Search
Close this search box.
بازاریابیبازاریابی دیجیتال

معرفی ۶ راهکار و استراتژی قدرتمند برای افزایش فروش آنلاین

به این مقاله امتیاز دهید post

در عصر تکنولوژی امروزی، فروش آنلاین و اینترنتی رونق بسیاری گرفته است. با همه گیر شدن ویروس کرونا، کسب و کارهای اینترنتی رشد چشمگیری داشتند و این اتفاق باعث شد تا افراد زیادی به فکر شروع فعالیت در فضای آنلاین بیافتند. شاید گمان کنید که فروش اینترنتی نسبت به شیوه‌های سنتی آسان‌تر است، اما اصلا اینطور نیست.

فروش آنلاین هم دشواری‌های خود را دارد و استراتژی‌های مربوط به خود را می‌خواهد. پس آموزش فروش بسیار مهم است. مشتری که در فضای آنلاین به دنبال خرید کالا است، رقبای زیادی را در کنار شما می‌بیند و به راحتی می‌تواند شما را با دیگر فروشندگان آن کالا مقایسه کند. در این مقاله‌ی آکادمی اینفوگرام به شما خواهیم گفت که از چه راهکارهایی برای فروش آنلاین خود استفاده کنید تا بتوانید نظر مخاطب را جلب کرده و کالای مورد نظر را به او بفروشید.

فروش آنلاین چیست؟

در گام اول باید بدانید که فروش آنلاین دقیقا به چه معناست تا بتوانید در این فضا موفق شوید. پس در ادامه به آموزش فروش اینترنتی می‌پردازیم.

فروش اینترنتی زمانی اتفاق می‌افتد که شما در بستر اینترنت کالایی را برای فروش ارائه دهید.

 فروش آنلاین شما ممکن است در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام یا در وبسایت صورت گیرد. برخی از افراد هم در سایت‌هایی که برای فروش کالا وجود دارند، محصولات خود را ارائه می‌کنند.

همانظور که گفته شد، فضای آنلاین بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود تا چندین سال آینده، بیش از نیمی از مردم خریدهای خود را کاملا آنلاین انجام دهند. و این بدین معناست که باید این بازار را جدی گرفت و هرچه زودتر برای ورود به آن برنامه‌ای تنظیم کرد.

اگر در مورد فروش اطلاعات کافی ندارید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

در هر بستر آنلاینی که فروش خود را انجام می‌دهید، نکات و ترفندهایی وجود دارد که می‌تواند به افزایش مشتری و فروش شما کمک کند. با دانستن این نکات می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و گام مثبتی رو به جلو در فضای آنلاین بردارید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این ترفندها بپردازیم.

۶ استراتژی قدرتمند برای افزایش فروش آنلاین

روش‌هایی که در این قسمت قرار است بیان شود، روش‌های کاملا عمومی است و در کنار این موارد شما باید به قیمت، کیفیت و موارد اثرگذار دیگر هم بپردازید و برای بهبود آن‌ها نیز تلاش کنید. با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید فرآیند فروش خود را اصلاح و در مسیر درستی قرار دهید.

۱- پرسونای مخاطب را بشناسید

اصلی‌ترین عضو فرآیند فروش، مشتریان هستند یا بهتر است بگوییم مخاطبانی هستند که شما باید با هنر خود آن‌ها را تبدیل به مشتری خود کنید. در وهله‌ی اول باید مخاطبان خود را خوب بشناسید و نیاز آن‌ها را به خوبی درک کنید. هرچقدر مخاطب خود را بهتر بشناسید و نرخ تبدیل مخاطبان به مشتریان شما زیاد باشد، فروش بیشتری هم خواهید داشت.

شناخت پرسونای مخاطب را گام اولیه برای تعیین استراتژی فروش آنلاین می‌دانند. چیدن استراتژی برای مخاطبینی که درست مورد هدف قرار گرفته‌اند در فضای آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد. اما باید چگونه پرسونای مخاطب خود را تشخیص دهید؟

اگر شما به صورت فیزیکی هم فروشنده باشید که کار بسیار ساده‌ای برای تعیین پرسونا خواهید داشت، زیرا با مشتریان و مخاطبان هدف خود به صورت فیزیکی در ارتباط هستید و احتیاجات آن‌ها برای شما کاملا ملموس است.

اما اگر قصد دارید کسب و کار کوچکی راه بیاندازید و فروشی در فضای آنلاین داشته باشید، برای تعیین پرسونای مخاطبین خود، کافیست تا چند سوال از خود بپرسید، پاسخ این سوالات می‌تواند مخاطبان هدف شما را تعیین کند.

 برای مثال فرض کنید که قرار است فروشگاه آنلاینی در زمینه فروش پوشاک بچگانه راه‌اندازی کنید، ابتدا باید از خود سوال کنید که کسانی که قرار است از شما محصول بخرند باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند، چه جنسیتی داشته باشند و بازه‌ی سنی آن‌ها در چه محدوده‌ای قرار داشته باشد. مثلا برای خرید پوشاک بچگانه به صورت آنلاین، نیاز است که اولا به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی داشته باشند، دوما با فضای خرید آنلاین آشنا باشند، سوما اکثر خریداران شما مادر هستند و با توجه به ویژگی‌های مورد نیاز، در محدوده‌ی سنی ۲۵ تا ۴۰ سال هستند.

به همین راحتی می‌توان به پرسونای مخاطب دست پیدا کرد. دانستن پرسونا به شما کمک می‌کند که راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید و ادامه‌ی مسیر را برای شما هموار می‌کند. برای دقیق‌تر پیدا کردن مخاطبان هم می‌توانید سوالات زیر را اضافه کنید:

  • چگونه شما می‌توانید با ارائه خدمت یا محصول خود، مشکل مخاطب را حل کنید؟
  • چرا باید خدمت یا محصول شما را انتخاب کنند؟
  • چگونه می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد؟
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید پست «پرسونا چیست؟» را مطالعه کنید.

۲- محصولات خود را دسته‌بندی کنید

دسته‌بندی کردن محصولات به خریدار این امکان را می‌دهد که به سرعت چیزی که می‌خواهد را پیدا کند و زمانش را برای محصولاتی که مورد نیازش نیست صرف نکند. همین استراتژی فروش آنلاین که به ظاهر ساده است از سردرگمی مخاطب جلوگیری می‌کند و باعث افزایش فروش آنلاین شما خواهد شد.

به عنوان مثال می‌توانید صفحه اول سایت روژاشاپ را ببینید که به فروش لوازم آرایشی بهداشتی می‌پردازد و با دسته‌بندی محصولاتش در منوی اصلی سایت، کار کاربران را راحت کرده است.

استراتژی افزایش فروش آنلاین

۳- رابط کاربری را بهینه‌سازی کنید

اگر برای فروش خود در فضای آنلاین سایت راه‌اندازی کردید، به چند نکته‌ی مهم زیر توجه کنید:

  • حتما چک کنید که سایت شما در نسخه‌ی موبایل هم به درستی نمایش داده شود. همانطور که می‌دانید بسیاری از کسانی که برای خرید آنلاین اقدام می‌کنند، از طریق تلفن همراه این کار را انجام می‌دهند، پس نمایش درست در نسخه‌ی موبایل بسیار لازم و ضروری است.
  • سایت خود را به صورت کامل بررسی کنید و ببینید که تمام امکانات به راحتی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد یا خیر. کاربر اگر امکانات مورد نیازش را پیدا نکند یا برای پیدا کردن آن به مشکل بخورد، سایت شما را خواهد بست و اینگونه مشتری از دست خواهید داد.
  • بر روی سئوی سایت خود نیز کار کنید تا  در رتبه‌های برتر سرچ جای بگیرید و مخاطبان بیشتری به سمت شما بیایند، اینگونه فروش اینترنتی بیشتری هم خواهید داشت.

۴- کار را برای مشتری خود آسان کنید.

معمولا کسانی که قصد خرید کالایی را دارند، بیشتر به دنبال جایی هستند که امکانات و ویژگی‌های بیشتری در اختیار آن‌ها قرار دهد. با انجام چند نکته‌ی ساده می‌توانید مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید و بعد از جلب اعتماد آن‌ها به مشتری دائم و وفادار خود تبدیل کنید. نکات زیر می‌توانند شما را در این راه یاری کنند:

  • درگاه‌های پرداخت

وجود درگاه‌های بانکی مختلف می‌تواند به اعتبار شما و جلب اعتماد مشتریان کمک زیادی بکند. اگر امکانش را دارید از چند درگاه و اگر هم ندارید حداقل از یک درگاه بانکی برای دریافت پول خود استفاده کنید.

  • ضمانت بازگشت کالا

به مشتری این اطمینان را بدهید که در صورتی که کالای مورد نظر خراب شد، می‌تواند کالا را به شما برگرداند و کالای بدون مشکل تحویل بگیرد. اگر تولید محصولات هم به عهده‌ی خود شماست، می‌توانید شرایطی برای اعمال گارانتی هم اعمال کنید تا علاوه بر جلب اعتماد مشتریان، از رقبای خود نیز پیشی بگیرید. اگر هم محصول تولید کارخانه باشد که شرایط گارانتی مشخصی خواهد داشت.

به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی باسلام یکی از مواردی است که تضمین می‌دهد شما تنها پس از اعلام رضایت از کیفیت محصول وجه را به فروشنده پرداخت می‌کنید:

افزایش فروش اینترنتی
  • ارسال رایگان

معمولا این روش به شکلی مرسوم است که بالاتر از یک سقف خریدی فعال می‌شود. اما شما می‌توانید این موضوع را به عنوان یک مزیت برای خود معرفی کنید. ارسال رایگان با اینکه در مقایسه با دیگر هزینه‌ها شاید کمتر به نظر آید اما حس مثبتی به مشتری انتقال می‌دهد.

  • اشانتیون

یکی دیگر از چیزهایی که کاربران را بسیار خوشحال می‌کند، دادن اشانتیون است. این اشانتیون می‌تواند حتی یک نامه کوتاه تشکر برای مشتری باشد یا حتی یکی از محصولات کوچکتر شما که با توجه به قیمت خرید، به او هدیه می‌دهید.

  • تخفیف

تخفیف یک راهکار قدیمی اما معجزه‌آساست که در هر موقعیتی باعث جذب مشتری می‌شود. با استفاده از تخفیف حتی خیلی کم، حاشیه‌ی سود خود را کاهش دهید و در ازای آن به تعداد مشتریان خود بیافزایید.

به عنوان مثال آکادمی اینفوگرام تخفیف‌های متنوعی را برای شرکت در بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته است:

افزایش فروش آنلاین

۵- قدرت طراحی را دست کم نگیرید

سعی کنید برای فضای آنلاین خود چه در اینستاگرام و چه در سایت، طراحی خاص خود را داشته باشید و محتوایی مطابق سلیقه کاربران درست کنید تا از آن استفاده کنند.

 مخاطبان به خصوص در فضای مجازی بسیار دیدن طرح‌های جذاب را دوست دارند. همچنین سعی کنید که اگر هر دوی این موارد (سایت و اینستاگرام) را باهم دارید، تم استفاده شده در هردوی آن‌ها مشابه باشد.

۶- در فضاهای مرتبط تبلیغ کنید

فروش اینترنتی هم برای رشد و توسعه نیاز به تبلیغات دارد. اما برای این کار باید دقت بیشتری به خرج دهید تا پول شما از بین نرود.

 ابتدا مخاطبان مورد نظر، و هدف از تبلیغات را برای خود در کاغذ یادداشت کنید تا در هنگام تنظیم کردن تبلیغ دقیقا بدانید که باید چه برنامه‌ای بریزید، چگونه و توسط چه کسی باید اجرا شود.

تبلیغات می‌تواند باعث شود تا افراد بیشتری شما را بشناسند و برای خرید به شما سر بزنند. اینجا هنر شماست که با استفاده از نکاتی که گفته شد، فروش آنلاین خود را جذاب کنید تا زمانی که مخاطب وارد پیج شما شد، دست‌خالی از پیج خارج نشود.

مثلا اگر کالاهای دیجیتال می‌فروشید، استفاده از زومیت به عنوان پلتفرمی برای تبلیغ و انتشار محتوای اسپانسردار گزینه مناسبی محسوب می‌شود:

افزایش فروش اینترنتی

کلام آخر

در آخر باید گفت که در فضای آنلاین با اینکه رقابت زیاد است اما با کمی زیرکی می‌توانید مخاطبان زیادی را به خود جذب کنید و فروش بی‌نظیری را تجربه کنید.

اما در فضای خرید و فروش اینترنتی بیش از هرچیزی اعتمادسازی است که ارزش دارد و شما باید با استفاده از روش‌های گوناگونی که گفته شد و روش‌هایی مثل گذاشتن اسکرین شات رضایت مشتریان در جلوی دید بقیه‌ی مخاطبان این کار را انجام دهید.

در انتها هم اگر نکته‌ی دیگری، علاوه بر موارد بالا به نظرتان می‌آید، حتما در بخش نظرات بنویسید تا به کامل‌تر شدن این مقاله کمک کنید و در مورد این روش‌ها هم اگر سوالی داشتید بپرسید. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده‌ی شما قرار گرفته باشد و خیلی ممنون که تا این تنها همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن