Search
Close this search box.
بازاریابی محتوایی

مزایای بازاریابی محتوایی و چالش‌های آن چه هستند؟

به این مقاله امتیاز دهید post

در حال حاضر در دنیای کسب و کار، محتوا حرف اول و آخر را می‌زند. شاید شما هم از کسانی باشید که می‌خواهند وارد دنیای بازاریابی محتوایی شوند اما از مزایای آن آگاه نیستند. در این مقاله، عدد از مزایای بازاریابی محتوایی را به شما معرفی خواهیم کرد و در انتها نیز به شرح معایب آن خواهیم پرداخت.

مزایای بازاریابی محتوایی

مزایای بازاریابی محتوایی

۱- بهبود سئو

بهبود سئوی سایت شاید واضح‌ترین مزیت از مزایای بازاریابی محتوایی باشد که به ذهن می‌آید. سئوی سایت علاوه بر مسائل فنی آن ، بیش از هرچیز به کیفیت محتوای آن وبسایت وابسته است. در حال حاضر، افراد برای پیدا کردن راه حل مشکلاتشان، کلمات کلیدی مربوط به آن مشکل را گوگل می‌کنند و با انبوهی از محتوا مواجه می‌شوند. در این میان، محتوایی برنده است که بهتر از سایر محتواها بتواند مشکل آن‌ها را حل کند. پس هرچه بیشتر بر استراتژی محتوایی سایت تمرکز کنید، افراد بیشتری به سایت شما سر می‌زنند و مدت بیشتری در سایت می‌مانند. بدین ترتیب سئوی سایت شما به تدریج بهبود چشمگیری خواهد یافت.

یک آمار جالب در این مورد مربوط به سایت هاب اسپات است. به گزارش این سایت در سال ۲۰۱۸، تعداد بازدیدهای سایتی که از سرچ ارگانیک به دست آمده، با استفاده از محتواهای بهینه‌شده ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.

۲- افزایش لید

محتوای بهینه‌شده سایت نه‌تنها باعث بهبود سئو می‌شود؛ بلکه تعداد لیدهای شما را هم افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای نشان داده است که برندهایی که از انواع محتوای بهینه‌شده وبلاگ استفاده می‌کنند، ۶۷٪ لید بیشتری نسبت به سایر برندها جذب می‌کنند. افزودن انواع محتوا مانند فایل پی دی اف، ویدیو، اینفوگرافیک و … باعث می‌شود روند افزایش لید شما حتی بیشتر هم بشود.

درباره انواع محتوا در بازاریابی محتوایی در این پست بیشتر بخوانید.

۳- افزایش مکالمه با مخاطب

داشتن مکالمه و ارتباط مستقیم با مخاطب یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوایی است. با انتشار محتوای باکیفیت در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، این امکان را به مخاطب خواهید داد که سوال‌های خود را با گذاشتن کامنت از شما بپرسد. با این کار، مکالمه‌ای شروع خواهد شد که در آن شما مستقیم به حل مشکلات مخاطبان می‌پردازید. این کار حس اعتماد و اطمینان را به مخاطبان و مشتریان شما القا می‌کند. سایر مخاطبان خواهند دید که شما به نظراتشان اهمیت می‌دهید و آن‌ها نیز مشکلاتشان را با شما در میان می‌گذارند.

۴- افزایش سرعت تصمیم‌گیری مشتری برای خرید

بسیاری از خریدها با یک سرچ ساده در گوگل آغاز می‌شود. اگر مسیر محتوای سایت را به درستی بچینید، می‌توانید نقشه سفری طراحی کنید که مشتری در آن از محتوای وبلاگ به خرید کردن از سایت شما برسد. به عنوان مثال، مشتری برای حل مشکلی به وبلاگ شما می‌رسد، به سایر پست‌های مرتبط با مشکلش سر می‌زند و سرانجام به فروشگاه شما می‌رسد. در اینجا مشتری به شما اعتماد کرده و احتمال این که از شما خرید کند بیشتر است.

۵- افزایش آگاهی از برند

با داشتن محتواهای مناسب، به تدریج یک «ردپای دیجیتال» از خود در دنیای مجازی ایجاد می‌کنید. به این ترتیب کم‌کم مردم و رقیبان نام شما را در حوزه فعالیتتان می‌شناسند. برای این که بیشترین آگاهی را درباره برند خود ایجاد کنید، سعی کنید محتواهایی تولید کنید که امضای برند شما را داشته باشند. این امضا می‌تواند در سبک طراحی گرافیکی، نوع محتوا و همچنین لحن شما در بیان محتوا نمایان باشد.

۶- به‌صرفه بودن

یکی دیگر از مزایای بازاریابی محتوایی این است که با وجود وقتی که برای آن صرف می‌شود، همچنان نسبت به روش‌های بازاریابی برونگرا بسیار به‌صرفه‌تر است. به گزارش انستیتو بازاریابی محتوایی، در سال ۲۰۱۵، ۲۰۰ میلیون از مردم جهان روی گوشی‌های تلفن همراه خود اپلیکیشن‌های ضد تبلیغ نصب کرده بودند. همچنین طبق آمار همین موسسه، بازاریابی محتوایی نسبت به بازاریابی برونگرا ۶۲٪ هزینه کمتری دارد. مردم به دنبال محتوای باکیفیت هستند و از تبلیغات اجباری که دریافت می‌کنند، فراری‌اند.

 چالش‌های بازاریابی محتوایی

مزایای بازاریابی محتوایی بسیارند اما از چالش‌های آن نیز نباید چشم پوشید. از جمله:

مزایای بازاریابی محتوایی

۱- تعیین هدف

بسیاری از افراد استراتژی بازاریابی محتوایی را برای کسب وکار خود انتخاب می‌کنند، بدون این که هدف مشخصی از این کار داشته باشند. اولین گام برای وارد شدن به دنیای بازاریابی محتوایی، تعیین هدف است. اگر هدفی نداشته باشید، تمام مزایای بازاریابی محتوایی برای کار شما بی‌معنی خواهند شد. هدف، مواردی از جمله نوع محتوا، کانال انتشار و توزیع و حجم آن را مشخص می‌کند.

۲- تعیین پرسونا و تمرکز بر مخاطبان بالقوه

مشکل بسیاری از کسب و کارهای کوچک در شروع بازاریابی محتوایی، تعیین پرسونا، انتخاب گروه مخاطبان و تمرکز کردن بر آن‌ها است. برای این که بتوانید افراد را به مرحله خرید کردن برسانید، باید بتوانید محتوای صحیح را در زمان مناسب در اختیار آن‌ها بگذارید.

۳- داشتن زمان کافی

مزایای بازاریابی محتوایی، مزایای بلند مدتی هستند و آثار آن‌ها تا مدت‌ها برای کسب و کار شما باقی می‌ماند. به همین نسبت، برای تولید محتوا و دیدن نتیجه انتشار آن نیاز به زمان خواهید داشت. اگر نیاز دارید که برنامه بازاریابی در زمان کوتاهی به نتیجه برسد، بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی محتوایی به کار شما نخواهد آمد.

۴- تقویم محتوایی

داشتن تقویم محتوایی یکی از حیاتی‌ترین چالش‌های بازاریابی محتوایی است. این تقویم باید شامل اطلاعاتی از جمله نوع محتوا، تاریخ و زمان انتشار و بستر انتشار محتوا باشد.

درباره تقویم محتوایی در این پست بیشتر بخوانید.

۵- نوع محتوا

اگر مخاطب خود را به درستی نشناسید، نمی‌توانید انواع محتوای مورد نیاز او را تولید کنید. برای مثال شما دست به تولید محتوای ویدیویی می‌زنید، در صورتی که مخاطبان شما اغلب کارمند هستند و مشاهده ویدیو در محل کار برای آن‌ها مشکل است.

درباره انواع محتوا در این پست بیشتر بخوانید تا بتوانید نوع درست محتوا را برای مخاطبان انتخاب کنید.

۶- سنجه‌های بازاریابی (KPI)

هدف‌گذاری برای داشتن برنامه بازاریابی موفق و بهره‌مند شدن از مزایای بازاریابی محتوایی کافی نیست. در پایان دوره‌های مشخصی از برنامه بازاریابی، باید عملکرد خود را بسنجید تا ببینید چقدر موفق بوده یا شکست خورده‌اید.

در این پست درباره انواع KPI بازاریابی محتوایی بیشتر توضیح داده‌ایم.

مزایای بازاریابی محتوایی در بلند مدت بر رشد کسب و کار شما بسیار تاثیرگذار هستند. با این حال، نباید بدون در نظر گرفتن چالش‌های بازاریابی محتوایی و برنامه‌ریزی کافی برای این چالش‌ها، قدم به دنیای بازاریابی محتوایی بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله از آکادمی اینفوگرام با مزایای بازاریابی محتوا آشنا شدید. به کمک بازاریابی محتوا می‌توانید سئو سایت خود را بهبود بخشید، مخاطبان بیشتری جذب کنید، با مخاطبان خود بهتر ارتباط برقرار کنید، در هزینه‌های تبلیغات صرفه‌جویی کنید و …. اما این روش همانطور که مزایای زیادی دارد چالش‌هایی نیز دارد. تعیین پرسونا، تنظیم نقشه سفر مشتری، تولید محتوای باکیفیت و خلاقانه از چالش‌های این بازاریابی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن