Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

آموزش قسمت جذب (Acquisition) در گوگل آنالیتیکس

به این مقاله امتیاز دهید post

 صاحبان کسب‌وکارها و افرادی که صاحب یک وب‌سایت اینترنتی هستند، حداقل یک‌بار این سوال برای آن‌ها پیش آمده است که افراد چگونه وب‌سایت من را پیدا کرده‌اند؟ دانستن این‌ که بزرگترین منبع ترافیکی شما چه بوده است و از چه راهی توانسته‌اید دیگران را به وب‌سایت خود جذب کنید، یک دستاورد مهم و سود‌آور است. هنگامی‌که بتوانید این اطلاعات را پیدا کنید، به فکر تقویت این راه و تلاش و صرف وقت بیشتر برای جذب بیشتر افراد خواهید بود. گوگل آنالیتیکس یک راه مطمئن است که می‌تواند اصلی‌ترین اطلاعات لازم درباره‌ی چنین مواردی را به شما بدهد. بعد از این‌ که گوگل آنالیتیکس را برای وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایلی خود فعال کردید، به سراغ قسمت جذب (acquisition) در گوگل آنالیتیکس بروید. این‌جا اصلی‌ترین منبعی است که می‌توانید داده‌ها و اطلاعات آماری در مورد جذب ترافیک را در بخش گزار‌ش‌های قسمت جذب (acquisition) پیدا کنید. برای آشنایی با این بحث، تا پایان همراه ما بمانید.

چگونه به قسمت جذب در گوگل آنالیتیکس برویم؟

برای شروع به سراغ قسمت جذب (acquisition) در نوار کناری سمت چپ صفحه بروید. با کلیک بر روی این قسمت، گزینه‌های بیشتری را مشاهده خواهید کرد. این قسمت شامل ۶ بخش اصلی است که در ادامه به توضیح مفصل هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

بررسی اجمالی Overview

قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

همان‌طور که از اسم این بخش پیدا است؛ با رفتن به این قسمت یک نمای کلی از قسمت جذب (acquisition) در گوگل آنالیتیکس به دست خواهید آورد. مجموعه‌ای از اطلاعات درباره‌ی هر آن چه که ممکن است در گزارش روزانه‌ی وب‌سایت خود به آن نیاز داشته باشید در این قسمت برای شما نمایش داده می‌شود. این گزارش، چرخه کسب – رفتار – تبدیل (ABC) را نشان می‌دهد که از نحوه‌ی دست‌یابی کاربران به وب‌سایت، رفتار آن‌ها در وب‌سایت و مسیر تبدیل تشکیل شده است.

ترافیک Traffic

قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

بخش ترافیک هم مانند بخش«بررسی اجمالی» است. تفاوتی که میان این دو وجود دارد در اطلاعاتی است که به شما خواهد داد. اطلاعات حاصل از این بخش اغلب به صورت سازمان‌‌یافته و حتی میزان بیشتری است که در مورد منابع ترافیک وب‌سایت به شما داده می‌شود.

بخش ترافیک به چهاربخش زیر تقسیم می‌شود:

  • کانال‌ها
قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

کانال‌های قسمت جذب (acquisition) در گوگل آنالیتیکس ، کانال‌های وب‌سایتی را که برای ورود افراد به وب‎سایت شما استفاده شده را تعیین می‌کند. مهم است که بدانید هر کانال چه میزان ترافیک ایجاد می‌کند و همچنین کیفیت آن ترافیک را هم تعیین کنید. به عبارت دیگر، دانستن این که کدام کانال بهترین عملکرد را دارد و بالاترین نرخ تبدیل را برای سایت شما به همراه آورده، مهم است.

  • نقشه‌ها
قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

نقشه‌های Treemap نمایش بصری‌تری از داده‌ها است. برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود می‌توانید معیارهای مختلفی را انتخاب کنید.

  • منابع/ رسانه‌ها Source/medium
قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

منبع مکانی است که آخرین باز قبل از دسترسی به وب‌سایت شما بازدید شده است (یک وب‌سایت خاص یا موتور جست‌وجو) و مدیا روشی است که بازدید‌کننده از آن برای رسیدن به آن منبع استفاده می‌کند (مثل کلیک کردن بر روی یک تبلیغ یا پیوند در یک ایمیل).

  • ارجاع‌ها Referrals
قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

.گزارش ارجاع شما این امکان را می‌دهد تا ببینید چه وب‌سایت‌هایی (و صفحات داخل وب‌سایت‌ها) به وب‌سایت شما پیوند داده شده‌اند و به‌طور فعال، افزایش ترافیک برای وب‌سایت شما را انجام می‌دهند. می‌توانید میزان مراجعه به سایت و میزان تعامل بازدیدکنندگان ارجاع شده به وب‌سایت را در این بخش از قسمت جذب (acquisition) به خوبی مشاهده کنید. این گزارش دقیقا به شما می‌گوید که این استراتژی چقدر خوب کار می‌کند یا برعکس، اصلا مفید نیست!

گوگل ادز

قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

اگر کمپین‌های PPC را اجرا می‌کنید، برای بهینه‌سازی هزینه‌های خود باید گزارش‌های قسمت اد وردز را که در قسمت جذب (acquisition) در گوگل آنالیتیکس ارائه می‌دهد، بررسی و کاوش کنید. این گزارش‌ها معیارهای علمکرد هرکلیک برای بازدیدکننده پرداختی شما، از طریق اد وردز را ارائه می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند کمپین‌ها، تنظیمات، پیشنهادات، عملکرد‌های کلمات کلیدی فردی و موارد دیگر را ردیابی کنید. با مرور چرخه‌های جذب – رفتار – تبدیل (ABC)، می‌توانید رفتارهای کاربران هنگام کلیک بر روی تبلیغات شما و همچنین تبدیل و اندازه‌گیری ROI  (بازگشت سرمایه) و RPC (درآمد هر کلیک) را مشاهده کنید.
نکته‌ی مهم: برای ظاهر شدن داده‌ها، ابتدا باید مطمئن شوید که هم حساب گوگل ادز خود و هم حساب گوگل آنالیتیکس شما با یک‌دیگر در ارتباط هستند.

کنسول جست‌وجو Search Console

قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

طبق گزارش‌های سرچ کنسول در قسمت جذب (acquisition) ، به شما این امکان داده می‌شود که چگونگی مطابقت داده‌های قبل از کلیک (مانند نمایش داده‌ها) با داده‌های پس از کلیک (مانند نرخ پرش و معاملات) را ردیابی کنید. توجه داشته باشید که داده‌های جست‌وجوی اطلاعات فقط بر اساس داده‌های جست‌وجو وب‌سایت شما است.
این گزارش‌ها تنها در صورت فعال بودن یکپارچه‌سازی کنسول سرچ گوگل با حساب گوگل آنالیتیکس در دسترس هستند.
با ترکیب کنسول سرچ گوگل و گوگل آنالیتیکس ، به داده‌های مفید seo؛ به عنوان مثال موقعیت جست‌وجو، داده‌های نمایش جست‌وجو، رتبه‌بندی کلمات کلیدی و … دسترسی پیدا خواهید کرد.

اجتماعی Social

اگر چه صفحه نمای کلی به شما اطلاعات معقولی در مورد ترافیک اجتماعی می‌دهد اما بررسی صفحه اختصاصی اجتماعی، اطلاعات عمیق‌تری را در مورد ترافیک صفحه برای شما به دنبال خواهد داشت. این بخش به شما نشان می‌دهد که وضعیت جذب مخاطب از شبکه‌های اجتماعی به چه شکلی است؛ به عبارت دیگر با بررسی این قسمت خواهید فهمید که لینک شما در کدام شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و مخاطبان بیشتر از طریق کدام شبکه شما را پیدا می‌کنند.

در بخش صفحه‌های فرود landing pages شما صفحه‌هایی را خواهید دید که بیشترین ورود را از شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند.

قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

در بخش users flow هم می‌توانید مسیری را که مخاطبان شما دنبال می‌کنند پیگیری کنید.

قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

کمپین‌ها Campaigns

قسمت جذب acquisition در گوگل آنالیتیکس

اگر شما، به شخصه یا توسط هر شخص دیگری، برای وب‌سایت خود کمپین ‌های سفارشی با پارامترهای UTM تنظیم کرده‌اید، می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به آن را در زیر برگه کمپین ها در قسمت جذب (acquisition) در گوگل آنالیتیکس ردیابی و بررسی کنید.
برای پیگیری کمپین ها در قسمت جذب (acquisition) به سه پارامتر اصلی احتیاج دارید:

  • نام کمپین
  • منبع کمپین
  • رسانه کمپین

جمع‌بندی

بررسی قسمت جذب (acquisition) در گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند یه دیدگاه درست و منطقی از تمام آن‌ چه که تاکنون برای وب‌سایت خود انجام داده‌اید یا در انجام آن کم‌دقتی کرده‌اید، پیدا کنید. دانستن این ضعف‌ها و قدرت‌ها به شما درک درستی از فعالیت کاری‌تان را می‌دهد و باعث خواهد شد استراتژی‌های تجاری خود را بهتر و مفیدتر بچینید تا بتوانید به هدف اصلی کسب‌وکار خود نزدیک شوید.
اکنون شما برای ما بنویسید؛ آیا تجربه‌ای از کار با گوگل آنالیتیکس و قسمت جذب آن دارید؟ چه نکته یا دانشی دارید که برای تکمیل کردن این مطلب به آن اضافه کنید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن