Search
Close this search box.
بازاریابی

بازاریابی محصول چیست؟ همه چیز درباره بازاریابی محصول

به این مقاله امتیاز دهید post

کسب و کارهای زیادی وجود داشتند که با یک ایده بسیار خاص و جدید فعالیت خود را شروع کردند. محصول خود را قدم به قدم توسعه دادند، اما متاسفانه نتوانستند به درستی خود را در بازار معرفی کنند.

برای حل مشکل این مشکل، به تدریج بخشی به نام بازاریابی محصول در کسب و کارها شروع به فعالیت کرد. این روش بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کند تا فرآیند وارد کردن محصول خود به بازار را با یک استراتژی مناسب و دقیق انجام دهند و در نهایت بتوانند با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهند.

در نتیجه امروزه بازاریابی محصول در کسب و کارها در حال تحول و رشد است و به این حوزه برای افزایش فروش و نرخ بازگشت سرمایه توجه بیشتری نسبت به گذشته می‌شود.

شما که به این مقاله را پیدا کردید، احتمالا دوست دارید درباره مسائل زیر اطلاعات بیشتری داشته باشید:

  • بازاریابی محصول چیست؟
  • چرا بازاریابی محصول اهمیت زیادی دارد؟
  • بازاریابی محصول با بازاریابی برونگرا و سنتی کسب و کارها چه تفاوت‌هایی دارد؟
  • وظایف یک بازاریاب محصول چیست؟

در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنیم.

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی محصول فرآیند وارد کردن یک محصول به بازار و معرفی آن است. این فرآیند شامل تثبیت موقعیت محصول در بازار و ایجاد تمایز با رقبا، راه اندازی سرویس جدید یا عرضه محصول در بازار، جمع آوری نظرات مشتریان و جا انداختن دلیل وجود محصول در ذهن مخاطبان کسب و کار است.

نکته بسیار مهم این است که فرآیند بازاریابی محصول با وارد شدن محصول یک کسب و کار به بازار هدف خود، تمام نمی‌شود. این فرآیند همیشه ادامه دارد و وظیفه افراد فعال در این حوزه، برقرار کردن تعامل بیشتر با مشتریان است. کسانی که وظیفه بازاریابی محصول یک کسب و کار را برعهده دارند، باید مطمئن شوند که مردم نسبت به محصول ارائه شده، آگاهی کافی دارند.

علاوه بر آگاهی درباره برند، باید اطمینان حاصل شود که مشتریان طرز استفاده صحیح از محصول را به خوبی می‌دانند. همچنین یک کسب و کار در بخش بازاریابی محصول خود با جمع آوری نظرات و انتقادات مشتریان در تلاش است تا کیفیت محصول خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

آموزش کامل بازاریابی

چرا بازاریابی محصول اهمیت زیادی دارد؟

همانطور که اشاره شد، وظیفه بازاریابی محصول عرضه محصول به مشتریان است. این عرضه محصول به صورتی انجام می‌شود که مزایای رقابتی آن برای خریداران کاملا شفاف شده. بنابراین افرادی که در یک کسب و کار وظیفه بازاریابی محصول را برعهده دارند، روی میزان تقاضا و استفاده از محصول تاثیر مستقیم می‌گذارند.

مهم نیست چه محصول یا سرویسی را ارائه می‌کنید، داشتن یک تیم بازاریابی محصول قدرتمند یکی از نیازهای اساسی برای رشد کسب و کار شما به حساب می‌آید.

بازاریاب محصول چه وظایفی را برعهده دارد؟

وظایف بازاریاب محصول شامل موارد زیر است:

  • بازاریاب محصول وضعیت و اهداف رقبای شما را بررسی می‌کند. در کنار این کار با شناختن شخصیت و پرسونای مشتری‌هایتان به کسب و کار شما کمک می‌کند تا برنامه بهتری برای جذب مشتری‌های بیشتر داشته باشد.
  • آماده کردن برنامه‌های عرضه و رونمایی از محصول به عهده بازاریاب محصول است. همچنین این بخش از کسب و کار با بررسی نیازهای مشتریان، ویژگی‌هایی که در آینده نیاز است به محصول اضافه شود را مشخص می‌کند.
  • تثبیت موقعیت کسب و کار شما در بازار و رساندن پیام درست به مخاطبان درباره هویت محصول برعهده بازاریاب محصول است.
  • بازاریاب محصول با تیم‌هایی که به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند، تعامل دارد و در تلاش است فرهنگ سازمانی شما در برقراری ارتباط با مشتریان را به این تیم‌ها انتقال دهد.
  • این بخش با دیگر بخش‌های بازاریابی کسب و کار شما نیز ارتباط برقرار می‌کند تا در استراتژی گسترده کسب و کار شما هماهنگی ایجاد شود.

استراتژی بازاریابی محصول چیست؟

استراتژی بازاریابی محصول، ساختاری است که چرخه کلی محصول را مشخص می‌کند. در واقع برنامه‌ای است که تمام ابعاد وظایف و اهداف این بخش از روش‌های جذب مشتریان بیشتر تا برنامه رونمایی از ویژگی‌ها یا محصولات جدید را تعیین می‌کند.

داشتن یک استراتژی ابتدایی مناسب به رشد کسب و کار کمک بسیار زیادی می‌کند. در کنار آن یک مدیر محصول حرفه‌ای همواره به دنبال بهبود استراتژی با توجه به نظرات مشتریان است.

مدیریت محصول با بازاریابی محصول چه تفاوتی دارد؟

تصور عموم این است که مدیریت محصول و بازاریابی محصول تفاوتی ندارند و در واقع هر دو یک کار را انجام می‌دهند. اما این تصور درست نیست.

وظیفه مدیر محصول ساخت و برنامه ریزی برای محصولات و ویژگی‌های محصول جدید است. در حالی که کار بازاریاب محصول وارد کردن نتیجه کار مدیر محصول به بازار است.

در عکس زیر تفاوت‌های کار این دو بخش مفصل‌تر بررسی شده است:

بازاریابی محصول

بازاریابی محصول با بازاریابی سنتی چه تفاوت‌هایی دارد؟

بیایید نگاهی به ویژگی‌های این دو روش بیاندازیم:

بازاریابی سنتی و تبدیل مشتری‌ها تمرکز می‌کند. گرایش این روش بررسی و جذب غریبه‌ها است. درواقع این روش به چشم‌اندازها و سرنخ‌های فروش توجه دارد.

بازاریابی به شیوه سنتی وظیفه ترویج بیشتر برند در بازار و پخش کردن مداوم پیام‌های کسب و کار را برعهده دارد.

بازاریابی محصول روی بازاریابی مشتریان، هماهنگی عرضه و تقاضا تمرکز می‌کند. هدف این نوع بازاریابی ایجاد مشتریانی خوشحال و با تجربه کاربری موفق است.

در ادامه نگاهی به  قیف بازاریابی بیاندازید:

بازاریابی محصول

بازاریابی محصول چه نتایجی را خلق می‌کند؟

تیم بازاریاب محصول شما شناخت عمیقی از محصول، بازار و مشتریان دارد. دانش و تخصص این تیم به کسب و کار شما کمک‌های زیادی می‌رساند. در ادامه به برخی از نتایجی که تیم بازاریابی محصول می‌تواند خلق کند اشاره می‌کنیم:

تعیین پرسونای مشتری‌ها

بخش بازاریابی محصول به کسب و کار شما کمک می‌کند تا با شخصیت و سلیقه مشتریان خود ارتباط نزدیک‌تری برقرار شود و در نهایت بتوانید مشتریان ایده‌آل خود را از طریق این شناخت عمیق جذب کنید.

آنالیز و بررسی شخصیت مشتریان، چیزهایی که دوست دارند یا مواردی که باعث انزجار آن‌ها می‌شود و در نهایت انتقال این اطلاعات به دیگر تیم‌هایی که با مشتریان ارتباط نزدیکی برقرار می‌کنند، به کسب و کارتان کمک می‌کند تا در بخش روابط عمومی و ارتباط با مشتریان خود موفق‌تر ظاهر شود.

جمع آوری تجربه مشتریان

این بخش بازاریابی، تجربه استفاده مشتریان را جمع آوری می‌کند. تعامل با مشتریان و شنیدن تجربه‌های آن‌ها باعث می‌شود اهداف مشتریان از خریدن محصول شما مشخص شود.

علاوه بر آن مزیت‌ها و نقص‌های محصول اینبار نه از طرف شما به عنوان تولیدکننده، بلکه از زاویه دید جدیدی که متعلق به مصرف‌کننده است، شفاف‌تر می‌شود.

این اطلاعات در بخش تبلیغات و توسعه محصول می‌تواند کمک‌های بزرگی به یک کسب و کار کند.

مشخص کردن کانال بازاریابی

بازاریابی محصول، کانال بازاریابی مناسب براب اطلاع رسانی درباره محصول را با توجه به شناخت مشتری مشخص می‌کند. همچنین وظیفه آماده کردن پیام مناسب برای هر یک از کانال‌های بازاریابی در جهت ارتباط موثر با مشتریان نیز بر عهده این بخش قرار دارد.

بخش بازاریابی محصول در هر فضایی که مشتریان حضور دارند، در کنار آن‌ها قرار دارد.

تثبیت موقعیت برند

چرا خدمات و محصولات شما نسبت به رقبا ارزش بیشتری دارد؟ چه ویژگی خاصی در محصول شما باعث می‌شود مشتریان در هنگام خرید شما را انتخاب کنند؟ جواب دادن به این سوالات یکی از وظایف بازاریابی محصول است. همچنین اضافه کردن ویژگی‌هایی که باعث کارآمدی بیشتر محصول شما می‌شود نیز برعهده این بخش از کسب و کارتان است.

رونمایی از محصول

این شیوه بازاریابی در رونمایی از یک محصول جدید نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند. این بخش در فعالیت سایر تیم‌ها مشارکت دارد و به بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش محصولات و خدمات جدید کمک می‌کند.

در نهایت وظیفه این بخش است که بین تیم‌های مختلف تعامل ایجاد کند و کسب و کار رونمایی از یک محصول جدید را با موفقیت پشت سر بگذارد.

همچنین پیش از آنکه به صورت رسمی از محصولی رونمایی شود، تیم بازاریابی محصول با همکاری سایر تیم‌ها دمو یا همان نسخه ابتدایی را آماده می‌کند و کار ارائه آن در وبینارها و کنفرانس‌های مختلف را انجام می‌دهد.

قیمت گذاری

یکی دیگر از وظایف این بخش کمک به قیمت‌گذاری برای محصول است. همانطور که می‌دانید قیمت‌گذاری یک محصول نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در میزان موفقیت آن ایفا می‌کند.

تیم بازاریابی با در نظر گرفتن ابعاد مختلف، بررسی عمیق درباره قدرت خرید مشتری و استفاده از شیوه‌های مختلف قیمت‌گذاری در تلاش است تا بتواند ارزش محصول را به درستی تعیین کند.

جمع بندی

بازاریابی محصول برای نشان دادن ارزش واقعی محصولات یک کسب و کار به مشتریان و رشد مجموعه، یک نیاز اساسی به شمار می‌آید.این بخش از بازاریابی نقش مهمی در ایجاد انگیزه و انرژی در بین مخاطبان درون و بیرون کسب و کار ایجاد می‌کند. این بخش همواره در حال تعامل با سایر تیم‌ها است تا در نهایت مجموعه بتواند تجربه به یادماندنی و جذابی را برای مشتریان خود فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن