Search
Close this search box.
اینفوگرافیک

راهنمای گام به گام طراحی اینفوگرافیک اصولی و جذاب

۴/۵ - (۲ امتیاز)

یادگیری طراحی اینفوگرافیک شاید دشوار و گیج‌کننده به نظر برسد اما با دانستن‌ گام‌های طراحی آن و رعایت چند نکته می‌توان به تدریج آن فرا گرفت.

اینفوگرافیک تکنیکی برای انتقال محتوا به روش دیداریست. روشی که این روزها به دلیل تأثیرگذاری بالای آن در زمان اندک در سطح دنیا بسیار پرطرفدار شده است. اینفوگرافیک در واقع تلفیقی از اطلاعات و طراحی گرافیکی است که هدف آن انتقال پیام به مخاطب در یک نگاه است.

چگونه اینفوگرافیک طراحی کنیم؟

در ادامه ابتدا گام‌های مهم و اولیه طراحی اینفوگرافیک را بیان می‌کنیم تا شروع کار برایتان ساده‌تر شود. سپس با بیان نکات مهمی که در طراحی اینفوگرافیک باید رعایت کنید سعی می‌کنیم به شما کمک کنیم نتیجه کارتان بهتر شود. پس پیش به سوی اینکه ببینیم چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟

گام اول – مشخص شدن محتوای متنی

طراحی اینفوگرافیک

محتوایی که می‌خواهید در طراحی اینفوگرافیک به کار ببرید به اندازه طراحی آن مهم است. پس پیش از هرچیز باید چارچوب محتوایی خود را مشخص کنید. اگر می‌خواهید یک متن بلند را به عنوان مرجع خود برای استخراج محتوای اینفوگرافیک قرار دهید، باید دقت کنید که محتوای استخراج‌شده بیش از حد بلند و خسته‌کننده نباشد.

گام‌های زیر به شما کمک می‌کند تا چارچوب محتوایی خود را در طراحی اینفوگرافیک بسازید:‌

۱- هدف شما از طراحی اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک قرار است چه پیامی را منتقل کند؟ آن پیام را مشخص کنید و محتوا را حول آن بسط دهید.

۲- مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی بیشتر توجه می‌کنند؟

نکاتی را برای طراحی در اینفوگرافیک انتخاب کنید که می‌دانید برای مخاطبان جذاب است.

۳- چه پرسشی پیرامون پیام اصلی اینفوگرافیک ممکن است برای مخاطبان پیش بیاید؟‌

هرچه اطلاعات جامع‌تر و مفیدتری را به نمایش بگذارید بیشتر به هدف خود از طراحی اینفوگرافیک می‌رسید.

نرم افزار طراحی اینفوگرافیک

می‌توانید طراحی اینفوگرافیک را در دوره «طراحی اینفوگرافیک از پایه» فرا بگیرید.

گام دوم- انتخاب نرم افزار درست و شروع طراحی

در مرحله طراحی این پرسش مطرح می‌شود که چه نرم‌افزاری برای شما مناسب است؟

 Adobe Photoshop

فوتوشاپ، محصولی از کمپانی adobe و نرم‌افزاری برای ویرایش گرافیکی است. این نرم‌افزار نخستین بار حدود ۳۰ سال پیش عرضه شد و در هردو سیستم عامل مک و ویندوز قابل استفاده است. امروز فوتوشاپ علاوه بر طراحی گرافیکی در نقاشی دیجیتال نیز فوق‌العاده پرکاربرد است. تا جایی که آن را به عنوان نرم‌افزار استاندارد برای نقاشی دیجیتال و طراحی می‌شناسند.

برخی ویژگی‌های فوتوشاپ را باهم مرور می‌کنیم:

۱- ابزارهای بسیار متنوع فوتوشاپ از جمله انواع قلم‌های آن دست کاربران را برای انجام انواع طراحی‌ها باز می‌گذارد.

۲- با استفاده از فوتوشاپ می‌توان به ویرایش عکس، خلق تصاویر هنری و … پرداخت.

۳- فوتوشاپ امکان ایجاد تغییرات جزئی به روش ساده را در تصاویر ایجاد می‌کند.

۴- نوع استفاده از فوتوشاپ به مهارت کاربر وابسته است. به همین دلیل می‌توان انواع کارها از ویرایش ساده یک عکس گرفته تا طراحی‌های گرافیکی حرفه‌ای را با آن انجام داد.

۵- فوتوشاپ امکان تولید تصاویر با انواع کیفیت‌ّها را دارد.

 Adobe Illustrator

ایلاستریتور نیز یک نرم‌ افزار طراحی است که ادوبی ارائه کرده. این نرم‌افزار از نظر زمانی با اندکی فاصله از فوتوشاپ عرضه شد. در نگاه اول هردو این‌ نرم‌افزارها بسیار شبیه به هم هستند. اما در واقع تفاوت‌های آن‌ها بسیار بیشتر از شباهت‌هایشان است:

فوتوشاپ براساس طراحی پیکسلی کار می‌کند و از این رو برای کارهای هنری مثل نقاشی دیجیتال مناسب‌تر است. ایلاستریتور اما با وکتورها کار می‌کند. وکتورها تصاویر مقیاس‌پذیری هستند که می‌توان ‌آن‌ها را به اندازه دلخواه بزرگ و کوچک کرد بدون آن‌که کیفیت آن‌ّها تغییر کند. به همین دلیل ایلاستریتور برای انجام کارهایی مانند طراحی لوگو مناسب‌تر است.

از ویژگی‌های ایلاستریتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کار با آن بسیار آسان است و به سادگی می‌توان در آن طراحی کرد.

۲- مقیاس‌پذیر است و در هر مقیاسی می‌توان در آن طراحی کرد.

۳- امکان کار در چند صفحه به صورت همزمان را به کاربر می‌دهد.

آموزش اینفوگرافیک

Powerpoint

در دیدگاه عمومی پاورپوینت نرم‌افزاری است که برای طراحی پرزنتیشن به کار می‌رود. اما این نرم‌افزار ویژگی‌هایی دارد که کاربری آن را از یک نرم‌ افزار طراحی پرزنتیشن ساده فراتر می‌برد:

۱- امکان ایجاد ابعاد دلخواه برای اسلاید‌ها یکی از مزیت‌های پاورپوینت است که به شما اجازه می‌دهد اندازه مورد نظرتان را برای طراحی اینفوگرافی انتخاب کنید.

۲- امکان ایجاد و تنظیم پس‌زمینه‌های دلخواه با انواع تصاویر و رنگ‌ّها که پس‌زمینه اینفوگرافیک را می‌سازند.

۳- وجود انواع نمودارها و تصاویر گرافیکی (smart art) که برای نمایش داده‌ها در اینفوگرافیک بسیار مهم هستند.

بنابراین اگر در کار با دو نرم‌افزار قبلی بی‌تجربه هستید، پاورپوینت آشنا و دوست‌ داشتنی به کمک شما خواهد آمد.

ابزارهای آنلاین

نرم‌افزارهای آنلاین و رایگانی نیز وجود دارند که به شما در طراحی اینفوگرافیک‌‌های ساده کمک می‌کنند. این ابزار تعدادی قالب از پیش آماده دارند که می‌توان داده‌ها را در آن‌ها وارد کرده و به طراحی پرداخت. Vengage، Canva، Piktochart و Visme  نمونه‌هایی از این ابزارهای آنلاین هستند.

نکات مهمی که باید در طراحی اینفوگرافیک رعایت کنید

پس از انتخاب نرم‌افزار نوبت به اجرای طراحی می‌رسد. رعایت نکات زیر در ساخت اینفوگرافیک به کار شما نظم می‌دهد:

۱- قاب‌بندی و چارچوب کار را مشخص کنید.

قاب کار شما نقش اسکلت اینفوگرافیک را ایفا می‌کند. همواره پیش از شروع طراحی اصلی، آن را مشخص کنید. جای تصاویر، داده‌هایی که باید نمایش داده شوند و متن را در کارتان تعیین کنید.

۲- با هدف طراحی کنید.

هر المان طراحی را صرفاً به دلیل زیبایی و خاص بودن آن به کار نبرید. به عنوان مثال اگر اینفوگرافیک شما نیاز به نمودار دارد با توجه به نوع داده نمودار مناسبی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

اینفوموشن چیست؟ معرفی کامل اینفوگرافیک متحرک و مزایای آن

۳- به رنگ‌ها دقت کنید.

رنگ و پس‌زمینه را با توجه به موضوع انتخاب کنید. مثلاً برای موضوعات جدی، پس‌زمینه تیره‌تر را به‌کار ببرید.

انتخاب رنگ در طراحی اینفوگرافیک
Colorful watercolor patch background vector

در نهایت به یاد داشته باشید که یادگیری طراحی اینفوگرافیک زمان‌بر است. با تمرین کافی و کار با نرم‌افزارها به تدریج در آن مهارت خواهید یافت. برای نمونه می‌توانید انواع اینفوگرافیک‌ ها را ببینید و از آن‌ها الگو بگیرید تا کم‌کم سبک خود را در این کار پیدا کنید.

پس یاد گرفتیم برای طراحی اینفوگرافیک ابتدا باید محتوای متنی خود را با توجه به هدف و مخاطبانتان مشخص کنید و سعی کنید در اینفوگرافیکی که می‌سازید اطلاعات مورد نیاز مخاطب را به خوبی در اختیارش قرار دهید. سپس یک نرم افزار مناسب انتخاب کرده و کار را شروع کنید. قاب بندی درست و استفاده از رنگ مناسب نیز از نکاتی بود که توجه به آنها بسیار مهم است.

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از مطلبتون. خیلی استفاده کردم. ولی یه سوالی برام پیش اومده بود…
    چجوری مشخص کنیم که برای انواع مشتری‌ها چه مدل رنگی توی اینفوگرافیک به کار ببریم؟ مثلا اگه یه دست مشتریمون b2b هستن و یه دسته b2c چجوری برای هرکدوم رنگ انتخاب کنیم؟

    1. سلام خوشحالم که براتون مفید بوده. ببینید خیلی بستگی به مخاطب شما داره. به هرحال همه مشتری‌های b2b یا b2c شما هم شبیه هم نیستن. شما باید اول پرسونای مخاطب رو مشخص کنید. یعنی ببینید مخاطب چه رده سنی‌ایه، چه تحصیلات و شغلی داره و غیره. بعد براساس اون پرسونا از اصول روانشناسی رنگ استفاده کنید. مثلا برای مشتری‌های b2c خانم رنگ سرخابی و صورتی می‌تونه مناسب باشه. یا مشتری‌های b2b آقا رنگی رو می‌خوان که بهشون آرامش و اطمینان بده پس آبی انتخاب مناسبیه.

    1. سلام. بله حتما برای اعتبار کارتون و جلوگیری از پیگرد قانونی، ذکر کنید که هر آماری رو از کجا برمی‌دارید. ضمنا حتما از منابع معتبر برای انتشار آمار استفاده کنید. مثلا سایت statistica یا worldometer منبع خوبی برای آمار در کل جهانه.

  2. سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب مفیدتون
    برای طراحی اینفوگرافیک برای بیمارستان چه نوع قالب و اندازه ای و چه رنگهایی برای طراحی اینفوگرافیک بیمارستان مناسب است؟

    1. بستگی داره شما بخواین اینفوگرافیک‌ها رو در چه محیط‌هایی نمایش بدید. بیلبورد، پوستر، شبکه‌های اجتماعی و … هرکدوم ابعاد خاص خودشون رو می‌طلبن

  3. سلام
    عالی بود ،من فیلم وتوضیح اینفوگرافی را نگاه کردم میخوام محتوای درسی در قالب اینفوگرافی درست کنم کار با پاوپوینت رو بلدم اما نمی دونم فرق اینفو گرافی با پاور پوینت چیه ؟گیج شدم

    1. سلام
      ببینید پاورپوینت یک ابزاره برای طراحی پرزنتیشن و البته اینفوگرافیک. اینفوگرافیک، یک مفهوم و در واقع یک روش انتقال اطلاعاته. شما می‌تونید با استفاده از پاورپوینت، اینفوگرافیک بسازید. پیشنهاد می‌کنم دوره «ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت» رو ببینید.

  4. سلام سرکار خانم شاطرزاده
    چنانچه سفارش طراحی اینفوگرافیک قبول می فرمایید، لطفا به واتساپ شماره ۰۹۰۱۹۲۷۲۴۵۴ پیام دهید‌.
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن