Search
Close this search box.
بازاریابی دیجیتال

معرفی معروف‌ترین فرمول ها در بازاریابی و تبلیغات

۵/۵ - (۱ امتیاز)

همه کسانی که در زمینه تبلیغات دیجیتال فعالیت می‌کنند، باید بتوانند فعالیت‌های خود را ارزیابی کنند و براساس این ارزیابی میزان موفقیت یا شکست خودشان را تعیین کنند. برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر موفق، علاوه بر چیدن استراتژی و اجرای آن باید بتوانید آن را ارزیابی کنید. خوشبختانه برای این کار فرمول‌های ریاضی ساده اما مهمی وجود دارند که کار شما را ساده‌تر می‌کنند.

در ادامه این مقاله، ۱۰ فرمول بازاریابی که هر بازاریاب باید بداند را بررسی می‌کنیم. این فرمول‌های محاسبه‌ای در بازاریابی برای بررسی KPIهای بازاریابی و سنجش موفقیت یا شکست استراتژی بازاریابی مفید هستند. اگر این فرمول‌های تبلیغات دیجیتال را در برنامه‌ریزی خود داشته باشید، مطمئناً می‌توانید در زمان لازم برای رسیدن به اهداف خود صرفه‌جویی کنید.

فرمول‌های محاسبه هزینه‌ها در تبلیغات دیجیتال

فرمول‌های زیادی در تبلیغات آنلاین وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید در بازاریابی دیجیتال موفق شوید. تا زمانی که مستقیماً با رسانه‌های دیجیتال درگیر هستید، همچنان باید فرمول‌های مهم تبلیغات آنلاین و بازاریابی را در نظر بگیرید.

مهم نیست که چه وظیفه‌ای را در این زمینه برعهده دارید؛ شما به‌عنوان یک کارآفرین، یک کارآموز بازاریابی دیجیتال، ادمین رسانه‌های اجتماعی و یا یک بازاریاب آنلاین مبتدی، برای موفقیت در این زمینه باید حداقل فرمول‌های بازاریابی اولیه را بدانید. برای مدیریت بهتر کمپین‌های بازاریابی آنلاین و محاسبه موفقیت آن، این فرمول‌ها را به‌دقت بررسی کنید.

۱. Cost Per Mille (CPM)

هزینه به ازای هر هزار ایمپرشن، معمول‌ترین روش برای سنجیدن هزینه‌ها در یک کمپین تبلیغاتی است که برای شما، هزینه به ازای هر هزار بازدید یا ایمپرشن با آگهی منتشر‌شده را محاسبه می‌کند. این روش از آنجایی مهم است که در کمپین‌های تبلیغاتی، معقول‌تر است که شما هزینه صرف‌شده را به ازای تعداد بالایی ایمپرشن محاسبه کنید.

CMP فرمول تبلیغات

۲. CPC یا هزینه به ازای کلیک (Cost Per Click)

فرمول CPC (Cost per Click) نیز یکی دیگر از مدل‌های پرکاربرد در تبلیغات آنلاین است. با انتخاب این مدل، تبلیغ‌کننده باید به‌جای نمایش، برای هر کلیک هزینه‌ای بپردازد. به این معنی که مهم نیست که یک تبلیغ چند بار توسط مخاطبانش مشاهده شود، تبلیغ‌کننده تنها زمانی که روی آن کلیک شود باید هزینه پرداخت کند. این مدل زمانی مؤثر است که هدف کمپین دریافت بیشترین تعداد کلیک ممکن باشد.

به‌عنوان‌مثال، اگر یک کمپین Google Ads را برای یکی از محصولات خود در شبکه جستجوی گوگل با استفاده از مدل CPC اجرا کنید، هر بار که کلمه کلیدی خاصی در گوگل جستجو شود، تبلیغ نمایش داده می‌شود. اما فقط زمانی باید پرداخت کنید که کسی روی آن کلیک کند. می‌توانید CPC خود را با تقسیم هزینه برای شما (تبلیغ‌کننده) بر تعداد کلیک‌ها محاسبه کنید. این فرمول به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

به طور مشابه، اگر تعداد کلیک‌ها و CPC تعیین شده برای تبلیغ‌کننده را داشته باشید، می‌توانید هزینه آن را برای تبلیغ‌کننده پیدا کنید.

هزینه به ازای کلیک فرمول بازاریابی و تبلیغات

فرمول eCPC یا هزینه مؤثر به ازای هر کلیک eCPC یا (effective Cost Per Click)

یک کلیک ایجاد شده توسط یک تبلیغ را در نظر می‌گیرد. هدف eCPC تعیین درآمد کسب شده از یک تبلیغ به‌ازای هر کلیکی است که دریافت می‌کند.

۳. CPL یا هزینه به ازای لید (Cost Per Lead)

مانند CPC، CPL نیز در میان بازاریابان محبوب است که هدف کمپین آن‌ها تولید لید (Lead) باشد. تبدیل بازدیدکننده به لید، یکی از اقداماتی است که در وب‌سایت انجام می‌شود. فرمول محاسبه CPL به‌صورت زیر است:

فرمول بازاریابی و تبلیغات CPL

۴. CPA یا هزینه به ازای اکشن (Cost per action)

اگر در کمپین‌های تبلیغاتی، محاسبه هزینه‌های عملی غیر از تعداد کلیک‌ها برای شما مهم باشد می‌توانید از این فرمول استفاده کنید. CPA هزینه‌های شما را به ازای عمل‌ها یا اکشن‌های مختلف حساب می‌کند. این اکشن می‌تواند همان تعداد کلیک باشد اما می‌تواند کارهای دیگری مثل ثبت نام در سایت یا نصب اپلیکیشن را هم در بربگیرد. به دلیل افزایش تعداد اپلیکیشن‌ها و پرطرفدار بودن آن‌ها، امروزه معیار CPI یا هزینه به ازای نصب (Cost Per Instal) هم زیرمجموعه CPA قرار می‌گیرد.

CPA فرمول بازاریابی و تبلیغات

فرمول‌های متناسب با نرخ (Rate) در بازاریابی

در دیجیتال مارکتینگ باید بارها نرخ‌های به دست آمده از قسمت‌های مختلف را محاسبه و ارزیابی کنید تا بفهمید چگونه می‌توانید استراتژی بهینه‌تری داشته باشید. در ادامه به چند نمونه از این فرمول‌ها می‌پردازیم.

۵. نرخ کلیک یا CTR (Click Through Rate)

اگر قبلاً یک کمپین تبلیغاتی آنلاین راه‌اندازی کرده‌اید، به‌احتمال زیاد با اصطلاح «نرخ کلیک» یا CTA آشنا هستید. CTA نسبت تعداد کلیک‌هایی که یک تبلیغ دریافت می‌کند را به تعداد دفعاتی که توسط مخاطبانش مشاهده شده است، نشان می‌دهد. این فرمول با تقسیم تعداد کلیک‌ها بر تعداد بازدیدهای یک تبلیغ خاص و ضرب نتیجه در ۱۰۰، محاسبه می‌شود. CTR معمولاً برای اندازه‌گیری موفقیت یک تبلیغ آنلاین، مانند تبلیغات فیس‌بوک، استفاده می‌شود.

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه درصدی از CTR خوب است؟ اغلب گفته می‌شود که ۲ درصد، یک عدد خوب برای این فرمول در نظر گرفته می‌شود. اما این میزان، به عوامل مختلفی مانند نوع محتوا یا محصولی که تبلیغ می‌شود، بازار هدف، یا حتی نوع مخاطبی که تبلیغ به آن نشان داده شده است، بستگی دارد. نرخ ۲ درصدی CTR برای یک کمپین ممکن است کافی باشد، اما برای دیگری، ۲٪ ممکن است خیلی کم باشد. به یاد داشته باشید که هرچه CTR بالاتر باشد، برای عملکرد کلی کمپین بهتر است.

CTR فرمول بازاریابی و تبلیغات

۶. فرمول CR یا نرخ تبدیل

اگر هدف کمپین بازاریابی آنلاین شما فقط ایجاد درآمد است، فرمول CR یا “Conversion Rate” مهم‌ترین معیاری است که باید در نظر بگیرید. تبدیل ممکن است معانی مختلفی داشته باشد؛ اما از نظر بازاریابی، برای توصیف وضعیتی استفاده می‌شود که در آن مشتری اقدام خاصی را انجام می‌دهد که تأثیر مثبت و سودآوری بر تجارت شما داشته است. در تبلیغات آنلاین، نرخ تبدیل، نسبت تبدیل ایجاد شده توسط یک تبلیغ در یک وب‌سایت به تعداد کلیک‌های ایجاد شده توسط تبلیغ است.

نرخ تبدیل - فرمول محاسبه در بازاریابی و تبلیغات

در مقاله «با ۹ شاخص کلیدی عملکردی (KPI) بازاریابی آشنا شوید» می‌توانید بیشتر با این فرمول بازاریابی آشنا شوید:

فرمول‌های مربوط به سرمایه و درآمد در بازاریابی

هدف نهایی شما در فرایند بازاریابی، رسیدن به درآمد بیشتر و داشتن مشتری‌های وفادار است. چند فرمول ساده به شما کمک می‌کنند تا این قسمت را بهتر ارزیابی کنید.

۷. فرمول ROI یا بازگشت سرمایه

ROI مخفف Return on Investment بوده و یک اصطلاح بسیار رایج است که توسط بازاریابان در سراسر جهان استفاده می‌شود. برای درک موفقیت یک کمپین یا یک تجارت به‌طورکلی، محاسبه سود (همان درآمد) به‌دست‌آمده در برابر پول سرمایه‌گذاری شده برای به‌دست‌آوردن آن، بسیار مهم است. ROI با کم‌کردن هزینه کل از کل درآمد تولید شده و تقسیم نتیجه بر هزینه کل محاسبه می‌شود.

فرمول بازاریابی و تبلیغات - نرخ بازگشت سرمایه

۸. CLTV یا Customer Life Time Value

فرمول CLTV، برای محاسبه تمام درآمد متوسط پیش‌بینی‌شده در آینده به‌ازای هر مشتری است. برای بهترین میزان CLTV، باید نسبت هزینه هر کلیک به نرخ تبدیل، از LTV (Life Time Value) کمتر باشد. در مقاله زیر می‌تونید توضیح کاملی را درباره نحوه محاسبه CLV بخوانید چرا که محاسبه این کمیت نیاز به چند مرحله دارد:

۹. فرمول ROAS یا Return on Ad Spend

فرمول ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات، از دیگر فرمول‌های محاسباتی در بازاریابی است. از طریق فرمول زیر، می‌توانید ROAS را محاسبه کنید:

فرمول بازاریابی و تبلیغات

۱۰. فرمول RCP یا Revenue Per Click

فرمول RCP نیز یکی دیگر از فرمول‌های محاسبه‌ای در دنیای بازاریابی است. از این فرمول برای محاسبه درآمد به‌دست‌آمده به‌ازای هر کلیک استفاده می‌شود. برای محاسبه RCP، از فرمول زیر استفاده می‌کنند.

فرمول بازاریابی و تبلیغات

۱۱. فرمول CAC یا Customer Acquisition Cost

فرمول CAC یا هزینه جذب مشتری، یکی دیگر از شاخص‌ها و فرمول‌های مهم در کسب‌وکارهای آنلاین و بازاریابی است. کلیه هزینه‌های مربوط به جذب مشتری را می‌توان در هزینه‌های کلی انجام شده یک کسب ‌و کار در اقدامات فروش و بازاریابی آن محاسبه کرد. اگر می‌خواهید بدانید هزینه کسب مشتری (CAC) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم، می‌توانید اطلاعات بیشتر را در مقالات وبلاگ آکادمی اینفوگرام به دست آورید.

جمع‌بندی نهایی

به نظر می‌رسد ریاضیات هرگز ما را تنها نمی‌گذارد و حتی در دنیای بازاریابی نیز به ما کمک می‌کند. فرمول‌ها از اعداد معنا می‌سازند و این مفهوم را می‌توان به بهترین شکل در فرمول‌های گفته شده در بالا مشاهده کرد.

ضروری‌ترین کار در رسیدن به موفقیت بازاریابی، این است که با داده‌های خود چه می‌کنید. اگر قصد ندارید کمپین‌های خود را باهدف بهبود آنها تغییر دهید، در وهله اول جمع‌آوری داده‌ها فایده‌ای ندارد. بسیار مهم است که از این فرمول‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنید. سپس کمپین‌های خود را بر اساس آن تغییر دهید تا به نوع مناسبی از تبدیل‌ها و ROI موردنظر خود برسید. در این مقاله به معرفی ۱۰ فرمول بازاریابی که هر بازاریاب باید بداند پرداختیم. شما می‌توانید نظرات خود را درباره نحوه محاسبه این فرمول‌ها و همچنین میزان کارآمدی آن در رسیدن به اهداف بازاریابی کسب‌وکار خود، با ما در میان بگذارید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن