Search
Close this search box.
بازاریابیبازاریابی دیجیتال

نرخ بازگشت سرمایه چیست و ROI چگونه محاسبه می‌شود؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه، یک اصطلاح تجاری متداول در کسب و کارها است. با استفاده از نرخ بازگشت سرمایه، بازدهی مالی یک کسب و کار در گذشته و بازدهی بالقوه در آینده مشخص می‌شود. برای مدیران ارشد و اجرایی یک پروژه، نرخ بازگشت سرمایه بسیار مهم است، چرا که ROI میزان موفقیت سرمایه‌گذاری که روی یک کار انجام شده را مشخص می‌کند.

نرخ بازگشت سرمایه معمولا به شکل درصد یا نسبت نمایش داده می‌شود و این رقم چیزهای مختلفی را از جمله، میزان بازگشت مالی پروژه و بهره‌وری آن را شفاف می‌کند.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا درباره نرخ بازگشت سرمایه بیشتر صحبت کنیم و بررسی کنیم که ROI چگونه محاسبه می‌شود؟

ROI یا نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

به طور کلی نرخ بازگشت سرمایه سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری را در رابطه با هزینه اولیه آن اندازه‌گیری می کند. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به کسب و کارها کمک می‌کند تا سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری خود را در رابطه با هزینه‌های اولیه اندازه گیری کنند. ROI روی تصمیمات مالی مختلفی که یک کسب و کار میگیرد، اغلب تاثیر مستقیم می‌گذارد.

برخی از هزینه‌ها به صورت مستقیم  نرخ بازگشت ندارند. مثلا تعمیر صندلی یکی از کارمندان در دسته هزینه‌های غیر مستقیم قرار دارد. اما تمام این هزینه‌ها در سرمایه‌گذاری کلان یک کسب و کار محاسبه می‌شود.

در بسیاری از موارد ROI برای محاسبه ارزش یک سرمایه گذاری استفاده می‌شود. برای مثال یک سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌خواهد قبل از ایجاد هرگونه تعهدی بداند که نرخ بازگشت سرمایه بالقوه یک مجموعه چه قدر خواهد بود. در موارد اینچنینی محاسبه بازگشت سرمایه بالقوه یا واقعی شرکت معمولا با تقسیم درآمد یا سود سالانه شرکت بر میزان سرمایه اصلی یا فعلی انجام می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت که ROI کاربردهای مختلفی در یک کسب و کار دارد و رشد یا سقوط وجوه سرمایه‌گذاری شده در یک کار را اندازه گیری می‌کند.

چرا نرخ بازگشت سرمایه اهمیت بسیار زیادی دارد؟

تنها زمانی کسب و کارهای کوچک می‌توانند راه رشد و پیشرفت خود را به درستی ادامه دهند که هزینه‌های خود را هوشمندانه مدیریت کنند و نرخ بازگشت سرمایه خود را با دقت محاسبه کنند.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به شما کمک می‌کند تا یک سرمایه‌گذاری اشتباه را تا ابد ادامه ندهید! ادامه دادن هزینه‌های خود برای اهداف اشتباه راهی برای ورود به ورطه ورشکستگی و سقوط یک کسب و کار است. محاسبه دقیق ROI از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند.

در نهایت باید گفت که نرخ بازگشت سرمایه ثمره درخت کسب و کارتان یا فقدان وجود آن را به صورت شفاف به شما نشان می‌دهد. برای همین است که بررسی دقیق آن اهمیت زیادی دارد.

چه نرخ بازگشت سرمایه‌ای خوب است؟

نرخ بازگشت سرمایه خوب برای هر کسب و کار و میزان سرمایه‌گذاری متفاوت است. همچنین معیار نرخ بازگشت سرمایه بر اساس نوع سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود، متفاوت است.

برای مثال ممکن است شما تصمیم بگیرید تجهیزات و محیط کار را نوسازی کنید. در این صورت معیار نرخ بازگشت سرمایه خوب برای شما احتمالا بازدهی کارمندان خواهد بود.

یا اگر روی بازاریابی خود سرمایه‌گذاری کنید و آموزش مارکتینگ ببینید، معیار یک ROI خوب میزان فروش شما خواهد بود. به طور کلی یک ROI دو رقمی برای تازه‎‌کارها، نرخ بازگشت سرمایه خوب به شمار می‌رود و اگر نتیجه خوبی گرفتید، حتما باید دلایل آن را بررسی کنید تا روی مواردی که باعث موفقیت شما شدند سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهید.

به طور کلی کسب و کاری موفق است که با بررسی دقیق نرخ بازگشت سرمایه خود در بخش‌های مختلف، به صورت دقیق می‌داند که باید سرمایه‌گذاری خود را روی چه مواردی انجام دهد تا در نهایت ROI خود را هر روز بیش از پیش  بهبود دهد.

نحوه محاسبه ROI یا نرخ بازگشت سرمایه چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که سود خالص را بر میزان سرمایه‌گذاری که انجام شده تقسیم کنید:

ROI= سود خالص/میزان سرمایه گذاری * ۱۰۰

نرخ بازگشت سرمایه ROI

راه دیگری که برای محاسبه ROI وجود دارد این است که سود یک سرمایه‌گذاری را منهای هزینه‌های آن کنید و نتیجه را تقسیم بر هزینه‌ها کنید:

ROI= (مقدار سرمایه گذاری – هزینه‌ها)/ هزینه‌ها

نرخ بازگشت سرمایه ROI

برای مثال اگر شما یک خانه را به مبلغ یک میلیارد تومان خریداری کنید و بعد از سه سال آن را به قیمت یک میلیارد و دویست میلیون تومان بفروشید، طبق فرمول دوم نرخ بازگشت سرمایه شما ۱۲% است.

معرفی نرم‌افزار محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

هر کاربر بسته به نیازهای مختلفی که دارد، از نرم‌افزار متفاوتی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه استفاده می‌کند.

به طور کلی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه با استفاده از نرم‌افزارهای ساده برای گوشی‌های همراه گرفته تا نرم‌افزارهای پیچیده کامپیوتری قابل انجام است. برای دانلود نرم افزارهای موبایل کافی است در گوگل پلی یا بسترهای مشابه در گوشی‌های IOS یک جستجوی ساده انجام دهید.

در کامپیوتر هم نرخ بازگشت سرمایه با استفاده از برنامه‌های مختلفی مثل اکسل، CMR و کامفار قابل محاسبه است.

مزایای استفاده از ROI چیست؟

مهم‌ترین ویژگی استفاده از ROI این است که درک سود و تأثیر سرمایه گذاری در تجارت شما می‌تواند هنگام تصمیم گیری برای کسب و کار شما بسیار حیاتی باشد.

علاوه بر آن دو مزیت اصلی دیگر در استفاده دقیق و درست از نرخ بازگشت سرمایه وجود دارد:

 تحلیل و آنالیز پروژه‌ها، ویژگی مهم نرخ بازگشت سرمایه

ROI به صاحبان کسب و کارها امکان بررسی و آنالیز پروژه‌های کوچک و بزرگ و میزان موفقیتشان در بلند مدت را فراهم می‌کند. شما می‌توانید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را تعیین کرده و با استفاده از نرخ بازگشت سرمایه میزان موفقیت و دستیابی به اهداف خود را بسنجید.

ارزیابی مالی کسب و کار، تعیین وضعیت حیات فعالیت شما

نرخ بازگشت سرمایه امکان ارزیابی مالی کسب و کار یا فعالیت شما را به خوبی فراهم می‌کند. حیات یک کسب و کار هم به همین ارزیابی مالی بستگی دارد. اگر نرخ بازگشت سرمایه کسب و کار شما پایین‌تر از میانگین حوزه تجارت آن است، لازم است سریعا استانداردها و شرایط جدیدی را برای بیرون رفتن از آن وضعیت در نظر بگیرید.

محدودیت‌های استفاده از ROI  چیست؟

با محاسبه نرخ بازگشت سرمایه می‌توانید آینده‌نگری دقیق‌تر و منطقی‌تری برای آینده کسب و کار خود ترسیم کنید، اما باید بدانید که نرخ بازگشت سرمایه هم محدودیت‎‌ها و معایب خاص خود را دارد.

در ادامه به چند محدودیت ROI اشاره می‌کنیم:

ROI به تنهایی کافی نیست

جریان نقدی یا همان کش فلوی کسب و کار شما به صورت مستقیم در نرخ بازگشت سرمایه شما لحاظ نشده، بنابراین بررسی سلامت یک کسب و کار تنها با در نظر گرفتن ROI به صورت کامل و دقیق قابل انجام نیست.

برای مثال ممکن است ROI شما ۵% محاسبه شود، اما طبق کش فلو یک سرمایه‌گذاری بسیار پرهزینه به شمار برود. بنابراین برای بررسی میزان موفقیت کسب و کار خود، هرچند که باید نرخ بازگشت سرمایه را به صورت دقیق محاسبه و از آن استفاده کنید، اما نباید تنها همین یک معیار خاص را در نظر بگیرید. برای بررسی وضعیت کسب و کار خود تمامی جوانب را در نظر داشته باشید.

محاسبه  ROI به درک کامل آینده نیاز دارد

اگر هنوز اعداد دقیقی برای هزینههای آینده ندارید، یا اگر اعداد محاسبه شده ممکن است در آینده تغییرات زیادی داشته باشد، ROI شما درست محاسبه نمی‌شود.

برای مثال اگر میزان سود شما در آینده تغییرات زیادی دارد، محاسبه ROI بسیار سخت است.

ROI فقط میزان موفقیت مالی مجموعه شما را می‌سنجد

برای مثال خرید کامپیوترها و میزهای جدید برای کارمندان یک مجموعه می‌تواند تاثیر منفی روی نرخ بازگشت سرمایه بگذارد اما این کار به راضی ماندن کارمندان شما و وفاداری بیشتر آن‌ها به مجموعه کمک می‌کند.

در واقع ROI منافع غیرمالی یک سرمایه‌گذاری را در نظر نمی‎گیرد و لزوما همیشه قابل اتکا نیست.

جمع بندی

نمی‌توان ادعا کرد که روش‌های محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI دقیق هستند. همه این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا به یک تقریب مناسب از وضعیت خود برسید. در کنار این روش‌، لازم است از روش‌هایی که به بررسی دقیق‌تر اوضاع کمک می‌کنند هم استفاده کنید.

با این وجود، استفاده از ROI در کنار ابزارهای دیگر برای سنجش میزان موفقیت یک کمپین، پروژه یا فعالیت‌های یک کسب و کار بسیار حیاتی است.

بسیاری از کسب و کارها با محاسبه نرخ بازگشت سرمایه خود در تبلیغات و روش‌های بازاریابی مختلف، میزان موفقیت خود را مرحله به مرحله بیشتر می‌کنند.

سوالات متداول

نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ بازگشت سرمایه با استفاده از روش‌های مختلفی محاسبه می‌شود. یکی از آن‌ها این است که سود خالص را بر میزان سرمایه‌گذاری که انجام شده تقسیم کنید. روش دیگر این است که سود یک سرمایه‌گذاری را منهای هزینه‌های آن کنید و نتیجه را تقسیم بر هزینه‌ها کنید.

چه نرم‌افزارهایی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه وجود دارد؟

نرخ بازگشت سرمایه با استفاده از برنامه‌های مختلفی مثل اکسل، CMR و کامفار قابل محاسبه است.

ROI چیست؟

 ROI مخفف کلمه return on investment در زبان انگلیسی است. در زبان فارسی این عبارت به نرخ بازگشت سرمایه ترجمه شده است. به طور کلی نرخ بازگشت سرمایه سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری را در رابطه با هزینه اولیه آن اندازه‌گیری می کند.

چه نرخ بازگشت سرمایه‌ای خوب است؟

RIO خوب با توجه به اینکه کسب و کار شما در چه حوزه‌ای فعال است، چه میزان سرمایه‌گذاری اولیه داشته و عوامل بسیار دیگری متغیر است. به طور کلی یک ROI دو رقمی برای تازه‌کارها می‌تواند مناسب باشد.

KPI بازاریابی چیست؟

KPI مخفف عبارت Key Performance Indicator  به معنای شاخص کلیدی عملکرد و نوعی متغیر قابل اندازه‌گیری است که نشان می‌دهد چگونه یک شرکت به اهداف کلیدی کسب‌وکار خود رسیده است. شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی معیارهای خاص و عددی انواع بازاریابی بازاریابی خدمات و … هستند که برای ارزیابی میزان موفقیت یک کمپین بازاریابی و سنجش پشرفت آن، در رسیدن به یک هدف مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد

‫۲ دیدگاه ها

  1. فکر میکنم سود باید منهای هزینه و بعد تقسیم بر هزینه بشه برعکس حساب کردید در تصویر قرار دادین اصلاح کنید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن