Search
Close this search box.
بازاریابیبازاریابی دیجیتال

مدل بازاریابی Sostac چیست؟ معرفی ۶ مرحله Sostac

۱/۵ - (۱ امتیاز)

اگر اهل دنیای مارکتینگ هستید و روش‌های مختلف آن را مثل یک مخاطب وفادار دنبال می‌کنید، حتما به مدل‌های متنوع بازاریابی هم برخورد کرده‌اید. مدل‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توانید مسیر مارکتینگ را روشن‌تر کنید و با آن پا به دنیای عجیب، بزرگ و بی‌انتهای بازاریابی بگذارید. در میان مدل‌های بیشماری که برای بازاریابی و از جمله دیجیتال مارکتینگ معرفی می‌شود، مدل بازاریابی sostac اهمیت ویژه‌ای دارد.

باید بگوییم که مدل sostac یک روش موثر و پرکاربرد در فرایند بازاریابی دیجیتالی است که به کمک آن می‌توانید شرکت و کسب‌و‌کارتان را به قله موفقیت نزدیک کنید.

اگر دوست دارید درباره مدل بازاریابی سوستاک و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بیشتر بدانید و آن را در کار بازاریابی‌تان اجرا کنید، با آکادمی اینفوگرام همراه باشید:

مدل چیست؟

شاید بهتر باشد پیش از آنکه درباره مدل سوستاک صحبت کنیم، اندکی درباره مدل، در حالت کلی بدانیم.

مدل‌ها در بازاریابی نقش اساسی را ایفا می‌کنند. آن‌ها برای مدل‌سازی بازار و کمک به کار بازاریابی و فروش طراحی می‌شوند که براساس آن‌ها یک استراتژی منسجم برای مارکتینگ به وجود آید. در واقع، این مدل‌ها هستند که به شما امکان طراحی یک استراتژی درست برای فعالیت مارکتینگ را می‌دهند.

برای آنکه یک مدل درست و اصولی داشته باشید، نیاز به اطلاعات دقیقی از کسب‌وکار خود، رقبایتان و همینطور پیش‌بینی آینده فعالیتتان دارید.

بنابراین مدل‌ها جایگاه ویژه‌ای در فعالیت مارکتینگ دارند و می‌توانند به کسب‌وکارها قوام ببخشند.

مدل بازاریابی sostac چیست؟

حال که با کارآیی مدل در بازاریابی آشنا شدیم، باید به سراغ سوستاک برویم.

آیا تا به حال نام این نوع مدل را در حوزه دیجیتال مارکتینگ شنیده‌اید؟ خب بگذارید درباره آن به طور مفصل صحبت کنیم.

اگر بخواهیم یکی از مدل‌های بسیار محبوب در میان فعالان دیجیتال مارکتینگ را نام ببریم، باید به مدل بازاریابی sostac اشاره کنیم. سوستاک یک مدل و سیستم برای ایجاد و مدیریت طرح‌هایی است که شما در کارتان به آن‌ها نیازمندید.

با کمک این مدل و چارچوبی که در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌توانید انواع مختلفی از پلن‌های دیجیتال را برای کارتان ایجاد کنید. استفاده از مدل بازاریابی سوستاک به شما این امکان را می‌دهد، هر طرحی را که نیاز دارید، به وسیله آن توسعه دهید. از طرح‌های تجاری گرفته تا بازاریابی ارتباطات و بازاریابی را می‌توان به وسیله این مدل توسعه و گسترش داد.

زمانی که اجزای مدل sostac در کنار هم قرار می‌گیرند، شبیه به تکه‌های پازل عمل می‌کنند و در نهایت یک بیگ پلن را تشکیل می‌دهند که می‌تواند شما را برای طراحی استراتژی بازاریابی کمک کند.

خوب است بدانید که این مدل، به عنوان سومین مدل محبوب در میان کاربران معرفی شده و علت این محبوبیت، به خاطر سپردن راحت آن‌ها و آسان شدن فعالیت‌ها به وسیله برنامه‌ریزی‌های دقیق سوستاک است. این الگوی برنامه‌ریزی، در دهه ۱۹۹۰ جای خودش را در میان کاربران بازاریابی دیجیتالی باز کرد و تا به امروز همچنان به عنوان یک الگوی مهم، معرفی می‌شود.

مدل بازاریابی sostac

چرا به مدل بازاریابی سوستاک نیاز داریم؟

یک سوال اساسی در برخورد با این مدل از دیجیتال مارکتینگ، چرایی استفاده از آن است. بسیاری از افراد ممکن است در ابتدا، از خود یا دیگرانی که این مدل را انتخاب می‌کنند، علت استفاده از آن را بپرسند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل استفاده از مدل sostac خواهیم پرداخت:

_ ارائه ساختار واضح

ما در فعالیت‌های مارکتینگ خود، نیاز به یک ساختار و استراتژی مشخص داریم تا به راحتی آن را به خاطر بسپاریم. علاوه‌بر آن، ساختار واضح در کار مارکتینگ به ما کمک می‌کند که هدف و برنامه خود را راحت‌تر و بهتر برای مشتری توضیح دهیم. استفاده از مدل بازاریابی sostac به شما کمک می‌کند که مراحل مورد نیاز برای ایجاد و اجرای هر نوع برنامه تجاری و یا بازاریابی را به خوبی انجام دهید.

_ مشتری محور بودن

می‌توان گفت که مدل sostac  مشتری محور است. در واقع به وسیله آن می‌توانید اهمیت مخاطب و مشتریان، شرکای بالقوه، تاثیرگذاران بر کار و همچنین رقبایتان را در شرایط مختلف، بررسی کنید. بر این اساس به یک شیوه‌نامه اصولی و منسجم می‌رسید که اجرای آن، کمک بسیاری به فرایند بازاریابی دیجیتالی شما می‌کند.

_ داشتن اهداف مشخص

قطعا می‌دانید یکی از مهم‌ترین فاکتورها در فعالیت بازاریابی، داشتن هدف است. در حقیقت باید گفت، این اهداف هستند که شما را در انجام کارها پیش می‌برند و تمامی مراحل براساس آن‌ها اجرا می‌شود. این مدل مارکتینگ، امکان دستیابی به چشم‌انداز آینده را به شما می‌دهد و از این نظر نقش مهمی را در فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی ایفا می‌کند.

_ ارائه تاکتیک‌ها

داشتن تاکتیک‌های کاربردی و قابل اجرا در فعالیت مارکتینگ، اهمیت ویژه‌ای دارد. زمانی که شما از این مدل بازاریایی در کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، امکان استفاده از تاکتیک‌های کارآمد تاثیرگذار را نیز به شما می‌دهد.

_ پایداری در اجرا و کنترل فعالیت

خوب است بدانید که مدل بازاریابی سوستاک قادر است روش‌هایی را به شما ارائه کند که به وسیله آن استراتژی‌های مورد استفاده را بررسی، کنترل و نگهداری کنید. به زبان ساده، این الگوی مارکتینگ به شما کمک می‌کند که استراتژی مورد استفاده‌تان را حفظ و نگهداری کنید تا به نتیجه موثرتری در فعالیتتان برسید.

چگونه یک مدل بازاریابی sostac را طراحی کنیم؟

برای طراحی مدل بازاریابی sostac  نیاز است که مراحلی را طی کنیم و براساس هر مرحله، اقدامات لازم را انجام دهیم. در ادامه، مراحل شش گانه  مدل sostac را می‌خوانیم:

۱. تجزیه و تحلیل موقعیت (situation)

مدل بازاریابی sostac

اولین قدم در طراحی مدل سوستاک، تجزیه و تحلیل موقعیت است‌. در این مرحله باید وضعیت کلی شرکت و سازمان خودتان را مشخص کنید. با تجزیه و تحلیل موقعیت، تصویری شفاف از فعالیت خود به دست می‌آورید و می‌توانید مشخص کنید که دقیقا چه کسی هستید؟ قصد انجام چه کاری را دارید؟ و هدف شما چیست؟

فراموش نکنید که در این مرحله، توجه به پرسونای مشتریان (شناخت دقیق روحیات و رفتارهای مشتریان)، تحلیل سوات (توجه به نقاط ضعف و قوت سازمان و فرصت‌ها و تهدیدها) و همچنین بررسی و پایش رقبا (رقیبان شما چه کسانی هستند و تفاوتشان با شما در چیست) بسیار مهم است.

۲. اهداف (Objectives)

مدل بازاریابی sostac

پس از آنکه فضای کلی کار خود را ترسیم کردید و به تجزیه و تحلیل درست موقعیتتان رسیدید، باید به سراغ اهداف بروید. مشخص کردن و تمرکز بر روی اهداف کوتاه‌مدت استراتژی، شما را در مسیر درست بازاریابی دیجیتال قرار می‌دهد. برای این کار، روش ۵Ss کمک زیادی به شما می‌کند که درست عمل کنید و آنچه را که دقیقا نیاز است به کار بگیرید.

روش ۵Ss شامل مواردی از جمله: فروش (sell)، صحبت کردن (speak)، خلق ارزش افزوده (serve)، صرفه‌جویی در هزینه‌ها (save) و سروصدا کردن (sizzle) می‌شود.

۱. فروش: سعی کنید که فروش خودتان را افزایش دهید. حتی اگر هنوز فروش آنلاین ندارید، به کارهایی روی بیاورید که به جذب مخاطب و در نهایت فروش محصول و خدمات منجر شود‌. اقداماتی مانند ارسال رایگان محصولات و یا پک‌های تخفیفی ویژه به شما در این کار کمک می‌کند.

۲. صحبت کردن: از کانال‌های ارتباطی مختلف و فضاهای آنلاین برای صحبت و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان استفاده کنید.

۳. خلق ارزش افزوده: بخش‌های خدمات مشتریان را ایجاد و تقویت کنید. با این کار می‌توانید ارزش افزوده خلق کنید و با اهدافی که در نظر دارید، میزان رضایت مشتریان را بسنجید.

۴. صرفه‌جویی در هزینه‌ها: سعی کنید که هزینه‌های فعالیتتان را پایین بیاورید. برای این کار، با استفاده از ابزارهای دیجیتال و کانال‌های مجازی، نشان دهید که تا چه اندازه در فعالیت‌های آفلاین صرفه‌جویی کرده‌اید.

۵. سروصدا کردن: سروصدا کردن در واقع همان برندسازی آنلاین شماست! شما باید صدای برند شخصی خود را در فضای آنلاین بالا ببرید، با مخاطبان صحبت و روابط حسی و عمومی را بیشتر کنید.

۳. استراتژی (strategy)

مدل بازاریابی sostac

داشتن استراتژی به عنوان مرحله سوم مدل سوستاک مطرح می‌شود. این مورد مشخص می‌کند که در فعالیت دیجیتال مارکتینگ، در کنار داشتن اهداف کوچک و کوتاه‌مدت، چطور به هدف‌ بلندمدت و نهایی برسید.

در این مرحله، دو مورد اهمیت ویژه دارند که آن دو، جذب مخاطب و درگیر شدن موثر و مشتاقانه مخاطب با فعالیت و برند شماست.

۴. تاکتیک‌ها (tactics)

مدل بازاریابی sostac

تاکتیک‌ها، شامل تمام ابزار و وسایلی هستند با برنامه‌ریزی، از آن‌ها برای رسیدن به اهداف و برنامه بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنید.

تاکتیک‌های مورد استفاده در مدل sostac در چند مورد خلاصه می‌شوند:

_ سئو

سئو یا بهینه‌سازی در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی، یک راه مهم و تاثیرگذار در پیشبرد اهداف و پیشی گرفتن از رقبا در بازار رقابتی است.

_ تبلیغات کلیکی گوگل

این ابزار نیز مانند سئو، می‌تواند در دیده شدن کلمات کلیدی به وسیله تبلیغات گوگل ادز موثر عمل کند. همچنین با فرستادن ترافیک جست‌وجوی گوگل، می‌توان به دیده شدن برند نیز کمک کرد.

_ همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

این کار برای شرکت‌ها، از طریق ایجاد شبکه همکاران اتفاق می‌افتد. در واقع همکاری در فروش یا ایجاد بازاریابی پورسانتی، یک حرکت مهم و موثر به شمار می‌رود و به بهتر دیده شدن برند و محصول شما کمک می‌کند.

_ بازاریابی ایمیلی

استراتژی ایمیلی از آن جهت در مدل sostac اهمیت دارد که برند شما، به وسیله ایمیل به دست حجم زیادی از مشتریان می‌رسد. ایمیل‌هایی که تیتر و محتواهای جذابی را دارا هستند، احتمال باز شدن و خوانده شدن بیشتری هم از سوی مشتریان دارند.

۵. اقدام (action)

مدل بازاریابی sostac

اقدام، بخش اجرایی کردن تمامی مراحلی است که از آن‌ها نام بردیم. به زبان ساده، در این مرحله باید مجموعه اقداماتی را انجام دهید که وسیله آن به برنامه‌تان جان ببخشید و آن را به شکل عملی پیاده کنید.

ایجاد محتوای خوب، لینک‌سازی، بازاریابی ایمیلی، توجه به سئو و مانند این‌ها، می‌تواند شما را در مرحله اکشن به هدفتان نزدیک کند.

۶. کنترل (control)

مدل بازاریابی sostac

آخرین مرحله و شاید بتوان گفت مهم‌ترین مرحله‌ای که می‌توانید در آن نتیجه فعالیتتان را ببینید، کنترل است. در مدل بازاریابی sostac رسیدن به مرحله آخر، با زحمت فراوان ممکن است. اما زمانی که به آن رسیدید، می‌توانید نتیجه فعالیتتان را به شکل اصولی بررسی و نقاط قوت و ضعف، اشتباهات و اقدامات موثر خودتان را استخراج کنید.

در مرحله کنترل، باید تمامی تاکتیک‌های مورد استفاده را در پک‌های اطلاعات و آماری مشخصی بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید و براساس آن، فعالیت و اقداماتتان را بسنجید.

فراموش نکنید که فعال بودن بخش Ecommerce analytics نیز می‌تواند آمار فروش آنلاین شما را به طور دقیق و با بینش عمیق‌تری در فرایند‌های استراتژی و تاکتیک‌ها در اختیارتان بگذارد.

سخن آخر

همانطور که در ابتدا گفتیم، روش سوستاک یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین روش‌‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که سال‌هاست مورد استفاده و توجه کاربران بازاریابی قرار دارد. به وسیله این روش، می‌توانید تمامی مراحل فعالیت و اقدامات خودتان را به شکل دقیق ترسیم و اجرا کنید. این روش به شما امکان برنامه‌ریزی دقیق و طراحی استراتژی بازاریابی را به زبان ساده می‌دهد و شما را به هدف نهایی‌تان می‌رساند. بنابراین اگر به دنبال یک راه موثر و دقیق برای پیاده‌سازی و اجرای استراتژی بازاریابی می‌گردید، همین حالا مدل بازاریابی سوستاک را به کار بگیرید.

 

شما برای ما بنویسید

آیا تا به حال، چیزی درباره مدل sostac شنیده‌اید؟

با توجه به آنچه که گفته شد، نظر شما درباره این مدل مارکتینگ چیست؟

آیا استفاده از مدل sostac می‌تواند کسب‌وکارها را به هدف نهایی‌شان برساند؟

ما در آکادمی اینفوگرام، منتظر شنیدن نظرها، نکته‌ها و تجربه‌های خاص شما درباره مدل بازاریابی sostac هستیم. این بار نوبت شماست که با ما صحبت کنید.

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن