Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

UTM در گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

به این مقاله امتیاز دهید post

امروزه که تعداد شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، از انگشتان دست فراتر رفته، کار تبلیغات، تبادل اطلاعات و اشتراک‌گذاری مطالب هم راحت‌تر شده است. بسیار اتفاق می‌افتد که صاحبان کسب‌وکارها، شرکت‌ها و یا مدیران محتوا، مطالب و محتوای مورد نظرشان را از طریق این شبکه‌ها به مخاطب می‌رسانند.

لینک‌هایی که در هر شبکه توزیع می‌شوند، توسط کاربران آن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نکته قابل توجه این است که از کجا باید فهمید لینک‌ها در کدام شبکه‌ها بازدید و ورودی بیشتری داشته‌اند؟ آیا بیشترین ورودی لینک مورد نظر، از طریق توییتر بوده است؟ یا فیسبوک، تلگرام و … . بهترین راه برای پاسخ دادن به سوالاتی مانند «ورودی لینک از کجا بوده، چه تعداد بازدیدکننده آن را دیده‌اند، چه مدت درون سایت مانده‌اند و …»، استفاده از کد UTM است.

برای آنکه بدانید UTM چیست، چه کاربردی دارد و چطور استفاده می‌شود، ما را در آکادمی اینفوگرام همراهی کنید:

UTM چیست؟

اگر نام این سیستم را شنیده باشید، قطعا می‌دانید که همیشه با نام Google Analytics همراه است.

یو تی ام، در گذشته یک شرکت نرم‌افزاری بوده است که در حدود ۱۵ سال پیش، توسط گوگل خریداری شد. بعدها، تغییراتی روی این نرم‌افزار صورت گرفت و به Google Analytics تبدیل شد.

به زبان ساده، یو تی ام یک کد است که در انتهای هر لینکی که می‌سازید قرار می‌گیرد. این کد می‌تواند تمام اطلاعات از جمله آماری ورودی به سایت، مدت زمان استفاده مخاطب از سایت و سایر گزارش‌های لازم را در اختیارتان قرار دهد. در واقع از طریق این سیستم، قادر هستید که اطلاعات مورد نیاز سایت خود را تجزیه و تحلیل و یا آنالیز کنید.

UTM در گوگل آنالیتیکس چیست؟

همانطور که گفتیم، سیستم UTM  اطلاعات مفیدی را به گوگل آنالیتیکس می‌دهد. یعنی از طریق کدهایی که در یو تی ام وجود دارد، می‌توان اطلاعات جزیی و گزارشات دقیقی را از گوگل آنالیتیکس دریافت کرد. اطلاعاتی که UTM در گوگل آنالیتیکس در اختیار ما می‌گذارد، شامل سه سوال اساسی می‌شود. این سوال‌ها عبارتند از:

۱. ترافیک ایجاد شده در سایت از کجا به دست آمده؟

۲. این ترافیک چگونه به دست ما می‌رسد؟

۳. چرا این ترافیک به ما می‌رسد؟

هر سه این سوالات را می‌توانیم از سیستم گوگل آنالیتیکس دریافت کنیم و ریز جزییات اطلاعاتی را که نیاز داریم از طریق آن به دست آوریم.

این سیستم به ما کمک می‌کند تا به شکل بهتر و دقیق‌تری از محتواهای سایتمان بهره‌برداری کنیم. آن‌ها بررسی کرده و نواقص کارمان را بهبود ببخشیم.

در انتها باید گفت که UTM در گوگل آنالیتیکس ، شرایطی را فراهم می‌کند که هر لینکی را به شکل جداگانه و با اطلاعات ریزتر بررسی کنیم. از این طریق به شکل دقیق‌تری به محتواهای خود دسترسی پیدا کرده و کمبودها را برطرف می‌کنیم.

چرا باید از UTM استفاده کنیم؟

utm در گوگل آنالیتیکس

۱. امنیت شبکه

امنیت شبکه و ایجاد یک فضای کنترل شده برای آن، اهمیت زیادی در فعالیت‌های آنلاین دارد. برای ایجاد این امنیت، لازم است از انواع فایروال‌ها استفاده کنید که از این طریق به مجموعه‌ای از ابزارهای امنیتی برای شبکه‌های خود دست می‌یابید. هر فایروال، می‌تواند به عنوان آنتی ویروس، آنتی اسپم، بستن IP، کنترل ترافیک و … به کار رود.

مهم‌ترین دلیلی که از کد UTM استفاده می‌کنیم، یکپارچه کردن تمام این عوامل است. یعنی با استفاده از سیستم یو تی ام می‌توان به مجموعه‌ای یکدست از تمام این قابلیت‌ها و دستگاه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دست پیدا کرد.

۲. کاهش هزینه‌ها

مزیت دیگری که افراد را به سمت استفاده از یو تی ام می‌کشاند، کاهش هزینه‌هاست. سازمان‌ها نیاز دارند که هزینه‌های عملیاتی خودشان را برای ایجاد امنیت در شبکه کم کنند‌. با استفاده از یو تی ام، بخش زیادی از هزینه‌های نگهداری، پشتیبانی، به‌روزرسانی، نیروی انسانی جهت مدیریت و تجهیزات مورد نیاز برای آنالیز محتوا، کاهش می‌یابد.

۳. عیب‌یابی آسان

سازمان‌های بزرگ، معمولا تعداد بسیار بیشتری از شبکه‌ها را در اختیار دارند. عیب‌یابی و رفع نواقص فنی هر یک از شبکه‌ها، به مقدار بیشتری زمان‌بر و پیچیده است. زمانی که سیستم‌ شبکه‌ها، هنوز یکدست نشده‌اند، این پیچیدگی و زمانبر بودن، وجود دارد. اما UTM با ایجاد یکپارچگی در سامانه، عیب‌یابی و رفع نواقص را آسان‌تر می‌کند.

۴. اثبات ارزش کمپین‌ها

برچسب‌گذاری URLها به اثبات ارزش کمپین‌های آنلاین کمک می‌کند. از این راه می‌توانید در سایت خود ترافیک ایجاد کنید. بویژه اگر اهدافی را در Google Analytics تنظیم کرده باشید این کار با سهولت بیشتری انجام می‌شود. زیرا از این طریق، به گزارش معیارهای تبدیل هر کمپین خاص، دسترسی دارید.

برای مثال، می‌توانید از متغیرهای UTM در پیوندهایی که در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنید، استفاده کنید. با به کار بردن این پیوند‌ها، میزان ترافیکی که از هر پست منتشر شده، ایجاد می‌شود را دریافت می‌کنید.

۵. پیگیری لینک‌ها

می‌توانید از متغیرهای UTM برای پیگیری لینک‌های خاص مانند پیوند به وب سایت از طریق بیوگرافی توییتر خود استفاده کنید. همچنین برچسب‌گذاری URL به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از عملکرد کلی هر کمپینی که در حال اجراست، داشته باشید.

قابلیت‌های درونی UTM را بشناسیم

این سیستم یکپارچه، متشکل از قابلیت‌هایی است که هر کدام، بخشی از فعالیت‌ها را بر عهده می‌گیرند. با شناخت این قابلیت‌ها، می‌توان یکپارچگی یو تی ام و جامعیت آن را به خوبی دید:

۱. فیلتر کردن محتوا

۲. آنتی ویروس

۳. پشتیبانی از انواع پروتکل‌های NAT و VPN

۴. دارای قابلیت تشخیص نفوذ و پیشگیری

۵. برنامه ضد جاسوسی (Anty Spyware)

۶. فایروال شبکه

۷. ضد اسپم

 

پارامترهای UTM چیست

utm در گوگل آنالیتیکس

لینک‌های موجود در یو تی ام، شامل پارامتر‌های مختلفی می‌شود که در دو دسته جای می‌گیرند. سه پارامتر را می‌توان در گروه پارامترهای ضروری قرار داد و دو پارامتر دیگر در گروه پارامترهای اختیاری جای می‌گیرند. در ادامه درباره هر یک از پارامترها توضیح می‌دهیم:

کدهای ضروری UTM

UTM-sourse / پارامتر منبع

در این کد UTM به جای منبع، باید نام شبکه و پلتفرم اجتماعی را که برای اشتراک‌گذاری در نظر دارید، قرار دهید. این شبکه می‌تواند هر چیزی باشد. از جمله توییتر، فیسبوک، لینکدین و … .

زمانی که از این پارامتر استفاده می‌کنید، در حقیقت در حال پاسخگویی به سوالات زیر هستید:

« ترافیک سایت از کجا به دست می‌آید؟ ترافیک به دست آمده از طریق هر شبکه اجتماعی، چه میزان است؟»

از این طریق قادرید که مراجعان و مخاطبان خودتان را هم بر اساس منابع دسترس، گروه‌بندی کنید.

UTM-medium /پارامتر رسانه

اگر سر و کارتان با انواع لینک‌ها باشد، قطعا می‌دانید که روش‌های متنوعی برای ارسال لینک وجود دارد. لینک‌های ارسالی شما ممکن است از نوع بنر باشند یا امکان دارد که نوع تبلیغات کلیکی را برای کار خود انتخاب کنید. پارامتر یو تی ام مدیوم در واقع به این سوال پاسخ می‌دهد که «ترافیک شما به روشی ایجاد شده است؟»

برای این کار، باید در انتهای لینک خود، نوع تبلیغات مورد نظرتان را ذکر کنید. برای مثال اگر روش تبلیغات کلیکی را انتخاب کرده‌اید، از کلمه CPC استفاده کنید. یا اگر روش شما، استفاده از لینک بنر است، باید واژه Banner را در لینک خود ذکر کنید.

UTM-campain / پارامتر کمپین

در نظر گرفتن کمپین‌ها، در فعالیت آنلاین اهمیت ویژه‌ای دارند. شما از طریق کد UTM و آنالیتیکس، می‌توانید کمپین‌های خود و زمان هر یک از آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.

این پارامتر به شما کمک می‌کند تا به این سوال مهم که «ترافیک سایت، چه زمانی ایجاد شده است؟» پاسخ دهید.

برای مثال یک ترافیک، مربوط به کمپین تابستانه است و یا ترافیک دیگری در زمان کمپین عیدانه ایجاد شده است.

کدهای اختیاری UTM

UTM-content / پارامتر محتوا

با استفاده از این کد یو تی ام می‌تواتید به طور دقیق مشخص کنید که محتوای تبلیغ شما چیست. برای مثال اگر قصد دارید در سایت خود، تبلیغ یک محصول بچه‌گانه را قرار دهید، در حالی که می‌خواهید در کنار آن، تبلیغ یک محصول زنانه را هم داشته باشید، خوب است که برای هر کدام UTM-content متفاوتی را در نظر بگیرید. با این کار به راحتی کاربران و مخاطبان هر محصول را به صورت مجزا رصد می‌کنید.

UTM- term / پارامتر کلمه کلیدی

این پارامتر نقش اساسی را در ایجاد و رصد کلمات کلیدی بازی می‌کند. یعنی زمانی که شما محتواهای تبلیغاتی خود را با کلمات خاصی ایجاد می‌کنید، این پارامتر شما را برای ردیابی آن‌ها کمک می‌کند.

چطور از UTM در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنیم؟

زمانی که شما یک کمپین تبلیغاتی را راه‌اندازی می‌کنید، نیاز به ردگیری یا به اصطلاح Track کردن آن دارید. این ردگیری به شما می‌کند که کانال‌های ورودی تبلیغات و تحلیل آن‌ها را بهتر و ساده‌تر انجام دهید.

برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی، می‌توان از راه‌های مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و … استفاده کرد. اما آنچه که اهمیت دارد، این است که میزان ورودی کدام روش بیشتر است؟ ترافیک ایجاد شده از طریق کدام روش صورت گرفته است؟

یافتن پاسخ این سوالات شما را در مدیریت بهتر فعالیت تبلیغاتی و فروش بیشتر محصولات و خدمات کمک می‌کند.

برای آن که ردگیری کمپین تبلیغاتی‌تان را با تاثیر بسیار بیشتری انجام دهید، بهتر است از کدهای UTM استفاده کنید. از طریق این سیستم، می‌توانید لینک‌های خودتان را سفارشی کنید تا به منبع ورودی لینک‌ها برسید.

زمانی که کد UTM را ایجاد کردید، به راحتی و از طریق گوگل آنالیتیکس ، ورودی‌های سایت خود را بررسی می‌کنید.

برای ساخت یو تی ام و به کار گرفتن آن در ردگیری کمپین بازاریابی مراحل زیر را طی کنید:

۱. ساخت یو تی ام به سادگی از طریق سرویس گوگل URL Builder امکانپذیر است. ابتدا به VPN وصل شده و سپس وارد سایت Campain URL Builder شوید.

۲. در صفحه‌ای که روبه‌رویتان باز می‌شود، چند قسمت مشخص می‌شود. در بخش Website URL، آدرس سایت خود را وارد کنید.

۳. در بخش Campain source، نام کانال ورودی مورد نظرتان را وارد کنید. برای مثال مشخص کنید که ورودی کمپین شما از طریق کدام مجرا صورت می‌گیرد. آیا این ورودی به وسیله تلگرام اتفاق افتاده؟ یا ایمیل، خبرنامه، یک سایت خاص و … .

۴. حالا نوبت به Campain medium رسیده است. در این بخش باید نوع رسانه و یا نوع تبلیغ را وارد کنید‌. مثلا نوع تبلیغ شما از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و یا تبلیغات بنری صورت گرفته است؟

۵. در قسمت Campain name باید یک نام منحصربه‌فرد برای کمپین بازاریابی خودتان انتخاب کنید. این نام باید مخصوص به شما باشد تا در زمان ردگیری و آنالیتیکس دچار مشکل نشوید.

۶. مرحله آخر، خروجی یو تی ام شما را در اختیارتان می‌گذارد. برای این کار، کافیست روی گزینه Copy URL کلیک و کد UTM خود را دریافت کنید. حالا می‌توانید از این لینک، در کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده و به وسیله گوگل آنالیتیکس آن را ردگیری و Track کنید.

 

داده‌های UTM در گوگل آنالیتیکس

همانطور که می‌دانید، گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای تجزیه و تحلیل کدهای UTM است. برای اینکه بتوانید این کدها را به خوبی بررسی کنید، ابتدا باید در گوگل آنالیتیکس ثبت‌ نام کنید‌. سپس وارد سایت شخصی‌تان شده و همه موارد مربوط به لینک‌های خود را ببینید.

داده‌های UTM در گوگل آنالیتیکس شامل موارد مختلفی از جمله منبع و ورودی‌ها، رسانه، کمپین‌ها، کاربران، مدت‌زمان حضور مخاطبان در سایت و میزان اشتراک‌گذاری مطالب از سوی آن‌هاست.

به زبان ساده، یو تی ام تمام مواردی را که در پارامتر‌ها گفته‌ شد، به بخش آنالیتیکس گوگل منتقل می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی به تجزیه و تحلیل سایت خودتان دست بزنید.

سخن آخر

کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی زیادی در دنیا وجود دارند. اما اگر به خوبی آن‌ها را بررسی کنید، می‌بینید که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها با شکست مواجه شده‌اند. علت اصلی این شکست‌ها، رها کردن کمپین و نداشتن تحلیل و آنالیز درست از اتفاقاتی است که در سایت‌ها رخ می‌دهد.

اگر با صاحبان کسب‌وکار یا مدیران محتوا صحبت کنید، اغلب آن‌ها به دلیل هزینه‌های بالای بررسی و تحلیل، از این بخش مهم غافل شده‌اند.

اما باید بدانید که کد UTM به عنوان یک ابزار بسیار کاربردی، ساده و از مهم‌تر رایگان، به کمک شما آمده است. با استفاده از این سیستم، می‌توانید ترافیک ورودی به سایت خود را به طور مرتب چک کرده و برای هر چه بهتر شدن فعالیت و کمپین خود اقدام کنید.

شما برای ما بنویسید

آیا با سیستم‌های UTM و Goole Analytics آشنایی دارید؟

به نظر شما توجه به این بخش‌ها در فعالیت‌های بازاریابی آنلاین، چه تاثیری در موفقیت فروش سایت دارد؟

چطور می‌توان به اطلاعات بیشتر و مفیدتری از فعالیت‌های تبلیغی آنلاین دست یافت؟

ما در آکادمی اینفوگرام، منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما هستیم. تجربه‌های خودتان را درباره استفاده از UTM و گوگل آنالیتیکس با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن