Search
Close this search box.
بازاریابیبازاریابی دیجیتال

برندسازی شخصی چیست؟ مراحل گام به گام پرسونال برندینگ موفق

به این مقاله امتیاز دهید post

آیا تابه‌حال نام خود را در گوگل سرچ کرده‌اید؟ ممکن است ببینید عده‌ای از شما نام برده‌اند و این برای شما تبدیل به دغدغه شود که آیا دیگران دقیقا آن‌طور که خودتان می‌خواهید درموردتان صحبت می‌کنند؟ دقیقا در چنین نقطه‌ای است که بحث پرسونال برندینگ مطرح می‌شود.

به این نکته توجه داشته‌باشید که برند شخصی شما صرفا برای مطرح کردن نام‌تان نیست، بلکه ابزاری است برای نشان دادن قابلیت‌ها و توانایی‌های شما. پس لازمه personal branding داشتن توانایی و ظرفیت‌های جالب توجه است. وقتی در مورد برند شخصی صحبت می‌کنیم، در تلاشیم آنچه را که هستیم نمایش دهیم. پس باید سعی کنیم این موقعیت واقعی باشد. شما با رعایت این موضوع اعتبار کسب می‌کنید. برند شخصی شما ترکیبی از مهارت‌ها و تجربیاتی است که دارید.

ما در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به جزئیات بیشتری درمورد چیستی برندسازی شخصی، دلایل اهمیتش، مراحل برندسازی شخصی و تکنیک‌های موفقیت در فرآیند آن بپردازیم.

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

قبل از هرچیزی باید بپرسیم برای چه می‌خواهید شناخته شوید؟ اگر کسی نام شما یا کسب‌وکارتان را ذکر کند، می‌خواهید به آن چه بگوید؟ برخی افراد می‌توانند به این سوال طی چند ثانیه پاسخ دهند، در حالی‌که ممکن است دیگران به اندازه طول عمرشان زمان نیاز داشته باشند.

لازم به ذکر است که برندسازی شخصی فقط برای کسی نیست که صاحب یک تجارت است، بلکه برای هر فرد تاثیرگذار، رهبر فکری یا شخصی که می‌خواهد داستان خود را با جهان به اشتراک بگذارد هم ضروری است.

می‌خواهیم ابتدا با تعریف برند شخصی شروع کنیم، سپس به‌صورت عمیق‌تر به اهمیت داشتن پرسونال برندنیگ به‌صورت آنلاین بپردازیم. بیشتر افراد برندهای شخصی را با یک نام و آرم تعریف می‌کنند، اما خیلی بیشتر از این است.

پس پرسونال برندینگ چیست؟

«برندسازی شخصی پروسه‌ای برای معرفی افراد و مشاغل آن‌ها به‌عنوان یک برند است. این یک فرآیند همیشگی برای توسعه، حفظ شهرت و برداشت از یک فرد، گروه یا سازمان است.»

این‌که شما چگونه تبلیغ می‌کنید، نشان دهنده برند شخصی شما است. این می‌تواند ترکیب منحصر به فردی از تخصص و مهارت‌ها، تجارب و… باشد که می‌خواهید مخاطبان شما آن‌ها را ببینند. این داستان، داستان شماست که تصویرتان را در ذهن دیگران خلق می‌کند.

چرا شما به personal branding (برندسازی شخصی) نیاز دارید؟

  • شما خودتان را به مشتری‌های فعلی و آینده معرفی می‌کنید.
  • دیگران شما را آن‌طور که می‌خواهید، می‌شناسند.
  • باعث ایجاد حس وفاداری و اعتماد در مخاطب می‌شوید.

چرا پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی) مهم است؟

مخاطبین هدفتان شما را پیدا‌ می‌کنند

وقتی شما شروع به روایت داستانتان می‌کنید، به هر میزان که پازل شخصیتی کسب‌وکارتان کامل‌تر می‌شود، جامعه مخاطبان نیز بزرگ‌تر می‌شود. رفته رفته در حوزه تخصصی‌تان اعتبار کسب می‌کنید، شما جامعه‌ای را اطراف خودتان یا کسب‌وکارتان ایجاد می‌کنید که از برند شما صحبت می‌کنند، روی تخصص‌تان حساب باز می‌کنند و شما را دوست دارند؛ پرسونال برندینگ کمک می‌کند تا این حلقه را گسترده‌تر و صمیمی‌تر کنید.

اعتماد ایجاد می‌کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل نیاز ما به personal branding اعتماد است. زمانی‌که شما از خودتان به دیگران اطلاعاتی شفاف، حرفه‌ای و سریع می‌دهید آن‌ها در کنار شما احساس امنیت و راحتی می‌کنند. این حس اعتماد نسبت به کسب‌وکارتان، شما را به یکی از مراجع معتبر مشتریان تبدیل می‌کند و این همان خلق ارزشی است که به‌دنبالش هستید. این مهم است که مخاطب حس کند به او اهمیت می‌دهید.

بدست آوردن اعتبار

هم‌مسیر با ایجاد جامعه‌ای از مخاطبان، شما با پرسونال برندینگ قوی در حوزه تخصصی خود اعتباری به‌دست می‌آورید، و حتی ممکن است دیگران شما را به‌عنوان رهبر بازار بشناسند. این اعتباری است که  شما نمی‌توانید با پول به‌دست بیاورید.

و در نهایت این‌که

برند شخصی شما به شما کمک می‌کند تا از همه افراد متمایز شوید. این نوع برندینگ این فرصت را به شما می‌دهد که مهارت‌ها و نقاط قوت خود را به مشریان نشان دهید. نکته اصلی برای ایجاد یک برند موفق و تاثیرگذار بودن، این است که به‌طور مداوم در بازار حضور داشته باشید و در فروش داستان یا محصول خود آن‌قدر عالی باشید که مردم مشتاق باشند با شما تجارت کنند.

برندسازی شخصی - پرسونال برندینگ

مراحل پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی)

زمانی‌که شما پروژه برندسازی شخصی خود را کلید می‌زنید، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی کارهای زیادی انجام دهید، ما در ادامه به تک تک مراحل ایجاد آن می‌پردازیم.

۱- ساخت اعتبار

از برند شخصی خود برای کسب اعتبار در کانال‌های مختلف همچون مجلات، شبکه‌های اجتماعی و… استفاده کنید تا با محتوای شما هم‌سو شوند.

۲- ایجاد استراتژی محتوای مناسب

محتوای تولید شده خود را در پلتفرم‌هایی منتشر کنید که مخاطبین شما در آن‌جا حضور دارند.

۳- محتوای خود را در یک پلتفرم سوم شخص منتشر کنید

برای نوشتن محتوا در یک پلتفرم ثالث به این موارد توجه کنید:

  • مخاطب و محتوای آن پلتفرم را بشناسید
  • بهترین محتوای خود را منتشر کنید
  • هر فرمولی که باعث موفقیت‌تان شده را در این‌جا نیز تکرار کنید

با ارائه محتوا در کانال‌های دیگران بر اعتبار شما افزوده می‌شود.

۴- اطلاعات و جزئیات دوست شما هستند

با دقت به آمار و اطلاعاتی که پلتفرم‌های مختف در خصوص محتوای منتشرشده شما می‌دهند، توجه کنید. آن‌ها به شما می‌گویند مخاطبانتان کجا هستند و چه رفتارهایی دارند. علاوه براین می‌توانید بهترین زمان‌ها را برای انتشار محتوا بشناسید.

۵- سازمان‌دهی داشته باشید

در کنار همه آمار و اطلاعاتی که پلتفرم‌ها در خصوص محتوا و مخاطب به شما می‌دهند، سازمان‌دهی و هدف‌مندی در پرسونال برندینگ بسیار مهم است. پس از برنامه‌ریزی دقیق یا سیستم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

۶- پرسونال برندینگ اثربخش با جذب استراتژیک مخاطبین

گروهی از مخاطبان را ایجاد کنید که محافظ منافع شما باشند.

افراد اثرگذار بر منافع

ابتدا اهداف خود را مشخص کنید:

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • بهترین مکان ها برای ارتباط با این افراد کجا هستند؟
  • چه نوع محتوایی مورد علاقه آن‌ها است؟

به این ترتیب شما مخاطب خود را خواهید شناخت و می‌دانید چه نوع محتوایی باید برای اثرگذاری بر آن‌ها ایجاد کنید تا در حلقه مدافعین منافع شما باشند.

با کسانی که شما را می‌شناسند آغاز کنید

مسیرتان را در برندسازی شخصی با به اشتراک‌گذاری محتوا با کسانی‌که آن‌ها را در دنیای واقعی می‌شناسید و در فضای آنلاین فعالیت دارند، شروع کنید.

از طریق رسانه‌ها با افراد اثرگذار ارتباط برقرار کنید

رهبران و افراد موثر در حوزه کاری خودتان را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط بگیرید. با آن‌ها جلساتی داشته باشید و اجازه دهید که کسب‌وکار شما را بشناسند و به آن علاقه‌مند شوند. این افراد می‌توانند اثرگذاری زیادی روی کسب‌وکار شما داشته باشند.

برندسازی شخصی - پرسونال برندینگ

مخاطبانتان را در مسیر پرسونال برندینگ پرورش دهید

برای ماندگاری در ذهن مخاطب‌تان محتوایی ویژه و منحصر به خودتان تولید کنید تا در مسیر برندسازی شخصی همیشه در کنار شما باشند و به شما مراجعه کنند.

با پرسونال برندینگ بعنوان یک رهبر فکری در صنعت خود امکانات زیر را به‌وجود می‌آورید:

  • نکات حرفه‌ای
  • شغل‌ها
  • شراکت
  • تبادل وبلاگ
  • مصاحبه‌ها
  • تبلیغات
  • و…

چالش‌های برندسازی شخصی

موقعیت نامشخص

آیا خودتان را در بازاریابی، فروش، منابع انسانی و امور مالی، عالی می‌دانید؟ شما ممکن است خوب باشید، اما شما باید یک حوزه تخصصی برای خودتان مشخص کنید که مخاطبان شما سردرگم نشوند.

رفتن به همه کانال‌های ممکن

این قاعده کلی باید هنگام انتخاب اثرگذارترین کانال‌ها برای تقویت برند شخصی شما به کار برده شود. در آغاز شاید شما بخواهید در همه‌جا باشید و همه پلتفرم‌ها به نظر مناسب خواهند آمد، اما آیا قادر هستید برای همه آن‌ها محتوای با کیفیت ارائه دهید؟

تولید محتوا درمورد همه‌چیز

این یک اشتباه است که با چالش شماره ۱ مرتبط است. اگر موقعیت‌یابی مشخص نیست، امکان گم شدن در دنیای محتوا نیز وجود دارد. مطمئنا شما در LinkedIn (و پلتفرم‌های دیگر) افرادی را مشاهده می‌کنید که در مورد چیزهایی از A تا Z محتوا تولید می‌کنند و محتوای آن‌ها را به حوزه تخصص واقعی خود محدود نمی‌کنند. مشکل چیست؟ خب هیچکس نمی‌تواند در همه چیز متخصص باشد و اگر سعی کنید خود را به‌عنوان یک متخصص همه چیز قرار دهید، ممکن است اعتبار شخصی‌تان را در نظر مخاطبان هدف خود از دست بدهید.

سخن آخر

ما در این مطلب تلاش کردیم تا همه چیز را در خصوص مراحل خلق پرسونال برندینگ و چالش‌های آن بیان کنیم. حالا شما از تجارب و اطلاعات خود درمورد برندسازی شخصی (personal branding) به آکادمی اینفوگرام بگویید! آیا به طراحی یک برند شخصی فکر کرده‌اید؟ آیا برند شخصی دارید؟ شما چه عواملی را در ایجاد و توسعه پرسونال برندینگ دخیل می‌دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن