Search
Close this search box.
بازاریابی محتوایی

نمونه های بازاریابی محتوایی موفق در ایران و جهان

به این مقاله امتیاز دهید post

در این مقاله قصد داریم نمونه های بازاریابی محتوایی موفق را به شما عزیزان معرفی کنیم.اما قبل از آن می‌خواهیم بازاریابی محتوا را تعریف کنیم، اهمیت آن در کسب و کار ها را به شما بگوییم و ابزارهایی که برای بازاریابی محتوا می‌توانند کاربردی و مفید باشند را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. ممنون که آکادمی اینفوگرام را همراهی می‌کنید.

تعریفی کوتاه از بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی نوعی بازاریابی است که با هدف جذب مخاطب جدید و حفظ مخاطبین قبلی و تبدیل آن‌ها به مشتری‌ به منظور سودآوری، بر روی تولید و انتشار محتوای با ارزش و مفید درباره‌ی کسب و کارها تمرکز دارد.

در بازاریابی محتوا، بر خلاف انواع دیگر بازاریابی و بازاریابی‌های تبلیغاتی،که کسب و کار‌ها به سمت مشتری می‌روند و حالتی تهاجمی دارند، با ارائه محتوایی خلاقانه، جذاب و مفید مشتری را مجذوب خود می‌کند وهمانطور که از اسمش پیداست، بر روی محتوا و استراتژی محتوا تمرکز دارد.

انواع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارند که به صورت زیر است :‌

I. وبلاگ

ایجاد یک وبلاگ مرتبط به محصول و بازار آن در وب سایت میتواند بسیار جذاب و در عین حال برای افزایش ترافیک ارگانیک،مفید و کم هزینه باشد. با برنامه ریزی دقیق و سازماندهی خوب این وبلاگ را با مباحث مربوط به سایت اصلی و محصولات آن کسب و کار، می‌توان بروز کرد تا بتواند بهترین بازدهی را برای جذب مخاطب داشته باشد.

II.ویدئو

ویدئو از جذاب‌ترین محتواهاست. این روزها با بیشتر شدن سرعت اینترنت ها بخصوص در ایران، دسترسی به محتوای ویدئویی برای مخاطبان آسان تر شده و بیشتر از انواع دیگری از محتوا مورد استفاده قرار میگیرد.

محتوای خوب می‌تواند مخاطب را به خود جذب کرده و حتی او را درگیر کند. با ویدئو می‌توان مباحث مورد نظر را با سرعت و کیفیتی بهتر بیان کرد تا باعث تاثیرپذیری بیشتری نسبت به انواع محتوای دیگر بر روی مخاطب باشد.

III.اینفوگرافیک

اینفوگرافیک بسیار جذاب و سرگرم کننده است و یکی از بهترین روش‌ها برای ارائه آمار و فرآیند‌هاست. اینفوگرافیک کم هزینه و سریع است و می‌تواند به محتوای شما پروبال دهد و آن را کامل‌تر و قابل فهم‌تر کند.

IV.کتاب های الکترونیکی :

کتاب‌های الکترونیکی محتوایی با ارزش برای ارائه اطلاعات و راهنمایی‌هایی در مورد محصول خود به مشتریان بالقوه است.

V. محتوای تولید شده توسط کاربران :‌

محتواهایی که توسط خود کاربران تولید می‌شوند بسیار ارزشمند بوده  و محتوایی مورد اعتماد‌تر برای سایر کاربران است، زیرا افرادی مانند خودشان آنها را تولید کرده‌اند.

VI.الگوهای رفتاری

این نوع محتوا تقریبا جدید محسوب می‌شود و بسیار مفید و نتیجه بخش است. الگوهای رفتاری تصاویری هستند که بر روی آن‌ها متنی مرتبط به مناسب های فرهنگی و اجتماعی، قرار دارد. این محتوا در صورتی که در زمان مناسب ایجاد شوند و از نظر زیبایی شناسی اجتماعی مناسب باشد، می‌تواند بسیار پر بازده و جذاب باشد و باعث افزایش ترافیک شود.

VII.اینفلوئنسر مارکتینگ :‌

این روزها در شبکه اجتماعی اینستگرام، اینفلوئنسرهای زیاد و موفقی فعالیت دارند. با تولید محتوا به کمک اینفلوئنسرهایی که در فعالیت‌هایی مرتبط نوع محصول شما و تبلیغات به کمک آن‌ها می‌توان حتی مخاطبانی را که تا الان جذب نکرده اید را مجذوب محصول و برند خود کنید.

مزایای بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا

در این قسمت قصد داریم چند مورد از مزایای استفاده از بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا را نام ببریم.

  • ایجاد اعتماد در بازدیدکنندگان
  • بهبود سئو
  • آگاهی از برند
  • تولید سرنخ بازاریابی
  • اشتراک گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان
  • دلیل قانع کننده برای بازگشت افراد به سایت شما
  • تبدیل بازدیدکنندگان به Lead
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه
  • جذب مخاطبین ایده‌آل

 

ابزارهایی کاربردی برای بازاریابی محتوا

در این بخش ۱۰ ابزار کاربردی برای بازاریابی محتوا خدمت شما، همراه با کاربرد آن‌ها معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها از بهترین خالقان نمونه های بازاریابی محتوا باشید.

  • BuzzSumo —> تحلیل موضوعات و یافتن تاثیرگذار
  • Evernote —> ثبت، سازماندهی و به اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها
  • Kred —> سنجش تاثیرگذاری در فضای مجازی
  • Trello —> مدیریت کارهای گروهی
  • ClickFunnels —> ایجاد کردن کانال های فروش
  • Canva —> طراحی تصاویر سریع و زیبا
  • SEMRush —> ابزاری همه‌کاره برای بازاریابی
  • MailChimp  —> ایمیل مارکتینگ
  • HootSuite —> مدیریت فضای مجازی
  • Grammarly —> تصحیح کننده املا و دستور زبان

نمونه های بازاریابی محتوایی

و در نهایت با شناخت مواردی که در بالا ذکر شد، به معرفی نمونه‌ های بازاریابی محتوایی موفق در ایران و جهان می‌رسیم.

طبق آمار در حال حاضر ۸۵ درصد برندها از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند و ۶۰ درصد از بازاریابان اعلام کرده‌اند که با استفاده از بازاریابی محتوا، به موفقیت‌ بیشتر و عملکردی بهتر رسیده‌اند. با وجود این آمار، هنوز هم برخی از بازاریابان نسبت به بازاریابی محتوا، کمی تردید دارند.

تحقیق و مطالعه در تولید محتوا و استفاده از ابزارهای کاربردی و جدید موجب می شود تا جرقه‌ی خلاقیت در بازاریابی محتوا به ذهنتان وارد شود. در این مسیر علاوه بر مطالعه ی رقبا و کسب و کارهای معتبر مرتبط با نوع کسب و کارتان، تجربه های موفق و خلاقانه را بررسی کنید و دلایل موفقیت آنها را جستجو کنید و مسیرهای رشدشان را بشناسید.

حالا باهم چند کسب و کار موفق در زمینه‌ی بازاریابی محتوا را بررسی کنیم و مسیر موفقیت آن‌ها را بشناسیم.

۱- سیسکو (Cisco)

نمونه بازاریابی محتوایی

هر کس در زمینه علوم شبکه‌های کامپیوتری شناختی داشته باشد حتما نام این کمپانی موفق به گوشش خورده است. این کمپانی یکی از بهترین شرکت‌های فعال در شبکه‌های کامپیوتری است.این شرکت در زمینه استفاده از روش بازاریابی محتوا نیز حرفی برای گفتن دارد. سیسکو در سال‌ها قبل از استفاده از این استراتژی، به آن اطمینان نداشت تا اینکه یکی از محصولات جدید خود را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کرد. این کمپانی در سال‌های اخیر، روش جدیدی را آغاز کرده و تصمیم گرفت تا از این روش، میزان بازگشت سرمایه را از طریق بازاریابی محتوا و رسانه اجتماعی را اندازه‌گیری کند. نتیجه‌ی این اندازه‌گیری برای مجریان این طرح شگفت انگیز بود. آن‌ها توانسته بودند، با ۱۰۰ هزار دلار کمتر از میزان پیش‌بینی شده خود در زمینه تبلیغات، به اهداف خود برسند و از آن زمان به بعد از این روش به عنوان اساس راه اندازی محصولات آینده استفاده کرد. این مورد یکی از نمونه های بازاریابی محتوایی در جهان است.
سیسکو به این نتیجه رسید که استفاده از رسانه‌های اجتماعی، راهی بسیار کارآمد در زمینه‌‌ی بازاریابی محتوا است و در میزان بازگشت سرمایه نقش بسیار مهمی دارد.

۲- The Way Up : (نوع محتوا : ویدئو)

این نام، نام یک مجموعه است که در سال ۲۰۱۴، برنده‌ی جایزه بازاریابی محتوا برای بهترین مجموعه‌های ویدئویی بازاریابیمحتوا شده است.

این مجموعه درمورد داستان‌های الهام بخش شش نفر از شرکای تجاری در مدت بسیار طولانی است. این مجموعه‌ها نشان می دهد که هر لحظه از شراکت آنها در کسب و کارشان به صورت حرفه ای دنبال می‌شد. این برندهای سرگرم کننده نشان می دهد که ستاره ها متولد نمی شوند بلکه در طول زمان ساخته می شوند.

۳- HubSpot (هاب‌اسپات) : ‍(نوع محتوا : وبلاگ و کتاب الکترونیکی)

نمونه بازاریابی محتوایی

این شرکت یک شرکت بازاریابی است که کارش را با روشInbound Marketing  انجام می‌دهد.

استراتژی این شرکت بسیار ساده است. آن‌ها دو محتوا تولید کرده‌اند تا بتوانند، قسمت‌های گوناگونی از قیف بازاریابی را پوشش دهند. دو محتوا به این صورت است که،‌ یک وبلاگ ایجاد کرده‌اند تا به کسب و کارها و شرکت‌های کوچک بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای (Inbound Marketing) را آموزش دهند، تا بتوانند مخاطبان را به سمت بالای قیف فروش جذب کنند.

محتوای دوم، بخش Resources (منابع) هاب اسپات است که منبع کامل و خوبی شامل کتاب های الکترونیکی، وبینارها، امتحان و یک بسته بازاریابی است و بازدیدکنندگانی که از وسط تا پایین قیف را شامل می‌شوند، هدف گرفته است.

نتیجه‌ای که از این شرکت به دست می‌آید، این است که بازاریابی محتوایی این شرکت، تولید ترافیک است و صاحبان شرکت را در عرض ۱۰ سال، صاحب یک شرکت بزرگ به ارزش ۱ میلیارد دلار کرد.

۴- ویرجین موبایل (Virgin Mobile)

ویرجین موبایل از شرکت‌های معروف و موفق و یکی از اولین ارائه دهندگان ارتباطات بی‌سیم و VoIP  و از نمونه های بازاریابی محتوایی در جهان است. از همان ابتدای کار آن‌ها از خدمات خود جهت بازاریابی دیجیتالی برای ارائه بهتر خدمات به مشتریان خود استفاده کردند.

این شرکت نیز دارای فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فعالیت‌های مربوط به آلات موسیقی و محتوای موسیقی است.

از جمله خدمات آن‌ها می‌توان به Virgin Mobile Live  اشاره کرد که یک اتاق خبر جدید اجتماعی است که برای تشویق مردم به استفاده بیشتر از برنامه‌های کاربردی، موسیقی و سایر محتواهای دیجیتال می‌پردازد.

رون فاریس مدیر بازاریابی این شرکت بزرگ در زمینه‌ی بازاریابی محتوا درباره استراتژی این شرکت می‌گوید :

“این استراتژی‌های بازاریابی آنلاین، نقش اساسی و مهمی در توسعه‌ی این برند و جذب مشتری جدید داشته است.ما تنها برای گسترش سطح دسترسی اجتماعی تلاش نمی‌کنیم، بلکه در تلاشیم سطح تعامل عمیقی با طرفداران خود در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنیم. تاکنون توانسته‌ایم با استفاده از تجربه‌ای که در ویرجین بدست آورده‌ایم، طرفدارانی در فیس بوک و توییتر به خود جذب کنیم. گام دیگر ما این است که بستر اجتماعی خود را توسعه دهیم تا طرفداران ما بتوانند لحظات خاصی در کنار یکدیگر داشته باشند.”

و اما نتیجه گیری‌ مهمی که در مورد این شرکت می‌توان کرد به این گونه است که تعداد فالورها، به اندازه‌ی تعامل آن‌ها با برند مهم و با اهمیت نیست. پس بیشتر وقت خود را صرف تعامل با مشتریان و مخاطبان خود کنید و نتیجه را در طولانی مدت مشاهده کنید.

۵- Toshiba (توشیبا) :

شاید کم باشند کسانی که نام این شرکت بزرگ را که در زمینه تولید لوازم صوتی و تصویری فعالیت دارد را نشنیده باشند.

توشیبا در زمینه بازاریابی محتوا کار جذابی انجام داده است. از آنجا که بازاریابی محتوا، یک استراتژی بازاریابی  B2C (تولید به مصرف) است، اما توشیبا توانسته ثابت کند که با استفاده از بازایابی محتوا می‌توان به برند‌های B2B (همکاری دو کسب و کار) کمک کرد تا مشتریانی را از سرتاسر جهان به خود جذب کرد.

توشیبا در سال ۲۰۱۱، کمپینی به نام “Smart Community” را برای افزایش آگاهی در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر ایجاد کرد. آن‌ها با صرف هزینه‌ای زیاد سایت خود را برای این واژه بهینه کردند تا رتبه سایت خود را بهبود دهند. این کار بسیار مؤثر بود و این کمپین از طریق لینکداین، موفق به جذب ۱۶۰ هزار فالور در سراسر جهان شد.

این کار تنها کار توشیبا در زمینه بازایابی محتوا نیست و آن‌ها اخیرا Toshiba Medical را راه اندازی کرده اند که در جذب مشتری بسیار مؤثر بوده است.

 Toshiba Medical با یک اقتصاددان مشهور برای آموزش مشتریان خود درباره‌ی پیچیدگی محافظت از بیمار و مراقبت‌هایی با هزینه کم و دیگر مسائل پزشکی،‌توانسته همکاری کند و در میان رقبای خود پیشتاز باشد.

نتیجه‌ای که از فعالیت‌های توشیبا می‌گیریم، استفاده از کلمات کلیدی مناسب در سایت است و با بالاتر بردن رتبه سایت میتوان ترافیک را بالا برد تا راهی عالی برای افزایش بازگشت سرمایه، به وسیله‌ی استراتژی بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا باشد.

۶- وب سایت دیجیکالا مگ :  

نمونه بازاریابی محتوایی

این وب‌سایت از سرویس‌های جانبی فروشگاه اینترنتی بزرگ دیجیکالا است که محتواهای بسیار کامل و به روزی منتشر می‌کند و روز به روز به این محتوا افزوده میشود.

این محتواها عبارتند از : ویدئو،مقاله،مصاحبه،پادکست،اخبارو

موضوعات محتواهای این سایت در مورد اخبار تکنولوژی، نقد و بررسی محصولات ، اخبار مربوط به دیجیکالا،مقالات مربوط به دنیای دیجیتال، سرگرمی، نقد و تحلیل بازی‌های کامپیوتری، اپلیکیشن ها، موسیقی و … است.

این وب‌سایت ازنمونه های بازاریابی محتوایی موفق در ایران است و یک منبع فارسی خوب برای کسانیست که به دنبال اخبار روز دنیای دیجیتال و تکنولوژی هستتد.

علاوه بر این، دیجیکالا مگ به کسب و کار اصلی دیجیکالا نیز کمک زیادی کرده است. به این صورت که بازدیدکنندگان با خواندن اخبار مربوط به دیجیکالا می‌توانند جذب این سایت نیز شوند.

در نتیجه روش بازاریابی محتوای وب‌سایت دیجیکالا مگ از نوع وبلاگ برای سایت دیجیکالا است اما در ابعادی به مراتب بزرگتر از یک وبلاگ همراه با مطالب و محتوایی به روزتر و کامل تر. این وب‌سایت میتواند برای دیجیکالا اعتبار بسیار خوبی به وسیله محتوا کسب کند.

سخن آخر

نمونه های بازاریابی محتوایی موفق بسیاری وجود دارند اما در این مقاله سعی کردیم ابتدا بازاریابی محتوا و انواع آن را برای شما توضیح دهیم سپس چند نمونه معروف را به شما عزیزان معرفی کنیم تا این مقاله طولانی و خسته کننده نشود. امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. و توانسته باشیم مفید واقع شده شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن