Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

مهم‌ترین اشتباه‌های رایج در اینستاگرام را بشناسید

به این مقاله امتیاز دهید post

اشتباه کردن برای ما انسان‌ها است! کدام یک از فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ادعا کند که تا به حال هیچ اشتباهی نکرده؟

اما متاسفانه یک فرق بزرگ بین اشتباه کردن در اینستاگرام با بسیاری از فضاهای دیگر وجود دارد. اینکه اشتباه اینستاگرامی شما، در معرض دید بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد. علاوه بر این موضوع، هر روز الگوریتم‌های اینستاگرام سختگیرتر می‌شوند و این یعنی یک اشتباه کوچک ممکن است به قیمت پایان عمر اکانتتان باشد.

بنابراین لازم است با شناخت اشتباهات رایجی که در ایسنتاگرام صورت می‌گیرد، از بروز این خطاها جلوگیری کرده تا راحت‌تر مسیر رشد در این فضا را دنبال کنیم.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا مهم‌ترین اشتباهات اینستاگرامی را بررسی کنیم.

۱۰ اشتباه رایج در اینستاگرام که باید بشناسید

در اینستاگرام چه اشتباهاتی ممکن است به قیمت از دست دادن اکانتتان تمام شود؟ انجام چه کارهایی ممکن است باعث کاهش فروشتان شود و انجام دادن مسیر مقابلشان به افزایش فروش منجر می‌شود؟ در ادامه به بررسی این اشتباهات می‌پردازیم:

انتظارات بیش از اندازه و نگاه کوتاه مدت به اینستاگرام

موفقیت در اینستاگرام، آنقدر ها که از دور به نظر می‌رسد آسان نیست! در واقع مسیر رشد در اینستاگرام را می‌توان به دوی ماراتن تشبیه کرد. موفقیت در هر دو این موارد، نیاز به تداوم، صبر، استقامت و البته عملکرد مناسب دارد.

بسیاری از افراد احساس می‌کنند که در همان روزهای اول فعالیتشان، احتمالا همه پست‌ها به اکسپلور می‌روند، همه پست‌ها باید ورودی مناسبی از هشتگ داشته باشد و رشد فالوورشان بدون هیچ دردسری هر روز بهتر از دیروز است! اما واقعیت کمی دور از این ماجراست.

بسیاری فکر می‌کنند که اگر پست قبلیشان خیلی موفق بوده، به بخش اکسپلور رفته، از هشتگ‌ها ورودی قابل توجهی داشته و نرخ تعاملش هم مطلوب بوده، پس حتما این اتفاق در پست بعدی باید تکرار شود! اما خیلی وقت‌ها قرار نیست تک تک پست‌های شما همه‌گیر شوند و لازم است برای تکرار شدن مجدد این اتفاق برای بار دوم، سوم و چهارم، صبر کرده و کیفیتتان را حفظ کنید.‎

برای موفقیت در اینستاگرام باید اهداف واقع‌بینانه داشته باشید و با استمرار در تولید محتوا، رفته رفته به خواسته خود برسید.

بی‌توجهی به نیاز مخاطب  

فقط استمرار در تولید محتوا و فعالیت روزانه در اینستاگرام، برای رشد کافی نیست! بلکه لازم است فعالیتتان در این فضا، علاوه بر تداوم، کیفیت مطلوبی هم داشته باشد.

تا به حال بخش insight یا آمار صفحه خود را بررسی کردید؟ چند درصد از مخاطبان شما خانم و چند درصد آقا هستند؟ محدوده سنی مخاطبان شما چگونه است؟ مخاطبان شما به چه نوع محتوایی نیاز بیشتری دارند؟ آیا محتوای شما به خوبی نیاز آن‌ها را پوشش می‌دهد؟

محتوایی می‌تواند باعث افزایش فالوور و فروش در صفحه شما شود که سرگرم‌کننده باشد و در عین حال نیاز مخاطب (مثلا پاسخ یک سوال، ایجاد یک حس خوب و…) را رفع کند.

محدود کردن راه‌های ارتباطی

احتمالا این سناریو برای بسیاری از شما پیش آمده: قصد خرید یک محصول را دارید و همان محصول را در یک صفحه اینستاگرامی می‌بینید. بعد کمی بیشتر درباره آن محصول در همان صفحه اطلاعات کسب می‌کنید و حالا در مرحله آخر لازم است قیمت آن را بدانید. اما خبری از قیمت نیست!

صاحب صفحه شما را مجبور می‌کند که حتما برای اطلاع از قیمت تک تک محصولات، به دایرکت مراجعه کنید. احتمالا در بسیاری از مواقع به طور کل از خرید خود منصرف می‌شوید!

محدود کردن راه‌های ارتباطی می‌تواند به کاهش فروش منجر شود. همانطور که بیشتر کردن راه‌های ارتباطی (ارتباط از طریق سایت، پیامک، دایرکت، تماس و…) فرآیند خرید را راحت‌تر و در نتیجه فروش را بیشتر می‌کند. فرمول ساده است! مخاطبتان را اذیت نکنید! در عصر اینترنت و سرعت، لازم است نیاز کاربران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع کنید و آن‌ها را منتظر نگذارید.

فالو آنفالو کردن صفحه مخاطبان

رفتارهای زیادی در اینستاگرام وجود دارد که اینستاگرام روی آن‌ها حساسیت زیادی دارد و انجامشان ممکن است به قیمت بسته شدن صفحه‌تان منجر شود. یکی از این رفتارهای متداول، فالو آنفالو کردن صفحات است. اگر این کار را به صورت مداوم تکرار کنید، ممکن است توسط الگوریتم اینستاگرام به عنوان یک ربات شناسایی شوید. ربات‌ها الگوریتم اینستاگرام را دچار مشکل می‌کنند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها ممنوع است.

بنابراین اگر با فالو آنفالو ربات تشخیص داده شوید، معمولا سنگین‎ترین جریمه اینستاگرام یعنی بسته شدن اکانت برایتان در نظر گرفته می‌شود. شاید بگویید در گذشته بسیاری این کار را انجام داده‌اند، چطور اتفاقی برایشان نیوفتاده؟ در جواب باید گفت الگوریتم اینستاگرام هر روز پیشرفته‌تر و البته حساس‌تر می‌شود!

راه جایگزین برای فالو آنفالو کردن طیف وسیعی از صفحات مختلف، فالو کردن صفحات مشابه با اکانت خودتان است. صفحاتی که فعالیت مشابه دارند را دنبال کنید، با آن‌ها تعامل داشته باشید (پست‌هایشان را لایک کنید، نظرتان را برایشان بنویسید و…) تا کاربران صفحه آن‌ها با اکانت شما هم آشنا شوند و شما را هم دنبال کنند.

استفاده از فالوور فیک

این یکی دیگر از به اصطلاح میانبرهایی است که به صورت کامل توسط اینستاگرام مسدود شده و انجام دادنش عواقب تلخی را به همراه خواهد داشت! در گذشته کاربران زیادی وجود داشتند که به بهانه‎‌های مختلفی در شروع فعالیت خود از فالوور فیک استفاده می‌کردند.

این را در نظر داشته باشید که الگوریتم اینستاگرام بر اساس تعامل مخاطبان به صفحه شما امتیاز می‌دهد. یعنی اگر پست‌های شما میزان تعامل خوبی داشته باشند، اینستاگرام نتیجه می‌گیرد که پست شما محبوبیت مناسبی بین کاربران داشته و در نتیجه آن را به دیگران پیشنهاد می‌دهد. فالوور فیک تعاملی نزدیک به صفر را با شما خواهد داشت! در واقع نه تنها به رشد شما کمک نمی‌کند، بلکه مانعی بزرگ بر سر راه دیده شدن پست‌های شما خواهد بود.

علاوه بر آن استفاده از فالوور فیک، در صورتی که توسط ربات‌های اینستاگرام تشخیص داده شود، جریمه‌های مختلفی از جمله شدوبن و بسته شدن موقت یا دائم صفحه‌تان را در پی خواهد داشت!

استفاده از لایک تقلبی یا فیک!

شاید بعضی‌ها بگویند:« از فالوور فیک استفاده می‌کنیم، تعامل فیک هم با لایک تقلبی می‌سازیم!» در جواب آن باید گفت که در نهایت هدف شما برای فعالیت در اینستاگرام چیست؟ می‌توانید از ربات‌ها خواهش کنید از شما به صورت فیک خرید هم بکنند؟! علاوه بر آن باز هم این خطر را در نظر بگیرید که اگر این اقدامات از سوی الگوریتم اینستاگرام شناسایی شود، حتما با جریمه‌های سنگینی رو به رو خواهید شد.

انجام رفتارهای ربات‌گونه

علاوه بر استفاده از فالوور یا لایک فیک، رفتارهای ربات‌گونه دیگری وجود دارد که اگر آن‌ها را انجام دهید، ممکن است شما را با ربات اشتباه بگیرند! مثلا اینکه یک متن تکراری را در دایرکت به ده‌ها نفر ارسال کنید. یا زیر پست صفحات مختلف پشت سر هم کامنت‌های تکراری بگذارید. یا در یک بازه زمانی کوتاه، تعدادی بسیار زیادی از پست‌های صفحات مختلف را پشت سر هم لایک کنید!

همه این رفتارها ممکن است باعث جریمه‌های مختلف اینستاگرام شوند.

نداشتن Call to action یا دعوت به اقدام

خیلی وقت‌ها ممکن است فعالیت شما شبیه به بازی یک تیم فوتبال باشد. تیم فوتبالی که خوب پاسکاری می‌کند، بازی قشنگی را به نمایش می‌گذارید، به نزدیک دروازه تیم حریف هم می‌رسد اما گل نمی‌زند! نداشتن دعوت به اقدام یا call to action مناسب در اینستاگرام دقیقا مشابه همین سناریو است.

تصور کنید که یک دوره آموزشی مناسب برای کاربران تهیه کردید که جلسه اول آن رایگان است. اگر از کاربران دعوت نکنید که در جلسه اول آن ثبت‌نام کنند، چه قدر احتمال دارد خودشان خودجوش این کار را انجام دهند؟! اگر دعوتشان کنید این احتمال چه قدر بیشتر می‎شود؟

در بخش آخر محتوای خود، حتما دعوت به اقدام مناسب داشته باشید تا تعامل و نرخ تبدیل کاربران را بیشتر کنید.

استفاده نادرست از هشتگ‌ها

یکی دیگر از اشتباهات متداول کاربران، استفاده نادرست از هشتگ‌ها است. آمارهای مختلفی نشان می‌دهد که بهترین تعداد هتشگ برای یک پست بین ۷ تا ۱۲ عدد است. بنابراین نیاز نیست پنجاه هشتگ را زیر هر پست ردیف کنید تا نتیجه بهتری بگیرید! این کار ممکن است حتی نتیجه عکس داشته باشد.

علاوه بر آن، اشتباهی که ممکن است به نتیجه یک پست شما لطمه زیادی بزند، استفاده از هشتگ‌های نامربوط است. به فرض اگر هشتگ پرسپولیس یا استقلال ورودی زیادی دارد و شما شال می‌فروشید، نباید از این هشتگ‌های بی‌ربط استفاده کنید! چون ممکن است با گزارش کاربران، پست شما به طور کلی کمتر نمایش داده شود. استفاده از هشتگ‌هایی که مفهوم بسیار کلی دارند هم ممکن است نتایج برعکسی داشته باشد. مثلا اگر کار کاشت ناخن انجام می‌دهید، به جای استفاده از هشتگ «کاشت»، از عبارات و کلماتی دقیق‌تر مثل کاشت ناخن، کاشت ناخن تهران، استفاده کنید.

شرکت در کمپین‌های کم اثر

این روزها کمپین‌هایی در اینستاگرام باب شدند که هم برای کاربران و هم برای صفحات، دو سر باخت هستند. به کاربران می‌گویند صد صفحه مختلف را با چشم بسته فالو کنند تا در قرعه کشی حضور داشته باشند. وقتی این کاربران صفحه شما را دنبال می‌کنند، چون از سر علاقه و نیاز این کار را انجام ندادند، با شما تعامل بسیار کمی خواهند داشت. تعامل کم در صفحه شما، یعنی نمایش کمتر پست‌هایتان به کاربران و کند شدن روند رشد صفحه.

بعد پایان قرعه کشی هم احتمالا صفحه‌تان را آنفالو می‌کنند و هرچه هزینه کرده بودید، از بین می‌رود! بنابراین شرکت در چنین کمپین‌های تبلیغاتی یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که ممکن است عواقب نامطلوبی را برای صفحه‌تان به همراه داشته باشد.

جمع بندی

بار کج به منزل نمی‌رسد! واقعیت این است که هیچ راه میانبری برای موفقیت در اینستاگرام وجود ندارد. به احتمال خیلی زیادی امکان ندارد فرمول جادویی را پیدا کنید که در کمتر از شش ماه، به درآمد میلیاردی در اینستاگرام برسید!

اینستاگرام بستری است برای بازاریابی محتوایی. تجربه نشان داده که برای بازاریابی به وسیله محتوا، تنها چیزهایی که نیاز دارید، تداوم، حفظ کیفیت و صبر است. این سه عامل در کنار هدف‌گذاری منطقی و کنترل و ارزیابی عمکلردتان در طول زمان باعث خواهد شد تا رفته رفته در این فضا رشد کنید و دیده شوید. باز هم تاکید می‌کنیم که به سراغ میانبرهایی که افراد مختلف پیشنهاد می‌کنند نروید! الگوریتم اینستاگرام هر روز باهوش‌تر از دیروز است و تنبیهاتش هر روز سختگیرانه‌تر از دیروز! موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن