Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتالبازاریابی محتوایی

۶ روش برای استفاده از نظرسنجی اینستاگرام

به این مقاله امتیاز دهید post

اگر شما هم در این روزها به اینستاگرام و پیج‌های بیزنسی سر زده باشید، با تعداد زیادی نظرسنجی یا poll مواجه شده‌اید. گاهی در بعضی پیج‌ها تعداد این نظرسنجی‌ها به قدری زیاد است که ممکن است شما به عنوان مخاطب خسته شده باشید و بدون دیدن سایر استوری‌ها، از آن پیج بگذرید.

در این پست می‌خواهیم درباره روش صحیح استفاده از نظرسنجی اینستاگرام و معایب استفاده بیش از حد از آن صحبت کنیم.

 

چرا استفاده از نظرسنجی اینستاگرام مهم است؟

استفاده از نظرسنجی اینستاگرام دو مزیت مهم به همراه دارد:

۱- بالا بردن تعامل

داشتن تعامل بالا با مخاطب یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باعث می‌شود بتوانید الگوریتم اینستاگرام را شکست بدهید. اینستاگرام برای این کار ابزارهای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که نظرسنجی یا poll هم یکی از آن‌هاست. از طرف دیگر، نظرسنجی یکی از ساده‌ترین راه‌های به دست آوردن تعامل است.

ظاهر نظرسنجی ساده است و مخاطب برای پاسخ دادن به آن لازم نیست مدت زیادی فکر کند. این در حالی است که استفاده از سوال‌های چندگزینه‌ای یا قسمت question، هم برای طراحی و هم برای پاسخ دادن زمان بیشتری نیاز دارد. (این موضوع به معنی کم‌کاربرد بودن این امکانات نیست)

همین موضوع باعث می‌شود که نظرسنجی یکی از جالب‌ترین امکانات اینستاگرام برای بالا بردن تعامل باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره تعامل در اینستاگرام و روش محاسبه آن می‌توانید پست «فرمول صحیح محاسبه تعامل در اینستاگرام» را بخوانید.

۲- جمع‌آوری داده

با این که نظرسنجی جزوی از استوری اینستاگرام است و تنها ۲۴ ساعت فرصت استفاده از آن را دارید، یکی از بهترین ابزارها برای جمع‌آوری داده و اطلاعات درباره مخاطبان است. شما می‌توانید از نظرسنجی اینستاگرام آمار زیر را استخراج کنید:

  • آمار بازدید استوری
  • تعداد رای دهندگان
  • تعداد رای برای هر گزینه

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چطور از نظرسنجی اینستاگرام استفاده کنیم.

۶ روش مناسب برای استفاده از نظرسنجی یا poll در اینستاگرام

۱- با poll در اینستاگرام بازخورد بگیرید

تصور کنید که مایلید یکی از محصولات خود را بازتولید کنید اما نمی‌دانید کدام محصول برای این کار بهتر است. نظرسنجی اینستاگرام یک ابزار رایگان مناسب است که نظر مخاطبانتان را در این زمینه بدانید.

کار مشابهی را می‌توانید برای انتخاب یک محصول جدید برای تولید انجام بدهید. فراموش نکنید که شما برای مخاطبانتان قرار است محصول تولید کنید و به همین دلیل ضروری است که نظرشان را لحاظ کنید. به غیر از این، مخاطبان عموما مایلند در این نظرسنجی‌ها شرکت کنند پس استفاده از poll برای محصول جدید یک راه خوب برای افزایش تعامل هم هست.

فراموش نکنید که بعد از پایان زمان نظرسنجی، نتیجه آن را به همراه درصدها به اشتراک بگذارید.

نظرسنجی اینستاگرام

۲- با نظرسنجی اینستاگرام ترافیک سایت را بالا ببرید

یکی از اولین اهدافی که نظرسنجی به خاطر آن متولد شد، بالا بردن ترافیک سایت بود. روش کار بسیار ساده است. کافی است در یک استوری سوالی به صورت نظرسنجی بپرسید که پاسخ آن در سایت شما وجود دارد. سپس در استوری بعدی، لینک مطلب مرتبط با آن سوال را قرار بدهید تا مخاطبان برای دانستن پاسخ درست و اطلاعات بیشتر به سایت مراجعه کنند.

۳- از نظرسنجی اینستاگرام برای شناخت بیشتر مخاطب استفاده کنید

با نظرسنجی علاوه بر این که نظر مخاطب را درباره محصولات می‌پرسید، می‌توانید سلیقه آن‌ها را برای نوع محتوایی را که می‌خواهند از شما ببینند، بدانید. مثلا از آن‌ها بپرسید که مایلند بیشتر پست‌های تکی ببینند یا اسلایدی؟ از ویدیو بیشتر خوششان می‌آید یا عکس؟ IGTV را ترجیح می‌دهند یا ویدیوهای Reel ؟

Poll در اینستاگرام می‌تواند برای شناخت پرسونای مخاطب هم به شما کمک کند. برای این که بدانید چه کسانی شما را فالو می‌کنند، می‌توانید ویژگی‌های دموگرافیک مخاطبان (جنسیت، سن، تحصیلات، …) را با کمک نظرسنجی پیدا کنید.

استفاده از نظرسنجی اینستاگرام

۴- با poll آگهی مخاطبان را درباره برند بالا ببرید

می‌توانید با استفاده از نظرسنجی اینستاگرام به مخاطب بگویید که دقیقا چه کسی هستید. همانقدر که شما به شناخت مخاطب نیاز دارید، مخاطب هم باید شما را بشناسد. برای این کار، می‌توانید از مخاطب بخواهید موارد مختلفی را درباره شما حدس بزند. مثلا بپرسید که به نظر مخاطب تیم شما از چند نفر تشکیل شده است.

آماده‌سازی ذهن مخاطب برای اعلام آپدیت‌ها و کمپین‌ها هم می‌تواند در این کاربرد قرار بگیرد.

۵- با نظرسنجی مخاطب را سرگرم کنید

گاهی می‌توانید از poll اینستاگرام برای اهدافی استفاده کنید که کمتر جدی هستند. نظر مخاطب را درباره گزینه‌های مختلف و سلیقه‌های مختلف بپرسید. بهتر است این گزینه‌ها نزدیک به کسب‌وکار شما باشند تا مخاطب بیشتر به پاسخ دادن ترغیب شود. مثلا اگر بیزنسی در زمینه سفر و توریسم دارید، می‌توانید از مخاطب بپرسید بین دو مقصد کدام یک را ترجیح می‌دهد.

۶- با استفاده از نظرسنجی آزمون بگیرید

می‌توانید با استفاده از نظرسنجی اینستاگرام آزمون‌های کوچکی در چند استوری پشت سر هم برای مخاطب برگزار کنید. این کار هم سرگرم‌کننده است و هم اطلاعات مخاطب را درباره مطالب مرتبط با برند شما بالا می‌برد.

در مثال کسب‌وکار مرتبط با سفر می‌توانید از مخاطب‌ها بخواهید پرچم کشورهای مختلف را حدس بزنند.

نظرسنجی اینستاگرام

چطور از نظرسنجی اینستاگرام استفاده نکنیم؟

به تازگی توجه تتعداد زیادی از پیج‌های بیزنسی به poll جلب شده است و تقریبا هیچ فرصت و موضوعی را برای انتشار آن از دست نمی‌دهند! باید بدانید که گرچه نظرسنجی بسیار جالب و کاربردی است اما باید از آن در جای خودش استفاده کنید. مثلا…

از تعداد زیادی نظرسنجی پشت سر هم استفاده نکنید

سعی کنید بیشتر از ۳-۵ نظرسنجی را پشت سر هم قرار ندهید. این کار خسته‌کننده است و باعث می‌شود مخاطب استوری‌های شما را رد کند بدون این که کامل آن‌ها را دیده باشد. در نهایت هم آمار بازدید استوری شما و هم آماری که از نظرسنجی به دست می‌آورید کاهش خواهد داشت.

از نظرسنجی‌های بی‌ربط استفاده نکنید

ایجاد سرگرمی برای مخاطب خیلی خوب است اما تا فراموش نکنید که هدف از تولید محتوا در اینستاگرام، تبدیل مخاطب به مشتری است نه سرگرم کردن او برای ۱۰ ثانیه. پس نظرسنجی‌هایی منتشر کنید که مرتبط با کسب‌وکار شما باشند. یک مثال خوب از استفاده بد، استوری زیر است که یک اکانت فروش پوشاک آن را منتشر کرده:

نظرسنجی اینستاگرام

بی‌هدف نظرسنجی منتشر نکنید

قبل از انتشار نظرسنجی اینستاگرام برای خودتان مشخص کنید که چه هدفی پشت آن است. آیا قرار است صرفا تعامل را بالا ببرید یا به آمار خاصی دست پیدا کنید؟

سخن پایانی

در این پست از آکادمی اینفوگرام تلاش کردیم به آموزش درباره نظرسنجی اینستاگرام و روش استفاده از آن بپردازیم. سوال‌های خود را از ما بپرسید و اگر ایده جدیدی برای استفاده از این قابلیت اینستاگرام دارید حتما با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن