Search
Close this search box.
بازاریابی محتوایی

استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه

به این مقاله امتیاز دهید post

قبلا در مقاله‌ای درباره بازاریابی محتوا و اهمیت آن در موفقیت کسب و کار صحبت کردیم. اما اینکه فقط  محتوا تولید کنید کافی نیست. برای اینکه با تولید محتوا به اهداف کسب و کار خود برسید باید یک برنامه دقیق و منظم داشته باشید. به این برنامه استراتژی محتوا گفته می‌شود. با تدوین یک استراتژی محتوا به طور منظم، در زمان‌های مناسب، محتوای باکیفیت با موضوع مناسب منتشر خواهد شد و در نهایت به یک نتیجه عالی خواهید رسید. اما چگونه می‌توان استراتژی محتوا تنظیم کرد؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

فهرست مطالب

تعریف بازاریابی محتوا

قبل از هرچیز به طور خلاصه به تعریف بازاریابی محتوایی می‌پردازیم. زیرا تا با بازاریابی محتوا و نقش آن در موفقیت کسب و کارها آشنا نباشید، توضیح درباره استراتژی محتوا بی فایده است.

بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی کسب و کارهاست. در این بخش از بازاریابی سعی می‌شود با تولید محتوای ارزشمند و مفید و در عین حال جذاب و یکپارچه مخاطبان را جذب کرد. در نهایت احتمال تبدیل این مخاطبان به مشتری با توجه به استراتژی شما وجود دارد.

این تنها یک تعریف بسیار ساده و خلاصه است. اگر علاقه دارید درباره بازاریابی محتوا بیشتر بدانید روی لینک زیر کلیک کنید.

استراتژی محتوا چیست؟

حالا که تعریف بازاریابی محتوا را می‌دانید، راحت‌تر می‌توانید به مفهوم استراتژی محتوا پی ببرید. استراتژی محتوا یک برنامه ریزی دقیق و کامل بر اساس اهداف کسب و کار شماست. استراتژی محتوا شامل بخش‌های زیر می‌شود.

تعین هدف : این هدف گذاری می‌تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

هویت برند: برای تولید محتوا باید هویت برند خود، ارزش‌ها، اهداف و … را مشخص کنید.

پرسونا: شما باید به خوبی مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید.

تحلیل رقبا: باید رقبای خود را بررسی کنید تا ایرادات خود را رفع کنید و بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.

جستجوی کلمات کلیدی: باید کلمات کلیدی که مخاطبان شما آنها را جستجو می‌کنند را پیدا کرده و بر اساس آنها محتوا تولید کنید.

نقشه سفر مشتری

تدوین راهنمای تولید محتوا: مشخص کنید لحن محتوا، رنگ‌ها، عکس‌ها و … باید چگونه باشند.

تعیین کانال‌های انتشار محتوا

تدوین تقویم محتوا: تقویمی که در آن موضوع هر محتوا، عنوان، تیترها، تاریخ انتشار و … مشخص است.

شاخص‌های عملکرد

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا یک بار تعیین شده و در طول مدت مورد نظرتان بارها به آن رجوع می‌کنید تا از خط تعیین شده خارج نشوید.

چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم؟

فرض کنید یک وب سایت یا صفحه اینستاگرام دارید. اگر استراتژی خاصی تعیین نکنید، هر روز باید دغدغه این موضوع را داشته باشید که امروز چه محتوایی بنویسم. در این صورت به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. استرس این که امروز چه بنویسم بدون داشتن هدف و شناخت مخاطبانتان منجر به تولید محتوای بی ارزش می‌شود.

با استراتژی محتوا برای خود یک جهت مشخص می‌کنید. این جهت در مسیری به سمت اهداف شما خواهد بود و کمک می‌کند در طی مسیر به هیچ عنوان منحرف نشوید و به اهداف خود برسید.

مزایای تنظیم استراتژی محتوا چیست؟

مزایای تعیین استراتژی بسیار زیاد است.  تا همین جا ممکن است فقط با تعریف ساده‌ای از استراتژی محتوا برخی از مزایای کانتنت استراتژی برای شما روشن شده باشد. اما در ادامه مهمترین مزایای تدوین استراتژی برای تولید محتوا را به صورت خلاصه و در کنار هم آورده‌ایم.

  • زمان کمتری برای تولید محتوا صرف می‌شود. یا بهتر است بگوییم تولید محتوا با سرعت بیشتری پیش می‌رود.
  • محتوا بر اساس هدفی خاص تولید می‌شود.
  • احتمال موفقیت به شدت افزایش می‌یابد.
  • محتوای کانال‌های انتشار یکپارچه می‌شود.
  • با تولید محتوای باکیفیت می‌توان از رقبا راحتتر پیشی گرفت.
  • سئوی وب سایت بهبودی عالی پیدا می‌کند.
  • زمان کمتری برای آموزش کارکنان گذاشته خواهد شد.
  • و …

استراتژی محتوایی چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

برای گوگل رضایت مخاطبان اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل گوگل همیشه در حال بهبود الگوریتم‌هایش است. پیشرفت سریع هوش مصنوعی سبب شده این الگوریتم‌ها حتی ارتباط بین کلمات و جملات را نیز متوجه شوند. این پیشرفت قطعا روز به روز بیشتر هم خواهد شد. به همین دلیل مهم است کسب و کارها روی محتوای سایت خود وقت بسیاری بگذارند.

گوگل سعی می‌کند مانند مخاطبانش به محتوا نگاه کند و روز به روز نیز در این زمینه پیشرفت بیشتری کرده است. پس تولید محتوای باکیفیت و جذاب قطعا تاثیر بسیار خوبی روی سئو سایت شما خواهد داشت.

چگونه استراتژی محتوا تعیین کنیم؟

خب رسیدیم به اصل مطلب اینکه چگونه برای کسب و کارتان استراتژی محتوا تنظیم کنید. شاید به نظرتان این کار سخت باشد. البته آسان نیست ولی اگر اصول را بدانید پس از چندین بار تدوین استراتژی به خوبی می‌دانید باید چه کار کنید. پس پیش به سوی آموزش قدم به قدم تنظیم استراتژی تولید محتوا

۱- هدف خود را مشخص کنید.

مهمترین قسمت بازاریابی محتوا و در پی آن تدوین استراتژی، هدف شما است. اگر هدف خود را به خوبی مشخص کنید ادامه راه واضحتر خواهد بود. با انتخاب هدف از سردرگمی نجات پیدا می‌کنید.

هدف استراتژی محتوا

هدف به شما کمک می‌کند بهتر مخاطبان را بشناسید یا نوع محتوا را مشخص کنید. برای مثال چند هدف که بیشتر در بازاریابی محتوا دنبال می‌شود را بیان می‌کنیم.

  • آگاهی از برند
  • افزایش فروش
  • افزایش ترافیک سایت
  • تبدیل مخاطب به مشتری
  • و …

هر کدام از این موارد هدفی هستند. شما با توجه به هدف یا اهدافتان ( ممکن است چند هدف را همزمان دنبال کنید) باید یک استراتژی محتوا خوب بچینید.

۲-کسب و کار خود را به خوبی بررسی کنید

پس از تعیین هدف وضعیت کسب و کار خود را تحلیل کنید. ببینید تا کجا پیش رفته‌اید و برای رسیدن به هدف تا چه میزانی می‌توانید هزینه کنید. برای اینکه کسب و کار خود را بهتر بررسی کنید به موارد زیر دقت کنید.

  • درآمد شرکت از چه راه‌هایی است؟
  • کدام محصول یا خدمت بیشترین درآمد را ایجاد می‌کند؟
  • ببینید محصول یا خدمت پرفروش شما چه ویژگی دارد؟ آیا مردم به آن نیاز بیشتری دارند؟ آیا برندینگ یا تبلیغات بهتری روی آن انجام شده است؟
  • ساختار تیم فروش و پارامترهای مهم برای این تیم را بررسی کنید.
بررسی کسب و کار

۳-وضعیت بازاریابی محتوا و فرآیند فعلی محتوا را در کسب و کار خود بررسی کنید.

پس از بررسی وضعیت کلی شرکت باید به سراغ وبلاگ سایت خود بروید. ببینید چه محتوایی تا کنون منتشر شده است؟ روند تولید محتوا چگونه بوده و آیا محتواهای ارزشمند و باکیفیتی در وبلاگ دارید؟ بهتر است در بررسی وبلاگ خود به موارد زیر توجه کنید.

  • آیا یک متخصص درباره محتواها و روند تولید محتوا تصمیم می‌گیرد؟
  • آیا یک تیم تولید محتوای خوب دارید؟
  • تیم شما تا به حال چه محتواهایی منتشر کرده است؟
  • مهمترین فاکتورهای شما در برندینگ چیست؟

با مراجعه به گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و بررسی بک لینک‌ها و … می‌توانید یک دید خوب نسبت به محتواهای خود به دست آورید.

۴- کانال‌های انتشار محتوای خود را مشخص کنید.

حالا باید تصمیم بگیرید برای انتشار محتوا از چه کانال‌هایی می‌خواهید استفاده کنید. اینستاگرام، لینکدین، سایت خود یا سایر سایت‌ها، ایمیل، اس ام اس و … همگی نمونه‌هایی از این کانال‌ها هستند. شما باید با توجه به نوع کسب و کار خود چندین کانال مناسب را انتخاب کنید و با تدوین استراتژی محتوا به طور منظم در آنها محتوا منتشر کنید.

۵-بین هویت برند و محتوای خود ارتباط برقرار کنید.

باید برای برندتان یک هویت انتخاب کنید. اگر به تازگی یک هویت مناسب برای برندتان انتخاب کرده‌اید باید از این به بعد باید این هویت در محتوایتان نیز اعمال شود.

برندیتگ در استراتژی محتوا

هویت برند باید در محتوا اعمال شود چون محتوای شما به آگاهی از برندتان کمک می‌کند. در واقع شما به کمک محتوا می‌توانید مخاطب جذب کنید و حس اعتماد را در مخاطبان جذب شده به وجود آورید.

هویت برند شما درلحن محتوا، ویدئو و عکس‌هایی که برای محتوا می‌سازید باید مشهود باشد.

۶-کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید.

کلمات کلیدی همه چیز در استراتژی محتوا نیستند ولی مهمترین بخش تعیین استراتژی تولید محتوا هستند. شما باید ببینید در حوزه کسب و کارتان مردم چه کلماتی را جستجو می‌کنند. مهمترین دلایل برای جستجوی کلمات کلیدی را در زیر آورده‌ایم:

کلمات کلیدی در استراتژی محتوا
  • با اینکار متوجه می‌شوید مردم با چه کلماتی محتوا یا خدمات شما را در اینترنت جستجو می‌کنند. سوالاتشان چیست و به چه چیزهایی نیاز دارند؟
  • با انتخاب کلمات کلیدی مناسب باعث می‌شوید مخاطبان به سایت شما هدایت شوند و با کسب و کار شما آشنا شوند.
  • با استفاده از کلمات کلیدی متناسب برای کسب و کارتان کمک می‌کنید گوگل نیز شما و حوزه کسب و کارتان را بهتر شناسایی کند.

چگونه جستجوی کلمات کلیدی را انجام دهیم؟

این کار اصلا ساده نیست و برای اینکه بتوانید به کلمات مهم و درست کسب و کار خود برسید بهتر است از متخصص سئو کمک بگیرید.

به طور کلی برای جستجوی کلمات کلیدی ابزارهای زیادی وجود دارد ولی بهترین ابزار خود گوگل و سرچ کنسول است. شما باید با توجه به کسب و کارتان، نیازهایی که فکر می‌کنید مخاطبانتان دارند، استفاده از پیشنهادات گوگل، کمک از سرچ کنسول، تحلیل رقبا،گوگل ترند و سایر ابزارهای این زمینه شروع به تحقیق کلمه کلیدی گسترده‌ای کنید تا بهترین نتایج حاصل شود.

اجازه دهید بعدا در مقاله‌ای بسیار کاملتر به توضیح و آموزش جستجوی کلمات کلیدی بپردازیم.

۷- رقبای خود را بررسی کنید.

تحلیل رقبا کار مهمی است که به طور مرتب باید انجام دهید. البته شما باید به دنبال رقبای قوی یا رقبایی که در حال رشد هستند باشید اما چگونه می‌توانید رقبایتان را پیدا کرده و آنها را بررسی کنید؟ بسیار ساده است. تنها کافی است کلمات کلیدی که در مرحله قبلی که به آنها رسیده‌اید را در گوگل جستجو کنید.

استراتژی محتوای رقبا

چگونه باید رقبا را بررسی کنید؟

لینک‌هایی که در صدر گوگل هستند را باز کرده و به خوبی همه جای سایت را بررسی کنید. از دسته‌بندی منو سایت تا وبلاگ، درباره ما، تماس با ما و …

وبلاگ را با دقت بیشتری بررسی کنید و به سوالت زیر پاسخ دهید.

  • چه محتوایی تولید کرده‌اند؟
  • نقاط قوتشان چیست؟
  • چه ضعف‌هایی حس می‌کنید؟
  • تمرکزشان روی چه محتوایی است؟
  • چه محتوایی تا به حال تولید نکرده اند؟
  • در کدام کلمات کلیدی رتبه خوبی دارند؟

 یک قدم جلوتر بروید

تا اینجا رقبای خود را بررسی کرده‌اید و اطلاعات زیادی به دست آورده‌اید. اما یک قدم دیگر برای به دست آوردن نتیجه بهتر بردارید. سعی کنید معادل انگلیسی کلمات کلیدی‌های خود را در گوگل جستجو کرده و سایت‌های خوب در آن کلمات کلیدی را بررسی کنید. ممکن است این سایت‌ها رقیب شما نباشند اما دید خوبی به شما می‌دهند تا بتوانید بهتر از رقبای خود عمل کنید.

۸- پرسونای مشتریان خود را تهیه کنید.

پرسونا شخصیتی خیالی همراه با ویژگی‌های آن شخص شامل اهداف، علائق، نیازها و ویژگی‌های شخصیتی است. این شخصیت خیالی باید به شخصیت مخاطبان ایده آل کسب و کار شما نزدیک باشد. داشتن این پرسونا کمک می‌کند متوجه شوید مشتریان شما چه اهداف، مشکلات و نیازهایی دارند و چه مسائلی آنها را دلسرد می‌کند. در این صورت می‌توانید به آنها کمک کنید . نیازهایشان را برطرف کنید و از این طریق آنها را از مخاطبان ساده به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

برای تهیه پرسونا باید چه کار کنید؟

ابتدا مشتریان فعلی خود را تحلیل کنید و سوالات زیر را جواب دهید:

  • مشتریان شما عمدتا در چه بازه سنی هستند؟
  • چه تحصیلاتی دارند؟
  • از چه قشری از جامعه هستند؟
  • چگونه از شما خرید می‌کنند؟ حضوری، تلفنی یا آنلاین
  • دوست دارند چگونه و با چه لحنی با آنها صحبت کنید؟
  • سرگرمی و علائقشان چیست؟

این اطلاعات را می‌توانید از طریق یک پرسشنامه به دست آورید. اما تنظیم پرسشنامه، ترغیب مشتری برای پاسخ به آن و تهیه پرسونا جزئیات بسیاری دارد که در مقاله‌ای دیگر به این مسائل می‌پردازیم.

۹- اطلاعات به دست آمده را ارزیابی کنید.

تا اینجا اطلاعات بسیاری را درباره کسب و کار، مشتریان، رقبا و .. کسب کرده‌اید. اما زمانی این اطلاعات مفید خواهند بود که بررسی شده و تبدیل به یک استراتژی شوند. شما باید از تک تک اطلاعات به دست آمده استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل در مسیر موفقیت خود قرار بگیرید.

این کار کمی زمان‌بر و سخت است. زیرا مقدار زیادی اطلاعات خام خواهید داشت و باید سعی کنید از آنها برای رسیدن به هدفتان انتخاب کنید.

۱۰- قیف بازاریابی محتوا بسازید.

خب حالا که تمامی اطلاعات مورد نیاز را به دست آوردید و آنها را ارزیابی کردید مسیر برایتان کاملا روشن و واضح شده است. حالا باید سعی کنید یک قیف محتوایی برای کسب و کارتان طراحی کنید. این قیف به شما کمک می‌کند تا بفهمید هر مشتری در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای جذب او باید چه کار کرد. اما این قیف شامل چه مراحلی می‌شود؟

قیف مشتری

۱- آگاهی

بالاترین سطح قیف آگاهی است. در این سطح ممکن است مخاطبان و مشتریانی از انواع اقشار داشته باشید. به همین دلیل باید به دنبال آگاهی بخشیدن به آنها باشید. پس باید اطلاعات عمومی‌تری را در محتوای خود بگنجانید که برای اکثریت مخاطبان مناسب باشد.

۲- محرک

کسانی در این سطح هستند که از خدمات و هدف شما آگاه شده‌اند. محتوای شما در این سطح باید مخاطبان را تحریک کند که آیا به خدمات شما نیاز دارند؟

۳- جستجو

در این مرحله مخاطب دوست دارد درباره محصول با خدمات شما اطلاعات بیشتری به دست آورد به همین دلیل دست به جستجو می‌زند. در این سطح باید محتوای آموزشی و مفید با بررسی جنبه‌های مثبت و منفی محصولات یا خدماتتان را در اختیار مشتری قرار دهید.

۴- توجه

مخاطبان این سطح، نیاز خود را می‌دانند و قصد خرید دارند. اما اینکه از کدام برند خرید کنند برایشان سوال است. به همین دلیل در این سطح باید اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری درباره کسب و کارتان در اختیار مخاطب قرار دهید. اما از خود زیاد تعریف نکنید

۵-خرید

مخاطبان در این سطح قصد دارند از شما خرید کنند. شما باید توضیحات کاملی درباره هر محصول یا خدمت خود در اختیار مشتری قرار دهید تا از شما خرید کند.

۶- نگهداری مشتری

اینکه مشتری از شما خرید کند پایان کار نیست. شما با خدمات پس از فروش و پشتیبانی عالی حس اعتماد در مشتری ایجاد کرده و علاوه بر اینکه آنها را به خود وفادار می‌کنید باعث می‌شوید دوباره از شما خرید کنند. در این سطح نیز باید محتوای مفید و ارزشمند برای مشتری تولید کنید تا سر زدن به سایت شما برایش جذاب باشد.

۱۱- بودجه بندی کنید

حالا که همه چیز مشخص شد. با توجه به هدفتان، مشتریان و میزان درآمد کسب و کارتان باید برای بازاریابی محتوا بودجه‌ای در نظر بگیرید. این بودجه می‌تواند شامل تبلغیات متنی مانند رپورتاژ در سایر سایت‌ها، هزینه استخدام نیروهای متخصص و … باشد.

بودجه استراتژی محتوا

۱۲- تقویم محتوا را تدوین کنید.

حالا که استراتژی محتوای شما مشخص شد باید تقویم محتوا بچینید. این تقویم محتوایی نشان می‌دهد هر عنوان با چه ویژگی‌هایی مانند کلمه کلیدی، تعداد کلمات، تعداد تصاویر و … در چه تاریخی و توسط کدام یک از اعضای تیم تولید محتوا باید نوشته و منتشر شود.

برای همه بخش‌ها نظیر ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید یا پست‌هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کنید باید تقویم داشته باشید. در این صورت نظم بیشتری بر تیم محتوا حاکم است و چیزی فراموش نمی‌شود. در انتهای کار نیز ارزیابی عملکرد استراتژی  بسیار ساده‌تر خواهد شد.

تقویم محتوا

۱۳- محتوای جذاب تولید کنید.

حالا نوبت به این رسیده است تیم تولید محتوا با توجه به کانال‌های انتشار، محتوای جذاب و ارزشمند تولید کنند. این محتوا می‌تواند شامل متن، عکس، اینفوگرافیک، ویدئو و پادکست باشد.

سعی کنید محتوای بهینه و کاربرپسند بنویسید. محتوا باید به قدری جذاب باشد که کاربر را تا انتها جذب کند. پس سعی کنید در عین حال که اطلاعات ارزشمند در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید ساده، گویا و صمیمی بنویسید.

۱۴- شاخص‌های عملکرد خود را مشخص کنید.

پیشنهاد می‌کنیم به طور هفتگی شاخص‌های عملکرد kpi را بررسی کنید. این شاخص‌ها اعدادی هستند که نشان می‌دهند تا چه حدی کارتان را درست انجام داده‌اید. برخی از این شاخص‌های عملکرد را در ادامه لیست کرده‌ایم تا بهتر متوجه شوید.

  • تعداد لایک‌ها
  • تعداد کامنت‌ها
  • تعداد بازدیدها
  • تعداد دنبال کننده‌ها
  • ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام
  • زمانی که کاربر در یک صفحه سایتتان سپری می‌کند.
  • تعداد ورودی‌ها از گوگل
  • اشتراک گذاری یک صفحه یا پست
  • رتبه کلمات کلیدی

تاثیر بازاریابی محتوا برای موفقیت کسب وکار بر هیچ کس پوشیده نیست. اما این موفقیت با یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند به دست می‌آید. به این برنامه ریزی استراتژی محتوا می‌گویند. در این مقاله تمامی مراحل تنظیم یک استراتژی محتوا را در بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی ، سایت و … برای شما بیان کردیم. پس شروع کنید. شاید سخت باشد ولی مطمئن باشید که می‌توانید و موفق خواهید شد.

اگر در زمینه سئو و بازاریابی محتوا نیز هیچ زمینه‌ای ندارید ولی می‌خواهید کسب و کارتان به موفقیت برسد حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر تا به حال استراتژی بازاریابی محتوا نچیدید و با مطالعه این مقاله هنوز این کار برایتان سخت به نظر می‌رسد سوالاتتان را با آکادمی اینفوگرام در میان بگذارید. قطعا خوشحال می‌شویم به شما کاربران عزیز کمک کنیم.

‫۱۱ دیدگاه ها

    1. سپاسگزاریم
      ایشون مطالب متنوعی درباره بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال نوشته‌ان. توصیه می‌کنم حتما مطالعه کنید

    1. ممنون از تذکرتون. حتما روی بهینه‌سازی این محتوا وقت می‌گذاریم تا شباهت به سایر متن‌های فارسی کم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن