Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

CPC چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید post

CPC که مخفف عبارت Cost Per Click است، یک معیار حیاتی در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آید. CPC درواقع میزان هزینه‌ای است که برای هر کلیک کاربر روی تبلیغ شما پرداخت می‌شود و این اطلاعات ارزشمند به شما کمک می‌کند تا در نهایت با بهبود فعالیت‌های تبلیغاتی خود سعی کنید هزینه بازاریابی خود را کاهش دهید.

با این مقدمه کوتاه در ادامه مقاله آکادمی اینفوگرام با ما همراه باشید تا اصطلاح CPC را عمیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

CPC چیست؟

CPC مقدار هزینه‌ای است که شما به ازای هر کلیک در تبلیغات بسترهایی مانند گوگل ادوردز می‌پردازید. این هزینه بر اساس معیارهای مختلفی از جمله ماکسیمم قیمت پیشنهادی شما (maximum bid)، امتیاز کیفی شما (Quality Score) و رتبه پیشنهادی دیگر تبلیغ‌کنندگان (Ad rank) مشخص می‌شود.

CPC در تبلیغات شما نقشی بسیار حیاتی را بازی می‌کند. چرا که اگر مقدار آن از حد مشخصی بیشتر باشد، تبلیغات شما بازدهی لازم یا در اصطلاحات بازاریابی ROI مناسب نخواهد داشت.

تفاوت CPC  با PPC چیست؟

CPC همانطور که اشاره شد مخفف عبارت Cost Per Click است و به مقدار هزینه‌ای اشاره دارد که شما به ازای هر کلیک کاربر پرداخت می‌کنید. در مقابل PPC که مخفف عبارت Pay-Per-Click است در واقع به نوع تبلیغات کلیکی که به ازای هر کلیک مبلغی پرداخت می‌شود می‌گویند. بنابراین CPC هزینه‌ای است که به ازای هر کلیک در تبلیغات PPC پرداخت می‌شود. این دو عبارت معنای بسیار نزدیکی دارند و گاها ممکن است به جای همدیگر نیز استفاده شوند.

فرمول محاسبه CPC  چیست؟

در تبلیغات PPC فرمول بسیار ساده و رایجی جهت محاسبه CPC وجود دارد. این فرمول به شرح زیر است:

رتبه تبلیغ رقبای شما تقسیم بر امتیاز کیفی شما به علاوه یک دهم

CPC

این فرمول به شما کمک خواهد کرد که مقدار هزینه‌ای که به ازای هر کلیک باید پرداخت کنید را با دقت خوبی تخمین بزنید.

CPC چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان CPC در بسترهای مختلف تبلیغاتی بر اساس معیارهای متفاوتی محاسبه می‌شود. اما پرطرفدارترین بستر این نوع تبلیغات در ایران را می‌توان Google Ads دانست که برای محسابه نرخ CPC آن سه مورد زیر در نظر گرفته می‌شود:

حداکثر مبلغ پیشنهادی یا Maximum bid

اولین معیار مهمی که تاثیر مستقیمی روی میزان پرداخت شما به ازای هر کلیک می‌گذارد، حداکثر مبلغ پیشنهادی شما است.

Maximum bid در واقع بیشترین مقداری است که شما تمایل دارید به ازای هر کلیک پرداخت کنید. ممکن است هزینه پرداختی شما به ازای هر کلیک کمتر از حداکثر مبلغی باشد که تعیین می‌کنید اما به صورت کلی باید مشخص کنید که محدوده پرداختی شما در نهایت تا چه قدر خواهد بود.

رتبه تبلیغات یا Ad rank

رتبه تبلیغات نیز تاثیر زیادی روی میزان پرداختی شما دارد. Ad rank معیاری است که کیفیت و جایگاه تبلیغ شما را در مقایسه با رقیب‌هایتان تعیین می‌کند. این رتبه به عوامل مختلفی از جمله مبلغ پیشنهادی شما، موضوع جست و جوی افراد و موارد دیگر این چنینی بستگی دارد.

امتیاز کیفی یا Quality Score

گوگل ادوردز به تبلیغ شما یک امتیاز مشخص می‌دهد. این امتیاز بر اساس CTR تبلیغ شما  ( click-through rate)، کیفیت صفحه فرود (لندینگ پیج) و میزان ارتباط جست و جوی کاربران با متن تبلیغ شما (Keyword relevancy) مشخص می‌شود. شما باید کلمات کلیدی درستی انتخاب کرده و برای هر کدام صفحه فرود کارآمدی را در نظر بگیرید تا امتیاز کیفی شما نزد گوگل بیشتر شود.

جمع بندی

CPC یا همان مقدار هزینه به ازای هر کلیک، یکی از بهترین معیارها برای اندازه‌گیری و کیفیت‌سنجی تبلیغات کلیکی PPC است. با دانستن مقدار هزینه بر اساس هر کلیک می‌توان برای بهبود و کاهش عدد این معیار برنامه‌ریزی کرد و با بهبود مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد (از جمله کیفیت محتوای تبلیغ کلیکی، لندینگ پیج‌ها و…) به مرور زمان با صرف هزینه کمتر نتایج بهتری را خلاق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن