Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس از صفر

به این مقاله امتیاز دهید post

داشتن آمار و نتایج درست و دقیق از تمامی اقدامات و کارهای شما می‌تواند از جمله چراغ‌های پرفروغی باشد که راه کسب‌وکارتان را روشن می‌کند. فرقی نمی‌کند که سرمایه‌گذاری مالی و انسانی شما روی یک کسب‌وکار بزرگ باشد یا مقصودتان صرفا به استفاده کردن از یک وب‌ سایت اینترنتی برای کسب‌وکار کوچک خلاصه شود. در هر دو صورت شما نیازمند به‌دست  آوردن یک‌سری آمار، داده‌ها و بررسی‌های قطعی هستید که به شما کمک می‎‌کند بدانید درست در کدام نقطه از جاده‌ی رسیدن به هدف قرار دارید و یا چه بارهای اضافی همراه خود می‌کشانید که شما را برای رسیدن به خانه‌ی نهایی، کند می‌کند. گوگل آنالیتیکس از جمله بهترین و کارآمدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که با کمترین میزان خطا برای اندازه‌گیری ترافیک سایت، نرخ تبدیل و ارزیابی عملکرد تبلیغات به کار گرفته می‌شود تا بتوانید دیدگاه جامعی درباره نحوه تعامل افراد با وب‌ سایت خود پیدا کنید. ما امروز برای شما مطلبی را آماده کرده‌ایم که در انتهای آن، صفرتاصد گوگل آنالیز را آموخته‌اید. تا پایان همراه ما در آکادمی اینفوگرام بمانید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

بیاید در قدم اول آشنایی، به سراغ این سوال برویم که گوگل آنالیتیکس چیست؟ گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از قدرت‌مند‌ترین برنامه‌های تجزیه و تحلیل وب است که امروز در دسترس همه‌ی افراد قراردارد. یک امکان کارآمد که مانند بسیاری از بسته‌های پیشنهادی گوگل، رایگان و بدون پرداخت هیچ‌ هزینه‌ای ارائه شده است و این ویژگی، جذابیت آن را دوچندان می‌کند. در حقیقت ۶۶ درصد از کل وب‌سایت‌هایی که از فناوری تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند، گوگل آنالیز را به عنوان مهم‌ترین ابزاری که مورد استفاده‌ی آن‌ها است؛ می‌شناسند. این سرویس با ثبت داده‌های یک وبسایت و گنجاندن بلوکی از کد‌های جاوا اسکریپ در صفحات وبسایت، شما کار می‌کند. گوگل آنالیز زمانی که کاربران از صفحه‌ی ‌سایت بازدید می‌کنند، کدهای جاوا اسکریپ را به یک فایل تبدیل و در نهایت آن‌ها را در قالب جداول، چارت‌ها و نمودارها ارزیابی کرده و به نمایش درمی‌آورد.

تاریخچه گوگل آنالیتیکس

Urchin Software Corporation  شرکتی است که راه حل تحلیل وب سایت‌ ها را توسط بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها و بازاریابان، برای درک بیشتر تجربه‌ی کاربری (UX)، عملکرد بازاریابی و بهینه‌سازی محتوا (SEO ) ارائه می‌دهد. گوگل شرکت نرم‌افزاری Urchin را در مارس سال ۲۰۰۵ به مالکیت خود درآورد و از آن تاریخ، تولد سرویس رایگان گوگل آنالیز یا گوگل آنالیتیکس رقم خورد. آشنایی کاربران با  Google Analytics در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۵ اتفاق افتاد. هنگام رونمایی از این سرویس، گوگل اعلام کرد که استفاده از آن کاملا رایگان است و این نوید در زمانی بود که گوگل قصد راه‌اندازی کسب‌وکار نوینی در بستر اینترنت داشت. سال ۲۰۰۶، Measure Map که خرید دیگر گوگل بود، با گوگل آنالیتیکس ادغام شد و مقدمه‌ی پیشرفت‌ها و توسعه‌های بیشتری شد.

چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید؟

گفتیم که تحلیل داده‌ها و آمارها برای هر سایت یا وبلاگی مهم است و روشن‌گر راه کاری کسب‌کار شماست. بدون داشتن تحلیل سایت خود، در تاریکی قدم می‌زنید و به این آسانی‌ها راه خود را پیدا نخواهید کرد. خبری از دست‌انداز‌های مسیر ندارید و جاده‌ی پیش رو نامعلوم است اما گوگل آنالیتیکس همانند یک چراغ‌قوه به شما کمک می‎کند نقاط قوت و ضعف را پیدا کنید، فرصت‌ها و تهدیدها را ببینید و از آن‌ها به خوبی بهره ببرید. تعدادی از مواردی که از تحلیل اطلاعات این سرویس به دست خواهید آورد در ادامه ذکر شده است:

  • نشان‌دهنده‌ی تعداد بازدیدهای روزانه، ماهانه و سالانه‌ی سایت
  • نشان‌دهنده‌ی بیشترین منبعی که بازدیدکنندگان را به سایت شما آورده ‌است.
  • نمایانگرموضوعات مورد علاقه‌ی کاربران
  • میانگین سنی و جنیست کاربران واردشده به سایت
  • مدت زمانی که بازدیدکنندگان در صفحه وبسایت شما بوده‌اند.
  • ترافیک ورودی سایت بیشتر از کجا تامین می‌شود.
  • هدفمندترین ترافیک‌های سایت
  • صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته‌اند.
  • درصد کاربران فعال
  • عبارات و کلماتی که جست‌وجوی بیشتری داشته است.
  • سرعت لود سایت و راه‌های افزایش آن
  • کاربران شما در کدام منطقه‌ی جغرافیایی زندگی می‌کنند.
  • و…
آموزش گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟

 پس از آشنایی با اهمیت استفاده از این سرویس و تاریخچه‌ی آن، به این سوال خواهیم رسید که کار کردن با گوگل آنالیتیکس چگونه است؟
فعال‌سازی و استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکس بر روی سایت، در قدم اول به دو پیش‌نیاز احتیاج خواهد داشت.

  1. داشتن یک اکانت گوگل
  2. داشتن یک اتصال Vpn؛ به‌علت محدودیت‌ها اعمال شده درمورد IPهای ایران

در قدم بعد بایستی به سایت اصلی گوگل و سرویس آنالیز آن وارد شوید.

ورود شما به صفحه اصلی باید از طریق قسمت Sgin up و به کمک اکانت گوگل (gmail) انجام شود. با ورود به سایت فرمی را می‌بینید که در آن بایستی اطلاعات لازم را وارد ‌کنید. بعد از آن، به صفحه‌یNew Account  وارد خواهید شد.
حالا رسیدید به اصلی‌ترین بخشی که باید در آن انتخاب کنید قصد track کردن (دنبال کردن) صفحه‌ی وبسایت یا اپلیکیشن موبایلی را دارید.

برای این کار در ادامه باید فیلدهای زیر را هم در صفحه‌ی بازشده گوگل آنالیتیکس تکمیل کنید:

  • نام اکانت (Account name)
  • نام وبسایت (Website name)
  • آدرس سایت (Website URL)
  • موضوع سایت (Industry Category)
  • تعیین موقعیت زمانی بر روی ایران (Reporting Time Zone)

در آخر هم بر روی Get Tracking  ID کلیک کنید تا مقدمات track کردن و تحلیل سایت مورد نظر در گوگل آنالیتیکس انجام شود.
نوبت به صفحه‌ی قوانین گوگل رسید؛ در این‌جا دو گزینه وجود دارد که با انتخاب پیش‌‌فرض و قبول آن (Accept) به مرحله‌ی بعد می‌روید. در مرحله‌ی بعد پس از تایید قوانین، کد اختصاصی وبسایت شما داده می‎‌شود که باید این کد را در Head وب‌سایت قرار دهید تا به این صورت مراحل Trackکردن (دنبال کردن) سایت کامل شود.
به یاد داشته باشید در صورتی‌که سیستم مدیریت محتواهای جوملا یا وردپرس را استفاده می‌کنید، باید ابتدا فایل‌های قالب خود را پیدا کنید و سپس کد داده شده را در تگ Head قالب، اضافه کنید.

آشنایی با محیط گوگل آنالیتیکس

اگر شما به عنوان یک تازه وارد قصد دارید از این سرویس برای تحلیل وبسایت استفاده کنید؛ پس باید بدانید که با ورود و استفاده از این سایت، به یک محیط متفاوت و جدید وارد می‌شوید اما نترسید، ما در این مطلب همراه شماییم تا گام به گام با محیط گوگل آنالیتیکس آشنا شوید و از کار کردن با آن لذت ببرید و راهی بهتر برای پیشرفت وب‌سایت کسب‌وکار خود بسازید.

محیط اولیه

بعد از طی کردن همه مراحلی که تا این‌جا گفته شد، وارد محیط اولیه گوگل آنالیتیکس خواهید شد. ابتدایی‌ترین صفحه ورود شما، یک صفحه نمایش کلی است که اطلاعاتی درمورد منابع و محتوای ترافیک نشان می‌دهد. سه بخش اصلی در صفحه وجود دارد که در آن منوهای مختلفی تعریف شده است. در بروزرسانی‌های اخیر گوگل آنالیتیکس تغییر و تحولاتی در این صفحه رخ داده است.  برای آشنایی بیشتر با این محیط نگاهی مختصر بر گزینه‌های موجود در صفحه بی‌اندازیم:

All accounts – All web site date

آموزش گوگل آنالیتیکس

کادر مربوط نمایش و ذخیره‌ی تمام حساب‌های آنالیتیکس است که به کمک آن می‌توانید آمار و ارقام مربوط به یک وب‌سایت را داشته باشید. این لیست ممکن است از یک سایت تا چندسایت مختلف را در خود جا داده باشد.

Try searching

آموزش گوگل آنالیتیکس رایگان

برای دسترسی به بخش‌های مختلف در گوگل آنالیتیکس، دو ابزار در اختیار شماست. یکی از ابزارها منویی است که در سمت چپ داشبورد قرار دارد و دیگری از طریق کادر جست‌وجو، درست در کنار بخش نمایش حساب‌ها؛ قابل مشاهده است.

در بالای قسمت منوی گزارش، نموداری مشاهده خواهید کرد که الگوهای ترافیکی ماه گذشته‌ی وبسایت را نشان می‌دهد. همچنین از کشوی مورد نظر، راهی برای تغییر تاریخی که این نمودارها و گزارش‌ها را نشان می‌دهد، در دسترس شماست.
در نمودار می‌توانید حاشیه‌نویسی برای روزهای خاص ایجاد کنید و برای گوگل آنالیتیکس تعریف کنید که فعالیت‌های مرتبط با سایت شما را در یک تاریخ خاص بررسی کند و نتایج حاصل از آن را اعلام کند. بنابراین وقتی در تاریخ دیگری به الگوهای‌ ترافیکی سایت نگاه می‌کنید، دقیقا متوجه خواهید شد که چه عواملی باعث افزایش ترافیک سایت شده‌اند. همین کار را برای بررسی علل مختلفی که باعث افت ترافیک می‌شود هم می‌توانید انجام دهید و بدانید کدام عامل، نقش اصلی در افت ترافیک داشته است.

آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس

بازدیدکننده‌ها

در سمت چپ صفحه، یک منوی گزارش (Reports) وجود دارد که می‌تواند به عنوان صفحه‌ی مرتبط با بازدیدکنندگان شناخته شود. صفحه‌ی کلی بازدیدکنندگان، صفحه‌ی پیش فرضی است که هنگام بررسی گزارش برای هریک از سایت‌های انتخاب‌شده‌ی خود مشاهده خواهید کرد. این صفحه به شما تعداد بازدیدکنندگان، آمار بازدیدکنندگان مختص به هر صفحه از سایت و میانگین بازدید از صفحات مختلف را می‌دهد. همچنین میانگینی از آمار زمان صرف شده‌ی بازدیدکنندگان در سایت، نرخ پرش و درصد آن را نشان می‌دهد.

آموزش گوگل آنالیتیکس رایگان

این منو به شما این امکان را می‌دهد که گزارش‌های دقیق‌تر و بیشتری در رابطه با سایت خود به دست آورید.
خلاصه‌ی اطلاعاتی که با جست‌وجو در منوی گزارش کسب خواهید کرد در ادامه آورده شده است:

  • مخاطبان در زمان بازدید با وب سایت شما چگونه تعامل پیدا کرده‌اند، از کجا آمده‌اند، چه محتوایی را مشاهده می‌کنند و…
  • اطلاعات لازم را در مورد مخاطب خود کسب خواهید کرد، به اطلاعات دموگرافیکی بازدیدکنندگان خود، نحوه ارتباط با آن‌ها با محتوای شما و دستگاه‌هایی که برای دسترسی به سایت شما استفاده می‌کنند، نگاه کنید.
  • بدانید که ترافیک شما از کجا می‌آید، افراد چگونه به سایت شما می‌رسند و رفتار هر منبع ترافیک در تحلیل وب سایت شما چیست.
  • با نحوه رفتار افراد در سایت خود آشنا شوید. مشاهده داده‌ها در مورد نرخ پرش، بازدید از صفحه، زمان صرف شده در سایت و موارد دیگر را استنباط خواهید کرد.
  • به شما امکان می‌دهد اقدامات خاصی را که بازدیدکنندگان شما انجام می‌دهند ردیابی کنید و اینکه وب سایت شما چگونه افراد را وادار و تشویق به انجام آن اقدامات می‌کنند.

همچنین در پایین صفحه‌ی گوگل آنالیتیکس خواهید دید که نمای کلی برخی از اطلاعات اولیه جمعیتی، سیستم و گزارش‌های برنامه‌ی موبایلی وجود دارد. شما می‌توانید براساس IPهای استفاده شده‌ی بازدید کنندگان، آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف تحت عناوین زبان کشور، و شهر مشخص کنید.

بیشتر بخوانید:

گوگل تگ منیجر چیست؟

منابع ترافیک

گزارش دریافتی ترافیک از تحلیل وب سایت، تصویری روشن و کمک‌کننده از میزان بازدید و ترافیک سایت ارائه می‌دهد وعلاوه‌بر این، می‌تواند برای اصلاح و تهیه‌ی استراتژی بازاریابی شما مورد استفاده قراربگیرد. بررسی اجمالی منابع ترافیک وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آنالیز وبسایت است. این نتایج به شما اطلاعاتی درباره‌ی قدرت بهینه‌سازی اطلاعات، پیوند‌های ورودی، AdWords و سایر کمپین‌های تبلیغاتی می‌دهد. همچنین آیینه‌ی روشن‌گری از نقاط ضعف و خطاهای کاری شما در وب‌سایت است.
درحالت عادی، ایده‌آل‌ترین روند این است که ترافیک سایت از منابع مختلفی تامین شود؛ به‌طوری که ترافیک شما وابسته به تنها یک منبع نباشد. برای مثال، اگر ۸۰٪ از بازدید شما از نتایج ارگانیک گوگل حاصل شود و ناگهان گوگل، الگوریتم خود را تغییر دهد؛ در نتیجه ممکن است سایت شما به جای قرارگرفتن در بالای صفحه ۱، در صفحه ۱۰ قرار بگیرد و شاهد افت شدید بازدید خواهید بود. اما اگر فقط ۴۰٪ از ترافیک شما تنها از یک منبع مشخص و تعریف شده باشد، جبران آن بسیار آسان‌تر از حالت قبل است.

گوگل آنالیتیکس

منابع ترافیک جست‌وجوی ارگانیک گوگل آنالیتیکس

یکی از مهمترین گزارش هایی که در دسته‌ی منابع ترافیکی قابل استناد برای گوگل آنالیتیکس تعریف می‌شود، کلمات کلیدی است. این موارد برای کشف چگونگی یافتن ترافیک جستجو در سایت شما، حیاتی هستند. از آن‌جا که  گوگل آنالیتیکس نه تنها کلمات کلیدی برتر را که منجر به بازدید سایت شما می‌شوند ردیابی می‌کند، بلکه کلمات کلیدی فرعی مورد استفاده را نیز ردیابی می‌کند؛ شما می‌توانید تمام نتایج جستجوی طولانی مدت مخاطبان را که منجر به بازدید سایت شما شده، مشاهده کنید.
یک گزارش مختصر برای کلمات کلیدی، در صفحه مرور شما وجود دارد اما گزارشات دقیق‌تر را می‌توانید در زیر منوی “جست‌وجو” پیدا کنید.

گزارش‌های فرعی جستجو همچنین به شما می‌گوید که بازدیدکنندگان صفحه بیشترین بازدید را از کدام صفحه‌ها داشته‌اند و راه ورود آن‌ها از کدام یک از موتورهای جست‌وجو بوده است. می‌توانید ترافیک پرداختی (AdWords) و ترافیک ارگانیک خود و یا ترکیبی از این دو را در این گزارش‌ها مشاهده کنید.

AdWords

اگر از AdWords استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس ، گزارش‌های دقیقی مربوط به ترافیک ناشی از تبلیغات خود را مشاهده کنید. از جمله‌ی این گزارش‌ها می‌توان به نتایج کمپین‌ها، کلمات کلیدی، قسمت‌های روز، URLهای مقصد، قرارگیری‌ها، موقعیت کلمات کلیدی و تبلیغات تلویزیونی اشاره کرد.
این گزارش‌ها تعداد بازدید‌های ایجاد شده، تعداد بازدید از صفحات، میانگین زمان صرف شده در سایت، درصد بازدید‌های جدید، نرخ پرش و درآمد حاصل از هریک را نشان می‌دهد.
دو مورد آخری که از آن‌ها صحبت شد، مهمترین معیارهای مشاهده هستند؛ زیرا که می‌خواهید مطمئن شوید تبلیغات به اندازه‌ی کافی درآمدزایی می‌کند یا نتیجه‌بخش هست تا بدانید ارزش داشته یا خیر؟
ممکن است تبلیغاتی داشته باشید که فقط درصد کمی از ترافیک را ایجاد می‌کند اما تعداد زیادی از همین بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری و مخاطب خواهد کرد یا بالعکس. بدون دانستن اطلاعات تکمیلی و نتایج حاصل از آن‌ها، ممکن است به اشتباه تبلیغاتی که برای شما مفید و سودمند بوده است را نادیده بگیرید و مهم‌ترین منابع درآمد خود را دور بریزید.

محتوا

در صفحه‌ی نمایش کلی محتوا، نمودار نمای صفحه، به جای نمودار بازدید نشان داده می‌شود. بنابراین خواهید دید که اعداد نمایش داده شده باید بسیار بزرگ‌تر از نمودار بازدید باشند. چیزی که در این صفحه‌ی گوگل آنالیتیکس مشاهده خواهید کرد؛ این است که هردو نتیجه، آمار و مشاهدات منحصر‌به‌فردی نشان می‌دهد اما تفاوت آن‌جا است که در هر بار بارگیری یک صفحه، یک مشاهده‌ی جدید صفحه ضبط می‌شود. برای درک بهتر این بحث، باید گفت به‌طور مثال اگر کاربر به قصد به‌روزرسانی صفحه، مجدد آن‌ را بارگذاری کند، بازدید از صفحه‌ی دوم در آمار ثبت می‌شود یا اگر به صفحه‌ی دیگری برود و سپس از دکمه‌ی بازگشت استفاده کند، یک صفحه نمایش جدید شمارش خواهد شد. این در حالی است که در هر مرور، تنها یک‌بار مشاهده‌ی صفحه‌ی منحصر‌به‌فرد انجام شده است.
در پایین صفحه‌ی نمایش اطلاعات، گزینه‌هایی برای بررسی محتوای سایت خود بر اساس صفحه یا عنوان صفحه، مشاهده آمار جستجوی سایت (اگر از Google Site Search استفاده می‌کنید)، مشاهده رویدادها و مشاهده درآمد AdSense دیده خواهد شد.
سایر گزارشات موجود در بخش محتوا، شامل اطلاعات عمیق‌تری در مورد صفحات مشاهده شده و همچنین صفحات فرود و خروج است.
به صفحات خروج توجه زیادی داشته باشید، زیرا این‌ها می‌توانند سرنخی از محل قطع‌شدن و خروج بازدیدکنندگان از قیف فروش تحلیل سایت و تجارت شما فراهم کنند. از آمار صفحات فرود در گوگل آنالیتیکس نیز غافل نشوید، این صفحات نیز می‌توانند مهم باشند زیرا که می‌خواهید از بابت وجود اطلاعات لازم در صفحاتی که بازدیدکنندگان شما از آن‌ها بازدید می‌کنند، مطمئن شوید.

آموزش گوگل آنالیتیکس

صفحات خروج گوگل آنالیتیکس

بهتر است گاهی اوقات گزارش‌های مربوط به سرعت سایت را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ صفحه‌ای در طراحی و اطلاعات سایت وجود ندارد که با سرعت فوق‌العاده کندی، بارگیری می‌شود. اهمیت به این مسئله از این بابت مهم است که صفحات کند می‌توانند بازدیدکنندگان را خسته و راه ارتباطی آن‌ها با شما را قطع کنند و به دنبال آن نرخ تبدیل سایت را هم کاهش دهد.
حتما سرعت صفحه هریک از صفحات اصلی خروج را هم بررسی کنید.
گزارش‌های دیگر وجود دارد که آن‌ها کمی پیشرفته‌تر هستند اما اگر از جست‌وجوی سایت Google یا AdSense استفاده می‌کنید یا رویدادها را در کد سایت خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؛ می‌توانید این موارد را در این قسمت کنترل و بررسی کنید.

گوگل آنالیتیکز

تبدیل‌ها

نرخ تبدیل در تحلیل وبسایت ها را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

  • اهداف
  • تجارت الکترونیکی

تنظیم اهداف کاری نسبتا راحت‌تر است زیرا که شما می‌توانید حداکثر چهار مجموعه هدف داشته باشید و هرکدام دارای پنج هدف فردی باشد. این می‌تواند برای ردیابی انواع اقدامات در سایت شما مثل مدت زمان صرف شده، رسیدن به یک صفحه‌ی خاص یا بازدید از تعداد مشخص صفحات ارزشمند باشد.
چهارنوع مختلف هدف وجود دارد. برخی از آن‌ها به سادگی صفحاتی در سایت شما هستند که می‌خواهید بازدیدکنندگان به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. این می‌تواند یک صفحه‌ی تشکر باشد بعد از این که شخصی سفارش خود را ثبت کرد یا ثبت‌نامی در یکی از سرویس‌های خدماتی شما انجام داد. همچنین می‌تواند یک محصول خاص باشد یا چیزی مانند صفحه‌ی تماس با شما یا درخواست اطلاعات

گوگل آنالیتیکس

اهداف

برای تنظیم هدف، به‌سادگی از انتخاب گروه هدفی که می‌خواهید استفاده کنید، هدف خود را نام ببرید و سپس نوع هدف را تعریف کنید. بسته به نوع هدفی که تنظیم می‌کنید، گزینه‌های مختلفی در اختیار خواهید داشت.
ایده‌ی خوبی می‌تواند باشد که اهداف مربوط به آخرین صفحه را در روند تبدیل خود تنظیم و  آمار آن  را در تحلیل وبسایت گوگل آنالیتیکس ، زیر نظر بگیرید. همچنین می‌توانید یک قیف یا مجموعه‌ای از صفحات منتهی به صفحه‌ی هدف خود، راه‌اندازی کنید. اگر این مورد را تنظیم کنید، می‌توانید با سهولت بیشتری بر روند حضور کاربران و نرخ تبدیل آن‌ها در مراحل مختلف یا رها کردن روند تبدیل، نظارت داشته باشید.

تجارت الکترونیکی

تنظیمات تجارت الکترونیکی بسیار پیچیده‌تر است و نیاز به درج کد در سایت واقعی شما دارد. اطلاعات بیشتر در مورد ردیابی تجارت الکترونیکی را می‌توان در پرونده‌های راهنمای Google Analytics یافت.

هوش

هوش از ویژگی‌های نسبتا جدیدی است که به امکانات گوگل آنالیتیکس اضافه شده است. می‌تواند ابزاری قدرت‌مند برای ردیابی مشکلات احتمالی سایت شما، یا افزایش ناگهانی ترافیک و تبدیل‌ها باشد.
به دست آوردن اطلاعات دقیق و سریع درباره تغییرات سایت خود، به این معنی است که می‌توانید به تغییرات بهتر پاسخ مثبت دهید و اطمینان حاصل کنید بازدید کنندگان و مشتریان شما راضی هستند.
هشدارهای خودکار، بازدید از صفحه، میانگین زمان حضور در سایت، آمار بازدید، نرخ پرش و سایر معیارها، از جمله‌ی این امکانات است.
می‌توانید برای هر چیزی که تعریف می کنید اعلان‌های سفارشی تعریف کنید. تنظیم هشدار ساده است: فقط شرایط هشدار خود را تنظیم کنید و درصورت ایجاد، تصمیم بگیرید که می‌خواهید یک ایمیل اعلان دریافت کنید و از این طریق اطلاعات را با جزئیات بیشتری در اختیار داشته باشید. هشدارها را می توانند برای همه بخش‌های ترافیک و تحلیل وبسایت ارائه شوند.

دستگاه‌ها

دستگاه‌های برتر مورد استفاده در وب‌سایت شما کدام‌اند؟ آیا بیشترین افرادی که توانسته‌اند به سایت شما مراجعه‌ کنند از دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ یا تلفن‌های همراه استفاده کرده‌اند؟ کدام یک از این دستگاه‌ها در میان آمار، نتایج بیشتری را به خود اختصاص داده است؟ درک فناوری استفاده شده توسط مخاطبان برای دسترسی به محتوای شما، امری حیاتی است. آمار بیشتر در مورد دستگاه‌ های مورد استفاده رم می‌توان با دستورالعمل Audience → Mobile → Overview در گوگل آنالیتیکس مشاهده کرد.
اگر استفاده از تلفن همراه در مقایسه با سایر دستگاه‌ها کاهش یافته است، ممکن است لازم باشد که به بهبود عملکرد نسخه موبایل سایت خود بپردازید.

آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس

نرخ پرش

اگر نرخ پرش وبسایت شما زیاد است، باید به صفحات و عواملی که باعث می‌شود افراد بلافاصله سایت شما را ترک کنند، نگاه کنید. ممکن است کلمات کلیدی که این صفحه برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند به محتوای واقعی نمایش داده شده، مربوط نباشند. همچنین بعید نیست عاملی که باعث خروج بازدید کننده می‌شود این باشد که  که بعد از اتمام یک مقاله،  باید به کدام یک از قسمت‌های بعدی سایت برود و در برخورد با صفحه‌‌ای که در آن حضور دارد دچار سردرگمی شود. همین دلیلی خواهد شد که مخاطب بدون رسیدن به هدف مورد نظر، با سرعت بیشتری از سایت شما خارج شود و به سراغ جست‌وجو در سایت دیگری باشد.

این‌ها تنها دلایلی که بتواند باعث ایجاد و افزایش نرخ پرش سایت شما باشد، نیستند. همان‌طور که گفتیم برخی از این دلایل نیز می‌تواند فنی باشد. مانند زمان بارگیری آهسته یا قابلیت استفاده‌ی نامناسب در دستگاه‌های تلفن‌همراه.
پس از ایجاد تغییر در محتوای صفحه، چیدمان یا عملکرد صفحه، به مرور نرخ های ردیابی خود را کنترل کنید تا ببینید آیا آمار متعلق به نرخ پرش سایت کاهش می یابد یا همچنان نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

به‌خاطر داشته باشید که نرخ پرش سایت همواره نمی‌تواند ثابت باشد. این به آن معنی است که شما هیچ‌گاه نمی‌توانید مطمئن باشید اگر یک‌بار موانع و دلایل نرخ پرش را رفع کردید، دیگر نیازی به کنترل آن نخواهید داشت. بایستی که همواره تمرکز و دقت خود را بر این بخش از سایت حفظ کنید و آمار مربوط را در گوگل آنالیتیکس مدنظر داشته باشید.

ردیابی نرخ پرش در صفحات خروج

ردیابی داده‌های صفحات خروج نیز به همان اندازه مهم است. انتظار می‌رود برخی از صفحات دارای تعداد خروجی زیادی باشند. مثل صفحاتی که در پایان یک فرآیند خرید نمایش داده می‌شود و حاوی پیام‌هایی مانند «تشکر» و «سفارش انجام شد» هستند.
با این حال ممکن است صفحات دیگر آمار خروجی بالایی داشته باشند که شما پیش‌بینی نکرده‌ باشید. بهترین راه برای دریافت و کشف ضعف‌های موردنظر این است که صفحات را با سایر صفحاتی که دارای آمار خروجی کمتر هستند، مقایسه کنید. این مقایسه می‌تواند معرفی کننده جنبه‌های منفی این صفحات که عامل خروج زیاد بازدیدکنندگان است، باشد.

نرخ پرش به عنوان یک جلسه‌ی تک صفحه‌ای برای سایت شما نامیده می‌شود اما دقیقا به معنای درخواست یک تعامل و توانایی سایت شما برای برقراری این تعامل، در طول ارتباط با کاربر است. به همین دلیل نرخ برش برای یک صفحه نیز تحت تاثیر معاملات تجارت الکترونیکی و درخواست‌های پیگیری روی داده است.

مخاطبان قدیمی و جدید

به دست آوردن دیدگاهی از مخاطبان خود در تحلیل وبسایت یک راهنمای مهم برای شما است. پاسخ سوالاتی مانند این‌ که از کجا هستند و چگونه با وب سایت شما ارتباط برقرار می‌کنند، به شما کمک می‌کند تا برای نیازهای آن‌ها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید.
برای دیدن آن‌ چه گوگل آنالیتیکس در این مورد برای شما فراهم کرده با رفتن به آدرس Audience → Overview  از فهرست اصلی، شروع کنید.

گوگل آنالیتیکس

بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان قدیمی

درک میزان آمار و ترکیب بازدیدکنندگان جدید و قدیمی که وب‌سایت وردپرس شما دریافت می‌کند، بسیار مهم است. وقتی از بازدیدکنندگان بازگشتی صحبت می‌کنیم، درواقع مقصود همان مشتریان وفادار شما هستند. آن‌ها به شما فرصتی می‌دهند که می‌توانید به کمک‌شان محتوا، خدمات و محصولات خود را تبلیغ کنید. با این حال برای رونق کسب‌وکار خود هیچ‌گاه نباید از جذب افراد جدید غافل شوید. توانایی جذب این افراد در کسب‌وکار، نشان از قدرت و رشد بیشتر شما است. دائما باید با افراد جدید درگیر باشید و این افراد جدید را به سمت سایت خود هدایت کنید.
اگر تعداد بازدیدکنندگان جدید شما کم است، به دنبال بهبود SEO سایت خود باشید تا به شما کمک کند رتبه خوبی در گوگل داشته باشید. از معجزه‌ی این روزهای شبکه‌‌های اجتماعی غافل نباشید؛ راه دیگری که می‌توان از آن استفاده کرد با به اشتراک گذاری مطالب خود و جذب مخاطبان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی است.
تبلیغات را از استراتژی کاری خود حذف نکنید تا بتوانید کسب‌وکار خود را به وسیله‌ی آن، به افراد و مخاطبان بیشتری معرفی کنید.
تعداد کم بازدیدکننده به این معنی است که مخاطبان شما، وب‌سایت‌تان را برای بازگشت دوست ندارند. این می‌تواند به دلیل طراحی ضعیف، محتوای بی‌کیفیت، قابلیت استفاده دشوار یا هر چیز دیگری باشد.
مشکلات را پیدا کنید و آن‌ها را برطرف کنید، در غیر این صورت این می‌تواند یک آسیب جدی به کسب‌وکار به حساب آید که شما را متحمل ضررهای بسیاری کند.

جمع‌بندی

درمقام جمع‌بندی، بایستی یک‌بار دیگر به اهمیت دانستن تجزیه و تحلیل‌های لازم، دررابطه با وب‌سایت مرتبط با یک کسب‌وکار بپردازیم. شما برای رسیدن به اهداف کاری و تجاری خود نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق هستید و صحت و درستی این برنامه‌ریزی، وابستگی بسیاری به دریافت و تحلیل آمارها دارد. آمارگیر گوگل آنالیتیکس یک سرویس آمارگیری رایگان و کاملا دقیق است که بهترین سیستم برای بررسی آمار سایت به حساب می‌آید. ما در بحث امروز سعی کردیم اصلی‌ترین بخش‌های این سرویس را که دانستن و شناختن آن‌ها برای شما بسیار مهم است؛ به رشته‌ی تحریر درآوریم و در اختیارتان قرار دهیم. آیا اطلاعات و دانسته‌های بیشتری در این‌باره دارید که بتواند مطلب ما را پربارتر کند؟ تجربه‌ی کار شما با این سرویس چگونه بوده است؟ سوال‌ها و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن