانیتورینگ و تحلیل

بهترین برنامه بازاریابی دنیا هم بدون انجام تحلیل سرانجام شکست می‌خورد! باید زمان‌های مشخصی را به بررسی و تحلیل برنامه بازاریابی اختصاص بدهید تا بتوانید نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و برای ادامه راه برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش بازاریابی برای استارتاپ

تفاوت بازاریابی و فروش در چیست؟

بسیاری از مردم بازاریابی و فروش را معادل هم می‌دانند و تصور می‌کنند که هدف نهایی بازاریابی، افزایش فروش است. در حالی که بازاریابی دنیایی بسیار گسترده‌تر دارد و فروش، تنها با قسمتی از این دنیا همپوشانی خواهد داشت. بازاریابی اهداف بسیاری دارد و از جنبه‌ّهای مختلف به تعامل با مشتری و مخاطب می‌پردازد، در حالی که فروش تنها بر فروش خدمت و محصول و ایجاد تراکنش مالی تمرکز می‌کند.

تفاوت دیگر بازاریابی و فروش در فرایند آن‌ها نهفته است. فروش معمولا یک فرایند خطی با یک نقطه شروع و پایان است، در حالی که بازاریابی مخصوصا مدل‌های جدیدتر آن، چرخه‌ای هستند که دائم تکرار می‌شوند.


دوره‌های آموزش بازاریابی


آموزش بازاریابی: انواع بازاریابی

بازاریابی از جمله شاخه‌هایی است که با پیشرفت علم و تکنولوژی، روز به روز متحول می‌شود و زیرشاخه‌های جدیدی پیدا می‌کند. در اینجا تا از مهم‌ترین و به‌روزترین انواع بازاریابی را به شما معرفی می‌کنیم:

۱- بازاریابی محتوایی

محتوا، رکن اصلی بازاریابی محتوایی را تشکیل می‌دهد. بازاریابی محتوایی یا content marketing بر جذب مخاطب و مشتری با استفاده از انتشار محتوای ارزشمند، باکیفیت و مرتبط تکیه دارد. در این روش، تمرکز شما بر انواع محتواهایی است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مخاطب را به خود جذب کنید. در واقع، مخاطب ارزش برند شما را با کمک محتواهای خوبتان می‌سنجد.

۲- بازاریابی دیجیتال

هرگونه روش بازاریابی که با استفاده از وسایل و ابزارهای دیجیتال انجام شود، زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد. دیجیتالی شدن دنیا، تحولی بود که باعث شد تمرکز بخش مهمی از تکنیک‌های بازاریابی به سمت وسایل دیجیتال برود و به این ترتیب بازاریابی دیجیتال و دیجیتال برندینگ متولد شد. بسیاری از انواع بازاریابی مانند موبایل مارکتینگ و سوشال مدیا مارکتینگ زیرمجموعه این نوع هستند.

۳- بازاریابی درونگرا و برونگرا

این دو نوع بازاریابی، دقیقا نقطه مقابل هم هستند اما معمولا در کنار هم مطرح می‌شوند و گاهی نیاز که قسمت‌ّهایی از هر دو را در برنامه بازاریابی به کار بگیرید. بازاریابی برونگرا، به این معنی است که شما از ابزارهای ارتباط جمعی مثل بیلبورد و تلویزیون برای تبلیغ و نشان دادن برندتان استفاده کنید، در حالی که اینباند مارکتینگ روشی بسیار بی‌سروصداتر و کم‌هزینه‌تر است که فقط به سراغ مخاطب هدف برند می‌رود و به قول خودمان زیرپوستی، ارزش‌های برند را به او نمایش می‌دهد. معمولا یک بازاریابی درونگرای موفق ارتباط تنگاتنگی با بازاریابی محتوایی دارد.

۴- بازاریابی تلفنی

خیلی از افراد تجربه خوبی از برخورد با بازاریابان تلفنی ندارند اما این روش با وجود قدیمی بودن همچنان یکی از روش‌های مهم بازاریابی محسوب می‌شود. بازاریابی تلفنی، یک روش بازاریابی مستقیم است. به این معنی که متخصصان مارکتینگ به جای این که از طریق یک واسطه با مخاطب ارتباط برقرار کنند، مستقیم با او تماس گرفته و وارد مکالمه شوند. رمز موفقیت در بازاریابی تلفنی این است که به جای تماس‌های تصادفی، با مخاطبان هدف تماس بگیرید.

۵- مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی دقیقا یکی از شاخه‌های مارکتینگ نیست اما هر نوع بازاریابی نیاز به مدیریت هم خواهد داشت. مدیریت بازاریابی به معنی بررسی بازار، بودجه، برنامه بازاریابی و برقراری ارتباط و تعادل میان تمام این قسمت‌هاست.


شاید این مطالب را دوست داشته باشید:


نقشه راه آموزش مارکتینگ

این سوال همیشه در آغاز آموزش بازاریابی مطرح است که یادگیری را چطور شروع کنیم؟

۱- مطالعه، مطالعه و باز هم مطالعه!

نخستین قدم در آموزش بازاریابی، مطالعه فراوان است. البته این مطالعه به خواندن کتاب محدود نمی‌شود! فیلم ببینید، مقالات مرتبط بخوانید، پادکست‌های بازاریابی گوش کنید تا دانش اولیه‌ای درباره بازاریابی به دست بیاورید.

۲- شرکت در دوره‌های مرتبط

حالا که کمی با دنیای بازاریابی آشنا شده‌اید و مایل هستید این راه را ادامه بدهید، نوبت به آموزش‌های حرفه‌ای‌ می‌رسد. پس در دوره‌های آموزشی باکیفیت ثبت نام کنید. در این مرحله، هدف بیشتر از یادگیری، رفع اشکال و پرسیدن سوال‌ها از مدرس است که کمک می‌کند شما ایرادهای کار خودتان را بفهمید.

۳- مهارت‌های سخت و نرم

حالا وقت این است که مهارت‌های خود را توسعه بدهید. در این مرحله می‌توانید کم‌کم به عنوان کارآموز با شرکت‌های مختلف همکاری کنید. این کار باعث می‌شود که هم مهارت‌های سخت شما (مانند کار با نرم افزار) توسعه پیدا کند و هم مهارت‌های نرم مثل کار تیمی را به خوبی یاد بگیرید.

۴- یادگیری T شکل

یادگیری T شکل به این معنی است که شما در یکی از مهارت‌های مرتبط با بازاریابی عمیق شوید. پس از طی کردن سه مرحله قبلی احتمالا فهمیده‌اید به کدام قسمت از بازاریابی بیشتر علاقه دارید. با مطالعه بیشتر و تجربه‌های کاری گسترده‌تر می‌توانید مهارتتان را در هر بخش افزایش بدهید. مهم این است که هرگز از یادگیری باز نایستید.

سوالات متداول آموزش مارکتینگ

بازاریابی چیست؟

بازاریابی به معنی انواع روش‌ها و ترفندهایی است که باعث می‌شود برند شما و محصول منحصربه‌فردش به مخاطبان معرفی شود. هدف از بازاریابی این است که افراد به‌تدریج تبدیل به مخاطب و سپس مشتری شما بشوند و در آینده نیز جزو مشتریان وفادار شما باقی بمانند.

آموزش بازاریابی چطور ممکن است؟

در ابتدا می‌توانید از مطالعه مقالات و کتاب‌ها شروع کنید. کم‌کم آماده شرکت در دوره‌های آموزشی باکیفیت می‌شوید و در نهایت، باید با کارآموزی و توسعه مهارت‌ها، آموزش خودتان را کامل کنید.

انواع بازاریابی چه هستند؟

بازاریابی انواع مختلف دارد که بعضی از آن‌ها امروز چندان مورد توجه نیست. امروزه انواعی مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی دیجیتال، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی محتوایی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از انواع محبوب و پرکاربرد مارکتینگ هستند.

مراحل بازاریابی چه هستند؟

مراحل بازاریابی به ترتیب عبارت هستند از انتخاب هدف، تحقیقات بازار، طراحی پرسونا، تعیین بودجه، تعیین استراتژی، مانیتورینگ و تحلیل. با توجه به مدل بازاریابی شما ممکن است مراحل دیگری نیز به این مرحله‌ها اضافه شود.

‫۹ دیدگاه ها

    1. با سلام
      شما باید مقدمات و اصول رو به خوبی یاد بگیرید. بازاریابی روش های مختلفی داره مثل بازاریابی سبز، بازاریابی رویداد، بازاریابی درونگرا، بازاریابی برونگرا، بازاریابی چریکی و … بهتره با تمام این روش های بازاریابی هم آشنا باشید و به مرور و بسته به نیاز سازمانی که در اون کار میکنید، بازاریابی مد نظر رو عمیقتر یاد بگیرید.

    1. با سلام
      پرسونای شرح کاملی از تمامی خصوصیات مشتری شامل سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، علائق، اهداف، نیازها و … است. با مشخص کردن این موارد بهتر می‌توانید مشتریان خود را بشناسید. البته پرسونا یک شخصیت خیالی است که با توجه به هدف انتخاب می‌شود. یک کسب و کار در بازه‌های زمانی مختلف اهداف بازاریابی متفاوتی دارد و قبل از طراحی و اجرای هر کمپین باید این خصوصیات را مشخص کند. ممکن است در یک هدف نیاز به طراحی چندین پرسونا داشته باشید زیرا ممکن است مخاطبانتان از چندین گروه مختلف باشند.

      برای مطالعه بیشتر میتونید مقاله پرسونا چیست رو از لینک زیر بخونید:

      /پرسونا//https://infogramacademy.com/blog

    1. با سلام
      بله شما می‌تونید وبلاگ های ایرانی یا خارجی رو دنبال کنید و مدام مطالعه کنید. دیدن ویدئوهای مرتبط در یوتیوب و آپارات هم در آموزش مارکتینگ مفیده. همچنین در وبینارها یا سمینارهای مرتبط با آموزش بازاریابی شرکت کنید و در نهایت بهترین روش کارآموزیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن