Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

چگونه برنامه دیجیتال مارکتینگ بنویسیم؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

برای کسب و کارهای دیجیتال داشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است. با داشتن یک برنامه بازاریابی دیجیتال تمامی کارها به صورت منظم و روزانه انجام می‌شود. احتمال شکست به شدت کاهش می‌یابد و به راحتی می‌توان نقاط ضعف و قوت یک کسب و کار یا حتی یک پلن خاص را پیدا کرد. اما شروع دیجیتال مارکتینگ باید چگونه باشد؟

برنامه‌های دیجتال مارکتینگ را باید هر چند وقت یکبار آپدیت کرد یا یک پلن جدید دیجیتال مارکتینگ تدوین کرد. به همین دلیل شناخت اصول و قوانین تدوین برنامه بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است. در این مقاله از آکادمی اینفوگرام می‌خواهیم یاد بگیریم چگونه برنامه دیجیتال مارکتینگ بنویسیم. پس با ما همراه باشید.

چطورمارکتینگ پلن بنویسیم؟

نوشتن پلن مارکتینگ اصلا سخت و پیچیده نیست. به شرطی که با کسب و کار به خوبی آشنا شوید و با مراحل و قوانین تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال آشنا باشید. اگر ندانید چه مراحلی را برای نوشتن برنامه دیجتیال مارکتینگ طی کنید، اینکار بسیار سخت خواهد بود.

قطعا شناخت کامل کسب و کار و مخاطب اهمیت بسیاری دارد. پس از کسب شناخت کامل بخصوص از مشتریان باید پلن بازاریابی را بنویسید. در ادامه مقاله ما مراحل نوشتن دیجیتال مارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

راهنمای آموزش دیجیتال مارکتینگ

۱- انتخاب هدف

اولین کاری که باید انجام دهید تعیین هدف است. بدون هدف تدوین استراتژی بازاریابی ممکن نیست. هدف خود را مشخص کرده سپس بر اساس مخاطبان هدف و مدت زمانی که قصد دارید به هدف برسید استراتژی را تعیین کنید.

توجه داشته باشید هدف شما باید زماندار بوده و قابل دستیابی نیز باشد. به علاوه کاملا مشخص و شفاف بوده و قابل سنجش نیز باشد تا بتوانید در طول زمان نقاط ضعف و قوت استراتژی خود را پیدا کنید.

تعیین زمان

باید برای هر برنامه دیجیتال مارکتینگ زمان تعیین کنید. تخمین بزنید برنامه شما در چه مدتی به هدف خود می‌رسد و بر این اساس یک بازه زمانی تعیین کنید.

تعیین بازه زمانی باعث می‌شود کارآیی تیم افزایش یابد. هزینه‌ها محدود شده و کاهش پیدا کند و در صورت ضعف در استراتژی ضرر بزرگی به کسب و کار وارد نشود.

تعیین زمان در برنامه دیجیتال مارکتینگ

مشخص بودن

برای چه هدفی می‌خواهید پلن دیجیتال مارکتینگ بنویسید؟ به این سوال مفصل و دقیق پاسخ دهید. آیا می‌خواهید ترافیک سایت را افزایش دهید؟ یا قصد دارید فروش خود را افزایش دهید؟ آیا فقط هدفتان برندینگ است؟

باید هدف به صورت واضح و دقیق مشخص شود.

قابل اندازه‌گیری بودن

پلن شما باید قابل اندازه‌گیری باشد. پس سعی کنید هنگام تدوین استراتژی این مورد را در نظر بگیرید. در غیر اینصورت نمی‌توانید نتایج کمپین خود را اندازه‌گیری کنید. بدون اندازه‌گیری نتایج نیز متوجه نخواهید شد آیا برنامه شما موثر بوده است یا خیر؟

قابلیت رسیدن به هدف

بهتر است هدف‌های خود را طوری تعیین کنید که قابل دستیابی باشد. شاید یک هدف برای یک کسب و کار به راحتی قابل دستیابی باشد ولی برای شرکت دیگری با توجه به نیروی کار، منابع، بودجه و … همان هدف بزرگ و دست نیافتنی باشد. پس با توجه به منابع هدف را مشخص کنید و سعی کنید منابع و هزینه‌ها را نیز به خوبی مدیریت کنید.

۲- انتخاب مخاطبان و مشتریان با ارزش بالا

شما باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید. در واقع باید سعی کنید مخاطبانی را به سمت سایت خود بکشانید که ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به مشتریان ارزشمند و وفادار را داشته باشند. برای اینکار نه تنها باید مخاطبان خود بلکه باید ویژگی‌های مشتریان با ارزش بالای خود را نیز به خوبی بشناسید.

با به دست آوردن شناخت بیشتر از مخاطبین وب سایت، احتمال تبدیل مخاطب هدف به مشتری بسیار زیاد است.

به عبارتی شما برای نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ باید پرسونای مخاطب را بشناسید. برای مطالعه بیشتر درباره پرسونا می‌توانید مقاله «آموزش کامل تدوین پرسونای مشتری» را بخوانید.

اما اگر مخاطبانی که وارد سایت شما می‌شوند مخاطب هدف شما نباشند تاثیری در افزایش فروش شما نخواهند داشت. برای افزایش فروش در اینستاگرام و هر کانال دیگری نیز باید به مخاطب هدف و نیازهای او توجه کنید.

به علاوه سعی کنید با ارائه خدمات و پشتیبانی عالی، مشتریان خود را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید زیرا هزینه اینکار کمتر از جذب مشتری جدید خواهد بود.

شناخت مشتریان

۳- روش دستیابی به هدف

تا اینجا هدف خود را مشخص کردید. مشتریان با ارزش خود را نیز شناسایی کردید. حالا باید به دنبال راهی برای رسیدن به هدف خود باشید.

سعی کنید خود را جای مشتریان بگذارید. آنها چگونه فکر می‌کنند؟ وقتی وارد سایت شما می‌شوند چگونه عمل می‌کنند؟ سوال‌های بسیاری در این باره از خود و همکارانتان بپرسید سپس سعی کنید استراتژی خود را طوری تدوین کنید که رضایت مخاطب را جلب کرده و او را تبدیل به مشتری کند.

حتی می‌توانید از مشتریان وفادار خود کمک بگیرید و از آنها سوال‌هایی بپرسید تا بتوانید خدمات بهتری ارائه دهید. مصاحبه با مشتریان یا درخواست تکمیل پرسشنامه از طرف آنها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. می‌توانید برای تشکر از مشتریان و وقتی که برای مصاحبه یا پر کردن پاسخنامه گذاشته‌اند نیز به آنها تخفیف یا هدیه بدهید.

آیا علاقه به آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید؟

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

۴- برنامه ریزی

حالا که اطلاعات لازم را به دست آوردید نوبت به برنامه ریزی می‌رسد. تاکتیک‌های بسیاری در یک پلن دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. شما باید دقت کنید به کدامیک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ زا نیاز دارید یا کدامیک برای کسب و کار شما مهمتر است.

برای مثال بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، بازاریابی محتوا، تبلیغات و …. همگی جزئی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. باید مشخص کنید در برنامه دیجیتال مارکتینگ خود از کدامیک یک از این روش‌ها یا ترکیبی از آنها استفاده می‌کنید. سپس با توجه به اهمیت هر روش برای کسب و کار شما بودجه و منابع را تقسیم بندی و برنامه ریزی کنید. در اینصورت می‌توایند برنامه کاملی داشته باشید که احتمال موفقیت بسیار بالایی خواهد داشت.

۵- بررسی رقبا

رقبای خود را به خوبی بررسی کنید. بخصوص رقبایی که موفق هستند. این کار کمک می‌کنند تا با پلن دیجیتال مارکتینگ آنها آشنا شوید. قطعا یک کسب و کار، موفقیت خود را مدیون برنامه ریزی دقیق و درست برای بازاریابی است. حال شما ایده‌ای برای برنامه دیجیتال مارکتینگ خود خواهید داشت که یک بار جواب خود را پس داده است.

البته به هیچ عنوان استراتژی کسب و کار دیگری را کپی نکنید. بلکه از رقبای خود ایده بگیرید. نقاط ضعف آنها را پیدا کنید و مجموع ایده‌ها و نقاط قوت پلن مارکتینگ آنها را در برنامه خود جای دهید.

 برای موفق شدن نباید مثل رقبا عمل کنید بلکه باید نقاط ضعف آنها را پیدا کرده و یک پله از آنها جلوتر باشید.

بررسی رقبا برای پلن دیجیتال مارکتینگ

۶- تعیین بودجه

اگر محدودیت در بودجه دارید بهتر است بودجه را برای برنامه دیجیتال مارکتینگ مشخص کنید سپس با توجه به اهمیت هر روش، بودجه را بین روش‌های مختلف بازاریابی تقسیم کنید.

اگر کسب و کار شما محدودیتی در پرداخت بوجه ندارد بهتر است هزینه مورد نیاز برای هر کمپین را مشخص کنید. البته باید سعی کنید در روند برنامه خود انعطاف پذیر باشید و در صورت نیاز تقسیم‌بندی بودجه بین کمپین‌ها را تغییر دهید.

توجه داشته باشید مدیریت مالی در برنامه دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است. امروزه تبلیغات و بازاریابی آنلاین می‌توانند هزینه‌های بالایی داشته باشند. این شما هستید که باید از هدر رفت بودجه جلوگیری کنید.

۷- آنالیز مستمر

شما باید پیوسته برنامه خود را آنالیز کنید. در غیر اینصورت از کجا می‌فهمید کدام روش بهتر جواب داده و کدام روش بی‌فایده است؟

به علاوه آنالیز مداوم کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود تا در صورت انجام اشتباه سریعا اقدام به تصحیح آن کنید. حتی می‌توانید با تغییرات کوچک در حین اجرای کمپین یک نتیجه ضعیف را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کنید.

برای اینکار ابزار مختلفی نظیر گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و … وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی KPI های مورد نظر خود را اندازه گیری کنید.

آنالیز کسب و کار

سخن آخر

در این مقاله ما سعی کردیم یک مسیر کلی برای نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم. این مسیر شامل مهمترین گام‌ها می‌شود. البته قطعا مراحل دیگری نیز در تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که با کسب تخصص و تجربه کافی متوجه آنها خواهید شد.

شما می‌توانید در سایت ascendbusinessgrowth یک نمونه برنامه دیجیتال مارکتینگ کامل و جامع را ببینید تا بهتر با تدوین برنامه بازاریابی دیجیتال آشنا شوید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و بتوانید بهترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را تدوین کنید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن