Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتالبازاریابی محتوایی

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئسر چه کسی است؟

۱/۵ - (۱ امتیاز)

اینفلوئنسر کیست؟ و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ اگر این مقاله را باز کردید احتمالا دوست دارید کمی بیشتر درباره پاسخ این سوالات اطلاعات کسب کنید.

فرقی ندارد کسب و کار شما نقلی و تازه تاسیس باشد یا مجموعه‌ای بزرگ داشته باشید که سهم قابل توجهی   از بازار را تصاحب کرده است. بازاریابی برای همه کسب و کارها بخشی بسیار مهم و البته چالش برانگیزی به حساب می‌آید. پیدا کردن بستر مناسب برای تبلیغ محصول و یافتن استراتژی مناسب برای بازاریابی همیشه دشوار است.

در این میان با رشد اینترنت در سال‌های اخیر افراد زیادی در این بستر رشد کردند و جمعیتی از مخاطبان را کنار خود دارند؛ برای همین است که به آن‌ها ایفلوئنسر (تاثیرگذار) می‌گوییم.

این روزها اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از محبوب‌ترین راه‌های بازاریابی برای شرکت‌ها به حساب می‌آِید. در ادامه این مقاله درباره سوالات مطرح شده در ابتدای این متن بیشتر صحبت می‌کنیم و به بررسی این شیوه از بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اینفلوئنسر کیست؟

در طول یک دهه گذشته، شبکه‌های اجتماعی روز به روز مهم‌تر شده‌اند. طبق آماری که سایت   wearesocial منتشر کرده، از ابتدای سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۰% جمعیت کره زمین کاربرانی فعال در اینترنت هستند. در این میان افرادی که دنبال کننده‌های زیادی در اینترنت دارند، با توصیه‌هایشان روی تصمیم‌گیری مخاطبانشان تاثیر می‌گذارند.

در واقع اینفلوئنسرها کسانی هستند که در یک زمینه خاص با توجه به فعالیت یا تخصصشان به شهرت رسیده‌اند. این افراد در شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی در رابطه با کارشان یا زمینه‌ای که در آن فعالیت دارند منتشر می‌‌کنند و افراد زیادی به صورت روزانه با محتوای منتشر شده از سوی این افراد ارتباط برقرار می‌کنند و در بحث‌های ایجاد شده توسط آن‌ها مشارکت دارند.

از طرف دیگر برندها به اینفلوئنسرها علاقه خاصی دارند. چراکه با کمک این افراد می‌توانند چیزهای جدیدی را همه‌گیر کنند و با کمک آن‌ها اهداف بازاریابی خود را سریع‌تر به نتیجه برسانند.

انواع اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی

اینفلوئنسرها را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته بندی کرد. مهم‌ترین روش‌های دسته بندی اینفلوئنسرها تقسیم آن‌ها بر اساس تعداد فالوئر و نوع محتوا یا فعالیت آن‌ها است. در ادامه به شرح یکی از روش‌های متداول دسته بندی اینفلوئنسرها می‌پردازیم. دسته بندی بر اساس تعداد دنبال‌کننده:

مگا اینفلوئنسرها (Mega-Influencers)

اینفلوئنسر مارکتینگ
صدف بیوتی. یک بلاگر آرایش و زیبایی که موفقیت جهانی دارد

مگا اینفلوئنسرها افرادی با تعداد بسیار زیادی فالوئر هستند. مگا اینفلوئنسرها معمولا ورزشکارها، بازیگران، خواننده‌ها و به طور کلی سلبریتی‌هایی هستند که در حوزه کاری خود از شهرت بسیار زیادی برخوردارند. معمولا افرادی که حداقل در یک شبکه اجتماعی بیش از یک میلیون فالوئر دارد را مگا اینفلوئنسر می‌نامیم. قیمت تبلیغ در صفحات این افراد، بسیار زیادی است و در بیشتر مواقع تنها برندهای بسیار بزرگ توانایی پرداخت هزینه تبلیغ در صفحات مگا اینفلوئنسرها را دارند.

ماکرو اینفلوئنسرها (Macro-Influencers)

همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، ماکرو اینفلوئنسرها در مقایسه با مگا اینفلوئنسرها تعداد دنبال کننده کمتری دارند و قابل دسترس‌تر هستند. افرادی که بین ۴۰ هزار تا ۱ میلیون دنبال کننده دارند در این دسته قرار می‎‌گیرند.

این دسته از افراد معمولا سلبریتی‌های کمتر دیده شده یا اشخاص متخصصی هستند که درباره موضوعی محتوا تولید می‌کنند. این دسته از اینفلوئنسرها پرطرفدارترین گزینه برای اینفلوئنسر مارکتینگ به شمار می‌روند.

میکرو اینفلوئنسرها (Micro-Influencers)

میکرو اینفلوئنسرها آدم‌های معمولی هستند که به واسطه صحبت درباره یک موضوع خاص، دسته‌ای کوچک اما معمولا وفادار را دور خود جمع کرده‌اند. درواقع ویژگی که باعث ارزشمند بودن این دسته از اینفلوئنسرها برای پیشبرد اهداف بازاریابی شرکت‌ها می‌شود، تعداد مخاطبان این افراد نیست. بلکه همین رابطه عمیق و وفاداری دنبال‌کننده‌های آن‌ها است.

میکرو اینفلوئنسرها بین ۱۰ تا ۴۰ هزار نفر دنبال کننده دارند. معمولا برندهای کوچک‌تر علاقه بیشتری برای همکاری با این افراد نشان می‌دهند. چرا که قیمت تبلیغات در صفحات این افراد کمتر است و با این حال تاثیرگذاری این افراد قابل توجه است.

نانو اینفلوئنسرها (Nano-Influencers)

این دسته از اینفلوئنسرها شبیه ماهی‌های بزرگ در حوضی بسیار کوچک هستند. از نظر میزان تاثیرگذاری شاید قدرتی مشابه با میکرواینفلوئنسرها داشته باشند، اما هنوز آنطور که باید دیده نشدند و تعداد فالوئرشان در بیشتر موارد شاید کمتر از ۱۰۰۰ نفر باشد.

با این حال بعضی از برندها تصمیم می‌گیرند با تعداد بسیار زیادی نانو اینفلوئنسر اهداف خود را دنبال کنند و استراتژی بازاریابی خود را در همکاری با این دسته از افراد موفق می‌بینند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی برای تبلیغ خدمات یا محصولات یک برند است. این روش از بازاریابی با همکاری افراد مشهوری که مخاطبان زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند به انجام می‌رسد.

اینفلوئنسرها معمولا مخطبانی دارند که با محتوای آن‌ها درگیر هستند و به آن‌ها اعتماد کافی دارند. بنابراین برندها با همکاری این افراد می‌توانند فروش و آگاهی از برند خود را افزایش دهند.

یکی از مثال‌های اینفلوئنسر مارکتنیگ موفق را شرکت beats  تولیدکننده هدفون تجربه کرده است که در حال حاضر اپل مالک این برند به حساب می‌آید. همانطور که می‌دانید محصولات این برند از محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم برخوردار است. یکی از دلایل اصلی موفقیت این محصول، اینفلوئنسر مارکتینگ موفق برای شناساندن آن به مردم است.

مدت زیادی در تبلیغات می‌دیدیم که افراد بسیار مشهوری این هدفون‌ها را تبلیغ می‌کردند و همه آن‌ها یک شعار واحد داشتند:« ما از این هدفون استفاده می‌کنیم و این محصول بسیار جالب است، شما هم باید امتحانش کنید»

اینفلوئنسر مارکتینگ

اهداف اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

برندها با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. تا اینجا به چند مورد اشاره کردیم، در ادامه اهداف مختلف این شیوه بازاریابی را بررسی می‌کنیم:

  • برندها برای جذب کردن تعداد بیشتری مخاطب از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند.
  • هنگامی که یک برند می‌خواهد اعتماد مشتریان بیشتری را جلب کند از این شیوه بازاریابی استفاده می‌کند.
  • بعضی از برندها در اینفلوئنسر مارکتینگ به دنبال جذب فالوئر برای صفحه خود در یک شبکه اجتماعی هستند.
  • یکی از اهداف اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند بالا بردن ترافیک سایت باشد.
  • فروش بیشتر و دستیابی به سرنخ‌های فروش از اهداف کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ است.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ اهمیت زیادی دارد؟

این نوع بازاریابی نحوه انتخاب یک محصول از طرف ما را برای همیشه تحت تاثیر خود قرار داده است. ۶۷% از بازاریاب‌ها استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ در استراتژی بازاریابی خود را تایید می‌کنند.

این نوع بازاریابی هر لجظه  رشد بیشتری را تجربه می‌کند. در چند سال اخیر بسترهای مختلفی برای آسان‌تر کردن اینفلوئنسر مارکتینگ ایجاد شده است. در وضعیتی کنونی  66% از کاربران اینترنتی از پیام‌های تبلیغاتی در اینترنت خسته شدند و ۲۰% از مشتریان برندهایی که بیش از اندازه در فضای دیجیتال تبلیغ می‌کنند را تحریم می‌کنند.

در این میان اینفلوئنسر مارکتینگ روشی صمیمانه‌تر و گفت و گو محور برای تبلیغات است. مردم توصیه خرید سرویس یا محصول یک شرکت را از زبان کسی می‌شنوند که به او اعتماد دارند. بنابراین به نظر می‌رسد برندهایی که در برنامه‌های بازاریابی خود استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ را نادیده می‌گیرند به مرور زمان از دور رقابت کنار خواهند رفت.

۴ نکته که باید برای استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ موفق در نظر بگیرید

با وجود تمام مزایای عنوان شده برای اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی به این شیوه چندان راحت نیست. برندها چالش‌های مختلفی را برای به نتیجه رساندن استراتژی بازاریابی خود با استفاده از این شیوه پیش رو دارند. در ادامه به چند نکته اساسی که باید هنگام ساختن استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ موفق در نظر داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

اینفلوئنسرهای متناسب با شرایط برندتان را انتخاب کنید

مهم‌ترین و سخت‌ترین مرحله اینفلوئنسر مارکتینگ، پیدا کردن دسته‌ای از این افراد است که بتوانند محصول و خدمات شما را به بهترین نحو ممکن به مخاطب‌هایشان معرفی کنند و دنبال‌کننده‌های آن‌ها با برند شما ارتباطی موثر برقرار کنند.

در انتخاب اینفلوئنسرها موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:

  • اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که موضوع محتوایشان با زمینه کسب و کار شما مرتبط باشد. در واقع باید مطمئن شوید که جامعه مخاطب درستی را برای معرفی برند خود هدف قرار داده‌اید.
  • با ابزارهایی مثل hypeauditor نرخ مشارکت صفحه اینفلوئنسری که قرار است با او همکاری داشته باشید را بررسی کنید. اینفلوئنسری موفق است که با دنبال‌کننده‌های خود ارتباطی عمیق و موثر داشته باشد و مخاطب‌هایش با محتوای او به اندازه کافی درگیر باشند.
  • اینفلوئنسری را انتخاب کنید که در لحن محتوا، حسی که به مخاطب القا می‌کند و ارزش‌های رفتاری و اخلاقی، با برند شما هم راستا باشد.

در نظر گرفتن چنین نکاتی کمک می‌کند تا با اینفلوئنسر همکاری موفق‌تری داشته باشید.

درباره اهمیت لحن برند در مقاله برند بوک بیشتر مطالعه کنید.

دست اینفلوئنسرها را برای خلاقیت بیشتر باز بگذارید

اینفلوئنسرهای موفقی که ماه‌ها و سال‌ها برای ساختن یک صفحه باکیفیت تلاش می‌کنند، به برندها اجازه نمی‌دهند که درخواست انتشار محتوایی ناسازگار با محتوای صفحه خود دهند. بیشتر اینفلوئنسرها در حوزه تولید محتوا در اینستاگرام متخصص هستند که توانسته‌اند به چنین جایگاهی دست پیدا کنند.

بنابراین به اینفلوئنسرها اجازه بدهید کار خود را انجام دهند تا بتوانید نتیجه بهتری را در کنار آن‌ها رقم بزنید.

قطعا لازم است چهارچوب و خواسته‌های خود را به عنوان برندی که خواستار بازاریابی موثر است بیان کنید، اما توقع نداشته باشید که توانایی مدیریت ذره‌بینی محتوای این افراد را داشته باشید. هر یک از این افراد سبک و لحن مخصوص به خود را دارند و بهتر است برای کسب نتایج بهتر به خلاقیت آن‌ها اعتماد کنید.

در همکاری با اینفلوئنسرها اعتبار بیشتری برای هر دو طرف بسازید

از محتوای خلق شده توسط اینفلوئنسرها در کانال‌های اطلاع رسانی خودتان نیز می‌توانید استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ شما بیشتر دیده شود و هم برای برندتان و هم برای اینفلوئنسر مفید خواهد بود.

موج سواری روی محتوایی که برای برند خودتان ساخته شده باعث می‌شود تا نهایت استفاده را از بازاریابی محتوایی به این شیوه ببرید.

نتایج حاصل شده را به دقت بررسی کنید

وقتی که کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برندتان را شروع می‌کنید، شاید به نظر نگاه کردن به تعداد لایک و کامنت زیر پست معرفی محصول شما یا واکنش‌های کاربران به یک استوری وسوسه انگیز به نظر برسد. روشی آسان برای پی بردن به میزان موفقیت همکاری شما با یک اینفلوئنسر.

اما توصیه ما این است که کمی عمیق‌تر درباره این موضوع تحقیق کنید. شما برای همکاری با اینفلوئنسر هزینه کردید و حالا وقت آن است که با سنجیدن معیارهای مختلف ارزش این سرمایه گذاری را اندازه گیری کنید.

مواردی را در بررسی نتایج در نظر بگیرید که به شناخت میزان بازگشت سرمایه شما کمک کند و تنها به بررسی لایک و کامنت‌ها بسنده نکنید.

جمع بندی

جهان اینترنت و اینفلوئنسرها ثانیه به ثانیه در حال رشد است. اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی موثر هر روز سهم بیشتری را تصاحب می‌کند و نقش پررنگ‌تری را در استراتژی تبلیغاتی برندها ایفا می‌کند. در این میان لازم است بدانید که اینفلوئنسر مارکتینگ شمشیری دو لبه به حساب می‌آید. با شناخت فضای شبکه‌های اجتماعی، بررسی موارد مختلف و در نهایت انتخاب‌های درست می‌توانید نتایج درخشانی با این ابزار قدرتمند خلق کنید. در مقابل اگر با اطلاعات ناکافی مثل نداشتن اطلاعات درباره الگوریتم اینستاگرام، توییتر و … وارد این فضا شوید، متاسفانه ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری را تجربه کنید. بنابراین قبل از شروع، ابعاد گوناگون را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن