Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتالاینفوگرافیکبازاریابی محتوایی

آموزش موشن گرافیک از مبتدی تا پیشرفته

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)

اگر به دنبال پیشرفت در کسب و کار و تولید محتواهای پرطرفدار هستید، بی‌شک به انواع ویدیو احتیاج خواهید داشت. موشن گرافیک راهی است که می‌توانید با کمکش محتواهای ویدیویی باکیفیت را تولید کنید. در این پست از آکادمی اینفوگرام به آموزش موشن گرافیک و چگونگی یادگیری آن خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

آموزش موشن گرافیک: موشن گرافی چیست؟

ماهیت موشن گرافیک را می‌توانید از نام آن Motion+Graphics دریافت کنید: موشن گرافیک یا گرافیک متحرک، مجموعه‌ای از المان‌های گرافیکی است که ایستا نیستند و حرکت دارند. یک تعریف خوب برای موشن گرافیک عبارت است از:

استفاده از دانش طراحی در کنار المان‌های مکان و زمان

به این معنی که در طراحی یک پوستر یا اینفوگرافیک ساده، المان‌های شما فارغ از زمان و مکان همواره ایستا و بدون حرکت هستند. در حالی که در اینفوگرافیک، اشیا و المان‌ها درون کادر حرکت می‌کنند و حرکت آن‌ها ترتیب مشخصی دارد.

زمانی که از موشن گرافیک صحبت می‌کنیم، بی‌اختیار به انیمیشن هم فکر خواهیم کرد! با این حال، باید بدانید که موشن گرافیک با انیمیشن تفاوت‌های مهمی دارد. بعضی موشن گرافیک را زیرمجموعه‌ای از انیمیشن (به معنی پویانمایی) می‌دانند و بعضی می‌گویند که انیمیشن می‌تواند یکی از زیرمجموعه‌ها و انواع موشن گرافیک باشد.

به هرحال، جا دارد که به تفاوت مهم انیمیشن و موشن گرافیک اشاره کنیم: در انیمیشن «شخصیت‌»های مختلفی وجود دارند که هریک دیالوگ‌های متفاوتی خواهند داشت در حالی که در موشن گرافیک، شخصیتی وجود ندارد و المان‌های گرافیکی با یک موسیقی پس‌زمینه یا نهایتا صدای یک گوینده (نریتور) جابه‌جا خواهند شد.

آموزش موشن گرافیک: انواع موشن گرافی

موشن گرافی انواع مختلفی دارد که هرکدام در جاهای متفاوتی کاربرد خواهند داشت. در ادامه انواع مختلف آن را معرفی خواهیم کرد.

تیتراژ فیلم و سریال

آیا تا به حال به تیتراژ شروع و پایان فیلم و سریال‌ها دقت کرده‌اید؟ این ویدیوهای کوتاه، ترکیبی از المان‌های مختلف و کلمات هستند. به عبارتی، موشن گرافیک محسوب می‌شوند! جالب است بدانید که تیتراژ فیلم و سریال قدیمی‌ترین نوع موشن گرافیک است که در تاریخ ساخته و استفاده شده. اولین بار آلفرد هیچکاک برای ساخت تیتراژ فیلم روانی از این تکنیک استفاده کرده است.

ویدیوهای توضیح‌دهنده

ویدیوهای توضیح‌دهنده مهم‌ترین چیزی هستند که در برندینگ و بازاریابی با آن سروکار خواهید داشت. این ویدیوها معمولا یک فرایند یا دستگاه پیچیده را به چند تکه می‌شکانند و با ترکیبی از حرکت المان‌‌ها، حرکت متن و صدای گوینده آن فرایند را توضیح می‌دهند.

اینفوموشن

اینفوموشن به معنی اینفوگرافیکی است که تبدیل به موشن گرافیک شده است. در این مدل از موشن گرافی، اطلاعات مختلفی به صورت متحرک به اطلاع مخاطب می‌رسد. از آنجایی که در اینفوموشن حافظه بصری با حافظه صوتی ترکیب می‌شود، تاثیر بیشتری در مخاطب خواهد داشت و بهتر می‌تواند در یادگیری موثر باشد.

انیمیشن‌های UI

اگر سایت یا اپلیکیشنی طراحی کرده‌اید، می‌توانید راهنمای استفاده از آن را به صورت موشن گرافیک در بیاورید. این کار هم بسیار جذاب است و هم مخاطب را بیشتر جذب می‌کند.

لوگوهای متحرک

لوگو اولین نماد از برند شما است که در ذهن مخاطب می‌ماند. پس چه چیزی بهتر از این که لوگو را به حرکت در بیاورید؟ یکی از انواع موشن گرافی و در واقع کاربردهای آن، طراحی لوگوهای متحرک است. مثلا اگر لوگویی دایره شکل است، یکی از راه‌های تبدیل آن به موشن گرافیک، استفاده از حرکات مارپیچی است که آن دایره را بسازد.

پرزنتیشن

پرزنیتشن‌های ایستا می‌توانند حسابی حوصله‌سربر باشند اما زمانی که آن‌ها را به موشن گرافیک تبدیل می‌کنید، جان تازه‌ای می‌گیرند و چندین برابر بیشتر مخاطب را به خود جذب می‌کنند. در این نوع موشن گرافیک، المان‌های مربوط به پرزنتیشن از جمله نمودارها، چارت‌ها و آمار و ارقام بیشتر دیده می‌شوند.


شاید این مطالب را دوست داشته باشید:

برای شروع آموزش موشن گرافیک تسلط به چه نرم افزارهایی ضروری است؟

موشن گرافیک دنیای گسترده‌ای است و نرم افزارهای لازم برای ساخت آن به همان نسبت متنوع هستند. قطعا یادگیری تمام این نرم افزارها همزمان‌ با هم ممکن نیست ولی به تدریج می‌توانید با آن‌ها آشنا بشوید. از طرف دیگر، هرکدام از نرم افزارها کاربرد خاصی دارند و برای انواع خاصی از موشن گرافیک و به طور کلی محتوای ویدیویی مناسب هستند. پس می‌توانید یک یا دوتا را به صورت نرم افزار تخصصی انتخاب کنید و با سایر نرم افزارها فقط آشنا باشید.

Adobe After Effect

affect

افتر افکت بدون هیچ شکی مهم‌ترین نرم افزاری است که برای طراحی موشن گرافیک به آن نیاز دارید. اینطور بگوییم که بدون مسلط بودن به افتر افکت، از موشن گرافی هم خبری نیست! این نرم افزار با استفاده از لایه‌ها کار می‌کند و در واقع تلفیقی از یک نرم افزار ادیت ویدیو و فتوشاپ است.

افترافکت اصطلاحا ۵/۲ بعدی است. به این معنی که اجازه ساخت انیمیشن‌های دو بعدی را به شما می‌دهد و همینطور با نرم افزارهای ساخت المان‌های سه بعدی از جمله ۳D Max به خوبی سازگار است. پلاگین‌ها و تکنیک‌های متنوع افترافکت باعث شده که بهترین و ضروری‌ترین نرم افزار طراحی موشن گرافیک به حساب بیاید. بعد از این که طراحی موشن گرافی به پایان می‌رسد، می‌تواند خروجی ویدیویی آن را دریافت کنید. هرچند بسته به قدرت سیستم شما، زمان آماده شدن این خروجی می‌تواند طولانی شود!

Cinema 4D

Cinema 4D

برای کسی که به افترافکت تسلط دارد، یادگیری Cinema 4D بسیار راحت و لذت‌بخش خواهد بود. بسیاری از طراحان این نرم افزار را به سایر نرم افزارهای طراحی سه بعدی ترجیح می‌دهند چرا که رابط کاربری آن بسیار ساده و یوزر فرندلی است.

زمانی که نیاز به موشن گرافی‌های سه بعدی دارید C4D انتخاب بهتری است. مثلا برای شبیه‌سازی‌های سه بعدی و موشن گرافیک‌هایی که نیاز به چرخش در سه بعد دارند می‌توانید از این نرم افزار استفاده کنید.

Adobe Premier Pro

premier pro

پریمیر پرو ابزاری برای طراحی موشن گرافیک براساس تایملاین است. طراحان با استفاده از این نرم افزار می‌توانند ویدیو و صوت را باهم تلفیق کنند. معمولا انیماتورها و طراح‌های موشن گرافیک از پریمیر پرو برای آخرین دستکاری‌های کارشان استفاده می‌کنند. مثلا کات‌های نهایی، گذاشتن متن گویندگی و صدای نریتور و تلفیق موسیقی با موشن گرافی.

Adobe Photoshop

photoshop

هر طراح موشن گرافیک نیاز دارد که المان‌های گرافیکی متنوعی را طراحی کند. اینجاست که فتوشاپ وارد می‌شود تا برای تکمیل کردن موشن گرافیکتان به شما کمک کند. طراحان موشن گرافیک باتجربه از فتوشاپ برای انجام کارهایی مثل ایجاد تایپوگرافی جدید یا تغییر دادن برخی المان‌ها استفاده می‌کنند.

در واقع اگر بخواهید یک طراح حرفه‌ای شوید، فتوشاپ یکی از ابزارهایی است که قطعا به آن نیاز خواهید داشت. چرا که بارها باید سایز یک المان، رنگ آن، جهتش و … را تغییر بدهید. یک کاربرد دیگر فتوشاپ، طراحی استوری برد است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند استوری برد را روی کاغذ بکشند اما فتوشاپ به شما اجازه می‌دهد که یک استوری برد ساده و جذاب را به سرعت ایجاد کنید. همچنین به سادگی می‌توانید از فایل‌های فتوشاپ به عنوان ورودی برای افترافکت استفاده کنید.

Adobe Illustrator

illustrator

ایلاستریتور هم کاربردی شبیه به فتوشاپ دارد با این تفاوت که به جای پیکسل‌ها، از وکتور استفاده می‌کند و به این ترتیب کیفیت هر المان با تغییر سایز آن تغییری نمی‌کند. اگر مایلید از لوگوها، شخصیت‌ها و اشیای گرافیکی در موشن گرافیک استفاده کنید، ایلاستریتور نسبت به فتوشاپ انتخاب بهتری است.

مانند فتوشاپ، فایل‌های ایلاستریتور را هم می‌توانید به عنوان ورودی در افترافکت استفاده کنید.


موشن گرافیست کیست و باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

موشن گرافیست، کسی است که به صورت تخصصی به طراحی و ساخت صفر تا صد موشن گرافیک می‌پردازد. به عنوان یک طراح موشن گرافیک انتظار می‌رود تا شما مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم را داشته باشید.

بعضی از مهم‌ترینِ این مهارت‌ها عبارتند از:

درک نظریه رنگ‌ها و روانشناسی رنگ

شناختن رنگ‌ها یکی از اولین مهارت‌هایی است که به عنوان یک موشن گرافیست به آن نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید آموزش موشن گرافی را شروع کنید اما چیزی از روانشناسی رنگ‌ها نمی‌دانید، توصیه ما این است که ابتدا دانشی ابتدایی از این حیطه به دست بیاورید.

هر رنگ تاثیر متفاوتی بر ذهن انسان می‌گذارد و احساس خاصی را القا می‌کند. به دانشی که تاثیر رنگ‌ها بر ذهن می‌گذارد، نظریه رنگ یا روانشناسی رنگ گفته می‌شود. پس باید رنگ‌های موشن گرافیک را براساس احساسی که مایلید القا شود انتخاب کنید. مثلا اگر قرار است یک موشن هشداردهنده بسازید، انتخاب رنگ‌های زرد و قرمز برای طراحی مناسب خواهد بود.

درک اصول انیمیشن

ساخت موشن گرافیک و سایر انواع انیمیشن تنها به معنی به حرکت درآوردن چند پنل و المان نیست. شما باید بدانید هر جزء را چه زمانی، در چه جهتی و با چه سرعتی به حرکت در بیاورید. لازم است بدانید که روند پیشرفت سناریو را چه زمانی کند و چه زمانی سریع کنید. این مفاهیم که «اصول انیمیشن» نام دارند، از مهم‌ترین چیزهایی هستند که هم باید درباره آن مطالعه کنید و هم با تمرین فراوان به آن مسلط شوید.

مهارت‌ طراحی گرافیکی

طراحی موشن گرافیک چیزی نیست جز به حرکت درآوردن گرافیک‌های مختلف! پس مشخص است که برای تبدیل شدن به یک موشن گرافیست خوب باید مهارت‌های طراحی گرافیکی داشته باشید. مخصوصا اگر به صورت فریلنسری کار می‌کنید، داشتن مهارت‌های طراحی باعث می‌شود ۱۰ هیچ از رقیب‌هایتان جلو بیافتید.

درک سه بعدی و آشنایی با طراحی سه بعدی

هرچند بسیاری از موشن گرافی ها سه بعدی هستند، تمایل به موشن‌های سه بعدی روز به روز بیشتر می‌شود. بنابراین باید درک خوبی از روانشناسی شکل داشته باشید و بتوانید اجسام سه بعدی را رسم کنید و بتوانید با توجه به نمای موشن گرافیکتان این اجسام را به سایز‌های مختلف در بیاورید.

مهارت‌های هنری

همه موشن گرافیست‌ها طراحان هنری و نقاش حرفه‌ای نیستند اما موشن گرافیستی که این مهارت را داشته باشد، مسیر راحت‌تری را در پیش خواهد داشت. خوب است که شروع به تمرین طراحی کنید و گاهی المان‌ها، شخصیت‌ها و شکل‌ها را روی کاغذ بکشید و سپس در نرم افزارهای طراحی رسم کنید.

دانش تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی از ارکان موشن گرافی است و در اکثر موشن گرافیک‌هایی که می‌بینید، نقش مهمی دارد. مثلا ممکن است که یک موشن گرافی تنها از تایپوگرافی استفاده کند تا محصول، برند یا شرکت را به مخاطب معرفی کند. باید بدانید چه مدل از طراحی حروف (Typeface) چه احساسی را القا می‌کند و چه اشکالی راحت‌تر قابل خواند هستند. تایپوگرافی مناسب می‌تواند موشن گرافیک شما را چند مرحله ارتقا بدهد.


دوره‌های آموزش موشن گرافیک


خلاقیت

نوشتن سناریو و روند پیش رفتن موشن گرافیک در اکثر اوقات به عهده خود شماست و کارفرما مطلقا تصوری از خروجی کار ندارد. پس قوه خلاقیت خودتان را تقویت کنید. دیدن نمونه‌های موشن گرافیک می‌تواند در این کار به شما کمک کند.

مهارت‌های تکنیکی

موشن گرافیک و تکنیک‌های آن به شدت وابسته به انواع نرم افزارهای و پیشرفت تکنولوژی هستند. پس باید مهارت خود را در این زمینه بالا ببرید. به نرم افزارهای لازم برای طراحی موشن مسلط شوید، سعی کنید نرم افزارهای دیگر را به تدریج یاد بگیرید و از هرگونه آپدیت در نرم افزارها با روی باز استقبال کنید.

روابط اجتماعی

هیچ فریلنسر یا کارمندی به تنهایی و با قطع روابط اجتماعی در کارش موفق نشده است و شما هم دومین نفر تنها نخواهید بود!‌ به عنوان یک طراح باید بتوانید ارتباط خوبی با مشتری یا مدیرتان برقرار کنید، ایده‌هایتان را به صورت واضح برایشان بیان کنید و ایده‌های آن‌ها را بشنوید. همین رابطه را با همکارانتان هم حفظ کنید. از آن‌ها ایده بگیرید و راهنمایی بدهید. این افراد همیشه باعث می‌شوند در کار خود پیشرفت کنید و پروژه‌های جدیدی برای انجام دادن داشته باشید.

اصالت و امضای شخصی

خوب است که از ترندهای بازار و طراحی باخبر باشید اما چیزی که شما را از سایرین متمایز می‌کند، سبکی است که برای خود انتخاب می‌کنید. اگر در اول راه آموزش موشن گرافی باشید باید تا جای امکان از سبک دیگران تقلید کنید اما به مرور خوب است که سبک و امضای خاص خودتان را برای موشن گرافیک داشته باشید.

نقشه راه آموزش موشن گرافیک از مبتدی تا حرفه‌ای

۱- مطالعه تئوری

پیش از هرکاری، لازم است که بعضی مسائل اصولی را به صورت تئوری بدانید. مثلا درباره روانشناسی شکل و رنگ اطلاعات کافی را با مطالعه به دست بیاورید.

۲- یادگیری فتوشاپ و/یا ایلاستریتور

قبل از ورود به دنیای موشن گرافی باید وارد دنیای طراحی گرافیکی شده باشید. پس یکی از نرم افزارهای فتوشاپ یا ایلاستریتور را یاد بگیرید. لازم نیست در سطح حرفه‌ای‌ترین طراح‌های گرافیکی به این نرم افزارها مسلط بشوید چرا که این تسلط به مرور به وجود خواهد آمد، اما باید اصول اولیه کار را بدانید.

۳- یادگیری مقدماتی After Effect (مخصوص موشن گرافیک‌های دو بعدی)

بعد از یادگیری یک نرم افزار طراحی گرافیکی وقت آن است که اصل کار را شروع کنید: نرم افزار افتر افکت را نصب کنید و آن را یاد بگیرید. آشنایی با محیط نرم افزار و ابزارهای مختلف آن، اولین قدم‌هایی است که باید بردارید. یاد گرفتن چگونگی دستکاری لایه‌های افترافکت، استفاده از ease و پلاگین‌های ساده‌ای مثل ease and wiz در این مرحله قرار دارند.

۴- یادگیری تایپوگرافی در After Effect

همانطور که گفتیم تایپوگرافی بخش مهمی از موشن گرافیک است که باید به آن تسلط داشته باشید. بعد از آشنا شدن با بخش‌های مختلف نرم افزار، یادگیری تایپوگرافی، کار با mask و همینطور کار با پلاگین‌های فارسی‌نویسی را یاد بگیرید.

آیا علاقه‌مند به یادگیری اینفوموشن، اینفوگرافیک حرفه ای هستید؟

ویدیو دوره ساخت اینفوموشن

۵- حرکت کاراکتر و کار با صدا

شما باید بتوانید در طراحی موشن گرافیک زمابندی و سرعت مناسب را انتخاب کنید، مخصوصا اگر موشن گرافی شما به انیمیشن نزدیک‌تر بوده و کاراکتر داشته باشد. همچنین در این مرحله استفاده از نریشن و تلفیق موشن و صدا رو آغاز کنید.

۶- موشن گرافی سه بعدی

بعد از این که موشن گرافی دوبعدی مسلط شدید می‌توانید وارد دنیای سه بعدی بشوید. این کار را ابتدا در افترافکت و سپس Cinema 4D امتحان کنید.

۷- یادگیری سایر نرم افزارها و پلاگین‌ها

به عنوان یک موشن گرافیست حرفه‌ای باید اکثر پلاگین‌های افترافکت را بشناسید و براساس نیازتان پلاگین‌های جدیدی پیدا کنید. همچنین خوب است که سری به نرم افزارهایی مثل Mocha و Maya بزنید. این نرم افزارها همیشه نکات جدیدی برای یاد گرفتن دارند.


شاید این مطالب را دوست داشته باشید:


بعد از پایان آموزش موشن گرافی چطور وارد بازار کار بشویم؟

در اولین قدم، باید چند نمونه کار مناسب یا به عبارتی یک پورتفلیوی قوی داشته باشید. دست به کار بشوید و چند نمونه کار مختلف بسازید تا مطمئن باشید جلوی کارفرما قوی ظاهر خواهید شد. برای این کار هم به یک نوع موشن اکتفا نکنید. انواع مختلفی با مفاهیم و پیام‌های مختلف طراحی کنید تا بتوانید کارفرما یا مشتری را از مهارت خودتان مطمئن کنید.

سپس باید جست‌وجو را شروع کنید. در سایت‌های کاریابی یا شرکت‌های تولید محتوا به دنبال موقعیت شغلی دائمی یا پروژه‌ای بگردید. جا دارد که در این مرحله به عنوان کارآموز وارد یک شرکت بشوید و به تدریج موقعیت خودتان را ارتقا بدهید.

چگونه می‌توان یک موشن گرافیست موفق بود؟

  • صبور باشید: هیچ موشن گرافیستی یک شبه ره صد ساله را طی نکرده است. موفقیت در کار به مرور به دست می‌آید.
  • ارتباط مثبت را از یاد نبرید: همیشه مجموعه‌ای از همکاران، کارفرماها و مشتری‌های خوب را در دسترس داشته باشید و ارتباطتان را با آن‌ها قطع نکنید.
  • حرفه‌ای دستمزد بگیرید: از ابتدای کار تکلیفتان را در رابطه با دستمزد و حقوق مشخص کنید. اگر فریلنسر هستید کارهای باکیفیت را با قیمت پایین انجام ندهید. کلاس کاری خودتان را حفظ کنید تا مشتری‌هایی در سطح خودتان به شما پیشنهاد کار بدهند.

سوال‌‌های متداول آموزش موشن گرافیک

موشن گرافی چیست؟

موشن گرافی به معنی تلفیق طراحی گرافیکی با حرکت است. به این معنی که طراحی‌های به جای ساکن و ایستا بودن، حرکت دارند و براساس سناریوی خاصی جابه‌جا می‌شوند. به کسی که به طراحی موشن گرافی می‌پردازد موشن گرافیست یا طراح موشن گرافیک گفته می‌شود.

برای آموزش موشن گرافی چه پیش نیازهایی لازم است؟

لازم است که برای شروع آموزش موشن گرافیک با حداقل یکی از نرم افزارهای ایلاستریتور یا فتوشاپ آشنا باشید. در قدم بعدی باید نرم افزار افترافکت را یاد بگیرید. آشنایی اولیه با روانشناسی شکل و رنگ هم لازم است.

درآمد یک موشن گرافیست چقدر است؟

یک موشن گرافی حرفه‌ای یک دقیقه‌ای بالای ۳ میلیون تومان به ازای هر دقیقه ارزش دارد. برای موشن گرافیک‌ سه بعدی این رقم تقریبا دوبرابر می‌شود. البته باید توجه کنید که این رقم برای کارهای کاملا حرفه‌ای است و برای طراحان تازه‌کارتر، کف مبلغ ۱ میلیون تومان عددی منطقی است.

یک طراح موشن گرافی باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

یک طراح موشن گرافیک موفق باید مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌های سخت و نرم را داشته باشد. از جمله کار با نرم افزارهای مختلف، داشتن دانش درباره انیمیشن، طراحی گرافیکی و نظریه رنگ‌ها، داشتن زمان‌بندی و روابط عمومی خوب.

‫۴ دیدگاه ها

  1. ممنون بابت توضیحاتتون، من گرافیک خوندم و فتوشاپ رو بلدم و با ایلوستریتور تا حدی آشنایی دارم، میخوام موشن گرافیک رو بطور حرفه ای یاد بگیرم، نمیدونم از کجا و چه پکیجی بگیرم که بشه اعتماد کرد، میتونید راهنمایی کنید لطفا؟

    1. سلام فاطمه عزیز
      دوره آموزش موشن گرافیک داریم و همچنین درباره تولید محتوای اینستاگرام مشاوره میدیم
      پیج‌های اینستاگراممون رو میتونید به آدرس‌های
      Infogramacademy
      و
      Abcdigital.ir
      پیدا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن