Search
Close this search box.
بازاریابی محتواییبازاریابی دیجیتال

صفر تا صد تولید محتوای بلاگ

۳/۵ - (۲ امتیاز)

تا به حال به این فکر کردید که چه قدر محتوا در فضای اینترنت وجود دارد؟ طبق برآوردهایی که در سال ۲۰۱۶ انجام شده و به گزارش searchengineland دست کم ۱۳۰ تریلیون صفحه جدید در اینترنت ایجاد شده است. این عدد احتمالا در چهار سال گذشته با رشد چمشگیری هم همراه شده.

ممکن است برای شما که در حال خواندن این مطلب هستید و به دنبال تولید محتوای بهتر برای بلاگ می‌گردید، این آمار ناامیدکننده به نظر برسد. شاید از خود بپرسید که چطور می‌توانم انتظار داشته باشم که محتوای من در این اقیانوس بی‌انتها دیده شود؟

اما لازم نیست بد به دلتان راه بدهید! حقیقت این است که ۹۰% این صفحات ارزش خیلی کمی برای مخاطب خود ایجاد می‌کنند و عملا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بنابراین اگر محتوای خوب و باارزش تولید کنید، حتما برای دیده شدن شانس‌های زیادی خواهید داشت.

تولید محتوای مناسب برای بلاگ به زمان و پشتکار زیادی نیاز خواهد داشت، اما آورده‌های بسیاری را هم برای شما به ارمغان خواهد آورد.

در این مقاله همراه ما باشید تا به صفر تا صد تولید محتوای برای بلاگ بپردازیم.

پست بلاگ چیست؟

پست بلاگ، محتوایی است که در بخش وبلاگ یا همان بلاگ یک سایت منتشر می‌شود. پست بلاگ این امکان را فراهم کرده تا افراد و کسب و کارها، داستان برند، دیدگاه‌ها و نظرات خود را منتشر کرده و با مخاطبان خود در تعامل باشند.

اما چگونه می‌توانیم برای بلاگ خود محتوای جذاب تولید کنیم؟ در ادامه همراه ما بمانید تا به این سوال پاسخ دهیم.

فرمول جادویی یک محتوای بلاگ جذاب چیست؟

تولید محتوا یک مهارت است. مهارتی که با چاشنی تجربه می‌تواند نتایج درخشانی را خلق کند. در واقع راستش را بخواهید، فرمول جادویی خاصی برای تولید محتوای جذاب چه در بستر بلاگ چه در بسترهای دیگر وجود ندارد!

اما سوالاتی هستند که قبل از انتشار محتوا و در زمان تولید آن باید بارها از خود بپرسید، سوالاتی مثل اینکه:

  • چرا باید کسی به خواندن کل این پست وبلاگ یا مصرف این محتوا ادامه دهد؟
  • چه چیزی باعث می‌شود مخاطبان من باز هم برای استفاده از محتوای تولید شده برگردند؟
  • اصلا به طور کلی این محتوا قرار است چه ارزشی را ارائه کند؟

شاید این سوالات خیلی ساده به نظر برسد، اما به جرات می‌توان گفت که پیدا کردن و عملی کردن جواب‌های درست برای چنین سوالاتی اصلا راحت نخواهد بود و باید کفش آهنین پوشیده و آماده مبارزه و تجربه کردن باشید!

با این حال ساده‌ترین تعریف از فرمول جادویی یک محتوای بلاگ خوب، محتوایی است که آموزنده و در عین حال سرگرم‌کننده باشد. محتوای بلاگ شما باید جواب سوالات مخاطبان را به خوبی پوشش دهد و در حل چالش‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موثر واقع شود.

محتوایی برنده‌ است که قبل از هر فرد دیگری برای خود شما جدید و مفید باشد. بسیاری از محتواهایی که در اینترنت وجود دارند بیشتر شبیه به شعارند و در عمل کاربردی ندارند! حتما باید تلاش کنید که حرف‌ها و راهنمایی‌های کاربردی را به مخاطبان خود ارائه کنید.

تولید محتوای وبلاگ

چگونه تولید محتوای بلاگ را شروع کنیم؟

از کلیات بگذریم و برسیم به جزئیات. حالا دیگر وقت عمل است! چطوری تولید محتوای بلاگ را شروع کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این سوال بپردازیم:

مخاطب خود را بشناسید

قبل از دست به قلم شده و تولید محتوا را شروع کنید، باید تصویر شفافی از مخاطبان خود داشته باشید. برای آنکه این کار را بهتر انجام دهید، جواب چند سوال مثل اینکه «مخاطبان شما چه چیزی را نیاز دارند که بدانند؟» را بررسی کنید. بر اساس نیاز آن‌ها، کلماتی که دربارشان قرار است محتوا تولید شود مشخص خواهد شد. علاوه بر آن شناخت مخاطبان در تک تک جزئیات محتوای تولید شده توسط شما هم تاثیرگذار است.  به عنوان مثال اگر مخاطبان شما جوانانی هستند که می‌خواهند کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند، این توصیه که «در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید» برای آن‌ها چیز جدیدی نیست!

چرا که خود آن‌ها در این فضا زندگی کرده‌اند و اهمیت این بسترها را به خوبی می‌دانند. چیزهای جدیدی را عنوان کنید که برای آن‌ها هم جدید باشد.

رقبای خود را تحلیل کنید

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر همواره در تلاشند تا با به کارگیری الگوریتم مناسب، باکیفیت‌ترین و مرتبط‌ترین محتوای ممکن را به کاربران خود نمایش دهند. وقتی قرار است درباره موضوعی تولید محتوا کنید، همان موضوع را جستجو کنید تا ببینید رقبای شما که نتایج خوبی گرفتند، چه محتوایی را ارائه داده‌اند.

تولید محتوای وبلاگ

علاوه بر آن در پایین نتایج جستجو کلمات مرتبطی که توسط مخاطبان جستجو شده‌اند را می‌بینید و برای کامل کردن محتوای بلاگ خود و جواب دادن به سوالات آن‌ها می‌توانید از این نتایج مرتبط استفاده کنید.

عناوین جذاب بنویسید

اگر محتوای شما، عنوان مناسبی نداشته باشد، متاسفانه تمام زحماتی که کشیدید نتیجه خاصی را برای شما به همراه نخواهد داشت! به هر حال زمانه ما در دنیای اینترنت، خوب یا بد این شکلی شده. ما آدم‌ها یک کتاب را از جلدش قضاوت می‌کنیم و یک مقاله را از روی عنوانش.

در انتخاب عنوان عجله نکنید. خیلی وقت‌ها بعد از پایان نگارش یک محتوا می‌توانید عنوان بهتری را انتخاب کنید. علاوه بر آن عنوان رقبایتان هم بررسی کنید تا در نهایت بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

مقدمه‌ای چالش برانگیز برای محتوای‌تان بنویسید

مقدمه محتوایی که تولید می‌کنید باید آنقدر جذاب باشد تا ذهن مخاطب را به چالش بکشد و او را تا آخر مقاله با خود همراه کند. در اولین بخش مقاله باید بتوانید به سرعت توجه مخاطب را جلب کنید و شروع هیجان انگیزی داشته باشید. مقدمه باید در یک پاراگراف کوتاه خلاصه شده و در عین کوتاه بودن، در ذهن مخاطب علامت سوال ایجاد کند، اگر این کار را به درستی انجام دهید، بخش زیادی از مسیر شما آسفالت و هموار خواهد بود!

تولید محتوای وبلاگ

محتوای چشم نواز خلق کنید!

مخاطبی که پا به صفحه شما گذاشته یک مسافر است. مسافری که آمده تا جواب سوال‌های خود را بگیرد. اگر برای او مسیر جذابی خلق نکنید، رفیق نیمه راه می‌شود و می‌رود! بنابراین اولین شرط برای داشتن یک محتوای چشم نواز، به کارگیری یک ساختار منطقی است. ساختاری که یک شروع و پایان مناسب داشته باشد و در طول سفر هم خوراک مناسبی را عرضه کند.

علاوه بر آن در یک پست بلاگ، متن شما باید از تمام ظرفیت‌های بصری ممکن برای آنکه چشم‌نوازتر باشد، بهره ببرد. برای مثال از بولت (لیست کردن موارد مختلف) و کوت کردن (نقل قول کردن) و دیگر ابزارهای در دسترس برای راحت‌تر خوانده شدن محتوای خود استفاده کنید.

تا حد ممکن هم ویدیو و تصاویر خوب به محتوای خود اضافه کنید. به گزارش MOZ بلاگ پست‌هایی که ویدیو دارند، ۲۶۷% لینک بیشتری دریافت می‌کنند.

محتوای تولید شده را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید

چالش بین سئو و محتوا همیشه بین تولیدکنندگان وجود دارد. از طرفی هیچ وقت نباید تجربه کاربر را به خاطر موتورهای جستجو خراب کنید و از طرف دیگر نباید به موتورهای جستجو بی‌تفاوت باشید. در این میان هدف، پیدا کردن یک تعادل منطقی بین آن‌ها است.

بخش بزرگی از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها را افرادی که در موتورهای جستجو به دنبال جواب سوال خود می‌گردند تشکیل می‌دهند که به اصطلاح به آن‌ها جستجوهای ارگانیک می‌گوییم. برای آنکه محتوای بلاگ خود را برای این دسته در دسترس پذیرتر کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • به عنوان متا توجه ویژه‌ای داشته باشید
  • توضیحات متا را با دقت و اصول سئو کامل کنید
  • محتوای خود را بر اساس کلمه کلیدی مد نظر خود بهینه‌سازی کنید
  • به تصاویر خود توضیحات مناسبی اضافه کنید
  • استفاده از لینک‌های داخلی را در پست بلاگ خود فراموش نکنید

بازبینی را فراموش نکنید

چطوری می‌توانیم از بقیه انتظار داشته باشیم که محتوای ما را چند بار مصرف کنند یا به آن توجه کنند زمانی که خودمان به آن بی‌توجهی می‌کنیم؟ چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مخاطب از محتوای ما استفاده کند زمانی که متن ما پر از ایرادات نگارشی و غلط‌های فحاش تایپی است؟

قبول داریم که بازخوانی محتوایی که می‌نویسید گاهی اوقات ماموریت غیرممکن است و مثل بلند کردن صد کیلو آهن است، اما لطفا به این احساس غلبه کنید. بر هیجانی یا خستگی بعد از اتمام کار غلبه کنید و دوباره محتوای خود را با دقت بررسی کنید. سعی کنید ایرادات خودتان را قبل از آنکه دیگران ببینند، خودتان ببینید و آن‌ها را رفع کنید. بازبینی و انتشار یک نسخه شسته و رفته شاید مهم‌ترین بخش ماجرا باشد.

جمع بندی را به اندازه پاراگراف اول جدی بگیرید

آخرین بخش محتوا دقیقا به اندازه اولین بخش آن اهمیت دارد. اینجا جایی است که باید یکبار دیگر تمام چیزهایی که با مخاطبان خود در میان گذاشتید را خیلی سریع بررسی کنید تا اگر سردرگمی پیش آمده به خوبی آن را حل و فصل کنید.

از این قسمت برای انگیزه دادن به مخاطب خود هم می‎‌توانید استفاده کنید. تمام مسیر را مخاطبان به دنبال جواب‌های خود پشت سر شما حرکت‌ کرده‌اند و حالا در آخرین بخش خوب است که شما پشت سر آن‌ها حرکت کرده و آن‌ها را رو به جلو هل دهید.

همچنین در بخش جمع بندی استفاده از یک دعوت به اقدام یا همان کال تو اکشن را هم فراموش نکنید. کال تو اکشن باید راحت و قابل فهم باشد. مثلا اگر از همین مقاله خوشتان آمده لطفا آن را به دوستانتان هم ارسال کنید!

توزیع مناسبی داشته باشید


تنها تولید محتوا کافی نیست. شما بهترین محصول دنیا را هم که تولید کنید، اگر بازاریابی مناسبی نداشته باشید، موفقیتی حاصل نخواهد شد. پیدا کردن مخاطب مناسب و توزیع محتوا به اندازه تولید محتوا اهمیت دارد و خیلی وقت‌ها به اندازه مرحله تولید از شما زمان می‌گیرد. از بسترهای مختلف برای توزیع مناسب محتوای بلاگ خود استفاده کنید. برای مثال تکه‌ای از محتوا را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید و مخاطبان را برای خواندن محتوای کامل به سایت خود دعوت کنید.

۵ ایده برای تولید محتوای بلاگ

تا اینجا با ساختار کلی یک محتوای خوب آشنا شدیم. اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر شویم، از چه چیزهایی باید در بخش بلاگ خود محتوا تولید کنیم؟ چه موضوعاتی را پوشش دهیم؟ در ادامه به بررسی چند ایده برای تولید محتوای بلاگ می‌پردازیم:

سوالات متداول را به پست تبدیل کنید

هر از چندگاهی یکی از  سوالات موجود در قسمت سوالات متداول را به یک محتوای جامع و کامل تبدیل کنید. البته سوالات این بخش نیز محدود هستند اما با یک جستجوی دقیق در گوگل می‌توانید سوالات بیشتری به دست آورده و به آنها جواب دهید. در اینصورت محتوای جذاب و کاربردی در سایت خود خواهید داشت که مشکلات مردم را حل می‌کند.

اخبار مرتبط با کسب و کار خود را پوشش دهید

اخبار چیزی است که مردم همیشه دنبال ان هستند و به آن علاقه دارند. همیشه هم خبری جدید وجود دارد که بتوانید آن را منتشر کنید. پس اگر بخش اخبار مرتبط را در سایت خود قرار دهید مطمئن باشید هیچوقت موضوع کم نمیاورید. فقط به این نکته توجه کنید که اخبار مرتبط با کسب و کار خودتان را منتشر کنید.

 تحلیل و بررسی اخبار و موضوعات مختلف نیز می‌تواند به محتوای جالبی تبدیل شود.

راهنمای خرید بنویسید

امروزه افراد اگر قصد خرید کالایی داشته باشند ابتدا سری به گوگل می‌زنند، اطلاعات کاملی درباره آن کالا کسب می‌کنند و سپس انتخاب می‌کنند. پس اگر سعی کنید کاربران را در خرید کردن راهنمایی کنید، یک محتوای جالب و پربازدید خواهید داشت.

البته دقت کنید که باید این قالب محتوا مرتبط با کسب و کار شما باشد. اگر محصولی برای فروش دارید هرچه زودتر شروع کنید و درباره محصولات خود یک راهنما تهیه کنید. اگر فروشگاهی هستید که محصولات برندهای مختلف باید نوشتن راهنمای خرید را در تقویم محتوایی خود قرار دهید.

در هر صورت توصیه می‌کنیم در حوزه کسب و کاری خود بگردید و یک راهنمای خرید خوب برای مخاطبانتان بنویسید. برای مثال اگر سایتی با موضوع تکنولوژی دارید می‌توانید راهنمای خرید گوشی موبایل برای کاربران خود بنویسید.

محتوای بررسی محصول تولید کنید

اگر کسب و کار شما فروش آنلاین است، محصولات بسیاری برای نقد و بررسی دارد و موضوع برای تولید محتوای پرمخاطب برایتان کم نیست. محصولی را انتخاب کنید و به بررسی ویژگی‌ها، قیمت، عملکرد، کیفیت و … آن بپردازید.

البته این نوع محتوا برای همه کسب و کارها کاربرد دارد. کافیست کمی تحقیق کرده و به بررسی محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار خود بپردازید.

اشتباهات خود را بنویسید

اشتباهات بزرگ و کوچکی که تیم‌های مختلف کسب و کارتان انجام داده‌اند را به صورت یک تجربه بنویسید. این اشتباهات بسیار جذاب و بسیار آموزنده هستند. به همین دلیل بازخورد بالایی دارند.

می‎‌توانید با کلیک روی عنوان نسخه کامل این محتوا که شامل ۲۳ ایده جذاب برای تولید محتوای بلاگ است را مطالعه کنید.

سوالات متداول

تولید محتوا چیست؟

به طور کلی هر پیامی که درک می‌کنیم محتوا است. به زبان ساده‌ محتوا، همین متنی است که دارد یک پیام یا اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را به شما منتقل می‌کند، پادکستی است که هنگام رفتن به محل کار گوش می‌کنید یا ویدیویی است که در یوتیوب تماشا می‌کنید. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که تولید محتوا یعنی خلق هر پیامی که برای مخاطب قابل درک و انتشار باشد.

چگونه تولید کننده محتوا شویم؟

  • مهارت‌های نوشتن خود را توسعه دهید
  • با کارآموزی وارد دنیای محتوا شوید
  • در کلاس‌های آنلاین تولید  محتوا شرکت کنید
  • برای خودتان تولید محتوا کنید

چه منابعی برای تولید محتوا وجود دارد؟

کتاب‌ها و مجلات، شبکه‌های اجتماعی، سوالات متداول مخاطبان شما، تالارهای گفتگو و … در کنار تجربه و دانش شخصی شما از منابع بسیار مهم برای تولید محتوا هستند.

چگونه محتوایمان را به دست مخاطب برسانیم؟

ابزارهای بسیار کاربردی مانند تبلیغات کلیکی موتورهای جست و جو مثل گوگل، بسیاری از بنرهایی که در سایت‌های مختلف می‌بینیم یا حتی رپورتاژهای گوناگون راه‌هایی برای انجام این کار هستند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن