Search
Close this search box.
بازاریابی

مزیت رقابتی چیست؟ معرفی مزیت رقابتی پایدار

به این مقاله امتیاز دهید post

احتمالا این اصطلاح بارها به گوشتان خورده است. اما تعریف مزیت رقابتی چیست؟ مزیت رقابتی مجموعه‌ای از توانایی‌ها یا عوامل مختلفی است که به یک شرکت اجازه می‌دهد با استفاده از آن‌ها همواره عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشد؛ مثلا کالایی ارزان‌تر با همان کیفیت رقبا را تولید کند یا کیفیت و خدمات بهتری نسبت به آن‌ها را به مشتریان خود ارائه کند. در نهایت همه این مزیت‌ها به شرکت کمک می‌کند تا فروش بیشتری داشته باشد یا سهم بازار بیشتری را تصاحب کند.

مزیت رقابتی را به عوامل مختلفی از جمله:

•  ساختار هزینه

•  برندینگ

•  کیفیت کالاهای پیشنهادی

•  شبکه توزیع

•  خدمات مشتری و مواردی از این دست نسبت می‌دهند.

 مزیت رقابتی پایدار چیست؟

مزیت رقابتی پایدار برای یک شرکت، مزیتی است که شخصی‌سازی شده و منحصر به فرد است و رقبا نمی‌توانند به آسانی از آن کپی کنند. در واقع فلسفه مزیت رقابتی پایدار این است که با شناخت نیازهای مشتریان خود و فراهم کردن شرایط پاسخ به آن، خودتان را از رقبا جدا کنید.

مزیت رقابتی پایدار

مزیت رقابتی پایدار چه مزیت‌هایی دارد؟

مزیت رقابتی پایدار سه مزیت اصلی را برای یک کسب و کار می‌تواند به ارمغان بیاورد:

  • رشد: رشد تصاعدی با داشتن مزیت رقابتی دیگر کار سختی نخواهد بود! چرا که شما یک قدم از رقبایتان جلوتر هستید.
  • سهم بازار: همانطور که بالاتر گفته شد، با رشد تصاعدی، سهم بازار بیشتری به دست می‌آورید.
  • افزایش مشتریان وفادار: با داشتن مزیت رقابتی، در واقع شما چیزی در خدمات یا محصولاتتان دارید که مشتری‌ها به راحتی نمی‌توانند آن را جای دیگری پیدا کنند؛ در نتیجه افراد بیشتر و به صورت طولانی‌تر به برند شما وفادار خواهند بود.
مزیت رقابتی پایدار

اگر بخواهیم از برندهای معروفی که مزیت رقابتی پایدار دارند مثالی بزنیم، خوب است که به اپل اشاره کنیم. سیستم عامل ios در گوشی‌های این برند، یک مزیت رقابتی پایدار به حساب می‌آید. چرا که بسیاری از ویژگی‌هایی که در محصولات این شرکت معرفی می‌شود، دیر یا زود احتمالا توسط رقبا کپی می‌شوند، اما سیستم عامل خاص این برند، قابل کپی برداری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن