Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌ای از بازاریابی است که این روزها به لطف پیشرفت اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر بخواهیم ساده تعریف کنیم به کلیه فعالیت‌هایی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، برای تبلیغات، فروش بیشتر و برندینگ انجام می‌شود دیجیتال مارکتینگ می‌گویند.

امروزه این شغل به علت اینترنتی شدن کسب و کارها و سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی درآمد خوبی داشته و مورد توجه قرار گرفته است. اما یادیگری دیجیتال مارکتینگ را از کجا باید شروع کنید؟ این سوالی است که در مقاله به آن پاسخ خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

آشنایی با زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

با اینکه بازاریابی دیجیتال خود از زیرشاخه‌های علم بازاریابی است اما خود نیز به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم شده است. برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ باید با این شاخه‌ها آشنا شوید و یکی از شاخه‌ها را که حس می‌کنید به استعداد و علاقه شما نزدیکتر است انتخاب کنید تا یادگیری را شروع کنید.

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

 

۱-سئو

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو است. سئو شامل فعالیت‌هایی نظیر تولید محتوا، لینک سازی داخلی و خارجی، و بهینه سازی تکنیکال سایت می‌شود. تمام این فعالیت‌ها باعث می‌شود تا سایت شما در کلمات کلیدی مورد نظر رنک خوبی در موتورهای جستجو بگیرند.

 

۲-طراحی سایت:

برای موفقیت در دنیای اینترنت بخصوص برای کسب و کارها داشتن یک سایت می‌تواند مفید باشد. بدون طراحی سایت، سئو، برخی تبلیغات و … کاربردی نخواهند داشت. پس طراحی سایت از مهمترین زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است.

 

۳-تبلیغات:

تبلیغات در دنیای اینترنت حالات مختلفی دارد. تبلیغات می‌تواند به صورت رپورتاژ، بنری، همسان یا حتی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باشد. نوعی از تبلیغات دیگر نیز گوگل ادز نام دارد که به علت پیچیدگی و سختی بالا خود یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است.

۴-رسانه های اجتماعی:

رسانه های اجتماعی شبکه های قدرتمندی هستند که میتواند ارزش برند شما را بیشتر کند.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید در شبکه های اجتماعی از روابط عمومی،خلاقیت در تولید محتوا،اطلاع از بروزترین ترندهای روز برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید:

آموزش جامع دیجیتال مارکتینگ

۵-گوگل ادز:

گوگل ادز ابزار گوگل برای تبلیغات است که با استفاده از ان میتوانید تبلیغات خود را در لینک‌های اول جستجوی گوگل نشان داد.

البته کار با این ابزار اصول و قواعد خاص خود را دارد تا بتوانید با کمترین هزینه بهترین نتیجه را بگیرید.

 

۶-بازاریابی محتوایی:

بازاریابی محتوا یعنی به اشتراک گذاشتن محتوای کاربردی و مناسب که مورد علاقه مخاطب باشد و نیازآنها را برطرف کند. بطور کلی محتوا می‌تواند به صورت: مقاله،ویدئو،کتاب،صدا،تصویر و یا… باشد که در سایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوایی می‌توانید پست «راهنمای جامع بازاریابی محتوایی» را بخوانید.

۷-تجزیه و تحلیل :

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند با استفاده از داده های ابزارهای مختلف مانند سرچ کنسول و آنالیتیکس و … عملکرد خود را بسنجد. نقاط قوت و ضعف را شناسایی کند و کار خود را بهبود بخشد.

چطور دیجیتال مارکتینگ را شروع کنیم؟

برای شروع بهتر است یکی از شاخه‌های معرفی شده را انتخاب کنید. البته می‌توانید در چند شاخه نیز متخصص شوید یا با تمام شاخه‌ها آشنا شوید ولی بهترین روش این است پس از کسب تخصص و تجربه کافی در یک شاخه به سراغ یادگیری شاخه دیگر بروید. تا بتوانید به خوبی و با مهارت بالا برنامه دیجیتال مارکتینگ بنویسیم.

با یادگیری تی (T-Shaped Skills)یک دیجیتال مارکتر موفق شوید.

در یادگیری T شکل شما ابتدا روی تمام مباحث یک علم اطلاعات و دید کلی به دست خواهید آورد. سپس روی یک یا چند شاخه متمرکز می‌شود و یادگیری عمیق را شروع می‌کنید تا تبدیل به متخصص شوید.

در علم دیجیتال مارکتینگ شما باید ابتدا با تمامی مبانی دیجیتال مارکتینگ و زیرشاخه‌های آن آشنا شوید. سپس یک  یا دو شاخه  نزدیک به هم را انتخاب کرده و سعی کنید در آن شاخه‌ها متخصص شوید.

در انتها می‌توانید مطالعه خود درباره سایر شاخه‌ها را دوباره شروع کرده و ضعف‌های خود را برطرف کنید.

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ - بازارایاب T شکل

مطالعه شخصی

ابتدا خودتان شروع به مطالعه کنید. با جستجو در اینترنت اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد. ویدئو‌ها، دوره‌های آموزشی رایگان، مقالات و کتاب‌های بسیاری برای آموزش وجود دارند که دسترسی به آنها راحت است.

پس هرچه زودتر مطالعه را شروع کنید!

شرکت در دوره‌ها و کلاس‌ها

پس از اینکه اطلاعات پایه‌ای را با مطالعات شخصی یاد گرفتید. باید در دوره‌های مقدماتی و پیشرفته شرکن کنید. بسیاری از این دوره‌ها کیفیت خوبی داشته و آموزش خوبی نیز ارائه می‌دهند. اما بسیاری دوره‌ها نیز با ارائه مطالب سطحی و گاهی نادرست باعث گمراه شدن می‌شوند. به همین دلیل انتخاب دوره خوب اهمیت بسیاری دارد.

آیا علاقه به آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید؟

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

کارآموزی

کارآموزی یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری است. اما برای کارآموزی خودتان باید اطلاعات مقدماتی داشته باشید. سپس یک جای خوب برای کارآموزی انتخاب کنید تا بتوانید چالش‌ها و مشکلات را در کار تجربه کنید و کم کم بر دانش و تجربه شما افزوده شود.

کارآموزی در محیطی خوب و مناسب بهترین روش برای یادگیری است. هرچند ممکن است مدت یادگیری طولانی شود.

نقشه راه آموزش یادگیری دیجیتال مارکتینگ

حالا که با شاخه‌های بازاریابی دیجیتال آشنا شدید و قصد یادگیری آن را دارید باید بدانید از کجا شروع کنید و چگونه پیش بروید. به همین دلیل برای داشتن آموزش و یادگیری بهتر نیاز به یک نقشه راه خواهید داشت. در دوره بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ آکادمی اینفوگرام یک مسیر کامل برای دانشجویان طراحی شده تا بتوانند به بهترین نحو همه مطالب را یاد بگیرند. در ادامه به این نقشه راه جامع اشاره می‌کنیم.

برنامه آموزشی دومین بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ آکادمی اینفوگرام

تدوین کمپین تبلیغاتی و بازاریابی

  • مبانی دیجیتال مارکتینگ
  • طراحی کمپین

بازاریابی محتوایی

  • تدوین استراتژی محتوا
  • تولید محتوای سئو شده
  • تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوای گرافیکی با ابزارهایی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور
  • طراحی موشن گرافیک و تیز تبلیغاتی
  • تولید پادکست

بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

  • بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام
  • بازاریابی و تبلیغات در توییتر
  • بازاریابی و تبلیغات در لینکداین
  • بازاریابی و تبلیغات در تلگرام

طراحی وب سایت

  • طراحی وب سایت شخصی یا شرکتی با وردپرس
  • طراحی وب سایت فروشگاهی با وردپرس


بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو SEO

  • مقدمات سئو
  • تحقیق کلمات کلیدی و آنالیز رقبا
  • سئو محتوا
  • سئو On page
  • سئو فنی
  • لینک سازی داخلی
  • نکات UX

تبلیغات آنلاین

  • انواع تبلیغات آنلاین
  • افیلیت مارکتینگ

مانیتورینگ و تحلیل

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Data Studio
  • تحلیل داده با اکسل

بازاریابی و حفظ مشتری

  • ایمیل مارکتینگ
  • پوش نوتیفیکیشن
  • تبلیغات ریتارگتینگ

امنیت اطلاعات

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، پست «چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟» را مطالعه کنید.

بهترین منابع برای مطالعه و یادگیری دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

منابع مختلفی از مقالات، کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های رایگان و غیر رایگان در اینترنت وجود دارد. بهترین منبع برای آموزش، منبعی است که توسط افرادی متخصص و باتجربه گردآموری و تهیه شده باشد. تیم آکادمی اینفوگرام مدت‌هاست دوره‌های آموزشی مختلفی را آماده می‌کند.

مقالات آموزشی و دوره‌های رایگان آکادمی اینفوگرام نیز می‌توانند منبعی جهت شروع و راهنمایی باشند. زیرا تمام سعی خود را کرده‌ایم مطالب را درست، با دقت و با جزئیات بیان کنیم.

پروژه‌های شخصی

بعد از یادگیری برای داشتن روزمه و حتی یادگیری بیشتر بهتر است پروژه شخصی خود را شروع کنید. یک سایت طراحی کرده و کسب و کاری را شروع کنید و تمام دانش و تجربه‌ای که کسب کردید را روی آن پیاده کنید.

می‌توانید چند پروژه کوچک از دوستان و آشنایان نیز بگیرید تا تجربه‌های متفاوتی داشته باشید. اما ریسک آزمون و خطا روی پروژه شخصی کمتر خواهد بود.

سخن پایانی

پس از یادگیری مهارت های اولیه در دیجیتال مارکتینگ، بعد از کمی تمرین در پروژه های کوچک می‌توانید در حرفه ی خود حرفی برای گفتن داشته باشید.


مهارت های یک دیجیتال مارکتر چیست؟

یک دیجیتال مارکتر باید با تمام شاخه‌های بازاریابی دیجیتال مثل سئو، طراحی سایت، بازاریابی محتوا، تبلیغات، تدوین کمپین، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تحلیلی پروژه آشنا باشد.


چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم؟

برای اینکه یک دیجیتال مارکتر موفق شوید، باید سعی کنید یک آشنایی کلی و مقدماتی با تمام شاخه‌های بازاریابی دیجیتال داشته باشید. سپس در یک یا دو شاخه متخصص شوید.


درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

بسته به میزان تخصص، تجربه و محل کار درآمدها می‌تواند متوسط باشد. اما به طور کلی دیجیتال مارکتینگ درآمد متوسط رو به بالایی دارد.


بهترین روش برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مطالعه منابع معتبر، شرکت در دوره‌های مختلف، کارآموزی در مراکز معتبر و اجرای پروژه‌های شخصی از بهترین روش‌ها برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن