Search
Close this search box.
بازاریابیبازاریابی دیجیتال

راهنمای کامل طراحی کمپین تبلیغاتی موثر

به این مقاله امتیاز دهید post

همه ما حداقل یک‌بار کلمه کمپین تبلیغاتی به‌گوش‌مان خورده! یکی از ابزارهای تبلیغاتی که می‌تواند مانند یک چوب جادویی روی برند شما بچرخد و باعث درخشان شدن آن بشود. اما واقعا این کلمه به چه معناست؟ هرکسی به هر روشی می‌تواند یک کمپین تبلیغاتی را طراحی کند و نتیجه آن برندینگ کسب‌وکار شما باشد؟ مثل هرکار دیگری، اینجاهم می‌گوییم: کار را باید به کاردانش بسپارید. در ادامه این متن می‌خواهیم درباره طراحی کمپین تبلیغاتی و موثرترین نمونه‌های آن در جهان بپردازیم.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

تصور کنید، فردی صبح پس از بیدار شدن در حال گشت‌و‌گذار در صفحه اینستاگرام خود است که تبلیغات برند شما را می‌بیند، احتمالا بدون توجه و سرسری از آن رد می‌شود.

کمی پس از خوردن صبحانه از خانه بیرون می‌رود، در راه رسیدن به محل کارش لوگوی کسب‌و‌کار شما را روی بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگراه‌ها توجه‌اش را جلب می‌کند، خاطره‌ی پست اینستاگرامی برایش تداعی می‌شود و کمی بعد از آن عبور می‌کند. ظهر است، همان فرد در فاصله‌ی استراحت میان دو شیفت کاری و خوش‌و‌بش با همکاران است که ناگهان پیامک تبلیغاتی برند شما را در صفحه تلفن همراهش می‌بیند؛ بله! این‌طور که به نظر می‌رسد دیگر راه فراری از کسب‌و‌کار شما برایش وجود ندارد. این کاری است که کمپین تبلیغاتی و طراحی کمپین تبلیغاتی با مشتری می‌کند.

طراحی کمپین تبلیغاتی:

کمپین های تبلیغاتی به صاحبان مشاغل و تیم‌هایشان کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌ها و راه‌کارها را برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت خود ارائه دهند.

کمپین تبلیغاتی سعی می‌کند مصرف کنندگان را از طرق مختلف درگیر برند کند. برای این کار از ترکیبی از رسانه‌ها مانند ایمیل، تبلیغات کاغذی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی و رسانه‌های اجتماعی را به کار می‌بندد.

طراحی کمپین‌ تبلیغاتی شامل همه تلاش‌های بازاریابی برای یک برند یا کسب‌و‌کار نمی‌شود. در حقیقت، کلمه کمپین به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای دستیابی به یک نتیجه خاص استفاده می‌شود. کمپین بازاریابی خوب از یک موضوع مشخص پیروی می‌کنند و یک ایده یا هدف واحد یا متمرکز را پرورش می‌دهند.

به عنوان مثال، هر تبلیغی Nike که می‌بینید یا می‌شنوید، بخشی از یک کمپین نیست، اما اگر یک بیلبورد نایک را مشاهده کردید، با یک پست اینستاگرام صفحه‌ی این برند مواجه شدید و یک ایمیل نایک دریافت کردید که همگی یک محصول مشابه را تبلیغ می‌کنند مطمئناً شاهد طراحی کمپین تبلیغاتی بوده‌اید.

احتمالا دیده‌باشید که از واژه کمپین هم برای بازاریابی و هم برای تبلیغات استفاده شده‌، تفاوت در چیست؟

تبلیغات جزئی از بازاریابی است. بازاریابی یعنی یک شرکت قصد دارد تا آگاهی دیگران از برند خود را بالا ببرد و مشتریان را به خرید ترغیب کند، در حالی که تبلیغات فرایند ایجاد پیام‌های اقناعی در مورد این اهداف گسترده است.

از نظر کمپین‌ها، یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند جنبه‌ای از یک استراتژی بزرگ‌تر برای تبلیغات بازاریابی باشد. به عنوان مثال، اگر نایک در مورد انتشار محصول جدید تبلیغاتی می‌کند، تبلیغاتش بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر بازاریابی آن‌هاست که ممکن است شامل ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و دیگر مجراهای رسانه‌ای نیز باشد.

۱۰ مرحله طراحی کمپین تبلیغاتی

چه محصول و یا خدماتی ارائه می‌دهید؟ می‌خواهید محصول خود را آفلاین یا آنلاین تبلیغ کنید؟ قبل از توسعه کمپین تبلیغاتی خود، به موقعیت شرکت خود در بازار توجه کنید و پیش‌بینی خود از جایگاه دل‌خواه‌تان را تعیین کنید. سپس کمپین تبلیغاتی خود را با درنظر گرفتن ویژگی‌ها، معایب و مزایای محصول یا خدمات خود طراحی کنید.

طراحی کمپین تبلیغاتی ممکن است در ظاهر پیچیده باشد، اما اگر به درستی آن را انجام دهید، این روند بسیار ساده می‌شود.

برای آشنایی با روند طراحی کمپین‌های تبلیغاتی به نکات زیر توجه کنید:

۱- هدف کمپین شما چیست؟

  • چرا این کمپین را اجرا می‌کنید؟
  • با طراحی کمپین تبلیغاتی می‌خواهید به چه چیزی دست یابید؟
  • مثلا می‌خواهید یک محصول یا خدمات جدیدی را تبلیغ کنید؟
  • بازخورد مشتریان را جمع‌آوری کنید؟
  • پول بیش‌تری به جیب بزنید؟
  • تعامل خود با کاربران را افزایش دهید؟
  • یک رویداد را اطلاع‌رسانی و تبلیغ کنید؟

قبل از شروع برنامه ریزی، هدف کمپین تبلیغاتی خود را مشخص کنید. ممکن است شما یک کمپین ایجاد کنید تا مشتریان را از کالا یا خدمتی جدید آگاه کنید یا ممکن است یک تبلیغ فروش ویژه داشته باشید، مانند «با خرید یک محصول، یکی رایگان دریافت کنید» از این اطلاعات برای ایجاد اهداف خاص و واقع‌بینانه برای کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنید.

۲- به آن‌چه رقیبان شما انجام می‌دهند دقت کنید

شگردهای بازاریابی گذشته امروز و آینده را نگاه کنید. ببینید چه تغییراتی در محیط بازاریابی ایجاد شده که ممکن است در نحوه تبلیغ محصولات یا خدمات شما اثر بگذارد.

بیشتر بخوانید:

آموزش بازاریابی صفر تا صد

۳- چه کسی را هدف قرار می‌دهید؟

شما باید از موقعیت جغرافیایی، جنسیت، سطح درآمد، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و سرگرمی‌ها و علایق مخاطبان خود اطلاع داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا مشخصات مشتری را در کنار هم قرار دهید و بهترین راه برای ارائه محصولات و خدمات به آن‌ها را انتخاب کنید.

به عبارتی برای طراحی کمپین تبلیغاتی نیاز به شناخت پرسونای مخاطب دارید.

این بخش یکی از موارد مهم و مورد علاقه برای گفت‌وگو است زیرا هم‌سویی شما با مخاطبان شما می‌تواند موفقیت هر بازاریابی و فروش مرتبط با آن را تضمین کند یا از بین ببرد.

اولین قدم برای پاسخ به این سؤال این است که مشخص کنید می‌خواهید مشتری‌های جدیدی جذب کنید یا از مشتریان موجود بازخورد محصول خود را به‌دست بیاورید؟ برای راحتی در طراحی کمپین تبلیغاتی باید به این سوالات پاسخ دهید.

پیام بازاریابی شما بسته به این‌که مخاطب کمپین شما در مرحله آگاهی، مشاهده یا تصمیم‌گیری باشد، متفاوت خواهد بود. البته گاهی اوقات یک کمپین می‌تواند هر دو این کارکردها را داشته‌باشد به عنوان مثال:در حالی که کمپین شما ممکن است مشتریان فعلی را هدف قرار دهد، می‌تواند باعث اطلاع‌رسانی برند تجاری شما به مصرف کنندگان جدید هم بشود.

بعد از آن علایق و نقاط ضعف مخاطب خود را مشخص کنید. چند سؤال وجود دارد که از خود و تیم خود می‌پرسید تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید.

  • منافع عمومی مخاطبان کسب‌و‌کار من چیست؟
  • چه مجله‌هایی می‌خوانند؟
  • چه برنامه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنند؟
  • آن‌ها وقت آزاد خود را چگونه می‌گذرانند؟
  • مخاطب من چند ساعت در شبانه‌روز آنلاین است؟
  • برای چه منظور از اینستاگرام، فیس‌بوک و شبکه‌های دیگر استفاده می‌‌کند؟
  • چه نوع محتوایی توجه مخاطبان من را به خود جلب می‌کند؟
  • آیا آن‌ها به پیام‌های فروش مستقیم پاسخ می‌دهند یا ترجیح می‌دهند با محتوای غیرمستقیم درگیر شوند؟
  • آن‌ها چه نوع مشکلاتی دارند که محصول خدمات یا برند من می‌تواند حل کند؟

آشنایی کامل با شخصیت مخاطبان برند، به شما کمک می‌کند با اطمینان به این سؤالات و سایر مواردی که ممکن است در طول کمپین به‌وجود بیایند پاسخ دهید و به طراحی کمپین تبلیغاتی بپردازید.

۴- مفهوم کمپین شما چیست؟

در این مرحله، شما می‌دانید چرا شما یک کمپین را اجرا می‌کنید و چه کسی را هدف قرار داده‌اید. اکنون بیایید در مورد شکل ظاهری کمپین صحبت کنیم:

کمپین‌های بازاریابی نیاز به یک مأموریت، یک بینش و یک هویت بصری دارند. کمپین‌های بزرگ با برند تجاری سازگار هستند اما هویت خود را حفظ می‌کنند.

برخی از مشاغل هنگام طراحی کمپین‌ تبلیغاتی خود از یک تیم داخلی استفاده می‌کنند و برخی دیگر از یک آژانس تبلیغاتی کمک می‌‌گیرند. گاهی اوقات نیز یک نیروی آزاد یا پیمان‌کار برای تکمیل بخش خاصی از پروژه استخدام می‌کنند.

از منابعی که شرکت شما می‌تواند برای کمک به کمپین تبلیغاتی خود استفاده کند، بهره ببرید. یعنی استعدادها، دانش و مهارت‌های کارکنان خود را بررسی کنید تا برای طراحی کمپین تبلیغاتی حدالامکان از نیروهای داخلی استفاده کنید.

۵-  از گروه آزمایش استفاده کنید

قبل از رونمایی کمپین ، تبلیغات خود را در یک گروه متمرکز از بازار هدف خود آزمایش کنید. گروه تمرکز به شما کمک می‌کند تا بازخورد مورد نیاز برای ایجاد تنظیمات در تبلیغات را به دست آورید. پس از ارزیابی تغییرات، کمپین تبلیغاتی خود را راه‌اندازی کرده و منتظر بمانید تا نتایج آن را ببینید.

۶- چگونه می‌توانید به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید؟

بیایید در مورد نوع بازاریابی کمپین شما صحبت کنیم. این انتخاب به عواملی مانند ترجیح مخاطب، بودجه و سابقه برند تجاری شما بستگی دارد.

به کانال‌های رسانه‌ای فعلی که برای تبلیغ شرکت خود استفاده می‌کنید، نگاهی بیندازید. کدام بهتر است؟ کدام بهترین تعامل را دارد؟ مهم‌تر از همه، مشتریان شما بیش‌تر کجا هستند؟

اگرچه استفاده از چندین رسانه برای انتشار کمپین تبلیغاتی توصیه می‌شود، اما عاقلانه نیست که تبلیغات خود را بر روی رسانه‌های کاملاً جدید منتشر کنید که پیش از این در آن حضور نداشته‌اید یا جای کسب‌وکارتان نیست.

۷- زمان مناسب برای انتشار کمپین تبلیغاتی چه وقتی است؟

 تعیین مهلت برای کمپین تبلیغاتی کسب‌و‌کار خود به شما می‌گوید که چه موقع، چگونه و چند بار کمپین را تبلیغ خواهید کرد.

زمان اجرای کمپین تبلیغاتی خود را برای نقطه حداکثری بگذارید. در حالی که برخی از شرکت ها در ماه‌های اوج فروش خود تبلیغات زیادی می‌کنند، برخی دیگر بودجه‌های تبلیغاتی خود را برای ماه‌هایی که هزینه‌های مصرف‌کننده کاهش می‌یابد، پس‌انداز می‌کنند. اگر در حال بازاریابی اسباب‌بازی هستید، ممکن است بهتر باشد که در فصل تعطیلات تبلیغات کنید، در حالی که اگر راه‌حل‌های برنزه کردن را پیشنهاد می‌کنید، بهتر است در اواخر زمستان تا اوایل بهار تبلیغ کنید.

ابتدا، یک جدول زمانی کلی تبلیغات ایجاد کنید. در تقویم، تاریخ و مهلت شروع کمپین خود را علامت بزنید. در مرحله بعدی، به کانال‌های بازاریابی تبلیغاتی انتخاب شده نگاهی بیندازید. با توجه به افراد و منابع مالی خود، چند مرتبه می‌توانید محتوای تبلیغات خود را پست و تبلیغ کنید؟ برای هر کانال بازاریابی یک تقویم تبلیغاتی ایجاد کنید. برای هر کانال در مورد مسؤلانش تصمیم بگیرید و پست‌های برنامه ریزی شده، ایمیل و غیره را در تقویم خود مشخص کنید.

۸- چگونه کمپین تبلیغاتی شما به هدف خود می‌رسد؟

حتی اگر کمپین شما مؤثر باشد و یک ترافیک ایجاد کند، باز هم باید تا زمان پایان کمپین، وظایف تعیین‌شده را انجام دهید.

۹- چگونه کمپین بازاریابی را ارزیابی کنیم؟

معیارهای اثربخشی تبلیغات بستگی به این دارد که چه نوع کمپین بازاریابی را اجرا می‌کنید و چه کانال‌هایی را انتخاب کرده‌اید.

مطمئناً موفقیت در معیارهایی مانند ترافیک ایجاد شده، سرعت کلیک و برداشت ها وسوسه‌انگیز است، اما از آن‌جا که آن‌ها لزوماً نشان‌گر افت یا افزایش درآمد نیستند نمی‌توانند معیارهایی باشند که برای سنجش اثربخشی کمپین شما استفاده شود.

اندازه‌گیری و تحلیل داده‌های کمپین شما می‌تواند بینشی بی‌نظیر از مخاطبان، کانال‌های بازاریابی و بودجه شما ایجاد کند. هم‌چنین می‌تواند دقیقاً به شما بگوید که چگونه کمپین بعدی خود را اجرا کنید.

۱۰- با اطلاعات کمپین چه خواهید کرد؟

هنگامی که داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کرده و به کار می‌برید، ارزش آن ده برابر افزایش می‌یابد. چراکه نه تنها به شما کمک می‌کند تا نتایج کمپین خود را اندازه‌گیری و ارزیابی کنید، بلکه چگونگی واکنش مخاطبان، روش های بازاریابی، خلاقیت و موارد دیگر را برای شما شفاف می‌کند.

پس از به پایان رسیدن مراحل اجرای هر کمپین، با تیم خود به بررسی آن‌چه اتفاق افتاده‌است بپردازید مثلا از خودتان سؤالاتی مانند موارد زیر بپرسید:

ـ چه کار دیگری می‌توانستید انجام دهید؟

ـ چگونه می‌توانستید پس انداز کنیم؟

ـ چه چیزی در مورد مخاطبان یا کانال‌های بازاریابی خود آموختیم؟

ـ شرکت کنندگان یا مشتریان چه بازخوردهایی داشتند؟

کمپین‌های تبلیغاتی موفق در دنیا

 ۱. مینی: پیروزی کوچک

حتما تا به حال ضرب‌المثل «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه» را شنیده‌اید، تبلیغات کمپین این شرکت یادآور مضمون همین ضرب‌المثل است.

طراحی کمپین تبلیغاتی

شرکت خودروسازی مینی برندی شناخته شده در زمینه تولید اتومبیل‌های کوچک در بریتانیاست. در این تبلیغ تیم فنی مینی به اشکال مختلف قصد نمایش مزیت‌های انسان‌هایی کوچک‌تر از دیگران را دارد. به عنوان مثال در زمینه مبارزه تن به تن در روم باستان روی مزیت چابکی هیکل کوچک تاکید می‌شود.

۲. نایکی: فقط انجامش بده

طراحی کمپین تبلیغاتی

وقتی می خواهید بهترین راه را برای معرفی برندتان پیدا کنید باید از خودتان این سوال را بپرسید که قرار است چه مشکلی را برای مشتری‌هایتان حل کنید؟ شامل حال چه کسانی می‌شود؟ محصول یا خدمات شما چه راه حلی ارائه می دهد؟ با استفاده از انتقال پیام به مشتری ها برای فروش، می توانید رابطه‌ای با مشتریان به وجود بیاورید که هرگز شما را از یاد نبرند، درست شبیه کاری که این شعار نایکی با مخاطبان خود می‌کند.

۳. گروه شیر کالیفرنیا: شیر داری؟

طراحی کمپین تبلیغاتی

این گروه با استفاده از شعار «شیر داری؟» توانستند فروش شیر در کالیفرنیا را تنها طی یک سال ۷ درصد افزایش دهند. توجه کنید که این شعار برای دعوت مردم به مصرف شیر نیست. پس، لازم نیست همیشه به دنبال مشتری های جدید برای خدمات یا محصولات خود باشید. گاهی باید مشتری های فعلی خود را به استفاده ی بیش تر از محصولاتتان ترغیب کنید.

۴. داو: زیبایی واقعی

«دنیایی را تصور کنید که در آن زیبایی منبع اعتماد به نفس باشد، نه اضطراب». این جمله در واقع شعار کمپین تبلیغاتی شرکت داو (Dove) بود که به زیبایی واقعی فکر می کرد و البته با استقبال زیادی هم روبه‌رو شد. آن‌ها تبلیغی ساختند که در آن از یک چهره‌نگار اداره‌ی تحقیقات پلیس امریکا (FBI) درخواست شد دو طرح از هر یک از زنان داوطلب این تحقیق رسم کند. یکی از این طرح‌ها بر اساس توصیفات خودِ آن زن ترسیم می‌شد و طرح دیگر بر اساس توصیفات یک غریبه. جالب است بدانید که این دو تصویر کاملا متفاوت بودند. داو این نتایج را همراه با این آمار قابل توجه ارائه داد که تنها ٪۴ از زنان در سراسر دنیا خود را زیبا می‌دانند.

طراحی کمپین تبلیغاتی

و اما نتایج: این ویدئوها بیش از ۱۱۴ میلیون بار دیده و ۳.۷۴ میلیون بار به اشتراک گذاشته شدند چون به خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کردند و مردم هم پیام شرکت داو را شنیدند.

۵. اُلد اِسپایس (Old Spice): مَردی که مَرد شما هم می تواند بوی او را بدهد

می توان گفت که شعار تبلیغاتی این کمپین ره صد ساله را یک شبه طی کرد. استراتژی این برند تجاری این‌گونه بود که ویدئوهای تبلیغاتی کوتاه و زیبایی برای تک تک مشتری هاشان می فرستادند و گفته‌می‌شد ویژگی بارز آن‌ها شخصی بودن این ویدئوها و سرعت بسیار بالا در انتشار آن بود.

پس اگر کمپین تان به سرعت با مشتری ها و هواداران تان ارتباط برقرار کرد، هر کاری از دستتان برمی آید انجام بدهید تا این ارتباط را حفظ کنید. اما هم‌زمان باید حواستان جمع باشد پیامی که منتقل می کنید در راستای اهداف برندتان باشد.

اگر این پست برای شما مفید بوده، درباره روش‌های تبلیغات موثر هم بخوانید!

شما برای ما بنویسید

پس تا اینجا دانستیم که یک کمپین تبلیغاتی که استراتژی قوی پشت آن است، تا چه اندازه می‌تواند به کسب‌وکار ما کمک کند. شما تجربه طراحی کمپین تبلیغاتی را دارید؟ به‌نظرتان مهم‌ترین نکته درباره این شیوه تبلیغ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن