Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتالبازاریابی محتوایی

چطور برای موشن گرافیک سناریو بنویسیم؟ ۵ ترفند سناریو نویسی حرفه ای برای موشن گرافیک

به این مقاله امتیاز دهید post

یک سناریو قدرتمند، پایه و اساس یک ویدیوی عالی است. اما وقتی در حال نوشتن سناریوی موشن گرافیک هستید، باید بدایند که این نوع سناریو چیزی بیشتر از یک گفتگوی ساده است. یک موشن گرافیک خوب ترکیبی از صدا و تصویر برای روایت یک داستان جذاب است، با این حال اکثر نویسندگان فراموش می‌کنند که برای این رسانه‌ی خاص می‌نویسند. در سناریو موشن گرافیک داستان باید از طریق عناصر مختلف، از صداگذاری گرفته تا پالت رنگ، به سازنده منتقل ‌شود، بنابراین هر عنصر باید از ابتدا در نظر گرفته شود و با فکر به آن سناریو نوشته شود.

آموزش اینفوموشن

۵ نکته طلایی سناریو موشن گرافیک

اگر تجربه زیادی در نوشتن سناریوی موشن گرافیک ندارید، این ۵ نکته می‌تواند کمک وافری در نوشتن به شما بکند.

سناریوی حرفه ای برای موشن گرافیک

۱.      قدرت داستان در موشن گرافیک

یک مشکل رایج که در سناریوهای موشن گرافیک دیده می‌شود، کمبود داستان یا وجود بیش از حد آن است، اما با کمی کار روی سناریو این مشکل برطرف می‌شود.

بعد از نوشتن سناریو و پیاده‌سازی خلاقیت خود بهتر است یک جلسه با تیم خود برگزار کنید و داستان را بخوانید. هدف از این جلسه شناسایی ساختار اصلی داستان است. از طرفی؛ نوعی طوفان فکری نیز محسوب می‌شود که می‌تواند سناریوی شما را پخته‌تر کند.

۲.      مدت زمان موشن گرافیک

برای نوشتن یک سناریو، باید بدانید کار دارای چه محدودیت‌هایی است. طول ویدئوی شما ممکن است تحت تأثیر پروژه، هدف یا داستان و عوامل زیادی قرار بگیرد. آیا ویدئوی شما کوتاه است یا یک داستان بلند دارد؟ چند بار داستان شما کات می‌خورد؟ و سوال‌های دیگری که هنگام نوشتن سناریو باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

۳.      پایان خوب با یک فراخوان

یکی از اشتباهات رایجی که اکثرا اتفاق می‌افتد عدم وجود یک فراخوان خوب برای پایان موشن گرافیک است. درواقع اکثرا اتفاق می‌افتد که افراد بدون داشتن call to action ویدئو را تمام می‌کنند و به نوعی زحمات خود را نیز به باد می‌دهند. کاربر را سردرگم در انتهای ویدئو رها نکنید.

۴.      طنز و شوخی در موشن گرافیک

نکته مهم دیگر این است که مرز باریک بین بامزه بودن و روی اعصاب بودن را در نوشتن سناریو حفظ کنید. عبور کردن از این مرزها ویدئو شما را خراب می‌کند.

۵.      توجه به پرسونا!

به یاد داشته باشید شما ویدئو را برای مخاطب خودتان می‌سازید پس با در نظر گرفتن علایق و سلایق او این کار را انجام دهید. به عبارتی؛ باید موشن گرافیک را برای قشر هدفتان بسازید در غیر این صورت قطعا شکست خواهید خورد. مخاطب یک موشن گرافیک کودکان با یک موشن گرافیک سلامتی که مخاطب بزرگ سال دارد بسیار تفاوت دارد!

چرا باید از موشن گرافیک استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از موشن گرافیک ارائه بدهیم باید بگوئیم موشن گرافیک درواقع از ترکیبی از دو واژه موشن و گرافیک است که یکی به معنای حرکت و دیگری به معنای تصویر است. این نوع محتوا در بازاریابی محتوایی بسیار پراستفاده و پرطرفدار است، چراکه این امکان را می‌دهد که بتوانیم برخی موضوعات پیچیده را به راحتی به مخاطب منتقل کنیم.

به صورت کلی دو نکته مهم که باعث می‌شود به سمت ساخت موشن گرافیک برای بازاریابی بروند این است که: قالب موشن گرافیک سرعت بالایی در انتقال پیام دارد و می‌تواند فروش را افزایش دهد. نکته دوم این است که جذابیت بصری این نوع محتوا نیز بسیار زیاد است.

برای اطلاعات بیشتر درباره کاربردهای موشن گرافیک می‌توانید پست «آشنایی کامل با موشن گرافیک و اینفوموشن» را بخوانید

نقطه صفر تولید در موشن گرافیک کجاست؟

نکته مهم و نقطه صفر موشن گرافیک، سناریوی آن است. اما چند نکته دیگر نیز وجود دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. این نکات مربوط به نحوه سفارش دادن و سفارش گرفتن موشن گرافیک است.  

  1. پیمانکاری و سفارشی: درباره سفارش گرفتن و سفارش دادن، موضوع مهم این است که باید تعیین تکلیف کنید که دقیقا قرار است چه کاری انجام دهید. آیا شما فقط پیمانکار هستید و قرار است فقط خواسته‌های کارفرما را عملی کنید؟ یا استراتژیست محتوا هستید و قرار است سناریو را بنویسید؟ مشاور رسانه‌ای هستید؟ یا فردی هستید که مسئولیت نتیجه نهایی کار بر عهده شماست؟ جواب این سوال بسیار مهم است!

حال اگر صرفا انجام‌دهنده کار هستید سعی کنید در کار سفارش‌دهنده دخالت نکنید و اجازه دهید هرطور که علاقه‌مند است نتیجه کار را ببیند، چرا که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زمانی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود، برای فردی زمان بگذارید که از قبل برای یک نتیجه مشخص آمده است و به هیچ عنوان تمایل به تغییر آن ندارد.
اما اگر عنوان یک استراتژیست محتوا، مشاوره رسانه‌ای، راهبر تبلیغاتی یا هر عنوانی که شما را در قبال نتیجه کار مسئول می‌کند را دارید، سعی کنید تمامی اصول را رعایت کنید و با مشورت فرد انجام دهنده بهترین نتیجه را بگیرید.

بیشتر بخوانید:

آموزش موشن گرافیک از صفر تا صد

آیا علاقه‌مند به یادگیری اینفوموشن، اینفوگرافیک حرفه ای هستید؟

ویدیو دوره ساخت اینفوموشن

محدودیت‌های سناریونویس برای موشن گرافیک

زمان: مدت زمان ویدئو یکی از مهمترین عوامل در سناریونویسی برای موشن گرافیک است که محدودیت‌هایی را برای نویسنده ایجاد می‌کند.

تصویر ذهنی: نویسنده باید تصویر ذهنی قوی داشته باشد تا بتواند تمام المان‌ها را در ذهن خود مجسم کند، درغیر این صورت شاید سناریو نوشته شده، محتوای مناسبی برای موشن گرافیک نشود.

چطور یک سناریو خوب بنویسیم؟

سناریو در موشن گرافیک

نوشتن یک سناریوی خوب به مهارت خاصی نیاز ندارد، شما باید بتوانید خوب قصه بگوئید و در ادامه نکاتی را برای بهتر کردن این قصه رعایت کنید:

۱.      موضوع سناریو را مشخص کنید!

در ابتدا برای نوشتن سناریو، مهمترین نکته این است که موضوع مشخص باشد. در صورت معلوم بودن موضوع می‌توان سوژه مورد نظر را انتخاب و نوشتن را شروع کرد.

۲.    نوشتن پیام در سناریو الزامیست!

دومین نکته که محرکی است برای نوشتن یک سناریوی خوب، پیام است. پیام به شما کمک می‌کند که بدانید دقیقا قرار است از کجا به کجا برسید. به عبارتی؛ باید نتیجه را در ذهن خود داشته باشید.
نمونه پیام برای یک سناریو موشن گرفیک: کم‌آبی و صرفه‌جویی در آب.

۳.      ادبیات سناریو را مشخص کنید

یکی دیگر از نکات نوشتن یک سناریوی خوب، این است که قبل از شروع ادبیات خود را مشخص کنید. آیا ادبیات نوشتن شما رسمی است یا غیر رسمی؟ ادبیات سناریو بیشتر از اینکه به سفارش‌دهنده مرتبط باشد به خود شخص مربوط است چرا که شاید سفارش‌دهنده موضوعی را بیان کند که شما بتوانید آن را به صورت غیر رسمی نیز بنویسید. پس بیش از سفارش‌دهنده، سناریونویس در این امر دخیل است.

یک مثال غلط سناریونویسی با موضوع تقویت صنعت اسباب‌بازی:

“می‌دونید که بازی کردن برای تربیت بچه‌ها بسیار حیاتی و مهم است. بنابراین این موضوع که بچه‌ها با چه نوع اسباب‌بازی سرگرم می‌شوند برای برای خانواده‌ها و دولت اهمیت بیشتری داشته باشد. با این حال جالبه بدونید فقط کمتر از ده درصد اسباب‌بازی‌های کشور رو خودمون تولید می‌کنیم.”

صحیح همین مثال:

“می‌دونید که بازی کردن برای بچه‌ها بسیار حیاتی و مهمه، پس این موضوع که بچه‌ها با چه نوع اسباب‌بازی سرگرم میشن باید برای برای خانواده‌ها و دولت اهمیت ویژه‌ای داشته باشه. با این حال جالبه بدونید که فقط، کمتر از ده درصد اسباب‌بازی‌های کشور رو خودمون تولید می‌کنیم”

۴.      بدون مقدمه سر اصل مطلب نروید!

مخاطب را باید تفهیم کنید که قرار است ابتدا درباره چه موضوعی صحبت کنید و سپس وارد مطلب شوید. گاهی این مقدمه می‌تواند یک جمله باشد.
۲۰  درصد کار می‌تواند به مقدمه‌چینی اختصاص پیدا کند.

۵.      از جملات بلند کمتر استفاده کنید

جملات بلند می‌تواند برای کلیپ، پادکست و … خوب باشد اما برای سناریو موشن گرافیک مناسب نیست. یکی از مهمترین دلایل عدم استفاده از جملات بلند اذیت شدن گرافیست است. مگر اینکه جملات آیتم آیتم باشد. از طرفی؛ ذهن مخاطب نیز بیش از اندازه درگیر خواهد شد.

۶.      تصویری بنویسید

تصویری بنویسید، به این معنی که حداقل یک بار سناریو‌ خود را در ذهن تجسم کنید.

۳ فوت‌ کوزه‌گری برای سناریونویسی موشن‌گرافیک

۱.      ساده و روان بنویسید

فراموش نکنید؛ بحث ساده‌نویسی با صحیح‌نویسی کاملا متفاوت است. ساده‌نویسی به این معنی که از کلمات قلمبه سلمبه در نوشتن استفاده نکنید. جای این کلمات در مقالات و روزنامه‌ها است و در سناریو موشن‌گرافیک جایی ندارد.

۲.      کوتاه و مختصر بنویسید

نکته مهم این است موشن‌گرافیک اصلا نباید طولانی باشد. شما می‌توانید سناریوهای بلند را سریالی کنید؛ به این معنی که به جای شش دقیقه فیلم آن را تبدیل به سه موشن گرافیک دو دقیقه‌ای بکنید.

۳.      سوژه را با دغدغه مخاطبان گره بزنید

موضوعات انتخابی شما باید متناسب با دغدغه‌های مخاطبین باشد که بتوانند نیاز آن را حس کند و برای دیدنش انگیزه داشته باشد.

در آخر: تمرین کنیم!

الان باید قلم و کاغذ خود را بردارید و از همین الان برای سناریو نویسی تمرین کنید. به یاد داشته باید که یک داستان درجه یک و خوب نیاز به تمرین دارد پس از شکست نترسید و پرقدرت ادامه دهید. این کار شاید در ابتدا دشوار به نظر برسد اما بعد از مدتی خواهید دید که سناریو نویسی موشن گرافیک یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهاست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن