Search
Close this search box.
بازاریابی محتواییبازاریابی دیجیتال

آشنایی با صفر تا صد شروع تولید محتوا

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در طول روز برای همه ما سوالات و نیازهای مختلفی پیش می‌آید و از ابزارهای مختلفی برای پاسخ به آن‌ها استفاده می‌کنیم. گوگل، یوتیوب، هشتگ‌های اینستاگرام و توییتر و ادامه این لیست تمام نشدنی! اما احتمالا همگی سر این موضوع توافق داشته باشیم که اولین جایی که برای پیدا کردن جواب سوال‌هایمان سراغش می‌رویم، موتور جستجوی گوگل باشد.

در جعبه جادویی گوگل سوال خود را وارد می‌کنیم و چند لینک که احتمالا حاوی پاسخ‌های مناسب برای سوالتمان است، ظاهر می‌شود. این فرآیند که هر روز برای اکثر ما در حال تکرار است، حجم باورنکردنی درگیری ما با «محتوا» را در طول روز نشان می‌دهد!

بنابراین تمام مقالاتی که در طول روز جواب سوالاتمان را از آن‌ها می‌گیریم (و همین مقاله‌ای که در حال خواندنش هستید!)، ویدیوهایی که در یوتیوب،(دانشگاه رایگان جهانی!)، می‌بینید و تمام پست‌های شبکه‌های اجتماعی محتوا هستند.

دنیای جذابی که می‌تواند فرصت‌های زیادی را از لحاظ درآمدزایی و یادگیری و یا توسعه برند برای ما فراهم کند. اما چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟ چطور می‌توانیم چمدانمان را ببندیم و سفر خودمان را به سوی سرزمین بی‌انتها و جذاب محتوا شروع کنیم؟

در این مقاله سعی داریم تا به این سوال جواب دهیم که تولید محتوا را باید از کجا شروع کرد؟ چگونه تولید کننده محتوا شویم؟ با ما همراه باشید.

تعریف تولید محتوا چیست؟

به فرآیند ایده‌پردازی و خلق متن‌ یا محتوای تصویری درباره آن موضوع و سپس انتشار خروجی در بسترهای مختلف به شکل پست بلاگ، ویدیو، اینفوگرافیک یا فرمت‌های دیگر در اصطلاح تولید محتوا می‌گویند.

چرا تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد؟

تولید محتوای مناسب یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی درونگرا به حساب می‌آید. وقتی شما تولید محتوای ارزشمند و باکیفیتی داشته باشید، در واقع اطلاعات موردنیاز مخاطبان خود را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهید و بخشی از این مخاطبان، مشتریان احتمالی شما خواهند بود.

برخی دیگر از مزایای بازاریابی با استفاده از محتوا را بشناسید:

  • با توجه به گزارش demandmetric بازاریابی محتوایی سه برابر روش‌های سنتی لید یا همان سرنخ ایجاد می‌کند و در عین حال ۶۲% هزینه کمتری دارد.
  • ·       61% از خریدهای آنلاین دقیقا بعد از خواندن یک پست بلاگ اتفاق می‌افتد!
  • علاوه بر تمام چیزهایی که تاکنون گفته شد، امروزه برندهای شخصی زیادی وجود دارند که صرفا با تولید محتوای مناسب، درآمدهای بسیار مناسبی را برای خود فراهم کرده‌اند.

خب، فکر می‌کنم انگیزه‌تان برای خلق محتوای باکیفیت بیشتر از قبل هم شد! پس اگر آماده‌اید، برویم سراغ اصل مطلب.

چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟

در ادامه قرار است مرحله به مرحله شروع تولید محتوای موثر را به صورت دقیق و کامل بررسی کنیم:

خشت اول، برنامه‌ریزی و استراتژی محتوا

شروع تولید محتوا

حتما می‌دانید که اگر خشت اول را کج بگذاریم، این دیوار متاسفانه تا ثریا کج خواهد رفت! مگر می‌شود بدون طرح اولیه شروع به ساختن یک ساختمان کرد؟ یا یک مجسمه را بدون طرح اولیه ساخت؟ پس چگونه می‌شود تولید محتوا را بدون داشتن نقشه راه و برنامه و هدف، شروع کرد؟

اما چگونه یک استراتژی محتوای دقیق برای خود تدوین کنیم؟ نگران نباشید، هر چیزی که خیلی مهم است، لزوما سخت هم نیست! در ادامه مرحله به مرحله تدوین استراتژی محتوا را شناسایی می‌کنیم:

هدفتان را مشخص کنید

واضح است که قبل از شروع هرکاری باید «چرایی» انجام آن را بدانیم. بنابراین هدف‌های خود را یک بار واضح مشخص کنید تا بدانید برای چه مقصد‌هایی، برای تولید محتوا زمان و هزینه صرف می‌کنید؟

این اهداف لزوما نباید پیچیده یا لیستی از آرزوهای خاص باشند، همینقدر ساده که مثلا:«می‌خواهم در نهایت به این تعداد بازدید در سایت برسم و این کارها و ایستگاه‌های استراحت‌ را برایش در نظر دارم» کفایت می‌کند! اما باید حتما واضح و مشخص شود.

پرسونای مخاطبتان را بشناسید

فرض کنید قرار است در یک اتاق تاریک، یک فرد دیگر را جذب صحبت‌های خود کنید یا او را قانع کنید که از خدمات کسب و کار شما استفاده کند. شما هیچ اطلاعاتی از این شخص ندارید و هیچ چیز هم در این اتاق تاریک نمی‌بینید. در این حالت واقعا چند درصد شانس موفقیت خواهید داشت؟

خیلی وقت‌ها، افراد زیادی را می‌بینم که تولید محتوا می‌کنند و هیچ ایده‌ای ندارند که این محتوا برای چه کسانی در حال آماده شدن است؟ چون پرسونای مشخصی را تعریف نکردند، در نهایت محتوای آن‌ها لحن و فرم شلخته‌ای دارد و کمتر کسی را روی این کره خاکی جذب خود می‌کند!

چهره، موقعیت اجتماعی، لحن و ادبیات افرادی که قرار است از محتوای شما استفاده کنند یا به اصطلاح پرسونای مخاطب‌های خود را مشخص کنید. محتوایی موفق است که فرم مناسبی داشته باشد و ایجاد فرم و شکل مناسب نیازمند شناخت درست مصرف‌کننده آن است.

به سفر مخاطب خود توجه کنید

برای همه ما پیش آمده که سردرد بگیریم. وقتی سردرد می‌گیریم قبل از اینکه کاری انجام دهیم، احتمالا اول فکر می‌کنیم که این مشکل چگونه برای ما ایجاد شده است. احتمالا از خودتان می‌پرسید که:« کافئین زیاد مصرف کردم؟ جایی بودم که باعث شده سرما بخورم؟ آب بدنم کم شده؟» و بعد از پیدا کردن منشا مشکل تصمیم می‌گیرید که چه کاری انجام دهید. شاید قرص بخورید و استراحت کنید، شاید به دکتر مراجعه کنید و شایدهای دیگر.

اما در نهایت یک گزینه را بین گزینه‌های خود انتخاب می‌کنید و امیدوارید که با یک تصمیم درست، مشکلتان را حل کنید. این همان سفری است که مخاطب شما زمانی که درباره یک موضوع جستجو می‌کند باید طی شود!

بنابراین سفر مشتری یا مخاطب ما سه مرحله اساسی دارد: آگاهی، توجه و تصمیم.

شروع تولید محتوا

 در هر مرحله از این سفر باید مخاطبان خود را به خوبی همراه کنید. بنابراین در نقشه راهی که مشخص می‌کنید، این مورد را حتما لحاظ کنید.

فرمت مناسبی را برای محتوا انتخاب کنید

اگر به همین زودی یادتان نرفته باشد، کمی بالاتر درباره پرسونا حرف زدیم. با شناخت پرسونا و سفر مخاطب، حالا وقت تعیین فرمت و شکل ایده‌آل برای محتوا است. همانطور که می‌دانید محتوا شکل‌های مختلفی دارد. ممکن است یک پست بلاگ یا تبدیل به یک پادکست شود. شاید هم تصمیم بگیرید از اینفوگرافیک برای نمایش بهتر داده‌ها استفاده کنید. همیشه هم لازم نیست این فرمت ثابت باشد. ممکن است بسته به موضوع یک محتوا فرمت و شکل متفاوتی را برایش در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:

انواع محتوا در بازاریابی محتوایی

اما برای تعیین فرم محتوا چه باید کرد؟ با پرسیدن سوال‌های زیر از خود احتمالا بتوانید شکل درست محتوا را مشخص کنید:

  • مخاطب من زمانی که این محتوا را مصرف می‌کند در کدام مرحله از سفر خود قرار دارد؟
  • مصرف این محتوا برای مخاطبان من چقدر آسان است؟ در کدام فرمت مصرف محتوا راحت‌تر خواهد بود؟
  • مخاطب‌های شما چه ساعت‌هایی از شبانه‌روز را در فضای اینترنت سپری می‌کنند؟
  • چه قالب محتوایی را می‌توانید به صورت مستمر تولید کنید؟
  • آیا می‌توانید این محتوا را در سطح رقابت با دیگر محتواها تولید کنید یا لازم است قالبی با رقابت کمتر را انتخاب کنید؟

عرضه محتوا را جدی بگیرید

بهترین هواپیمای دنیا را بسازید، بهترین غذای دنیا را بپزید یا صدها مثال دیگر، اما محصول خود را درست به بازار عرضه نکنید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ متاسفانه قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی پیش رویتان باشد، احتمالا هیچ کس آنطور که باید و شاید محتوایتان را نبیند!

بعضی‌ها معتقدند که محتوای خوب را مخاطب پیدا می‌کند، اما واقعیت کمی دور از این جمله است. هرچند که ممکن است این اتفاق بیوفتد اما نمی‌توان برپایه بخت و اقبال برنامه‌ریزی کرد.

بنابراین از تمام ابزارهایی که پیش روی خود دارید، برای عرضه هرچه بیشتر و بهتر محتوایی که تولید شده استفاده کنید.

بسترهای ترویج محتوا را بشناسید

چند بستر بسیار مناسب برای ترویج بیشتر محتوای تولید شده وجود دارد که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم:

شبکه‌های اجتماعی

روزانه چند ساعت در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانید؟ بسترهایی که روز به روز بزرگتر می‌شوند و دیگر تقریبا بخشی از زندگی روزمره ما شدند. شبکه‌های اجتماعی فرصتی مناسب برای معرفی و عرضه هرچه بهتر محتوای شما هستند.

کافی است محتوایی که یکبار به طور مثال برای وبلاگتان تولید کردید را برای شبکه‌های اجتماعی مختلف بهینه‌سازی کنید.. مثلا اگر قرار است آن را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید به دنبال یک عکس بسیار خوب برای آن بگردید، یا متن محتوا را به زبان کاربران توییتر بازنویسی کنید.

محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی برای ترویج بیشتر محتوای تولید شده اصلی استفاده می‌کنید باید سرگرم‌کننده، مفید و در عین حال مقدمه و تشویقی باشد تا کاربران را به سمت مصرف محتوای اصلی در یک بستر دیگر مثل سایت شما تشویق کند.

ایمیل مارکتینگ

اگر سایت دارید، حتما از ایمیل مارکتینگ برای ترویج محتواهای جدید خود استفاده کنید. کسانی که ایمیل خود را به انتخاب خودشان در اختیار شما قرار دادند، مخاطبانی بسیار وفادارتری هستند که می‌‎توانید برای ترویج و دست به دست شدن محتواهای تازه از آن‌ها کمک بگیرید.

همکاری با رسانه‌ها

امروزه صفحات افراد بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های مختلف در حوزه‌های متنوع تبدیل به یک رسانه شده‌اند و دنیای تبلیغات با گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. در گذشته تنها بستری که برای انتقال پیام به یک گروه بزرگ وجود داشت، تلویزیون بود. امروز کافی است با اینفلوئنسرها یا رسانه‌های حوزه فعالیت خود ارتباط بگیرید و با آن‌ها همکاری کنید.

بازتولید محتوا

استفاده یکباره از محتوا کافی نیست! تا جای ممکن باید از محتوایی که زمان و هزینه زیادی را صرف تولیدش می‌کنید، استفاده کنید. برای مثال ممکن است شما اطلاعات مفیدی را در قالب یک ویدیو منتشر کرده باشید. برای استفاده مجدد از آن می‌توانید این بار همان اطلاعات را در قالب اینفوگرافیک عرضه کنید. شاید هم تصمیم بگیرید بخشی از محتوایی را که تا به الان تولید کردید، کتاب الکترونیکی کنید.

بازتولید محتوا هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و به بیشتر دیده شدن آن‌ هم کمک بسیار زیادی می‌کند.

چه محتوایی تولید کنیم؟

شروع تولید محتوا

با توجه به بستری که برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید، ایده‌های مختلفی برای خلق محتوای جدید وجود دارد. در ادامه به بررسی برخی‌ از آن‌ها می‌پردازیم:

ایده برای تولید محتوای بلاگ

در ابتدا برخی از ایده‌های تولید محتوا در بلاگ را بررسی کنیم:

سوالات متداول یا پرسش و پاسخ در سایت خود داشته باشید

قطعا سایت شما بخش سوالات متداول دارد. اگر این بخش را ندارید هرچه زودتر شروع کرده و چنین صفحه‌ای را ایجاد کنید. برای به دست آوردن سوالات متداول به گوگل مراجعه کنید قطعا پیشنهادات گوگل کمک کننده خواهد بود. صفحه سوالات متداول رقیبان خود را بررسی کنید. نظرات و سوالات مردم را زیر پست‌های مرتبط بخوانید و در انتها نیز از تجربه خود کمک بگیرید.

مقالات معتبر و مفید را ترجمه کنید

وب سایت‌های معتبر خارجی که مرتبط با حوزه کسب و کار شما هستند را پیدا کنید. سپس مقالات این سایت‌ها را ترجمه کنید و در سایت خود قرار دهید. در اینصورت محتوایی یکتا تولید خواهید کرد که در هیچ سایت دیگری وجود ندارد. به علاوه محتوای ترجمه شده برای گوگل با ارزش است و به سئو سایت شما کمک خواهد کرد.

از گوگل کمک بگیرید و موضوعات پرطرفدار را پیدا کنید

هر از چندگاهی یک موضوع خاص ترند می‌شود. شما باید موضوعات داغ و پرطرفدار ترند شده مربوط به کسب و کار خود را پیدا کنید و روی آنها مانور دهید. محتوایی با موضوعات داغ و پرطرفدار قطعا بازدید زیادی نیز خواهند داشت.

برای اینکار از خود گوگل کمک بگیرید. پیشنهادهای گوگل همیشه جزو بهترین‌ها هستند. به علاوه با استفاده از گوگل ترند یا افزونه‌های خاص می‌توانید نتایج کاملتری به دست آورید و نتیجه بهتری نیز بگیرید.

برای آشنایی با ایده‌های محتوایی بیشتر می‌توانید مقاله ۲۳ ایده تولید محتوای جذاب برای بازدید سایت را بخوانید.

ایده تولید محتوا برای اینستاگرام

چه ایده‌هایی برای تولید محتوا در اینستاگرام وجود دارد؟ در ادامه این مطلب به چند مورد اشاره کردیم:

نقل قول

در هر زمینه کاری، افراد مشهوری وجود دارند که می‌توانید از نقل قول‌های آن‌ها به عنوان ایده تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنید. این نوع محتوا اغلب برای مخاطبان جالب است و علاوه بر آن نشان می‌دهد که فعالیت برند شما در راستای ارزش‌هایی است که افراد سرشناس آن موضوع تعریف کرده‌اند.

محتوای آموزشی / چرا چگونه

محتواهی آموزشی بسازید و منتشر کنید. به عنوان مثال اگر فروشنده لوازم آشپزخانه‌ای مانند غذاساز هستید، چند دستور تهیه برای انواع اسموتی را که می‌توان با غذاساز تهیه کرد، منتشر کنید. اگر در رابطه با گردشگری کار می‌کنید، منتشر کردن محتوای آموزشی در رابطه با دسترسی به نقاط توریستی یک شهر خاص می‌تواند ایده جالبی باشد. این ایده تولید محتوا در اینستاگرام زمانی به نهایت جذابیت خود می‌رسد که آن را به صورت محتوای ویدیویی در بیاورید. بدین ترتیب هم ایده محتوا و هم روش اجرای آن به نهایت جذابیت خود می‌رسد.

پیشنهاد فیلم وکتاب

خوب است که در برنامه محتوای اینستاگرامی، بخشی را به سرگرمی مخاطبان اختصاص بدهید. معرفی فیلم و کتاب می‌تواند یک گزینه مناسب در این زمینه باشد. بهتر است کتاب‌ها و فیلم‌هایی را معرفی کنید که مرتبط با زمینه کاری برندتان باشد. مثلا اگر در زمینه هوش مصنوعی و برنامه نویسی کار می‌کنید، می‌توانید فیلم AI را معرفی کنید. معرفی مستندها و کتاب‌های خودآموز نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

برای آشنایی با لیست کامل ۲۳ ایده جذاب برای تولید محتوا در اینستاگرام کلیک کنید و این مقاله را بخوانید!

قدم دوم، تسلط بر فرآیندهای تولید محتوا

طبیعی است که همه ما دوست داریم زمان کمتری را از دست بدهیم و نتایج بهتری را به دست بیاوریم. برای آنکه آزمون و خطا در مسیر تولید محتوا را به حداقل برسانید، خوب است که فرآیند تولید محتوا را شناسایی کنید:

سئو و تحقیق کلمات کلیدی، مهم و حیاتی

یکی از دانش‌هایی که یک تولیدکننده محتوا باید با آن آشنایی داشته باشد، مهارت بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو و بسترهای مختلف است.

سوالاتی که احتمال می‌دهید در ذهن مخاطب‌هایتان باشد را لیست کنید. رقبایتان را هم بررسی کنید و ببینید درباره چه موضوعاتی تولید محتوا کرده‌اند. می‌توانید از ابزارهایی مثل Moz هم برای تحقیق کلمات کلیدی بلاگ خود کمک بگیرید.

سپس سعی کنید از کلمات آسان (کلماتی که رقابت کمتری دارند) شروع به تولید محتوا کنید و به سمت کلمات سخت‌تر پیشروی کنید.

در بسترهای انتشار ویدیو مثل یوتیوب هم باید بتوانید عنوان ویدیوهای خود را برای موتور جستجوی این بستر بهینه سازی‌ کنید. بنابراین حتما درباره این مهارت مهم مطالعه کافی داشته باشید.

مهارت نوشتن، جادوی قلم

ویدیو تولید می‌کنید؟ پادکست می‌سازید؟ ایفوگرافیک تهیه می‌کنید؟ پایه‌ای ترین مهارتی که نیاز دارید، در نهایت مهارت نوشتن است، چرا که اغلب قالب‌های محتوایی بر پایه یک متن قوی شکل می‌گیرند.

درباره این مهارت نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:

  • برای مخاطب هدفتان بنویسید. صدای آن‌ها باشید، شوخی‌هایی از جنس‌ آن‌ها را به متن اضافه کنید و سعی کنید جوری بنویسید که از لحاظ احساسی آن‌ها را با خود به بیشترین میزان ممکن همراه کنید.
  • از عناوین ، توضیحات متا و بقیه تیزرهای تبلیغاتی استفاده کنید تا مخاطبان خود را مجبور به خواندن مطالب خود کنید. مزایا و نکات مثبت محتوای خود  را در عنوان‌ها بیاورید تا دلیلی برای مصرف محتوای خود به آن‌ها بدهید.
  • خودتان باشید! خوب است که از محتوای دیگران برای الهام گرفتن استفاده کنید، اما محتوایی که قبلا بارها توسط دیگران تولید شده، چه ارزش جدیدی می‌تواند ایجاد کند؟ فرمول جادویی خودتان را بسازید و درست مثل آشپزها غذایی را آماده کنید که طعمش شبیه دستپخت هیچکس دیگری نباشد.
  • لحن خود را مدام تغییر ندهید. باید یک لحن ثابت برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان خود پیدا کنید. تغییر مداوم شخصیت در دنیای اینترنت و محتوا همان نتایجی را به همراه خواهد داشت که تغییر شخصیت و رفتار به صورت ناگهانی در زندگی روزمره‌مان دارد!
  • شفاف صحبت کنید. حرف‌هایتان را به اصطلاح نپیچانید! شما قرار است به مخاطبتان به ساده‌ترین شکل ممکن، مفیدترین اطلاعاتی که وجود دارد را به عنوان پاسخی برای سوال‌هایش ارائه کنید.

ویرایش، نوش‌دارو قبل از مرگ سهراب!

تا وقتی زمان داریم بهتر است سهراب را از مرگ نجات دهیم! در اینجا سهراب، همان محتوایی است که کلی وقت صرف تولیدش کردیم.

ما هر روز محتوای دیگر را نگاه می‌کنیم و ممکن است انتقاداتی را به حاصل کار آن‌ها داشته باشیم. اما نکته اینجاست که به کارگیری همین نگاه، قبل از انتشار محتوا توسط خودمان به شدت حیاتی است.

جملات واضح و شفاف هستند؟ روایت محتوا به اندازه کافی خوب است؟ لحن محتوایی که تولید کردید با مخاطب هدف سازگاری دارد؟ چیزی کم یا زیاد نشده؟ مطمئن شوید، بعد دکمه انتشار را بزنید!

مخاطبتان به احتمال خیلی زیاد فرق یک محتوای ویرایش شده با ویرایش نشده را تشخیص می‌دهد. قبل از آنکه تذکر بگیرید، منتقد خودتان باشید.

بارگذاری و مدیریت محتوا، کمکم کنید!

تجربه شخصی من به عنوان تولیدکننده محتوا این است که انتشار محتوا در بعضی مواقع حتی ممکن است یک چهارم زمانی که صرف تولید می‌کنید وقت شما را بگیرد! این مقدار بیش از اندازه زیاد است. اینقدر بسترهای انتشار محتوا زیاد شده‌اند که احتمالا موقع انتشار با خودتان بگویید کاش کسی به داد من برسد! بلاگ، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام… این لیست تمامی ندارد!

بهترین کار این است که از ابزارهای زمان‌بندی و انتشار محتوا استفاده کنید تا لازم نباشد بخشی از طول روز را درگیر انتشار محتوا باشید. این ابزارها هم به صورت مستقل وجود دارند که با یک جستجوی ساده آن‎‌ها را پیدا می‌کنید و هم برخی از بسترها مثل توییتر و تلگرام امکان زمان‌بندی و انتشار خودکار محتوا را برایمان فراهم کرده‌اند. حتما از آن‌ها برای صرفه‌جویی در زمان کمک بگیرید.

در انتشار محتوا حتما زمان طلایی، یعنی زمانی که مخاطبان هدف شما بیشتر از بستر انتشار استفاده می‌کنند را لحاظ کنید.

گام سوم، شناسایی ابزارهای تولید محتوا

در ابتدای مسیر شاید نتوانید از یک گرافیست حرفه‌ای کمک بگیرید، اما از طرفی دیگر نمی‌توانید به دنبال ساخت گیف، اینفوگرافیک و پست‌ برای شبکه‌های اجتماعی خود نباشید. اینجاست که ابزارهای تولیدمحتوا امکان تولید محتوا حتی برای تازه‌کارها را هم فراهم می‌کنند. در ادامه با مهم‌ترین‌ ابزارهای تولیدمحتوا آشنا می‌شویم:

کنوا (canva)

کنوا بستری است که خود من هم به عنوان نویسنده این متن، سال‌ها است از آن استفاده می‌کنیم. این بستر آنقدر کامل است که به عنوان یک تولیدکننده محتوا احتمالا هیچ وقت دیگر لازم نباشد به سراغ نرم‎افزارهای پیچیده مثل فتوشاپ بروید!

کنوا همه نیازهای احتمالی یک تولیدکننده محتوا، از پست‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف تا تهیه گزارش برای کافرما و ساخت روزمه را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر چه از امکانات این بستر بگوییم، کم است! حتما به آن سر بزنید. توصیه می‌کنیم که حتما نسخه وب سایت کنوا را استفاده کنید که قابلیت‌های بیشتری برای تولیدمحتوا دارد و کار کردن به آن به مراتب راحت‌تر از اپلیکیشن آن است.

گیفای (giphy)

استفاده از گیف اینقدر متداول شده که بعید نیست روزی کاربردشان حتی بیشتر از ایموجی‌ها (شکلک‌ها) شود. در این میان ساخت گیف خودش یک فضا برای تولید محتوا است! برای ساخت گیف‌های خود می‌توانید از سایت گیفای استفاده کنید. (برای استفاده از این بستر باید با آی پی غیر از کشور ایران وارد سایت شوید)

انکر (anchor)

انکر یک ابزار مناسب برای ویرایش پادکست است که اگر در شروع کار هستید می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر آن یک فید هم برای انتشار پادکست‌هایتان را به صورت رایگان از طریق این سایت می‌توانید دریافت کنید.

ایمج فلیپ (imgflip)

میم، تصاویری که همراه با یک نوشته هستند و معمولا مضامین طنز دارند، در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه توییتر کاربرد زیادی دارند و طرفدارهای بیشماری هم پیدا کرده‌اند. با استفاده از این سایت می‌توانید میم‌های خود را به راحتی تهیه کنید.

معرفی ابزارهای ساخت تقویم محتوا

همانطور که اشاره شد بسترهای پخش محتوا بسیار زیاد هستند و مدیریت همه آن‌ها در کنار یکدیگر به یک برنامه ریزی منسجم نیاز دارد. تهیه تقویم محتوا برای پیشبرد منظم کارها حیاتی است. اما از چه ابزارهایی برای ساخت تقویم محتوا استفاده کنیم؟

Trello

ترلو را می‌توان ساده‌ترین و خوش‌آب‌ورنگ‌ترین ابزار آنلاین برای مدیریت تقویم محتوا دانست. این سایت به شما اجازه می‌دهد که تیمسازی کنید و برای هر تیم فضاها یا بردهای جداگانه برای پیش بردن کارها در نظر بگیرید. محیط ترلو براساس قالب کاری کان-بان بنا شده و به شما اجازه استفاده از تگ‌ّهای رنگی، چک لیست، تقویم و آپلود فایل را می‌دهد. محیط هر برد در ترلو را می‌توانید به دلخواه شخصی‌سازی کنید تا فضای آن با فضای کاری شما شباهت بیشتری داشته باشد.
شاید تنها ایراد ترلو این باشد که در نسخه رایگان امکان استفاده از تعداد نامحدود برد برای هر تیم را به شما نمی‌دهد؛ که این مشکل را می‌توانید با تشکیل تیم‌های مختلف یا ساخت برد جداگانه و سپس عضو کردن اعضا حل کنید.

Asana

آسانا ابزار دیگری است که می‌توانید از آن برای مدیریت تقویم محتوایی استفاده کنید. مزیت آن نسبت به ترلو این است که انواع قالب‌ها برای کارهایی مانند بازاریابی، محتوا و … در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، یا این که یک قالب خالی انتخاب کنید و به دلخواه تغییرش بدهید. آسانا همچنین به شما اجازه می‌دهد که کارها در قالب لیست، تقویم و کان بان ببینید. استفاده از نمودارهای گانت در نسخه غیررایگان آن امکان‌پذیر است.

ابزارهای دیگری هم برای تهیه تقویم محتوا وجود دارند که برای آشنایی با همه آن‌ها می‌توانید مقاله  معرفی ۴ ابزار برای ساخت تقویم محتوایی را مطالعه کنید.

مرحله آخر، ارزیابی فعالیت‌ها

بدون ارزیابی نتیجه فعالیت‌های قبلی، عملا راهی برای شناسایی نقاط ضعف و قدرت و راه‌های بهبود وضعیت وجود ندارد. بنابراین شاید این مرحله، مهم‌ترین مرحله تولید محتوا باشد. از اهداف بلند مدت خود برای مشخص کردن اهداف کوتاه مدت خود کمک بگیرید و سعی کنید هر ماه فاصله خود با نوک قله را بررسی کنید.

موارد زیر معمولا مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی میزان موفقیت محتوا است:

  • بازدید از صفحه- تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید کردند.
  • ترافیک اورگانیک- میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو حاصل می شود.
  • بانس ریت یا نرخ پرش- درصد بازدیدکنندگانی که تنها پس از بازدید از یک صفحه از سایت شما خارج می شوند.
  • نرخ تبدیل- درصد تبدیل بازدیدکنندگان به افرادی که کال تو اکشن شما را انجام داده‌اند.
  • نرخ تعامل- تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری، کامنت یا روش‌های دیگر با محتوای شما ارتباط برقرار می کنند.
  • رشد مخاطب‌ها- رشد دنبال‌کننده‌ها یا لیدهایی که توسط یک محتوا ایجاد می‌شود.

همین حالا شروع کنید!

در ابتدای مقاله چندین بار از واژه سفر محتوا استفاده کردیم. سفر محتوا، سفر با هواپیمای شخصی و استراحت در هتل‌های لوکس نیست! برای این سفر باید وسایل کوه‌نوردی با خودتان بیاورید و آماده کمپ زدن در دل طبیعت و چالش‌هایش باشید. لذت بخش است، اما راحت نخواهد بود!

تولید محتوا فرآیندی زمان‌بر است که رفیق‌های نیمه‌راه را به هیچ عنوان دوست ندارد! استمرار، شرط بسیار مهمی برای موفقیت است. شما تا آخر این مقاله را همراه ما بودید و این نشان‌دهنده اشتیاقتان برای شروع تولید محتوا است. بنابراین بهترین زمان برای شروع سفر محتوا، همین حالا است. همین حالا شروع کنید! بخشی از مهارت تولید محتوا، نیاز به تجربه کردن دارد. دقیقا مثل رانندگی که تنها با خواندن کتاب‌های آموزشی آن را یاد نمی‌گیرید.

حتما هم اگر سوالی ذهنتان را درگیر کرده، در قسمت کامنت‌ها بپرسید تا در اسرع وقت همراهتان باشیم.

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام و درود فراوان.
    ممنون از مطالب بسیار کاربردی و کاملتون. مطالب جامع و خیلی کمک کننده هستند. امیدوارم موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن