Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

واژه نامه دیجیتال مارکتینگ: معرفی ۱۲۲ اصطلاح که هر بازاریاب دیجیتال باید بداند

به این مقاله امتیاز دهید post
فهرست مطالب

A

A/B testing


به معنی تست کردن دو نسخه از یک متغیر در یک نمونه ثابت است. هدف از A/B testing این است که ببینید کدام نسخه شما بهتر کار می‌کند. A/B testing را می‌توانید در موارد مختلفی مانند کال تو اکشن‌ها، ساخت صفحه فرود و ایمیل مارکتینگ به کار ببرید. بهتر است در هر تست، تنها یک جزء را تغییر بدهید و اثر آن را در دو نمونه مقایسه کنید. به عنوان مثال می‌توانید برای ایمیل مارکتینگ دو نمونه ایمیل طراحی کنید. کال تو اکشن را در یک نمونه در ابتدای ایمیل و در نمونه دیگر در انتهای آن قرار بدهید. سپس مقایسه کنید که نرخ کلیک کردن روی لینک کال تو اکشن در کدام نمونه بیشتر بوده است. بدین ترتیب متوجه خواهید شد که کدام مدل موفق‌تر است.

Above the fold

یا بالای خط تا، به قسمتی از صفحه سایت شماست که مخاطب با باز کردن لینک سایت در اولین نگاه آن را می‌بیند. این قسمت اولین برخورد مخاطب با سایت شماست و به همین دلیل باید در طراحی آن دقت کنید. مواردی مانند کال تو اکشن، اطلاعات کلیدی سایت و فهرست‌ها باید در این قسمت قرار بگیرند. نام «بالای خط تا» در واقع از صفحه‌ اول روزنامه‌ها گرفته شده است که به صورت تا شده روی پیشخوان قرار می‌گیرند و باید برای جلب توجه مخاطب، جدیدترین و مهم‌ترین اخبار را در بالای خط تای روزنامه ذکر کنند.

Active buyers


خریدار یا مشتری فعال، شخصی است که در سفر مشتری به صورت فعالانه در حرکت است. به عبارتی، هم مشکل خود را می‌شناسد و هم برای حل آن خیلی جدی به دنبال راه حل می‌گردد. هدف گرفتن مشتریان فعال باید جزئی از برنامه فروش اینباند در استراتژی‌های اینباند مارکتینگ باشد.

Algorithm


به صورت کلی، الگوریتم به معنی مجموعه‌ای از دستورهاست که برای حل مسئله به کار می‌رود. در اینباند مارکتینگ و به طور کلی بازاریابی دیجیتال، الگوریتم مجموعه قوانینی هستند که موتورهای جست‌وجو مانند گوگل در نظر می‌گیرند تا بفهمند کدام سایت‌ها به کلمات کلیدی سرچ‌شده توسط کاربر مرتبط‌تر هستند. الگوریتم‌ها پیچیده هستند و دائما تغییر می‌کنند. در حال حاضر، مهم‌ترین نکته‌ای که الگوریتم گوگل به آن می‌پردازد، کیفیت محتوا و میزان مرتبط بودن آن است.

Analytics

تحلیل به معنی جمع‌آوری داده‌های معنی‌دار درباره عملکرد، بررسی و یافتن الگوها در میان آن‌هاست. نکته کلیدی در تحلیل، این است که بدانید کدام داده‌ها به درد شما می‌خورند و بهبود کدام بخش باعث پیشرفت کسب وکار شما می‌شود. تحلیل بخش مهمی از استراتژی‌های اینباند مارکتینگ است و بدون انجام آن، رسیدن به موفقیت ممکن نیست.

AWARENESS STAGE

مرحله آگاهی، نخستین مرحله از «سفر مشتری» است. مشتری که در مرحله آگاهی قرار دارد، به صورت بالقوه می‌داند که مشکلی دارد اما هنوز از راه‌ حل‌های آن آگاه نیست. محتوایی که در مرحله آگاهی برای مخاطب تولید می‌کنید، باید به مخاطب بفهماند که دقیقا چه مشکلی دارد و برای حل آن باید چه کارهایی انجام بدهد.

B

Blogging

به معنی تولید، بهینه‌سازی و انتشار محتوا روی وبلاگ است. وبلاگ، یکی از زیرشاخه‌های مهم وبسایت شماست که در آنجا مطالب آموزشی، سرگرم‌کننده یا معرفی‌کننده محصولات/خدمات را منتشر می‌کنید. بخش وبلاگ یک سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن سایت است که مخاطبان شما را به تعامل و در نهایت خرید از شما ترغیب می‌کند.

بک لینک به معنی هایپرلینک دادن یک وبسایت به یک وبسایت دیگر به وسیله کد html است. بک لینک‌ها برای الگوریتم گوگل اهمیت بالایی دارند و تعداد بالای آن‌ها به مرور باعث رشد رتبه یک سایت می‌شود. به این صورت که سایت شماره ۱، از سایت‌های شماره ۲ و ۳ که سایت‌هایی معتبر با رتبه بالایی در گوگل هستند بک لینک می‌گیرد. گوگل به این نتیجه می‌رسد که سایت ۱ احتمالا سایتی با محتوای مناسب است چرا که سایت‌های ۲ و ۳ به آن ارجاع داده‌اند. در نتیجه رتبه سایت ۱ را بهبود می‌بخشد.

Bottom of the funnel

در انتهای قیف فروش (یا انتهای سفر مشتری) افرادی قرار دارند که به مرحله‌ تصمیم‌گیری برای خرید رسیده‌اند. در این مرحله، لیدهای شما آنقدر به کسب و کارتان علاقمند شده‌اند که تصمیم بگیرند به شما اعتماد کرده و تراکنش مالی انجام بدهند.

Bounce rate

نرخ پرش درصدی از بازدیدکنندگان سایت شما را نشان می‌دهد که یک صفحه را باز می‌کنند و بدون انجام عمل خاصی روی آن صفحه (اسکرول کردن، کلیک روی لینک‌های داخلی و خارجی، …) از آن بیرون می‌روند. هرچه نرخ پرش یک صفحه پایین‌تر باشد، آن صفحه از نظر محتوا و طراحی، کیفیت بالاتری دارد و برای مخاطب کاربردی‌تر است.

در محاسبه نرخ پرش باید دقت داشته باشید که تمام سایت‌ها نرخ پرش یکسانی ندارند. معمولا سایت‌های خرید و فروش کمترین نرخ پرش و وبلاگ‌ها بیشترین نرخ پرش را در بین صفحه‌های مختلف دارند. 

Buyer’s journey

سفر مشتری مجموعه افکار، جست‌وجو و تصمیم‌هایی است که یک فرد پیش از انجام عمل خرید انجام می‌دهد. سفر مشتری شامل سه مرحله است:

مرحله آگاهی: فرد مشکلی دارد اما از ماهیت آن مشکل به درستی آگاه نیست. پس برای درک آن شروع به جست‌وجو می‌کند.

مرحله تفکر: فرد از مشکل خود آگاه شده است و برای آن به دنبال راه حل است. راه حل‌های مختلف را می‌یابد و آن‌ها را مقایسه می‌کند.

مرحله تصمیم‌گیری: فرد بهترین راه حل را برای مشکلش یافته است و آماده است که عمل خرید را انجام بدهد.

Buyer persona

پرسونای مشتری، یک شخصیت خیالی است که قرار است نقش مشتری ایده‌آل شما را ایفا کند. با کمک پرسونا می‌توانید به نیازهای مشتریان خود پی ببرید و بهترین فرایند را برای جذب و نگه داشتن آن‌ها طراحی کنید.

طراحی پرسونا شامل جست‌وجو، مشاهده، تفکر و تحلیل است. هنگامی که می‌خواهید برای کسب و کار خود پرسونا تعیین کنید، باید به جزئیاتی از جمله جنسیت، سن، تحصیلات، شغل و … مشتریان خود دقت کنید.

آیا علاقه به آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید؟

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

C

Call To Action (CTA)

کال تو اکشن عبارتی است که مخاطب شما را دعوت به انجام یک عمل خاص می‌کند. مخاطبان با کلیک روی کال تو اکشن به یک صفحه فرود مرتبط منتقل می‌شوند و در آنجا عمل‌های خاصی مانند ثبت نام در سایت و خرید را انجام می‌دهند.

Click Through Rate (CTR)

CTR مشخص می‌کند که چند درصد از کسانی که آگهی، بنر یا ایمیل شما را دیده‌اند روی آن کلیک کرده‌اند. برای محاسبه CTR کافیست تعداد کلیک‌های روی لینک رو تقسیم بر تعداد کل بازدیدهای آن لینک بکنید. CTR به شما کمک می‌کند تا بدانید مخاطبان هدف و بستر انتشار خود را چقدر خوب انتخاب کرده‌اید. هرچه CTR بالاتر باشد، به معنی کیفیت بالاتر کار شماست.

Content

هرگونه متن، ویدیو، تصویر، صوت و … که داستانی را روایت کند زیرمجموعه محتوا قرار می‌گیرد. محتوا در انواع بازاریابی نقش مهمی دارد و باعث جذب مخاطبان به سوی کسب و کار شما می‌شود.

Content Management System (CMS)

سیستم مدیریت محتوا یک برنامه کامپیوتری است که به شما اجازه می‌دهد محتواهایتان را در وبسایت مدیریت کنید. برخی از این سیستم‌ها رایگان و بعضی غیررایگان هستند. وردپرس به عنوان مثال، یکی از شناخته‌شده‌ترین سیستم‌های مدیریت محتواست.

Content Marketing

بازاریابی یکی از روش‌های بازاریابی است که بر تولید، انتشار و توزیع محتوای باکیفیت، هدفمند و مرتبط تمرکز دارد. بازاریابی محتوایی را نباید با دیجیتال مارکتینگ و اینباند مارکتینگ اشتباه گرفت؛ اما یکی از استراتژی‌های اصلی هر دو این مدل‌های بازاریابی، استفاده از کانتنت مارکتینگ است.

Conversion

تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که بازدیدکننده سایت شما تبدیل به لید یا مشتری شود. اگر بازدیدکننده اطلاعات ارزشمندی از جمله راه‌های ارتباطی خود را در سایت شما ثبت کند، تبدیل به یک لید شده است. اگر عملیات خرید (تراکنش مالی) را انجام دهد نیز به معنی تبدیل شدن به مشتری است.

Conversion rate

نرخ تبدیل به شما می‌گوید که تعداد از بازدیدکنندگان سایت شما تبدیل به مشتری و لید شده‌اند. نرخ تبدیل از تقسیم تعداد لید‌ها و مشتری‌ها بر تعداد کل بازدیدکنندگان سایت به دست می‌آید. هرچه نرخ تبدیل بالاتر باشد، به معنی کیفیت بالا‌تر و کاربرد بیشتر سایت شما برای مخاطبان هدف است.

Customer Relation Management System (CRM)

یک CMS نرم‌افزار یا اپلیکیشن کامپیوتری است که به شما اجازه می‌دهد حساب‌های کاربری مخاطبان سایت را مدیریت کنید. CMS ها ممکن است رایگان یا غیررایگان باشند.

Cost Per Click(CPC)

پرداخت به ازای کلیک، یکی از روش‌های همکاری در فروش است. در این روش یک منتشرکننده، تبلیغ شما را منتشر می‌کند و شما باید به ازای هر کلیکی که روی لینک تبلیغ می‌شود، مبلغ مشخصی را به منتشرکننده بپردازید.

CPM

پرداخت به ازای هزار کلیک، یکی از روش‌های همکاری در فروش است. در این روش یک منتشرکننده، تبلیغ شما را منتشر می‌کند و شما باید به ازای هر هزار کلیکی که روی لینک تبلیغ می‌شود، مبلغ مشخصی را به منتشرکننده بپردازید.

Crawler

کرالرها برنامه‌ّهای اتوماتیکی هستند که صفحه‌های سایت شما را از نظر محتوا و تجربه کاربری بررسی می‌کنند. موتورهای جست‌وجو از کرالرها برای یافتن محتواهای جدید و رتبه‌ دادن به آن‌ها استفاده می‌کنند.

D

Digital Marketing

بازاریابی دیجیتال یکی از شاخه‌های جدید و بسیار گسترده بازاریابی است. هر روش بازاریابی که به نوعی از دستگاه‌های دیجیتال (آنلاین یا آفلاین) برای بازاریابی استفاده کند، زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد. به عنوان مهم‌ترین مثال‌ها می‌توان به ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی موتورهای جست‌وجو اشاره کرد.

Domain Name System(DNS)

DNS  پروتوکلی است که URL یک وبسایت (شامل حروف الفبا) را به آدرس IP (شامل کاراکترهای عددی) ترجمه و تبدیل می‌کند. دلیل  وجود DNS این است که کاربران با به خاطر سپردن کاراکترهای الفبایی راحت‌تر هستند اما سیستم اینترنتی به خودی خود با کاراکترهای عددی کار می‌کند.

Duplicate Content

محتوای تکراری به محتوایی گفته می‌شود که یک محتوای مشابه و یکسان در بیش از یک صفحه وب منتشر شود. محتوای تکراری می‌تواند مشکلاتی را برای یک یا تمام وبسایت‌های شامل آن محتوا به وجود بیاورد. چرا که گوگل در تلاش است محتواهای منحصربه‌فرد را به کاربران نشان دهد و وجود محتواهای تکراری، این کار را برای گوگل دشوار می‌سازد. معمولا گوگل سایتی را که اولین بار آن محتوا را منتشر کرده به عنوان سایت اصلی در نظر می‌گیرد و رتبه سایر صفحه‌های منتشرکننده را تنزل می‌دهد. محتوای تکراری به دلیل ضعف‌هایی از جمله ضعف طراحی و ضعف در تولید محتوا است و هم در چندین سایت و هم در صفحه‌های مختلف یک وبسایت می‌تواند رخ بدهد.

E

E-commerce

سایت‌هایی که در آن‌ها خرید و فروش و به طور کلی تراکنش مالی آنلاین انجام می‌شود، جزو وبسایت‌های ای کامرس هستند. به عنوان مهم‌ترین نمونه‌های ای کامرس می‌توانیم به آمازون، eBay و دیجی‌کالا اشاره کنیم.

Email Marketing

یکی از استراتژی‌های مهم در بازاریابی دیجیتال است که از ایمیل برای تماس مستقیم با مخاطبان استفاده می‌کند. در ایمیل مارکتینگ می‌توان محتوهای مختلفی مانند خبرنامه، اطلاعیه خدمات و کالای جدید، اطلاعیه برای کاربران و … را به کار برد.

Email Blast

به زمانی گفته می‌شود که یک ایمیل به تعداد زیادی از افراد ارسال شده و به این ترتیب اثرگذاری لازم را نداشته است. به عنوان مثال اسپم شده یا تعداد کمی آن را باز کرده‌اند.

F

به قسمتی کوتاه از محتوا گفته می‌شود که گوگل به عنوان خلاصه‌ای از آن محتوا در نتیجه سرچ شدن یک عبارت خاص به کاربر نشان می‌دهد. امکان تنظیم این عبارت‌ها به صورت دستی وجود ندارد و خود گوگل این عبارت‌ها را با توجه به عبارت سرچ شده نمایش می‌دهد.

G

Google Ads

گوگل ادز در واقع سرویس تبلیغات آنلاین گوگل است که بازاریابان دیجیتال اجازه می‌دهد از این طریق به مشتری‌های احتمالی دست پیدا کنند. گوگل ادز استراتژی‌های مختلفی را به کاربرانش ارائه می‌دهد که می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از معمول‌ترین این استراتژی‌ها، نمایش صفحات وبسایت یک بیزنس در بالای صفحه نتایج سرچ یک کاربر است.

Google Algorithm

یک دستورالعمل ریاضی است که مشخص می‌کند صفحات وب به عنوان نتایج سرچ‌های مختلف چطور در گوگل رتبه‌بندی شوند و به آن الگوریتم هسته هم گفته می‌شود. گوگل الگوریتمش را سالیانه ۵۰۰-۶۰۰ بار یا در واقع دوبار در روز آپدیت می‌کند. این آپدیت باعث می‌شود که رتبه‌بندی سایت‌ها و صفحات مختلف در وب مدام دچار تغییر شود. جزئیات الگوریتم گوگل محرمانه است تا بازاریابان دیجیتال نتوانند از آن سواستفاده کنند ولی خود گوگل مرتب دستورالعمل‌هایی را منتشر می‌کند تا این بازاریاب‌ها بدانند چگونه باید صفحات وب را مطابق با الگوریتم گوگل بهینه‌سازی کنند.

Google Analytics

یکی از نرم‌افزارهای تحت گوگل است که به صاحبان یک وبسایت اجازه می‌دهد تمام اطلاعات و داده‌های مربوط به وبسایتشان را جمع‌آوری و تحلیل کنند. این داده‌ها عبارتند از نرخ پرش، تعداد بازدید روزانه، تعداد بازدیدکننده، متوسط زمان سپری‌شده در وبسایت و … .

H

Hashtags

علامتی است که به شکل # نمایش داده می‌شود و کاربرد اصلی آن در شبکه‌های اجتماعی است. هشتگ در شبکه‌های اجتماعی در واقع دسته‌بندی محتواهای مختلف را مشخص می‌کند.

Header

به دو چیز گفته می‌شود: قسمت بالایی صفحه سایت که شامل اطلاعاتی از جمله منوی سایت و لوگو است و همچنین قسمتی از کد html که شامل اطلاعات مهم سایت است.

Heat Map

نقشه حرارتی در واقع یک نقشه گرافیکی است که نشان می‌دهد کاربران چگونه با وبسایت شما تعامل می‌کنند. نقشه‌های حرارتی اطلاعاتی از جمله نحوه کلیک کردن کاربرها در سایت، میزان اسکرول کردن و میزان مدت روی یک مطلب را جمع‌آوری می‌کنند تا به این ترتیب به طراحان رابط و تجربه کاربری کمک کنند.

Html

مجموعه‌ای از کدها که مشخص می‌کند صفحه سایت چگونه نمایش داده شود.

بخشی از کد html است که کاربر را از یک صفحه وب به صفحه دیگری منتقل می‌کند. متن‌هایی که هایپرلینک روی آن‌ها قرار گرفته اغلب هایلایت شده‌اند یا به رنگ دیگری در صفحه وب نمایش داده می‌شوند. هایپرلینک روی تصاویر هم قابل اجرا است.

I

Impression

بازدیدها: به تعداد دفعات مشاهده یک تبلیغ توسط مشتری بالقوه گفته می‌شود. برای به دست آوردن این آمار می­توان از طریق صفحه نتایج موتور جستجو یا از طریق تبلیغات نمایشگر عمل کرد. همچنین کاربر نیازی به تعامل با آگهی ندارد تا یک بازدید ثبت شود. ایمپرشن یکی از معیارهای متداولی است که در کمپین‌های PPC ردیابی می‌شود.

لینک­ اینباند یا درونگرا: مشابه “backlink” لینکی است که کاربران را از یک سایت جداگانه یا سایت دیگری به یک وب سایت هدایت می­کند. داشتن تعداد زیادی لینک ورودی اینباند برای سئو و دامنه یک وب سایت حیاتی است چون که به سایت اعتبار می‌بخشد.

Index

ایندکس کردن: به فرآیند جمع آوری و ضبط کلیه صفحات در یک وب سایت خاص گفته می‌شود. این مورد یکی از ویژگی­های گوگل سرچ کنسول است که گوگل با کراول کردن وب سایتی، تمام صفحات موجود در آن را ایندکس می­کند، صفحات جدید یا به روز شده را اضافه می­کند و صفحات پاک شده را حذف می­کند.

Inbound Marketing

بازاریابی درونگرا – بازاریابی درونگرا به فعالیت­ها و استراتژی­هایی گفته می­شود که برای جذب کاربران یا مشتریان بالقوه به وب سایت استفاده می­شود. بازاریابی درونگرا برای داشتن یک جایگاه خوب در وب بسیار مهم است، زیرا برای جذب مشتری بالقوه، از آموزش و اعتماد سازی در مورد خدمات، محصول و برند شما استفاده می‌کند.

IP Adress

آدرس IP – آدرس IP (پروتکل اینترنتی) شماره منحصر به فردی است که یک دستگاه را با استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط از طریق شبکه شناسایی می­کند. هر دستگاه دارای یک آدرس IP منحصر به فرد است و می­توان از آن برای تعیین و تمایز آن دستگاه از سایر دستگاه­ها در هنگام استفاده از اینترنت  استفاده کرد. با استفاده ازگوگل و جستجوی “آدرس IP من چیست” می توانید آدرس IP عمومی خود را پیدا کنید.

J

JavaScript

یک زبان برنامه نویسی است که در درجه اول در ساختار وب استفاده می­شود و خود را به‌صورت انیمیشن یا تصاویر متحرک نشان می­دهد. به کارگیری جاوا اسکریپت در یک وب سایت یا صفحه، همان چیزی است که باعث می‌شود بتوانید قسمت‌های تعاملی مثل نوار جستجو، ویدیو یا فید زنده داشته باشید.

K

Keyword

کلمه کلیدی: کلمه یا مجموعه­ای از کلمات است که در بهینه­سازی موتور جستجو یا سئو، به ایجاد متادیتا (فراداده) سایت کمک می­کند و آنچه که در یک صفحه وب وجود دارد را توصیف می­کند. اگر کلمه کلیدی به درستی استفاده شود، به کاربران برای یافتن صفحه وب مورد نظرش بر اساس چیزی که جستجو کرده کمک می‌کند.

Keyword Research

تحقیق کلمات کلیدی: تحقیق در مورد اصطلاحات یا عباراتی که افراد مرتباً به جستجوی آن­ها می پردازند. در نتیجه استفاده از تحقیق کلمات کلیدی می­توانید در مورد اینکه کدام یک از کلمات کلیدی برای هدف قرار گیری در کمپین کاری آن­ها مناسب است تصمیم گیری کنید. اگر این کار به خوبی انجام شود، کلمه کلیدی برای انجام تحقیقات می­تواند به کسب و کارها کمک کند تا به رتبه بالاتری در موتورهای جست‌وجو دست پیدا کنند.

Keyword Stuffing

بمباران کلمه کلیدی: فعالیتی با هدف اشباع کردن سایت با استفاده از کلمات کلیدی با هدف دستکاری رتبه­بندی سئوی سایت. این کلمات کلیدی اغلب خارج از موضوع سایت هستند یا گاهی هیچ ربطی به موضوع صفحه ندارند. در حالی که در گذشته این روش برای برخی از شرکت­ها یک روش معمول سئو بود، گوگل مدت‌هاست این تکنیک سئو را مخرب شناسایی کرده و استفاده از آن باعث کاهش رتبه سئوی سایت می‌شود.

Key Performance Indicator (KPI)

یا شاخص عملکرد کلیدی: کمیتی قابل اندازه­گیری است که توسط شرکت تعیین می­شود تا عملکرد یک بخش‌های مختلف را نشان دهد و برای ارزیابی موفقیت استفاده می­شود.

Keyword Phrase

عبارت کلمه کلیدی: گروهی از دو یا چند کلمه که برای یافتن اطلاعات در یک موتور جستجو استفاده می­شوند. گاهی اوقات هنگام جستجوی برای چیزی، یک کلمه کلیدی به تنهایی اطلاعات مورد نظر شما را ارائه نمی­دهد، این‌جاست که یک عبارت کلیدی به شما این امکان را می­دهد تا چندین کلمه را با هم برای یافتن اطلاعات بهتر در کنار هم قرار بدهید.

Keyword Density

تراکم کلمه کلیدی: تراکم کلمه کلیدی به درصد  تعداد دفعات نمایش کلمه کلیدی در یک صفحه وب نسبت به کل کلمات آن صفحه اشاره دارد.

Knowledge Graph

نمودار دانش: این ابزار در بالای صفحه نشان داده می­شود و معمولا محتوایی مرتبط با کلمات سرچ‌شده دارد. این در نمودار دانش، چکیده‌ای از اطلاعات را که معمولا از منابعی ویکی­پدیا استخراج شده  دیده می‌شود. این ابزار معمولاً هنگام تحقیق درباره مواردی مانند افراد، مکان­ها، رویدادها و سایر موضوعات یافت می­شوند.

Knowledge Panel

پانل دانش: مانند نمودار دانش، کادری است که در بالای صفحه نتایج سرچ دیده می‌شود. این ابزار زمانی ظاهر می‌شود که کاربری درباره یک بیزنس سرچی را در گوگل انجام می‌دهد، و به کاربران در به دست آوردن اطلاعات سریع در مورد مشاغل مانند شماره تلفن­ها، ریویو­ها و مکان شرکت کمک کند.. بیشتر اطلاعات از منابعی مانند گوگل بیزنس و گوگل مپ گرفته شده است.

L

Landing Page

صفحه فرود (لندینگ): یک صفحه وب تکی که طراحی شده است تا بازدیدکننده در آن عمل خاصی را انجام بدهد. در تبلیغات کلیکی، صفحه فرود همان URL است که کاربر هنگام کلیک روی آگهی به آن منتقل می‌شود. نسخه­های مختلف صفحات فرود معمولاً در کمپین­های تبلیغاتی کنار یکدیگر آزمایش می­شوند تا اجراکننده‌های کمپین ببینند کدام صفحه عملکرد بهتری دارد.

Lead

لید: برداشتی از یک تبلیغ است که درباره مشتری احتمالی اطلاعاتی به تیم فروش ارائه می‌دهد. تیم فروش با استفاده از این اطلاعات می­تواند لید را به مشتری تبدیل کرده و به مرحله فروش برساند. در تبلیغات کلیکی، لید یکی از kpiهای اصلی است.

Lookalike Audience

مخاطبان مشابه این ویژگی در فیسبوک به حساب­های مدیریتی اجازه می­دهد تا مشتری­های موجود یا لیست ایمیل مشترک را به فیسبوک بدهند تا این شبکه اجتماعی بتواند  از طریق آن پروفایل­های کاربران را که از لحاظ ویژگی‌های دموگرافیک، سرگرمی­ها، علایق و شغل مشابه این کاربرها هستند، استفاده کند و از این طریق یک مخاطب هدف کاملا جدید بسازد. این ویژگی به بازاریاب این امکان را می­دهد تا مخاطبان کاملا جدیدی را پیدا کنند که به مشتری‌های فعلی شباهت دارند؛ چرا که این مخاطبان احتمالا به محصولات برند مورد نظر علاقه خواهند داشت.

Latent Semantic Indexing (LSI)

فهرست­بندی معنایی نهفته: یک روش فهرست­بندی موتور جستجو است که بین کلمات و عبارات رابطه ایجاد می­کند تا درک بهتری از موضوع متن ایجاد شود. فهرست­بندی معنایی نهفته به موتورهای جستجو کمک می­کند تا نتایج را با دقت بالاتر در queriهای مختلف ارائه دهند.

LinkedIn

لینکدین: یک شبکه اجتماعی که هدف آن اتصال متخصصان به مشاغل، بیزنس‌ها و سایر متخصصان صنعت خودشان است. لینکدین همچنین بستری قوی برای بازاریابی، ارسال آگهی شغلی و به اشتراک‌گذاری محتوای حرفه­ای است.

LinkedIn Advertising

تبلیغات لینکدین: بستر تبلیغاتی لینکدین. از طریق قالب­های مختلف آگهی، تبلیغ‌کنندگان می­توانند براساس عنوان شغلی، تجریات، صنعت و بسیاری از اطلاعات دموگرافیک دیگر، مخاطبان منحصر به فرد را هدف قرار دهند.

Long Tail Keyword

کلمات کلیدی طولانی: عبارت کلمه کلیدی که طول آن طولانی­تر است و به طور بسیار خاص و ویژه­ای جستجوی کاربر مطابقت دارد. ماهانه، از کلمه کلیدی طولانی نسبت به کلمات کلیدی کوتاه، کمتر برای جستجوی استفاده می­شود اما هدف جستجوی بالاتری دارد و به طور معمول رقابت کمتری بر سر آن وجود دارد. به عبارتی، در بین شرکت­هایی که قصد دارند روی محتواهای یکسانی مانور بدهند، بالا آمدن در سرچ با استفاده از کلمات کلیدی طولانی، ساده‌تر است. به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی معمولی ممکن است “طراح وبسایت” باشد اما کلمه کلیدی طولانی “طراح وبسایت وردپرسی فروشگاهی” باشد.

M

Marketing Automation

اتوماسیون بازاریابی: نرم افزار یا ابزاری است که به اتوماتیک­سازی فرآیندها یا اقدامات بازاریابی کمک می­کند. اکثر اوقات، برای ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سایر کارهایی که نیاز به تکرار دارند استفاده می­شود. نمونه­هایی از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی عبارتند از HubSpot ، MailChimp ، Marketo و ActiveCampaign.

Metadata

فراداده: اغلب به صورت تگ استفاده می‌شود و توضیحات یا کلمات کلیدی برای توصیف محتوای یک صفحه وب را نمایش می‌دهد. دو شکل اساسی فراداده عبارتند از فرا توصیف و فرا عنوان، که می­تواند شامل نویسنده، زمان ایجاد آن، هر برچسب گرافی باز و مدت زمانی که سند وجود دارد نیز باشد.

Meta Description

فرا توضیح: تگی در HTML برای یک صفحه وب که متشکل از کلمات و عبارات کلیدی است و خلاصه‌ای از محتوای صفحه ارائه می­دهد. اگر توضیحات متا به درستی برای سئو بهینه شود، موتورهای جست‌جو این قسمت از سایت را اسکن می­کنند تا ببینند آیا آن صفحه به جستجوی کاربر مرتبط است یا خیر. توضیحات متا، محدودیت ۱۶۰ کاراکتری دارد.

Meta Title

فرا عنوان: مشابه توضیحات متا، عنوان متا نیز یک تگ در HTML صفحه وب است که مانند عنوان صفحه عمل می‌کند. وقتی عنوان متا به درستی برای سئو بهینه‌سازی شود ، موتور جست‌وجو ابتدا این تگ و سپس توضیحات متا را می‌خواند تا مطمئن شود صفحه به مطلب مرتبط است. این عنوان که به عنوان تگ نیز شناخته می شود ، محدودیت ۵۰-۶۰ کاراکتری دارد.

جستجوی موبایل: جستجوی آنلاینی که از یک دستگاه تلفن همراه مانند تلفن هوشمند انجام می­شود.از سال ۲۰۱۷، تعداد سرچ‌های موبایلی به قدری بالا رفت که توانست سرچ کامپیوتری را پشت سر بگذارد.

Meta Keyword

فرا کلمه کلیدی: یک تگ متا که آدرس­ کلمات کلیدی خاص در یک صفحه را نمایش می‌دهد. پس از سوء استفاده از ارزش متا کلمه کلیدی در برخی وب­سایت­ها، لیستی کلمات کلیدی ذکر شده دیگر برای نحوه طبقه­بندی صفحه در گوگل و سایر موتور­های جستجوگر کاربرد ندارد.

N

New Users

کاربران جدید: در گوگل آنالیتیکس به افرادی گفته می­شود که برای اولین بار به یک سایت مراجعه می­کنند. برای یک مدیر حساب آنالیتیکس معمول است که تعداد جلسات یا sessionهای یک وب سایت را از طریق کاربر جدید ردیابی ­کند تا ببیند چه تعداد مشتری بالقوه جدید از سایت بازدید می­کنند.

NoFollow

نوفالو: ارزشی که می­تواند به یک ویژگی rel اختصاص داده شود تا به یک موتور جستجو بگویید که هایپرلینک نباید بر روی رتبه­بندی لینک هدف در فهرست موتور جستجو تاثیر بگذارد. نوفالو به یک سایت اجازه می­دهد تا به سایت دیگری لینک شود بدون اینکه در بهبود رتبه­بندی سایت موردنظر تاثیر بگذارد.

Name-Address-Phone (NAP)

(نام، آدرس، شماره تلفن): مخففی برای سایتیشن محلی است. سازگاری در ذکر نام، آدرس و شماره تلفن بخش مهمی از یک کمپین موضوعی سئو است. برای ایجاد مرجع یک سئو موضوعی نام، آدرس و شماره کسب و کار باید در وب­سایت­های اسنادی موضوعی مانند Yelp ، Google Business ، Angie’s List ، Yellowpages ، Better Business Bureau ، Foursquare و … ذکر شود.

O

(OG) Open Graph Tag

OG یا تگ اپن گراف: OG به تبلیغ­کننده این امکان را می­دهد تا بر نحوه انتقال اطلاعات از وب سایت به شبکه­های اجتماعی کنترل داشته باشد. به عنوان مثال، هر زمان شخصی دامنه وبسایت را در فیس­بوک به اشتراک بگذارد، شرکت می­تواند تصویر، عنوان و توصیفی را که می­خواهد در فیس­بوک نشان­ دهد تنظیم کند.

Organic Traffic

ترافیک ارگانیک: کاربرانی که خودشان از طریق یک موتور جستجو مانند گوگل یا بینگ وارد وبسایت می­شوند. برخلاف ترافیک پرداختی، چنین کاربرانی بی­مقدمه و بدون این که تحت تاثیر تبلیغات باشند به وبسایت می­آیند.  ترافیک ارگانیک یک معیار متداول در بازاریابی است که صاحبان مشاغل برای افزایش آن تلاش می­کنند.

لینک خروجی: لینکی که در وبسایت شما وجود دارد و به مشتری اجازه می­دهد وبسایت شما را ترک کرده و وارد دامنه­ای دیگر شود. این­ها اغلب با لینک نوفالویی (NoFollow) جفت می­شوند که لینک ورودی وبسایت دیگر را حذف می­کند.

P

Page Speed

سرعت صفحه: به مدت زمان بارگیری محتوای یک صفحه وب در یک مرورگر یا دستگاه تلفن همراه سرعت صفحه گفته می­شود. این مورد برای تجربه کاربری بسیار مهم است و همچنین در سال‌های اخیر به یکی از بخش‌های مهم سئو تبدیل شده است. هرچه صفحه با سرعت پایین­تری باز شود، موتورهای جستجوگر صفحات کمتری را می­تواند در زمان کاوش اختصاص داده شده، کاوش کنند. از نقطه نظر تجربه کاربری، هرچه صفحه کندتر بارگیری شود، نرخ پرش بالاتر خواهد بود.

Page Views

بازدید صفحه: تعداد دفعاتی که  یک کاربر از یک صفحه وب بازدید کرده است. خواه کاربران تکی باشند که از یک صفحه بازدید می­کنند و یا کاربر تکراری که چندین بار از یک صفحه بازدید کرده است. تمامی این­ها به عنوان یک بازدیدکننده شمارش می­شوند. بازدید صفحه یکی از معیارهای مهم و کاربردی در گوگل آنالیتیکس است.

Paid Search Traffic

ترافیک خریداری شده: تعداد کاربرانی که از طریق تبلیغات پولی به یک صفحه وب می­آیند. این ترافیک معمولاً از طریق یک کانال PPC مانند Google Ads یا Facebook Advertising به دست می‌آید.

Pay-Per-Click (PPC)

PPC یا تبلیغات در ازای هر کلیک: نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ‌کنندگان تنها در ازای کلیک کاربر بر روی تبلیغات خود هزینه تبلیغات خود را پرداخت می­کنند. کانال­های رایج PPC شامل AdWords، Bing و Facebook هستند.

Pixel

پیکسل: قطعه­ای از یک کد است که برای ردیابی هدفی در بَک­اند سایت استفاده می­شود. سیستم عامل­های مختلف پیکسل­های مختلفی دارند که هرکدام اهداف مختلفی را ارائه می­دهند. پیکسل­ها می­توانند تبدیل­ها یا پر کردن فرم­ها را رهگیری کنند، سفارشات خرید و درآمد حاصل از کاربر را از طریق یک آگهی حساب کنند و حتی می توانند با قرار دادن یک کوکی در مرورگر خود، رایانه کاربر را برچسب گذاری کنند که به این شرکت اجازه می­دهد کالاها و خدمات خود را مجدداً بعد از ترک سایت وسط کاربر به آن­ها بازگرداند.

Programmatic Advertising

تبلیغات برنامه­ریزی شده: استفاده از نرم افزار برای خرید خودکار فضای تبلیغاتی دیجیتال. خرید و فروش فضای تبلیغات از طریق یک سری الگوریتم به صورت خودکار انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که تبلیغات توسط مخاطبان مناسب آن دیده می­شود. با خودکار شدن فرآیند، خرید آگهی­ها برای خریداران و ناشران دقیق­تر و مقرون به صرفه می­شود.

Panda

پاندا: الگوریتم موتور جستجویی است که توسط گوگل برای ارزیابی کیفیت و ارتباط محتوای یک صفحه وب ساخته شده است. گوگل پاندا در فوریه ۲۰۱۱ منتشر شد و سایت­هایی را که در نتایج جستجو دارای محتوای اندم، غیر اصلی یا ضعیف داشتند، تنزل داد.

Private Blog Network (PBN)

(شبکه وبلاگ خصوصی): با عنوان شبکه لینک هم شناخته می­شود. شبکه وبلاگ خصوصی مجموعه­ای از وبسایت­های خصوصی است که همه به یکدیگر لینک شده­اند. این شبکه­ها با افزودن تعداد زیادی لینک ورودی جدید به لینک­های یک وبسایت،  در رتبه‌بندی سایت در گوگل تأثیر می‌گذارند. اخیراً، موتورهای جستجوگری مانند گوگل با سواستفاده از PBN ها برخورد کرده و آن­ها را تنزل داده­اند یا حتی سایت­هایی را که از PBN استفاده کرده­اند جریمه می­کنند.

Penguin

پنگوئن: الگوریتمی برای موتور جستجو است که توسط گوگل برای تعیین کیفیت لینک­هایی که به یک سایت خاص هدایت می­شوند ایجاد شده است. این برنامه برای جلوگیری از اقدامات هرزنامه نویسان (اسپمرها) کلاه­سیاه سئو مانند PBN و شبکه­ لینک­ها راه‌اندازی شد. پنگوئن گوگل در آوریل ۲۰۱۲ منتشر شد و به طور مرتب تا سال ۲۰۱۶ که در الگوریتم هسته قرار گرفت، به روز می­شد.

Pigeon

کبوتر: الگوریتم از موتور جستجوی گوگل است که برای ارائه اطلاعات هدفمند محلی جهت جستجوهای خاص مورد استفاده قرا می­گیرد. Google Pigeon در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ منتشر شد و به کاربران کمک می­کند تا از طریق جستجوی کلمات کلیدی گسترده، مشاغل محلی را پیدا کنند.

Position

رتبه: محل قرارگیری در نتایج جستجو در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل ، که سایت‌ها براساس کلمات کلیدی یا queryهای خاص رتبه‌بندی می‌شوند.

Penalty

پنالتی: تخلفی که گوگل به دلیل عدم رعایت دستورالعمل­هایش برای مدیر وب سایت صادر می‌شود. پنالتی (مجازات) توسط گوگل از طریق سرچ کنسول صادر می­شود و می­تواند منجر به حذف سایت­ از نتایج موتور جستجو شود. مواردی که منجر به پنالتی شده­اند باید قبل از برداشته شدن پنالتی برطرف شوند و پس از برداشته شدن مجازات ممکن است مدتی طول بکشد تا به رتبه قبلی در نتایج جستجوی گوگل بازگردد.

Q

Quality Score

نمره کیفیت: معیاری است که برای اندازه گیری کیفیت تبلیغات در موتورهای جست‌وجو استفاده می شود و می تواند CPC و رتبه آگهی را تحت تأثیر قرار دهد. امتیاز کیفیت بهتر می‌تواند منجر به کاهش هزینه تبلیغات و رتبه‌گیری بهتر در نتایج سرچ ارگانیک شود. برخی از عواملی که می توانند روی امتیاز کیفیت تأثیر بگذارند عبارتند از CTR ، زمان لود شدن صفحه ، کپی و کیفیت صفحه فرود.

Query

کوئری: عبارت دیگری برای عبارت جستجو است. کوئری کلمه یا عبارتی است که کاربر به امید یافتن نتیجه خاص در موتور جستجو تایپ می­کند.

R

Reach

ریچ: تعداد کل بازدیدهایی که یک محتوا در یک بازه زمانی مشخص دریافت می­کند. با استفاده از یک ریچ پرداختی، کسب و کار مورد نظر برای داشتن آگهی با تعداد بازدید بیشتر در یک بازه زمانی و دموگرافیک (جمعیتی) پول پرداخت خواهد کرد. در حالی که ریچ ارگانیک به سئو نیاز دارد تا کاربران بتوانند خودشان کسب و کار را پیدا کنند.

Remarketing

بازاریابی مجدد: ریمارکتینگ هم مانند ریتارگتینگ، یکی از بخش‌های گوگل ادز است، با این تفاوت که تنها به ایمیل و تلفن محدود می­شود. به عنوان مثال، اگر شخصی وبسایت خریدی را جست­وجو کرده باشد و سبد خرید خود را کنار بگذارد، ممکن است یک ایمیل بازاریابی برای آن شخص ارسال شود تا سبد خرید بازمانده را به او یادآوری کند.

Retargeting

به این معنی است که تبلیغات مربوط به محصول یا خدمات یک بیزنس، در سراسر وب برای افرادی که قبلاً از وب سایت آن­ها بازدید کرده­اند نمایش داده می­شود. در واقع ریتارگتینگ محصول یا خدمات را به افرادی نشان می‌دهد که بیشتر احتمال دارد آن‌ها را بخرند، چون این افراد در گذشته علاقه خود را نشان داده­اند. هنگامی که شخصی وبسایتی را جست­وجو می­کند. یک کوکی وی را به صورت ناشناس دنبال می­کند و براساس رفتار مرورگر وی، تبلیغات هدفمندی را به او نشان می­دهد.

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)

RLSA یا فهرست ریتارگتینگ برای تبلیغ در نتایج جستجو: یکی از توابع گوگل ادز که به مشاغل اجازه می­دهد لیستی بر اساس رفتارهای مشتریانی که از وبسایت آن­ها بازدید کرده­اند، تهیه کنند. بسته به پارامترهای تعیین‌شده، مشاغل می توانند تگ­هایی را به صفحات خاصی از وب سایت خود اضافه کنند و مشتریانی را که از این صفحات بازدید می­کنند به لیست اضافه کنند. سپس گوگل از کوکی‌های به کار رفته استفاده می‌کند.. بنابراین زمانی که مشتری برای موارد مشابه سرچ می­کند؛ می­توانید کلمات کلیدی بیشتری را پیشنهاد دهید و یا به طور مستقیم مشتری را هدف تبلیغات قرار دهید.

نوشته های مشابه

(Return On Ad Spend (ROAS

ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات: معیاری است که نشان می‌دهد یک بیزنس به نسبت هزینه‌ای که بابت تبلیغات داده چقدر سود کرده است. تفاوتش با ROI این است که نرخ بازگشت سرمایه، مفهوم کلی‌تری است و به هزینه‌های دیگری مانند هزینه تولید و بسته‌بندی هم می‌پردازد اما ROAS تنها به هزینه تبلیغات و بازگشت سرمایه حاصل از آن می‌پردازد.

Robot Exclusion Protocol

استاندارد استثنا کردن ربات­ها: فایل متنی است که موتور جست‌وجو را درباره روش‌های کراول کردن و کراول نکردن راهنمایی می‌کند. این فایل می‌تواند به یک بیزنس کمک کند تا صفحات وبی را که محتوای مشابه دارند مخفی کند، بنابراین این صفحات توسط یک موتور جستجو فهرست نمی­شوند. فایل robots.txt هر وبسایتی را می­توان با وارد کردن /robots.txt در انتهای URL پیدا کرد.

Return On Investment (ROI)

ROI یا نرخ بازگشت سرمایه: به معنی سود حاصل از یک سرمایه‌گذاری خاص در مقایسه با هزینه است. از نظر فنی، فرمول آن به صورت سود تقسیم بر هزینه تعریف می­شود اما می­تواند براساس تعدادی از معیارهای مختلف هم باشد. به عنوان مثال ROI بیزنسی در بازاریابی دیجیتال می­تواند هزینه سرمایه گذاری را علاوه بر هزینه جذب لید و تبدیل لید به مشتری به عنوان بخشی از معادله در نظر بگیرد.

Redirect

ریدایرکت: روشی که یک مرورگر وب به کمک آن، کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر می­برد بدون آنکه کاربر کلیک کند یا آدرس ورودی خاصی را وارد کند. ریدایرکت­ انواع مختلفی دارد (متداول­ترین آن­ها ریدایرکت ۳۰۱ است) که اهداف مختلفی را دنبال می­کنند. به طور معمول این روش به کاربر کمک می­کند چیزی را که به دنبال آن است بیاید یا از بن­بست­هایی مانند پیغام ۴۰۴ (Not Found یافت نشد) جلوگیری کند و به بهبود تجربه کاربر در کل وبسایت کمک می­کند.

Referral

ارجاع: قسمتی در گوگل آنالیتیکس است تعداد بازدیدها و کاربران واردشده از طریق سایر وبسایت‌ها را نشان می‌دهد. این مفهوم در مقابل تایپ مستقیم آدرس سایت یا وارد شدن از گوگل قرار دارد. وقتی کاربران روی لینکی به دیگری، صفحه وب خارجی کلیک می­کنند. گفته می­شود که در آنجا «ارجاع داده شده­اند».

Responsive Web Design

طراحی سایت ریسپانسیو فلسفه ایجاد وبسایتی است که به شما امکان می‌دهد تمامی مطالب سایت را بدون در نظر گرفتن اندازه صفحه یا دستگاه مشاهده کنید. در واقع وبسایت شما به اندازه صفحه نمایش هر کاربر «پاسخ» می‌دهد. صفحات وبسایت در نمایش‌های موبایلی و تبلای کوچک به اصطلاح آب می­روند و در اندازه آن صفحه سازماندهی می­شود و برای صفحات بزرگ کامپیوتری، گسترش می­یابند.

RSS

مخفف عبارت تشکیل ارتباطات ساده است. این روشی است که کاربران می­توانند به روزرسانی چندین وبسایت (سایت­های خبری، وبلاگ­ها و موارد دیگر) را یکجا پیگیری کنند. به این ترتیب دیگر مجبور نیستند به طور دستی هر وبسایت را جداگانه چک کنند. RSS Feed جایی است که تمامی به روزرسانی­ها در یک قالب به راحتی قابل پیگیری و مشاهده هستند.

S

Search Engine

موتور جستجو: یک نرم­افزار یا پلتفرم است که براساس خواسته کاربر در اینترنت جستجو انجام می­دهد. سپس موتور جستجو اطلاعات پیدا شده را در قالب صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ارائه می­دهد.

Search Impression Share (SIS)

سهم بازدید از جستجو: معیاری که در گوگل ادز به صورت درصد بازدید دریافتی از یک آگهی تقسیم بر کل بازدید موجود برای آن آگهی تعریف می­شود. این مورد برای ایجاد معیار برای عملکرد تبلیغات در کسب و کارها استفاده می­‌گردد. از جمله اینکه آیا افزایش بودجه برای به دست آوردن بازدید بیشتر مفید است یا نه.

SEM

بازاریابی از طریق موتور جستجو: شکلی از بازاریابی PPC که نتایج سرچ کاربران در موتور جست‌وجو را در قالب تبلیغات و نتایج مرتبط، هدف قرار می­دهد.

Search Engine Optimization (SEO)

بهینه­سازی موتور جستجو: ترکیبی از فاکتورهایی مانند کلمات کلیدی، کپی خوب و بک­لینک با هدف ایجاد ترافیک و تأثیرگذاری بر بازدید از یک سایت به صورت ارگانیک است. چنین­ کاری با بهینه­سازی محتوای یک صفحه وب و افزایش ارتباط آن با برخی کلمات کلیدی انجام می­شود. با انجام این کار، احتمال نمایش وبسایت مورد نظر با جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربر بالاتر است.

Search Engine Results Page (SERP)

صفحه نتایج موتور جستجو: لیست نتایجی که کاربر پس از تایپ موضوع مورد نظر در موتور جستجو به دست می­آورد. این صفحه ممکن است مخلوطی از تبلیغات و نتایج سرچ ارگانیک باشد.

Session

سشن یا جلسه مدت زمانی است که یک کاربر در یک وبسایت خاص صرف می­کند. سشن مقیاس و معیار مناسبی برای تعیین میزان تعامل است و می‌تواند به داشتن محتوای بهتر و یک رابط کاربری دوستانه کمک کند.

Site Map

نقشه سایت: یک فهرست ساختاریافته از صفحات داخل وبسایت که به موتورهای جستجو کمک می­کند تا سایت را ایندکس کنند. داشتن نقشه سایت به کاربران کمک می­کند تا براساس نیاز و خواسته خود سایت را پیدا کنند و در آن بگردند.

Spider

عنکبوت: به عنوان کراولر وب نیز شناخته می­شود. رباتی است که به موتورهای جستجو کمک می­کند تا وبسایت­ها را ایندکس کنند. عنکبوت این امکان را برای کاربران فراهم می­کند تا با سرچ، نتایج جستجو مرتبطی را پیدا کنند.

Spam

اسپم: اصطلاحی گسترده که شامل بسیاری از فعالیت­های نادرست در بازاریابی دیجیتال است که یا برای کمک به رتبه­بندی بهتر وبسایت یا صدمه زدن به وبسایت رقیب مورد استفاده قرار می­گیرد. اسپم یا هرزنامه اغلب به صورت صدها یا هزاران بک­لینک با کیفیت پایین دیده می­شود که توسط سئو کلاه سیاه برای دستکاری رتبه بندی ساخته شده است.

T

Tag

تگ: تگ، داده‌ها را براساس تعامل کاربر با یک صفحه وب جمع آوری و دریافت می‌کند و می‌تواند به تنظیم کوکی‌ها و جمع‌آوری اطلاعات کاربر کمک کنند.

Trigger

محرک یا ماشه اغلب به یک تگ متصل می‌شود  و واکنش خودکاری است که بر اساس عملکرد کاربر رخ می دهد و اجازه می‌دهد که تگ فعال شود. به عنوان مثال ، وقتی کاربر بعد از ثبت موفق سفارش به صفحه تشکر می‌رسد، که یک کوکی روی مرورگر تنظیم می‌شود تا اطلاعات بیشتری را که بعداً برای ریتارگتینگ استفاده می‌شود ، درباره کاربر جمع آوری کند.

Tracking Code

کد رهگیری – اسکریپتی است که اغلب در هدر ، فوتر یا صفحه تشکر در یک وب سایت قرار می‌گیرد و اطلاعات کاربران را به صورت داده به ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز منتقل می‌کند.

Twitter  

یک شبکه اجتماعی است که کاربران با پست کردن پیام‌های حداکثر ۲۸۰ کاراکتری، تعامل یا «توییت» می‌کنند. توییتر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و لینک‌ها استفاده می‌شود و از هشتگ‌ها برای دسته‌بندی اطلاعات استفاده می‌کند. توییت‌ها معمولاً عمومی هستند و هر کسی آنها را می‌تواند ببیند. اگر کاربر دیگری شما را دنبال کند ، آن کاربر توییت های شما را در فید خود مشاهده می‌کند.

Twitter Advertising

تبلیغات توییتر – به بازاریابان اجازه می دهد تا توییتی را در فید کاربران تبلیغ کنند بدون اینکه کاربر حساب کاربری مربوط به آن توییت را فالو کرده باشد. از تبلیغات توییتر می‌توان برای افزایش آگاهی نسبت به برند و تبلیغ آن ، به دست آوردن فالوورهای بیشتر، گسترش دسترسی به شبکه های اجتماعی و ارتباط با مشتریان احتمالی در مورد یک محصول یا خدمات استفاده کرد.

U

Uniform Resource Locator (URL)

به URL آدرس اینترنتی هم می‌گویند. URL به طور معمول در نوار آدرس مرورگر نمایش داده می شود و برای تعیین و شناسایی صفحه‌ای در شبکه جهانی وب استفاده می‌شود.

UTM Tracker

یکی از توابعی است که درگوگل آنالیتیکس می‌توانید آن را مدیریت کنید. کد UTM یک افزونه‌ی کوچک از متن به انتهای URL وب است که به بیزنس‌ها اجازه می‌دهد ترافیک وب خود را ردیابی کنند.UTM ها را می‌توان با پست‌های شبکه‌های اجتماعی ، ایمیل‌ها و حتی سایر صفحات وب ادغام کرد تا به کسب و کار نشان بدهند که کدام یک از اقدام‌های آن‌ها ترافیک بیشتری را به سایت می‌‌آورد.

Unique Visitors

بازدید کنندگان منحصر به فرد: معیاری است که در تجزیه و تحلیل وب به کار می رود تا نشان دهد چه تعداد افراد مختلف و منحصر به فرد یک وب سایت را در طول یک دوره زمانی خاص مشاهده می‌کنند. بازدیدکنندگان منحصر به فرد را می‌توان با کمک آدرس‌های IP آن‌ها ردیابی کرد. اگر بازدیدکننده‌ای چندین بار از یک وب سایت بازدید کند ، فقط یک بار به عنوان بازدیدکننده منحصر به فرد حساب می‌شود.

User Interface (UI)

مخفف رابط کاربری(User Interface) است. رابط کاربری چیزی است که کاربر از طریق دستگاه دیجیتال (موبایل یا کامپیوتر) با آن ارتباط برقرار می‌کند. یک رابط کاربری خوب باید ساده و درک آن برای اکثر مردم آسان باشد.

User eXperience (UX)

  مخفف User Experience یا تجربه کاربری است و  به نحوه تعامل کاربر با وب سایت یا برنامه (جایی که کلیک می کند ، صفحاتی که بازدید می کند) اشاره دارد. تجربه کاربری برای بالا بردن نرخ تبدیل از طریق تغییر دادن قالب صفحات وب، کال تو اکشن‌ها، رنگ‌ها و غیره استفاده می‌شود. داشتن یک UX خوب برای داشتن یک بیزنس دیجیتال خوب بسیار مهم است ، زیرا باعث می‌شود کاربران بیشتر به سایت شما سر بزنند و بیشتر با شما تعامل کنند.

V

Value Proposition

ارزش پیشنهادی: عبارتی که اطلاعاتی درباره خدمات، کالاها یا ویژگی­هایی ارائه می‌دهد که مشتری هنگام خرید محصول یا خدمات از آن بهره­مند می‌شود.

Variable

متغیر: در فرآیند اجرای تست A / B ، این متغیر همان چیزی است که آزمایش می‌شود یا تغییر می‌کند تا بسته به اهداف کسب و کار مشخص شود کدام حالت آن بهترین عملکرد را دارد . این متغیر ممکن است شامل عنوان ، CTA ، کپی آگهی ، قالب صفحه یا زمان‌بندی باشد.

W

Web Page

صفحه وب: صفحه‌ای تکی که در دامنه یک وب سایت در شبکه جهانی وب قرار دارد. یک صفحه وب در واقع سندی است که با استفاده از HTML نوشته شده است و معمولاً توسط همه کاربرهای اینترنت قابل دسترسی است.

Website

وب سایت: آدرسی در اینترنت که از مجموعه‌ای از صفحات وب تشکیل شده است و این صفحات به منظور نمایش اطلاعات و داده ها به یکدیگر متصل شده اند.

Wordpress

یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز(open-source) و رایگان است که به بیزنس‌ها اجازه می‌دهد تا افزونه‌ها، مضامین و سایر خدمات را با وبسایت ادغام کنند. اغلب بیزنس‌ها  به دلیل توانایی مدیریت محتوا و ایجاد آن، از وردپرس استفاده می‌کنند.

Webinar

وبینار – یک سمینار آنلاین برای آموزش ، اطلاع رسانی یا فروش به مخاطبان. این مخاطبان برای استفاده از وبینار، باید مانند یک سمینار آفلاین در آن ثبت‌نام کنند.

White Hat

کلاه سفید – اصطلاحی برای بازاریابان دیجیتال اخلاق‌مدار ، که در کارهایی که غیراخلاقی یا هرزنامه (spam) تلقی می شود شرکت نمی‌کنند.

X

XML Sitemap

ابزاری که به موتورهای جستجو کمک می کند تا یک سایت را بهتر کراول کنند. این ابزار برای بیزنس‌هایی که سایت بزرگ یا تعداد بالایی از صفحات وب مرتبط ندارند مفید است. داشتن نقشه سایت به سازماندهی این داده ها کمک می‌کند تا  به درستی توسط موتور جستجو فهرست بندی شود.

Y

Yoast

Yoast : یک شرکت بهینه سازی وب که پلاگین‌ها و خدمات پیشرفته وردپرس را برای کمک به عملکرد وب سایت‌ها ارائه می دهند. این پلاگین‌ها شامل تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و سئو ، ادغام‌های گوگل و ادغام های نقشه سایت XML است.

YouTube

یوتیوب: یک وبسایت و پلتفرم بازاریابی برای انتشار و اشتراک ویدیو است. یوتیوب از گوگل ادسنس برای کمک به بیزینس ها در جهت تبلیغات استفاده می کند. به دلیل تنوع بالای مخاطبان یوتیوب، اغلب برای بازاریابانی که می خواهند سئو خود را بهبود ببخشند گزینه خوبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن