Search
Close this search box.
بازاریابیبازاریابی دیجیتال

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید post

افیلیت مارکتینگ یک روش بازاریابی یا یک تکنیک جدید بازاریابی است. این روش نسبتا جدید تاثیر شگفت انگیزی در افزایش فروش و برندسازی دارد. البته برای گرفتن نتیجه از روش همکاری در فروش باید با اصول این نوع بازاریابی به خوبی آشنا باشید. امروزه اکثر برندها در کنار دیجیتال مارکتینگ به استفاده از افیلیت مارکتینگ روی آورده‌اند و بودجه خود را در این بخش افزایش می‌دهند. در این مقاله از آکادمی اینفوگرام قصد داریم ببینیم افیلیت مارکتینگ دقیقا چیست و چطور کار می‌کند؟

افیلیت مارکتینگ چیست؟

نام دیگر افیلیت مارکتینگ همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی است. امروزه این نوع بازاریابی در فضای آنلاین گسترش بسیاری پیدا کرده و اکثر کسب و کارها از این برای افزایش فروش و نرخ بازگشت سرمایه روش بازاریابی استفاده می‌کنند. در این نوع از بازاریابی از واسطه‌هایی برای تبلیغات استفاده می‌شود و در ازای عملکرد آن واسطه هزینه یا پورسانت پرداخت خواهد شد.

تعریف ساده‌تر از همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

بگذارید ساده‌تر بیان کنیم. سایت‌هایی هستند که موضوعات خاص یا حتی عمومی منتشر می‌کنند و بازدید بسیار بالایی نیز دارند سایر کسب و کارهای آنلاین بنرهای تبلیغاتی خود را در این سایت‌ها قرار می‌دهند تا مخاطب جذب کنند و در ازای عملکرد سایت مربوطه مبلغ پورسانت را پرداخت می‌کنند.

این روش به معنی تبلیغات نیست. زیرا برای تبلیغات شما هزینه پرداخت می‌کنید ولی در افیلیت مارکتینگ در ازای مشتری جذب شده مبلغ را پرداخت خواهید کرد. سیستم همکاری در فروش می‌تواند برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی مورد استفاده قرار بگیرد.

افیلیت مارکتینگ در عمل

افیلیت‌ها چه کسانی هستند؟

افیلیت می‌تواند یک فرد مانند یک بلاگر یا یک کمپانی باشد. افیلیت‌ها کسانی هستند که زمینه کاریشان با زمینه کاری تبلیغات دهندگان یکی بوده و در ازای قرار دادن بنر، لینک و … در سایت یا صفحه خود، محصولات یا خدمات را تبلیغ کرده و کمیسیونی به ازای هر فروش یا به ازای هر کلیک دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

صفر تا صد آموزش فروش

صاحب محصول چه کسی است؟

صاحبان محصول کسانی هستند که می‌خواهند محصول، خدمات یا به طور کلی کسب و کارشان دیده و تبلیغ شود و از این طریق افزایش فروش داشته باشند. صاحبان محصول به ازای هر مشتری یا مخاطبی که دریافت می‌کنند باید مبلغی بپردازند.

شبکه های همکاری چه کسانی هستند؟

شبکه‌های همکاری واسط بین افیلیت‌ها و صاحبان محصول هستند. این واسطه‌ها با بازار فروش، افیلیت‌ها و زمینه کاری آنها به خوبی آشنا هستند و می‌توانند بهترین گزینه برای صاحبان محصول باشند و به آنها برای انتخاب بهترین افیلیت‌ها مشاوره دهند تا نتیجه بهتری بگیرند.

مشتری چه کسی است؟

مشتری کسی است که به دنبال یک محصول یا خدمت است و برای رسیدن به هدفش، با کلیک روی لینک یا بنر وارد صفحه محصول شده و اقدام به بازدید از سایت یا خرید می‌کند. تعداد این مشتریان توسط واسطه‌ها یا افیلیت‌ها ثبت شده و به صاحبان محصول ارائه می‌شود.

روش کار بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ چگونه است؟

خب حالا که با افیلیت مارکتینگ و اجزای آن آشنا شدید شاید برایتان سوال پیش بیاید که افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند و باید از کجا شروع کنید. باید بگوییم سیستم همکاری در فروش اصلا پیچیده نیست و شما به راحتی می‌توانید بازاریابی خود را انجام دهید و پس از مدتی نیز بهترین عملکرد را داشته باشید.

سایت‌های زیادی برای تبلیغات وجود دارد. نکته مهم انواع تبلیغ است که می‌تواند به صورت متنی و تصویری باشد. نکته بعدی نحوه پرداخت پورسانت یا کمیسیون است که می‌تواند متفاوت باشد.

نحوه پرداخت کمیسیون افیلیت مارکتینگ چگونه است؟

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ سیستمی مشخص دارد اما همین سیستم ساده در هنگام پرداخت می‌تواند به روش‌های مختلفی پیاده شود.

پرداخت به ازای عمل CPA

این روش نسبت به سایر روش‌ها دقیقتر بوده و نرخ تبدیل بیشتری دارد. این روش به اینصورت است که وقتی عملی که صاحب محصول انتظار دارد انجام شود پرداخت نیز صورت می‌گیرد. حال این عمل می‌تواند خرید، عضویت در سایت، پر کردن فرم ثبت نام و … باشد.

پرداخت به ازای هر فروش CPS

در این شیوه پرداخت، صاحب محصول به دنبال مشتری است و به ازای هر فروش پورسانت پرداخت می‌شود. این پورسانت بستگی به برند و اعتبار آن چیزی بین ۴ تا ۱۰ درصد از کل فروش است.

پرداخت به ازای هر لید CPL

لید مخاطبانی هستند که به آنها مشتریان بالقوه گفته می‌شوند. این مخاطبان تبدیل به مشتریان بالفعل نشده‌اند. اصولا از این روش زمانی استفاده می‌شود که امکان فروش محصول به صورت سریع وجود ندارد. به همین دلیل با روش‌های گوناگون اطلاعات تماس این مخاطبان دریافت شده تا در زمان مناسب با برقراری ارتباطی خوب و مناسب این مشتریان بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.

روش های افیلیت مارکتینگ

پرداخت به ازای نمایش آگهی CPM

در این روش پرداخت به ازای نمایش آگهی به هر ۱۰۰۰ کاربر منحصربفرد محاسبه می‌شود. این روش بیشتر برای برندسازی استفاده می‌شود.

پرداخت به ازای کلیک CPC

در این روش پرداخت براساس میزان کلیک‌ها محاسبه می‌شود و یکی از رایجترین روش‌های افیلیت مارکتینگ است. این روش نیز مانند CPM بیشتر در جهت آگاهی از برند استفاده می‌شود.

پرداخت با تعرفه ثابت

در این روش برای قرار گرفتن آگهی روی سایت و کلیک کاربران یک هزینه ثابت دریافت شده و میزان بازدیدها، کلیک‌ها یا عکس‌العمل کاربران تاثیری در تغییر هزینه پرداختی ندارد.

تفاوت افیلیت مارکتینگ با پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

تا اینجا به  طورکامل مفهوم سیستم همکاری در فروش را توضیح دادیم. سوال بسیاری از افراد این است که افیلیت مارکتینگ با پرفورمنس مارکتینگ چه تفاوتی دارد؟

همانطور که از معنای کلمه پرفورمنس مشخص است، پرفورمنس مارکتینگ به عملکرد بستگی دارد. در واقع این روش بازاریابی، عملگراست. پرفورمنس مارکتینگ تبلیغات همراه با برندینگ است. در این روش تنها در ازای دریافت نتیجه مورد نظر پول دریافت می‌شود. به همین دلیل پرفورمنس مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک و خرده فروشان گزینه مناسبی است.

با توجه به تعریف ارائه شده از پرفورمنس مارکتینگ، این روش در واقع زیر مجموعه افیلیت مارکتینگ است.

مزایای همکاری در فروش چیست؟

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های بازاریابی برای افزایش فروش در سراسر دنیاست. به کمک این روش با هزینه‌ای معقول می‌توان به اهداف مهم در بازاریابی و افزایش فروش رسید. برخی به اشتباه این تصور را دارند که افیلیت مارکتینگ مختص برندهای بزرگ است. این تصور اشتباه است زیرا سیستم همکاری در فروش علاوه بر افزایش فروش در برندسازی کسب و کارهای کوچک نیز نقش بسزایی دارد. در ادامه به بررسی مزایای افیلیت مارکتینگ می‌پردازیم:

  • در این روش بازاریابی شما زمانی هزینه را پرداخت می‌کنید که عمل موردنظرتان انجام شده باشد. به همین دلیل این روش کاملا عملکرد محور بوده و با اطمینان بیشتری می‌توانید از این روش استفاده کنید.
  • در افیلیت مارکتینگ بسترهای زیادی برای رقابت وجود دارند به همین دلیل همیشه سعی می‌شود به شما خدمات بهتری نسبت به سایر واسطه‌ها ارائه شود.
  • این روش جز بهترین روش‌ها برای برندسازی است زیرا شرکای شما از محصولات شما تعریف کرده و این موضوع به اعتبار برند شما خواهد افزود.
  • همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است. یعنی شما هزینه‌  را در ازای گرفتن نتیجه پرداخت می‌کنید.
  • افیلیت مارکتینگ با افزایش ترافیک سایت باعث افزایش فروش می‌شود.
مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

معایب همکاری در فروش چیست؟

هر روشی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. بازاریابی پورسانتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. معایب این روش موجب می‌شود چالش‌های برای افیلیت مارکترها یا صاحبان محصول پیش آید. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین معایب روش همکاری در فروش می‌پردازیم.

  • ناشران یا همان واسطه‌ها در اکثر مواقع کنترلی بر برنامه افیلیت مارکتینگ ندارند. آنها مجبور می‌شوند به قوانین تبلیغ دهنده احترام بگذارند زیرا ممکن است یک کمپین فقط برای مدت محدودی جواب دهد.
  • ناشران و تبلیغ دهندگان در برخی مواقع هیچ کنترلی روی رقبای خود ندارند. این رقبا می‌توانند با کمی خلاقیت، دریافت هزینه کمتر و نتیجه بهتر گوی رقابت را بدزدند.
  • هر کاربر حتی اگر تبدیل به مشتری شود در بیشتر مواقع تنها یکبار روی لینک کلیک می‌کند. به همین دلیل ناشران باید همیشه باید به دنبال مشتریان بالقوه باشند.
  • تضمینی برای رسیدن به درآمد مورد نظر کسب و کارها نیست. اکثر کسب و کارها می‌توانند از این روش نتیجه مطلوب بگیرند ولی تضمین قطعی وجود ندارد.
  • اسپمرها و ترافیک دزدها از بزرگترین مشکلات ناشران هستند. یعنی ممکن است تبلیغ شما کلیک‌های غیرواقعی و بی فایده بگیرد یا کمیسیونی که شما می‌پردازید در اختیار سایر افراد قرار بگیرد.

چگونه در افیلیت مارکتینگ موفق شویم؟

گفتیم سیستم همکاری در فروش سیستم پیچیده‌ای نیست. حتی شاید بسیار ساده به نظر برسد. اما اگر این تکنیک به درستی انجام نشود نتیجه خوبی نیز نخواهید گرفت. به همین دلیل در ادامه اصولی مهم را برایتان بیان می‌کنیم که با رعایت آنها می‌توانید بهترین نتیجه ممکن از سیستم همکاری در فروش را بگیرید.

  • اولین مورد این است که شناخت کامل و درستی از مخاطبان خود داشته باشید.  با توجه به مخاطبانتان باید محتوای خود را در سایر سایت‌ها منتشر کنید. در اینصورت احتمال اینکه کلیک‌ها تبدیل به فروش شوند بسیار بیشتر خواهد بود. پس محتوای منتشر شده شما باید همسو با کسب و کار و مورد علاقه مخاطبانتان باشد. برای این کار تعیین پرسونای مخاطبان بسیار کمک کننده و حتی ضروری است.
  • صداقت مهمترین چیزی است که باید در کار خود مد نظر قرار دهید. اگر کاربران احساس کنند برای دستیابی به فروش بیشتر بزرگنمایی می‌کنید اعتمادشان را به برند شما از دست می‌دهند و رفته رفته تعداد کلیک‌هایتان کمتر می‌شود.
  • سعی کنید محتوایی با کیفیت بالا درست کنید. استفاده از محتوای جذاب، ساده و صادقانه ، استفاده از تصاویر و رنگ‌های درست و باکیفیت و … باعث جذب کاربر می‌شود. پس برای تولید محتوای با کیفیت وقت بگذارید.
  • سعی کنید از تمامی روش‌های افیلیت مارکتینگ استفاده کنید و تنها روی یک روش متمرکز نشوید. هر کدام از روش‌ها و تکنیک‌های بازاریابی پورسانتی مزایایی دارد که بهتر است آنها را تجربه کنید.

رایجترین کانال‌ها برای افیلیت مارکتینگ چیست؟

به نظرتان بهترین کانال برای سیستم همکاری در فروش چیست؟ شما اکثرا از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنید؟ در ادامه رایجترین کانال‌ها برای افیلیت مارکتینگ معرفی می‌کنیم. از لفظ رایج استفاده کردیم زیرا بهترین کانال متناسب با هر کسب و کاری متفاوت خواهد بود.

اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها کسانی هستند که روی سایر افراد تاثیر می‌گذارند. این افراد در فضای آنلاین فالوورهای زیادی دارند و می‌توانند از طریق نشر محتوا در صفحات خود افراد زیادی را متقاعد به خرید از شما کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از بهترین روش‌ها در سیستم همکاری فروش است. البته هزینه این روش بالا بوده و همه‌ی برندها توان پرداخت هزینه‎‌های آن را ندارند.

بلاگرها و میکروبلاگرها

 بلاگرها و میکروبلاگرها نیز گزینه خوبی برای افیلیت مارکتینگ هستند. این افراد فالوور بالایی دارند( البته نه به اندازه اینفلوئنسرها) و در یک زمینه خاص به تولید محتوا می‌پردازند. افرادی که به محتوای بلاگرها علاقه‌مند هستند انها را دنبال کرده و اصولا وفاداری بالایی نیز دارند. هزینه این روش به نسبت اینفلوئنسر مارکتنیگ مناسبتر بوده و برای کسب و کارهای کوچک نیز استفاده از این روش امکان پذیر است.

وب سایت‌های پر بازدید

وب سایت‌هایی با هدف جذب مخاطب به صورت میلیونی طراحی و ساخته می‌شوند و با محتوای باکیفیتی که دارند هر روزه بازدید بالایی دارند. انواع تبلیغات در این سایت‌ها باعث می‌شود افراد بیشتری به سمت وب سایت مقصد فرستاده شوند و از این طریق فروش افزایش می‌یابد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یک روش قدیمی است اما هنوز هم از آن استفاده می‌شود. از ایمیل مارکتینگ در بازاریابی افیلیت نیز استفاده می‌شود. به این طریق که افیلیت‌ها لیست بزرگی از ایمیل کاربران دارند و از این طریق کالا یا خدمات فروشندگان را تبلیغ می‌کنند. در انتها پس از هر خرید پورسانت خود را دریافت می‌کنند.

بهترین نمونه‌های همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

آمازون اولین برندی بود که از سیستم افیلیت استفاده کرد. در واقع آمازون بنیان گذار افیلیت مارکتینگ است. در حال حاضر با گذشت سالهای زیاد هنوز هم آمازون بهترین گزینه برای همکاری در فروش است.

نمونه ایرانی شبیه به آمازون دیجی کالا است که از افیلیت مارکتینگ استفاده می‌کند. البته سیستم‌های افیلیت بسیاری در ایران وجود دارد. دیجی کالا یکی از محبوبترین و شناخته شده‌ترین ها است، طوری که تا کنون حدود ۴۴ هزار نفر در این سیستم ثبت نام کرده‌اند.

سخن آخر

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و توانسته باشیم اطلاعات کافی و مفید در اختیارتان قرار دهیم. دیدید که افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش به هیچ عنوان پیچیده نیست. با این حال با رعایت اصولی خاص می‌توان از این روش به بهترین نتیجه رسید. استفاده از افیلیت مارکتینگ علاوه بر اینکه باعث افزایش فروش برند خواهد شد، در آگاهی از برند نیز تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن