Search
Close this search box.
اینفوگرافیک

آموزش طراحی رزومه اینفوگرافیک با پاورپوینت

به این مقاله امتیاز دهید post

رزومه خلاق راهی عالی برای متمایز شدن از سایر متقاضیان و جلب توجه کارفرمایان بالقوه است. سعی کنید از یک طرح متفاوت به وسیله پاورپوینت برای رزومه یا CV خود استفاده کنید. اینجاست که یک طراحی خلاقانه برای ارائه رزومه بصری مفید است

با این تفاصیل آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چگونه یک رزومه حرفه‌ای طراحی کنید؟
اگر به دنبال کار در یک شرکت معتبر خصوصی یا دولتی هستید اولین و مهم‌ترین قدم برای استخدام شما، داشتن یک رزومه قوی و حرفه‌ای است. در واقع رزومه کاری جدا از پرمحتوا بودن باید طراحی حرفه‌ای و چشمگیری داشته باشد، چرا که این رزومه معرفی‌نامه شما به شرکت مورد نظر است.
بخشی از نوشتن رزومه می‌تواند یک امر سلیقه‌ای باشد و هرچه زیباتر و جذاب‌تر طراحی شده باشد به مراتب تاثیر آن هم بیشتر خواهد بود.
ذاموش نکنید که همیشه رزومه‌های طولانی هم نمی‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد، از طرفی؛ گاهی اوقات رزومه‌های کوتاه می‌تواند نظر کارفرما را به خود جلب کند.
امروزه در شرایط سخت و رقابتی بازار کار استفاده از رزومه‌های اینفوگرافیک می‌تواند عاملی باشد تا از رقیبانتان پیشی بگیرید.

در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه طراحی رزومه اینفوگرافیک به وسیله پاورپوینت آشنا کنیم.

آموزش ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت

رزومه اینفوگرافیک چیست؟

پیش از این که رزومه اینفوگرافی را تعریف کنیم خوب است با مفهوم خود اینفوگرافی آشنا بشویم:

اینفوگرافیک به معنی تلفیق اطلاعات و داده‌ها با گرافیک است. به عبارتی شما از المان‌های گرافیکی کمک می‌گیرید تا اطلاعات را نمایش بدهید.

حالا به سراغ رزومه اینفوگرافیک برویم:

در رزومه اینفوگرافیک به جای فهرست کردن اطلاعات، از گرافیک برای نشان دادن آن‌ استفاده می‌کنیم.

رزومه اینفوگرافیک به دلیل استفاده از المان‌ها و نمادهای گرافیکی با رزومه‌های معمولی که در بین شرکت‌ها رایج شده، بسیار متفاوت است. یک رزومه معمولی از متن و جدول که سوابق کاری در آن درج شده تشکیل شده است در حالی که در طراحی یک رزومه اینفوگرافیک از رنگ‌های مختلف، آیکون‌ها، تصاویر و….  استفاده می‌شود.

یکی از مزایای استفاده از رزومه اینفوگرافیک آن است که به مخاطب اجازه می‌دهد تا داده‌ها و اطلاعات مهم‌تر را با سرعت بسیار بالاتری بخواند. به همین دلیل است که رزومه اینفوگرافیک اثر بخشی بالاتری دارد و به دلیل طراحی منحصر به فردش می‌تواند در مقایسه با رزومه معمولی توجه مخاطب را بیشتر به خود جلب کند.

مزایای استفاده از رزومه اینفوگرافیک

استفاده از رزومه اینفوگرافیک همانطور که گفتیم به مراتب بهتر از رزومه معمولب در قالب ورد است که مزایای بیشتر آن را در این بخش توضیح داده‌ایم.

  1. نمایش رزومه به صورت تصویری در اینفوگرافیک
    رزومه اینفوگرافیک این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید به صورتی داستانی و تصویری کسب و کار یا مهارت‌های خود را به مخاطب نشان دهید.
  2. نشان دادن استعداد و خلاقیت رزومه در اینفوگرافیک
    کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که ایده‌پرداز و خلاق باشند. داشتن رزومه اینفوگرافیک راهی است تا بتوانید خلاقیت خود را نشان دهید، داشتن رزومه اینفوگرافیک علاوه بر اینکه توانایی و مهارت‌های شما را در یک نگاه به خواننده نشان می‌دهد در واقع می‌تواند به نوعی یک بازاریابی برای شما محسوب شود.
  3. منحصر به فرد بودن رزومه اینفوگرافیک
    این موضوع را به یاد داشته باشید که فردی که با شما مصاحبه می‌کند، قبل از شما با صدها نفر مراجعه‌کننده در ارتباط بوده و صدها رزومه کاری را مطالعه کرده است. در این میان فردی برنده خواهد شد که رزومه خاص و منحصر به فردی داشته باشد و چه از نظر محتوا و چه از نظر طراحی بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند.
  4. کمک به بازاریابی آنلاین با رزومه اینفورگرافیک
    رزومه اینفوگرافیک این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به راحتی آن را در صفحات مجازی با دیگران به اشتراک بگذارید. لینکدین یکی از بهترین و مناسب‌ترین بسترها برای بازاریابی آنلاین است.

چه زمانی باید از رزومه اینفوگرافیک استفاده کرد؟

سال‌های سال است که استفاده از رزومه‌های سنتی و معمولی بسیار رایج شده و برخی کارفرمایان به دلایل مختلف، رزومه‌های سنتی و معمولی را بر رزومه‌های اینفوگرافیک ترجیح می‌دهند.

اگر شما طراح حرفه‌ای و منحصر به فردی هستید که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند، حتما باید یک رزومه کاری اینفوگرافیک داشته باشید.


از طرفی افرادی که رزومه کاری پر و طولانی دارند هم می‌توانند برای تاثیرگذاری بیشتر از رزومه‌های اینفوگرافیک استفاده کنند. تا این حجم زیاد اطلاعات و محتوا را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد.

به طور کلی، اگر می‌خواهید در جایی استخدام بشوید که به خلاقیت اهمیت می‌دهند و تعداد زیادی متقاضی استخدام دارند، خوب است که از رزومه اینفوگرافیک استفاده کنید.

نکات مهم در طراحی رزومه اینفوگرافیک با پاورپوینت

در طراحی رزومه اینفوگرافیک از برنامه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که در این میان یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌های مورد استفاده در ساخت رزومه اینفوگرافیک، پاورپوینت است. استفاده از یک قالب زیبا و استاندارد پاورپوینت برای ساخت یک رزومه اینفوگرافیک می‌تواند روی نتیجه کار تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.
در ادامه، مواردی که در طراحی یک رزومه اینفوگرافیک در پاورپوینت مورد نیاز است را معرفی کرده‌ایم:

  • اطلاعات شخصی:
    یکی از مهم‌ترین و جامع‌ترین بخش‌ها طراحی یک رزومه داشتن اطلاعات شخصی است. نام کامل به همراه مشخصات کد ملی، کدپستی، آدرس و … یکی از رایج‌ترین اطلاعات در ساخت هر نوع رزومه کاری است. اگر لازم است که ایمیلی معرفی کنید، بهتر است برای جلب اطمینان بیشتر ایمیل با نام خودتان ساخته شده باشد و در آدرس ایمیل نام خود را نیز عنوان کرده باشید.
  • مدارک و سوابق تحصیلی:
    از دیگر بخش‌های مهمی که در رزومه کاری مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد، بخش سوابق و مدارک تحصیلی است. مدارک و دوره‌های مختلفی که گذرانده‌اید، در کدام دانشگاه درس خوانده‌اید و تعداد کتاب‌ها و مقالاتی که منتشر کرده‌اید را مورد بررسی قرار می‌دهند. کارفرما حداکثر سه مدرک اخیر شما را بررسی می‌کند.
  • سوابق شغلی:
    در این بخش مانند سوابق تحصیلی، سرابق شغلی خود را باید لحاظ کنید. اینکه تا امروز در چه جاهایی کار کرده‌اید، چند سال سابقه کار دارید و چه سمت‌هایی تا به حال داشته‌اید.
  • مهارت‌ها:
    به هیچ عنوان در رزومه کاری خود از جملات تکراری و کلیشه‌ای چون، خلاق، کارگروهی و… استفاده نکنید. در رزومه اینفوگرافی باید بتوانید نهایت استعداد و خلاقیت خود را نشان دهید و از مهارت‌هایتان استفاده کنید تا به نحوی بیشتر به چشم مخاطب بیاید.
    با کمک آیکون‌ها و المان‌های مختلف می‌توانید مهارت‌های خود را به تصویر بکشید.
  • تراز متن و تصویر:
    یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی رزومه اینفوگرافیک در پاورپوینت ایجاد تعادل و تراز در بین متن و تصویر است. در واقع باید رزومه را به گونه‌ای طراحی کنید که در بعضی از بخش‌ها متن را بتوان با تصویر، آیکون نشان داد.
    نباید رزومه طراحی شده به گونه‌ای باشد که یک عکس در مرکز رزومه قرار بگیرد و مابقی محتوا به صورت متن در اطراف آن باشد. اگر تعادل و تراز را در این طراحی رعایت نکنید به همان اندازه که قرار است تاثیرگذار باشد می‌تواند بار منفی به همراه داشته باشد.
  • رنگ و اندازه فونت:
    استفاده از رنگ‌های مناسب که بتواند هارمونی زیبا و چشم‌نوازی ایجاد کند در طراحی رزومه اینفوگرافیک بسیار مهم و تاثیرگذار است. اگر برند شما دارای رنگ خاصی است می‌توانید از آن رنگ در قالب طراحی رزومه خود استفاده کنید.
    سایز رزومه هم در نتیجه کار نمی‌تواند بی‌تاثیر باشد. معمولا رزومه‌ها عمودی هستند، اما می‌توان آن را به صورت بخش بخش و افقی و در قالب مربع هم استفاده کرد. در نهایت بستگی دارد که شما در چه جاهایی قصد دارید از آن استفاده کنید.
  • استفاده از تصاویر با کیفیت:
    گرافیک عکس‌ها در طراحی رزومه اینفوگرافیک بسیار مهم است. یکی از المان‌های مهم و تاثیرگذار در رزومه اینفوگرافیک، عکس‌های آن است که با استفاده از عکس‌ها می‌توانید اطلاعات خود را بیان کنید و در اختیار مخاطب قرار دهید.
  • آیکون‌های استفاده شده در رزومه:
    استفاده از آیکون‌های مختلف راهی است تا بتوان بین متن و تصویر تعادل و تراز را برقرار کرد. آیکون‌هایی که در رزومه استفاده می‌کنید باید یکسان و یک شکل باشند و از لحاظ رنگ هم نباید با یکدیگر تفاوت داشته باشند در مقابل باید با رنگ زمینه هارمونی زیبایی را نشان دهند.
  • مشخص کردن قالب اینفوگرافیک:
    اینفوگرافی قالب و انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع ارائه اطلاعات می‌‌توان آن را انتخاب کرد. در ادامه همین مقاله تعدادی از قالب‌های پرطرفدار و پرکاربرد اینفوگرافی را معرفی خواهیم کرد.
  • ایجاد قالب مناسب در پاورپوینت:
    حال که قالب اینفوگرافی مشخص شد، تنها کافیست با توجه قالب پاورپوینت و با توجه به اندازه متن، محتوا و …آن را بسازید.
  • جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز:
    یکی از بخش‌های مهم در طراحی و ساخت رزومه اینفوگرافیک با پاورپوینت، داشتن اطلاعات کافی است. به همین منظور قبل از هرگونه اقدامی برای ساخت رزومه اینفوگرافی باید اطلاعات مربوط و لازم را جمع‌آوری کنید.
  • سفارشی کردن رزومه اینفوگرافیک:
    برای سفارشی کردن رزومه باید المان‌های مهم و حرفه‌ای چون لوگو، ذکر منبع، راه ارتباطی و….. را در انتها استفاده کنید.

انواع رزومه‌های اینفوگرافیک

باید توجه داشته باشید که انواع مختلفی از اینفوگرافیک وجود دارند که همه آن‌ها برای طراحی رزومه مناسب نیستند. در اینجا چند مورد از اینفوگرافیک‌هایی که برای ساخت رزومه مناسب هستند را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. رزومه اینفوگرافیک تایم لاین(تکاملی)
    اگر قصد دارید در رزومه خود داستانی را شرح دهید بهتر از تایم لاین استفاده کنید. در واقع با استفاده از تایم لاین می‌توانید اطلاعاتی مانند سوابق تحصیلی و شغلی خود را به ترتیب زمان نمایش بدهید
    استفاده از تایم لاین زمانی تاثیرگذار خواهد بود که نکات مهم و نقاط زمانی مهم را با استفاده از آیکون‌ها و نمادهای خاص نشان داد.
  2. رزومه اینفوگرافیک درختی(فلوچارت)
    با استفاده از این مدل می‌توانید شرح زندگی و تجربه‌هایتان را به صورت یک فلوچارت به مخاطب نمایش بدهید.
  3. رزومه عکس گرافیک
    قطعا در طراحی رزومه نیاز به عکس خودتان خواهید داشت. گاهی بسته به شغلتان نیاز به عکس‌های دیگری هم دارید پس خوب است که عکس گرافیک را هم در نظر داشته باشید.

چطور رزومه اینفوگرافیک طراحی کنیم؟

مانند اینفوگرافیک معمولی، برای طراحی رزومه اینفوگرافیک هم ابزارهای مختلفی وجود دارد. اگر فرصت چندانی ندارید و با نرم افزارهای گرافیکی هم آشنا نیستید، استفاده از پاورپوینت ساده‌ترین راه برای طراحی این نوع رزومه است. در ویدیوی زیر نحوه طراحی یک رزومه اینفوگرافیک ساده با پاورپوینت را آموزش می‌دهیم. در این رزومه از تایملاین استفاده شده است.

نکته مهم استخدام؛ رزومه استاندارد

همانطور که گفتیم ساخت رزومه کاری در پاورپوینت می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت رزومه باشد. از طرفی؛ الگوهای آماده رزومه در پاورپوینت در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند و به شما کمک می‌کند یک دارایی ارزشمند برای استخدام در جاهای مختلف داشته باشید. در حالی که یک رزومه سنتی گاهی اوقات کافی است، اما یک رزومه جذاب پاورپوینت می‌تواند آن را بالا ببرد.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن