Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

مهارت‌ های تی (T-shaped Skills) چیست؟ چگونه با یادگیری تی دیجیتال مارکتر بشویم؟

به این مقاله امتیاز دهید post

اگر بخواهید وارد دنیای بازاریابی دیجیتال بشوید و به عنوان یک دیجیتال مارکتر کارتان را شروع کنید، دریایی از مهارت‌ها پیش روی شما خواهد بود. طبیعی است که اگر بخواهید تمام این مهارت‌ها را تک به تک یاد بگیرید، دو اتفاق خواهد افتاد: یا در هرکدام اینقدر غرق می‌شوید که سایر مهارت‌ها را از یاد می‌برید و نمی‌توانید وارد بازار کار بشوید، یا دانش شما از تمام مهارت‌ها آنقدر سطحی خواهد بود که عملا چیزی یاد نمی‌گیرید. در اینجا است که مهارت های تی (T-Shaped Skills) به کمک شما می‌آیند.

اگر از یادگیری تی در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید، بدون شک یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای و موفق خواهید بود که به راحتی از پس چالش‌های مختلف برمی‌آید.

اما مهارت‌ های تی چه هستند؟ چرا در بازاریابی دیجیتال به یادگیری تی نیاز دارید؟ در ادامه به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

مهارت‌های تی (T-Shaped Skills) چه هستند؟

مهارت‌های تی یا یادگیری تی نوعی استعاره است که برای توصیف مهارت‌های یک شخص (معمولا برای زمان استخدام او توسط یک شرکت) استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش دیجیتال مارکتینگ

زمانی که می‌خواهید کار یا رشته‌ای را شروع کنید، معمولا چندین و چند مهارت پیش روی شما قرار دارد. برای یادگیری این مهارت‌ها، چند راه دارید:

۱- یادگیری I یا یادگیری عمقی: در این مدل یادگیری شما تنها روی یک مهارت تمرکز می‌کنید و در همان عمیق می‌شوید. از سایر مهارت‌ها خیلی گذار عبور خواهید کرد.

۲- یادگیری ــ یا یادگیری کلی‌گرا: شما تمام مهارت‌ها را یاد خواهید گرفت اما در هیچ‌کدام عمیق نمی‌شوید. بلکه یک دید کلی به تمام مهارت‌ها خواهید داشت.

۳- یادگیری T: شما ابتدا یک دید کلی به تمام مهارت‌ها پیدا خواهید کرد، سپس روی یک یا چند مورد محدود از آن‌ها تمرکز می‌کنید و در آن‌ها عمیق می‌شوید. در این مدل، شما به سایر مهارت‌ها آنقدر دید دارید که بتوانید ارتباط آن‌ها را با بخش تخصصی خودتان بفهمید.

مهارت ‌های تی به تازگی به مدلی محبوب بین شرکت‌ها برای استخدام افراد تبدیل شده است.

مهارت های تی

چرا باید در دیجیتال مارکتینگ از مهارت های تی (T-Shaped Skills) استفاده کنید؟

به عنوان یک دیجیتال مارکتر، خوب است که یادگیری تی را به عنوان مدل یادگیری انتخاب کنید. مزیت این کار را با یک مثال توضیح می‌دهیم:

فرض کنید شما یک کارشناس سئو هستید. اگر تنها به حوزه کاری خودتان مسلط باشید، یک استراتژی ساده براساس وضعیت سئوی سایت مشخص می‌کنید و از سایر تیم‌ها می‌خواهید که همان استراتژی را دنبال کنند. اما اگر به جز سئو، آشنایی نسبی با بقیه زمینه‌ها داشته باشید، می‌توانید با تیم محتوا همکاری کنید تا محتواهای بهینه‌تری تولید کنند، با تیم تولید محصول در ارتباط باشید و سئوی سایت را براساس محصولات به‌روز کنید، با تیم طراحی در ارتباط باشید و نیازهای طراحی سایت را به آن‌ها بگویید و غیره.

به عبارتی، یادگیری تی به شما کمک می‌کند تا در سازمانتان یکپارچه‌تر عمل کنید و بهتر به نیازهای مخاطب پاسخ بدهید.

بیشتربخوانید:

چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟

یک دیجیتال مارکتر تی شکل کیست؟

دیجیتال مارکتری که مهارت‌ های تی دارد، معمولا در ۱-۳ حوزه بازاریابی دیجیتال تخصص دارد و با بقیه حوزه‌ها هم آشناست.

چگونه مهارت های تی را در دیجیتال مارکتینگ یاد بگیرید؟

۱- مبانی دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید

در اولین گام باید با بخش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال آشنا بشوید. البته لازم نیست که در همه زمینه‌ها عمیق شوید؛ اما باید بخش‌های مختلف را بشناسید و کاربرد هرکدام را بدانید.

۲- یک شاخه تخصصی انتخاب کنید

پس از یادگیری مبانی، باید ببینید که مایلید در کدام یک از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال تخصص به دست آورید. پیشنهاد ما این است که یک یا دو تخصص نزدیک به هم (مثلا سئو و تولید محتوا) را انتخاب کنید.

۳- متخصص شوید

گام بعدی یادگیری عمیق شاخه‌ انتخابی است. تمام مفاهیم مربوط به آن شاخه را خوب یاد بگیرید و در آن عمیق شوید تا به تخصص کافی برسید.

۴- نقاط ضعف را برطرف کنید

سایر شاخه‌های بازاریابی دیجیتال را مرور کنید و ببینید در کدام شاخه بیشتر از همه ضعف و نقص دارید. مطالعه را شروع کرده و نقاط ضعفتان را برطرف کنید. البته دقت کنید که قرار نیست در سایر شاخه‌ها متخصص شوید و فقط کافی است دانش کافی برای ارتباط برقرار کردن بین تخصص خودتان و آن شاخه داشته باشید.

آیا علاقه به آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید؟

شروع یادگیری دیجیتال مارکتینگ

سخن آخر

استفاده از یادگیری تی در دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های یادگیری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. یک دیجیتال مارکتر که مهارت‌های تی دارد، با استفاده از تخصص خودش و دانشی که در سایر شاخه‌ها دارد، می‌تواند بهترین استراتژی‌ بازاریابی را طراحی کند.

اگر به یادگیری تی علاقه دارید، به شما ثبت نام در بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ آکادمی اینفوگرام را توصیه می‌کنیم. ما در این بوتکمپ مهارت‌های کلی دیجیتال مارکتینگ را می‌آموزیم و شما را برای ورود به بازار کار و انتخاب یک تخصص آماده می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن