Search
Close this search box.
اینفوگرافیک

۱۱ نمونه اینفوگرافیک که خطاهای طراحی را به شما نشان می‌دهند

به این مقاله امتیاز دهید post

کاربرد اینفوگرافیک یا گرافیک اطلاع‌رسان از نام آن مشخص است:‌ تصویری که باید بتواند اطلاعات مشخص و مفیدی را در یک نگاه به مخاطب منتقل کند. با این حال گاهی با نمونه اینفوگرافیک هایی مواجه می‌شویم که نه‌تنها برای انتقال پیام مناسب نیستند بلکه موجب آشفتگی ذهن مخاطب می‌شوند. با دانستن چند نکته و رعایت آن‌ّها هنگام طراحی اینفوگرافیک می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. در این پست از نمونه اینفوگرافیک هایی که نمونه بد در طراحی اینفوگرافیک محسوب می‌شوند برای توضیح این نکات استفاده می‌کنیم.

آموزش طراحی اینفوگرافیک

۱- نمودار استفاده شده با نوع داده‌ها تناسبی ندارد.

نمودارها انواع مختلفی دارند و برای نشان دادن اعداد و ارقام و مقایسه آن‌ها به‌کار می‌روند. اما از هر نوع نموداری نمی‌توان برای نمایش هر نوع داده‌ای استفاده کرد. چرا که نمودار اشتباه نمی‌تواند اطلاعات نهفته در داده‌ها را به درستی نشان دهد. در ساخت اینفوگرافیک زیر به جای استفاده از نمودار دایره‌ای از نمودار میله‌ای استفاده کرده و بدین ترتیب مقایسه درصدها را برای خواننده دشوار نموده است.

نمونه اینفوگرافیک بد

از این راهنما برای انتخاب نمودار مناسب استفاده کنید:

اگر می‌خواهید مقادیر عددی را با یکدیگر مقایسه کنید، نمودارهای میله‌ای و خطی برای این کار مناسب هستند.

برای نشان دادن درصدها و بخش‌های مختلف یک مجموعه از نمودار دایره‌ای و میله‌ای توپر استفاده کنید.

برای نمایش پراکندگی داده و نمونه‌ها نمودارهای پراکندگی، خطی و میله‌ای به‌کار می‌آیند.

در تحیلی ترندها از نمودارهای خطی و میله‌ای استفاده کنید.

برای نمایش ارتباط بین دو متغیر نمودارهای خطی، پراکندگی و حبابی کارا هستند.

۲- وجود درصدهایی که جمع آن‌ها بیشتر از صد در صد می‌شود.

این اتفاق شاید بدیهی به نظر برسد اما بسیار رایج‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.  بسیاری اوقات پیش می‌آید که در هنگام کشیدن نمودار (مانند نمونه زیر) جمع درصدها بیشتر از صد در صد می‌شود. این اشتباه بسیار ساده می‌تواند تمام ارزش و کیفیت کار شما را از بین ببرد.

نمونه اینفوگرافیک

با شرکت در رویدادهای آموزش اینفوگرافیک یاد می‌گیرید چطور یک اینفوگرافیک خوب طراحی کنید.

۳- اطلاعات نمایش داده شده در اینفوگرافیک بیش از حد لازم است.

طراحان تازه‌کار بسیار مرتکب این اشتباه می‌شوند. به یاد داشته باشید که حجم اطلاعات و گرافیک شما باید متناسب با یکدیگر باشند. بهتر است به جای استفاده از متن‌های طولانی در چند پاراگراف پیوسته، هر قسمت از متن به صورت جداگانه در کنار گرافیک مرتبط با خودش نمایش داده شود.

اشتباه دیگری که در نمونه اینفوگرافیک زیر هم می‌توان آن را دید نمایش انبوهی از اطلاعات در تنها یک نمودار است. این خطا هدف اینفوگرافیک را که نمایش اطلاعات در تنها یک نگاه است از بین می‌برد.

نمونه اینفوگرافیک

۴- مقیاس‌های استفاده شده در اینفوگرافیک از دقت کافی برخوردار نیستند.

خیلی اوقات هنگام مقایسه داده‌ها از نمودارهای حبابی استفاده می‌شود. در این موارد رعایت کردن مقیاس اهمیت حیاتی دارد چرا که رابطه بین ارقام را به صورت دیداری نمایش می‌دهد. این خطا در نمونه زیر به خوبی مشخص است. اولین حباب بسیار بزرگ کشیده شده در صورتی که سایر حباب‌ها به نسبت آن بسیار کوچک‌تر از حد واقعی خود هستند.

نمونه اینفوگرافیک

برای پیشگیری از این اشتباه می‌توان از یک رابطه تناسب ریاضی ساده استفاده کرد.

۵- محورهای نمودار با دقت کافی انتخاب نمی‌شوند.

محورهای نمودار در واقع نوع متغیرهایی که قرار است نمایش داده شوند را مشخص می‌کنند. بنابراین لازم است در هنگام طراحی به آن‌ها توجه شود. نمونه اینفوگرافیک زیر در نگاه اول طراحی حرفه‌ای و زیبایی دارد. اما محورهای آن نامگذاری نشده‌اند و در نهایت اطلاعات صحیح را منتقل نمی‌کند.

نمونه اینفوگرافیک

۶- تیترهای استفاده شده خسته‌کننده و فاقد اطلاعات مفید هستند.

عنوان اینفوگرافیک از نخستین بخش‌هایی است که نگاه مخاطب به آن می‌افتد. پس باید با دقت و ظرافت کافی انتخاب شود. مخاطبان هر روز با انبوهی از محتواهای دیداری مواجه می‌شوند. آنچه در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند تیترهای جذاب و خلاقانه است. تیتر باید توجه مخاطب را جلب کند و شامل بخشی مهم از اطلاعات کلی باشد.

نمونه اینفوگرافیک زیر از یک تیتر بسیار کلی و روزنامه‌وار استفاده کرده است شامل هیچ اطلاعات مفیدی نیست. مخاطبان از روی این نمونه عنوان‌ها عبور می‌کنند و اغلب باقی مطلب را نیز نمی‌خوانند.

نمونه اینفوگرافیک

۷- مخاطب مجبور به استخراج اطلاعات از دل اینفوگرافیک می‌شود.

ویژگی اصلی یک اینفوگرافیک خوب را به یاد آورید: انتقال اطلاعات در یک نگاه. اگر مخاطب مجبور شود برای فهمیدن هدف اینفوگرافیک بارها و بارها به آن نگاه کند آن اینفوگرافیک در اصلی‌ترین هدف خود شکست خورده است.

یک اشتباه رایج در این زمینه زمانی اتفاق می‌افتد که خواننده مجبور شود مدام بین محتوای اینفوگرافیک جلو عقب برود، آن‌ها را مقایسه کند، بارها به معنی هر رنگ به‌کار رفته مراجعه کند و …

اینفوگرافیک زیر به وضوح مرتکب این خطا شده است. هدف آن مقایسه مواد تشکیل‌دهنده برگر در کشورهای مختلف بوده است. اما در نهایت مخاطب برای سر در آوردن از محتوای آن مجبور است بارها به اعداد پایین هر تصویر نگاه کند.

نمونه اینفوگرافیک

۸- استفاده از مقایسه‌هایی که درک آن‌ها برای مخاطب سخت است.

این خطا در ادامه خطای قبلی پیش می‌آید. موقع طراحی اینفوگرافیک باید به این نکته توجه داشت که مقایسه اطلاعات همیشه باعث ساده شدن درک آن نمی‌شود. نمودار زیر اجازه مقایسه را به مخاطب نمی‌دهد چرا که به جای آنکه میله‌ها را کنار یکدیگر قرار دهد آن‌ها را در نقاط مختلف یک نقشه پراکنده کرده است.

نمونه اینفوگرافیک

۹- داده‌های استفاده شده در اینفوگرافیک مرتب نیستند.

بهتر است اطلاعات درون اینفوگرافیک همواره با نظم نمایش داده شوند. اهمیت این نکته به‌خصوص هنگام استفاده از نمودارها مشخص می‌شود. خوب است که در یک نمودار داده‌ها از کم به زیاد (یا برعکس) یا براساس حروف الفبا مرتب شوند. نمونه اینفوگرافیک زیر بیش از هرچیز حس آشفتگی را به مخاطب القا می‌کند.

نمونه اینفوگرافیک

۱۰- تکنیک سه بعدی سازی به صورت صحیح اجرا نشده است.

سه بعدی سازی روی ذهن مخاطب بسیار تاثیرگذار است اما استفاده از آن در همه اینفوگرافیک ها مناسب نیست. این خطا هم از آن دسته مواردی است که مقایسه را سخت کرده و زیبایی بصری کار را نیز از بین می‌برد.

نمونه اینفوگرافیک

۱۱- بیش از حد بر متفاوت بودن طراحی تاکید شده است.

متفاوت بودن و داشتن خلاقیت هنگام طراحی اینفوگرافیک بسیار خوب است مشروط به آنکه اصول کلی طراحی اینفوگرافیک را زیر پا نگذارد. هنگام طراحی نمودارها بهتر است استانداردهای جهانی را رعایت کرد.

این نمونه اینفوگرافیک به عنوان تلاشی در جهت متفاوت بودن، داده‌های خود را به صورت وارونه نمایش داده است. بدین ترتیب تحلیل آن و درک هدف نهایی نمودار دشوار شده است.

نمونه اینفوگرافیک

در این ۱۱ نمونه اینفوگرافیک ایرادهایی اساسی وجود داشت و از هر مورد یک خطای متفاوت را می‌توان متوجه شد. شما با ۱۱ اشتباه آشنا شده اید پس سعی کنید در طراحی اینفوگرافیک و اینفوموشن این اشتباهات یا اشتباه‌های مشابه را انجام ندهید تا اینفوگرافیکی عالی، حرفه‌ای و جذاب بسازید.البته اشتباهات زیاد دیگری نیز وجود دارند. شاید در مقالات بعدی اشتباهات رایج دیگری را نیز بررسی کردیم.

خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم این مقاله از آکادمی اینفوگرام برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن