Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

آموزش کامل راه‌اندازی پیج فروش در اینستاگرام

به این مقاله امتیاز دهید post

اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ ویژگی جالبی با عنوان Instagram Shopping به بستر خود اضافه کرد. این در حالی است که بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر روزانه از این پلتفرم استفاده می‌کنند و حدود ۵۰ درصد آن‌ها حداقل یک پیج بیزینسی را در این بستر دنبال می‌کنند.

با اضافه شدن این ویژگی به اینستاگرام، کاربران امکان اتصال مستقیم به فروشگاه اینترنتی برندها را به دست آوردند و این اتفاق به افزایش فروش آنلاین در اینستاگرام آن برند کمک بسیار زیادی کرد. اما زمانی می‌توانید از این قابلیت در جهات افزایش درآمد و مشتریان خود استفاده کنید که با آموزش فروش و مدیریت فروشگاه اینستاگرامی آشنا باشید.

می‌توان گفت که در میان شبکه‌های اجتماعی، این ویژگی مزیت بزرگی ایجاد کرده. اما ممکن است برای شما سوال باشد که ساخت فروشگاه در اینستاگرام به چه صورتی امکان دارد؟ تگ محصول در فروشگاه اینستاگرام چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا درباره راه‌اندازی پیج فروش در اینستاگرام به صورت مفصل صحبت کنیم.

فهرست مطالب

مزایای ساخت فروشگاه اینستاگرامی چیست؟

قبل از آنکه به سراغ شیوه ساخت فروشگاه اینستاگرامی برویم، بد نیست که مزایای ساخت آن را کمی مورد بررسی قرار دهیم:

دسترسی آسان به اینستاگرام

یادگیری و اسفاده از اینستاگرام برای افراد بسیار آسان است. به همین دلیل این شبکه اجتماعی مورد توجه قشر وسیعی از جامعه قرار گرفته است. نسخه‌های مختلفی هم از این اپلیکیشن در دسترس است که به آسانی روی هر گوشی هوشمندی نصب می‌شود.

جذب مخاطب بیشتر

با راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی و کمی خلاقیت در تولید محتوا می‌توانید در زمان نسبتا کمی کاربران جدیدی را جذب کنید و رشد بسیار خوبی داشته باشید.

صرفه جویی در هزینه و زمان

با راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی دیگر نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای اجاره محل، دکوراسیون، استخدام افراد و… ندارید، و به محض آماده شدن محصولات یا خدمات‌تان می‌توانید خیلی سریع و بدون اتلاف وقت به تبلیغ آن‌ها بپردازید.

ساخت صفحه فروشگاهی در اینستاگرام

قبل از رونمایی اینستاگرام از ویژگی Instagram Shopping، باید از مخاطبان خود می‌خواستید تا به لینک موجود در قسمت بایو پیج مراجعه کنند تا خرید خود را انجام دهند. این در حالی است که فقط در صورتی که تعداد دنبال کنندگان شما بیش از ۱۰ هزار نفر باشد، می‌توانید لینک سایت را در استوری‌های خود قرار داده و کاربران را به سایت خود هدایت کنید.

با وجود این ویژگی جدید اینستاگرام دیگر نیازی به انجام این مراحل نیست، تنها کافی است تا کاربر بر روی پست شما ضربه بزند و پس از دیدن قیمت که به صورت تگ محصول ظاهر می‌شود، به وب‌سایت شما متصل شده و سفارش خود را ثبت کند.

نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

برای ساخت فروشگاه اینستاگرامی باید از فیسبوک (FaceBook) استفاده کنید، برای ساخت فیسبوک و تبدیل آن به حساب تجاری مراحل زیر را طی کنید:

  • به صفحه اصلی فیسبوک رفته و بر روی دکمه Sign Up کلیک کنید.
  • در منوی بالای صفحه روی Create Page بزنید.
  • در صفحه باز شده گزینه Business or Brand را انتخاب کنید.
  • فرمی ظاهر می‌شود، گزینه Page Name را انتخاب کرده و نام صفحه را انتخاب کنید سپس Category یا دسته بندی مورد نظر را انتخاب کنید. دقت کنید که دسته بندی انتخابی شما باید محصولی فیزیکی باشد.
  • در ادامه باید آدرس و شماره تلفن فروشگاه خود را وارد کنید، سپس عکس پروفایل و کاور فیسبوک‌تان را نیز انتخاب کنید.

 پس از این که صفحه فیسبوک‌تان آماده شد، برای ایجاد فروشگاه اینستاگرامی مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا در صفحه اصلی اینستاگرام خود بر روی سه خط موجود در بالای صفحه کلیک کنید.
  • در منوی باز شده، گزینه تنظیمات را انتخاب کنید.
  • در صفحه تنظیمات روی گزینه Account بزنید، صفحه را به سمت بالا بکشید. در انتهای صفحه با یک لینک آبی رنگ مواجه می‌شوید، روی آن کلیک کنید زیرا این لینک برای تبدیل حساب شما به حساب تجاری است.
  • صفحه جدیدی باز می‌شود، گزینه Business را انتخاب کنید.
  • در انتها مراحل زیر را طی کنید تا حساب کاربری شما به فیسبوک‌تان متصل شود:

Setting-Account-Linked account-FaceBook

پس از انجام مراحل بالا، برای راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام باید این دو حساب تجاری را به یکدیگر متصل کنید. با متصل کردن این دو حساب با یکدیگر تگ محصولات اینستاگرام فعال می‌شود.

تگ محصولات بخشی از فروشگاه اینستاگرامی شما است که کاربر با ضربه روی آن می‌تواند قیمت و اطلاعات بیشتر محصولات را مشاهده کند.

به این نکته دقت کنید که در هنگام استفاده از تگ محصول در پست‌های اینستاگرام خود، دیگر نمی‌توانید صفحه‌ای را روی آن پست تگ کنید. هم‌چنین پست‌های دارای تگ محصولات نمی‌توانند به صورت آلبومی باشند اما خبر خوب این است که امکان تگ کردن چندین محصول در یک پست وجود دارد.

آموزش فعال کردن تگ محصولات در اینستاگرام

برای فعال کردن تگ محصولات در فروشگاه اینستاگرامی خود مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا از طریق فیسبوک کاتالوگ محصولات خود را ایجاد کنید. به منوی تنظیمات صفحه فیسبوک خود وارد شوید سپس گزینه Templates and tab را انتخاب کنید.
  • در صفحه ایجاد شده روی گزینه Shop کلیک کنید.
  • سپس گزینه Add product را در قسمت Shop انتخاب کنید، صفحه‌ای جهت بارگذاری عکس و اطلاعات محصول ایجاد می‌شود، فرم را پر کرده و در ادامه قیمت، میزان تخفیف و موجودی محصول از شما سوال می‌شود. برای اضافه کردن محصولات، روی علامت + کلیک کنید و روند بالا را تکرار کنید.
  • پس از تایید اینستاگرام برای ساخت فروشگاه به بخش تنظیمات رفته و در قسمت Business Setting گزینه Shopping را انتخاب کنید، صفحه جدیدی نمایان می‌شود که با انتخاب گزینه continue کاتالوگی که در فیسبوک ساخته بودید را می‌بینید. در ادامه همانند زمانی که یک پست عادی را به اشتراک می‌گذارید، یک عکس برای پست کردن انتخاب کنید.

پس از نوشتن کپشن و انتخاب لوکیشن، می‌توانید تگ محصول را مشخص کنید. برای این کار گزینه تگ را انتخاب کنید. کاتالوگی که در فیسبوک ساخته بودید روی صفحه نشان داده می‌شود و می‌توانید محصول مورد نظر خود را انتخاب و پست کنید.

راه‌اندازی فروشگاه در استوری اینستاگرام

فروشگاه اینستاگرامی در استوری در سال ۲۰۱۸ و قبل از رونمایی آن در پست‌ها ایجاد شد. از همان ابتدا این ویژگی اینستاگرام با محبوبیت زیادی رو به رو شد.

برای راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی خود در استوری مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا عکسی از محصول خود برای قرار دادن در استوری انتخاب کنید.
  • گزینه استیکرها را انتخاب کرده و استیکر Product را پیدا کنید.
  • اطلاعات مربوط به محصول‌تان را که در کاتالوگ فیسبوک ثبت کرده‌اید را انتخاب کنید.

۱۰ نکته مهم برای ساخت فروشگاه اینستاگرامی

برای ساخت یک فروشگاه اینستاگرامی مناسب باید سعی کنید تا با رعایت نکات مختلف، صفحه‌ای جذاب را برای کاربران بسازید و در نهایت با ایجاد اعتماد آن‌ها را به خرید محصولات خود ترغیب کنید.

در ادامه به برخی از نکات مهم برای ساخت فروشگاه اینستاگرامی مناسب اشاره می‌کنیم:

پروفایل خود را بهینه کنید

پیج فروش در اینستاگرام

پروفایل اینستاگرامی شما درست مثل ویترین مغازه یا فروشگاه شما است. کاربران در همان ۳ یا ۴ ثانیه اول که پیج فروشگاهی شما را نگاه می‌کنند تصمیم می‌گیرند که  شما را دنبال کنند یا نه. برای مثال برای جذب مخاطبان باید بایو جذابی برای معرفی پیج خود داشته باشید یا قالب خاصی برای پست‌های خود در نظر بگیرید تا مخاطب را در همان ابتدا از لحاظ بصری جذب کنید.

محتوای مفید و باکیفیت تولید کنید

پیج فروش در اینستاگرام

محتوا مهم‌ترین بخش اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر است. محتوای خوب در اینستاگرام یعنی محتوایی که سرگرم کننده، مفید و کاربردی باشد و نیاز مخاطب را برطرف کند. با توجه به اینکه الگوریتم اینستاگرام به رفتار کاربر نگاه می‌کند، با تولید محتوای مفید و تاثیرگذار مخاطب بیشتری را جذب کنید.

درواقع نباید هرگز محتوای خود را چه در قالب متن و چه در قالب تصویری از جایی کپی کنید. همیشه برای مخاطبان خود وقت گذاشته و ایده‌های خود را اجرا کنید. در پست های خود از رنگ یا فونت مشخصی استفاده کنید زیرا هم جذابیت بیشتری به صفحه شما می‌دهد و هم مخاطبان‌تان با دیدن آن رنگ یا فونت سریعا نام شما در ذهنشان تداعی می‌شود.

عکس‌های باکیفیت از محصولات‌تان بگیرید

پیج فروش اینستاگرام

اینستاگرام شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است و عکس‌های باکیفیت و مناسب تاثیر زیادی روی جذب دنبال‌کنندگان بیشتر می‌گذارد. به این نکته توجه کنید که فروشگاه اینستاگرامی شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب بتواند محصول مورد نیاز خود را از روی عکس انتخاب کند، چراکه خریدار نمی‌تواند جنس شما را از نزدیک به صورت فیزیکی لمس کند و یا ایعاد آن را بسنجد. پس سعی کنید تصاویر باکیفیت از محصول خود تهیه و منتشر کنید.

برای درک بهتر این موضوع به نکات زیر دقت کنید:

  • برای بالا بردن حس اعتماد در مشتری عکس‌های باکیفیت و مناسبی از محصول خود تهیه کنید و از عکس‌های آماده در اینترنت استفاده نکنید.
  • از زوایای مختلف محصول خود عکس بگیرید تا مشتری دید بهتری نسبت به محصول پیدا کند.
  • برای نشان دادن نما و جلوه بعضی محصولات مانند لباس، ساعت، کفش و… از مدل استفاده کنید.
  • از نرم‌افزارهای ادیت عکس مانند Photoshop و Lightroom برای زیباتر کردن عکس‌های خود بهره ببرید.

در اینستاگرام فعالیت منظم و مستمر داشته باشید

شما می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر در ذهن مخاطبان خود و ایجاد حس اعتماد در آن‌ها از برنامه مشخصی برای انتشار پست‌های‌تان داشته باشید. تقویم محتوایی و برنامه فعالیت خود را در اینستاگرام با توجه به محصول و مخاطب هدف‌تان مشخص کنید.

برای انجام این کار می‌توانید از بسترهایی استفاده کنید که انتشار پست‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهند.

از نظر مشتریان خود استفاده کنید

به این نکته دقت کنید که اگر مشتری نباشد، شما هم درآمدی ندارید پس سعی کنید در فروشگاه اینستاگرامی خود جواب کامنت‌ها و پیام‌های افراد را با صبر و صمیمانه بدهید. در پست‌های‌تان از آن‌ها بخواهید تا نظرشان را در رابطه با محصول یا خدمات شما بنویسند، با انجام این کار شما انتظارات مشتریان خود را می‌فهمید و در تولید محتوا و محصول خود دقیق‌تر عمل می‌کنید.

توجه به انتظارات مشتری‌ها حس ارزش و احترام را به آن‌ها القا می‌کند و به راندمان فروش و بازاریابی شما کمک زیادی می‌کند.

فالوئر هدفمند جذب کنید

با توجه به نوع محصول وخدمات‌تان برای فروشگاه اینستاگرامی خود مخاطب هدف مشخص کنید و برای جذب آن‌ها تلاش کنید. توصیه ما این است که هرگز از فالوئر فیک استفاده نکنید، زیرا شما با یک فالوئر هم می‌توانید محصول یا خدمات‌تان را بفروشید.

پیج فروش در اینستاگرام

پیشنهاد ما این است به جای اینکه روی افزایش تعداد فالوئر وقت و هزینه خود را صرف کنید، بر روی جذب فالوئر هدفمند تمرکز کنید. از مهم‌ترین کارها برای موفقیت در اینستاگرام و افزایش مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتری دائمتان، داشتن ارتباط بیشتر با آن‌هاست. این کار در اعتماد سازی بسیار موثر بوده و باعث ایجاد یک رابطه صمیمی بین شما و فالوئرهایتان می‌شود.

از امکانات مختلف اینستاگرام استفاده کنید

امروزه امکانات جدید اینستاگرام باعث شده تا جای بیشتری در دل کاربران خود باز کند. شما نیز می‌توانید با استفاده از امکانات جدید اینستاگرام مثل استوری و لایو با فالوئرهای خود ارتباط بیشتری برقرار کرده و تعداد فالوئرهایتان را به سرعت افزایش دهید، این کار باعث می‌شود با مخاطب خود تعامل داشته و در مقابل باعث افزایش درآمدزایی شما خوتهد شد.

لایو اینستاگرام

پیج فروش در اینستاگرام

یکی از امکانات مهم اینستاگرام لایو است که بسیاری از کاربران از لایو اینستاگرام برای معرفی کسب و کار و یا محصولاتشان استفاده می‌کنند.

لایو اینستاگرام این امکان را به شما می‌دهد که به صورت زنده با مخاطبان و کاربران‌تان در ارتباط باشید و با آن‌ها صحبت کنید. ارتباط نزدیک و مستقین با مخاطبان به شما کمک می‌کند تا در نهایت حس اعتماد بیشتری ایجاد کنید و در نهایت درآمدزایی بیشتری داشته باشید.

جادوی هشتگ‌ها

طبق آمار سایت Sproutsocial از هر ۱۰ هشتگی که در اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد، هفت هشتگ اختصاصی و به قصد بازاریابی استفاده می‌شود.

استفاده از هشتگ‌های پربازدید به صورت درست بسیار مهم است. هشتگ‌ها در اینستاگرام مانند کلمات کلیدی در سئو هستند. برای نتیجه بهتر سعی کنید اصلی‌ترین و پرطرفدارترین هشتگ‌های مربوط به حوزه کاری‌تان را پیدا کرده و از آن‌ها در کپشن پست‌هایتان استفاده کنید.

با استفاده از هشتگ‌های مناسب برای پست‌هایتان می‌توانید کاری کنید که صفحه اینستاگرامتنان بیشتر در معرض دید علاقه‌مندان به حوزه کسب و کارتان قرار بگیرد، تعداد فالوئرهایتان افزایش یابد و در نهایت بازدید پست‌های اینستاگرامتان روز به روز بیشتر شود و فروش بیشتری داشته باشید.

پس اگر بتوانید از هشتگ‌ها به خوبی استفاده کنید کمک بسیاری به کسب درآمد از فروشگاه اینستاگرامی‌تان خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

۶ نکته برای موفقیت در اینستاگرام

برای افزایش فروش محصولات خود از تبلیغات استفاده کنید

تبلیغات به بازاریابی محصولات‌تان کمک می‌کند و راندمان فروش را تا حد زیادی بالا می‌برد. شما می‌توانید در اینستاگرام از طریق تبلیغات توسط اینفلوئنسرها یا بلاگرها یا پیج‌هایی که تعداد فالوئرهای زیادی دارند به شنیده شدن اسم خود کمک کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از آنکه برای تبلیغات خود هزینه کنید، بهتر است تمامی موارد قبلی را به درستی به کار بگیرید.

چگونه پس از راه اندازی پیج فروش در اینستاگرام، موفقیت پست‌ها را بسنجیم؟

راه ارزیابی محتوای پیج  فروش اینستاگرام

تعدادی از نکاتی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، درباره تولید محتوا برای فروش مناسب در اینستاگرام بود. اما وقتی محتوای خود را تولید کردیم، چگونه میزان موفقیتش را اندازه‌گیری کنیم؟! ارزیابی محتوای تولید شده به اندازه فرآیند تولید اهمیت دارد و باید برای آن وقت بگذارید. چرا که در غیر این صورت، اگر در مسیر اشتباهی پا گذاشته باشید، با همان روند روزهای زیادی را هدر می‌دهید و در آخر ممکن است ناامیدی به سراغتان بیاید و به هدفتان نرسید. پس حتما این بخش از کار را هم جدی بگیرید.

برای اینکار می‌توانید از بخش آمار (insight) خود اینستاگرام کمک بگیرید. بخش آمار اینستاگرام اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ از اطلاعات معمولی مثل لایک و کامنت گرفته تا بهترین ساعت برای آپلود پست‌ها!

علاوه بر آن می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف موجود مثل phlanx میزان درگیری یا اینگیجمنت (engagement) دنبال‌کنندگان خود با پست‌هایتان را به صورت تقریبی محاسبه کنید و برای فعالیت بهتر در ادامه راه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید.

سعی کنید موفق‌ترین پست‌های خود در هر ماه را بررسی کنید، عامل موفقیتشان را بشناسید و سعی کنید از اطلاعات به دست آمده برای تولید محتوای جدید خود استفاده کنید.

پرطرفدارترین محصولات اینستاگرامی

طبق آمار پرفروش‌ترین محصولات اینستاگرامی، محصولات مصرفی و تزئینی هستند. با توجه به این که ماهیت این شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است، شما می‌توانید از کالاهای مصرفی و تزئینی خود عکس‌های باکیفیت منتشر کنید و با قیمت مناسب در فروشگاه اینستاگرامی خود به اشتراک بگذارید.

شما هم می‌توانید کالاهایی مثل پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی و… که محصولاتی پر مصرف هستند را با کمی خلاقیت در تولید محتوا و استفاده از تبلیغات معرفی کرده و به فروش برسانید.

هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

وب‌سایت‌های فروشگاهی با توجه به امکانات مختلف و نوع طراحی که دارند، میزان هزینه متفاوتی خواهند داشت. اما شاید شما در ابتدای کار خود نخواهید این هزینه که در بسیاری از موارد سنگین است را بپردازید و تمایل داشته باشید که کار خود را ساده‌تر شروع کنید. اینجاست که ساخت یک صفحه فروشگاهی در اینستاگرام و شروع این مسیر که با آزمون و خطا همراه است، کار شما را راحت می‌کند.

اگر شما هم قصد دارید ساخت فروشگاه اینستاگرامی خود را به افراد دیگر بسپارید به نکات زیر توجه کنید:

  • نمونه فروشگاه‌های اینستاگرامی این شرکت‌ها را بررسی کنید.
  • به علت موضوعات امنیتی اطلاعات خود را در اختیار افراد مورد اعتماد قرار دهید.
  • در رابطه با نحوه پشتیبانی شرکتی که با آن همکاری می‌کنید اطلاعات دقیق کسب کنید.

آیا ساخت پیج فروش در اینستاگرام به تنهایی کافی است؟

جواب این سوال متاسفانه یک نه بزرگ است! درست است که شاید در این لحظه در حال خواندن این مقاله، شرایط و امکانات ساختن یک وبسایت مناسب را نداشته باشید. در این صورت، توصیه ما این است که کارتان را با یک صفحه فروشگاهی در اینستاگرام شروع کنید اما ساختن وبسایت را بدون لحظه‌ای تردید، مهم‌ترین ماموریت ماه‌های آینده بعد از رونق گرفتن کسب و کارتان ببینید.

شاید برای بعضی‌ها این سوال پیش بیاید که این همه تاکید برای داشتن وب سایت توسط کارشناسان و منابع مختلف چیست؟ صفحات زیادی در اینستاگرام، فروش بسیار خوبی دارند و هنوز بعد از ماه‌ها یا حتی سال‌ها فعالیت، وبسایتی برای خودشان طراحی نکردند، چه اشکالی دارد در همان بستر رایگان اینستاگرام، بدون هزینه کردن و چالش‌های مختلف برای داشتن وبسایت، به کارمان ادامه دهیم؟ برای پیدا کردن جواب این سوال، چند لحظه سناریوی زیر را تصور کنید:

سخن پایانی

این روزها تجارت الکترونیک در حال رشد است و افرادی در این زمینه موفق می‌شوند که زودتر از دیگران به فکر فعالیت در این فضا هستند. اینستاگرام به عنوان یک بستر آماده و مناسب می‌تواند شما را به موفقیت مالی بزرگی برساند.

افراد زیادی هستند که کار خود را با اینستاگرام و راه‌اندازی فروشگاه در آن شروع کرده‌اند و اکنون درآمد قابل توجهی دارند. شما هم می‌توانید با بررسی جنبه‌های مختلف کسب و کار آنلاین و راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی به این دنیا وارد شوید.

اینستاگرام فضایی است که برای موفقیت در آن باید کمی صبر و استمرار داشته باشید و قواعد آن را به خوبی یاد بگیرید. پیشنهاد ما این است که ایده‌آل گرایی را کنار بگذارید و هرچه زودتر فروشگاه اینستاگرامی خود را راه‎‌اندازی کنید و باکمی آزمون و خطا و توجه به اصول فعالیت در این فضا، راه خود را باگذشت زمان و کسب تجربه پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن