Search
Close this search box.
بازاریابی

بهترین ترندهای بازاریابی در سال ۲۰۱۹ را بشناسید

به این مقاله امتیاز دهید post

روش‌های بازاریابی به سرعت برق و باد تغییر می‌کنند! زمانی که شما مشغول برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی بازاریابی خود هستید، ناگهان روش جدیدی از راه می‌رسد و تمام برنامه‌ریزی‌های شما را بهم می‌ریزد. ترندهای بازاریابی مرتب راه‌هایی را که ما می‌توانیم با کمک آن‌ها مخاطبان را جذب کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم را تغییر می‌دهند.

به همین دلیل ضروری است که از ترندهای بازاریابی مطلع باشید. به یاد داشته باشید که در دنیای بزرگ و پرجنب و جوش بازاریابی، چابک‌ترین‌ها و انعطاف‌پذیرترین‌ها برنده هستند.

 

چرا باید از ترندهای بازاریابی استفاده کنیم؟

اگر یک روش بازاریابی تا به حال به خوبی برای شرکت شما کار کرده است چرا باید آن را تغییر دهید؟

اگر روشی تا به امروز به خوبی جواب داده است دلیل نمی‌شود که در آینده نزدیک نیز در همین حد کارساز باشد. برای این که در بازاریابی شرکت خود موفق شوید باید همواره یک گام جلوتر از رقیبان خود جلوتر باشید..

ترندهای بازاریابی به شما اجازه می‌دهد تا …

  • با نحوه خرید و تحقیق مصرف‌کنندگان محصولات خود و رقیبان آشنا شوید.
  • درباره تغییرات رفتار مصرف‌کنندگان و خصوصیات فردی آن‌ها اطلاعات به دست بیاورید.
  • اطمینان حاصل کنید که در شناخت مخاطبان هدف و نیازهای آن‌ها از رقیبان جلوتر هستید.
  • به تغییرات بازار واکنش نشان دهید و سرمایه خود را حفظ کنید.
  • با بازار هدف و رقبای خود در ارتباط باشید.

 

۱- ترندهای بازاریابی عمومی

این ترندها برای تقریباً تمام شرکت‌ها، فارغ از اندازه آن‌ها، قابل استفاده هستند. ترندهای عمومی به شما کمک می‌کنند تا با مخاطبان خود ارتباط تاثیرگذاری برقرار کنید. دو ترند بسیار محبوب در این زمینه عبارتند از:

 

بازاریابی درونگرا (اینباند مارکتینگ)

بازاریابی درونگرا - اینباند مارکتینگ

در حالی که تاکتیک‌های بازاریابی برونگرا (آوتباند مارکتینگ) حواس مخاطب را پرت کرده و اغلب کارهای او را مختل می‌کند و بدین ترتیب اثربخشی کمتری دارد، تاکتیک‌های بازاریابی درونگرا با قدرت در خط مقدم روش‌های بازاریابی می‌تازد.

در پروسه اینباند مارکتینگ شما نیاز به محتوایی باکیفیت دارید که دقیقاً مخاطبان، پرسونا و نیازهای آن‌ّها را هدف بگیرد و به روشی با ظرافت به دست آن‌ها برسد. اینباند مارکتینگ از سال ۲۰۱۲ در سطح جهان فراگیر شده و یکی از ترندهای بازاریابی است که نباید از آن غافل شوید.

 

بازاریابی مشتری

قیف بازاریابی (قیف فروش) دیگر از مد افتاده است. امروزه، چرخ گردان (گردونه) جایگزین روش یکطرفه قیف فروش شده است. این روش مشتریان را همواره در ارتباط با شرکت شما نگه می‌دارد.

زمانی که قیف فروش در دنیای بازاریابی حکمرانی می‌کرد، مشتری بخش پایانی در قیف محسوب می‌شد. زمانی که مشتری به مرحله پرداخت می‌رسید از نظر مدل بیزنسی منسوخ محسوب شده و از قیف خارج می‌شد. تا زمانی که آن مشتری دوباره به خرید کردن تمایل نشان می‌داد.

از سوی دیگر در گردونه فروش، مشتری همواره در وسط چرخه فروش قرار دارد. در این روش مشتری پس از فروش از چرخه خارج نمی‌شود، بلکه به یکی از طرفداران و مروجان برند شما تبدیل می‌شود.

 

۲- ترندهای بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی

امروزه تقریباً تمام بیزنس‌ها بر تولید محتوا و انتشار آن تمرکز کرده‌اند. پس چرا شما نیز باید به بازاریابی محتوایی اهمیت بدهید؟ چرا که ۷۰٪ از مردم مطلع شدن از محصولات جدید به کمک محتوا را به تبلیغات سنتی ترجیح می‌دهند.

برای این که مطمئن باشید راهکارهای بازاریابی محتوایی شما تاثیرگذار و در دسترس است، باید توجه کنید که چه نوع محتوایی بیش از همه به پرسونای مخاطبان و مشتریانتان نزدیک است.

 

بازاریابی محتوایی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی روش جدیدی در بازاریابی محسوب نمی‌شود اما امروزه به روشی بسیار پرطرفدار تبدیل شده است. ۸۳٪ از بازاریابان معتقدند که محتواهای ویدیویی ROI مناسبی به آن‌ها می‌دهد و بیش از ۵۰٪ از مردم نیز می‌گویند که ویدیوها بیشتر از سایر انواع محتوا آن‌ها را جذب می‌کند.

تولید محتواهای ویدیویی در گذشته بسیار هزینه‌بر بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزار و نرم‌افزارهای مختلف می‌توان به تولید انواع ویدیوهای کم‌هزینه مانند موشن گرافیک پرداخت. پس چه بهتر که با صرف اندکی هزینه وارد این دسته از ترندهای بازاریابی محتوایی شوید.

 

بازاریابی محتوایی تبلیغات بومی

زمانی که شما برای نمایش محتوایتان در وبسایت یک شخص ثالث هزینه پرداخت می‌کنید در واقع به تبلیغات بومی روی آورده‌اید. برخلاف تبلیغات سنتی که هدف آن پرت کردن حواس مخاطب است، تبلیغات بومی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برند شما را به مخاطبان جدید بشناساند و تبلیغ کند. مخاطبانی که در صورت وجود نداشتن این محتوا هرگز از وجود برند شما باخبر نمی‌شوند.

از آن‌جایی که تبلیغات بومی حسی شبیه به حس مزاحمتِ تبلیغات سنتی را ایجاد نمی‌کنند، مصرف‌کنندگان بیشتر به خواندن آن‌ها تمایل دارند. مثال‌های تبلیغات بومی را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی و به کمک موتورهای جست‌وجو مشاهده کرد. زمانی که شما با محتوایی مواجه می‌شوید و برای بیشتر خواندن درباره آن باید روی یک لینک کلیک کند.

 

۳- ترندهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

اهمیت شبکه‌های اجتماعی و فراگیری آن‌ها بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل است که بازاریابان و شرکت‌ها همواره برای بازاریابی از طریق این شبکه‌ها تلاش می‌کنند.بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی زودگذر

محتواهای تولیدشده دراین زمینه یکسان نیستند. انواع مختلف محتوا در پلتفرم‌های بازخوردهای متفاوتی دارند. استوری اینستاگرام و فیسبوک مثال مناسبی برای محتوای زودگذر هستند. این نوع محتواها تاریخ انقضا دارند و ۲۴ ساعت پس از بارگذاری ارزش خود را از دست می‌دهند. با این حال استوری‌های اینستاگرام بسیار پرطرفدار هستند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها بر مخاطبان خود تأثیر بگذارید.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دائمی

تفاوت این نوع بازاریابی با مورد قبلی در این است که محتواهای آن از بین نمی‌روند و به عبارتی انقضا ندارند. این به خودی خود مزیتی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دائمی محسوب نمی‌شود. بلکه ترکیب صحیحی از هر دو نوع بازاریابی است که شما را به موفقیت می‌رساند.

با توجه به محبوبیت شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام در بین مردم، خوب است که از این ترندهای بازاریابی عقب نمانید و آن‌ها را در برنامه مارکتینگ خود بگنجانید.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به کمک میکرو-اینفلوئنسرها

بازاریابی اینفلوئنسری نقش مهمی در تمام روش‌های بازاریابی مدرن ایفا می‌کند. برای استفاده از این روش نیازی نیست به اینفلوئنسرهایی روی بیاورید که تمام مردم او را می‌شناسند. بلکه می‌توانید از میکرو-اینفلوئنسرها (اینفلوئنسرهای کوچک) کمک بگیرید. این افراد به راحتی در شبکه‌های اجتماعی قابل شناسایی هستند و برقراری ارتباط با آن‌ها بسیار آسان است. با کمک آن‌ها می‌توانید نسبت به برند خود آگاهی ایجاد کنید.

اینفلوئنسرهای کوچک جامعه مخاطبین کوچک اما مناسبی دارند. همچنان از آن‌جایی که مخاطبان آن‌ها عمدتاً از عموم مردم (نه یک جامع آماری خاص) هستند، بیشتر ممکن است تحت تأثیر تبلیغات آن‌ها قرار بگیرند.

 

۴- ترندهای بازاریابی سئو

۶۱٪ از بازاریابان می‌گویند که بهبود سئو برای رشد تعداد مخاطبان ارگانیکی که به صورت آنلاین و به روش اینباند به برند آن‌ها جذب می‌شوند، تاثیر ویژه‌ای دارد.

بازاریابی سئو

 

بازاریابی جست‌وجوی صوتی

استفاده از دستیارهای جست‌وجوی صوتی (کورتونا، الکسا، سیری، …) در دنیا فراگیر شده است. امروزه آن‌ها دیگر به سوال‌های کلی مانند «چه کسی در فیلم ماموریت غیرممکن بازی کرده است؟» جواب نمی‌دهند. بلکه برای پاسخ به سوال‌های شخصی‌تری مانند «چه کافی شاپی به من نزدیک‌تر است؟» نیز برنامه‌ریزی شده‌اند. به دلیل این تحول رفتاری لازم است که بیزنس‌ها نیز خود را با این دستیارها و نحوه جست‌وجوی آن‌ها وفق دهند. به همین دلیل لازم است که محتوای خود را بهینه کنید و سئوی خود را به سمت متن‌های پرسشی سوق بدهید.

 

Mobile-First Indexing Marketing

استفاده از گوشی‌های تلفن همراه (موبایل) برای سرچ در گوگل با روند بسیار سریعی در حال افزایش است. رتبه‌های اول سرچ گوگل ۳۱/۳۵٪ از کلیک‌های خود را از گوشی‌های موبایل دریافت می‌کنند. به همین دلیل لازم است که بیزنس‌ها نسخه mobile friendly خود را ارتقا دهند و کاری کنند که وبسایت آن‌ها با سرچ در گوشی موبایل نیز به آسانی پیدا شود. همچنین سرعت وبسایت شما در بهبود سئوی آن اهمیت فراوانی دارد.

 

۵- ترندهای بازاریابی تکنولوژی

تکنولوژی نیز مانند بازاریابی همواره در حال تحول و پیشرفت است. راه‌هایی وجود دارد که از تکنولوژی‌های جدید در روش‌های بازاریابی خود بهره ببرید.

 

بازاریابی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به شاخه‌ای از علوم کامپیوتر گفته می‌شود که به ماشین‌ها یاد می‌دهد اعمالی را انجام دهند که در حالت عادی انجام آن‌ها به وسیله هوش انسانی امکان‌پذیر است. دیدن، خواندن، شنیدن، حل مسئله و … همگی مثال‌هایی از توانایی‌های هوش مصنوعی هستند.

تاثیر هوش مصنوعی را در به خصوص در شبکه‌های اجتماعی می‌توان مشاهده کرد. مثال آن زمانی است که اینستاگرام صفحه‌ای را که حدس می‌زند مورد علاقه شما باشد در صفحه explore به شما نشان می‌دهد. یا زمانی که اسپاتیفای آهنگی را که احتمالا به آن علاقه خواهید داشت به شما معرفی می‌کند. به عبارت دیگر هوش مصنوعی در تشخیص علاقه مخاطبان بسیار کارآمد است. ویژگی‌ای که بازاریابان و بیزنس‌ها می‌توانند از آن بهره فراوان ببرند.

هوش مصنوعی می‌تواند به شما در جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها کمک شایان توجهی بکند. همچنین استفاده از آن در تدوین استراتژی و برنامه‌های بازاریابی کارساز است.

 

بازاریابی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی به معنای نمایش یک سناریوی نزدیک به واقعیت به وسیله کامپیوتر است. در مقابل واقعیت افزوده به نمایش دنیای واقعی می‌پردازد که در آن افزودنی‌های بصری کامپیوتری وجود دارد. با وجود تفاوت این دو تکنولوژی، هردو می‌توانند در جذاب‌تر جلوه دادن برند شما و موفقیت بازاریابی تاثیرگذار باشند. ویدیوهای ۳۶۰ درجه فیسبوک یکی از مثال‌های واقعیت مجازی هستند. برندی مانند ایکیا نیز با استفاده از واقعیت افزوده این امکان را به مخاطبان خود می‌دهد که جای لوازم منزل را در محیط خانه انتخاب و نتیجه را مشاهده کنند.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای بهبود تجربه کاربری (UX) به صورت آنلاین در رویدادها به کار می‌روند. به دلیل هزینه بالای آن‌ها، این ترند با روند آهسته‌تری نسبت به ترندهای قبلی وارد روش‌های بازاریابی محبوب بازاریابان شده است.

 

بازاریابی به کمک چت بات chatbot

بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان یک شرکت مایلند که سیستم پشتیبانی وبسایت‌ها در کمتر از ۱۰ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهد. طبیعی است که نیروهای انسانی همیشه قابلیت پشتیبانی با این سرعت را ندارند. اما یک موجود مجازی (ربات) همواره در دسترس است. هرگز خسته نمی‌شود، توجهش از سیستم پرت نمی‌شود و می‌تواند در لحظه به چندین مخاطب سرویس دهد.

ربات‌ها توسط یک برنامه کامپیوتری تهیه می‌شوند تا وظایف خاصی را به طور خودکار انجام دهند. به طور معمول توانایی صحبت کردن آن‌ها با مخاطبان و انجام نیازهای آن‌ها به هوش مصنوعی پشت آن ربات بستگی دارد.

 

۶- ترندهای بازاریابی حریم خصوصی

در دنیای بازاریابی، داده‌ها به خصوص داده‌های شخصی و مالی بسیار مهم هستند. مهم نیست که این داده یک آدرس ایمیل باشد یا اطلاعات کارت اعتباری. در هر صورت محافظت و حفظ حریم خصوصی آن بسیار مهم است. به عنوان گرداننده یک شرکت این وظیفه شماست که امنیت داده‌های مشتریان خود را تضمین کنید.

 

General Data Protection Regulation Marketing Trend

داده‌ها مانند رگ‌های حیاتی یک بیزنس عمل می‌کنند فارغ از اینکه این بیزنس یک استارتاپ کوچک باشد یا یک شرکت سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ! هکرها هم از اهمیت اطلاعات آگاهند. زمانی که اطلاعاتی از یک سیستم به بیرون درز کند، مصرف‌کنندگان نیز به آن سیستم بی‌اعتماد می‌شوند.

به همین دلیل است که مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها تنظیم شده است. این مقررات را اتحادیه اروپا برای بر کنترل بیشتر مصرف‌کنندگان بر داده‌های شخصی تصویب کرده است. مطابق با این قوانین، سازمان‌ها باید اطمینان پیدا کنند که داده‌های ورودی آن‌ها به صورت قانونی و ایمن جمع‌آوری شده است و به صورت ایمن نیز از آن‌ها مراقبت می‌شود.

شاید هزینه‌های پیروی از دستورالعمل‌های GDPR در نگاه اول سنگین به نظر برسد. اما عواقب رعایت نکردن آن‌ها برای بیزنس شما سنگین‌تر خواهد بود!

برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید علاوه بر اینکه باید با اصول علمی بازاریابی آشنا باشید باید علم خود را به روز نگه دارید زیرا در هر زمان نوعی خاص از بازاریابی موثر واقع می‌شود. در واقع شرایط زندگی انسان‌ها تغییر می‌کند و با توجه به شرایط جدید انسان‌ها نیز تغییر می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم سایر مقالات آکادمی اینفوگرام درباره بازاریابی را نیز مطالعه کنید، تا دید بهتری نسبت به بازاریابی به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن