Search
Close this search box.
بازاریابی محتواییبازاریابی دیجیتال

صفر تا صد بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی

به این مقاله امتیاز دهید post

شبکه‌های اجتماعی برای برای ارتباط بهتری بین مردم دنیا ساخته شد. امروزه این شبکه‌ها به عنوان ابزاری مهم برای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیا در هر شبکه اجتماعی تعداد زیادی مخاطب وجود دارد که می‌تواند تبدیل به مشتری شود.

مهمترین و تاثیرگذارترین نوع مارکتینگ در سوشال‌ها بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. افراد در این شبکه‌ها علاوه بر ایجاد ارتباطات مفید با سایر مردم به دنبال اطلاعات مفید یا جذاب هستند. به همین دلیل تولید محتوا در این شبکه‌ها برای بازاریابی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

فهرست مطالب

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا به تولید انواع محتوای ارزشمند و مفید متنی، تصویری، ویدئویی، اینفوگرافیک و … به صورت هدفمند برای مخاطب جهت جذب و تبدیل مخاطب به مشتری گفته می‌شود.

بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌شود. در هر شبکه بسته به نوع آن شبکه و محتوایی که بیشتر در آن شبکه اجتماعی طرفدار دارد، مخاطبان آن شبکه اجتماعی و رفتارشان نسبت به انواع محتوا و زمانی که در آن شبکه می‌گذارنند، استراتژی بازاریابی محتوا متفاوت خواهد بود.

اگر می‌خواهید درباره کانتنت مارکتینگ بیشتر بدانید پست «بازاریابی محتوایی چیست؟» را بخوانید.

استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟

در یک تعریف بسیار ساده می‌توان گفت : استراتژی بازاریابی محتوا به این معناست که کسب و کار خود و راه‌های معرفی آن را به خوبی بشناسید، اهداف خود را شناسایی کنید. مخاطبان هدف را شناسایی کرده و پرسونای آنها را تهیه کرده سپس شبکه‌های اجتماعی مناسب را انتخاب کنید و با اکانت کسب و کار خود در آنها شروع به فعالیت کنید.

اینکه در هر شبکه اجتماعی چه محتوایی تولید کنید، چه تعداد محتوا در چه ساعاتی منتشر کنید، چگونه با مخاطب تعامل داشته باشید و … همگی نیاز به برنامه‌ریزی و یک استراتژی دقیق با جزئیات کامل دارد.

برای یادگیری بیشتر درباره استراتژی محتوا می‌توانید پست «آموزش استراتژی محتوا از پایه» را بخوانید.

اهمیت بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی در ابتدا فقط برای افزایش فروش محصول یا خدمات انجام می‌شود. ولی امروزه اهمیتی فراتر از افزایش فروش دارد.

میزان تعامل با مخاطبان و کاربران کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاست. به همین دلیل هر برندی به راحتی می‌تواند مخاطبان خود را بهتر بشناسد. از مشکلات آنها آگاه شده و نیازهای آنها را بهتر بشناسد. در این صورت با ارتقا کیفیت محصولات و خدمات خود در جهت رضایت مشتری می‌تواند به موفقیت‌های بزرگتری دست یابد که از به دست آوردن چند مشتری بیشتر است.

جلب رضایت مشتریان، پیشی گرفتن از رقبا، از بین بردن مشکلات و ایرادات کسب و کار و پیشرفت باعث می‌شود برند روز به روز شناخته‌تر و محبوب‌تر شود.

چطور یک استراتژی بازاریابی خوب در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید؟

خب حالا که با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و اهمیت آن در موفقیت‌هایی حتی بسیار بزرگ برای یک کسب و کار آگاه شدید بهتر است با روش تدوین کلی استراتژی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آگاه شوید.

اهدافتان را بررسی کنید

هدف در زندگی، در تحصیل و در کار حرف اول را می‌زند. بدون هدف هیچ کاری به نتیجه نمی‌رسد. پس باید هدف خود را مشخص کنید. هدف کسب و کار شما چیست؟ قرار است چه کمکی به مشتریان خود کنید؟ هدف شما از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ چطور از این ابزار برای رسیدن به هدف بزرگتر خود یعنی رسیدن به هدف کسب و کار خود استفاده خواهید کرد؟

پرسونای مخاطب را تدوین کنید

پرسونا یعنی شناخت مخاطب اما یک مخاطب فرضی! شما باید با توجه به هدف خود ( در اینجا با توجه به شبکه اجتماعی مورد نظر) شخصیت‌های مختلفی را در نظر بگیرید و آنها را از هر لحاظ مثل موقعیت کاری، تحصیلی، سنی، درآمدی، تفکر، دغدغه‌ها، مشکلات، نیازها و … بررسی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر و شناخت مخاطب مقاله «آموزش کامل تدوین پرسونای مشتری» را از سایت اینفوگرام آکادمی مطالعه کنید.

بهترین شبکه های اجتماعی را برای فعالیت انتخاب کنید

قرار نیست در همه شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید. اینکار انرژی بسیاری از شما خواهد گرفت و باعث می‌شود نتیجه کلی خوب نباشد. در واقع راندمان بازایابی پایین خواهد بود. با توجه به کسب و کار خود، هدف خود، مخاطبان خود و سطح کسب و کارتان برخی شبکه‌ها را انتخاب کرده و درآنها فعالیت کنید. برای مثال فیسبوک در ایران اصلا محبوب نیست اما اگر شما مشتریان زیادی در خارج از کشور دارید باید در فیسبوک نیز فعالیت داشته باشید.

اینستاگرام شبکه‌ای است که برای اکثریت ایرانیان جذاب است با این حال برای برخی از کسب و کارها حضور در این شبکه جابگو نیست. در عوض لینکدین یا توییتر می‌تواند جایگزین بهتری باشد. بهتر است به خوبی تحقیق کنید و بهترین و مناسب‌ترین شبکه‌ها را برای فعالیت انتخاب کنید.

یک شخصیت و لحن برای برند خود انتخاب کنید

انتخاب لحن و یک شخصیت برای برند بسیار مهم است. شاید شخصیت بخشیدن به برند سخت باشد ولی انتخاب لحن اصلا سخت نیست. بسته به نوع کسب و کاری که دارید می‌توانید لحن رسمی، معمولی، صمیمانه و حتی گاهی طنزگونه داشته باشید. برای مثال اگر مخاطبان شما افراد تحصیلکرده و بزرگ هستند باید از لحن رسمی استفاده کنید.

اگر گستره بزرگی از مخاطبان را دارید لحن معمولی برایتان عالی است. اگر محصولات خاص، جالب و بامزه تولید می‌کنید لحن صمیمانه و گاهی طنزآلود بهترین انتخاب خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

لینکدین چیست؟

تولید محتوای منظم و مستمر داشته باشید

شروع قدرتمند برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی آسان است اما این استمرار و تداوم است که باعث موفقیت شما خواهد شد. برخی کسب و کارها بعد از گذشت مدتی و دیدن نتیجه نه چندان جالب ناامید شده و به جای تلاش، تغییر روش و اجرای ایده‌های خلاقانه با بی نظمی کار خود را پیش می‌برند. توجه داشته باشید محتوا باید به طور منظم تولید و منتشر شود. اگر نتیجه نمی‌گیرید باید استراتژی خود را مورد بازبینی قرار دهید.

محتوای با ارزشمند برای کاربر تولید کنید

برخی برندها تصور می‌کنند باید تولید محتوا با معرفی محصول و خدماتشان شروع شود. قطعا معرفی برند و اهدافشان ضروری است، اما عمده محتوای صفحه باید محتوای مفید و ارزشمند و آموزنده برای کاربر باشد نه تبلیغ محصولات و خدمات! مگر اینکه خدمات و تبلیغات خود برای مخاطب ارزشمند باشد. در اینصورت محتوایی که درباره محصول یا خدمت تولید می‌شود باید کامل و باکیفیت باشد.

محتوایی هدفمند تولید کنید

با هدف محتوا تولید کنید. محتوایی تولید کنید که باعث شود مخاطب عملی را انجام دهد که شما انتظار آن را دارید. برای مثال موارد زیر نوعی هدف از تولید محتوا هستند:

  • محتوایی تولید کنید که مخاطب از شما سوال بپرسد
  • محتوایی تولید کنید که کاربر از شما خرید کند
  • محتوایی تولید کنید که برای کاربر مفید بوده و منتظر مطالب مفید دیگر باشد
  • محتوای جذاب و ارزشمندی تولید کنید که کاربران جدید شما را دنبال کنند
  • محتوایی تولید کنید که کاربران آن را با دیگران به اشتراک بگذارند

تقویم محتوا تدوین کنید

تقویم محتوا تدوین کنید. تقویم می‌توانید به صورت هفتگی یا ماهانه باشد. در این تقویم باید شما مشخص کنید در هر تاریخ چه محتوایی در چه ساعتی در چه شبکه‌ای باید منتشر شود. تدوین تقویم محتوا به بازاریابی محتوای شما نظم زیادی می‌بخشد و باعث می‌شود تیم تلاش کند قبل از تاریخ موردنظر محتوای موردنظر باکیفیت بالا تولید شود.

اینکار باعث می‌شود هدفمندی محتوا که در تیتر قبل توضیح دادیم نیز به راحتی ایجاد شود. البته سعی کنید تقویم محتوایی انعطاف پذیر تدوین کنید تا در صورت لزوم بتوانید در آن تغییراتی اعمال کنید.

از عناوین جذاب استفاده کنید.

از عنوان‌های جذاب استفاده کنید تا مخاطب را جذب کنید. بعد از اینکه مخاطب جذب شد احتمال اینکه ادامه محتوا دیده شود یا مطالعه شود بسیار زیاد است. پس زمان زیادی را روی عنوان نویسی برای پست‌های خود صرف کنید تا نتیجه خوب بگیرید.

از انواع محتوا با کیفیت بالا استفاده کنید

سعی کنید از انواع محتوا استفاده کنید. تصویر، متن، ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست و … همگی به نوعی جذاب بوده و طرفداران خود را دارند. با توجه به محتوایی که می‌خواهید ارائه دهید بهترین نوع محتوا را انتخاب کرده و سعی کنید در شبکه‌های اجتماعی خود از انواع محتوا و حتی ترکیب چند محتوا با هم استفاده کنید.

با کاربران در تعامل باشید

مهمترین عامل موفقیت کسب و کارها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی امکان تعامل با کاربران است. با ایجاد تعامل با کاربران می‌توان آنها را شناخت و با مشکلات و نیازهایشان آشنا شد یا انتقادها و پیشنهادهایشان را شنید. پس به هر نحوی که می‌توانید بهترین تعامل را با کاربران خود داشته باشد و به آنها احترام بگذارید.

رفتار کاربران و KPI های مهم را به طور مرتب آنالیز کنید

اکثر شبکه‌های اجتماعی برای اکانت‌های بیزینسی بخشی برای آنالیز رفتار کاربران و بررسی KPI های مهم را دارند. پیوسته این KPI های مهم و رفتار کاربران را بررسی کنید تا بتوانید استراتژی تولید محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی خود را بهبود داده یا کاربران خود را بهتر بشناسید.

به کمک این KPI های مهم می‌توانید به مرور نقاط ضعف و قوت استراتژی خود را پیدا کرده و آن را بهبود ببخشید.

در پست «سنجه‌های بازاریابی محتوایی» می‌توانید با ۱۶ kpi محتوا آشنا شوید.

رقبای خود را بررسی کنید

همیشه در حال بررسی رقبای خود باشید. ببینید آنها چه ایده‌های جالبی دارند، چگونه با مخاطبان خود رفتار می‌کنند، چه کارهایی انجام داده‌اند که باعث شده موفق شوند؟ شما نیز سعی کنید همان کارها و استراتژی را بهبود داده و با کمی خلاقیت انجام دهید.

چه کارهایی از رقبای خود را بد و مانع پیشرفت می‌بینید؟ آنها را انجام ندهید. بررسی رقبا همیشه دید خوبی به شما خواهد داد.

گزارش‌های کاری ارائه دهید تا پیشرفت خود را بررسی کنید

در پایان هر ماه گزاراشات کاری ارائه دهید. این گزاراشات بهتر است دقیق بوده و بر اساس KPI های مهم باشد. به این ترتیب پس از چند ماه با بررسی گزارشات اطلاعات مفیدی درباره روند کاری خود و پیشرفت‌هایی که داشته‌اید به دست خواهید آورد.

به علاوه گزارشات باعث می‌شود تیم‌های مختلف با یکدیگر بهتر هماهنگ شده و از فعالیت‌های دیگر و سختی‌های کار آگاه شوند.

سخن آخر

در این مقاله از چیستی بازاریابی محتوا، اهمیت آن و مراحل تدوین استراتژی محتوا صحبت کردیم. در این مقاله از آکادمی اینفوگرام سعی شده تمام موارد به صورت خلاصه ولی دقیق توضیح داده شود. شاید با مطالعه این مطلب فکر کنید تدوین استراتژی بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی آسان ات. اما این تفکر اشتباه است. با این حال نگران نباشید. بیشتر مطالعه کنید، دوره ببینید، آزمون و خطا کنید و استراتژی خود را بچینید. بعد از چند بار شکست قطعا موفق خواهید شد. هیچکس از اول موفق نبوده است. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن