Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

لینکدین چیست؟ بررسی کامل لینکدین و امکانات آن

به این مقاله امتیاز دهید post

فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و جدیدا تیک‌تاک! شبکه‌های اجتماعی دیگر بدون تردید، بخشی از روزمرگی همه ما هستند. بسترهایی که به خیلی‌ها کمک کردند تا با ساختن برند شخصی خود، شغل بهتری پیدا کنند یا استعدادهایشان دیده شود.

در این میان لینکدین یکی از این شبکه‌های اجتماعی است که قدمت نسبتا طولانی در میان بسترهای مختلف دارد و کار خود را از سال ۲۰۰۲ آغاز کرده است. این شبکه اجتماعی در چند وقت اخیر، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و جای رشد در آن هم به مراتب بیشتر شده.در حالی که اینستاگرام و توییتر هر روز بیشتر از محتوا اشباع می‌شوند، لینکدین فضایی است که با فعالیت اصولی در آن می‌توانید دستاوردهای زیادی داشته باشید. به همین دلیل آموزش لینکدین می‌تواند بسیار مفید باشد.

اما قبل از آن لازم است بررسی کنیم که شبکه اجتماعی لینکدین چیست؟ لینکیدن چه تفاوتی با سایر شبکه‌های اجتماعی دارد؟ کاربرد لینکدین چیست؟

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل درباره لینکدین صحبت کنیم و جواب سوالات بالا را بررسی کنیم.

آموزش لینکدین مارکتینگ
فهرست مطالب

لینکدین چیست؟

لینکدین شبکه اجتماعی است که با هدف ارتباطات حرفه‌ای و کاری به وجود آمده. در این شبکه اجتماعی، افراد مختلف با سایر افراد حوزه کاری خود ارتباط برقرار می‌کنند، درباره حوزه کاری و تخصص خود گفتگو می‌کنند و  به دنبال موقعیت‌های شغلی بهتر می‌گردند.

فرقی ندارد که یک دانشجو باشید که به دنبال اولین موقعیت شغلی خود می‌گردد یا یک فرد باتجربه در حوزه کاری خود یا حتی صاحب یک کسب و کار بزرگ یا کوچک؛ با انتشار پست در لینکدین، فضایی که می‌توانید در آن موقعیت شغلی یا نیروی کار مورد نظر خود را پیدا کنید و با دیگران ارتباط کاری برقرار کنید موفق شوید.

بنابراین فضای این شبکه اجتماعی، با توجه به هدفی که دنبال می‌کند، با شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام یا توییتر تفاوت‌های جدی دارد.

موفقیت در لینکدین

چگونه در لینکدین ثبت نام کنیم؟

برای شروع ثبت نام در لینکدین ابتدا به سایت این شبکه اجتماعی با نشانی www.linkedin.com بروید. سپس گزینه join now را از بالای صفحه انتخاب کنید. در صفحه باز شده، نام، نام خانوادگی، ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید.

در مراحل بعدی لینکدین شما را قدم به قدم برای ساخت اکانت همراهی می‌کند. در ابتدا لازم است ایمیل خود را تایید کنید. برای تایید، کدی که به ایمیل شما ارسال شده را باید در کادر باز شده وارد کنید. ممکن است به جای ایمیل از شما شماره تلفن برای ارسال کد از طریق پیامک درخواست شود.

سپس در مرحله بعد، امکان همگام‌سازی مخاطبین ایمیلتان با لینکدین وجود دارد تا راحت‌تر در این فضا دوستان خود را پیدا کنید.

سپس وارد مراحل بعدی کامل کردن پروفایل خود می‌شوید که باید عکس پروفایل، بخش توضیح درباره خود، ساختن روزمه و… را تکمیل کنید.

امکانات لینکدین چیست؟

در لینکدین، کاربران همدیگر را دنبال نمی‌کنند، بلکه به یکدیگر متصل می‌شوند. یعنی پس از آنکه درخواست connect شدن شما، توسط یک کاربر دیگر تایید شود، دو طرف به یکدیگر متصل هستند و دیگر follower و following در این شبکه اجتماعی وجود ندارد. این ویژگی لینکیدن شبیه همین نوع برقراری ارتباط در فیسبوک است که به نام friend (دوست شدن) شناخته می‌شود.

در ادامه دیگر امکانات لینکدین را کمی بیشتر بررسی می‌کنیم:

امکانات مختلف لینکدین

بخش Home یا خانه در لینکدین

بخش هوم یا خانه در لینکدین، مثل همه شبکه‌های اجتماعی دیگر، قسمتی است که در آن پست‌ها و محتوای دیگران را مشاهده می‌کنید.

قسمت پروفایل (Profile)

در بخش پروفایل لینکدین هم مثل سایر شبکه‌های اجتماعی، نام، عکس پروفایل، لوکیشن و توضیحات کوتاهی از خودتان دیده می‌شود. در لینکدین علاوه بر این بخش‌ها، قسمت‌های دیگری هم برای آشنایی بیشتر کاربران با مهارت‌های شما وجود دارد.

برای مثال در بخش experience کاربران از تجربه‌های خود صحبت می‌کنند، در بخش education از تحصیلات خود می‌نویسند و علاوه بر آن رزومه خود را هم با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

بخش My network در لینکدین

در این بخش لیست کاربرانی که شما به آن‌ها connect شدید، نمایش داده می‌شود. معمولا در این بخش، پیشنهاد متصل شدن به افراد دیگری هم به شما داده می‌شود تا بتوانید دایره ارتباطات خود را گسترش دهید.

Jobs در لینکدین

لیست موقعیت‌های شغلی که در حال حاضر وجود دارد، بر اساس لوکیشن شما و مهارت‌هایتان در این بخش نمایش داده می‌شود.

بخش جستجو در لینکدین بسیار پیشرفته است و شما می‌توانید اسم افراد یا برندها را با فیلترهای زیادی جستجو کنید. کافی است از گزینه Advanced در کنار نوار جستجو استفاده کرده و فیلترهای مورد نظر خود را برای جستجوی بهتر اعمال کنید.

بخش پیام‌ها در لینکدین (Messages)

فرستادن پیام خصوصی و ارتباط برقرار کردن، در لینکدین هم ممکن است. در بخش پیام‌های لینکدین امکان ارسال عکس، فیلم، گیف و فایل‌های دیگر هم وجود دارد.

قسمت Notifications

در این قسمت هم لایک شدن پست‌ها، Endorse یا تایید گرفتن از دیگران و مواردی از این دست به شما اطلاع داده می‌شود. در لینکدین اگر کاربری از صفحه شما بازدید هم کند، به شما اطلاع رسانی خواهد شد!

برای شروع فعالیت در لینکدین به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای آنکه در شروع فعالیت خود، بتوانید پروفایل لینکدین جذابی بسازید و با استفاده از آن دایره ارتباطات کاری خود را افزایش داده و برند شخصی بهتری بسازید، لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:

عکس پروفایل مناسبی را انتخاب کنید

معمولا در شبکه‌های اجتماعی، اولین چیزی که توجه کاربران را جذب می‌کند، عکس پروفایل است. سعی کنید برای پروفایل لینکدین خود عکس جدیدی را انتخاب کنید. عکس پروفایل لینکدین شما باید از نظر فضایی که دارد، شبیه به عکس‌های روزمه کاریتان باشد. برای همین هم بهتر است حدود ۶۰% از فضای عکس را چهره شما تشکیل داده و لباسی را برتن داشته باشید که سرکار می‌پوشید.

همانطور که گفته شد، فضای لینکدین با سایر شبکه‌های اجتماعی متفاوت است و این تفاوت از عکس پروفایل شما شروع می‌شود!

در بخش summary پروفایل خود، داستان‌سرایی کنید

در بخش summary پروفایل خود به صورت خلاصه باید درباره خود توضیحاتی بنویسید. از این فرصت برای قصه گفتن استفاده کنید. مهم‌ترین ابزار بشر در تمام ادوار، برای برقرار کردن ارتباط بهتر و درگیر کردن احساسات هم نوعان خود، استفاده از ابزار جادویی داستان بوده است!

بنابراین این فرصت را حتما جدی بگیرید و این بخش پروفایل خود را کاملا به صورت شخصی‌سازی شده و با کمک خلاقیت خود تکمیل کنید. چراکه تاثیر بسیار مهمی در میزان موفقیت شما خواهد داشت.

برای تکمیل بخش‌های مختلف، حوصله به خرج دهید!

در لینکدین قسمت‌های مختلفی برای نشان دادن مهارت‌ها و تجربه‌ها وجود دارد. بخش‌هایی مثل experience (تجربه)، مدارک تحصیلی، رزومه و دستاوردها تنها بخشی از این قسمت‌ها هستند! بخشی از کاربران حوصله کافی برای تکمیل همه این بخش‌ها به خرج نمی‌دهند. مثلا تکه‌های مختلف روزمه خود را در بخش تجربیات دوباره می‌نویسند.

حتما برای تکمیل بخش‌های مختلف پروفایل خود یکبار با حوصله کافی وقت بگذارید و هر قسمت را با خلاقیت خود، به شیوه متفاوتی تکمیل کنید. فراموش نکنید که لینکدین تنها یک پروفایل ساده در دنیای شبکه‌های اجتماعی نیست! این بستر می‌تواند موقعیت‌های تازه و مهمی را برای شما فراهم کند. بنابراین حتما وقت کافی برای آن کنار بگذارید.

آیا علاقه‌مند به لینکدین مارکتینگ هستید؟

دوره آموزشی لینکدین مارکتینگ

از محتوای تصویری استفاده کنید

این روزها بازار محتوای تصویری داغ است. حدس زدن دلیل آن هم چندان سخت نیست. ذهن ما ترجیح می‌دهد که محتوا را به صورت عکس یا فیلم دریافت کند. برای همین است که اینستاگرام به سرعت رشد کرد و تیک تاک در کسری از ثانیه محبوب شد!

خوشبختانه در لینکدین، امکان اضافه کردن تصویر و فیلم به بخش‌خای مختلف وجود دارد. برای جذب مخاطبان بیشتر حتما از این قابلیت استفاده کرده و برای تجربه‌ها، دستاوردها و قسمت‌های مختلف رزومه خود، عکس‌ها و کلیپ‌های مناسبی را تدارک ببینید.

لینکدین هم مثل سایر شبکه‌های اجتماعی به تولید محتوا نیاز دارد! در پست «آموزش تولید محتوا در لینکدین» در این مورد بیشتر بخوانید.

URL صفحه لینکدین خود را کوتاه کنید

آدرس صفحه یا URL اکانت لینکدین شما معمولا ترکیبی از اسم و تعداد نسبتا زیادی عدد پشت آن است. از بخش تنظیمات، می‌توانید آدرس صفحه خود را کوتاه‌تر کنید و به طور مثال فقط نام و نام خانوادگیتان را نگه دارید. این کار به یادآوری بهتر آدرس صفحه‌تان توسط کاربران کمک می‌کند.

فعالیت مستمر داشته باشید

رمز موفقیت و رسیدن به اهداف تعیین شده، در هر شبکه اجتماعی، فعالیت مستمر است. لینکدین هم از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر آن همانطور که گفته شد، به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی از جمله گری وی، لینکدین فرصت بسیار مناسبی برای رشد دارد! در حالی که رقابت در توییتر و اینستاگرام، هر روز بیشتر و سخت‌تر می‌شود، لینکدین کمبود محتوای باکیفیت دارد.

بنابراین با فعالیت مستمر و انتشار محتوای باکیفیت، می‌توانید با سرعت بیشتر و هزینه کمتری در این فضا رشد کنید.

لینکدین چیست؟ ساخت پروفایل مناسب در لینکدین

۵ کاربرد مهم لینکدین را بشناسید

حالا که با قابلیت‌های مختلف، نحوه ثبت نام و شروع فعالیت در لینکدین آشنا شدیم، بد نیست که کمی بیشتر درباره کاربردهای این شبکه اجتماعی توضیح دهیم. چراکه برای تولید محتوا در هر شبکه اجتماعی، ابتدا لازم است اهداف و استراژی خود را شناسایی کنید.

در ادامه کاربردهای مهم لینکدین را بررسی می‌کنیم:

پیدا کردن همکاران قدیمی

با استفاده از لینکدین می‌توانید همکاران قدیمی، اساتید و همکلاسی‌هایی که فکر می‌کنید برای شبکه‌سازی در حوزه کاریتان مناسب هستند را پیدا کنید. برای راحت‌تر پیدا کردن آن‌ها خوب است که مخاطبین ایمیلتان را با پروفایل خود همگام‌سازی کنید.

ساختن یک رزومه آنلاین

لینکدین آنقدر بخش‌های جذاب و متنوعی برای توضیح درباره توانایی‌ها و مهارت‌هایتان دارد که درست کردن یک پروفایل مناسب در آن می‌تواند ساختن یک رزومه آنلاین خوب هم باشد.

بنابراین می‌توانید لینک پروفایل خود را به ایمیل درخواست کار یا حتی رزومه خود برای درک بهتر کارفرما از توانایی‌هایتان، اضافه کنید. همچنین برخی از وبسایت‌های کاریابی، امکان اضافه کردن لینک صفحه لینکدین را به پروفایلتان می‌دهد و اضافه کردن لینک صفحه در این سایت‌ها هم می‌تواند مفید باشد.

پیدا کردن موقعیت‌های کاری  

شاید در حال حاضر به دنبال کار می‌گردید. شاید در جایی استخدام هستید و به دنبال موقعیتی بهتر می‌گردید. شاید هم به صورت پروژه‌ای و فریلنسی کار می‌کنید و به دنبال پروژه‌های جدیدی می‌گردید. در هر صورت، مهم‌ترین کاربرد لینکدین، ایجاد ارتباط بیشتر و بهتر بین کارفرمایان و کارجویان است.

بنابراین اگر کارفرما هستید، در این فضا برای جذب نیروی متخصص می‌توانید درباره فضای کاری خود صحبت کنید و اگر کارجو هستید درباره توانایی‌ها و تجربه‌های موفق خود تولید محتوا کنید.

پیدا کردن گروه‌های کاری جدید

پیدا کردن گروه‌های جدید کاری کمک می‌کند تا اخبار حوزه فعالیت خود را بهتر دنبال کنید، سوال‌های خود را از همکاران باتجربه خود بپرسید و با شبکه سازی مناسب، برند شخصیتان را بیشتر مطرح کنید. در لینکدین می‌توانید با برقرار کردن ارتباط، این گروه‌های کاری را شناسایی کرده و عضو آن‌ها شوید.

تولید محتوا و ساختن برند شخصی

بارها در طول این مقاله، از موقعیت ویژه‌ای که در لینکدین وجود دارد صحبت کردیم. فعالیت در لینکدین برای کسانی که قصد دارند ساختن برند شخصی خود را شروع کنند، در شرایطی که رقابت در دیگر بسترها کمی سخت شده، می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب شما برای رشد سریع‌تر باشد.

آموزش ساخت لینکدین تجاری

برای ساختن صفحه تجاری در لینکدین، ابتدا لازم است یک پروفایل یا حساب شخصی بسازید. بعد از آن برای ساختن صفحه شرکت خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا به صفحه اصلی یا home لینکدین خود بروید. سپس روی گزینه‌ work که در گوشه سمت راست بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
آموزش ساخت صفحه تجاری در لینکدین
  • سپس در بین گزینه‌های موجود،  “Create a company page” را انتخاب کنید.
آموزش ساخت پیچ شرکت در لینکدین
  • با توجه به کسب و کار خود، یکی از گزینه‌های large, medium, small را انتخاب کنید. به ترتیب از سمت چپ معنی این گزینه‌ها این است که کسب و کار شما بزرگ، متوسط یا کوچک است.
ثبت نام لینکدین تجاری
  • سپس اطلاعات مربوط به حساب کاربری تجاری خود، از جمله جزئیات نام، مشخصات شرکت و .. را وارد کنید.
آموزش لینکدین
  • در آخر روی گزینه “Create page” کلیک کنید.
برای آشنایی کامل با ساخت صفحه بیزنسی در لینکدین و فعالیت در آن پیشنهاد می‌کنیم پست «آموزش کامل ساخت صفحه شرکتی در لینکدین» را بخوانید.

Endorse در لینکدین چیست؟

شما در پروفایل لینکدین خود حداکثر ۵۰ عنوان مهارت را می‌توانید اضافه کنید. اما باید راهی برای تشخیص میزان معتبر بودن این مهارت‌ها وجود داشته باشد. برای اینکه کاربران ادعای اشتباهی درباره مهارت‌های خود نکنند، لینکدین قابلیت endorse را طراحی کرده است. این کلمه در فارسی به معنای تایید است و در لینکدین هم همین معنا را می‌رساند.

بنابراین می‌توانید از دوستان خود بخواهید که پس از تکمیل شدن پروفایل لینکدینتان، مهارت‌های شما را تایید کنند تا رزومه و توانایی‌های شما اعتبار بیشتری داشته باشد.

اگر هم تایید یک نفر را به هر دلیلی دوست نداشتید و قصد مخفی کردن آن را دارید، مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش پروفایل خود بروید.
  • در پروفایل خود قسمت skill & endorsement  را پیدا کنید و روی مهارت مورد نظری که تایید گرفته، کلیک کنید.
  • از میان کسانی که شما را تایید کردند، آن‌هایی که می‌خواهید مخفی کنید را hide و آن‌هایی که می‌خواهید مخفی نباشند را unhide کنید.

لینکدین پریمیوم چیست؟

لینکدین پریمیوم، اشتراک ویژه لینکدین است که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با استفاده از اکانت ویژه لینکدین، در جستجوی شما بیش از ۱۰۰ نتیجه نمایش داده می‌شود. علاوه بر آن می‌توانید هرچندتا از نتایج جستجوی خود را ذخیره کنید. این درحالی است که با اشتراک عادی تنها سه نتیجه جستجو قابل ذخیره است.

لینکدین پریمیوم بیشتر مناسب کسب و کارهایی است که می‌خواهند چند پروفایل را به صورت همزمان مدیریت کنند. یکی دیگر از قابلیت‌های اکانت ویژه لینکدین، این است که می‌توانید لیست افرادی که از صفحه شما بازدید کردند را تا ۹۰ روز مشاهده کنید.

جمع بندی

به سوال اول برگردیم. لینکدین چیست؟ شاید بهترین جواب این باشد که لینکدین یک فرصت است! ما زمان زیادی از روز را در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذارنیم و بیشتر اوقات هم دستاورد خاصی از وقتی که صرف می‌کنیم، به دست نمی‌آوریم.

در این میان لینکدین شبکه اجتماعی هدفمندی است که با استفاده از آن می‌توانیم موقعیت شغلی بهتری پیدا کنیم، برند شخصی خود را قدرتمندتر کرده و افراد فعال و مهم حوزه‌کاری خود را شناسایی کنیم.

در این مقاله تمام مقدمات لازم برای شروع فعالیت در لینکدین را بررسی کردیم. حالا کافی است که با ساخت یک اکانت، یا بهتر است بگوییم یک رزومه آنلاین! فعالیت خود را آغاز کنید. به خاطر داشته باشید که قواعد کلی که بر شبکه‌های اجتماعی دیگر حاکم است، در لینکدین هم وجود دارد. این قواعد و الگوریتم‌ها، روی برقرار کردن تعامل موثر با دیگر، فعالیت منظم و تولید محتوای باکیفیت تمرکز دارند. بنابراین این موارد را در لینکدین هم جدی بگیرید.

اگر سوالی درباره این شبکه اجتماعی برایتان پیش آمده، در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا با یکدیگر گفتگو کنیم.

سوالات متداول

لینکدین چیست؟

لینکدین شبکه اجتماعی است که در سال ۲۰۰۲ کار خود را آغاز کرده. هدف این شبکه اجتماعی، ارتباط موثرتر افراد در حوزه کاری و پیدا کردن نیروی انسانی و موقعیت‌های شغلی مناسب است.

چه افرادی از لینکدین استفاده می‌کنند؟

کارفرماها و کارجویان با فعالیت در این شبکه اجتماعی می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند. فرق ندارد به دنبال اولین فرصت شغلی خود می‌گردید یا فردی باتجربه هستید، لینکدین برای همه می‌تواند مناسب باشد.

لینکدین پریمیوم چیست؟

لینکدین پریمیوم، اشتراک ویژه لینکدین است که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

Endorse در لینکدین چیست؟

این کلمه در فارسی به معنای تایید است و در لینکدین هم همین معنا را می‌رساند. بنابراین می‌توانید از دوستان خود بخواهید که پس از تکمیل شدن پروفایل لینکدینتان، مهارت‌های شما را تایید کنند تا رزومه و توانایی‌های شما اعتبار بیشتری داشته باشد.

‫۳ دیدگاه ها

    1. بله قطعا
      الان خیلی از شرکت‌های ایرانی مخصوصا شرکت‌های فعال در فضای دیجیتال دارن به این سمت میرن که در لینکدین دنبال افراد حرفه‌ای بگردن. در نتیجه اگر می‌خواین از طریق لینکدین شغل پیدا کنید، باید مطمئن باشید که پروفایل حرفه‌ای شما تکمیل شده و تمام سوابق کاری و مهارت‌های مرتبط رو در اون ثبت کردید.

  1. ممنون از مطلب مفیدتون.
    برای کسانی که مدرک تحصیلیشون با شغلشون مرتبط نیست چه پیشنهادی دارید؟ آیا باز هم لینکدین گزینه مناسبی برای اونها محسوب میشه؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن