Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتالبازاریابی محتوایی

آموزش کامل بازاریابی اینستاگرام

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

احتمالا شما هم درباره بازاریابی اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ) شنیده باشید. این روزها اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است و همین موضوع این شبکه اجتماعی را به بستری مناسب برای بازاریابی تبدیل کرده است.

در این پست با بازاریابی اینستاگرام از صفر تا صد آشنا خواهید شد تا بتوانید با جذب مخاطب و افزایش بازدید در اینستاگرام کسب و کار خود را به سوی موفقیت هدایت کنید.

فهرست مطالب

چرا بازاریابی اینستاگرام مهم است؟

بازاریابی اینستاگرام

اینستاگرام از سال ۲۰۱۰ با آغاز کار خود، طوفان جدیدی در فضای اینترنت به راه انداخت که تمام دنیا را در برگرفت. امروز همه‌گیری استفاده از این ابزار به حدی رسیده که احتمالا اگر کسی را ببینیم که تمایلی به حضور در آن ندارد، حسابی تعجب می‌کنیم!

از سوی دیگر احتمالا متوجه حضور اکثر برندها در فضای اینستاگرام شده‌اید. اما شاید از خودتان بپرسید، واقعا برای کسب و کارها حضور در فضای اینستاگرام به صرفه است؟ جواب یک «بله» بسیار بزرگ است! شاید بپرسید چرا؟ دلایل زیر را می‌توان برای این چرایی مطرح کرد:

  • در اینستاگرام یک میلیارد کاربر فعال وجود دارد و حدود ۵۰۰ میلیون استوری به صورت روزانه به اشتراک گذاشته می‌شود! بر اساس آمارهای غیررسمی در ایران نیز حدود ۲۵ میلیون کاربر ایرانی وجود دارد. پس استوری های جذاب و اطلاع از سایز استوری اینستاگرام مهم است.
  • حدود ۲۵ میلیون اکانت بیزینس در اینستاگرام فعال است.
  • حدود ۸۰%  کابران اینستاگرام حداقل صفحه یک برند را دنبال می‌کنند!
  • حدود ۷۲% از کابران اینستاگرام حداقل یک بار از طریق اینستاگرام با محصولی آشنا شده و آن را خریداری کرده‌اند!
بازاریابی اینستاگرام - بازاریابی در اینستاگرام

با توجه به چنین آمارهایی به نظر می‌رسد دیگر این بستر صرفا برای گذاشتن چند عکس ساده و ارتباط با دوستان و استفاده‌های شخصی نیست. اینستاگرام به افراد و کسب و کارهایی که به دنبال برندسازی و کسب درآمد بیشتر هستند، اجازه می‌دهد تا ارتباط عمیق‌تری با مردم برقرار کنند و اهداف بازاریابی خود را با دقت و قدرت بیشتری دنبال کنند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره ابعاد مختلف بازاریابی در اینستاگرام یا آموزش دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم و با تکنیک‌های به روز بازاریابی در این بستر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

مرحله اول، ساخت پروفایل مناسب برای بازاریابی در اینستاگرام

قبل از آنکه به روش‌ها و نکات بازاریابی در اینستاگرام بپردازیم، لازم است نکاتی ابتدایی را مرور کنیم. چراکه خشت اول چون نهند معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج! این نکات شامل موارد زیر است:

نکاتی برای بهینه‌سازی ظاهر صفحه اینستاگرام

در اولین برخوردی که کاربران اینستاگرام با پروفایل شما دارند، به چه چیزی بیشتر دقت می‌کنند؟ درست حدس زدید! عکس پروفایل، مهم‌ترین بخشی است که در برخورد جدید، توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. پس پروفایل شما باید به شکلی باشد که مخاطب تصور برخورد با یک پیج فیک اینستاگرام را نداشته باشد.

فرقی ندارد در اینستاگرام به دنبال برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندیگ خود هستید، یا هدفتان رشد بیشتر کسب و کارتان است. عکس پروفایل شما باید به خوبی هویت و المان‌های بصری کسب و کارتان را به مخاطبان منتقل کند.

احتمالا پس از آنکه عکس پروفایل شما توسط یک کاربر جدید دیده می‌شود، دومین چیزی که توجه او را جلب خواهد کرد، بخش بیو (تلفظ دقیق‌تر بایو، از عبارت انگلیسی biography) است. در این بخش باید به صورت خلاصه و تنها با ۱۵۰ کاراکتر، خود را معرفی کنید، هدف حضورتان در اینستاگرام را به مخاطبان توضیح دهید و به طور کلی به آن‌ها دلایلی جذاب برای دنبال کردن اکانتتان ارائه کنید!

بازاریابی اینستاگرام

همچنین در قسمت بیو خود می‌توانید مخاطبان را به انجام کاری دعوت کنید یا به اصطلاح call to action در نظر بگیرید. علاوه بر آن، بیو جایی است که می‌توانید لینک یک وب سایت را در آن قرار دهید. بنابراین سعی کنید از این بخش نهایت استفاده را ببرید.

تبدیل اکانت اینستاگرام به بیزینس اکانت

قبل از شروع بازاریابی در اینستاگرام یک کار بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد که لازم است انجام دهید. این کار تبدیل اکانت اینستاگرام خود به یک اکانت بیزینسی و مدیریت اینستاگرام به صورت پیشرفته‌تر است. با انجام این کار اطلاعات و دکمه تماس به صفحه شما اضافه می‌شود و در نتیجه کاربران راحت‌‍‌تر با شما در ارتباط خواهند بود.

علاوه بر آن با استفاده از آمارهایی که اینستاگرام در اختیار اکانت‌های بیزینس قرار می‌دهد، می‌توانید تحلیل عمیق‌تری از وضعیت و کیفیت عملکرد خود داشته باشید.

برای تبدیل کردن اکانت خود به بیزینس اکانت، کافی است وارد بخش تنظیمات یا setting اینستاگرام خود شوید، سپس به بخش اکانت (account) بروید، و در انتهای صفحه روی گزینه switch to Professional account کلیک کنید. اگر صفحه شما، اکانت یک کسب و کار است در ادامه account business را انتخاب کنید. اگر هم به دنبال پرسونال برندیگ یا ساختن برند شخصی خودتان هستید، می‌توانید از گزینه creator account استفاده کنید.

بازاریابی اینستاگرام

توجه کنید پس از تبدیل اکانت خود به بیزینس یا creator امکان بازگشت به حالت عادی وجود دارد، اما تا زمانی که اکانت خود را به یکی از این مدل تغییر دهید، صفحه شما قفل (private یا خصوصی) نمی‌شود.

چگونه استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را تدوین کنیم؟

داشتن استراتژی مانند داشتن یک نقشه یا برنامه مناسب برای سفر کردن است. اگر استراتژی دقیقی نداشته باشید، احتمالا در میانه راه سردرگم می‌شوید و معلوم نیست در آینده چه نتایجی برای وقت و هزینه‌ای که صرف می‌کنید رقم خواهد خورد.

برای تدوین هرچه بهتر استراتژی اینستاگرام، خوب است که با الگوریتم جدید اینستاگرام آشنا شوید.

بنابراین لازم است با در نظر گرفتن نکات زیر، استراتژی مناسبی را برای بازاریابی موفق در اینستاگرام تهیه کنید:

هدف خود را از حضور در اینستاگرام مشخص کنید

قبل از آنکه تولید محتوا برای اینستاگرام را شروع کنید، لازم است یک سوال را از خود بپرسید و جواب دقیقی را برای آن پیدا کنید: چرا در این فضا حضور دارم؟ قطعا جواب این سوال نمی‌تواند چیزی مثل عبارت «چون همه حضور دارند، من هم باید فعالیت کنم!» باشد!

موفقیت در اینستاگرام درست مثل کسب مقام در مسابقات دوی ماراتن است. برای رسیدن به اهداف خود در این فضا نیاز به برنامه دقیق، صرف درست انرژی و مدیریت زمان دارید.

اما از طرف دیگر، نمی‌توان یک نسخه واحد را برای همه پیچید. اینکه شما چرا اینستاگرام را برای فعالیت انتخاب کردید، به خودتان بستگی دارد. ممکن است مثل صفحه anthoropolpgie به دنبال معرفی و فروش بیشتر محصولات خود باشید.

شاید هم تصمیم بگیرید مثل اکانت  The Blurt Foundation. با استفاده از محتوای سرگرم‌کننده و جالب، آگاهی از برندتان را بیشتر کنید.

بازاریابی اینستاگرام

مهم نیست در نهایت چه هدفی را در اینستاگرام دنبال می‌کنید. چیزی که اهمیت دارد، مشخص کردن این اهداف در سریع‌ترین زمان ممکن است. این را هم در نظر داشته باشید که لزومی ندارد حتما یک هدف را دنبال کنید. بسیاری از برندها با استفاده از محتواهای مختلف، چندین هدف را به صورت همزمان دنبال می‌کنند.

در نهایت دانستن مقصد آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که می‌خواهید وضعیت عملکرد خود را بررسی کنید. بدون هدف احتمالا نمی‌توانید متوجه شوید چه قدر موفق شدید یا در چه مواردی ضعف دارید.

مخاطب هدف خود را بشناسید

یکی دیگر از چیزهایی که قبل از شروع فعالیت در اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد، شناخت مخاطبی است که قرار است با انتشار محتوای درست برای او، توجهش را به سمت خود جلب کنید. پس بهتر است پرسونا تدوین کنید.

محتوایی را تولید کنید که برای سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت اکثر مخاطبان، درآمد، انگیزه‌ها و نقاط مشترکشان مناسب باشد.

نمی‌دانید از کجا برای شناسایی مخاطب هدف خود شروع کنید؟ خب می‌توانید از کارهایی ساده مثل چک کردن هشتگ‌های مرتبط با کارتان تعیین مخاطب هدف را آغاز کنید. ببینید چه کسانی از این هشتگ‌ها استفاده می‌کنند و مخاطبان این هشتگ‌ها چه کسانی هستند.

همچنین می‌توانید نگاهی به فالوورهای رقبایتان بیاندازید. در اینستاگرام شناختن مخاطب هدف خیلی پیچیده و سخت نخواهد بود.

رقبایتان را آنالیز کنید

بعد از شناسایی مخاطب هدف، باید تحلیل دقیقی از وضعیت رقابایتان در اینستاگرام داشته باشید. با تحلیل صفحات آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که چه نوع محتوایی در بین کاربران طرفدار بیشتری دارد و با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف آن‌ها، صفحه بهتری را بسازید.

برای تحلیل بهتر حتما در پست‌های آن‌ها به مواردی همچون نرخ تعامل (تعداد لایک، کامنت)، هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنند، کپشن‌هایی که می‌نویسند و تعداد پست‌هایی که در هفته منتشر می‌کنند دقت کنید.

تقویم محتوایی بسازید

به طور متوسط برندها در هر هفته ۶ تصویر جدید را روی صفحه خود منتشر می‌کنند. به عبارت دیگر، صفحات این برندها در سال ۳۰۰ پست مختلف را منتشر می‌کنند! وقتی چنین حجمی از محتوا را در صفحه خود منتشر می‌‌کنید، تشخیص اینکه پست بعدی شما چه چیزی باشد و تا به حال چه پست‌هایی را منتشر کردید، بسیار سخت خواهد شد.

اینجاست که باید با ساختن یک تقویم محتوایی مناسب هم در وقت خود صرفه‌جویی کنید و هم حضور خود را در اینستاگرام به درستی مدیریت کنید. در تقویم خود نوع محتوایی که قرار است کار کنید (موضوع پست، اینکه عکس است یا ویدیو و …) را مشخص کنید و علاوه بر آن، کپشن، هشتگ‌ها و زمان انتشار پست را نیز بنویسید.

تنها با برنامه‌ریزی و تدوام است که در اینستاگرام به موفقیت می‌رسید. احتمالا اگر تقویم محتوایی نداشته باشید، دست به دامن پست‌های لحظه‌ آخری می‌شوید که خیلی از استانداردهای شما را زیر پا می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: آموزش تولید محتوا در اینستاگرام

شخصیتی استوار داشته باشید

درباره شخصیت برندتان خوب فکر کنید؟ برند شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه ارزش‌هایی برای شما اهمیت پررنگ‌تری دارند؟ دیگران درباره برند شما چگونه فکر می‌کنند؟ ویژگی‌های رفتاری برند شما چیست؟ بازیگوش و رفیق هستید؟ ماجراجویی را دوست دارید؟ جدی و حرفه‌ای رفتار می‌کنید؟

در تمام شبکه‌های اجتماعی باید هویتی استوار داشته باشید. با لحنی واحد صحبت کنید. احتمالا مخاطبان شما، در صورت نوسان شخصیت شما، دیگر صفحه‌تان را دنبال نمی‌کند. مثلا نمی‌توانید چند پست را با لحن کاملا جدی منتشر کنید و در پست‌های بعد خیلی شوخ‌طبع و بازیگوش باشید! شخصیتی واحد و استوار را برای خود انتخاب کنید.

یکی از مثال‌های بسیار خوب برای بررسی این موضوع، اکانت برند Apartment Therapy در ایسنتاگرام است.

بازاریابی اینستاگرام

شخصیت این برند در اینستاگرام شفاف، استوار و دلپذیر است. چنین شخصیتی به مرور زمان، در پست‌های شما نیز خودش را نشان می‌دهد و کاربران بدون آنکه حتی به لوگو یا اسم اکانت شما نگاه کنند، پست صفحه شما را در همان برخورد اول تشخیص می‌دهند.

از مثال‌های موفق دیگر نیز می‌توان به صفحه برند معروف رد بول اشاره کرد. همانطور که احتمالا در تبلیغات این برند که نوشابه‌های انرژی‌زا تولید می‌کند، مشاهده کرده‌اید، پیام رد بول به شما مملو از انرژی شدن و پرواز کردن با مصرف محصول این برند است! این پیام، در عکس‌ها و ویدیوهای سرشار از انرژی این برند در اینستاگرام نیز دیده می‌شود.

بازاریابی اینستاگرام

برای رشد اکانت خود صبر داشته باشید!

ره صد ساله را یک شبه در بازاریابی اینستاگرام طی کردن، به جز مثال‌های خاصی که احتمالا در ذهنتان فکر می‌کنید ممکن است با شرایطی بسیار خاص یک شبه معروف شده باشند!، ممکن نیست.

رشد در اینستاگرام نیازمند صرف وقت و انرژی به صورت مستمر است. پس نا امید نشوید. به هیچ عنوان اقدام به دی اکتیو کردن اینستاگرام نکنید. به هیچ عنوان روش‌های غیرمعقول و آسان را برای رسیدن به موفقیت سریع در این فضا امتحان نکنید! مثلا یکی از کارهایی که در گذشته طرفداران بسیاری داشت، خرید فالوور بود! این کار باعث می‌شود نرخ تعامل اکانت شما به شدت کاهش یافته و پست‌های شما بسیار کمتر دیده شود. به همین دلیل بسیاری اقدام به حذف فالوور فیک کردند. علاوه بر آن در تغییرات جدید اینستاگرام این فالوورها به صورت خودکار حذف می‌شوند!

اینستاگرام مارکتینگ

نکاتی برای رشد افزایش فالوور واقعی در اینستاگرام

کاری که لازم است انجام دهید، این است که تمام شرایط لازم برای دیده شدن هرچه بیشتر محتوای خود را آماده کنید. با در نظر گرفتن نکاتی زیر، با کمی صبر و حوصله، تردید نکنید که رشد صفحه‌تان به خوبی اتفاق خواهد افتاد:

انتخاب نام کاربری مناسب، قدمی مهم و اساسی

مطمئن شوید که نام کاربری (username) خوبی را انتخاب کردید و به راجتی توسط کاربران پیدا می‌شوید. اساسی‌ترین ویژگی برای دیده شدن این است که مردم شما را راحت پیدا کنند! بخش بیو خود را نیز با دقت بسیار زیادی کامل کنید. آخرین بخشی که کاربران قبل از تصمیم‌ گیری درباره دنبال کردن یا نکردن شما مورد توجه قرار می‌گیرد، همین بخش بیو است.

آماده سازی صفحه برای شروع فعالیت

قبل از آنکه فعالیت خود را علنی در اینستاگرام آغاز کنید و شروع به معرفی بیشتر خود در این فضا کرده و با دیگران تعامل داشته باشید، خوب است پنج تا ده پست را از قبل در صفحه خود منتشر کنید. اگر کابران را به صفحه خود بکشانید و آن‌ها هیچ محتوایی را نبینند، واضح است که صفحه‌تان را دنبال نخواهند کرد.

تعامل با دیگر اکانت‌ها

اکانت‌هایی که با موضوع صفحه خودتان همپوشانی دارند یا برایتان جذاب هستند را دنبال کنید. اینستاگرام فضایی برای تعامل است. سعی کنید افراد و اینفلوئنسرهایی که به فعالیت شما توجه و علاقه نشان می‌دهند را بیشتر جذب صفحه‌تان کنید و با آن‌ها تعامل بیشتری برقرار کنید.

حتما با محتوای صفحاتی که دنبال می‌کنید، درگیر شده و نسبت به آن‌ها واکنش داشته باشید. پست این صفحات را لایک کنید و برایشان کامنت‌هایی مرتبط بگذارید. با انجام چنین کارهایی احتمالا صاحبان این صفحات و دنبال کننده‌هایشان ممکن است نسبت به فعالیت شما کنجکاو شده و به اکانت شما سر بزنند. در ادامه اگر محتوای خوبی در صفحه خود داشته باشید، ممکن است شما را دنبال کنند و یا حتی شما را به بقیه نیز معرفی کنند. بنابراین در این فضا تا می‌توانید حضور فعال داشته باشید.

تبلیغ در دیگر شبکه‌های اجتماعی

از دیگر بسترهای خود نیز برای تبلیغ اکانت اینستاگرام خود نیز حتما استفاده کنید. مثلا می‌توانید در سایت خود دکمه اینستاگرام را اضافه کنید. در شبکه‌های اجتماعی دیگر خود نیز اینستاگرامتان را معرفی کرده و از مخاطبان خود بخواهید شما را دنبال کنند. احتمال انجام این کار، آسان‌ترین راه برای رشد سریع‌تر است!

روش‌های مناسب برای تبدیل دنبال‌کنندگان اینستاگرام به مشتری را پیدا کنید

بازاریابی اینستاگرام

پس از آنکه موفق شدید تعدادی دنبال‌کننده وفادار را جذب صفحه خود کنید، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید. در ادامه چند روش متداول برای انجام این کار را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

پیشنهادات ویژه

تخفیف‌ها و ارائه پیشنهادات ویژه اختصاصی به دنبال‌کنندگان اینستاگرام یک راه بسیار جذاب برای تبدیل کردن دنبال‌کنندگان به مشتری است. بررسی کنید که مخاطبان شما چه نیازی دارند و بر اساس همان نیاز پیشنهاد ویژه خود را طراحی کنید. همچنین تاریخ انقضای مناسبی را برای پیشنهاد خود در نظر بگیرید تا کاربران به تصمیم‌گیری سریع‌تر تشویق کنید.

برگزاری مسابقه

چه راهکاری بهتر از اینکه به مخاطب خود اجازه دهید به صورت رایگان محصول شما را در اختیار داشته باشد و آن را امتحان کند؟ مسابقه جذابی را طراحی کنید و به قید قرعه به دنبال کنندگان خود به عنوان جایزه محصول یا خدمات خود را هدیه کنید.

خیریه و مسئولیت اجتماعی

براساس مطالعات مختلف، بسیاری از مردم انتظار دارند که برندها در کارهای خیریه نیز مشارکت کنند. انجام چنین کارهایی در حوزه مسئولیت اجتماعی به برندها کمک می‌کند تا ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان خود داشته باشند و احتمالا مخاطبانشان نیز نسبت به آن‌ها حس وفاداری بیشتری پیدا کنند.

تیزرهای تبلیغاتی

اینستاگرامبستری بسیار مناسب برای رونمایی از محصولات و برنامه‌های هیجان‌انگیزی است که در آینده نه چندان دور رونمایی می‌شوند. هرچند که نباید با تبلیغات بیش از اندازه مخاطبان خود را خسته کنید، اما انتشار چند تصویر یا ویدیو هیجان انگیز می‌تواند به آگاهی برند شما و تبدیل مخاطبان بیشتری به مشتری موثر باشد.پ

برنامه‌های لایو

لایو یا همان پخش زنده امکان بسیار خوبی است که فرصت برقراری ارتباطی عمیق‌تر و نزدیک‌تر را با مخاطبانتان فراهم کرده است. می‌توانید از این فرصت برای گفت و گوی مستقیم با مخاطبان خود و یا پخش زنده رویدادهای مختلف کسب و کار خود استفاده کنید تا در نهایت مخاطبان بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات شما ترقیب شوند.

۶ نکته مهم برای اینستاگرام مارکتینگ بهینه‌تر

بعد از آنکه نقشه راه خود را با تدوین استراتژی مناسب مشخص کردید، بد نیست چند دیگر را برای رشد سریع‌تر و بازاریابی بهینه‌تر در اینستاگرام در نظر داشته باشید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

زمان مناسبی را برای انتشار محتوای خود انتخاب کنید

این مسیر طولانی را از بالای این صفحه طی کردید، مقاله را خواندید، احتمالا برای تدوین استراتژی خود ایده‌هایی را روی کاغذ یا در ذهنتان یادداشت کردید و موضوعاتی را برای ساختن پست‌های جذاب در نظر دارید. پست را می‌سازید. اما همه این‌ها درست مانند بازی‌سازی در فوتبال است! توپ از دروازه‌بان پاسکاری می‌شود و تا دم دروازه حریف، که همان «هدف» ما است، پیش می‌رود، اما اگر ضربه آخر را مهاجم درست شوت نکند، تمام زحمات هدر می‌رود! انتشار محتوا در زمان درست، دقیقا مثل شوتی است که مهاجم یک تیم فوتبال به سمت دروازه هدف می‌گیرد. اگر درست انجام نشود، زحمات شما آنطور که باید نتیجه نخواهند داد.

حتما از بخش insight یا همان آمار برای شناسایی بهترین زمان انتشار محتوا استفاده کنید. علاوه بر آن مخاطب هدف خود را هم در نظر بگیرید. مثلا اگر بیشتر دنبال‌کننده‌های شما را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند احتمالا انتشار پست در صبح برای صفحه شما بهتر است. اگر بیشتر کسانی که شما را دنبال می‌کنند از قشر کارمندان هستند احتمالا باید زمان استراحت آن‌ها را برای انتشار محتوا انتخاب کنید. در نهایت با آزمون و خطا سعی کنید بازه زمانی طلایی خود را پیدا کنید.

از هشتگ‌ها نهایت استفاده را ببرید

استفاده درست از هشتگ‌ها، راهی رایگان و مناسب برای دیده شدن بیشتر پست‌های شما است. با راه‌اندازی طوفان فکری با دیگر اعضای تیمتان و یا تحلیل پست‌های موفق صفحه‌های رقیب یا هم موضوع خود، سعی کنید بهترین هشتگ‌ ایرانی و خارجی را پیدا کنید و آن‌ها را به کار بگیرید.

البته این را هم در نظر بگیرید که نباید در استفاده از هشتگ‌ها زیاده‌روی کنید. سعی کنید رویه طبیعی اما موثری داشته باشید. مثلا استفاده از تعداد زیادی هشتگ پای کپشن‌ها احتمالا ظاهر پست شما را کمی نامناسب خواهد کرد. بررسی‌ها sproutsocial نشان می‌دهد، اکانت‌های بیزینسی معمولا در هر پست خود به صورت میانگین از ۲.۵ هشتگ استفاده می‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد بازه تعداد طلایی هشتگ‌ها برای اکانت‌های بیزنسی بین یک تا چهار هشتگ به ازای هر پست است. استفاده از این تعداد هشتگ هم کارآمد و معقول است هم باعث نامناسب شدن ظاهر کپشن پست‌هایتان نمی‌شود.

تعامل در اینستاگرام را فراموش نکنید!

تلاش کنید تا حداکثر تعامل را با مخاطبانتان داشته باشید. با گذاشتن استوری‌های متنوع، پست‌های دارای سوال، مسابقه و … آن‌ها را بعه تعامل هرچه بیشتر تشویق کنید. در ضمن، محاسبه میزان تعامل را از یاد نبرید.

به صورت خلاصه، تعامل عبارت است از تمام فعالیت‌هایی که کاربران زیر یک پست انجام می‌دهند. در پست «فرمول محاسبه تعامل در اینستاگرام» بیشتر در این زمینه بخوانید.

از تمام امکانات اینستاگرام استفاده کنید!

هنگام انتشار پست علاوه بر استفاده از هشتگ‌ها، راه‌های دیگری نیز برای بیشتر دیده شدن پست شما وجود دارد. سعی کنید از تمام این راه‌ها استفاده کنید. مثلا می‌توانید به پست‌های خود لوکشین اضافه کنید. این اتفاق به خصوص برای کسب و کارهایی که بخشی از فروششان به صورت حضوری اتفاق می‌افتد یک فرصت بسیار خوب است. چراکه کسانی که در لوکیشن کسب و کار شما را سرچ می‌کنند با دیدن پست شما فرصت آشنایی بیشتری با برندتان را پیدا خواهند کرد.

علاوه بر آن اگر در پست شما به اکانت یا شخص دیگری نیز مرتبط است با تگ کردن او این شانس را خواهید داشت که از طرف آن‌ها نیز به مخاطبانشان بیشتر معرفی شوید.

یکی دیگر از امکاناتی که معمولا از آن غافل هستیم، امکان استفاده از هشتگ در استوری‌هاست. توصیه ما این است که در هر استوری خود از یک هشتگ استفاده کنید تا شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشید.

برای رشد سریع‌تر با اینفلوئنسرها همکاری کنید

پس از آنکه به اصطلاح «روی غلتک» افتادید، می‌توانید از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ رشد سریع‌تری داشته باشید. اما حتما قبل از صرف هزینه در این راه مطمئن شوید برنامه بلندمدت خود را می‌دانید و برای مدیریت تعداد مخاطب بیشتر آماده هستید.

در ادامه سعی کنید با اینفلوئنسرهایی همکاری کنید که مخاطب هدفشان به مخاطب هدف صفحه شما نزدیک است تا بتوانید بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشید.

در مجموع همکاری با اینفلوئنسرها فرصتی بسیار خوب برای رشد سریع‌تر است، اما لازم است این قدم را با دقت بسیار زیادی بردارید.

ارتباطات خود را گسترش دهید

آخرین نکته به نوعی تاکید بیشتر روی حرف‌هایی است که در طول این مقاله جسته و گریخته به آن‌ها اشاره کردیم. در نهایت اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است. درست مثل خیابانی است که همه آدم‌ها وسطش ایستاده‌اند و دارند فریاد می‌زنند. شما باید بتوانید با پیدا کردن هم‌صداها و دوستان بیشتر، صدای بلندتری برای شنیده شدن بسازید.

بنابراین محتوایی را تولید کنید که مخاطب شما با آن درگیر می‌شود و برای شما کامنت می‌نویسد. از طریق تولید محتوای باکیفیت با مخاطبان تعامل جدی‌تری برقرار کنید.

علاوه بر آن سعی کنید  با همکاران خود نیز در این فضا تعامل داشته باشید تا بتوانید هم افزایی بیشتری را انجام دهید. در یک کلام، برای ارتباطات خود در این فضا وقت و انرژی مناسبی را اختصاص دهید.

جمع بندی

با ۷۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه، نمی‌توان قدرت اینستاگرام را بخصوص در بازاریابی دیجیتال دست کم گرفت. ابزاری که در گذشته تنها اپلیکیشنی برای به اشتراک گذاشتن عکس بود، امروزه تبدیل به بستری برای تجربه‌های اجتماعی عمیق‌تر، شناخت هویت افراد و برندها شده است.

فرمول جدایی جذب مخاطب در این فضا چیزی نیست جز محتوای باکیفیتی که به مخاطب ارزش افزوده مناسبی را هدیه می‌کند. برای کسب موفقیت در بازاریابی اینستاگرام کافی است قواعد این بستر را به خوبی شناسایی کرده و در کنار تلاش و استمرار کمی صبر و حوصله داشته باشید.

لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که کسب و کارها در آینده احتمالا به دو دسته تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که در اینترنت حضور فعال دارند و آن‌هایی که دیگر وجود ندارند!

بنابراین همین الان به سراغ تدوین استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود و دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بروید تا نهایت استفاده را از این فرصت که امکان همراه شدن خلاقیت با بازاریابی را بیش از پیش فراهم کرده استفاده کنید.

سوالات متداول

بازاریابی اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال است که روی اینستاگرام به عنوان کانال بازاریابی، تولید محتوا و جذب مشتری تمرکز می‌کند.

چرا اینستاگرام مارکتینگ مهم است؟

اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر در دنیا، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. این موضوع در کنار تصویر محور بودن اینستاگرام باعث می‌شود که این شبکه اجتماعی یکی از بهترین و تاثیرگذارترین بسترها برای بازاریابی و فروش باشد.

بازاریابی اینستاگرام را باید از کجا شروع کرد؟

در اولین قدم، باید هدف و جامعه مخاطبان را مشخص کنید. ببینید قرار است با استفاده از اینستاگرام به کجا برسید و مخاطب‌های اصلی شما چقدر در اینستاگرام فعال هستند. سپس یک پیج بیزنسی اینستاگرام بسازید. پروفایل مناسبی داشته باشید و تولید محتوای مستمر را شروع کنید.

چطور می‌توانم در اینستاگرام مارکتینگ موفق شوم؟

ترفندهای زیادی برای موفقیت در اینستاگرام وجود دارند. انتشار منظم محتوای باکیفیت، تعامل داشتن با کاربرها، پاسخ دادن سریع و مودبانه در دایرکت و کامنت، استفاده از تمام امکانات اینستاگرام (IGTV و استوری در کنار پست) و استفاده از موشن گرافیک و اینفوگرافیک از جمله راه‌هایی هستند که باعث می‌شوند سریع‌تر در اینستاگرام موفق شوید.

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک چیست؟

چه ابزارهایی برای بازاریابی اینستاگرامی وجود دارد؟

ساده‌ترین ابزار در دسترس، بخش insight اینستاگرام است که شرح حال مفصلی از میزان فعالیت و رشد اکانت شما را نشان می‌دهد. ابزارهای آنلاینی مانند canva هم به شما در تولید محتوای اینستاگرام کمک می‌کنند و در نهایت می‌توانید از پلتفرم‌هایی مثل نوین هاب برای مدیریت انتشار محتوا استفاده کنید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن